امروز: سه شنبه 04 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 10 مهر 1393 - 17:39
به بهانه هفتم مهرماه سالروز درگذشت پدر تاریخ و روزنامه نگاری دشتستان

اتحاد جنوب: فراشبندی شخصیتی تاریخی وفعالی فرهنگی و ژورنالیستی بی بدیل است. به شهید میرزا محمد خان غضنفرالسلطنه و مجاهدان دشتستان در مبارزه با استعمار اجحاف و ستم روا داشته ایم آیا باید با چهره های فرهنگی نیز همان کنیم؟ آیا ستم نیست که نام فراشبندی در خیابان های شیراز بدرخشد اما در زادگاهش مظلوم باشد؟ آیا رواست که در کتابخانه های شهر و...

فراشبندی علمدار فرهنگ و تاریخ دشتستان

قلم بدست گرفتن و نوشتن امری است ساده اما نه همیشه. آنگاه که از سرزمینی کهن به درازای تاریخ و مردانی سترگ به قامت اسطوره های تاریخ می نگاری باید بر خود لرزید و هراسان قلم زد. هراسان از این منظر که مبادا حق مطلب ادا نشود و جایی و نکته ای به غلط در اذهان مردم نقش بندد که نا خرسندی مردم را در پی خواهد داشت. تردیدی نیست که از بدو پیدایش جهان تا بحال انسانهای بیشماری قدم بر  کره خاکی نهاده و پس از چند صباحی از این سرای پر طمطراق و فانی رخت بر بسته و بانگ رحیل سر داده و در سرای ابدی خفتند. عده ای خواب و آرام از خویش گرفته به بشریت خدمت کرده و نقش آفرین بوده اند وعده ای دیگر در گوشه خمولی خزیده و تماشا گر بوده اند به بیان دیگر فقط درصد بسیار کمی از این ارقام کهکشانی به جهان و جهانیان خدمت کرده اند و دگرگونی جهان و انسان از شکل ابتدایی و غارنشین به شکل مدرن امروزی را رقم زده اند. شاید بیان این مطلب برای ارج نهادن به بزرگان و بیان ارزش کار ایشان بسنده باشد که آمارها بیانگر این واقعیت است که تقریباً 5 درصد جمعیت جهان اثرگذار، خدمت رسان و تحول گر بوده اند و متأسفانه بقیه مصرف کننده هستند. حال ما در کجای این آماریم؟ باری هر شهری و دیاری را به نام و نشانی می شناسند. سمبل و نماد هر شهری مفاخر و مشاهیر آن شهر است و دشتستان بزرگ نیز از دیرباز مفاخر و اکابر بسیاری تقدیم به عالم نموده است که بیان نام ایشان از حوصله این مقال خارج و مزید اطاله کلام است.

هفتم مهر ماه 1299 هجری شمسی در خانواده ای اهل علم و فرهنگ دوست کودکی چشم به جهان گشود که در آن زمان کمتر کسی فکر میکرد این کودک روزگاری بیرق فرهنگ و اندیشه را برافراشته و از چهره های ماندگار فرهنگ و ادب ایران زمین خواهد شد. تحصیلاتش را در برازجان به پایان برد و چون اهل علم و ادب بود در سال 1318 به استخدام اداره فرهنگ دشتستان درآمد و شغل شریف آموزگاری برگزید و به تعلیم و تربیت فرزندان زادگاهش پرداخت. سرآغاز زندگی سیاسی وی از سال 1324 با ترک برازجان و عزیمت به شیراز شروع شد.

آغازگر فعالیت های ژورنالیستی و مطبوعاتی فراشبندی چاپ اولین شماره "خامه ملت" در تاریخ 13 مردادماه 1331 بود. حمایت های فراشبندی از دولت دکتر مصدق و انعکاس اخبار و مشکلات دشتستان از بارزترین جلوه های خامه ملت بود. تنها 49 شماره از خامه ملت منتشر شد و علت توقیف آن انتقادهای شدید فراشبندی به سیاست های تفرقه افکنانه استعمار پیر و حمایت های مستمر وی از دولت دکتر محمد مصدق بود. پس از کودتای 28 مرداد و توقیف خامه ملت کار مطبوعاتی و روزنامه نگاری فراشبندی پایان پذیرفت و در همین زمان بود که به چاپ و انتشار کتاب پرداخت.

