کد خبر: 42555 ، سرويس: ورزش
تاريخ انتشار: 25 اسفند 1393 - 09:54
مهم ترین نتایج ورزش ایران در سال 1393

مانند تمام سال های گذشته و مثل همه سال هایی که پیش رو داریم، سال 1393 نیز با اتفاقات تلخ و شیرینی در ورزش همراه بود و پیروزی ها و شکست های زیادی را به تاریخ ورزش کشورمان اضافه کرد.

اتحاد جنوب: مانند تمام سال های گذشته و مثل همه سال هایی که پیش رو داریم، سال 1393 نیز با اتفاقات تلخ و شیرینی در ورزش همراه بود و پیروزی ها و شکست های زیادی را به تاریخ ورزش کشورمان اضافه کرد.

بهار

در نخستین ماه سال و در تکواندوی نوجوانان جهان، دختران ایران با یک طلا، یک نفره و دو برنز برای اولین بار نایب‌قهرمان جهان شدند. این مسابقات در تایوان به انجام رسید.

مهم ترین نتایج ورزش ایران در سال 1393
کیمیا علیزاده


والیبال باشگاه‌های آسیا با قهرمانی باشگاه متین ورامین به پایان رسید. ورامینی‌ها در فینال الریان قطر را مغلوب کردند.

ماه اردیبهشت، تیم ملی کشتی آزاد ایران موفق شد در قهرمانی آسیا با کسب ۶ مدال طلا عنوان نخست را از آن خود کند اما کشتی فرنگی با کسب یک طلا، یک نقره و ۳ برنز پس از قزاقستان و قرقیزستان سوم شد.

والیبال نشسته قهرمانی آسیا در مشهد با قهرمانی ایران به پایان رسید. تیم والیبال نشسته زنان ایران با شکست مقابل تیم چین روی سکوی دوم ایستاد.

احسان حمیدی‌نژاد در مسابقات اسنوکر قهرمانی آسیا به مدال برنز دست یافت.

لیگ برتر بسکتبال با قهرمانی باشگاه پتروشیمی بندر امام به پایان رسید. این تیم پس از انجام پنج مسابقه مقابل مهرام، از عنوان قهرمانی سال قبل خود دفاع کرد.

در کشتی آزاد و فرنگی نوجوانان آسیا به میزبانی تایلند، تیم کشتی فرنگی با کسب ۴ طلا، ۴ نقره و یک برنز مقام قهرمانی را به‌ دست آورد. اما در آزاد، هندوستان اول شد و ایران به نایب قهرمانی رسید.

تیم ملی کشتی فرنگی در جام‌جهانی به میزبانی تهران قهرمان شد اما مدتی بعد از پایان مسابقات، آزمایش دوپینگ طالب نعمت‌پور مثبت اعلام شد. فدراسیون جهانی او را محروم کرد، گرچه جام قهرمانی را از ایران پس نگرفت.

تیم والیبال متین ورامین در جام باشگاه‌های جهان با شکست مقابل نمایندگان برزیل و روسیه و کسب پیروزی مقابل نماینده پورتوریکو از دور رقابت‌ها حذف شد.

پس از پایان مسابقات پینگ‌پنگ قهرمانی جهان به میزبانی ژاپن، تیمهای مردان و زنان ایران در رنکینگ جهانی صعود کردند.

علیرضا سلیمانی قهرمان فوق سنگین کشتی و برنده مدال طلای جهانی ۱۹۸۹ سوئیس که تک مدال طلای سنگین وزن کشتی آزاد ایران است، به دلیل سکته قلبی در ۵۸ سالگی درگذشت.

در خرداد ماه، تور دوچرخه‌سواری ژاپن با قهرمانی تیم پتروشیمی ایران به پایان رسید. همین باشگاه که فاتح لیگ بسکتبال شده بود، عنوان قهرمانی لیگ برتر پینگ‌پنگ را هم به ‌دست آورد.

