امروز: پنجشنبه 06 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 27 مرداد 1393 - 08:07

پس از مدت ها حرف و حدیث، با امضا 51 نفر از نمایندگان مجلس، استیضاح وزیر علوم اعلام وصول شد تا اولین وزیر کابینه تدبیر و امید برای گرفتن رای اعتماد مجدد راهی بهارستان شود. هر چند استیضاح کنندگان قصد داشتند در تیرماه سال جاری این استیضاح را انجام دهند اما جلسه رئیس مجلس با برخی از نمایندگان باعث شد این تصمیم به تاخیر افتد.

اتحادجنوب:  البته داستان استیضاح وزیر علوم، یک شبه در مجلس شکل نگرفت بلکه برخی آن را مربوط به موضوع دی ماه سال قبل و اصرار کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس برای دسترسی به اسامی دانشجویان ستاره داری می‌دانند که در دولت قبل از تحصیل محروم شدند و در دولت یازدهم با بررسی مجدد پرونده های آنان، برخی به دانشگاه بازگشتند. عده ای دیگر نیز اصرار وزیر علوم برای پیگیری پرونده افرادی که به صورت غیر قانونی بورسیه تحصیلی گرفته اند را دلیل استیضاح ذکر می‌کنند و گروهی نیز نحوه انتخاب روسای دانشگاه ها و بازگردانی برخی از اساتید اخراجی را علت استیضاح می‌دانند.

به گزارش اتحادجنوب به نقل از آفتاب؛ البته برخی نیز شیوه عزل و نصب های وزارت علوم را زمینه ساز این استیضاح می‌دانند اما با این وجود، دلیل استیضاح هرچه که باشد چنانچه استیضاح کنندگان از تصمیم خود عقب نشینی نکنند باید منتظر اولین استیضاح کابینه یازدهم و آشکار شدن پشت پرده برخی مسائل در روز استیضاح باشیم.

با این حال قبل از فرارسیدن روز استیضاح مخالفان و موافقان رضا فرجی دانا در حمایت و انتقاد از او صف آرایی جدیدی شکل داده‌اند و تقریبا هیچ رسانه‌ای را نمی توان یافت که اظهار نظری در مورد استیضاح وزیر علوم نداشته باشد. هر طیفی در مورد نتیجه و عملکرد وزیر علوم تا کنون اظهار نظرات مختلفی  مطرح کردند که بخشی از آن در گزارش زیر آمده است.

مسعود پزشکیان، یکی از نمایندگان مجلس می گوید: استیضاح وزیری که کمتر از یکسال است سکاندار وزارتخانه شده ونمیتوان به آسانی ارزیابی درستی از عملکرد او داشت، هم به لحاظ منطقی و هم از نظر اخلاقی دور از انصاف و جوانمردی است.

حجت الاسلام مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور نیز با بیان اینکه این استیضاح سیاسی گفت: استیضاح فرجی‌ دانا یک استیضاح تاریخی است و دولت تمام قد، از ایشان حمایت خواهد کرد.
نمی خواهم بگویم که عین 51 نفری که استیضاح را امضا کردند، نظر سیاسی دارند اما شاکله این استیضاح، سیاسی است.

حسن هاشمی، وزیر بهداشت نیز به حمایت از فرجی دانا می گوید: بدون شک استیضاح حق مجلس بوده و ما تابع قانون هستیم. اما دکتر فرجی دانا یکی از سرمایه های ملی کشور و از افتخارات جامعه دانشگاهی ایران است از زمانی که ایشان مسئولیت وزارت علوم را در این مجموعه به دست گرفته اند شاهد آرامش در دانشگاه ها هستیم و وی خدمات زیادی را در این برهه ارائه کرده است.

حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهور در مورد استیضاح فرجی دانا به بخشی از عملکرد او اشاره کرده و می گوید: در زمان فرجی دانا تقدم کیفیت بر کمیت، مبارزه با فساد سازمان یافته و ارتقاء عدالت آموزشی انجام شد.
وی سپس با استناد به عملکرد مثبت وزیر علوم تاکید می کند: فرصت استیضاح امکان بسیار مناسبی برای وزیر محترم فراهم می‌کند تا کلیه نمایندگان جامعه دانشگاهی و آحاد ملت در جریان میراث 8 سال گذشته آموزش عالی کشور و اقدامات اصلاحی و ترمیمی در یک سال گذشته قرار گیرند.

