امروز: جمعه 31 فروردين 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 02 اسفند 1393 - 11:48
اتحادجنوب: امروز 2 اسفند برابر با 21 فوریه تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

 

اتحادجنوب: امروز 2 اسفند برابر با 21 فوریه تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

رویداد ها:

1514 - زادروز شاه طهماسب صفوي و نگاهي کوتاه به وضعیت ایران در زمان او

2 اسفند - 21 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
تصوير شاه طهماسب يکم


شاه طهماسب یکم، دومين شاه از دودمان صفويان 21 فوريه سال 1514 در نيمه شب به دنيا آمد و به همين سبب بسياري از مورخان 22 فوريه را زادروز او نوشته اند. وي پس از درگذشت پدرش شاه اسماعيل، در ده سالگي به سلطنت ايران رسيد و پنج دهه حكومت كرد. شاه طهماسب خوي سپاهيگري نداشت و در زمان او، ايران مورد تعرض خارجي قرار گرفت، آسيب ديد و تضعيف شد. وي در عين حال يك نويسنده بود و تذكره شاه طهماسب ازوست.
    
از رويدادهاي عصر شاه طهماسب يکم آمدن آنتوني جنكينسون انگلیسیAnthony Jenkinson از جانب اليزابت اول (1533 – 1603) از راه روسیه به قزوين و ملاقات او با شاه طهماسب در بیستم نوامبر 1562 و دادن نامه و هدایای پادشاه انگلستان است. طبق یادداشت های جنکینسون که در صفحات98 تا 100 کتاب «دیدار آنتونی جنکینسون از ایران (پرشیا) Journey Of Anthony Jenkinson Into Persia» تالیف ریچارد هکلویر Richard Hakluyt آمده است، شاه طهماسب به جاي بحث سياسي، از او درباره مذهبش پرسيده بود و پس از آن كه شنيد که مسلمان نیست بيرونش كرده بود. جنکینسون درباره چگونگي بیرون آمدن خود از کاخ سلطنتی قزوین نوشته است که به سبب خارج از اسلام بودنش، در طول راه بااو یک مامور حرکت می کرد که سطلی در دست داشت و خاک هرجارا که وی پای بر آن می نهاد با بیلچه برمی داشت به سطل می ریخت تا پای کافر زمین را آلوده و نجس نکند و .... جنکینسون نوشته است که هنگام ورود به کاخ و پیش از پیاده شدن از اسب، کفشهای اورا خارج و کفشی شبیه دمپایی برپایش کردند تا باآن کفشها به حضور شاه برسد. جنکینسون به جای واژه پادشاه، عنوان شاه طهماسب را در موارد متعدد «صوفی بزرگ» نوشته است. جنکینسون نوشته است که هدف ماموریت ایران برقرارکردن داد و ستد، استفاده از تسهیلات بازرگانی و گرفتن اجازه رفت و آمد و اقامت برای انگلیسی ها بود، ولی به باور مورخان مقصود اروپاییان از رفت و آمد به دربار ایران این بود که آتش خصومت و جنگ میان ایران و عثمانی را با تحریک هرکدام علیه دیگری روشن نگهدارند تا به این وسیله از جانب قدرت های شرق آسوده خاطر شوند. از زمان الیزابت یکم و پس از شکست اسپانیا در جنگ دریایی با انگلستان در دریای شمال بود که این کشور وارد قدرت های برتر اروپایی شده و سیاست استعمار درپیش گرفته بود و ... و ایران یکی از قربانیان این سیاست بوده است. جنکینسون که نخستین فرستاده یک پادشاه انگلستان به ایران بود قبلا چهاربار به روسیه سفر کرده و با ایوان چهارم (ایوان مخوف) در مسکو ملاقات کرده و میان دو دولت رابطه برقرار کرده بود.

2 اسفند - 21 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
آنتوني جنكينسون

    
شاه طهماسب يکم كه مانند پدرش رئيس مذهبي ايران هم بود ترتيب درستي براي جانشيني خود نداد و ايران از این لحاظ هم، پس از وي به دردسر افتاد. در زمان او بود که جماعت دیگری از روحانیون شیعه جبل عامل لبنان، نجف، کربلا و نیز بحرین به ایران دعوت شدند تا در اینجا اقامت و در مساجد موعظه کنند. شاه اسماعیل صفوی از آغاز قرن شانزدهم میلادی شیعه اثنی عشری را مذهب رسمی ایران اعلام کرده بود. قرنها پیش از او، بوئیان (دیلمیان) که باقی مانده عرب را از ایرانزمین بیرون رانده و بغداد را متصرف شده بودند به حمايت از گسترش ترویج شیعه اثنی عشری (12 امامی) پرداخته بودند تا ایران از این لحاظ نیز ماهیت مستقل داشته باشد. پیش از آنان، مرداویز مازندرانی، یعقوب لیث سیستانی و سامانیان خراسانی زبان پارسی، فرهنگ و رسوم ایرانی را احیاء کرده بودند که با این تلاش ها، ایران در جهان اسلامی دارای یک ماهیت مستقل شده است.
  
