امروز: پنجشنبه 06 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 03 مرداد 1393 - 10:18
نقدی به نصب تابلوهای ملون کریه المنظر در خیابان ها و میادین شهر برازجان

اتحاد جنوب: هویت شهر یکی از اساسی ترین عناصر تأثیرگذار در مانایی وعلاقمندی شهروندان به شهر است و شورای نامگذاری از اصلی ترین پایه های هویت بخشی به محلات محسوب می شود که می توان باعث سرزندگی و پویایی شهر گردد.... تا به کی باید برخی خیابانها و معابر و میادین برازجان مظلوم، مجهول الهویه باقی بماند؟ تا به کی باید وجهه ی شهر، بی نظمی و بی هویتی را یدک بکشد؟

خیابان های بی نام ونشان

فریده فهیمی:

هویت شهر یکی از اساسی ترین عناصر تأثیرگذار در مانایی وعلاقمندی شهروندان به شهر است و شورای نامگذاری از اصلی ترین پایه های هویت بخشی به محلات محسوب می شود که می توان باعث سرزندگی و پویایی شهر گردد.(  بخشی از متن حکم اعضای شورای نامگذاری شهر برازجان  توسط مهندس حسین آبادی)

 ابتدای تابستان 92، شهردار وقت برازجان (مهندس حسین آبادی) گروهی را به دفتر خود فراخواند و شورایی تشکیل داد به نام شورای نامگذاری خیابان ها و معابر برازجان. این شورا متشکل از افراد محدودی بود که مسئولین و ریاست چندین اداره شهر برازجان را نیز شامل می شد از جمله نماینده سپاه، نماینده بنیاد شهید، معاون اداره ی ارشاد اسلامی، رییس اداره پست، رییس اداره ثبت احوال و تنی چند از مدیران مدارس شهر و فرهنگیان  و فرهیختگان برازجان. با حضور حداکثری اعضای شورای نامگذاری، هر هفته حداقل یک جلسه ی شورای نامگذاری تشکیل شد و بعضا هفته ای دو جلسه نیز تشکیل گردید و اکثر خیابان های برازجان نامگذاری شدند و اواسط شهریور ماه؛ با آغاز به کار دوره چهارم شورای اسلامی شهر که منتج به انتصاب شهردار جدید شد فعالیت شورای نامگذاری شهر برازجان نیز ملغی گردید و زمان با ارزشی که وقف تشکیل این جلسات سودمند گردید، هدر رفت. زمان زیادی در این جلسات مستمر صرف شد به عنوان مثال برای نامگذاری  خیابان جنب گاراژ بوشهر که منتهی به بازارچه  ی ماهی و میگو می شود  سه جلسه وقت صرف شد تا بالاخره نام «باغ حصار» برایش در نظر گرفته شد در این سه جلسه، دلیل نامگذاری و تلفظ و نوشتار این نام و تاریخچه ی آن مورد بررسی دقیق و همه جانبه  قرار گرفت و نهایتا به تأیید همه ی اعضا و شهردار محترم رسید. قابل ذکر است که در خصوص نامگذاری این معبر مهم، آقای سیدحسن لواسانی اصرار ویژه ورزیدند دال بر اینکه این معبر در محدوده ی ورودی شهر از سمت مرکز استان اسقرار دارد و همچنین جهت خرید روزمره ی ساکنین برازجان و حومه، پرتردد می باشد لذا باید نام و ظاهری شایسته و در خور داشته باشد. همچنین در جلسه ی مذکور استاد محمد جواد فخرایی به عنوان مورخ و دشتستان شناس درخصوص تاریخچه ی باغ حصار و استاد حسن انصاری در خصوص ریشه ی لغوی ادبی باغ حصار نظرات کارشناسانه ی خود را ارائه دادند. بدین ترتیب بسیاری از خیابانهای شهر برازجان، مزین به نام نیکو و پسندیده گردیدند اما متأسفانه شورای شهر چهارم و شهردار جدیدی که منصوب نمودند این اقدام شورای نامگذاری شهر برازجان را نادیده انگاشتند و اخیرا، شاهد نصب تابلوهای ملون کریه المنظری در خیابان ها و میادین شهر هستیم که هیچگونه انسجام و تناسبی با اصول و موازین فرهنگ نامگذاری و زیباسازی شهر ندارند علاوه بر این، ابعاد و سایز این تابلوها متفاوت و رنگشان نیز بسیار نامتوازن و نامتناسب در نظر گرفته شده است به عنوان مثال تابلوهای نارنجی رنگ بسیار نازیبای مقابل داروخانه ی دکتر رضایی. شما طی یک سفر کوتاه به شهر متمدن و پیشرفته ای چون اصفهان با آن عظمت و شهرداری های چندگانه، به وضوح به انسجام و زیبایی خیره کننده ی تمامی تابلوهای نامگذاری خیابانها پی خواهید برد و به عرایض اینجانب در خصوص لجام گسیختگی و ناهماهنگی و عدم زیبایی تابلوهای جدیدالنصب خیابان ها و معابر برازجان صحه خواهید نهاد. تمامی تابلوهای نامگذاری معابر شهر، بدون استثناء، به یک اندازه، یک فرمت، یک خط و یک رنگ است.