زنده یاد فراشبندی در سال 1333 نخستین کتاب خود را به نام " انگلیسیها را بشناسید" چاپ کرد. در اسفند ماه همان سال دومین کتاب خود " استعمار گران بدانند" را منتشر کرد. وی در فروردین 1334 کتاب " دکتر مصدق یا ژرژ واشنگتن ایران " را به چاپ رساند. وی در این کتاب ها همان رویکرد مطبوعاتی خویش یعنی حمایت از دکتر محمد مصدق و مبارزه با انگلیس را ادامه داد و انتشار همین کتابها سبب شد تا فراشبندی را دستگیر و در زندان قزل قلعه محبوس گشت. پس از آزادی از زندان ایشان را به تهران و مشهد تبعید کردند و در مشهد بود که با دکتر علی شریعتی آشنا شد. پس از بازگشت مجدد وی به شیراز فصل دیگری از زندگی پر بار ایشان آغاز شد و نگاشتن تاریخ زادگاه خود دشتستان بزرگ را شروع کرد. وجودش لبریز ازعشق به دشتستان و ایران بود تا جائیکه همیشه با افتخار می گفت "من یک پان ایرانیستم". کتاب دو جلدی "تاریخ و جغرافیای برازجان یا سنگر مجاهدین" را در سالهای 1335 و 1336 به زیور چاپ آراسته کرد. در اسفند ماه 1336 بود که کتاب "نظری به گذشته ایران را چاپ کرد و بدلیل علاقه خاص خود به دکتر مصدق یک نسخه از آن را به ایشان تقدیم کرد که دکتر مصدق نیز یک ساعت مچی با ارزش و زیبا برایش فرستاد که آن را همیشه همراه داشت. فراشبندی برای دوره های 20 و 21 و 22 مجلس شورای ملی در استان بوشهر کاندیدا شد و علیرغم اشتیاق و محبت و استقبالی که مردم از ایشان داشتند اما بدلیل مسائل سیاسی و دخالت دولت رأی نیاورد. در سال 1340 کتاب "شرح مختصری از مبارزات و زندگی مرحوم محمد باقر تنگستانی " را منتشر کرد. کتاب بعدی ایشان "سند خدمت من به دشتستان " در سال 1342 منتشر شد.

علاوه بر آثار فوق تعدادی کتاب دیگر در قیام مردم جنوب ایران بر علیه استعمارداردکه از آن جمله می توان به کتاب های "حماسه مرزداران جنوبی ایران" و "جنگ انگلیس و ایران در سال 1273 هجری قمری" و  "جنوب ایران در مبارزات ضد استعماری " و " مبارزه مسلحانه مردم دشتی و دشتستان و تنگستان علیه استعمار" نام برد. فراشبندی همچنین دو کتاب دینی تحت عناوین "محمد پیامبر شمشیر نیست" و "اسلام دین جامع آسمانی" را منتشر کرد. وی کتاب هائی هم در دست تألیف و چاپ داشت که با مرگ وی به چاپ نرسیدند که " لغات و اصطلاحات محلی دشتستان " ، " جغرافیای تاریخی دشتستان " ، "دانشمندان دشتستان "سالنامه فرهنگ شهرستان برازجان " و جلد سوم " تاریخ و جغرافیای برازجان یا سنگر مجاهدین" از جمله آنهاست.
شاید اغراق نباشد که بگویم در رأس هرم فرهنگ و تاریخ دشتستان بزرگ نام زنده یاد علیمراد فراشبندی می درخشد و براستی که ایشان سمبل و اسوه ی تاریخ استان بوشهر می باشد. مورخی که واقعیت را بدون حب و بغض می نگارد و حوادث و اتفاقات را تحریف نمی کند و حقیقت نگاری امین است ، صداقت و تعهد و خلوص در نوشتارش موج می زند. در روزگاری که دانش و بینش در بند زرق و آزاداگی و هنر در چنگال جهل و استبداد است روانشاد علیمراد فراشبندی با سلامت نفس و مناعت طبع برای ثبت حقایق ؛ صادقانه و در اوج پاکدامنی قلم برداشت و به نبرد با جهل و استبداد رفت. فراشبندی آزاده و آزاد فکر بود ، او که اهل مناعت و استغناء طبع و آزادگی بود نمی توانست با مدعیان محدود فکر و سود پرست همراه باشد.
این جمله را از مرحوم پدرم هرگز از یاد نخواهم برد که می گفت "مرحوم فراشبندی در زمره ی افرادی است که در گور خودش می خوابد چرا که دینش را به دنیای هیچ کس نفروخت. روحش شاد.

