امروز: شنبه 01 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 08 دي 1393 - 09:21

اتحادجنوب: بهتر است سازمان میراث فرهنگی و نهادهای مرتبط درمانی برای لنج‌سازی بیندیشند تا سازندگان درآمد بیشتری داشته باشند و بیمه شوند آن زمان می‌توان به باقی ماندن این دانش و این هنر- صنعت امیدوار بود. وگرنه چشم بر هم گذاریم نه از تاک نشانی باقی می‌ماند نه از تاک‌نشان.

 

لنج 2

اتحادجنوب: سازمان میراث فرهنگی و نهادهای مرتبط باید برای لنج سازی -این میراث ملموس فرهنگی جهان- فکر تازه‌ای بکنند تا شاید جوان‌ترها هم به سراغ این صنعت رو به فراموشی بیایند.

به گزارش اتحادجنوب؛ داستان به سه هزار سال پیش برمی‌گردد. همه چیز با «وای» آغاز می‌شود؛ یکی از ایزدان ایران باستان که بادها به فرمان او می‌وزیدند. ایزدی با شخصیتی دوگانه؛ گاهی نیک، گاهی بد. هر گاه که موافق می‌وزید نیک بود و یاور اهورامزدا و گاه که مخالف می‌وزید، بد بود و دستیار اهریمن. اما چگونه امکان داشت که او همواره موافق بوزد و در بند و اختیار انسان باشد. این بود که ایرانیان باستان اندیشیدند تا نیروی «وای» را به خدمت گیرند. در خشکی، بادگیر و آسباد را ساختند و در دریا بادنما و بادبان را.

دریانوردی ایرانیان با اختراع بادبان، دگرگون شد. تا پیش از آن قایق‌های پارویی تنها برای آنکه بتوانند اندکی از کناره دریا دور شوند، نیازمند زور بازوی مردان بسیار بودند. اما با اختراع بادبان، دیگر نه به مردان زورمند که به دریانوردان خردمند محتاج بود. پس ایرانیان به ساخت ناو آغازیدند و هنوز هم پیش از قرن‌ها به همان روش لنج می‌سازند.

سال ۱۳۹۱ بود که «مهارت‌های سنتی ایرانیان در لنج‌سازی و لنج‌رانی در خلیج‌فارس» به ثبت جهانی رسید.این نخستین بار بود که نام «خلیج فارس» در مهم‌ترین مرکز فرهنگی جهان آورده می‌شد. امروز هم در سه استان هرمزگان، بوشهر و خوزستان لنج می‌سازند. کشتی‌های کوچکی که بر دریا روان می‌شود.

 علی هدوی، از لنچ‌سازان جنوبی است با چهره‌ای آفتاب سوخته و دستانی که زبر و خشن هستند از بس تخته بر تخته کوفته‌اند تا لنجی ساخته شود. چوب‌های ساج را از آفریقا به امارات و از آنجا به ایران می‌آورند. چوب‌هایی که ۵۰ سال دوام می‌آورند و اجازه نمی‌دهند آب به درون لنج نفوذ کند.

با دست به آسمان اشاره می‌کند و می‌گوید: «حالا زمستان است و آفتاب، صورتت را نمی‌سوزاند. شما برای یک دقیقه هم تحمل گرمای تابستان را ندارید؛ ما در گرمای ۵۰ درجه، از صبح تا شب کار می‌کنیم. درست است جنوبی هستیم و بیشتر از شما به گرما عادت داریم اما بعضی وقت‌ها گرما، دیوانه‌مان می‌کند. »

این‌بار هدوی با انگشت، نه آسمان که لنج را به تو نشان می‌دهد:«گنجایش این لنج، ۷۵۰ تن است و ۱۰۳۰ اسب بخار، قدرت آن... ما دو سال زمان می‌گذاریم تا چنین لنجی را بسازیم؛ دو سال از صبح تا شب؛ نه بیمه‌ای داریم و نه حقوق ثابتی. حالا برای ما چه فرقی دارد که لنج‌سازی ثبت شده یا نشده مهم این است که در شرایط سخت کار می‌کنیم تا حقوق«بخور و نمیر»ی داشته باشیم.»

لنج 1

از هدوی می‌خواهم نقشه ساخت لنج را نشانم دهد. همه چیز همین است: یک نقاشی‌ بسیار ساده از کشتی با خط‌های منظم و میزان که روی آن نوشته بودم ۵۰۰ یا ۷۰۰ تنی؛ این تمام چیزی است که او به عنوان نقشه ساخت لنج، نشانم می‌دهد و می‌گوید: با دیدن این نقشه، کارگران می‌دانند چه کنند و چوب را به اندازه کشتی ۵۰۰ یا ۷۰۰ تنی می‌‎برند.

