امروز: چهارشنبه 05 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 27 آذر 1393 - 10:56

اتحادجنوب: امروز 27 آذر برابر با 18 دسامبر تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

اتحادجنوب: امروز 27 آذر برابر با 18 دسامبر تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.


رویداد ها:

1650 - دو شكست نظامي هند از ايران در دو سال متوالي برسر قندهار

18 دسامبر سال 1650 ميلادي نيروهاي اعزامي «شاهجهان» امپراتور گورکانی (تیموری) هند به قندهار از سربازان ايراني مستقر در پادگان اين شهر شكست خوردند و دست به فرار زدند. اين دومين شکست هنديان در قندهار از ارتش ايران بود. سال پيش از آن (ژانويه 1649 ميلادي) شاه عباس دوم شخصا با سپاه اصفهان براي بيرون راندن هنديان از قندهار به اين منطقه رفته و پيروز شده بود. سران دهلي از ديرزمان چشم طمع به قندهار دوخته بودند كه گوشه اي از ایران خاوری بود.

تلاشهاي بي نتيجه سران دهلي در سالهاي 1652 و 1653 ادامه يافت و اين چهار لشكر كشي براي آنان 120 ميليون روپيه طلا هزينه داشت. تمايل به تصرف قندهار از زمان حكومت جهانگيرشاه آغاز شده بود، زيرا كه وي در نظر داشت پايتخت را از دهلي به لاهور منتقل سازد و نمي توانست يك پادگان نيرومند ايران در قندهار را تحمل كند. و این، درحالی بود که امپراتوران گورکانی استقرار پرتغالی ها و انگلیسی ها را در سواحل شرقی و غربی آن کشور تحمل می کردند و بیم و نگراني از ورود فرانسویان و هلندی هم نداشتند.

1979 - روزي که دکتر مفتح در تهران به شهادت رسید

پيش از ظهر 18 دسامبر 1979 (27 آذر ماه 1358) دکتر محمد مفتح همداني (حجت الاسلام) مدرس الهيات که در جريان انقلاب 1357 رهبري گروهي از انقلابيون را به دست داشت و در سقوط نظام سلطنتي ايران با ترتيب دادن تظاهرات، نقشي موثر ايفاءکرد هنگام ورورد به دانشکده الهيات در خيابان مطهري (تخت طاووس) هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد.

ضاربين دکتر مفتح، سه جوان مسلح به کلت و اوزي بودند که با يک موتوسيکلت حرکت مي کردند و پس از قتل دکتر مفتح و دو پاسدار محافظ او از صحنه فرار کردند. بعدا معلوم شد که اين سه تن از گروه فرقان هستند - همان گروهي که دکتر مطهري (آيت الله) و سرلشکر قره ني را کشته بود. ضاربان که دکتر مفتح را تا داخل دانشکده دنبال کرده بودند کيف دستي او را ربودند که گفته شده است حاوي اسنادي بود و مفتح آن را از خود دور نمي ساخت.

27 آذر - 18 دسامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟


پس از پيروزي انقلاب، دکتر مفتح مسئوليت هاي متعدد بر عهده گرفته بود و ازجمله در زمينه مطبوعات اختيارات داشت. وي بود که غلامحسين صالحيار را در سمت سردبيري روزنامه اطلاعات تثبيت کرده بود. صالحيار اين سمت را از قبل از انقلاب برعهده داشت و تا زمان مصادره شدن اين روزنامه آن را حفظ کرد و پس از اعلام مصادره، خود کنار رفت. گفته شده است که دکتر مفتح در تصميم مربوط به مصادره روزنامه هاي مهم ازجمله اطلاعات و کيهان نقش داشت. اين دو روزنامه، پس از مصادره شدن، نخست در اختيار بنياد مستضعفان قرار گرفتند و پس از اخراج بيشتر (حدود90 درصد) اعضاي تحريريه آنها، سپس به دفتر رهبري انقلاب منتقل شدند.

