- یوسفی؛ مدیری با نگاه فرهنگی
- تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختی است / رأی ندادن خاتمی یک علامت است
- تصاویر دیدنی از تیپ و استایل نوروزی پریناز ایزدیار
- طارمی- آزمون و حالا قایدی: چه خط حملهای!
- مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد
- جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ جزییات و زمان اعمال
- بیش از ۸.۵ میلیون تردد در جادههای بوشهر ثبت شد
- دکتر یوسفی؛ معتقد و عامل به تعامل صنعت نفت با محیط پیرامون
- مدیری با اشراف کامل
- قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
عدم پذیرش و سرگردانی پذیرفتهشدگان قانونی بورسیههای تحصیلات تکمیلی و متاسفانه ارائه مجوز پذیرش افراد رد صلاحیت شده در این دورهها علیرغم تاکید مراجع ذیصلاح و قانونی در کشور و بازگرداندن برخی اساتید اخراج شده توسط هیئتهای رسیدگی به تخلفات و یا مراجع ذیربط دانشگاهها. طرح استيضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، 21 مرداد ماه ماه با 51 امضا و از سوي هيأت رئيسه مجلس اعلام وصول شد
اتحادجنوب: طرح استيضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، 21 مرداد ماه ماه با 51 امضا و از سوي هيأت رئيسه مجلس اعلام وصول شد.
به گزارش اتحادجنوب به نقل از تابناک، رضا فرجی دانا اولین وزير استيضاحي در مجلس نهم است.
بر پايه آييننامه داخلي مجلس در جلسه استيضاح، پس از بيانات استيضاح كنندگان، رئيسجمهور مىتواند به دفاع از وزير يا وزيران مورد استيضاح بپردازد. همچنين وزير يا وزيران مورد استيضاح نيز مىتوانند از خود دفاع كنند؛ بيشترين وقت دفاع از استيضاح براى رئيسجمهور يا چند وزير پنج ساعت و براى يك وزير سه ساعت خواهد بود.
در اين باره، وزير يا وزيران مورد استيضاح مىتوانند حداكثر يك ساعت از وقت دفاع خود را در اختيار يك يا دو نفر از نمايندگان موافق گذارند.
بيانات استيضاحكنندگان و پاسخ آنها در يك يا چند جلسه بايد پيدرپي باشد و استيضاحكنندگان مجاز نخواهند بود در ضمن ارائه دلايل و توضيحات خود، درباره موضوعات ديگر كه به مورد استيضاح مربوط نيست، بحث كنند.
پس از پاسخ وزير يا وزيران مورد استيضاح و يا پاسخ رئيسجمهور از طرف هيأت وزيران مورد استيضاح، حداكثر دو نفر از نمايندگان استيضاحكننده حق دارند توضيحات تكميلى بدهند، به شرطى كه صحبت هر كدام از ربع ساعت تجاوز نكند. رئيسجمهور مىتواند حداكثر يك ساعت به دفاع از هيأت وزيران بپردازد و وزير مورد استيضاح هم مىتواند حداكثر نيم ساعت دوباره از خود دفاع كند.
در بخشي ديگر از آييننامه آمده است كه پس از انجام استيضاح، رئيس عدم اعتماد وزير يا وزيران را به رأى مىگذارد و در صورتى كه وزير يا هيأت وزيران مورد استيضاح در مجلس حاضر نشوند، استيضاحكنندگان مطالب خود را بيان مىكنند و رئيس اعلام اخذ رأى عدم اعتماد مىكند.
متن كامل طرح استيضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوریبه اين شرح است:
بسمالله الرحمن الرحیم
هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی
با سلام و تحیت
احتراما همانگونه که مستحضرید دانشگاههای کشور محل تربیت نیروی انسانی متخصص، متعهد و دانشمند و کانون اصلی تولید علم و دانش در کشور است و به واسطه همین ارزش و اهمیت است که حضرت امام(ره) دانشگاهها را کارخانه انسانسازی و ضامن استقلال کشور دانستند و رهبری معظم انقلاب، اسلامی شدن آن را خواستار شده و تولید علم و تسریع در دانشاندوزی و تولید علم را از اولویتهای ایران اسلامی برشمردند.
با عنایت به شرایط ویژهای کشور و ضرورت عبور عزتمندانه از مقابله با جنگ تحمیلی اقتصادی، نظام سلطه به رهبری آمریکا، لزوم آرامش و دقت نظر در پرهیز از ایجاد تنش و افراط در محیطهای علمی صدچندان مینماید.
باکمال تاسف شیوه مدیریت جناب آقای دکتر فرجیدانا وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری خلاف مصالح کشور و انتخاب رویهای است که مانع رشد تولید علم و در عوض قرار دادن دانشگاهها در معرض تندروی و افراط است که با شعارهای دولت یازدهم نیز تعارض دارد و حاصلی جز عقبافتادگی کشور و بیثباتی در حوزه علم و فناوری و ایجاد زمینه تنش و التهابآفرینی در جامعه نخواهد داشت که نشانههای آن کاملا آشکار است.
از اینرو ما امضاکنندگان، مطابق اصل 89 قانون اساسی به دلایل ذیل خواهان استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به علت عدم پایبندی ایشان به رویههای قانونی، مصالح کشور، مشی اعتدال و وعدههای داده شده در زمان رای اعتماد مجلس و به تبع آن ایجاد و فراهمسازی بستر و ترویج افراطیگری در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی هستیم.
1- عدم پذیرش و سرگردانی پذیرفتهشدگان قانونی بورسیههای تحصیلات تکمیلی و متاسفانه ارائه مجوز پذیرش افراد رد صلاحیت شده در این دورهها علیرغم تاکید مراجع ذیصلاح و قانونی در کشور و بازگرداندن برخی اساتید اخراج شده توسط هیئتهای رسیدگی به تخلفات و یا مراجع ذیربط دانشگاهها
2- اعزام گروههای سیاسی بعضا دارای سوابق تندروی، کارشناسان، ارزیابی عملکرد روسای دانشگاهها که زمینه ایاد تنش را در دانشگاهها فراهم نموده و تغییر شیوه انتخاب روسای دانشگاهها برخلاف رویههای جاری شورای عالی انقلاب فرهنگی و خلاف دستور صریح ریاست محترم جمهوری
3- منصوب نمودن انصار دارای سوابق مشخص در فتنه 88 در مسئولیتهای مهم ستادی وزارتخانه و عزل اشخاص عالم، متعهد و مدیر از برخی دانشگاه ها و نصب افراد دارای سوابق تند افراطی بویژه در مدیریتهای میانی دانشگاهها
4- عدم مواجهه درست با تحرکات سیاسی ضدانقلاب و ضدنظام برخی عناصر فعال در دانشگاهها و میدان دادن به برخی نشریات دارای رویکرد ضددینی و گرایشات شدیدا قومی و تجزیهطلبانه و یا الهادی در محیطهای دانشگاهی و احیای برخی تشکلهای افراطی و آشوبطلب
به گفته این عضو هیئترئیسه مجلس درخواست این استیضاح به امضای 51 نفر از نمایندگان مجلس رسیده است.