اما حمایت ها از وزیر علوم به مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس ختم نشد بلکه سه استاد برجسته کشور از جمله دکتر پرویز جبه‌دار، دکتر منوچهر ستوده و دکتر منصور نیکخواه بهرامی سه چهره ماندگار کشور با ابراز تعجب از استیضاح وزیر علوم، تاکید کردند: با نگه داشتن افرادی مثل رضا فرجی دانا در راس امور می توانیم شاهد پیشرفت فضای علمی دانشگاه ها باشیم.

البته معاون اول رئیس جمهور به شکل دیگری به دفاع از فرجی دانا برخواس و در یادداشتی نوشت: در تدین و سابقه انقلابی او در مقاطع مختلف انقلاب و دفاع مقدس واقعا تردیدی نیست، اما علاوه بر این ها وی یک دانشمند به تمام معنا و یک استاد و محقق ممتاز در کشور است.
جهانگیری با فلش بک به گذشته می نویسد: در مجلس ششم به او رای اعتماد ندادند و اینک نیز با اینکه گرایش اکثریت با آن مجلس متفاوت است برخی قصد استیضاح ایشان را دارند. فکر می کنم که کافی نیست که خود آدم سیاسی عمل نکند، بلکه مخالفان هم باید سیاسی نباشند.

احمد پورنجاتی از نمایندگان مجلس ششم نیز با بیان اینکه استیضاح وزیر علوم رای نمی‌آورد، در مورد اینکه استیضاح کنندگان می‌گویند عملکرد فرجی دانا سیاسی است گفت: ما در دوره ششم به این دلیل كه ایشان سیاسی نیست و به مسائل سیاسی در دانشگاهها توجه ندارد به ایشان رای ندادیم و از آقای خاتمی رئیس جمهور آن دوره خواستیم فردی آشنا به مسائل سیاسی در دانشگاه را معرفی كند كه آن دوره دكتر جعفر توفیقی وزیر علوم شد. اینکه موافقان آن روز ایشان، امروز دقیقا مقابل ایشان ایستاده‌اند از نكات جالب تاریخی است.

 صادق زیبا کلام نیز با بیان اینکه به نظر من عملکرد فرجی‌دانا افتخار آمیز ترین بخش کارنامه دولت روحانی بوده است افزود: به نظر من به جز 60 یا 70 نماینده تندرو و منتسب به جبهه پایداری و جریان احمدی‌نژاد کسی به فرجی‌دانا رای منفی نخواهد داد، حتی اگر این پیش‌بینی من هم غلط از آب درآید و مجلس به وزیر علوم فعلی رای اعتماد مجدد ندهد، فرجی‌دانا باید با همان سربلندی از مجلس خارج شود و یقین بدانید که در این میان، افتخار از آنِ دولت روحانی و وزیر علوم او خواهد بود چرا که کارهای غیرقانونی وزارت علوم دولت احمدی‌نژاد را برملا کرده است.

اما طرفداران استیضاح اکثرا از امضا کنندگان نامه استیضاح هستند به طوری که علی اصغر زارعی، یکی از امضا کنندگان استیضاح می گوید: معمولا وزیر در جلسات می‌پذیرفت که برخی اقداماتی که نمایندگان اشکال داشتند، مرتفع کند. اما در عمل هیچ اقدام عملی غیر از چند مورد جزئی مشاهده نکردیم.
زارعی درباره جو مجلس نسبت به استیضاح وزیر علوم گفت: بر همین اساس فکر می‌کنیم اکثر دوستان از وضعیت فعلی گله‌مند هستند و دغدغه مجموعه دوستان در مجلس بود که به استیضاح وزیر کشید.

احمد بخشایش، نماینده مردم اردستان از دیگر امضا کنندگان استیضاح با بیان اینکه شاید روند استضاح درست نباشد اما تعامل دولت و مجلس نیز درست نیست، گفت: نماینده برای حل مشکلات مردم به دولت فشار می‌آورد، دولت وقتی که تکان نمی‌خورد، استیضاح می‌شود البته این به آن معنا نیست که ما تنها استیضاح را دنبال کنیم، مجلس می‌گوید که دولت به این استیضاح وزرا نیاز دارد تا ورزا به انگیزه نشاط برسند.
وی ادامه می‌دهد: اگر استیضاح وارد صحن علنی شود به طور قطع این استیضاح رأی می‌آورد و وزیر علوم برکنار می‌شود.

