امروز: پنجشنبه 06 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 19 مهر 1393 - 17:58
حسام مقدم در نشست چالش های محیط زیستی

اتحاد جنوب؛ اسماعیل حسام مقدم دبیر انجمن هامون در نشست چالش های محیط زیستی استان بوشهر نسبت به راه اندازی پتروشیمی برازجان و عواقب زیست محیطی آن هشدار داد.

اتحاد جنوب؛ اسماعیل حسام مقدم دبیر انجمن هامون در نشست چالش های محیط زیستی استان بوشهر نسبت به راه اندازی پتروشیمی برازجان و عواقب زیست محیطی آن هشدار داد.

به گزارش اتحاد جنوب؛ در نشست بررسی چالش‌های زیست محیطی استان بوشهر که با حضور دکتر اسماعیل کهرم مشاور رئیس سازمان محیط زیست کشور و  تعدادی از مسئولان استانی برگزار شده بود اسماعیل حسام مقدم؛ عضو هیئت موسس انجمن هامون ایران و عضو انجمن زیست محیطی سوز نیز  سخنان کوتاهی ابراز داشت.  

حسام مقدم  در این جلسه ضمن اشاره به اهمیت جامعه شناسی محیط زیست از وضعیت فعلی محیط زیست ابراز نگرانی کرد و گفت که ما در وضعیت سقوط زیست محیطی قرار داریم و نباید برای حل چالش های زیست محیطی فقط به سمن ها اکتفا کرد و باید از کل جامعه تقاضای کمک کرد و تمام نهادها و کانون ها را برای شرکت در این کار فراخواند. وی همچنین از مسئولان درخواست کرد که تمام توجه زیست محیطی خود را به شهرستان عسلویه خلاصه نکنند و به سایر نقاط استان نیز توجه کنند. در همین حوزه توجه همگان و بخصوص مسئولان و سیاستگذاران را به این امر متوجه ساخت که اثرات آلاینده های زیست محیطی احداث پتروشیمی ها و دیگر صنایع مرتبط با نفت و گاز در مناطق مختلف استان چه مخاطراتی دارد و آسیبی در درازمدت خواهد داشت؛ از نظروی شاهد مثال این جریان را می شود در عسلویه دید. و به زعم ایشان باید نسبت به دیگر برنامه های صنعتی در این استان توجه زیست محیطی عمیق تری لحاظ نمود و ابتدا به آینده اکولوژی این مناطق توجه داشت و سپس به سمت توسعه اقتصادی پیش رفت. 

علاوه بر این ، حسام مقدم به راه اندازی گفت وگویی فرهنگی در سطح جامعه با میدانداری سازمانهای مردم نهاد در حوزه محیط زیست اشاره نیز نمود و این نکته را امری بسیار حیاتی برای فعالیت ها و کنشگری های مدنی زیست محیطی دانست. /ح



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1395/09/19 - 03:08
0
0
سلام
تلاش کنید شرکتا رو مقید به رعایت نکات زیست محیطی کنید
نه اینکه صورت مسئله رو پاک کنید./ص
1393/07/26 - 14:48
0
1
ایجاد پتروشیمی باعث رونق دشتستان خواهد شد.
1393/07/26 - 13:58
0
0
سرکار خانم امیری چند سوال از شما و طیف فکری شما دارم
چرا اروپای سبز بعد از انقلاب صنعتی همچنان سبز مانده؟
شما بر اساس کدوم مؤلفه های علمی ایجاد صنعت رو باعث نابودی بخش کشاورزی قلمداد میکنید؟! به این نکته توجه کنید که در اروپا بخش کشاورزی آن به موازات انقلاب صنعتی از حالت سنتی به مدرن و پیشرفته خارج شد و این حوزه اقتصادی رو پویاتر و کارامدتر کرد
ببینید هر بخش اقتصادی یه سری پیامدای مثبت و منفی داره
اگر میبینید در صنایع ما به پیامدای منفیش توجه نمیشه مقصر مدیران صنایع هستند نه خود صنعت
مدیرانی که این وظیفشون فراموش کردند و نمیخوان بیاد بیارن لذا شما در عصرانه هامون خود بهتره یه نشست با مدیران صنایع الاینده شهر داشته باشید و بپرسید چند درصد از درامدشون صرف کاهش پیامدهای منفیشون میکنن
باید بجای پاک کردن صورت مسئله اون رو حل کرد
1393/07/26 - 12:12
0
0
من فکر میکنم ایشان بهتر هست در مورد مسایل مربوط به خودش صحبت کند.مثل من که دبیر ریاضی هستم نمیتونم در مورد زیست صحبت کنم.در صفحات اجتماعی دیدم که ایشان فعال فرهنگی و اجتماعی میباشد نه زیست محیطی.