از بارز ترین نقاط قوت استاد فراشبندی زرین قلم ، بیان واقعیت بر اساس حقیقت و رعایت امانت در شرح وقایع و تاریخ مبارزات جنوب است. حریم و حرمت قلم را نگه می دارد و برای رضای خدا مینویسد و نه برای خشنودی خلق خدا !!!    

 

حقا که نا سپاس ترین مردمانیم. بزرگان و مشاهیر و مفاخر این شهرستان در سکوت سنگین تاریخ به سر می برند. یقیناً مفاخری که در راستای احیای فرهنگ و تاریخ و بزرگی دشتستان قدم برداشتند و مشعل علم و دانائی افروختند دغدغه ادای دین به وطن داشتند و در این راه مردانه و جانانه تلاش کردند اما امروز از یاد و خاطر ما فراموش شده اند. نمیدانم چرا به عقبه دشتستان بها نمی دهیم و بزرگ ستیزی را بر مهر ورزی رجحان می دهیم ؟!!!  مشاهیر و مفاخر نیازی به تعریف و تمجید امثال راقم این سطور ندارند اما این رسم ادب نیست که با بی مهری با ایشان رفتار شود. ما باید استاد فراشبندی و امثال ایشان را الگو برای نوجوانان و جوانان که آینده سازان ایران عزیز هستند معرفی کنیم که با سرمشق گرفتن از این اسوه های فرهنگ و ادب به تعالی جامعه کمک کنند. زنده یاد فراشبندی زبده ی مشاهیر و قدوه ی مفاخر زمان خویش بود. چند سال پیش وقتی مقاله ای را تحت عنوان " نوروز تجلی فرهنگ ایرانی " برای هفته نامه اتحاد جنوب نوشته بودم و می خواستم آن را به تاریخدان و ادبیات شناس دشتستانی استاد هیبت الله مالکی تقدیم کنم ایشان با همان ادب و بزرگواری خاص خود در عین حالی که بغض گلویش را می فشرد و اشک نوازشگر گونه هایش بود فرمودند در جایی که نام نیکمرد بزرگی چون علیمراد فراشبندی بر تارک تاریخ آن می درخشد من و امثال من جایی نداریم. آن روز درس بزرگی به من دادند با بیان این جملات که مرحوم فراشبندی به گردن تمامی مردم استان حقی بس عظیم دارد ادای دین کنید، بزرگ است بزرگش دارید و نیک طینت است نیکو یادش کنید. آری این درس بزرگی بود که در محضر آن استاد آموختم و سوگند یاد کرده ام که در این راستا از هیچ کوششی دریغ ننمایم و از درگاه حضرت حق مسئلت دارم  که این عزم و اراده را از ما نگیرد.

رسمی در میان ما بدعت گذاشته شده که در قبال تاریخ و مردان تاریخی و تاریخ سازان بزرگ سرزمینمان جفا پیشه سازیم و این مختص شهر ما نیست!!! ما ایرانیان با فردوسی و رودکی ، مولانا و شمس تبریزی ، عطار و خیام و دیگران چه کرده ایم والله که قدر پیشینه ی عظیم فرهنگی و تاریخی و تمدن کهن خود را نمی دانیم و به تاراج آن پرداخته ایم. کشورهای جهان سرگرم تاریخ سازی برای خود شده اند و در پی کسب هویت و نام و نشانی برای خود هستند حال آنکه ما هویت تاریخی و ابهت فرهنگی خویش را به حراج گذاشته ایم و این فضاحت را بدانجا رسانده ایم که تاریخ ایران باستان و دوره شاهان قدیم را از کتب مدارس حذف می کنیم. آیا وقتی با تاریخ و فرهنگ خود چنین کنیم سزاوار تهاجم فرهنگی نیستیم؟

از تهاجم فرهنگی سخن می گوئیم در حالیکه از فرهنگ و تاریخ خود غافلیم. برای مبارزه با تهاجم فرهنگی باید تقابل فرهنگی داشت. ما فقط پایبند و سرگرم الفاظیم !!!! وقتی تاجیکستان در روز روشن مفاخر سترگ و سنت ها و آئین های اصیل و باستانی ما را به نام خود ثبت می کند و یغما گر فرهنگ و آیین ماست و مقامات عالی مملکتی ما با افتخار در آن چپاولگری فرهنگی حاضر می شوند و به این سرقت ادبی و فرهنگی که از ایران می شود خم به ابرو نمی آورند جای تعجب نیست که در شهر ما نیز به بزرگانی چون علیمراد فراشبندی و امثال آن توجهی نشود.