 جبار کوچکی نژاد نیز با بیان اینکه نمایندگانی که خواستار استیضاح وزیر علوم هستند کوتاه نخواهند آمد، گفت: انتصابات سیاسی، عمل نکردن به وعده‌ها و به کارگیری افراد مسئله دار از جمله محورهای استیضاح فرجی دانا است.
این نماینده مجلس در مورد عملکرد فرجی دانا نیز می گوید: بی‌توجهی وزیر علوم به نظرات دیگران در انتصابات و همچنین استفاده از افراد ضعیف در سطح دانشگاه‌ها به اهتمام نمایندگان برای استیضاح وی منجر شده است.
کوچکی‌نژاد با بیان اینکه بارها کمیسیون آموزش مجلس در خصوص نحوه انتخاب رؤسای دانشگاه‌ها به وزیر علوم تذکر داده است، افزود: بی توجهی به توصیه‌ها، پیشنهادات و همچنین تذکرهای نمایندگان در خصوص انتخاب افراد و انتصابات، محوری دیگر از محورهای استیضاح وی را رقم زده است.

عبدالوحید فیاضی نماینده مردم نور هم می گوید: فضای مجلس حاکی از این است که آقای فرجی دانا در روز چهارشنبه رای اعتماد نمایندگان را کسب نخواهد کرد. وزیر علوم از مجلس فرصت خواسته بود تا مشکلات مطرح شده از سوی نمایندگان را برطرف کند اما علی رغم وعده ای که داده بود هیچ گامی در جهت حل مشکلات برنداشت و این مسئله فضای مجلس را به سمتی برد که بیشتر اعضای فراکسیون اصولگرایان و رهروان ولایت خواستار استیضاح شوند.
فیاضی با رد سیاسی بودن استیضاح گفت: اگر برخی هم چنین ادعایی دارند باید به آنها گفت سیاسی کاری پاسخ سیاسی کاری است؛ وقتی وزیر علوم در محیط علمی دانشگاه سیاسی کاری می کند باید در انتظار واکنش سیاسی از سوی نمایندگان باشد.

در مجموع با توجه به اینکه فرجی دانا در تاریخ 5 آبان سال 92 با کسب ۱۵۹ رأی موافق، ۷۰ رأی مخالف و ۳۲ رأی ممتنع موفق به کسب رای اعتماد از مجلس شده بود بسیاری معتقدند در صورت برگزاری جلسه استیضاح، فرجی دانا با توجه به حمایت گسترده از سوی دانشگاهیان و دولت و مجلس در نهایت همانند دور اول در نهایت دوباره به عنوان وزیر علوم ابقا گردد./ج



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1393/05/29 - 18:18
0
0
بیل تا هر چی میخوان بگن
روحانی کار خشه میکنه/ب
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب
  • نقدی بر مجموعه داستان " خین‌جوشون " اثر مختار فیاض
  • مطالبات فعالان محیط زیست از مردم و مسئولان/ آفت محیط زیست زباله های پلاستیکی است/ مسئولان بیشتر از گرفتن عکس پای کار باشند
  • سرنوشت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی
  • تجلیل از دو تیرانداز پرتلاش و موفق دشتستان
  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • جناب نماینده! قحطی پتروشیمی که نیامده، بسم‌الله
  • روز سعدی و نکته‌ای نغز از گلستانش
  • انتخاب هیئت رئیسه جدید شورای هماهنگی روابط عمومی های ادارات شهرستان دشتستان
  • نشست فرماندهان پایگاه‌ها و شورای حوزه مقاومت بسیج شهدای پتروشیمی به میزبانی پتروشیمی جم
  • یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید
  • عناوین روزنامه‌های امروز1403/02/01
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • اسرائیل را چه باید؟
  • اولین واریزی بزرگ برای معلمان در 1403
  • .: شهرزاد آبادی حدود 3 ساعت قبل گفت: درودتان باد. همگی چند ...
  • .: لیلادانا حدود 4 روز قبل گفت: درود بردکتربایندری ودکترفیاض بزرگوار. ...
  • .: علی حدود 5 روز قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 5 روز قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 6 روز قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 6 روز قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 6 روز قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 6 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 9 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 10 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...