 در ميان اعلاميه هاي تاسف از قتل دکتر مفتح که 28 آذر در روزنامه هاي تهران به چاپ رسيده بود اعلاميه مجاهدين خلق نيز به چشم مي خورد که ترور او را محکوم کرده بود.

1271 - تاسيس امپراتوري جهاني مغولها به مركزيت چين Yuan Dynasty

قوبيلاي قاآن Kublai Khan = Qubilai = Ghubilai (خان خانها؛ متولد 1215 و متوفا در 1294) نوه چنگيز خان مغول (پسر تولي) كه اسما فرمانرواي كل متصرفات مغولها در آسيا و اروپا از جمله بخشهايي از ايران بود، 18 دسامبر 1271 عنوان امپراتوري خود به مركزيت چين را تغيير نام داد و آن را دولت «يوان = يووان» ناميد كه حکومت دودمان يوان Yuan Dynasty تا سال 1368 ميلادي ادامه داشت. هلاكو (هولاگو) كه بر ايران حكومت مي كرد و ايلخاني (حكومت مغولي) ايران را تاسيس كرده بود برادر قوبيلاي قاآن بود.

27 آذر - 18 دسامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
قوبيلاي قاآن


امپراتوري «يوان» كه تا روسيه و اروپاي مركزي امتداد داشت و ماركوپولو آن را در كتاب خود شرح داده است، در دهه هاي اول عمر خود، يك مجمع (قوريلتاي = خوريلتاي = پارلمان) داشت و در سراسر آن امپراتوري اصول واحدي به نام «ياسا» رعايت مي شد كه چنگيزخان آن را تدوين كرده بود و تا مدتي بمنزله قانون اساسي مغولها بود.

1894 - كشف ميكروب طاعون توسط دانشمندان فرانسوي

بیماری طاعون یک بیماری واگیردار است که عامل آن باسیل یرسینیا پستیس (Yersinia pestis) است. این باسیل در سال ۱۸۹۴، پس از سال‌ها پژوهش، توسط الکساندر یرسین کشف شد. این بیماری کشنده بارها در طول تاریخ باعث بحران‌های شدید اقتصادی و اجتماعی شده‌است. انسان از طریق نیش کک آلوده به این باکتری بیمار می‌شود. جوندگان، به خصوص موش‌ها این کک‌ها را به انسان منتقل می‌کنند. راه‌های دیگر ابتلا به طاعون، گازگرفتگی از طریق جوندگان آلوده به باکتری، یا خوردن جاندار مبتلا به طاعون است. انتقال طاعون از انسان به انسان از طریق تماس و تنفس (در صورتی که فرد بیمار به طاعون ریوی مبتلا باشد) انجام می‌گیرد. باید توجه داشت که تا قرن نوزدهم، درمانی حقیقی برای طاعون وجود نداشت و تنها با کشف باسیل یرسینیا پستیس در سال ۱۸۹۴، دانشمندان در سدد درمان طاعون بر آمدند. امروزه با استفاده از آنتی‌بیوتیک قبل از پیشرفته شدن بیماری از مرگ جلوگیری می‌شود. باز کردن خیارک‌ها نیز می‌تواند مؤثر باشد.

27 آذر - 18 دسامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
الکساندر یرسین


1938 - آغاز عصر اتم، با شكافتن هسته اتم توسط "اوتو هان" فيزيك‏دان آلماني

اوتوهان فيزيك‏دان و دانشمند آلماني در سال 1889م در فرانكفورت به دنيا آمد و پس از طي تحصيلات خود، دكتراي شيمي گرفت. وي از آن پس به مطالعه و آزمايش در علم فيزيك مشغول شد كه سرانجام، موفق به شكافتن اتم اورانيوم گرديد. وي در 18 دسامبر 1938م توانست يك ايزوتوپ اورانيوم را كه هسته‏هاي پروتون آن‏ها يكسان است با سرعت فراوان توسط نوترون‏ها بمباران كند و به اين وسيله موفق به شكستن هسته ايزوتوپ گردد. نتيجه حاصل از شكافتن هسته، ايجاد گرماي زياد بود. اين عمل باعث آزاد شدن انرژي عظيمي گرديد و اين انرژي بعدها در رآكتورها و بمب‏هاي هسته‏اي مورد استفاده قرار گرفت.

