امروز: جمعه 10 فروردين 1403
- حسین علایی: حاکمیت باید یک تغییر معنادار در سیاستهای اقتصادی و سیاسی خود ایجاد کند / ۳ پیام آراء باطله در انتخابات ۱۱ اسفند
- محاسبه جالب یک اقتصاددان درباره نرخ ارز در پایان سال ۱۴۰۳
- فوت ۶۱۷ نفر در تصادفات رانندگی تا امروز
- واریز حقوق بازنشستگان با رقم ویژه !!!
- تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
- کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق حذف شد + بهانه عجیب!
- استان بوشهر رتبه سوم جذب گردشگر و ورود مسافر در کشور را دارد
- دکتر یوسفی؛ مدیری در کنار همکاران
- برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
- یوسفی؛ مدیری با نگاه فرهنگی
از صدای سخن عشق ندیدم خوش تر
یادگاری که درین گنبد دوّار بماند » (حافظ)
آدمی سرآمد دیگر آفریده های ایزدی است و
از صدای سخن عشق ندیدم خوش تر
یادگاری که درین گنبد دوّار بماند » (حافظ)
آدمی سرآمد دیگر آفریده های ایزدی است و در این گیتی، آفریده ای تواناتر از او نیست. این آفریده ی پوینده در پویش های خود از خاک سر به افلاک بر کشیده، چرا که بر این باور است که پیش از این افلاکی و سرمدی بوده و به گفته ی رند پر از راز شیراز:
«طایر گلشن قدسم چه دهم شرح فراق
کـه درین دامگه حادثه چون افتادم
من مَلَک بودم و فردوس برین جایم بود
آدم آورد در این دیـر خراب آبادم» یعنی جان من مینویی است و در این فقس تن و کالبد خاکی اسیر گشته است و هر دم از فراق و غم جدایی نالان است و در پی مفرّی که خود را وارهاند و به اصل وجودی بر گردد. آدمی، جهان گیتیک را با خِرَد خود به بند کشیده و با علم به ماده و خواص آن سعی در تسخیر همه چیز دارد. علم را در دو شاخه می کاود علم بیرونی (آفاقی) و علم درونی(انفسی ) در علم بیرونی از اتم تا کهکشان را در نوردیده و به این رسیده که: «دل هر زره را که بشکافی آفتابیش در میان بینی» (هاتف) در عالم درون با کاوش و کسب توانایی ها و گستردگی ذهن و زبان خود که همانا حاصل نور دل است به این رسیده که بگوید:
« سزد کز خاتم لعلش، زنم لاف سلیمانی
چو اسم اعظمم باشد، چه باک از اهرمن دارم » (حافظ)
آدمی موجودی دو بعدی است و در اصل، عالم موجودات بر این دوبعد و برای در وجود آمدن آدمی و تکامل آن با فرمان ایزدی «باش!» شکل گرفته است؛ چرا که عاشق اول خداست و دوست داشته چنین موجودی را بیافریند و سپس بر روی زمین به حال خود، اما، با توانایی های افزون بر دیگر آفریده ها، رها شود و شاهد هجران و سوز و اشتیاق وی باشد: « در ازل داده است ما را ساقی لعل لبت جرعه جامی که من مدهوش آن جامم هنوز» (حافظ) و از میان این خیل، مشتاقانی، بالاروندگان از مراقی ترقی هستند، و تقّرب می یابند، که: « شب وصل است و طـی شد نامه ی هَجر سلام فیـه حتّـی مطلـع الفـــجر » (حافظ) چون نیک بنگریم خداوند، عالم آفاق را به صورت آسمان و زمین، خورشید و ماه، آتش و آب، مینو و گیتی، نور و ظلمت، انرژی و ماده، مولکول و کرات، حتی درون اتم نپتون و پروتن و ... آفریده و حیات آن را بر پایه ی این اضداد قرار داده و عالم انفس را نیز بر همین اساس به صورت زن و مرد، روح و عقل، جان و جسم ، دل و سَر، باطن و ظاهر ( سیرت و صورت )، ناخودآگاه و خود آگاه و .... آفریده که این توانایی در بخش راستین، مربوط به عالم لاهوت و سرمد و بخش چپ آن یا