1393/07/26 - 12:09
0
0
آقای استاندار
خواهشا پیگیر احداث پتروشیمی باشید.
1393/07/26 - 10:29
0
0
خداییش خودتون قضاوت کنید، ببینید سیمان دشتستان چقدر به محیط زیست صدمه وارد کرده!؟ اصلا محیط زیست اون منطقه رو نابود کرده. حتی حاضر نیستن برای دودکشای کارخونه سیمان کاتالیزور بزارن،فاجع ست بخدا.

خطاب به کامنت پرسنل پتروشیمی مرودشت: شما که خودتون فرمودید که از اهالی شیراز هستید و نه بومی مرودشت. آلوده گیش رو مردم مرودشت بخورن، حالش و مردم شیراز ببرن. هرچقدرم درخت بکارن فایده نداره.
چرا باید نزدیک برازجون باشه!؟
1393/07/25 - 23:23
0
0
تشکرمی کنم از آقای حسام مقدم به دلیل ابراز نگرانی و هشداری که در خصوص پتروشیمی و عوارض آن دادند.
دوستان توجه داشته باشید که باید یک سری فاکتورهایی در خصوص محیط زیست از طرف سازمان محیط زیست تایید شود و بعد از آن اجازه ی احداث داده می شود که تا کنون چنین اتفاقی نیفتاده و آقای حسام مقدم با این صحبت ها و ابراز نگرانی، هشداری به محیط زیست جهت بررسی های بیشتر وهشداری به شهروندان نسبت به عوارضی که در آینده گریبانگیر همه گان می شود، داده اند.
در ضمن همه از احداث پتروشیمی خوشحال می شوند اما نباید کام مردم با آمدن صنایع آلاینده تلخ شود و مشکل زیست محیطی نیز به عنوان چالشی جدید ایجاد شود. پس بهتر است که به طور اساسی و اصولی بررسی گردد و اگر اهل فهمی، احساس نگرانی در خصوص محیط زیست دارد، ابراز نماید.
دوستان توجه داشته باشید که در خصوص محیط زیست همه مسئول هستند و باید ابراز نگرانی کنند نه اینکه صرفن چون فعال اجتماعی و یا فرهنگی می باشند، چشمها را بر واقعیت ببندندو این هشدار را به فعالین محیط زیست بسپارند. توجه داشته باشید، به دلیل نبود کار و شغل که اکثر جوانان دشتستانی با آن دست به گریبان هستند، نباید چشم ها را بر روی واقعیت ها ببندید.
اما در مورد بیکار شدن کشاورزان، دوست گرامی هر چند تعداد کشاورزان به قول شما ازتعداد افرادی که قرار است در این پتروشیمی مشغول به کار شوند کمتر است، با راه اندازی پتروشیمی و آسیب رساندن به کشاورزان، تکلیف افرادی که سال ها در این حوزه فعالیت کرده اند، چه می شود؟ این افراد که عمر خود را در زمین های کشاورزی سپری کرده اند، باید به چه کاری مشغول شوند؟
لطفن به همه جنبه ها فکر کنید نه تنها ایجاد شغل
در جواب آقای پوف
نیروی انسانی که در دشتستان وجود دارد از مناطقی که ذکر کردید بسیار بیشتر است.نیروهای تحصیل کرده در رشته های عمران برق مکانیک و شیمی و جوشکارهای بسیار ماهر.بعدش آلودگی بیشتر منطقه عسلویه مربوط به فازها میباشد که گاز رو از دیگر مواد خطرناک استحصال میکنند.نگاهی به چاههای نفتی دشت نرگسی و جمغاری بیندازید چرا در این مکانها پالایشگاه احداث نشده و نفت انها میبایست به چندصد کیلومتر دورتر و به آغاجاری انتقال پیدا کند البته نفت جمغاری هنوز در مرحله حفاری میباشد.ناگفته نماند یکی از میادین بکر نفت و گاز در زیر شهر برازجان واقع شده است و در عمق3000 متری زمین میباشد که در آینده حفاری خواهد شد.این سفره زیرزمینی از کنارتخته شروع و تا استان هرمزگان ادامه دارد.