27 آذر - 18 دسامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
اوتو هان


1956 - ژاپن به عضويت سازمان ملل پذيرفته شد. اين کشور پس از جنگ جهاني دوم سالها تحت اشغال نظامي آمريکا بود و سپس با آمريکا پيمان امنيت مشترک امضاء کرد و متحد آمريکا شد.

1969 - مجازات اعدام در انگلستان غير قانوني اعلام شد.

۱۹۷۹ - کنوانسیون امحای کلیه اشکال تبعیض علیه زنان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسید.

2000 - بالاخره جورج دبليو بوش رئيس جمهوري آمريکا شد

18 دسامبر سال 2000 کالج انتخاباتي آمريکا جورج دبليو بوش را رئيس جمهوري اين کشور اعلام کرد.

بر سر شمارش آراء در ايالت فلوريدا که جِب بوش برادر جورج دبليو بوش، فرماندار آن ايالت بود اختلاف پديد آمده بود و اين اختلاف اعلام نتيجه انتخابات را 36 روز معلق ساخته بود که در تاريخ آمريکا بي سابقه بود.
  
 بر سر شمارش آراء مناطقي از اين ايالت ميان «ال گور» نامزد حزب دمکرات و جورج يوش نامزد حزب جمهوريخواه و در نتيجه دو حزب اختلاف افتاده بود و کشمکش ادامه داشت که روز نهم دسامبر دادگاه عالي فلوريدا راي داد که 45 هزار راي مورد اختلاف بار ديگر و با دقت و با دست شمارش شوند.

27 آذر - 18 دسامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟


حزب جمهوريخواه که با اين طرز شمارش مخالف بود به ديوان عالي آمريکا مراجعه کرد و اين ديوان 12 دسامبر با اکثريت پنج راي در برابر چهار راي حکم داد که دوباره شماري آراء متوقف شود و به اين ترتيب جورج يوش برنده اعلام شد. ال گور که در مجموع سراسر کشور، آراء بيشتري داشت، نخست مصمم بود که حکم ديوان عالي را نپذيرد، ولي 13 دسامبر از اين تصميم منصرف شد و اعلام داشت که ادامه مقاومت را به مصلحت کشور نمي داند زيرا نمي خواهد که به وحدت ملي آسيب برسد.

 با کنار رفتن ال گور، انتقاد از جهت گيري ديوان عالي که بيشتر قضات آن در زمان دولت هاي حزب جمهوريخواه انتخاب شده اند پايان نيافت و تاکنون برخي از سران کشورها از جمله ايران و روسيه در سخنراني هاي خود که راجع به دمکراسي جورج بوش را برگزيده ديوان عالي آمريکا خوانده اند، نه راي دهندگان (مردم).

۲۰۱۰ - آغاز اعتراضات عمومی در تونس که سرمنشا بهار عربی شد.