   تا به کی باید برخی خیابانها و معابر و میادین برازجان مظلوم، مجهول الهویه باقی بماند؟ تا به کی باید وجهه ی شهر، بی نظمی و بی هویتی را یدک بکشد؟  تا به کی باید توی آدرس ها نوشته شود کوچه ی آن بعد از نانوایی ایکس، خیابان جنب بانک ایگرک و....

 برخی از اعضای شورای چهارم  شهر برازجان، که به شدت در مخالفت با  نظر برخی دیگر از اعضا در خصوص توسعه ی فیزیکی شهر، مجدانه اصرار می ورزند؛  اگر خیلی خود را مشفق برازجان محبوب و وکیل مدافع حقوق شهروندان برازجانی می دانند لطف بفرمایند همین محدوده ی شهری موجود را حفظ کنند و چاله چوله های کاستی و نقص هایش را ترمیم و مرتفع بفرمایند بعداً نسبت به توسعه ی و تعریض محدوده ی جغرافیایی شهر اقدام بنمایند. ما معمولا تا آمدیم لب بگشاییم که فلان جای شهر مشکل دارد، بهمان جای شهر کم وکسری موجود هست ... کامنت گذاشتند که این خانم نویسنده ی این مقال، اطلاع کافی در این خصوص ندارد فقط روی احساساتش کلماتی را سر هم بندی نموده که حرفی زده باشد.  غافل از اینکه خانم نگارنده سالهای متمادی است که نا در نای اتحاد جنوب گذاشته وآلام مزمن و زخم های الیم برازجان را فریاد زده، باشد که فریادرسی باشد. جهت صدق ادعای خود آیین نامه نامگذاری را ذیل مقال خود می آورم امید اینکه در حیطه ی حوصله تان بگنجد.


آیین نامه نامگذاری شهرها، خیابانها، اماکن و مؤسسات عمومی

‌‌شماره .3105‌دش 1375.9.17

شهرهای جمهوری اسلامی ایران در ظاهر و باطن باید نمایانگر تاریخ و جغرافیای تمدن و فرهنگ اسلامی و ایرانی باشد. ‌ یکی از مصادیق مهم این امر، اسامی خیابانها، اماکن و مؤسسات عمومی در شهرهاست واین اسامی در حکم شناسنامه شهرها و بیانگر ارزشهای‌اعتقادی، تاریخی، فرهنگی و ملی جامعه است.

‌ماده اول - ضوابط و معیارهای نامگذاری

  نام شخصیتهای مهم تاریخ صدر اسلام و انقلاب اسلامی و شهدای گرانقدر آن و حوادث         

مهم تاریخ مبارزات اسلامی مردم ایران در درجه اول و نام‌شخصیتهای فرهنگی، ادبی،علمی، سیاسی و تاریخی ایران و اسامی راجع به اندیشه، فکر و هنر و نیز مظاهر طبیعت زیبای ایران در مرتبه بعد برگزیده‌شود..

 در نامگذاری تناسب اسم و مسمی رعایت شود.

اسامی باید رسا، کوتاه، سلیس و روان باشد.