 مورخان غرب با تفسیر اقدام بوئیان و صفویه، شیعه اثنی عشری را جدا از ناسیونالیسم ایرانی نمی دانند به همانگونه که در سراسر دوران ساسانیان، آیین زرتشت ستون ناسیونالیسم توفنده ایرانی بود.

1916 - نبرد وردن Verdun، خونین ترین نبرد تاریخ آغاز شد

  در جريان جنگ جهاني اول، از چنين روزي نبرد وردن Verdun در منطقه اي به همين نام در شمال شرقي فرانسه آغاز شد و تا 18 دسامبر 1916 ادامه يافت. در اين خونين ترين نبرد تاريخ بشر، 689 هزار فرانسوي و آلماني کشته و بيش از 300 هزار تن ديگر مجروح شدند (هرماه، 70 هزار کشته). جمع کشته شدگان فرانسوي 362 هزار و مجروحان اين کشور بيش از 200 هزار تن گزارش شده است. منطقه نبرد پوشيده از تپه بود. در اين نبرد بيش از 40 ميليون گلوله توپ شليک شد.

2 اسفند - 21 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟


1930 - «پلوتو» يكي ديگر از سيارات منظومه شمسي رصد شد.

2 اسفند - 21 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟


1937 - پيمان سعد آباد به تصويب رسيد

21 فوريه 1937 (اسفند 1315) پيمان سعد آباد به تصويب رسيد و لازم الرعايه شد. اين پيمان با نقشه لندن و در پي پديدار شدن نخستين جرقه هاي زنده شدن ناسيوناليسم ايراني و جان گرفتن آن، و با هدف كمرنگ كردن حقوق ايران در قراردادهايي بود كه دولت تهران در جريان كوچك شدن قلمرو خود و از دست دادن اراضي و شهرهايش با همسايگان امضا كرده بود.

2 اسفند - 21 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟

    
قرارداد سعدآباد نوعي پيمان عدم تعرّض ميان ايران، افغانستان و تركيه بود. با امضاي اين قرارداد، خيال انگلستان از تلاش احتمالي ايران به بازگردانيدن دست كم مناطق تاجيك نشين افغانستان به قلمرو وطن آسوده شد. دولت لندن از آغاز سال 1921 و پس از مشاهده بر پاي ايستادن دولت بلشويکي روسيه درصدد برآمد که در کشورهاي جنوب روسيه، ناسيوناليست ها برسر کار آيند تا از پيشروي کمونيسم به سوي جزيره العرب و هندوستان جلوگيري شود و کودتاي سوم اسفند 1299 (فوريه 1921) در همين راستا بود ولي انتظار نداشت که اين حرکت به خيزش ناسيوناليسم ايراني و زمزمه بازگرداندن هرات و ... منجرشود که طرح پيمان سعدآبد را به ميان آورد.

1947 - ساخت دوربین عکس فوری (پولاروید)

21 فوریه 1947 در نیویورک اعلام شد که دوربینی ساخته شده است که عکسبرداری با آن نیاز به تاریکخانه ندارد، فیلم آن کاغذ عکس است و پس از برداشتن تصویر چند ثانیه تا یک دقیقه طول می کشد تا محصول کار به دست آید. با اعلام این خبر، دوربین «پولاروید» وارد بازار شد. از دهه آخر قرن بيستم به تدریج دوربین های دیجیتال که نیاز به فیلم و ظهور و ثبوت ندارند و تصاویرشان قابل ادیت کردن و حتی تغییر شکل است جای دوربین های سابق را گرفته اند و چاپ عکس این دوربین ها نیز با پرینتر کامپیوتر صورت می گیرد. ولی فن عکاسی ازجمله مهارت در Shutter Speed (زمان باز بودن دریچه) و F. stop (میزان بازبودن دریچه) و ... تغییر نکرده است.