فراشبندی شخصیتی تاریخی وفعالی فرهنگی و ژورنالیستی بی بدیل است. به شهید میرزا محمد خان غضنفرالسلطنه و مجاهدان دشتستان در مبارزه با استعمار اجحاف و ستم روا داشته ایم آیا باید با چهره های فرهنگی نیز همان کنیم؟ آیا ستم نیست که نام فراشبندی در خیابان های شیراز بدرخشد اما در زادگاهش مظلوم باشد؟ آیا رواست که در کتابخانه های شهر و حتی در آموزش و پرورش و دیگر نهادهای فرهنگی شهر ما کتابها و آثار ارزشمند فراشبندی نباشد. آیا کتاب های "تاریخ و جغرافیای برازجان یا سنگر مجاهدین "، " حماسه مرزداران جنوبی ایران " ، " جنگ انگلیس و ایران در سال 1273 ه ق "  ، "مبارزه مسلحانه مردم دشتی و دشتستان و تنگستان علیه استعمار " ، " جنوب ایرا در مبارزات ضد استعماری " و دیگر آثار فراشبندی در مدارس استان تدریس شود؟ همه از تهاجم فرهنگی ، فرهنگ سازی و فرهنگ مداری دم می زنیم اما خود ناقضان فرهنگیم!!!!!! 

 

چند سئوال از مسئولان محترم:
1)    مسئولان محترم چرا به سئوالات مردم که ولی نعمتان شما هستند پاسخ نمی دهید؟ آیا این است رسالتی که بر دوش شماست. مگر قبای ریاست و ردای مدیریت را این ولی نعمتان تقدیمتان نکرده اند؟ پس آنان را محترم شمرده پاسخگوی سئوالات اذهان عمومی باشید. از آه دل مظلوم بترسید!!!
2)    قاطبه مردم دشتستان بزرگ از بی مهری هائی که بر ساحت بزرگان دیارشان می رود سخت رنجور و غمین اند تاکی می خواهید به این بی مهری ها دامن زنید و آن را چون آتش زیر خاکستر نگهدارید. مردم صبور دشتستان را دریابید و حفظ حرمتشان را بر خود واجب دانید و بزرگانشان را عزت نهید.
3)    مردم شریف دشتستان سخت پیگیر بنیاد دشتستان شناسی، روز برازجان، کنگره شهید میرزا محمد خان غضنفرالسلطنه برازجانی و مجاهدان دشتستانی و نقش آنان در مبارزه با استعمار ، آذین بستن خیابان ها ، میدان ها ، سالن ها ، همایشها و ... به نام و تمثال بزرگان فراموش شده دشتستان هستند که بارها نیز نوشته ام و تکرار مکررات شده. شما مسئولان به خواسته های به حق ولی نعمتان خود بها دهید و شعار را رها کرده به شعور مردم ارج نهید و عملگرا باشید نه شعارگرا.


سئوالات و خواسته های مردم از مسئولان بسیار است اما آنچه را بیان کردم اهم خواسته های مردم است که نیازمند همت والا و عزم راسخ مسئولان برای احقاق آن حقوق مسلم مردم است . پس بیائیم دست در دست هم نهیم به مهر / میهن خویش را کنیم آباد.

پیشنهاد حقیر این است که فراخوان داده از تمامی صاحبنظران، اندیشمندان، معمرین و مطلعین دشتستان را در یک بنیاد گرد هم آورده تا جایگاه واقعی و راستین دشتستان بزرگ را باز یابند و تبیین نمایند. /ح