خسروی
1393/07/25 - 22:12
0
0
سپاس از حسام مقدم عزیز
اگر دقت کرده باشید تمام نکاتی که گفتم دال بر مزیت نسبی حوزه صنعت بر بخش کشاورزی بود
یه سوال طولانی
به نظر شما ایجاد صنعت پتروشیمی در پایتخت نفت و گاز با آن همه ظرفیت ها و پتانسیل ها و نیروی کار آماده به خدمت در این حوزه و قابل توسعه بودن آن مزیتی نسبت به بخش کشاورزی سنتی ما نداره که هنوز در فروش تنها محصولش یعنی خرما لنگ میزنه و در تولید اکثر میوه ها و دیگر محصولات کشاورزی ناتوانه و مجبور به واردات از شهرهایی چون کازرونه و همچنین درصد زیادی اتز آب های موجود رد منطقه رو هدر میده؟؟
این که شما هشدار دادید درست اما اینو اقتصاد بخش عمومی پاسخ داده و آن این که هر تولید کننده ای باید بخشی از درامدش رو در قالب مالیات صرف از بین بردن و یا کاهش پیامدهای منفی که بیشتر زیست محیطیه کنه به همین دلیل بهتر بود این نکته رو به مسئولین گوشزد میکردین
1393/07/25 - 20:38
0
0
با سلام
من مهندس برق کارمند پتروشیمی دیر میباشم.خواهشا نسبت به احداث پتروشیمی در دشتستان دید منفی را کنار بگذارید./ب
1393/07/25 - 14:47
0
0
آقای حسام مقدم فکر کنم تا الان متوجه شدی که هر حرفی رو پشت هر تریبونی نباید بزنی. بعضی از مسایل جنبه حیثیتی برای مردمان این دیار کهن داره.
1393/07/25 - 00:27
0
0
پتروشیمی رو بیارین کازیلند.ما مردم کازرون استقبال میکنیم.
1393/07/24 - 19:25
0
0
سپاسگزارم از جناب رفیع نظر عزیز؛ رفیق جلسات عصرانه هامون
در پاسخی که با نگرش اقتصادی مرقوم فرموده بودید ذکری از "مزیت نسبی" در اقتصاد نشده بود، لازم هست به این نکته توجه شود...
در ضمن همه دوستان عزیزم در کامنتهایی که نگاشته اند توجه نکرده اند که من در این سخنرانی "هــشــدار" داده ام... هشدارهای زیست محیطی باعث می شود که در نوع تصمیمی که در آینده در باب احداث پتروشیمی یا هر صنعت دیگری گرفته شود، با رعایت کامل استانداردهای زیست محیطی همراه شود...
با این همه دشتستان می تواند قطب کشاورزی منطقه باشد و در این حوزه مزیت نسبی داشته باشد از آنجا که در محورهای توسعه ای که برای برنامه پنجم توسعه درنظر گرفته شده، توسعه حوزه کشاورزی یکی از محورهای اصلی لحاظ شده است.
بااحترام نسبت به همه دوستانم
حجم کامنتها مشخص هست که نیاز مردم کار و اشتغال هست پس آقای حسام مقدم خرمای کبکاب را دریاب. نقش زنان در جامعه را دریاب. شعر و داستان دشتستان را دریاب و کاری به پتروشیمی نداشته باش. پیشنهاد میکنم که پتروشیمی مرودشت رو ببینید ک جندین پتروشیمی اونجا احداث شده و قریب به 8000 نفر مشغول به کار هستند و زمینهای اطراف پتروشیمی در حدود 30 هکتار با هزینه وزارت نفت درختکاری شده است و در زمینهای اطراف آن کشاورزی همچنان کما فی السابق ادامه دارد و خواهد داشت. ناگفته نماند پتروشیمی دشتستان خیلی کوچیکتر از پتروشیمی مرودشت هست و همچنین حجم کشاورزی دشتستان بسیار پایینتر از آنجا هست.
مهندس علی لطفی اهل شیراز ولی دوستدار دشتستان و برازجان.