گزارش لحظه به لحظه
جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی دقایقی قبل با اعلام علی لاریجانی رئیس مجلس و با تلاوت آیاتی از کلامالله مجید آغاز شد.
هماکنون 216 نفر از وکلای ملت در صحن علنی حضور دارند که بر این اساس کرسی 72 نماینده مجلس خالی است. بررسی استیضاح رضا فرجیدانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دستورکار جلسه علنی امروز مجلس است.
سبحانینیا روند اداره جلسه استیضاح فرجیدانا را تشریح کرد
حسین سبحانینیا عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به روند برگزاری جلسه استیضاح وزیر علوم گفت: مخالفین دو ساعت فرصت دارند تا درخصوص استیضاح وزیر علوم صحبت کنند واز این دو ساعت نیم ساعت آن پس از پایان صحبتهای وزیر خواهد بود.
وی افزود: همچنین وزیر و موافقان نیز سه ساعت برای صحبت فرصت دارند که تنظیم وقت آنها و اینکه هر کدام چقدر صحبت خواهد کرد، بر عهده خود آنان خواهد بود.
حضور اعضای کابینه در جلسه استیضاح وزیر علوم و تحقیقات
با به صدا درآمدن زنگ آغاز شدن جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی رضا فرجیدانا وزیر علوم، تحقیقات و فنآوری به همراه جمعی از اعضای کابینه دولت از جمله اسحاق جهانگیری، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، سیف، رئیس کل بانک مرکزی، قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، امین زاده، معاون حقوقی رئیس جمهور در جلسه علنی حضور داشتند.
همچنین مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور، علی طیبنیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی، رضا رحمانی فضلی وزیر کشور، بیژن زنگنه، وزیر نفت، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نوبخت، سخنگوی دولت و حمید چیت چیان، وزیر نیرو نیز در جلسه استیضاح رضا فرجیدانا حضور دارند.
زاکانی: متأسفیم که در آستانه هفته دولت راهی جز استیضاح نداشتیم
علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران به عنوان نخستین موافق استیضاح وزیر علوم به بیان دلایل استیضاح کنندگان پرداخت. از جمله مواردی که زاکانی مطرح کرد: قانون شکنی، التهاب آفرینی، گروه گرایی، فعال کردن گسلهای قومی – مذهبی و به کارگیری افراد فتنهگر در وزارت علوم بود.
زاکانی در ابتدای سخنان خود در جلسه علنی صبح امروز استیضاح وزیر علوم گفت: یکی از سنتهای الهی امتحان و آزمون است و به همین دلیل استیضاح وزیر علوم که خداوند در قرآن میفرماید همه مورد امتحان و آزمون قرار میگیرند و به قول و ادعا بسنده نمیشود. ما متأسفیم که در آستانه هفته دولت راهی جز استیضاح نداشتیم که با بیان ایرادات اساسی دولت جلوی آسیبپذیری ایران، دانشگاهها و مردم را بگیریم.
او ادامه داد: امروز فوریت کشور، فوریت اقتصادی و اولویت آن حوزه فرهنگی است. آموزش، تحول آفرین و شکل دهنده اقتصاد مقاومتی و مصون ماندن ایران از بدخواهان استیضاح وزیر علوم. امروز باید کمر همت بست و از آسیبها و رخنههای موجود کاست. از این منظر نیز آموزش عالی دارای حساسیت بالا است.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: امروز روز امتحان ما است تا معلوم شود تربیت ما انقلابی و اسلامی است یا جناحی و باندی و فرقهای؛ رعایت حال مردم را میکنیم یا توجه به جناح و گروه خود.
زاکانی گفت: استیضاح کنندگان حامیان جدی فرجیدانا در رأی اعتماد در سال گذشته بودند و امروز برای جهت گیری درست وزارت علوم راهی جز استیضاح نیافتند. اما سوال اینجا است که چرا استیضاح؟ آیا راه دیگری نبود؟ علت اصلی استیضاح، قانون شکنی، التهاب آفرینی، فعال کردن گسلهای قومی- مذهبی و سیاسی، گروه گرایی به جای تولید علم و آراستن دانشگاهها است.
غضنفرآبادی: وزیر محترم نتوانست دانشگاهها را مدیریت کند
نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اهمیت و حساسیت دانشگاهها بر کسی پوشیده نیست و اگر فضای آرامش در دانشگاهها نباشد نه اقتصاد داریم، نه فرهنگ، نه سیاست و نه پیشرفت و باید بگویم که آقای فرجیدانا را نیز انسانی متدین، مومن و دانشمند میدانم.
موسی غضنفرآبادی که به عنوان مخالف وزیر علوم، تحقیقات و فناوری سخن میگفت، خاطرنشان کرد: باور عمیق دارم و خود را موظف میدانم که به دولت در انجام وظایف قانونی خود کمک کنم اما متاسفانه باید بگویم یقین دارم که وزیر محترم نتوانست دانشگاهها را مدیریت کند و امروز مجبوریم این را بگوییم.
وی با انتقاد از وضع انتصابات وزیر علوم، گفت: ایشان بدون استعلام از نهادهای قانونی انتصاباتی را انجام دادند و دو نفر را که بعدها صلاحیتشان تایید نشد همچنان بر مسند مسئولیت نگه داشتند و در حالی که طبق قانون کسی نمیتواند بیشتر از شش ماه سرپرست بماند شما اصرار به حفظ سرپرست در معاونت خود داشتید. همچنین در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا تعدادی از افراد را که واجد شرایط نبودند را دوباره به دانشگاهها دعوت کردید و ثبتنام نمودید.
نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متاسفانه وزارت علوم و شخص وزیر در 9 ماه فعالیت خود علیرغم اظهارنظرهای صریح نهادهای اطلاعاتی نسبت به اخراج آنها اقدام نکردند و بر حضورشان پافشاری نمودند.
وی ادامه داد: با ورود عناصر فتنه به دانشگاهها اجازه داده شد این عناصر در دانشگاه فعالیت کنند و بازی دموکراسی هدایت شدهای را در دانشگاهها شاهد بودیم و در مقابل شورای عالی انقلاب فرهنگی را از حق رای خود محروم کردند و من به آقای وزیر میگویم که چرا شما سرپرستانی که به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی کردید به گونهای بودند که شورا نتوانست به آنها رای بدهد و در مقابل بر نظر خود لجاجت کردید و شورا را با اظهارنظرهایی مورد خطاب قرار دادید.
غضنفرآبادی تصریح کرد: در زمان رای اعتماد به شما آقای حداد شما را انسانی متدین و توانمند خواند و ما به رای دادن به شما ترغیب شدیم و در زمان فعلی نیز دکتر لاریجانی تلاشهای زیادی برای عدم اعلام وصول استیضاح کرد اما متاسفانه شما به همه اینها بیتوجه بودید و آقای وزیر آیا شما فتنه را درک کردهاید؟ و اگر درک کردهاید چرا بکارگیری عناصر موثر در اتفاقات سال 88 را در وزارتخانه خود دنبال نمودید و افرادی نیز از این کار شما حمایت کردند و وزیر خارجنشین دولت اصلاحات رفتارهای شما را تایید نمود.