دون آن، مربوط به عالم ناسوت یا گیتی است و بخش فرودین در خدمت تکامل بخش نیک و مینوی است؛ که اگر در وجود کسی چنین چرخه ای صورت گیرد انسانی والا و الهی می گردد؛ اما، اگر بخش ناسوتی و گیتیک بر بخش انسانی پیروز شود شخص به موجودی زمینی و خاکی نزول می کند و سرگردان اطوار خود می گردد. در بالندگی بعد جسمانی و به یاری خرد و اندیشه، آدمی علم را فرا چنگ آورده، که موجب تسخیر دنیای مادی از اتم تا کهکشان ها گردیده و در بعد روحانی عشق در وجود او سر برآورده و وجود او را در نوردیده است: « در ازل پرتو حسنت ز تجّلــی دم زد عشق پیدا شد و آتش به همه عالم زد » (حافظ) این دو بعد آفریده، با رشته ای فرازمند و توانا به نام هنر به هم افکنده است و اگرچه بعد جسمانی در تسخیر زمان و مکان و گرفتاراست؛ بعد روحانی، ورای زمان و مکان وآزاد، سیر می کند. این رشته ی نامریی (هنر) نیز در گرو زمان و مکان نیست. آری هنر زمان نمی شناسد و در مکان نمی گنجد، یعنی از بهره های لاهوتی خداوند به بشر است. هنر نیرو و توانی است که جسم را به جان و خرد را به روح و زمین را به آسمان پیوند می زند؛ هنر از دل بر می آید و با اعضای زمینی همچون خرد و اندیشه، دست و پا، گوش و زبان در جهان فرودین (گیتی) نمود می یابد و نمایش داده می شود؛ ولی درک و دریافت آن با دل است «هرچه از دل برآید لاجَرَم بر دل نشیند» و عارف اردبیلی چه خوش سروده است: «کسی کو را خرد دستور باشد یقیـن از عشق بـــازی دور بــاشد » یعنی، خرد برای دریافت محسوسات و اجزای زمینی است و برای دریافت هنر باید شهباز عشق بال بگستراند. آری، هنر ظرف زمان و مکان را نمی پذیرد، چه از سرانگشتان «بارَبد» یا « نکیسا» از پسهزارو پانصد یا ششصد سال پیش بر رشته های تار یا شهرودی طنین انداز شده باشد یا از سرپنجه های دخترکی بر گلیم یا خالی (قالی) در کرمان یا هرکجای این سرزمین یا دیگر جاهای عالم، نقش نگاشته باشد، یا از هشت هزار سال پیش از این، بر سفالی در درّه هر سین کرماشان منقوش گشته باشد یا هفت صد سال پیش در کلام سحر انگیز حافظ جاری شده باشد که: « منم آن شاعر ساحر که به افسون سخن از نــی کلک همــه قند و شکر می بارم دیده ی بخت به افسانه ی او شد ار خواب کو نسیمی زعنایت که کند بیـــدارم » هنر کمال خرد است و پیوند جان به عالم جانان ؛ هنر نردبانی است که جان و روان حافظ با آن در آسمان ها به پرواز درآمده و از آسمان ها در گوش زمین و زمان سروده است: «حدیث از مطرب و می گو و راز دهر کمتر جو که کس نگشود و نگشاید به حکمت این معما را غزل گفتی و دُر سفتی بیا و خوش بخوان حافظ که بر نظم تو افشاند فلک عِقد ثریـا را » در غزل 325 (تصحیح علامه قزوینی ـ استاد غنی) خطاب به معشوق می فرماید: « دامن مفشان از من خاکی که پس از من زین در نتواند کـه برد بــاد غبارم حافظ، لب لعلش چو مرا جان عزیز است عمری بود آن لحظه که جان را به لب آرم» یعنی: مرا ازخودت مران که حتی، پس از مردنم باد نیز نمی تواند غبار مرا از درگاه تو دور کند یا در بیت دوم: ای حافظ لب لعل معشوق جان من است آن لحظه ای که لب بر لبانش بگذارم و جان بسپارم عمری است برای من. حال در بیان این معنی چه تناسب ها و ایهام های بلندی و ایهام تناسب و کنایه و جناس و هم حروفی و هم آوایی و... به کار گرفته و آیا از این دلاویزتر و بالا بلندتر می توان گفت؟ و این شاهکارها هست که حافظ را به اوج آسمان ها می برد. و در غزلی دیگر می سراید:
« در آسمان نه عجب گر بــه گفته ی حافظ سرود زهره بـه رقص آورد مسیحـا را» و یا در غزل 152 (تصحیح علامه قزوینی ـ استاد غنی) می سراید: « در ازل پــرتو حسنت ز تجّلـی دم زد عشق پیدا شد وآتش به همـــه عالــم زد جلوه ای کرد رخت دید مَلَک عشق نداشت عین آتش شد از این غیرت وبــر آدم زد عقل می خواست کز آن شعله چراغ افروزد برق غیرت بدرخشید و جهان بــر هم زد مدّعی خواست که آید بــه تمــاشاگه راز دست غیب آمد و بـر سینه ی نامحرم زد دیگران قرعه ی قسمت همه بر عیش زدند دل غمدیده ی مــا بود کــه هم بـر غم زد جان علـوی هوس چـاه زنخدان تــو داشت دست در حلقه ی آن زلف خم اندر خم زد حافظ آن روز طربنامه ی عشق تو نوشت که قلم بر سر اسباب دل خــــرّم زد به راستـی چه کسی توانسته یا می تواند موجز و مختصر و با به کار گیری چند واژه و ترکیب و یا مفرداتی، امّا چنان بالا بلند و فرازمند، رابطه ی جسم با جان، گیتی و مینو یا انسان و ایزد را این چنین بنگارد و هدف از آفرینش را به تصویر بکشاند؟ آنچه را که دیگران در «هفتاد من کاغذ » گفته یا ناگفته (سفته یا ناسفته) اند و یا هزاران بوده اند که در این سیر به بی راهه افتاده و «پای در گِل » مانده. آیا این زبانی غیبی نیست؟! به راستی که اگر گفته اند «افسون » تنها در سخن موجّه است و در دیگر موارد نکوهیده و ناپسند، به پاس چنین سخنانی هنرمندانه و ورجاوند است. آیا در غزل یادداشت شده در بالا ( یکی از هزاران مورد در کلام حافظ) هنر در بیان این مضمون به کمال و اوج نرسیده است؟
یادگاری که درین گنبد دوّار بماند » (حافظ)
آدمی سرآمد دیگر آفریده های ایزدی است و در این گیتی، آفریده ای تواناتر از او نیست. این آفریده ی پوینده در پویش های خود از خاک سر به افلاک بر کشیده، چرا که بر این باور است که پیش از این افلاکی و سرمدی بوده و به گفته ی رند پر از راز شیراز:
«طایر گلشن قدسم چه دهم شرح فراق
کـه درین دامگه حادثه چون افتادم
من مَلَک بودم و فردوس برین جایم بود
آدم آورد در این دیـر خراب آبادم» یعنی جان من مینویی است و در این فقس تن و کالبد خاکی اسیر گشته است و هر دم از فراق و غم جدایی نالان است و در پی مفرّی که خود را وارهاند و به اصل وجودی بر گردد. آدمی، جهان گیتیک را با خِرَد خود به بند کشیده و با علم به ماده و خواص آن سعی در تسخیر همه چیز دارد. علم را در دو شاخه می کاود علم بیرونی (آفاقی) و علم درونی(انفسی ) در علم بیرونی از اتم تا کهکشان را در نوردیده و به این رسیده که: «دل هر زره را که بشکافی آفتابیش در میان بینی» (هاتف) در عالم درون با کاوش و کسب توانایی ها و گستردگی ذهن و زبان خود که همانا حاصل نور دل است به این رسیده که بگوید:
« سزد کز خاتم لعلش، زنم لاف سلیمانی
چو اسم اعظمم باشد، چه باک از اهرمن دارم » (حافظ)