1393/07/24 - 12:22
0
0
با سلام
جناب آقای حسام مقدم دوست عزیز
اسم اقتصاد اوردین تصمیم گرفتم اقتصادی جوابتون بدم
اولا تعداد افرادی که در یک صنعت مثل پتروشیمی میتوانند مشغول بشن خیلی بیشتر از بخش کشاورزیه
دوما کشاورزی سنتی ای که به گفته خود مسئولان 30 درصد از آب رو هدر میده نبودش بهتر از بودنشه
سوما همانطور که از اسم دشتستان پیداست و یک دشت بسیار بزرگ در ذهن تداعی میشه فک نمیکنم احداث پتروشیمی جای خیلی زیادی تو این دشت بزرگ بگیره و مزاحم زمین های کشاورزی بشه
چهارما از درامد حاصله شرکتهای پتروشیمی و با اخذ مالیات زیست محیطی میشه هزینه هایی رو صرف صنعتی کردن بخش کشاورزی و کاهش آلودگی کرد
پنجما میشه با مطالعه و تحقیق این بخش صنعتی رو در مکانی احداث کرد که عوارض زیست محیطی کمتری داشته باشه
ششما دوست عزیز همیشه باید بین بد و بدتر بد رو انتخاب کرد
حالا با توجه به صحبت های من و صحبت های شما انتخاب بد و بدتر با خودتان
پیروز و شاد باشید
1393/07/24 - 10:20
0
0
کاملن درک میکنم که وقتی از بیکاری حرف میزنید، از چه حرف می زنید اما این را در نظر باید بگیریم که اولین چیزی که در دشتستان ازبین خواهد رفت کشاورزی منطقه هست که به نظر خیلی از کارشناسان اقتصادی، مزیت نسبی منطقه دشتستان در همین مورد هست و خود می دانید که حجم زیادی از شغلهای مردم دشتستان مرتبط با کشاورزی هست؛ همه اینها در درازمدت به بیکاری منجر خواهدشد... نکته دیگر اینکه همیشه در طرحهای توسعه صنعتی این چالش بین صنعت طلبان با محیط زیست طلبان موجود بوده و ناگزیر هستیم که این چالش را روزی کلید بزنیم؛ همه چیز به این سادگی که فکرش را می کنید نیست دوستان و همشهریان من؛ باید روزی برخی ملاحظات را کسی گوشزد کند... آرزوی خیر و نیکی می کنم برای همه شما
1393/07/24 - 01:09
0
0
یادمه اون موقع که میخاستن کارخانه سیمان رو کلنگ بزنن.بعضی از مرکز نشینها میخاستن محل شرکت رو به مرکز استان نزدیک کنن و یا به عبارت دیگه تو دشتستون نباشه.الان بعد از 15 سال میبینم خود مردمون این دیار دارن کاری میکنن ک پتروشیمی رو تو دشتستون کلنگ نزنن.آقای فعال.....بهتر هست راجب خرمای کبکاب صحبت کنی نه پتروشیمی دشتستان بزرگ.
1393/07/24 - 00:40
0
0
دوستان برید به شهر مرودشت و نورآباد و ممسنی نگاه کنید. در نزدیکی هر دو شهر پتروشیمی احداث کردن. برید بپرسید چند درصد از کارمندان اون بومی همون شهر هستن!؟
جز آلودگی و مشکلات زیست محیطی و مشکلات اجتماعی هیچ ثمری نداشته.
مهم اینه که تو استان بوشهر باشه تا نیروی بومی استان بوشهر بگیره. چرا باید آلودگیش برای مردم برازجون باشه!؟
احداث پتروشیمی در دشتستان اشتباه محضه.
والله خیلی مردمون عجیبی داریم.
یا بیکار نیستین یا واقعا سراغ ندارین تو جامعه ای که زندگی میکنید بیکاری داره بیداد میکنه.چه اشکال داره تو 20 کیلومتری شهرمون یه جایی باشه که بچه هامون برن سرکار.
1393/07/22 - 16:20
0
0
آقای پوف خواهشا عامه پسند صحبت نکن یکمم از رو منطق بنویس
1393/07/22 - 16:15
0
0
آقای مقدم
شما فعال اجتماعی هستی یا فعال زیست محیطی یا مثه همه منتقدا تو ایران تا یه تریبون گیرت میاد میخاین خودتون رو نشون بدین.شما از همونایی هستین ک میگین راه آهن هم به برازجان نیاد شاید یه وقت صدای قطار اذیتمون کنه.
آقای پوف
با اسم واقعی کامنت بنویس.آمار اعتیاد و جرم رو تو دشتستان نگاه کن.
1393/07/22 - 13:14
0
0
آهای اونایی که موافق ساخت پتروشیمی هستید!!!
شما پول 2 سال کار در پتروشیمی رو باید خرج سرطان خون کنید!
بیکار باشی بهتره یا سرطان خون بگیری بهتره....خرج کدومش کمتر!؟/ج
1393/07/22 - 11:55
0
0
جناب حسام مقدم!آدم بیکار و گرسنه محیط زیست میخواد چکار ؟/ج
1393/07/21 - 03:04
0
0
آقای محترم..
یه تریبون گیرت اومده داری میگی پتروشیمی اینجوریه.بهتره راجبه حضور زنان در جامعه یا نقش خرمای کبکاب سخن بگی نه پتروشیمی و آلايندگي. /ج
1393/07/21 - 03:00
0
0
با سلام.