وی با انتقاد از اینکه وزیر علوم مجلس را باور نداشت، گفت: متاسفانه دکتر فرجیدانا چشم تیزبین مجلس و قدرت نظارتی مجلس را باور نکرد و مجلسی که هنوز صدای امام در گوش و جان نمایندگان آن پیچیده شده است را جدی نگرفتند و باید بداند که در مقابل شهدا، ایثارگران و آزادگان باید پاسخگو باشد و ایمان داشته باشد که در درون مجلس نهم، مجلس ششمی بیرون نخواهد آمد.
نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: فرجیدانا اولین کسی بود که چرخهای اعتدال دولت را از ریل خارج کرد و متاسفانه عملکرد ایشان برای نمایندگان رضایتبخش نیست.
پخش کلیپی علیه فرجی دانا در جلسه استیضاح
حین سخنرانی نقوی حسینی که به عنوان موافق استیضاح صحبت میکرد کلیپی علیه فرجی دانا وزیر علوم پخش شد.
در این فیلم که مربوط به جلسه تشکلهای دانشجویی با حضور وزیر علوم بود، دانشجویان در رابطه با انتساب سرپرست دانشگاه شهید چمران و دانشگاه اصفهان از وی سوال داشتند که وزیر گفته بود، متاسفم که سیستم اطلاعاتی مملکت اینقدر عقب مانده است.
همچنین در این کلیپ رعایایی، سرپرست فعلی دانشگاه شهید چمران اهواز را نشان میداد که به گفتهی آنها در تجمعی در سال 88 حضور داشته و در حال قرائت بیانیه مخالفان سال 88 بود.
بر اساس این گزارش، وی همچنین صحبتهای توفیقی، مشاور وزیر علوم را نشان داد که در جمع متحصنین سال 88 سخنانی را برای آرام کردن متحصنین ایراد میکرد.
نقوی حسینی: دانشگاه دارد آبستن فتنه جدیدی میشود
یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی معتقد است دانشگاه دارد آبستن فتنه جدیدی میشود و دانشگاهها در خطر هستند.
سید حسین نقوی حسینی در سخنان خود در موافقت با استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ما نسبت به یکدیگر شناخت داریم و طی کار در این دوره از مجلس مواضع، گرایشات و جریانات یکدیگر را شناختهایم.
وی روابط دولت و مجلس را روابط بسیار خوبی ارزیابی کرد و افزود: میتوان ادعا کرد همراهترین دولت و مجلس همین دولت و مجلس فعلی است؛ همانطور که روز یکشنبه وزیر اقتصاد لایحهای به مجلس آورد و مجلس بدون هیچ مخالفتی به آن رای داد.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: اینقدر در بوق روابط تیره دولت و مجلس نکوبید، این همه تهدید و تهمت و توهین به استیضاح کنندگان برای چیست؟ استیضاح کنندگان چه میگویند؟ چه میخواهند؟ چرا اینقدر توهین میکنید؟ چرا اینقدر تهمت میزنید؟ مگر استیضاح وظیفه قانونی مجلس نیست؟
نقوی حسینی خطاب به وزیر علوم گفت: آقای فرجی دانا چه کسی از شما رانت و دانشگاه و رشته خواست؟ مگر پشت پرده چه میگذرد؟ آیا خود من هیچوقت با شما ملاقات کردم و چیزی خواستم؟ چرا تهمت میزنید؟
وی افزود: ما همه اصولگرا هستیم، اصولی داریم و باید از اصولمان دفاع کنیم. اینکه انتخابات چه میشود و اینکه ما نماینده میشویم یا نمیشویم، اینکه وزیر بعدی چه میشود چه اهمیتی دارد؟ اینکه ما را تهدید کنند اگر وزیر برود بدتر از این میکنیم و ادامه خواهیم داد مهم نیست و ما مکلف به تکلیف هستیم و مکلف به نتیجه نیستیم.
این نماینده مجلس با بیان اینکه امروز در دانشگاهها خطر وجود دارد اظهار کرد: دانشگاهها دارند آبستن فتنه جدیدی میشوند بعضی میگویند دولت با شما بد میشود، پروژههای شما را متوقف میکند، نامههای شما را جواب نمیدهد. همه این بلاها سر ما بیاید، اما ما از اصول، نظام و اسلام دفاع خواهیم کرد.
نقوی حسینی خاطرنشان کرد: ما از خون شهدا و حجابی که همین همسر آقای فرجی دانا که خانم محجبهای هستند دفاع میکنیم. امروز این ارزشها زیر سوال است.
وی در ادامه با اشاره به برگزاری مراسمی در 17 تیر سال جاری در یکی از دانشگاهها گفت: در این مراسم همایشی برگزار میشود و هزاران دانشجوی دختر و پسر در این مراسم جمع میشوند که نه قبل از انتخابات ریاست جمهوری است و نه قبل از انتخابات دکتر روحانی که سخنران در این مراسم میگوید که تا کی صداوسیما باید یک طرفه حرف بزند و تا به کی باید برای فرستادن نمایندگان واقعی به مجلس یا به مسند ریاست جمهوری یا به مسند مجلس خبرگان چشممان به دهان جنتی باشد که چشم ایشان به دهان کس دیگری باشد.
نماینده مردم ورامین در مجلس در ادامه بیان کرد: دانشجویان با شنیدن این صحبتها کف میزنند و دریغ از یک تذکر یا اشاره به این سخنان از طرف آقای فرجی دانا.
نقوی حسینی یادآور شد: این سخنران همچنین در جای دیگری از صحبتهای خود میگوید که همه پول مملکت را به سپاه و بسیج و اطلاعات میدهید و باز هم حاضران با شنیدن این صحبتها کف میزنند.
پخش کلیپی از مراسم شانزده آذر 92 در جلسه استیضاح
در میان سخنرانی موافقان استیضاح وزیر علوم، محمدحسن آصفری کلیپی از مراسم شانزده آذر سال گذشته را در مجلس به نمایش گذاشت.
این کلیپ که ظاهرا مربوط به سخنرانی محمدرضا خاتمی در مراسم شانزده آذر دانشگاه تهران در سال گذشته بود، بخشهایی از سخنرانی محمدرضا خاتمی را نشان میداد که وی در آن گفته بود «اینها زور دارند، پول دارند ولی عقل ندارند».
در این کلیپ همچنین محمدرضا خاتمی گفته بود «اینها بخشهای بسیار کوچکی از جریانهای سیاسی کشور هستند و نباید اصولگرایان را با آنها یکی بدانیم».
در حالیکه محمدحسن آصفری گفته بود مدت این کلیپ سه دقیقه است علیاصغر زارعی که به عنوان یکی دیگر از موافقان استیضاح قرار بود سخنرانی کند خواستار توقف پخش این کلیپ شد تا بتواند فرصت بیشتری برای بیان استدلالات خود در مورد وزیر علوم داشته باشد.
پیش از این در زمان سخنرانی نقویحسینی یکی دیگر از موافقان استیضاح وزیر علوم کلیپی علیه فرجیدانا در صحن علنی به نمایش در آمد که بخشی از آن مربوط به جلسه فرجیدانا با تشکلهای دانشجویی بود و بخشی از آن به سخنان توفیقی در جمع متحصنین سال 88 اختصاص داشت.