آدمی موجودی دو بعدی است و در اصل، عالم موجودات بر این دوبعد و برای در وجود آمدن آدمی و تکامل آن با فرمان ایزدی «باش!» شکل گرفته است؛ چرا که عاشق اول خداست و دوست داشته چنین موجودی را بیافریند و سپس بر روی زمین به حال خود، اما، با توانایی های افزون بر دیگر آفریده ها، رها شود و شاهد هجران و سوز و اشتیاق وی باشد: « در ازل داده است ما را ساقی لعل لبت جرعه جامی که من مدهوش آن جامم هنوز» (حافظ) و از میان این خیل، مشتاقانی، بالاروندگان از مراقی ترقی هستند، و تقّرب می یابند، که: « شب وصل است و طـی شد نامه ی هَجر سلام فیـه حتّـی مطلـع الفـــجر » (حافظ) چون نیک بنگریم خداوند، عالم آفاق را به صورت آسمان و زمین، خورشید و ماه، آتش و آب، مینو و گیتی، نور و ظلمت، انرژی و ماده، مولکول و کرات، حتی درون اتم نپتون و پروتن و ... آفریده و حیات آن را بر پایه ی این اضداد قرار داده و عالم انفس را نیز بر همین اساس به صورت زن و مرد، روح و عقل، جان و جسم ، دل و سَر، باطن و ظاهر ( سیرت و صورت )، ناخودآگاه و خود آگاه و .... آفریده که این توانایی در بخش راستین، مربوط به عالم لاهوت و سرمد و بخش چپ آن یا دون آن، مربوط به عالم ناسوت یا گیتی است و بخش فرودین در خدمت تکامل بخش نیک و مینوی است؛ که اگر در وجود کسی چنین چرخه ای صورت گیرد انسانی والا و الهی می گردد؛ اما، اگر بخش ناسوتی و گیتیک بر بخش انسانی پیروز شود شخص به موجودی زمینی و خاکی نزول می کند و سرگردان اطوار خود می گردد. در بالندگی بعد جسمانی و به یاری خرد و اندیشه، آدمی علم را فرا چنگ آورده، که موجب تسخیر دنیای مادی از اتم تا کهکشان ها گردیده و در بعد روحانی عشق در وجود او سر برآورده و وجود او را در نوردیده است: « در ازل پرتو حسنت ز تجّلــی دم زد عشق پیدا شد و آتش به همه عالم زد » (حافظ) این دو بعد آفریده، با رشته ای فرازمند و توانا به نام هنر به هم افکنده است و اگرچه بعد جسمانی در تسخیر زمان و مکان و گرفتاراست؛ بعد روحانی، ورای زمان و مکان وآزاد، سیر می کند. این رشته ی نامریی (هنر) نیز در گرو زمان و مکان نیست. آری هنر زمان نمی شناسد و در مکان نمی گنجد، یعنی از بهره های لاهوتی خداوند به بشر است. هنر نیرو و توانی است که جسم را به جان و خرد را به روح و زمین را به آسمان پیوند می زند؛ هنر از دل بر می آید و با اعضای زمینی همچون خرد و اندیشه، دست و پا، گوش و زبان در جهان فرودین (گیتی) نمود می یابد و نمایش داده می شود؛ ولی درک و دریافت آن با دل است «هرچه از دل برآید لاجَرَم بر دل نشیند» و عارف اردبیلی چه خوش سروده است: «کسی کو را خرد دستور باشد یقیـن از عشق بـــازی دور بــاشد » یعنی، خرد برای دریافت محسوسات و اجزای زمینی است و برای دریافت هنر باید شهباز عشق بال بگستراند. آری، هنر ظرف زمان و مکان را نمی پذیرد، چه از سرانگشتان «بارَبد» یا « نکیسا» از پسهزارو پانصد یا ششصد سال پیش بر رشته های تار یا شهرودی طنین انداز شده باشد یا از سرپنجه های دخترکی بر گلیم یا خالی (قالی) در کرمان یا هرکجای این سرزمین یا دیگر جاهای عالم، نقش نگاشته باشد، یا از هشت هزار سال پیش از این، بر سفالی در درّه هر سین کرماشان منقوش گشته باشد یا هفت صد سال پیش در کلام سحر انگیز حافظ جاری شده باشد که: « منم آن شاعر ساحر که به افسون سخن از نــی کلک همــه قند و شکر می بارم دیده ی بخت به افسانه ی او شد ار خواب کو نسیمی زعنایت که کند بیـــدارم » هنر کمال خرد است و پیوند جان به عالم جانان ؛ هنر نردبانی است که جان و روان حافظ با آن در آسمان ها به پرواز درآمده و از آسمان ها در گوش زمین و زمان سروده است: «حدیث از مطرب و می گو و راز دهر کمتر جو که کس نگشود و نگشاید به حکمت این معما را غزل گفتی و دُر سفتی بیا و خوش بخوان حافظ که بر نظم تو افشاند