عاشق دشتستان و دشتستانی
  داریوش محبی



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1393/07/22 - 00:02
0
0
اقا رعیت ! داشتن ثروت در دین مبین اسلام روا و جایز است. بخصوص دارایی ایشان که در مسیر حق نبرد با دشمنان دین و میهن ، کمک به نیازمندان ، عمران و ابادانی و ساخت مسجد و مدرسه و امثالهم صرف شده شما چرا این مورد را که تمام اموال و دارایی ایشان توسط دشمنان ایران به اتش کشیده شد و خانواده اش اواره کوه و بیابان شدند عنوان نمی کنی ؟ ما به ان بزرگوار افتخار میکنیم و عده ای محدود چون شما یارای تخریب شیر دلاور دشستان را ندارید این را هم بدان ایشان چون در قید حیات نیستند که از خویش دفاع کنند پس سخن شما بمثابه افتراست ودر ایین ما گناه کبیره است . توصیه میکنم فقط بخاطر اینکه حرفی زده باشی خود را به گناه الوده نکن . امیدوارم از این پس با اگاهی و قلبی پاک و وجدانی بیدار اظهار نظر کنی این نکته را هم اضافه کنم که خان همان رییس است و اگر دوره رییس تمام نشده پس دوره خان هم ایضا" بجاست از ان گذشته خان داریم تا خان لطفا" تفاوتها را درک کنید . /ج
1393/07/17 - 12:08
0
0
دوران خوانین و فئودالها خیلی وقته تمام شده ان مرحوم هم خدا بیامرزد ولی به هر حال انتظار نداشته باشید که در عصر جدید به تجلیل از خوانین بپردازند.
حتما میدانید که چقدر از املاک برازجان در تصاحب خان بود و بعد از او چه بر سرشان امد کجایش افتخار است؟
1393/07/16 - 07:17
0
0
با سلام و ادب . پرداختن به شخصیت های بزرگان از بزرگترین کمبودها و معایب ما بود که بحمدالله جوانان غیرتمند دشتستانی در صدد رفع این معضل هستند . خدا قوت دهد . کار شما ستودنی است .
1393/07/15 - 22:45
0
0
اقا احسان این دلیلی که شما نوشتید هم وجود داره ولی دلیل اصلی اونه که بنده نوشتم دلیلش هم جواب خود سایت
1393/07/15 - 09:51
0
0
واقعا عجیب است. یکی سبک و نوع یک نوشته را نقد می کند و ضمن اینکه موضوع آن مقاله و نویسنده آنرا محترم میداند. سپس عده ای به موجب آن نقد نقد کننده را مخالف دشتستان می دانند. عجب حکایتی./ج
1393/07/15 - 07:09
0
0
آقای داریوش محبی درود بر شرفت . حق مطلب را بیان کردی احسنت . خواهشی هم از کلیه کاربان محترم دارم که لطف کرده اطلاع رسانی گسترده نمایید روز چهارشنبه 16/7/93 ساعت 16/30 در سالن پژوهشسرای متقین برازجان بزرگداشتی برای مرحوم فراشبندی برگزار میگردد که حضور گرم و سبز شما مایه سربلندی و تداوم این راه بزرگ است خواهش بنده این است که حضور پر رنگ شما ضروری . خانواده هایتان هم حضور یابند . بصورت گسترده اطلاع رسانی نمایید /ج
1393/07/15 - 07:01
0
0
با سلام خدمت آقای داریوش محبی . نوشته هایت بسیار زیباست کاش ما هم چون شما وجدانمان بیدار شود و قدردان بزرگان باشیم کار شما چون جهاد است پیروز و سربلند باشید حرف های عده انگشت شماری از مخالفان دشتستان را به دل نگیرید /ج
1393/07/14 - 18:57
0
0