آصفری: برخی جریان های سیاسی از دانشجویان استفاده ابزاری میکنند
نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی گفت: در سالهای پس از پیروزی انقلاب به ویژه بعد از جنگ تحمیلی و سالهای بعد از 76 دشمنان اسلام سعی کردند دانشگاه را جلوی نظام قرار دهند.
محمدحسن آصفری که در موافقت با استیضاح وزیر علوم سخن میگفت عنوان کرد:طرح دشمن این بود که چون دانشجویان در زمان شاه با حکومت وقت مبارزه کرده بودند دانشجویان را به مبارزه با جمهوری اسلامی دعوت کنند و به انقلاب لطمه وارد کنند. از سال 76 به بعد بعضی جریانات سیاسی سعی کردند با استفاده ابزاری از دانشجویان کسب قدرت کنند.
وی ادامه داد: این مساله به جایی رسید که در انتخابات مجلس ششم شعارها انتخاباتی نبود بلکه براندازانه بود و منجر به قائله 18 تیر شد که مردم آن را به یاد دارند. البته بسیاری از دانشجویان در همین سالها در مقابل این جریانات ایستادند و جریانهای فرصتطلب نتوانستند دانشگاهها را در مسیری که میخواستند قرار دهند.
نماینده بجنورد: وضع رشد علمی کشور نگران کننده است
نمایندهی بجنورد، مانه و سملقان در مجلس گفت: وضع رشد علمی کشور نگران کننده است و رتبهی دانشگاههای ایران در سال جاری در سطح جهانی به شدت کاهش یافته است.
قاسم جعفری که به عنوان مخالف وزیر علوم در جلسه استیضاح امروز مجلس سخن می گفت، افزود: متاسفانه این هشدار مهم است که آهنگ حرکتی ما در رشد علمی کند شده است البته نمیگوییم که همه آنها مربوط به وزیر فعلی است اما این یک هشدارجدی به مسئولان است و ما فکر میکنیم دیگران وزیر علوم را مشغول به خود کردند.
وی با بیان اینکه در ده سال گذشته حرکت علمی بسیار خوب بوده است واین سرعت نباید کاسته شود گفت: دانشگاهها مکان بسیار خوبی برای رشد علمی و پژوهش است و این رفت و برگشت کار و علم بین نیروهای مسلح و دانشگاه برکات زیادی برای کشور دارد و ما به شدت نگران این موضوع هستیم.
وی افزود: امروز اقتصاد فرهنگ و پیشرفت علمی مسالهی اساسی کشور ما است اما متاسفانه عدهای میگویند که مردم مشکل معیشت دارند و شما به دانشگاهها میپردازید و بنده نیز میگویم که در بخش معیشتی حرکتی موثر و کاربردی ندیدیم، حداقل دانشگاه وفرهنگ را حفظ کنیم.
وی افزود: مگر نه این که رهبری فرمودند فرهنگ از اقتصاد مهمتر است پس چرا میخواهند کسانی این موضوع را به حاشیه برانند.
جعفری خاطرنشان کرد: متاسفانه در دوره اخیراز 48 طرح کلانی که بیش از 1 سال مراحل تحقیقاتی را پشت سر گذاشته بود 8 طرح به مرحله اجرا درآمده است و سهم پژوهشی دستگاهها در بودجه حذف شد و متاسفانه وزارتخانهی علوم تلاشی برای برگرداندن آن نکرد و رتبهی علمی و شیب پیشرفت نیز به مانند فواره به سمت پایین نیل دارد و این یک هشدار است.
وی با بیان اینکه دشمن شناسی بسیار مهم است گفت: ما فکر میکنیم دیگران وزیر را به خود مشغول کردند و به وزیر میگویم که آقای فرجی دانا دشمن شناسی بسیار خوب است و ما نگران این روحیه شما هستیم و متاسفانه دغدغههایی که رئیس مجلس به شما منتقل کردند نظیر استفاده از افراد معتدل و این که بعضی از افراد که موضع تندی دارند اگر کنار شما نباشد چه میشود را مورد توجه قرار ندادید و بسیاری از نگرانیهای رئیس مجلس در مورد اساتید ودانشجویان ستاره دار، بورسیهها ، برخی از معاونان ومسئولین وزارت علوم و صحبتهای دیگر این چنینی را جدی نگرفتید.
نمایندهی بجنورد در پایان تاکید کرد: متاسفانه عدهای میخواهند وزیر را به حاشیه ببرند وامروز شاهد آن هستیم که آن شد که نباید میشد و وزیر نیز به هشدارها در این رابطه بی توجه بوده است، در حالی که من به عنوان یک روحانی در زمان رای اعتماد برای شما رای جمع کردم امروز در زمان استیضاح مخالف حضور شما هستم و نگران وضع فعلی علمی کشور هستم.
زارعی: ادعای 3 هزار بورسیه واقعیت ندارد
نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقاتی مجلس گفت: ادعای سه هزار بورسیه در نهایتا با بررسی و به اذعان خود مسئولین وزارت علوم نهایتا به 190 بورسیه کاهش پیدا کرد.
علی اصغر زارعی در سخنان خود در موافقت با استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: من در رای اعتماد جزو کسانی هستم که برای آقای فرجی دانا تلاش کردم که خود ایشان هم شاهد هستند، اما فرآیندی پیش آمد وبیش از 6 ماه طول کشید، بخصوص در چهار ماه گذشته که من خودم در 6 جلسه حضور داشتم و در این جلسات از مجلس بسیاری از افراد حضور داشتند.
وی ادامه داد: من بحث خود را به بحث بورسیه ها محدود میکنم، بحث ما در ابتدا بحثهای دیگری بود اما به یکباره دکتر صدیقی معاون دانشجویی وزارت علوم مصاحبهای کردند مبنی بر اینکه 3 هزار بورس غیر قانونی در دولت گذشته صورت گرفته است.
نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خاطر نشان کرد: در همین راستا اعضای کمیسیون از وزیر دعوت کردند تا در این رابطه توضیحات خود را ارائه کنند که ایشان تشریف نیاورده و خود دکتر صدیقی آمدند، کمیسیون آموزش مسئولان سابق امور دانشجویی را نیز دعوت کرد که در همان جلسه معلوم شد وقتی آقایان گزارش دادند برخی افراد زیر معدل 14 و بعضا 16 بورسیه شدند، مسئولان قبلی نیز اعلام کردند که شورای مرکزی بورس که طبق قانون مجلس تشکیل می شود در همهی دولتهای گذشته مصوباتی دارد که آن مصوبات نیز باید مد نظر قرار بگیرد.
زارعی افزود: کمیسیون آموزش کمیته ویژهای تشکیل داد و ما دو جلسه در سازمان امور دانشجویی بودیم و دو روز نیز خود من شخصا پروندهها را مطالعه کردم.
وی با بیان این که از ابتدا مشخص بود که لیستها با عجله تنظیم شده است تصریح کرد: در جلسه اول قرار شد لیستها کامل شود چرا که فقط نام و نام خانوادگی افراد در آن موجود بود و هیچ اطلاعاتی از افراد بورسیه شده وجود نداشت که دوستان هم پذیرفتند برای جلسات بعد آنها را آماده کنند.