2 اسفند - 21 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟


1842 - چرخ خیاطی اختراع شد

John Greenough آمریکایی مشخصات ماشین دوزندگی (اصطلاحا چرخ خیاطی) را که ساخته بود به عنوان اختراع خود به ثبت داد. پیش از او توماس سینت Th. Saintنگلیسی در سال 1790، برتولمی تیمونیه فرانسوی در 1830و والتر هانت W. Hunt آمریکایی در سال 1832 هرکدام نوعی چرخ خیاطی اختراع کرده بودند. پس از جان گرینو، در سال 1854 ایساک سینگر نوع کاملتر چرخ خیاطی را ساخت که به تدریج تکمیل شده است.

2 اسفند - 21 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
John Greenough


1965 - «حاج مالک الشبّاز و در جامعه آمريکا معروف به ملكم ايكس Malcolm X»، يك رهبر مسلمانان آمريكا در يك جلسه سخنراني در شهر نيويورك هدف گلوله قرار گرفت و كشته شد. وي که 40 ساله و از مبارزان تامين حقوق مدني سياهپوستان بود در عين حال يک ناسيوناليست سياهپوست بود.

2 اسفند - 21 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
ملكم ايكس


1300 ش - رضاخان سردار سپه وزير جنگ طي اعلاميه اي خود را مسبب كودتا معرفي كرد و افزود از اقدام خود در پيشگاه عموم شرمنده نيستم.

مناسبت ها

روز جهانی زبان مادری

روز ۲۱ فوریه از طرف یونسکو به عنوان روز جهانی زبان مادری نامگذاری شده‌است. نامگذاری این روز در کنفرانس عمومی یونسکو در سال ۱۹۹۹ به منظور کمک به تنوع زبانی و فرهنگی انجام شده‌است. مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز به دلیل اهمیت زیاد آن، سال ۲۰۰۸ را سال جهانی زبان‌ها اعلام کرد.

2 اسفند - 21 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟


دلیل نامگذاری روز جهانی زبان مادری از زمانی آغاز شد که در سال ۱۹۵۲ دانشجویان دانشگاههای مختلف شهر داکا پایتخت امروزی کشور بنگلادش که در آن زمان پاکستان شرقی نامیده می‌شد و هنوز مستقل نشده بود، از جمله دانشجویان دانشگاه داکا و دانشکده پزشکی آن تلاش جهت ملی کردن زبان بنگالی به عنوان دومین زبان پاکستان (در کنار زبان اردو) تظاهرات مسالمت آمیزی در این شهر براه انداختند. به دنبال این حرکت دانشجویان، پلیس به آنها تیر اندازی کرده عده‌ای از آنها را کشت. بعد از استقلال بنگلادش از پاکستان و به درخواست این کشور، برای اولین بار سازمان یونسکو در ۱۷ نوامبر سال ۱۹۹۹ روز ۲۱ نوامبر (برابر با دوم و گاهی اول اسفند) را روز جهانی زبان مادری نامید و از سال ۲۰۰۰ این روز در بیشتر کشورها گرامی داشته می‌شود و برنامه‌هایی در ارتباط با این روز برگزار می‌گردد.

زادروزها

    ۱۹۲۱ - زادروز جان رالز، فیلسوف و نویسنده آمریکایی
    ۱۹۲۴ - زادروز هاراطون داویدیان بنیانگذار روانپزشکی در ایران

2 اسفند - 21 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
هاراطون داویدیان


    ۱۹۲۴ - زادروز رابرت موگابه، سیاستمدار زیمبابوه‌ای؛ رهبر، نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور این کشور
    ۱۹۳۷ - زادروز هارالد پنجم، پادشاه نروژ

2 اسفند - 21 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
رابرت موگابه


    ۱۹۸۰ - زادروز جیگمی خسار نامگیال وانگچوک، پادشاه بوتان
    ۱۹۸۹ - زادروز کوربین بلو، بازیگر، مدل، رقصنده و خوانندۀ آمریکایی

2 اسفند - 21 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
آندرس سگوبیا


   ۱۸۹۳ - زادروز آندرس سگوبیا، گیتاریست اسپانیایی.
    ۱۹۴۶ - زادروز آلن ریکمن، هنرپیشه انگلیسی

2 اسفند - 21 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
آلن ریکمن


    ۱۹۵۱ - زادروز گوردن براون، پنجاه و دومین نخست وزیر بریتانیا.
    ۱۲۹۹ - زادروز آرمان هوسپیان، بازیگر سینما و کارگردان ایرانی