آقای موسوی نماینده محترم و استاندار عزیز.خواهشا زودتر کلنگ احداث پتروشیمی رو بزنید./ج
1393/07/20 - 10:11
0
0
با سلام.
این پتروشیمی رو بیارین تو گناوه تا ما با دو تا پتروشیمی و ی نیروگاه سیکل ترکیبی بشیم یکی از شهرهای صنعتی استان.
1393/07/20 - 00:29
0
0
اتحادجنوب خواهشا این خبرت را حذف کن. ازت تمنا داریم. تمنا همه جا دلشون میخواد تو منطقه شون پتروشیمی احداث بشه بعد یه نفر میاد میگه آلاینده هست. این همه پتروشیمی تو جهان هست آلاینده نیست فقط اینی که تو برازجون میخان بزنن آلاینده هست. آقا پاک کن خبرت رو.
1393/07/20 - 00:23
0
0
آقا خواهشا اضهار نظر الکی نکن. الان 6 ماه هست ک منتظریم استارت بخوره تا بریم سرکار بعد یه تریبون گیرت اومده و داری هشدار میدی.
1393/07/20 - 00:18
0
0
سلام
اگه نمیخاین پتروشیمی را خب بیارینش تو اهرم بزنین./ج
با سلام خدمت همه دشتستانیهای عزیز.
همانگونه که استحضار دارید در اکثر نقاط کشور الان داره پتروشیمی راه اندازی میشه.مثل پتروشیمی خشت و کنارتخته، پتروشیمی های ایلام، پتروشیمی گناوه و پتروشیمی های فراشبند و دیگر نقاط ک فبلا احداث شده بود و الان در مرحله راه انداری و بهره برداری هستند.
آ قای ...که الان ابن تریبون به دستت افتاده و داری دم از محیط زیست میزنی.چرا فکر آمار بیکاری دشتستان نیستی چرا فکر اعتیاد در دشتستان نیستی اون پتروشیمی هایی که قبلا استارت خورده مردم منطقشون اینجوری ساز مخالف زدن..خواهشا و خواهشا از نظریه های سطحی پرهیز کنیم تا این پتروشیمی احداث بشه.در حدود 3000 فرصت شغلی به صورت مستقیم و غیرمستقیم ایجاد خواهد شد و این امر سبب عمران و آبادانی منطقه خواهد شد.الان مردم گناوه هم دارن اینجوری ساز مخالف میزنن برای ایجاد پتروشیمی.
درسته پتروشیمی ها باعث متضرر شدن محیط زیست میشود ولی در کل فوائد احداث آنها خیلی بیشتر از ضررشان هست.
الان تو هر نقطه از ایران پتروشیمی احداث شده ک این امر سبب عمران و آبادانی شهرها و روستاههای اطراف شده است./ج
پس دشتستانی تلاش کن تا پتروشیمی دشتستان احداث شود نه تلاش کن که احداث نشود.
جناب آقای صابری سایت شما هم تلاش کنه تا این پتروشیمی احداث بشه.
با تشکر مهندس حجت خسروی
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب
  • نقدی بر مجموعه داستان " خین‌جوشون " اثر مختار فیاض
  • مطالبات فعالان محیط زیست از مردم و مسئولان/ آفت محیط زیست زباله های پلاستیکی است/ مسئولان بیشتر از گرفتن عکس پای کار باشند
  • سرنوشت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی
  • تجلیل از دو تیرانداز پرتلاش و موفق دشتستان
  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • روز سعدی و نکته‌ای نغز از گلستانش
  • جناب نماینده! قحطی پتروشیمی که نیامده، بسم‌الله
  • انتخاب هیئت رئیسه جدید شورای هماهنگی روابط عمومی های ادارات شهرستان دشتستان
  • نشست فرماندهان پایگاه‌ها و شورای حوزه مقاومت بسیج شهدای پتروشیمی به میزبانی پتروشیمی جم
  • یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید
  • عناوین روزنامه‌های امروز1403/02/01
  • بازنده جنگ سخت را برنده جنگ نرم نکنید
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • اولین واریزی بزرگ برای معلمان در 1403
  • اسرائیل را چه باید؟
  • دکتر یوسفی؛ مدیری در کنار همکاران
  • .: لیلادانا حدود 4 روز قبل گفت: درود بردکتربایندری ودکترفیاض بزرگوار. ...
  • .: علی حدود 5 روز قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 5 روز قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 6 روز قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 6 روز قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 6 روز قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 6 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 9 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 10 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...
  • .: اسماعیل حدود 11 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...