نمایندهی مردم تهران خاطرنشان کرد: در همان جلسه مطرح شد که شما چرا گفتید فرزندان مسئولین در این بورسیه ها بودند واین موضوع نیز در سایتها منتشر شده که آنها پاسخ دادند، ما این را نگفتیم و دستگاههای نظارتی این کار را کردند که ما گفتیم پروندهها را بیارید ما ببینیم.
زارعی در ادامه بیان کرد: در جلسات بعد پروندهها اما در تعداد محدودتری به کمیسیون ارائه شد که وقتی ما این پروندهها را بازبینی کردیم در هیچ یک موضوع خاصی نبود و دوستان نیز مدعی بودند چنین ادعایی نداشتند وفقط در یکی از پروندهها فرزند یکی از روسای دانشگاهها یک سال سن بالاتری داشته است.
وی همچنین گفت: در جلسات بعدی لیستها اصلاح شدند، بر این اساس بنا شد که شورای مرکزی بورس که مسئولین قبلی مدعی بودند آنها را اعمال کردند بازنگری شود که در مجموع بعد از آن جلسه مدیر کل امور بورس وزارت علوم نامهای را خطاب به بنده تهیه کردند که طبق آن اعلام کردند این مصوبات کمیسیون قبلی که بیان شده در خصوص معدل وضعیت تبدیل به خارجها به شرح دیگری شده است.
نایب رئیس کمیسیون آموزش با اشاره به این تبدیل وضعیتها گفت: از 22 نفر به 4 نفر ، از 213 نفر به 34 نفر و به همین روال تبدیل شده بود و به دلیل کمبود وقت باید بگویم که در مجموع تمام ادعای دوستان ما به 190 نفر کاهش پیدا کرد که اگر تمام مصوبات شورای مرکزی بورس اعمال شود به کمتر از یک دهم تقلیل پیدا کرد.
زارعی در ادامه اظهار کرد: به استناد دوستان این عدد 3 هزار نفر واقعیت ندارد، در صورتی که ما معتقدیم هر که تخلف کرده باید با آن برخورد شود و ما ادعا داشتیم که چرا فضا را خراب میکنیم و منتشر میشود که برای بورسیه آشنایان نمایندگان مشکل ایجاد شده و به همین دلیل میخواهند وزیر را استیضاح کنند.
وی در پایان گفت: برای خود بنده گفتند که 3 تن ازبرادرانمان از این بورسیه استفاده کردند در حالی که یکی از برادران من در ابتدای انقلاب به شهادت رسید و دو نفر دیگر نیز بازنشسته هستند واصلا دانشگاه نرفتند سوال من این است که چرا باید چنین فضایی ایجاد شود و برخی از نمایندگان که قبل از دوره نمایندگی بورس بودند و بعد وارد مجلس شدند بورس خود را متوقف کردند، این فضا سازیها و بداخلاقیها جزو دلایی است که ما را به اینجا رساند.
لاریجانی: رییس جمهور از بورس استفاده نکرده است
رییس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز درباره اظهارات زاکانی که به عنوان موافق استیضاح وزیر علوم صحبت کرد توضیحاتی داد و گفت: رئیس جمهور از بورس استفاده نکرده است.
علی لاریجانی بعد از سخنان علی اصغر زارعی به عنوان موافق استیضاح وزیرعلوم در توضیحاتی با اشاره به سخنان زاکانی به عنوان دیگر موافق این استیضاح، گفت: آقای زاکانی در سخنان خود گفت به نظرم بخش زیادی از وزرا و معاونان رئیس جمهور از این موهبت بورس بهرهمند بودهاند که در این زمینه حجتالاسلام والمسلمین انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور در نامهای که به دست بنده رسید اعلام کرده است این سخنان خلاف بوده و دکتر روحانی از بورس استفاده نکرده است.
وی افزود: من گفتم این را تحقیق کردند ونوشتهی آقای زاکانی که از روی ورقه میخواندند این بود که بخش زیادی از وزرا و معاونین رئیس جمهور بورس بودهاند اما وقتی من گفتم فیلم را دیدند غیر از این بود و آقای زاکانی گفتند به نظرم بخش زیادی از وزرای محترم و معاونین ایشان و ریاست جمهوری از این موهبت استفاده کردند.
لاریجانی همچنین بیان کرد: ظاهرا سبق لسانی صورت گرفته ، در نوشته چیز دیگری بوده و در بیان اشتباه گفتند.
رئیس مجلس یاد آور شد: علی ایاحال رئیس جمهور از بورس استفاده نکردند و اگر اشتباهی در بیان بوده تصحیح میشود.
قرائت نامه وزیر سابق علوم، تحقیقات و فناوری توسط نایب رئیس مجلس در صحن علنی
با پایان یافتن سخنان اولین مخالف استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی اقدام به قرائت نامهی وزیر علوم و تحقیقات و فناوری در دولت دهم کرد.
محمد حسن ابوترابی فرد در جلسه علنی گفت: دکتر محمد مهدی زاهدی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت احمدی نژاد در خصوص صحبتها و آمار مستند شده در سخنان آقای هروی نامهای به بنده نوشت.
وی با قرائت نامهی وزیر سابق گفت: آقای هروی در سخنانشان گفتند وزارت علوم از سال 85 اشرافی بر بورسیههای دانشجویی نداشته است؛ در حالی که شورای بورس آیین نامهای تدوین کرد و بنده این آیین نامه را برای اجرا تایید و ابلاغ کردم. تایید بنده نیز در قالب پاراف این نامه انجام شده است.
رئیس جلسه ادامه داد: بر اساس نامهی زاهدی، در دوران وزارت ایشان معدل مقطع لیسانس 14 و معدل کارشناسی ارشد 16 در نظر گرفته شده بود تا افراد بتوانند در بورسیه دانشجویی استفاده کنند.
هروی: ساماندهی آموزش عالی در 9 ماهه حضور فرجی بسیار مثبت است
نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در روز رای اعتماد به وزیر علوم نگران از این بودیم که کشتی آموزش عالی کشور و توسعه علمی در ساحل بدنامی به گل نشیند و دغدغه من آن بود که خاکریز مقدم توسعه کشور ناشیانه آلوده به وسوسههای جناحی نشود لذا 9 ماه پیش نمایندگان را به پرهیز از سراسیمگی و انتخاب وزیر علوم فرا خواندیم.
هروی که به عنوان مخالف اول استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری سخن میگفت، بیان کرد: حال بر حسب وظیفه به نکاتی رسیدهام که جای تحسین و سپاس از وزارت علوم در عملکرد 9 ماهه خود دارد و در تمام ایام حضورم در مجلس از نزدیک با مباحث و موضوعات آموزش عالی مشهود بود و نقاط قوت و ضعف آن را لمس کردهام و از نزدیک با وزیر جلسات زیادی داشتم.
وی افزود: برخلاف بسیاری از عزیزان و حتی رسانهها که مدعیاند وزارت علوم تعامل ضعیفی با کمیسیون داشته است باید اذعان کنم که مطلوبترین و محسوسترین تعامل را در زمان جناب آقای فرجیدانا تجربه کردم و ارائه آمار و اطلاعات، راهکارها، همفکریها و ساماندهیها از جمله مواردی است که مستندات آن موجود است و ما طی جلسات عدیدهای که برای توزیع اعتبارات به دانشگاهها داشتیم حاکی از عزم وزارتخانه در تحقق عدالت آموزشی بود.
نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این وزارتخانه در جهت تحقق عدالت آموزشی کارهای بسیار خوبی انجام داده و برخی از نمایندگان در اسنای جلسات کمیسیون تلفیق شاهد آن بودند که کمیسیون آموزش تلاش گستردهای را برای توزیع عادلانه بودجه آموزشی با وزارت علوم انجام دادند و احتمالا دوستان در کمیسیون تلفیق اطلاع دارند که لیستی که در دست بنده است حکایت از توزیع ناعادلانه بودجه در بین دانشگاهها در سالهای گذشته است که وزارت علوم در دوره فعلی تلاش مضاعفی برای رفع این مشکل انجام داده است.
وی ساماندهی آموزش عالی را در 9 ماهه حضور وزیر بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: این را میدانیم که توسعه کمی آموزش عالی در کشور متاسفانه به صورت اصولی انجام نشده است و از وزیر و معاونین ایشان در کمیسیون آموزش دعوت کردیم تا یک بازنگری جدی را برای ساماندهی توسعه علمی کشور جلساتی را تحت عنوان ساماندهی آموزش عالی کشور برگزار کنیم و این موضوع با استقبال مناسب وزیر و معاونین روبرو شد و بدون هیچ جناح گیری و سیاسی بازی در این جلسات شرکت کردند و به صورت با نمایندگان همکاری نمودند.
هروی ادامه داد: دقت وزیر و معاونین در پیگیری بحث توسعه علمی و عدالت آموزشی بسیار قابل تقدیر است و نشان از برنامهریزی دقیق وزارت علوم در پیگیری برنامههایی دارد که در آغاز آقای وزیر به آن تاکید داشتند. همچنین ماموریت آموزش عالی که بسیار مهم است توسعه حوزههای علمی به جای حوزههای نفتی است و مگر قرار نبود که ما به صدور انقلاب بپردازیم و امروز خط مقدم ما حوزههای علمی است و برنامهریزی در راستای کاهش فرار مغزها، افزایش عدالت آموزشی، افزایش استانداردهای آموزشی در محیطهای دانشگاهی و برنامههای سازنده دیگر عینا در دستور کار وزارت علوم بوده و به صورت جداگانه مورد پیگیری مدیران جدید وزارتخانه بوده است و انصافا این کارها در وزارتخانه به صورت جدی پیگیری شده است.
نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزارت علوم در طول چند ماه گذشته به طور شفاف به موضوع اقتصاد مقاومتی پرداخته است، گفت: گام عملی وزارتخانه در مقابل شعارزدگی برای تحقق این موضوع قابل تقدیر است و بحث ارتباط دانشگاه با صنعت که سالها در عمل مورد غفلت قرار گرفته بود در دور اخیر عملیاتی شد و تفاهمنامه همکاری آموزشی و پژوهشی میان وزارت علوم و وزارت دفاع، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سایر نهادهای کشور گامهای جدی است که انجام گرفته و وزارت نفت، وزارت بهداشت، سازمان پدافند غیرعامل همه و همه از نهادهایی هستند که مستندات آن برای اجرای عملیاتی اقتصاد مقاومتی توسط وزارت علوم موجود است که تفاهمنامههای اجرایی با آنها بسته شد.
جعفرزاده: استیضاح بدترین راه حل ممکن است
نماینده مردم رشت در مجلس درمخالفت با استیضاح وزیر علوم گفت که استیضاح وزیر بدترین گزینه برای حل مشکلات است.
غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، اظهار کرد: دوستانی که به عنوان موافق صحبت کردند، همکاران دلسوزی بودند که دلشان برای نظام و انقلاب میسوزد و دغدغههایی که دارند دغدغههای همه همکاران ما است و حتی میتوانم شهادت دهم که جزو دغدغههای وزیر است.
او ادامه داد:هیچ کس نمیتواند این دغدغهها را منکر شود اما اختلاف نظر بین موافقین و مخالفین در شیوه و روش است، کسی نمیتواند ادعا کند که وزیری منصوب کند که ابدا مشکلی نداشته باشد اما شیوه حل این مشکلات در استیضاح نیست و برای برطرف کردن دغدغههای نمایندگان بدترین گزینه یعنی استیضاح انتخاب شد.
این نمایندهی مجلس خطاب به نمایندگان گفت: ببینید چه کسی از نتیجه استیضاح خوشحال میشود؛ ببینید افراطیون فراری خارجی از کشور چه بوق و کرنایی راه انداختند ما میخواهیم چه کسی را از گردونه خارجی کنیم؟
تکمیلی: 11.25
فرجی دانا: آنچه در آموزش عالی با آن دست و پنجه نرم میکنم نتیجه عملکرد 6 سال قبل است
وزیرعلوم با اشاره به یکی از موارد استیضاح که «کند شدن روند پیشرفت علمی کشور» عنوان شده گفت: آنچه در صحنه آموزش عالی با آن دست و پنجه نرم میکنم نتیجه سیاستها و عملکردهایی است که 4 تا 6 سال قبل آغاز شده است.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رضا فرجی دانا در جلسه علنی صبح امروز چهارشنبه مجلس که برای بررسی طرح استیضاح وی برگزار شده بود اظهار کرد: امام بزرگوار مجلس را در راس امور اعلام کرد و بر همه ما واجب است که احترام مجلس را به حد اکمل داشته باشیم.
وی افزود: من برای پاسخگویی به دغدغه کسانی که با خلوص نیت و برای اصلاح امور دست به طرح استیضاح زدهاند خدمت شما حاضر شدهام و گزارشی از نه ماه فعالیت وزارت علوم ارائه میکنم که بعضا ممکن است نقاط ابهام و چالشی ایجاد کرده باشد و امیدوارم بتوانم این نقاط تاریک را روشن کنم.
از خدا خواستم آنچه خیر است و عاقبت به خیری دارد بر زبان من جاری کند
وزیر علوم ادامه داد: من از خدا خواستم آنچه خیر است و عاقبت به خیری دارد بر زبان من جاری کند.
فرجی دانا ضمن گرامیداشت یاد شهیدان رجایی و باهنر در آستانه هفته دولت گفت: امروز مطلع شدیم که دور جدیدی از حملات به غزه شروع صورت گرفته که جای تاسف دارد اگرچه با شهدایی که غزه تقدیم اسلام کرده خون تازهای در رگهای مقاومت جاری شده است.
وزیر علوم همچنین از نمایندگان خواست با ذکر صلوات و قرائت فاتحهای روح شهدای غزه را شاد کنند.
وزیر علوم با تسلیت سالروز شهادت امام جعفر صادق خاطرنشان کرد: امام صادق (ع) موسس مکتب جعفری و شخصیتی است که بر تارک علم جهانی می درخشد، همچنان که امام راحل نیز در وصیتنامه الهی و سیاسی خود میگوید که ما مفتخریم که مذهب ما جعفری است، حوزه نفوذ مکتب امام صادق تنها منحصر به فقه نبود بلکه علوم جدید هم از علوم ایشان سرچشمه گرفته و موجب شکوفایی علم در جهان اسلام شده است.