آری ما همه باید نقد پذیر باشیم و بنده برداشت اشتباهم را عذر خواهی میکنم ولی شما خوب میدانید در حق میرزامحمد خان و یاران مبارزش و ما دشتستانی ها چه بی مهری و بی عدالتی واقع شده است و خود در برازجان شاهد پایین کشیدن تندیس بودید و دیدید قلب مردم چطور رنجیده شد خواهش میکنم منصفانه برخورد نمایید و بدانید قلب رنجیده مردم و دوستداران مفاخر دشتستان آنقدر شکسته که با نقد های کوچک نیز به درد می آید و شاید نقد شما را دشمنی بپندارند ،بنده هیچوقت بیخود و بی علت به و چه و تعریف و تمجید را نمیپسندم و خیلی نقد ها بوده که باعث شده پی به اشتباهم ببرم ولی چیزی که امروز مردم از برازجانی ها و برازجانی اصیل ها و قاسم ها برداشت کرده اند فقط دشمنی با تاریخ دشتستان و دشمنی با هنر و فرهنگ بوده و بس، این عده خوب میدانند که طرز تفکرشان برای مردم قابل قبول نیست به همین خاطر هیچگاه نتوانسته اند نامی از خود بگذارند به امید روزی که من و شما با هم و در کنار هم بتوانیم آزادانه به مفاخر خود افتخار کنیم و به امید روزی که مردم کشور ایران برازجان را نه به عنوان تبعید گاه بلکه بعنوان زادگاه دلاوران دشتستانی بشناسند آیا شما هم با من هم عقیده و همراه هستید ؟/ج
1393/07/14 - 11:09
0
0
فرامرز جان و اکبر جان : پاسخ شما را از پیش در پیامی به عنوان خطاب به دشتستانی داده ام . /ج
1393/07/14 - 11:08
0
0
احسنت آقا داریوش امیدوارم مخاطبین شما فریاددلسوزشماراشنیده باشند/ج
1393/07/14 - 06:49
0
0
باز هم دلسوزان دشتستان در مظلومیت و واقعیت دشتستان صادقانه نوشتند و شما بی سوادان عزیز و بی تعصبان به دشتستان نوشتید شعار است احساسی است . اصلاً شما معنای شعار را می دانید از این تهاجم به دشتستان بزرگ و هجمه به بزرگان چه سودی می برید . آزاده باشید /ج
1393/07/13 - 21:04
0
0
در پاسخ به دوستی با نام احمد . به نظر بنده هیچ دلیلی محکمتر از بی تفاوتی و کوتاهی ما مردم دشتستان از حق و حقوقمان نیست . وقتی در شهر ما سدش بنام رئیس علی دلواری باشد و ما اعتراضی نکنیم . تازگی در خیابان فردوسی برازجان سمساری رئیس علی دلواری هم افتتاح و شروع به کار کرد اما دشتستانی های مبارز و فرهنگی جایی ندارند ./ج
1393/07/13 - 11:32
0
0
در جواب دوست عزیز با نام برازجانی . شما و امثال شما شعار می دهید یا امثال آقای داریوش محبی . هر مقاله و مطلبی پیرامون دشتستان باشد به مذاق شما خوش نمی آید و برآشفته می شوید و می گوئید احساسی است و شعار می دهید . شما می خواهید مردم دشتستان نسبت به شهرشان بی تفاوت و بی تعصب باشند . شرم کنید .
دوست گرامی اینجانب نقد کردم . زیرا بر این باورم که نوشته های زیادی احساسی و شعرگونه را کسی جدی نمی گیرد و همین . و روی سخن من هم مقاله نویسنده محترم جناب محبی بود . این مطلبی که نوشته اید ربطی به نقد اینجانب ندارد . و من وشما هم یاد بگیریم که نقد هم کنیم . نه همه ستایش و به به و چه چه . و بهتر است کسی که نقد می شود پاسخ دهد . نکته دیگر اینکه نقد کردن و نقد شدن مهمتر و سازنده تر از شتایش شدن است . افزون بر آن اینجانب سبک و روش پرداختن به موضوع را نقد کردم نه خود موضوع که یادی از زنده یاد فراشبندی بود . شاد و تندرست باشید
1393/07/12 - 20:58
0
0
با درود به داریوش محبی عزیز...من در عجبم که مردم نجیب و شجاع دشتستان چرا به راحتی اجازه میدهند بعضی افراد راحت به بزرگانشان و هویتشان بی احترامی کنند.دلیل این خلاف جهت ارزشهای مردمی بیهوده شنا کردنشان چیست؟ کسانی که مسبب این بی احترامیها به مردمند بدانند که گذشته هیچ کس را نمیتوان با هیچ حرکتی پاک کرد ..چه مثبت باشی و چه منفی در یادها خواهی ماند.در پایان به داریوش عزیز به خاطر شرافتش باز درود میفرستم.
1393/07/12 - 12:31
0
0