در تکواندوی قهرمانی آسیا به میزبانی ازبکستان، ایران با کسب ۳ طلا، ۲ نقره و یک برنز حرف اول آسیا را زد.

تیم‌های کشتی آزاد و فرنگی جوانان ایران عنوان قهرمانی آسیا را به‌دست آوردند. این دو تیم در مجموع ۱۱ مدال طلا گرفتند.

تنیس ایران با برتری مقابل امارات، لبنان و سنگاپور و سپس عبور از سد سوریه، به گروه دوم جام دیویس منطقه آسیا و اقیانوسیه صعود کرد.

تیم والیبال نشسته ایران در لهستان، روی سکوی سوم جهان قرار گرفت. ایران در دیدار رده‌بندی مصر را مغلوب کرد.

تابستان

ماجراهای ورزش ایران در دومین فصل سال، با قهرمانی تیم پرورش‌اندام ایران در قهرمانی آسیا به میزبانی سریلانکا آغاز شد. اما رقص قهرمانان ایرانی در مراسم اختتامیه از عنوان قهرمانی بازتاب بیشتری داشت.

تیم ملی والیبال ایران در مرحله گروهی لیگ جهانی پس از ایتالیا مقام دوم را به‌دست آورد و به مرحله نهایی راه یافت. این تیم پس از شکست مقابل آمریکا، به مقام چهارم دست یافت و در رده بندی جهانی به رده یازدهم رسید.

مهم ترین نتایج ورزش ایران در سال 1393
لیگ جهانی


تیم ملی بسکتبال ایران با برتری مقابل تایوان عنوان قهرمانی کاپ آسیا را کسب کرد. این مسابقات در چین برگزار ‌شد و ایران با این قهرمانی، جواز صعود به جام ملت‌ها را کسب کرد.

ساره جوانمردی و مهدی زمانی در تیراندازی معلولان جهان به میزبانی آلمان قهرمان شدند.

کشتی آزاد نوجوانان جهان در اسلواکی برگزار شد و ایران با کسب ۲ طلا و ۵ برنز، نایب قهرمان شد.

تیم ملی کشتی آزاد جوانان ایران پس از ۱۹ سال عنوان قهرمانی جهان را در زاگرب کرواسی کسب کرد. ایمان صادقی در ۶۰ کیلو، حسن یزدانی در ۶۶ کیلو و علیرضا کریمی در ۸۴ کیلو طلایی‌های ایران بودند.

مهم ترین نتایج ورزش ایران در سال 1393
تیم کشتی جوانان قهرمان کرواسی


تکواندوی نونهالان جهان در آذربایجان با قهرمانی ایران در هر دو بخش پسران و دختران به پایان رسید.

کاراته ایران در پنجمین مرحله از لیگ جهانی در ژاپن با کسب ۳ طلا، ۲ نقره و ۳ برنز، نایب قهرمان شد. در ششمین مرحله لیگ جهانی به میزبانی ترکیه ایران مقام سوم را به خود اختصاص داد.

در جام ‌جهانی بسکتبال به میزبانی اسپانیا، ایران با شکست مقابل میزبان، برزیل، صربستان و فرانسه و کسب یک پیروزی در برابر مصر به کار خود پایان داد.

مهم ترین نتایج ورزش ایران در سال 1393
جام جهانی بسکتبال اسپانیا


در مسابقات جهانی والیبال به میزبانی لهستان، ایران پس از شکست دادن استرالیا، صربستان و آرژانتین، هم چنین شکست مقابل لهستان به دور سوم راه یافت که در این مرحله برخلاف انتظار، مقابل فرانسه و آلمان موفق نبود و از رسیدن به مرحله نهایی بازماند. ایران از روسیه هم۰-۳ شکست خورد تا در رده ششم قرار بگیرد.