مناسبت‌ها

- روز جهانی زبان عربی

- روز جهانی مهاجران

- روز جمهوری در کشور نیجر

- روز ملی کشور قطر

- روز وحدت حوزه و دانشگاه


بيست و هفتم آذرماه، يادآور عروج سرخ مجاهدي خستگي‏ناپذير و عالمي رباني، آيت‏اللَّه دكتر محمدمفتح است كه از پيشروان انديشه وحدت حوزه و دانشگاه بود. اين شهيد والامقام در راه تحقق اين انديشه و آرمان بلند كه از انديشه نوراني امام راحل برخاسته بود، تلاش‏هاي بي‏وقفه‏اي انجام داد و سختي‏هاي فراواني را به جان خريد. به پاس خدمات چشمگير شهيد مفتح در راه ايجاد وحدت حوزه و دانشگاه و لزوم ارتباط، همكاري و هم‏فكري اين دو قشر انديشمند و فرهيخته، روز 27 آذر، همزمان با سالروز شهادت اين عالم سترگ، با نام روز وحدت حوزه و دانشگاه نام‏گذاري شده است. وحدت حوزه و دانشگاه به عنوان دو پايگاه مهم فكري - فرهنگي جامعه، براي حفظ فرهنگي اصيل در مقابل هجوم ارزش‏هاي غربي و وارداتي، امري ضروري و اجتناب‏ناپذير است. وحدت و همكاري ميان اين دو نهاد، نه يك وحدت فيزيكي و شكلي، بلكه تقارب و يكي شدن در مباني معرفت شناختي، ارزش‏هاي فرهنگي و دغدغه‏ها و حساسيت‏هاي سياسي - اجتماعي است و همين حالت است كه هر يك از اين دو قشر را در جايگاه واقعي خود قرار داده است.

زادروز ها

    ۱۷۷۸ - جوزف گریمالدی بازیگر، کمدین انگلستان.
    ۱۸۲۵ - جان اس. هریس سناتور سابق عضو حزب جمهوری‌خواه ایالات متحده آمریکا.
    ۱۸۵۶ - جوزف جان تامسون فیزیکدان انگلیسی بود که در سال ۱۹۰۶ جایزه نوبل فیزیک را به خاطر کار بر روی خواص الکتریکی گازها به دست آورد.

27 آذر - 18 دسامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
ژوزف استالین


    ۱۸۶۳ - آرشیدوک فرانتس فردیناند از مقام‌های سلطنتی اتریش بود و از ۱۸۹۶ تا روز مرگش وارث تاج و تخت پادشاهی اتریش-مجارستان بود. قتل او در سارایوو جرقه‌ای بود که اتریش بر اساس آن با صربستان اعلام جنگ کرد و جنگ جهانی اول به این ترتیب آغاز شد.
    ۱۸۷۰ - ساکی نویسنده و روزنامه‌نگار اسکاتلندی.
    ۱۸۷۸ - ژوزف استالین نخستین رهبر حزب کمونیست شوروی و رهبر دوفاکتوی این کشور بین سال‌های ۱۹۲۲ تا ۱۹۵۳. در گوری گرجستان متولد شد.
    ۱۸۷۹ - پل کله سوئیسی.
    ۱۸۹۰ - ادوین هاوارد آرمسترانگ مهندس برق و ابداع‌کنندهٔ مدولاسیون فرکانس رادیویی.

27 آذر - 18 دسامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
ادوین هاوارد آرمسترانگ


    ۱۹۱۳ - آلفرد بستر نویسنده علمی تخیلی، نمایشنامه نویس رادیو و تلویزیون، ویراستار نشریات، نویسندهٔ کمیک استریپ و داستان‌های کمدی.
    ۱۹۱۳ - ویلی برانت سیاست‌مدار آلمانی، از ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۴ صدراعظم آلمان بود. او که عقایدی سوسیال دموکراسی داشت در ۱۹۷۱ به خاطر پیشرفت روابط آلمان غربی با آلمان شرقی، لهستان و اتحاد شوروی جایزهٔ صلح نوبل را دریافت کرد.
    ۱۹۱۶ - بتی گریبل بازیگر آمرِیکایی.
    ۱۹۳۲ - راجر اسمیت بازیگر سینما و تلویزیون و فیلم‌نامه‌نویس آمریکایی.
    ۱۹۳۴ - مارک ریچ سرمایه دار و دلال در بخش تجارت مواد خام، مواد غذایی، نفت، بنزین و املاک بلژیکی-آمریکایی.