وزیر علوم در ادامه یادآور شد: آنچه برای علم و فناوری در زمانی انجام میشود ، در سالهای بعد بار میدهد و اگر خدای نکرده خطایی در سیاستگذاری یا فعالیتها رخ دهد بعضا دهها سال بعد آثارش نمایان میشود.
وی با اشاره به اینکه «کند شدن روند پیشرفت علمی کشور از محورهای استیضاح است» افزود: براساس آمار و با توجه به اینکه ایران یک درصد از جمعیت جهان را دارد به جای اینکه سهم یک درصد در حوزه مقالات علمی داشته باشد سهمش در سال 2014 به 1.6 درصد رسیده است،میتوان این طور برداشت کرد که آنچه ما در نه ماه گذشته در وزارت علوم انجام دادیم چنین اثر شگرفی به جا گذاشته است.
فرجی دانا با بیان اینکه نباید بگذاریم سکههای قلب به جای سکههای اصل در بازار رواج پیدا کند اظهار کرد: آنچه در سال 2014 دیده می شود بعضا نتیجه کاری است که 2 تا 4 سال پیش انجام شده است و این به فرآیند تولید علم برمیگردد، من میخواهم نتیجه بگیرم آنچه در صحنه آموزش عالی با آن دست و پنجه نرم میکنم نتیجه سیاستها و عملکردهایی است که 4 تا 6 سال قبل آغاز شده است.
وی همچنین گفت:اگر رکودی میبینیم که هنوز دیده نمیشود به واسطه سیاستهای است که سالها قبل آغاز شده و من خوف آن را دارم که چنین رکودی در حوزه فناوری ایجاد شود، تمام سعی خود را به کار میبرم که تمهیداتی بیندیشیم که رکودی را شاهد نباشیم.
وزیر علوم با اشاره به اینکه دانشجویان در مقطع فوق لیسانس 2 تا 2.5 سال و در مقطع دکترا 4 سال را پشت سر می گذارند اظهار کرد:ما در مورد یک فرآیند 10 ساله صحبت میکنیم تا کسی که تولید علم را انجام میدهد به صحنه بیاید، بنابراین آنچه الان میبینیم به دولت نهم و دهم هم برنمیگردد و دولتهای هفتم و هشتم این سرمایه گذاری ها را کرده اند.
فرجی دانا اضافه کرد: وقتی ما در سال 65 یا 66 به عنوان بورس شاگرد اول برای ادامه تحصیل اعزام شدیم 10 سال از زمان اعزام گذشت تا توانستیم در صحنه علم و فناوری نقش آفرینی کنیم.
به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسنا، رضا فرجی دانا در ادامه سخنان خود در جلسه استیضاح با استناد به مقالات چاپ شده در آی اس آی و روند رشد علمی کشور گفت: روند رشد از 2000 مقاله که زیر یک استناد بوده است به 7.9 استناد رسیده و این برای کشور غرورآفرین است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر این که بنده اینجا مدافع برخورد علمی با فضای تولید علم و فناوری هستم گفت: همانطور که مقام معظم رهبری تاکید داشتند باید نتایج تحقیقات به سمت کاربردی شدن سوق یابد. لذا در همین راستا اولین گام برای تولید فناوری، تولید پتنت است که متاسفانه در سال 86 منحنی رشد در ثبت پتنت از 10 هزار در سال به 3000 افول کرده است و این نشان میدهد چرخهی پتنت که باید به سمت تجاری سازی پیش رود معیوب است.
وی با بیان اینکه یکی از برنامههای این وزارتخانه گام برداشتن در جهت اقتصاد دانش بنیان است گفت: قانونی که مجلس در مورد شرکتهای دانش بنیان مصوب کرده متاسفانه معلق مانده بود و پنج سال است که در معاونت علمی ریاست جمهوری خاک میخورد. لذا بنا داریم که میزان بکارگیری شرکتهای دانش بنیان را تا پایان برنامهی پنجم به 20 هزار برسانیم.
فرجی دانا با تاکید برتحکیم روابط مجلس و دولت اظهارکرد: اگر خطایی در اجراییات از من فرجی دانا سر زده است، با رفتن به سمت اصلاح آن از نصایح مشوقانه شما نمایندگان هم میتوانیم استفاده کنیم و اگر میگوییم اصولگرا یا اصلاح طلب چنین اصلاحی را مد نظر داریم.
وزیر علوم با اشاره به این که یکی از افتخارات مجوز فعالیت بیش از 700 شرکت دانش بنیان است افزود: البته متاسفانه از سال 84 تا 92 تعداد موسسات آموزش عالی رشد جهشی عجیبی داشتند و سال 84 که 950 موسسه آموزش عالی داشتیم به بیش از 22500 موسسه رسیده است. در واقع طی 8 سال سالی 200موسسه اضافه شده اما کاسه آموزش عالی همان کاسهای است که از سالها قبل بوده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه آنچه انجام میدهیم در آینده ایران اسلامی خود را نشان میدهد و ما باید نگران آن باشیم چرا که مورد قضاوت تاریخ قرار میگیرد اظهار کرد: همه آنچه که به عنوان نقاط ضعف گفتهاند باید تبدیل به تفاهم شود.
فرجی دانا در ادامه سخنان خود به افزایش میزان نسبت دانشجو به اعضای هیات علمی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا اشاره کرد و گفت: به طور کلی زمانی که سال گذشته مجموعه دانشگاهها را تحویل گرفتیم 1300 میلیارد تومان بدهی وجود داشته است به عنوان مثال حتی یک دانشگاه کوچک 30 میلیارد تومان بدهی دارد در حالی که ما باید تلاش کنیم برای توسعه هدفمند و هدایت آموزش عالی در استانهای محروم و رشد کیفی گام برداریم.
مجلس به دانا رای اعتماد نداد
بهارستاننشینان پس از سخنان نمایندگان موافق و مخالف استیضاح، در نهایت از فرجیدانا سلب اعتماد کردند.
بر این اساس رضا فرجیدانا از مجموع ۲۷۰ رای ماخوذه با ۱۴۵ رای موافق، ۱۱۰ رای مخالف و ۱۵ رای ممتنع نتوانست اعتماد دوباره وکلای ملت را برای صدارت بر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کسب کند.
به گزارش فرجیدانا نخستین وزیر کابینه دولت یازدهم بود که در عرصه محک مجدد نمایندگان مجلس قرار گرفت. وی اواخر مهرماه سال گذشته به مجلس معرفی شد و آبانماه ۹۲ توانست از مجموع ۲۲۱ رأی مأخوذه نمایندگان، با کسب ۱۵۹ رأی موافق و ۷۰ رأی مخالف و ۳۲ رأی ممتنع، سکان وزارت علوم را به دست گیرد. اما از زمانی که فرجی دانا عهده دار این وزارتخانه شد، اقدامات صورت گرفته توسط وی تنشهای بسیاری بوجود اورد؛ به طوری که وی در این مدت کوتاه مسئولیت خود، تذکراتی را از مجلس ، شورای عالی انقلاب فرهنگی، مراجع عظام و رئیس جمهور دریافت کرد.