4ـ از اسامی مناسبی که باعث ایجاد روحیه افتخار ملی و حماسی، و انبساط خاطر،تلطیف اخلاقی و عاطفی مردم و بیانگر غنای فرهنگ و تمدن‌اسلامی و ایرانی باشداستفاده شود.

5ـ به منظور حفظ و تحکیم یکپارچگی سیاسی و فرهنگی کشور و حفظ هویت ملی، نام‌هاباید فقط به زبان فارسی باشند.

6ـ در نقاط مختلف کشور ضمن توجه به ویژگیهای منطقه‌ای از اسامی شهرهای دیگر هم استفاده شود.

7 ـ به منظور ایجاد پیوندهای سیاسی و فرهنگی با کشورهای دیگر می‌توان در نامگذاری اماکن با پیشنهاد وزارت امورخارجه و تایید شورای فرهنگ‌عمومی کشور از نام شخصیتهای سیاسی و مردمی خارجی یااسامی اماکن خارجی استفاده کرد در این زمینه اولویت باکشورهای اسلامی است.

8ـ در نامگذاری علاوه بر توجه به شخصیت‌های ملی و قهرمانان، به شخصیت‌های محلی هرمنطقه نیز توجه شود.

9ـ از نام اشخاص خیری که تاسیسات مهم عام المنفعه (‌اعم از دینی، آموزشی، علمی فرهنگی، هنری و تربیتی) احداث کرده‌اند می‌توان برای‌نامگذاری اماکن یاد شده استفاده کرد.

10ـ فروشگاهها، شرکتها و مراکز کار و پیشه باید از گذاشتن اسامی خارجی جدا

خودداری کنند. نام‌ها باید فقط به زبان فارسی باشد. مگر در مواردی که ‌به تشخیص شورای فرهنگ عمومی این اسامی به منظور ایجاد پیوندهای فرهنگی، علمی و سیاسی انتخاب شده باشند. شیوه نامه آن را شورای فرهنگ‌عمومی تهیه و ابلاغ خواهد کرد.

‌ماده دوم ـ موارد مشمول نامگذاری

ـ آئین نامه نامگذاری شامل این موارد می‌شود:

- شهرها، شهرکها، بندرها، رودها، جزیره‌ها، بزرگراهها، خیابانها، بازارها وکوچه‌ها، مدارس و مهد کودک‌ها، موسسات تحقیقاتی و مجامع علمی و‌فرهنگی، تالارهای عمومی، بیمارستانها و مراکز بهداشتی و درمانی، سینماها و مراکز تفریحی و باغها وبوستانها، میدان‌ها و پایانه‌ها، فرودگاهها و‌ایستگاههای راه آهن و پالایشگاه ها،کارخانه‌ها، بانک‌ها و مراکز ورزشی و باشگاهها، فروشگاهها، شرکت‌ها و مراکز کار وپیشه.

ـ این آیین نامه در باره اماکن جدیدالاحداث است ولی در مورد تغییر اسامی نامناسب موجود لازم است بر طبق شیوه نامه‌ای که شورای فرهنگ‌عمومی بر اساس این آیین نامه تنظیم و ابلاغ می‌کند عمل شود.

‌ماده سوممرجع نظارت نظارت بر حسن اجرای ضوابط و معیارهای شورای عالی انقلاب فرهنگی در امر نامگذاری اماکن به عهده شورای فرهنگ عمومی است.

این شوراهمه ساله گزارش بررسی و نظارت و عملکرد خود را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه می‌دهد.

‌ماده چهارم- ‌این آیین نامه در 4 ماده و 14 بند در جلسه مورخ 75.9.6 شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و آیین نامه‌های قبلی لغو می‌شود.

 

 از همان بدو تشکیل شورای نامگذاری شهر برازجان ، آیین نامه ی فوق الذکر تکثیر ودر اختیار همه ی اعضا قرار گرفت وچندین جلسه، تنی چند از اعضای شورا در محل های مورد نظر نامگذاری حضور بهم رساندند و در خصوص نام شایسته، رایزنی های لازم را انجام دادند. در برخی جلسات ، شهردار حسین آبادی و اعضای شورای نامگذاری با شرکت شهروندان در نامگذاری خیابان ها ومیادین، موافقت خود را اعلام داشتند و منتظر دریافت نظرات ارزشمند مردم در این خصوص بودند.