فلک عِقد ثریـا را » در غزل 325 (تصحیح علامه قزوینی ـ استاد غنی) خطاب به معشوق می فرماید: « دامن مفشان از من خاکی که پس از من زین در نتواند کـه برد بــاد غبارم حافظ، لب لعلش چو مرا جان عزیز است عمری بود آن لحظه که جان را به لب آرم» یعنی: مرا ازخودت مران که حتی، پس از مردنم باد نیز نمی تواند غبار مرا از درگاه تو دور کند یا در بیت دوم: ای حافظ لب لعل معشوق جان من است آن لحظه ای که لب بر لبانش بگذارم و جان بسپارم عمری است برای من. حال در بیان این معنی چه تناسب ها و ایهام های بلندی و ایهام تناسب و کنایه و جناس و هم حروفی و هم آوایی و... به کار گرفته و آیا از این دلاویزتر و بالا بلندتر می توان گفت؟ و این شاهکارها هست که حافظ را به اوج آسمان ها می برد. و در غزلی دیگر می سراید:
« در آسمان نه عجب گر بــه گفته ی حافظ سرود زهره بـه رقص آورد مسیحـا را» و یا در غزل 152 (تصحیح علامه قزوینی ـ استاد غنی) می سراید: « در ازل پــرتو حسنت ز تجّلـی دم زد عشق پیدا شد وآتش به همـــه عالــم زد جلوه ای کرد رخت دید مَلَک عشق نداشت عین آتش شد از این غیرت وبــر آدم زد عقل می خواست کز آن شعله چراغ افروزد برق غیرت بدرخشید و جهان بــر هم زد مدّعی خواست که آید بــه تمــاشاگه راز دست غیب آمد و بـر سینه ی نامحرم زد دیگران قرعه ی قسمت همه بر عیش زدند دل غمدیده ی مــا بود کــه هم بـر غم زد جان علـوی هوس چـاه زنخدان تــو داشت دست در حلقه ی آن زلف خم اندر خم زد حافظ آن روز طربنامه ی عشق تو نوشت که قلم بر سر اسباب دل خــــرّم زد به راستـی چه کسی توانسته یا می تواند موجز و مختصر و با به کار گیری چند واژه و ترکیب و یا مفرداتی، امّا چنان بالا بلند و فرازمند، رابطه ی جسم با جان، گیتی و مینو یا انسان و ایزد را این چنین بنگارد و هدف از آفرینش را به تصویر بکشاند؟ آنچه را که دیگران در «هفتاد من کاغذ » گفته یا ناگفته (سفته یا ناسفته) اند و یا هزاران بوده اند که در این سیر به بی راهه افتاده و «پای در گِل » مانده. آیا این زبانی غیبی نیست؟! به راستی که اگر گفته اند «افسون » تنها در سخن موجّه است و در دیگر موارد نکوهیده و ناپسند، به پاس چنین سخنانی هنرمندانه و ورجاوند است. آیا در غزل یادداشت شده در بالا ( یکی از هزاران مورد در کلام حافظ) هنر در بیان این مضمون به کمال و اوج نرسیده است؟
مرتبط:
» برگزاری مسابقات فوتبال دسته اول برازجان [بيش از 11 سال قبل]
» حرف های شما برای گوش های شنوا ... [بيش از 11 سال قبل]
» پيام پليس /سرهنگ جعفري [بيش از 11 سال قبل]
» قضاوت خوب اطمینان و هاشمی در لیگ کشور [بيش از 11 سال قبل]
» نجات معجزه آسای کودک 1 سال و 3 ماهه پس از سقوط در چاه [بيش از 11 سال قبل]
» سه شعر از محمد غلامی [بيش از 11 سال قبل]
» ناکامی تیم هندبال ساحلی برازجان در رقابت های لیگ برتر [بيش از 11 سال قبل]
» واژگان متداول در گویش مردم برازجان و دشتستان/بخش هشتم/ حسين برازجاني [بيش از 11 سال قبل]
برچسب ها:
news
نظرات کاربران
تازه ترین خبرها
- حسین علایی: حاکمیت باید یک تغییر معنادار در سیاستهای اقتصادی و سیاسی خود ایجاد کند / ۳ پیام آراء باطله در انتخابات ۱۱ اسفند
- محاسبه جالب یک اقتصاددان درباره نرخ ارز در پایان سال ۱۴۰۳
- فوت ۶۱۷ نفر در تصادفات رانندگی تا امروز
- واریز حقوق بازنشستگان با رقم ویژه !!!
- تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
- کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق حذف شد + بهانه عجیب!
- استان بوشهر رتبه سوم جذب گردشگر و ورود مسافر در کشور را دارد
- دکتر یوسفی؛ مدیری در کنار همکاران
- برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
- یوسفی؛ مدیری با نگاه فرهنگی
- تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختی است / رأی ندادن خاتمی یک علامت است
- تصاویر دیدنی از تیپ و استایل نوروزی پریناز ایزدیار
- طارمی- آزمون و حالا قایدی: چه خط حملهای!
- مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد
- جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ جزییات و زمان اعمال
- بیش از ۸.۵ میلیون تردد در جادههای بوشهر ثبت شد
- دکتر یوسفی؛ معتقد و عامل به تعامل صنعت نفت با محیط پیرامون
- مدیری با اشراف کامل
- قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
- یک فروند شناور گردشگری بدلیل هنجار شکنی در بوشهر توقیف شد
- اگر رسایی به هیئت رئیسه برود باید برای مجلس تاسف خورد!
- اولین واریزی بزرگ برای معلمان در 1403
- مبالغ جرایم رانندگی بهروزرسانی شد
- توئیت معنادار حسن روحانی
- در آینده یکی از خبر ساز ترین باشگاههای فوتبال پایه ایران خواهیم بود
- هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
- دبیر ستاد بزرگداشت هفته دولت در استان بوشهر منصوب شد
- استان بوشهر در اغلب شاخصهای اقتصادی رتبه اول تا پنجم را دارد
- توجه ویژه به کالای تهلنجی و تعاونی مرزنشینان در استان بوشهر
- ۹۶۵ بازرسی از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی دشتستان انجام شد
- ۵۰ کلاس درس در شبانکاره برای اسکان مسافران نوروزی آماده شد
- همه دستگاهها برای کاهش وقوع جرایم همکاری کنند
- موارد تغییر کاربری غیر مجاز اراضی استان بوشهر بررسی شد
- ۵۷ هزار مسافر نوروزی در مدارس شهرستان گناوه اسکان داده شدند
- شهروندان و مسافران از اسکلههای مجاز در بوشهر استفاده کنند
- ۹۰ هزار مسافر وارد شهرستان عسلویه شد
- ۱۸۰۰ سما کارت بین توانخواهان بهزیستی استان بوشهر توزیع شد
- ۱۶۷ هزار مسافر توسط ناوگان حمل و نقل عمومی استان بوشهر جابجا شد
- ۲ ورزشکار بوشهری به اردوی تیم ملی بسکتبال جوانان دعوت شدند
- ترسم ای فَصاد گر فصدم کنی/ تیغ را ناگه تو برلیلی زنی
- جلسه ستاد ساماندهی سواحل استان بوشهر در استانداری
- لیگ برتری شدن تیم پارس جنوبی هیچگاه از ذهن مردم جم و جنوب استان پاک نخواهد شد
- غیبت آزمون به تیم ملی لطمه نمی زند/ جوان گرایی اتفاقی مثبت بود
- سپاهان از فردا تمریناتش را آغاز میکند
- معاون رئیسی: گفتهایم در پایان ۱۴۰۷ تورم باید تک رقمی شود / توانستهایم در سیاست خارجی گامهای بلندی برداریم / ما عضو شانگهای، بریکس و اتحادیه اقتصادی اوراسیا شدیم
- ارسال پُستی شیرخشک در ایام نوروز/ نگران کمبود شیرخشک نباشید
- وضعیت دارو در سالی که گذشت/ از صادرات تا مطالبات داروخانهها
- بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟
- ۷۰ درصد از اعتبارات سرمایهای استان بوشهر تخصیص یافت
- شناورهای تفریحی که هنجارهای اجتماعی را رعایت نکنند توقیف می شوند