27 آذر - 18 دسامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
استیون اسپیلبرگ


    ۱۹۳۴ - بوریس وولینوف فضانورد اهل کشور شوروی.
    ۱۹۳۹ - هارولد وارموس زیست‌شناس و مشاور ریاست جمهوری در کابینه باراک اوباما و برنده جایزه نوبل پزشکی سال ۱۹۸۹ از آمریکا می‌باشد.
    ۱۹۴۶ - استیو بایکو مبارز مشهور ضد آپارتاید در دههٔ ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ در آفریقای جنوبی.
    ۱۹۴۶ - استیون اسپیلبرگ کارگردان، تهیه کننده وفیلمنامه نویس آمریکایی، برنده ۳ جایزه اسکار و یکی از موفق‌ترین کارگردانان تاریخ سینما، هم در میان منتقدان و هم در بین مردم عادی.
    ۱۹۶۳ - برد پیت بازیگرآمریکایی و نامزد چهار جایزه اسکار.
    ۱۹۶۳ - پیر انکورونزیزا بازیگر آمریکایی و نامزد چهار جایزه اسکار.

27 آذر - 18 دسامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
برد پیت


    ۱۹۶۴ - استیو آستین گشتی گیر حرفه ای (از اسطوره های تاریخ کشتی حرفه ای) و بازیگر آمریکایی و برنده ۶ دوره قهرمانی جهان.
    ۱۹۶۶ - جان لوکا پالیوکا دروازه بان بازنشسته فوتبال ایتالیا و مفسر ورزشی.
    ۱۹۶۷ - ماریو فرانگولیس خواننده و تنور یونانی.
    ۱۹۶۸ - ماریو باسلر بازیکن فوتبال و هافبک اهل آلمان.
    ۱۹۶۸ - آلهاندرو سانز خواننده سبک لاتین و تهیه‌کننده موسیقی اسپانیایی.
    ۱۹۶۸ - کاسپر ون دین بازیگر آمریکایی.

27 آذر - 18 دسامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
جان لوکا پالیوکا


    ۱۹۶۹ - سانتیاگو کانیایزارس بازیکن فوتبال اهل اسپانیا.
    ۱۹۷۴ - معتصم قذافی پنجمین پسر معمر قذافی یکی از اعضای ارتش لیبی و مشاور امنیت ملی لیبی از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ .
    ۱۹۷۵ - سیا فارلر خواننده استرالیایی.
    ۱۹۷۵ - تریش استراتوس کشتی‌گیر حرفه‌ای آمریکایی.

27 آذر - 18 دسامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
کیتی هلمز


    ۱۹۷۷ - اکسول دی‌جی، ریمیکس‌کننده، و تهیّه‌کنندهٔ موسیقی اهل سوئد.
    ۱۹۷۸ - کیتی هلمز بازیگر آمریکایی.
    ۱۹۸۰ - کریستینا آگیلرا خواننده، ترانه‌نویس، تهیه‌کننده موسیقی سبک پاپ و بازیگر اهل آمریکا.
    ۱۹۸۹ - اشلی بنسون بازیگر و مدل آمریکایی.

27 آذر - 18 دسامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
کریستینا آگیلرا


مرگ ها:

    1377 ش - درگذشت خطيب و واعظ كبير حجت الاسلام و المسلمين "محمدتقي فلسفي"
    ۱۷۷۸ - آنتونیو استرادیواری سازنده و تعمیرکار ایتالیایی سازهای زهی مانند ویلون، چلو، گیتار و هارپ.

27 آذر - 18 دسامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
حجت الاسلام و المسلمين محمدتقي فلسفي


    ۱۸۰۳ - یوهان گوتفرید هردر فیلسوف، زبان‌شناس، شاعر، منتقد ادبی، از دانشمندان تأثیرگذار عصر روشنگری و از نظریه‌پردازان بزرگ قرن هجدهم اروپا در حوزهٔ زبان، تاریخ و فرهنگ.
    ۱۸۲۹ - ژان-باتیست لامارک زیست شناس فرانسوی که اولین بار نظریه تکامل را ارائه کرد. وی واضع دیدگاه لامارکیسم است.
    ۱۸۸۰ - میشل شال ریاضی‌دان فرانسوی.
    ۱۸۹۲ - ریچارد اوون زیست‌شناس انگلیسی، کالبدشناس تطبیقی و دیرین‌شناس.