در نهایت پس از گذشت ۸ ماه صدارت فرجیدانا بر وزارت علوم، طرح استیضاح وی با ۵۱ امضا تقدیم هیئت رئیسه شد که با میانجی گری علی لاریجانی رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان و دادن مهلت یک ماه به وزیر، این طرح در مجلس به تعویق افتاد.
گرچه این مهلت یک ماه نتوانست در روند مدیریتی فرجی دانا در وزارت علوم تغییری حاصل کند و با پایان یافتن این فرصت تنها راه باقی مانده برای نمایندگان منتقد به جریان انداختن استیضاح بود با این تفاوت که رئیس مجلس هم اینبار از بهبود اوضاع در این وزارتخانه ناامید شده و مجبور به اعلام وصول این طرح شد.
امضاکنندگان طرح استیضاح فرجیدانا، در متن طرح خود تاکید کرده بودند که مطابق اصل ۸۹ قانون اساسی بهدلایل ذیل خواهان استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بهعلت عدم پایبندی ایشان به رویههای قانونی، مصالح کشور، مشی اعتدال و وعدههای داده شده در زمان رای اعتماد مجلس و بهتبع آن ایجاد و فراهمسازی بستر و ترویج افراطیگری در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی هستند.
۱ ــ عدم پذیرش و سرگردانی پذیرفتهشدگان قانونی بورسیههای تحصیلات تکمیلی و متأسفانه ارائه مجوز پذیرش افراد رد صلاحیت شده در این دورهها علیرغم تأکید مراجع ذیصلاح و قانونی در کشور و بازگرداندن برخی اساتید اخراج شده توسط هیئتهای رسیدگی به تخلفات و یا مراجع ذیربط دانشگاهها
۲ ــ اعزام گروههای سیاسی بعضاً دارای سوابق تندروی کارشناسان ارزیابی عملکرد رؤسای دانشگاهها که زمینه ایجاد تنش را در دانشگاهها فراهم نموده و تغییر شیوه انتخاب رؤسای دانشگاهها برخلاف رویههای جاری شورای عالی انقلاب فرهنگی و خلاف دستور صریح ریاست محترم جمهوری
۳ ــ منصوب نمودن عناصر دارای سوابق مشخص در فتنه ۸۸ در مسئولیتهای مهم ستادی وزارتخانه و عزل اشخاص عالم، متعهد و مدیر از برخی دانشگاهها و نصب افراد دارای سوابق تند افراطی بهویژه در مدیریتهای میانی دانشگاهها
۴- عدم مواجهه درست با تحرکات سیاسی ضدانقلاب و ضدنظام برخی عناصر فعال در دانشگاهها و میدان دادن به برخی نشریات دارای رویکرد ضددینی و گرایشات شدیداً قومی و تجزیهطلبانه و یا الحادی در محیطهای دانشگاهی و احیای برخی تشکلهای افراطی و آشوبطلب
تازه ترین خبرها
- یوسفی؛ مدیری با نگاه فرهنگی
- تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختی است / رأی ندادن خاتمی یک علامت است
- تصاویر دیدنی از تیپ و استایل نوروزی پریناز ایزدیار
- طارمی- آزمون و حالا قایدی: چه خط حملهای!
- مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد
- جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ جزییات و زمان اعمال
- بیش از ۸.۵ میلیون تردد در جادههای بوشهر ثبت شد
- دکتر یوسفی؛ معتقد و عامل به تعامل صنعت نفت با محیط پیرامون
- مدیری با اشراف کامل
- قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
- یک فروند شناور گردشگری بدلیل هنجار شکنی در بوشهر توقیف شد
- اگر رسایی به هیئت رئیسه برود باید برای مجلس تاسف خورد!
- اولین واریزی بزرگ برای معلمان در 1403
- مبالغ جرایم رانندگی بهروزرسانی شد
- توئیت معنادار حسن روحانی
- در آینده یکی از خبر ساز ترین باشگاههای فوتبال پایه ایران خواهیم بود
- هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
- دبیر ستاد بزرگداشت هفته دولت در استان بوشهر منصوب شد
- استان بوشهر در اغلب شاخصهای اقتصادی رتبه اول تا پنجم را دارد
- توجه ویژه به کالای تهلنجی و تعاونی مرزنشینان در استان بوشهر
- ۹۶۵ بازرسی از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی دشتستان انجام شد
- ۵۰ کلاس درس در شبانکاره برای اسکان مسافران نوروزی آماده شد
- همه دستگاهها برای کاهش وقوع جرایم همکاری کنند
- موارد تغییر کاربری غیر مجاز اراضی استان بوشهر بررسی شد
- ۵۷ هزار مسافر نوروزی در مدارس شهرستان گناوه اسکان داده شدند
- شهروندان و مسافران از اسکلههای مجاز در بوشهر استفاده کنند
- ۹۰ هزار مسافر وارد شهرستان عسلویه شد
- ۱۸۰۰ سما کارت بین توانخواهان بهزیستی استان بوشهر توزیع شد
- ۱۶۷ هزار مسافر توسط ناوگان حمل و نقل عمومی استان بوشهر جابجا شد
- ۲ ورزشکار بوشهری به اردوی تیم ملی بسکتبال جوانان دعوت شدند
- ترسم ای فَصاد گر فصدم کنی/ تیغ را ناگه تو برلیلی زنی
- جلسه ستاد ساماندهی سواحل استان بوشهر در استانداری
- لیگ برتری شدن تیم پارس جنوبی هیچگاه از ذهن مردم جم و جنوب استان پاک نخواهد شد
- غیبت آزمون به تیم ملی لطمه نمی زند/ جوان گرایی اتفاقی مثبت بود
- سپاهان از فردا تمریناتش را آغاز میکند
- معاون رئیسی: گفتهایم در پایان ۱۴۰۷ تورم باید تک رقمی شود / توانستهایم در سیاست خارجی گامهای بلندی برداریم / ما عضو شانگهای، بریکس و اتحادیه اقتصادی اوراسیا شدیم
- ارسال پُستی شیرخشک در ایام نوروز/ نگران کمبود شیرخشک نباشید
- وضعیت دارو در سالی که گذشت/ از صادرات تا مطالبات داروخانهها
- بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟
- ۷۰ درصد از اعتبارات سرمایهای استان بوشهر تخصیص یافت
- شناورهای تفریحی که هنجارهای اجتماعی را رعایت نکنند توقیف می شوند
- نجات ۳ نفر در ساحل گناوه/ امدادرسانی به یک فروند جت اسکی انجام شد
- ۴۵ کمپ اسکان گردشگران در استان بوشهر ایجاد شد
- آب های استان بوشهر متلاطم و مواج است/شنا و دریاگردی ممنوع
- مدیری پیشرو در مسئولیت های اجتماعی
- برای دوستم مهدی یوسفی/ در ستایش خرد
- ایران حملات تروریستی در مسکو را محکوم کرد
- میوه خشک جایگزین آجیل شور و شیرینی شود
- برنامه فشرده سپاهان در سال جدید/ هر ۳/۵ روز یک بازی در لیگ!
- مهمترین پروژههای فضایی سال ۱۴۰۳
وامصیبت یوسفی در چاه نیست
وعده ما با استیضاح کنندگان اسفند 94 پای صندوق های رای