جناب به ظاهر برازجانی اگر سوادش را دارید درباره بزرگداشت مفاخر و قهرمانان بومی و ملی مقاله ای بدون شعار بنویسید تا ما ببینیم و بخوانیم وگر نه سکوت بفرمایید
کسانی که این همه تحقیر و بی مهری و جفا را نسبت به بزرگمردان دشتستان میبینند و سکوت میکنند اینجا هم سکوت کنند.
1393/07/12 - 10:24
0
0
دوست گرامی اینجانب همیشه مقالات شما را میبینم و استفاده می برم ولی نکته ای هست که دیدم ( به عنوان دیدگاه خودم ) آنرا گزارش دهم : قلم توانایی دارید ولی بیشتر احساسی و حماسی مینویسید و تحلیل و استلال در نوشتار شما کمتر است . اگر کمتر شعار دهید بهتر است . منتظر نوشته های بیشتر از شما هم میهن عزیز و دلسوز هستیم . پیروز باشی
1393/07/12 - 09:03
0
0
با درود به روان پاک تمامی مشاهیر خطه جنوب بخصوص ارزشمندان دشتستانی از جمله جناب آقای محبی می خواستم این موضوع را یاد آوری نماییم که شادروان استاد فراشبندی مدتی نیز معلم روستای زیارت بوده و بیان این موضوع می تواند در رشدو بالندگی بیشترین روستا ی کهن و با فرهنگ تاثیر گذار باشد
1393/07/12 - 09:00
0
0
با درود به روان پاک تمامی مشاهیر خطه جنوب بخصوص ارزشمندان دشتستانی از جمله جناب آقای محبی می خواستم این موضوع را یاد آوری نماییم که شادروان استاد فراشبندی مدتی نیز معلم روستای زیارت بوده و بیان ای موضوع می تواند در رشدو بالندگی بیشتر آین روستا ی کهن و با فرهنگ تاثیر گذار باشد
1393/07/11 - 13:11
0
0
وقتی با این همه موافق نصب تندیس وقتی یک نفر مخالفت میکند همه در جای خود میخکوب میشویم و کل مسیر فرهنگ و تاریخ و ادب خود را به بن بست خورده میدانیم و از حرکت باز می ایستیم آنوقت ما لایق چه چیزی هستیم؟ لایق فراموشی و مرگ و حقارت ...
پس مردم نقش مهمتری در فرهنگ منطقه خود دارند و این مردم هستند که میپذیرند هر چه با مفاخرشان میشود .....
1393/07/11 - 13:02
0
0
جناب محبی عزیز از کجا بگویم که دلم پر از درد بی مهری مردم و مسئولانه...
هم اینک ما دچار بلایی بسیار بزرگتر از تهاجم فرهنگی شده ایم و آن امحای فرهنگی توسط خودمان و مسئولانمان است ...
1393/07/11 - 12:54
0
0
درود بر جناب داریوش محبی که بسیار خوب و کامل نوشتید
بنده هم همین سوالات را از مسئولان دارم
چند سئوال از مسئولان محترم:
1) مسئولان محترم چرا به سئوالات مردم که ولی نعمتان شما هستند پاسخ نمی دهید؟ آیا این است رسالتی که بر دوش شماست. مگر قبای ریاست و ردای مدیریت را این ولی نعمتان تقدیمتان نکرده اند؟ پس آنان را محترم شمرده پاسخگوی سئوالات اذهان عمومی باشید. از آه دل مظلوم بترسید!!!
2) قاطبه مردم دشتستان بزرگ از بی مهری هائی که بر ساحت بزرگان دیارشان می رود سخت رنجور و غمین اند تاکی می خواهید به این بی مهری ها دامن زنید و آن را چون آتش زیر خاکستر نگهدارید. مردم صبور دشتستان را دریابید و حفظ حرمتشان را بر خود واجب دانید و بزرگانشان را عزت نهید.
3) مردم شریف دشتستان سخت پیگیر بنیاد دشتستان شناسی، روز برازجان، کنگره شهید میرزا محمد خان غضنفرالسلطنه برازجانی و مجاهدان دشتستانی و نقش آنان در مبارزه با استعمار ، آذین بستن خیابان ها ، میدان ها ، سالن ها ، همایشها و ... به نام و تمثال بزرگان فراموش شده دشتستان هستند که بارها نیز نوشته ام و تکرار مکررات شده. شما مسئولان به خواسته های به حق ولی نعمتان خود بها دهید و شعار را رها کرده به شعور مردم ارج نهید و عملگرا باشید نه شعارگرا.