27 آذر - 18 دسامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
دایانا لین


    1971 - دایانا لین، بازیگر آمریکایی
    ۱۹۸۲ - هانس-اولریش رودل سرهنگ لوفت‌وافه و پرافتخارترین خلبان, و سرباز حاضر در جنگ جهانی دوم.
    ۱۹۹۵ - کنراد تسوزه مهندس عمران آلمانی و از پیشگامان علم رایانه.
    ۱۹۹۷ - کریس فارلی بازیگر آمریکایی.

27 آذر - 18 دسامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
هانس-اولریش رودل


    ۱۹۹۸ - لف دیومین فضانورد اهل کشور شوروی.
    ۱۹۹۹ - روبر برسون کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس مینی‌مالیست فرانسوی.
    ۲۰۰۴ - آنتونی سمسون نویسنده و روزنامه‌نگار بریتانیایی.
    ۲۰۰۶ - جوزف باربرا یکی از بنیانگذاران شرکت انیمیشن سازی هانا-باربرا.
    ۲۰۱۱ - واتسلاو هاول اولین رئیس جمهور جمهوری چک سیاست‌مدار، نمایش‌نامه نویس و نویسنده.

27 آذر - 18 دسامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
آنتونیو استرادیواری


*****
منابع:

-پايگاه نوشيروان کيهاني زاده
-ویکی پدیای فارسی
-صفحه امروز در تاریخ در توئیتر
-راسخون/ب

 

برترینها



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • تجلیل از دو تیرانداز پرتلاش و موفق دشتستان
  • سرنوشت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی
  • بازنده جنگ سخت را برنده جنگ نرم نکنید
  • پهلوگیری بارج ۲ هزارتنی در بندر دیلم / ظرفیت تخلیه و بارگیری در بندر 2 برابر شد
  • اتمام ساخت قطعات پل دسترسی مجتمع بندری نگین/ فاز نخست جاده دسترسی مجتمع بندری نگین آماده بهره برداری/تاکید مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بر لزوم شتاب بخشی به پروژه ها
  • دانشمندان حلقه‌ مفقوده بین رژیم غذایی نامناسب و سرطان را کشف کردند
  • از دست اندركاران معاینات ادواری كاركنان پتروشیمی پردیس تقدیر شد
  • آغاز عملیات اجرایی پروژه ٣۵٠٠ واحدی سازمان انرژی اتمی
  • عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز1403/02/04
  • عناوین روزنامه‌های امروز1403/02/03
  • عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز1403/02/03
  • نیروگاه اتمی بوشهر چقدر برق تولید می‌کند؟
  • عناوین روزنامه‌های امروز1403/02/04
  • حضور فعالانه آریاساسول در بزرگ‌ترین رویداد پلاستیک آسیا
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • تفاوت استراتژی فروش در پردیس/ ثبت ۶ ركورد در تولید و صادرات
  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب
  • نقدی بر مجموعه داستان " خین‌جوشون " اثر مختار فیاض
  • مطالبات فعالان محیط زیست از مردم و مسئولان/ آفت محیط زیست زباله های پلاستیکی است/ مسئولان بیشتر از گرفتن عکس پای کار باشند
  • ۱۲ کشور امن در صورت شروع جنگ جهانی سوم (+عکس)
  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • روز سعدی و نکته‌ای نغز از گلستانش
  • تجلیل از دو تیرانداز پرتلاش و موفق دشتستان
  • گشت و گذار دختران جوان در تهران 100 سال قبل (+عکس)
  • سرنوشت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • اسرائیل را چه باید؟
  • اولین واریزی بزرگ برای معلمان در 1403
  • .: لیلادانا حدود 2 روز قبل گفت: درود بردکتربایندری ودکترفیاض بزرگوار. ...
  • .: علی حدود 4 روز قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 4 روز قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 4 روز قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 4 روز قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 5 روز قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 5 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 8 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 8 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...
  • .: اسماعیل حدود 10 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...