به گفته او  ساخت یک شناور از قدیم تا امروز تفاوت چندانی نکرده. از میان انواع شناورها، مثل قایق‌های پارویی «کَرفه» و «کَلَک» و لنج‌های «سَمبوک»، «بوم»، «جالبوت»، «گالِت»، «ابِِر»، «بَغَله»، «سَماچ»، «بِیریک»، «کَچی»، «شَعوف»، «بَگ‌گاره»، «هوری»، «پاکستانی» و «یک‌دار »، امروزه بیشتر، لنج‌های پاکستانی ساخته می‌شوند چرا که بار زیادی را در خود جای می‌دهند. «لنج بوم» که زمانی از بهترین کشتی‌ها برای دریانوردان ایرانی بود، کم‌کم‌ از دور خارج می‌شود، چرا که دریانوردان دیگر به سفرهای طولانی نمی‌روند.»

لنج‌سازی، کار دشواری است و درآمد چندانی ندارد. به همین‌خاطر است که کم کم، لنج‌های فایبرگلاس، که دوام کمتری دارند اما ارزان‌تر و آسان‌ترند جایگزین لنج‌های چوبی می‌شوند و روز به روز کارگا‌ه‌های ساخت لنج‌های چوبی، جای خود را  به کارگاه‌های تعمیر لنج می‌دهند. نسل جوان کمتر به ساخت لنج رو می‌آورد و دیگر چه دانش لنج‌سازی و لنج‌رانی در خلیج فارس جهانی بشود چه نشود، فایده‌ای ندارد. موسیقی بخشی‌های شمال خراسان هم جهانی شد اما کدام بخشی قرار است این نوع موسیقی را زنده نگه دارد وقتی بخشی‌ای باقی نمانده؛ این‌گونه است که ثبت ملی یا حتی ثبت جهانی یک اثر تنها به آن جنبه موزه‌ای می‌بخشد و به زنده ماندن آن کمک نمی‌کند.

لنج 3

به نوشته مهر؛ بهتر است سازمان میراث فرهنگی و نهادهای مرتبط درمانی برای لنج‌سازی بیندیشند تا سازندگان درآمد بیشتری داشته باشند و بیمه شوند آن زمان می‌توان به باقی ماندن این دانش و این هنر- صنعت امیدوار بود. وگرنه چشم بر هم گذاریم نه از تاک نشانی باقی می‌ماند نه از تاک‌نشان./ب



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • نقدی بر مجموعه داستان " خین‌جوشون " اثر مختار فیاض
  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • به بچه‌هایتان نودل ندهید!
  • بازسازی اساسی پاسگاه‌های پلیس راه استان بوشهر
  • عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز1403/01/30
  • عناوین روزنامه‌های امروز1403/01/30
  • ادعاها درباره حمله اسرائیل به ایران / ساقط کردن چند ریزپرنده در آسمان اصفهان
  • ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد
  • مصرف این صیفی همه کمبودهای بدن و ویتامین ها را جبران می کند/ تنظیم آنی فشار و قند خون
  • رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور وارد استان بوشهر شد
  • پتروشیمی پردیس حامی مهمترین رویداد بین المللی در حوزه تاب آوری انرژی
  • حضور کشتی گیران استان بوشهر در مسابقات بین المللی جام شاهد
  • حضور پنج بازیکن بوشهری در اردوی انتخابی تیم ملی فوتبال جوانان
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اگر احساس تلخی در دهان می کنید این بیماری در کمین شماست
  • 🎥ویدیو/طبیعت بکر و زیبای روستای خیرک دشتستان
  • تفاوت استراتژی فروش در پردیس/ ثبت ۶ ركورد در تولید و صادرات
  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • پیاده روی یا دویدن، کدام برای لاغری و کاهش وزن بهتر است؟
  • ۱۲ کشور امن در صورت شروع جنگ جهانی سوم (+عکس)
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • دست آویزی برای دومین سالکوچ هدهد خبررسان علی پیرمرادی
  • نشست هماهنگی برگزاری آئین شب شعر ویژه نکوداشت شهید محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • نتا S واگن ؛ یکی از زیباترین خودروهای چینی به بازار می آید (+تصاویر)
  • آیا این ادویه خوش بو می تواند با سرطان پروستات مقابله کند
  • پیشرفت ۶۳ درصدی قطعه اول بزرگ‌راه دالکی به کنارتخته
  • با این تکنیک به نق زدن و اصرار کردن بچه ها پایان دهید
  • نقدی بر مجموعه داستان " خین‌جوشون " اثر مختار فیاض
  • در بین رفقایم به تعصب دشتستانی مشهورم/ خودم را مسلمان تکنوکرات می دانم
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مسؤولان نگاه بازتری داشته باشند/ جذابترین قسمت کار ما لحظه ای است که درد بیماران آرام می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • دکتر یوسفی با حافظه مثال زدنی
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • .: افسری حدود 16 ساعت قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 20 ساعت قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 4 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 4 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...
  • .: اسماعیل حدود 6 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...
  • .: سعید حدود 6 روز قبل گفت: آقای امید دریسی پیش ...
  • .: یونس حدود 7 روز قبل گفت: سلام و درود به ...
  • .: قاسم حدود 9 روز قبل گفت: خوبه لااقل یک نفر ...
  • .: تنگستان حدود 10 روز قبل گفت: چرا چنین مطالب سراسر ...
  • .: حسن جانباز حدود 11 روز قبل گفت: اصلا سفره ای نیست ...