1393/07/11 - 12:47
0
0
این نوشتار پر از شعار است .
1393/07/11 - 10:03
0
0
اقای محبی بسیار متشکرم ولی من فکر میکنم یه دلیل سیاسی پشت ای قضیه هست وقتی برای بررسی نقش مجاهدان دشتستان در مبارزه با استعمار همایش یواشکی با حضور فرماندار برگزار میشه یعنی فرماندار هم میترسه از اینکه مثل همایشی که قبلن قرار بود در بزرگداشت شهید غضنفرالسلطنه و یارانش برگزار بشه که نشد این همایش هم به همان سرنوشت دچار بشه پس همایش را یواشکی برگزار میکنند البته من فکر میکنم همان استعمار نمیزاره این همایشها برگزار بشه اگه کسی دلیل دیگه میدونه لطفن بگه متشکرم .
پاسخ: انتشار این نظر به معنای رد یا تایید آن نمی باشد.
1393/07/11 - 07:34
0
0
بسیار قوی و پرمحتوا. لذت می برم از خواندن مقالات آقای محبی.
مسئولین دشتستان نسبت به خواسته اکثریت مردم احترام بگذارند، و در نظر داشته باشند این مقالات به نمایندگی از سایر مردم میباشند.
1393/07/11 - 00:38
0
0
درود بر آقای داریوش محبی. آفرین بر قلم رسای وشیوایت
با تشکر از آقای داریوش محبی محقق تاریخی شخصیتهای فرهنگی و مبارزاتی دشتستان بزرگ که در حقیقت دشتستان از وجود شما مباهات و افتخاردارد: معرفی مردان بزرگ که افتخاری عظیم جهت دشتستان می باشند، نوعی خدمت به مردم این دیار است، و این اقدام نوعی اصالت و بزرگمنشی می باشد که وجود شما و دیگر نویسندگان دشتستان بانی و اساس این خدمات می باشید، از زحمات جنابعالی و سایر محققان تاریخ دشتستان تشکر و قدر دانی می شود و موفقیت شما را از خدای بزرگ آرزومندم.
1393/07/10 - 19:39
0
0
به راستی که افرادی مثل اقای محبی دین خود را به دشتستان بزرگ ادا کرده است.
بسیار زیبا قلم زدید مثل همیشه اقای محبی.
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • تجلیل از دو تیرانداز پرتلاش و موفق دشتستان
  • تولید 24 هزار تن میگو پرورشی در استان بوشهر در سال ۱۴۰۲
  • شفاف‌سازی آریاساسول در رابطه با مصوبات مجمع عمومی سال ۱۴۰۲
  • پهلوگیری بارج ۲ هزارتنی در بندر دیلم / ظرفیت تخلیه و بارگیری در بندر 2 برابر شد
  • بازنده جنگ سخت را برنده جنگ نرم نکنید
  • دانشمندان حلقه‌ مفقوده بین رژیم غذایی نامناسب و سرطان را کشف کردند
  • اتمام ساخت قطعات پل دسترسی مجتمع بندری نگین/ فاز نخست جاده دسترسی مجتمع بندری نگین آماده بهره برداری/تاکید مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بر لزوم شتاب بخشی به پروژه ها
  • عناوین روزنامه‌های امروز1403/02/03
  • نیروگاه اتمی بوشهر چقدر برق تولید می‌کند؟
  • عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز1403/02/03
  • عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز1403/02/04
  • سود سال 1402 آریا از طریق سجام واریز شد
  • ادامه لغو کنسرت ها در بوشهر
  • سرنوشت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • تفاوت استراتژی فروش در پردیس/ ثبت ۶ ركورد در تولید و صادرات
  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب
  • نقدی بر مجموعه داستان " خین‌جوشون " اثر مختار فیاض
  • مطالبات فعالان محیط زیست از مردم و مسئولان/ آفت محیط زیست زباله های پلاستیکی است/ مسئولان بیشتر از گرفتن عکس پای کار باشند
  • ۱۲ کشور امن در صورت شروع جنگ جهانی سوم (+عکس)
  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • روز سعدی و نکته‌ای نغز از گلستانش
  • گشت و گذار دختران جوان در تهران 100 سال قبل (+عکس)
  • شگفت‌انگیزترین «دوربین‌های جاسوسی» تاریخ؛ از پاکت سیگار تا رادیو! (+عکس)
  • به بچه‌هایتان نودل ندهید!
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مسؤولان نگاه بازتری داشته باشند/ جذابترین قسمت کار ما لحظه ای است که درد بیماران آرام می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • دکتر یوسفی؛ مدیری در کنار همکاران
  • .: لیلادانا 1 روز قبل گفت: درود بردکتربایندری ودکترفیاض بزرگوار. ...
  • .: علی حدود 3 روز قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 3 روز قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 4 روز قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 4 روز قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 4 روز قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 4 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 7 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 8 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...
  • .: اسماعیل حدود 10 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...