مهم ترین نتایج ورزش ایران در سال 1393
تیم ملی والیبال ایران در جام جهانی لهستان


کشتی آزاد و فرنگی قهرمانی جهان در ازبکستان برگزار شد و تیم کشتی آزاد با کسب ۳ نقره و ۲ برنز پس از تیم روسیه به مقام نایب قهرمانی جهان دست یافت اما در کشتی فرنگی با سرمربی گری احد پازاج موفق شد با کسب یک طلا، یک نقره و ۲ برنز برای اولین بار در تاریخ به مقام قهرمانی دست یابد. حمید سوریان هم با کسب طلای هفتم، رکورد عبدالله موحد را شکست.

پاییز

هفدهمین دوره بازی‌های آسیایی در اینچئون کره جنوبی برگزار شد و کاروان ورزش ایران با کسب ۲۱ مدال طلا، ۱۸ نقره و ۱۸ برنز در رده پنجم قرار گرفت. چین باز هم با اقتدار عنوان نخست را کسب کرد.

مهم ترین نتایج ورزش ایران در سال 1393
بازی های آسیایی اینچئون ۲۰۱۴


مردان و زنان ایران در این مسابقات در رشته‌های کشتی آزاد و فرنگی، تکواندو، کاراته و والیبال خوش درخشیدند. ایران هم چنین در رشته‌های تیر و کمان، قایقرانی، تیراندازی و دوچرخه‌سواری توانست نتایجی درخشان و بعضاً بی سابقه به جا بگذارد.

در مسابقات پارا آسیایی اینچئون هم ایران با کسب مقام چهارم عملکرد خوبی داشت. گرچه مراسم تجلیل دولت از مدال آوران بازی های آسیایی، معترضان فراوانی داشت و صدای اعتراض ورزشکاران تا روزهای آخر اسفند، هم چنان در مطبوعات بازتاب داشت.

از سوی کمیته پارا المپیک آسیا ساره جوانمردی به‌ عنوان بهترین ورزشکار زن آسیا در سال ۲۰۱۴ انتخاب شد. جوانمردی موفق به کسب دو مدال طلا در پارا آسیایی اینچئون و طلای تیراندازی معلولان جهان در آلمان شده بود.

در وزنه‌برداری قهرمانی جهان به میزبانی قزاقستان، ایران با کسب ۲ طلا، ۳ نقره و یک برنز به مقام هفتم بسنده کرد. کیانوش رستمی طلا گرفت و بهداد سلیمی نیز ناباورانه به مدال نقره رسید. ایران در دو دوره گذشته مقام سوم را کسب کرده بود.

تیم وزنه‌برداری ملی حفاری عنوان قهرمانی جام باشگاه‌های آسیا – آفریقا را از آن خود کرد.

تیم کاراته ایران در مسابقات جهانی به میزبان آلمان با کسب یک مدال طلا در بخش کومیته تیمی، دو نشان نقره حمیده عباسعلی و سجاد گنج‌زاده، دو مدال برنز امیر مهدی‌زاده و کاتای تیمی دختران به کار خود خاتمه داد.

مهم ترین نتایج ورزش ایران در سال 1393
حمیده عباسعلی قهرمان کاراته بازی های آُسیایی


غلامحسین مظلومی ستاره سابق استقلال و تیم ملی ایران هم چشم از جهان فرو بست.

مهم ترین نتایج ورزش ایران در سال 1393
جوانی غلامحسین مظلومی


اولین دوره لیگ باشگاه‌های جهان در کشتی آزاد با قهرمانی تیم‌ بیمه رازی جویبار مازندران به پایان رسید. در کشتی فرنگی هم تیم پاستور اندیمشک توانست در آبادان روی سکوی نخست بایستد.

مهم ترین نتایج ورزش ایران در سال 1393
قهرمانی تیم کشتی بیمه رازی


در جام باشگاه‌های واترپلوی آسیا به میزبانی تهران، آستانه قزاقستان اول شد و زرین معدن زنجان به نایب قهرمانی رسید.

در جام جهانی تکواندو در مکزیک، تیم ملی ایران در مرحله نیمه‌نهایی به میزبان باخت مسابقات و سوم شد.