2 اسفند - 21 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
آرمان هوسپیان


    ۱۳۴۵ - زادروز مرجانه گلچین، بازیگر ایرانی
    ۱۳۵۷ - زادروز پیروز قربانی، بازیکن فوتبال اهل ایران

2 اسفند - 21 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
گوردن براون



درگذشت‌ها

    ۱۶۷۷ - درگذشت باروخ اسپینوزا، فیلسوف هلندی.
    ۱۹۲۶ - درگذشت هایک کامرلینگ اونس، فیزیکدان هلندی؛ برنده جایزه نوبل فیزیک سال ۱۹۱۳

2 اسفند - 21 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
باروخ اسپینوزا


    ۱۹۴۱ - درگذشت فردریک بنتینگ، زیست‌شناس کانادائی؛ برنده جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی سال ۱۹۲۳
    ۱۹۶۵ - درگذشت مالکوم ایکس، فعال حقوق بشر و مدافع حقوق سیاه‌پوستان آمریکایی

2 اسفند - 21 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
میخائیل شولوخف


    ۱۹۸۴ - درگذشت میخائیل شولوخف، نویسنده روس؛ برنده جایزه نوبل ادبیات سال۱۹۶۵
    ۱۹۹۱ - درگذشت عبدالرحمن شرفکندی، نویسنده، مترجم و شاعر کرد ایرانی ؛ مترجم کتاب قانون در طب نوشته ابوعلی سینا.

2 اسفند - 21 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
عبدالرحمن شرفکندی


    ۱۳۹۱ - آیت الله عزیزالله خوشوقت ، یکی از مجتهدان و مراجع تقلید ایران

*****
منابع:

-پايگاه نوشيروان کيهاني زاده
-ویکی پدیای فارسی
-صفحه امروز در تاریخ در توئیتر
-راسخون



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1401/11/21 - 09:02
1
0
من خیلی دوست داشتم اولش رو و از نظر من خیلی منطقی بود
ولی من آخر نفهمیدم. 🌸 🌸 🌸 🌸. که 21 فوریهٔ می شود 2 اسفند
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اگر احساس تلخی در دهان می کنید این بیماری در کمین شماست
  • 🎥ویدیو/طبیعت بکر و زیبای روستای خیرک دشتستان
  • تفاوت استراتژی فروش در پردیس/ ثبت ۶ ركورد در تولید و صادرات
  • پیاده روی یا دویدن، کدام برای لاغری و کاهش وزن بهتر است؟
  • ۱۲ کشور امن در صورت شروع جنگ جهانی سوم (+عکس)
  • نشست هماهنگی برگزاری آئین شب شعر ویژه نکوداشت شهید محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • دست آویزی برای دومین سالکوچ هدهد خبررسان علی پیرمرادی
  • نتا S واگن ؛ یکی از زیباترین خودروهای چینی به بازار می آید (+تصاویر)
  • پیشرفت ۶۳ درصدی قطعه اول بزرگ‌راه دالکی به کنارتخته
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • با این تکنیک به نق زدن و اصرار کردن بچه ها پایان دهید
  • آیا این ادویه خوش بو می تواند با سرطان پروستات مقابله کند
  • بازتاب حمله ایران در رسانه‌های خارجی: اسراییل زیر آتش
  • در بین رفقایم به تعصب دشتستانی مشهورم/ خودم را مسلمان تکنوکرات می دانم
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مسؤولان نگاه بازتری داشته باشند/ جذابترین قسمت کار ما لحظه ای است که درد بیماران آرام می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • آئین استقبال از مسافرین و مهمانان نوروزی در شهر دالکی / تصاویر
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • دکتر یوسفی با حافظه مثال زدنی
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 3 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: اسماعیل حدود 5 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...
  • .: سعید حدود 5 روز قبل گفت: آقای امید دریسی پیش ...
  • .: یونس حدود 6 روز قبل گفت: سلام و درود به ...
  • .: قاسم حدود 8 روز قبل گفت: خوبه لااقل یک نفر ...
  • .: تنگستان حدود 9 روز قبل گفت: چرا چنین مطالب سراسر ...
  • .: حسن جانباز حدود 10 روز قبل گفت: اصلا سفره ای نیست ...
  • .: محمد قاسمی حدود 13 روز قبل گفت: درود وسپاس بی کران ...
  • .: محمد حدود 13 روز قبل گفت: استاد احتمالا مقاوله به ...
  • .: محبی حدود 13 روز قبل گفت: فعلا که یک هیچ ...