تیم کبدی ایران در مسابقات جهانی پس از هندوستان و پاکستان مقام سوم جهان را کسب کرد.

زمستان

در انتخابات کنفدراسیون وزنه‌برداری آسیا، سمت دبیرکلی که در اختیار علی مرادی از ایران بود از دست رفت تا روند عدم موفقیت ایران در کسب کرسی‌های جدید ورزشی یا حفظ سمت‌های پیشین، ادامه یابد.

در جام‌جهانی هندبال به میزبانی قطر، ایران برای اولین بار حضور داشت اما با پنج شکست متوالی در گروه خود و غلبه بر شیلی و عربستان در جدول بازنده‌ها، در مقام بیست و یکم قرار گرفت.

تیم دوچرخه‌سواری پیشگامان کویر یزد عنوان قهرمانی جاده ایران را به‌دست آورد.

تیم تکواندو شهرداری ورامین هم در جام باشگاه‌های آسیا قهرمان شد.

در لیگ نیمه‌حرفه‌ای بوکس جهان در بلغارستان، احسان روزبهانی با غلبه بر حریفی از موریتانی اولین سهمیه المپیک ۲۰۱۶ برزیل را برای ایران کسب کرد.

تیم وزنه‌برداری ذوب‌آهن اصفهان موفق شد به چهار سال قهرمانی متوالی ملی حفاری پایان دهد و عنوان نخست لیگ را به دست بیاورد. سعید آذری مدیرعامل باشگاه ذوب آهن، خود قهرمان سابق این رشته ورزشی است.

در جام‌جهانی کشتی فرنگی به میزبانی تهران، تیم ملی ایران به آذربایجان باخت و سوم شد. جمشید خیرآبادی مربی سابق تیم ملی ایران، هدایت آذربایجان را بر عهده داشت و با این تیم به قهرمانی رسید.

در جام‌جهانی هاکی داخل سالن به میزبانی آلمان، تیم ملی ایران شگفتی‌ساز شد و در رده چهارم قرار گرفت.

در اولین دوره لیگ ملی بسکتبال، مهرام با عبور از سد تیم پتروشیمی بندرامام به عنوان نخست رسید.

تیم دوچرخه‌سواری ایران با کسب ۳ مدال طلا، ۴ نقره و دو برنز در مسابقات قهرمانی آسیا در تایلند خوش درخشید. حسین عسگری هم سهمیه المپیک را کسب کرد.

تیم ملی بیس‌بال ایران عنوان نایب‌قهرمانی غرب آسیا را به‌دست آورد. ایران با برتری مقابل هند و عراق و شکست مقابل پاکستان دوم شد.

تیم بیلیارد ایران با کسب ۴ مدال طلا، یک نقره و دو برنز در رقابت‌های قهرمانی آسیا که در امارات برگزار ‌شد، مقام قهرمانی را نصیب خود کرد.

تیم شمشیربازی ایران در مسابقات جهانی کلاس A در لهستان و در اسلحه سابر موفق به کسب رتبه هشتم شد. این عنوان با شکست دادن آمریکا نایب‌ قهرمان المپیک به‌دست آمد.

در اسکی، تیم ملی ایران از اعزام به مسابقات جهانی در آمریکا باز ماند. اما حسین ساوه شمشکی در رقابت‌های آلپاین آسیا در کره جنوبی، در قسمت مارپیچ کوچک مدال طلا و در قسمت مارپیچ بزرگ مدال نقره گرفت.

درگذشت فرهاد وارسته پدر کاراته ایران، سرمربی گری حسن رنگرز در تیم ملی کشتی فرنگی مراکش، خبرساز شدن سرمربی گری رضا مهماندوست در تیم ملی تکواندوی آذربایجان و مهاجرت قهرمانان ایرانی به این کشور، از دیگر اتفاقات خبرساز ورزش ایران در روزهای پایانی سال ۱۳۹۳ بود./ب1

مهم ترین نتایج ورزش ایران در سال 1393

سوت

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/42555