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1393/05/13 - 21:21
0
0
از قدیم گفته اند : ما زیاران چشم یاری داشیتم ///////// خود غلط بود آنچه ما پنداشتیم !!! انسان را تا موقعی که بر مسند قدرت قرار نگرفته نمیشود شناخت وریاست موجب می شود اگر انسانی ظر فیت آن را نداشته باشد زود خودش راگم کند وبجای فروتنی وانجام کار خود نمائی کند وبرای دیگران اهمیت قائل نشود !!!!!/ج
1393/05/11 - 15:19
0
0
باسلام و درودبی پایان محضر استاد بزرگوار آقای اتابک زاده، درد ما فرهنگیان در این شهرستان این است که امروز برخلاف انتظارمان ازدولت تدبیر کسی بر مسند آموزش وپرورش دشتستان قرار گرفته که تجارب کافی برای این کار را ندارد و این ضربه بزرگی به آموزش وپرورش است، خانم فهیمی که در مدیریتی های قبلی نیز نقدکننده لایقی. بوده اند، چرا الان درمورد این قضایا سکوت کرده اند.
1393/05/10 - 17:21
0
0
با درود به سرکار خانم فهیمی گرانمایه / نگاه جنابعالی بسیارفرهنگی واجتماعی ست / در شهر ما از خیابان وسازه های تجاری گرفته تاسالن های چند منظوره، میادین ورزشی و.... خواست مردم که مورد عنایت مسئولان شهری قرار نمی گیرد/ اداراتی همچون ارشاد اسلامی، شورای شهر و شهرداری نیز هرگز فکر نمی کنند که با نام دادن به یک جایگاه عمومی چقدر می تواند تاثیر روانی برجامعه بویژه اهالی فرهنگ، هنر و .....و.... و.... بگذارد/ عزیزی شما را دعوت کرده تا عملکرد مدیر آموزش وپرورش را نقد کرده به چالش کشانید / درست است ما در یک شرایطی از آزادی بیان ونظر واندیشه برخورداریم، بنا براین حق ایشان محفوظ وقابل احترام
اما بنده عرض می کنم وقتی جنابعالی از جابجایی های نادرست آگاه هستید چرا خود باداشتن دلیل ومدرک نظریات ودیدگاهتان را در همین نشریه ویا راههای دیگر منعکس نمی فرمایید / شاید سرکار خانم فهیمی از موضوع مطروحه بی اطلاع باشند یا برای رد آن اقدامات دلیلی در دست نداشته باشند /ماها باید صدای ایشان را بلند کرده وکاملتر به جامعه منتقل نماییم زیرا تک صدایی بجایی نمیرسد . پیروز باشید .
1393/05/08 - 08:35
0
0
باتشکر از خانم فهیمی ، اگه قراره با این تابلوهای زشت وبد رنگ جدید ،خیابونهای برازجون نامگذاری بشه ،همون بهتر که عین قبلا بی نام ونشون باقی بمونه./ب
1393/05/06 - 16:39
0
0
واقعا تابلوهای جدید نصب شده در سطح شهر ، خیلی خیلی زشت وبد رنگ هستند.
1393/05/05 - 18:18
0
0
درود خدا بر تمام انسان های دلسوز و آفرین بر خانم فهیمی ..... شهرداری محترم ، شورای شهر گرامی به سخان این خانم فهیم توجه کنیدکه دلنوشته هایش از روی احساس نیست بلکه از سر سوز می باشد/ج
1393/05/05 - 11:48
0
0
از شهردار وشورا ی شهر برازجان تقاضا میشود بجا ی بر داشتن آسفالت سالم اول میدان بوشهر میدان را تمام کنید تا موجب گردوخاک نشود !! بودجه میدان را خرج آسفالت نکنید چون میدان وردی باعث زیبائی شهر میشود
1393/05/05 - 10:59
0
0
خدایا کمک کن ،برازجان هم سر وسامان بگیره /ب
1393/05/05 - 10:12
0
0
بیانات آقای کیوان یک واقعقیت تاریخی است شهید میرزا محمدخان برازجانی در آن زمان از نظر مبارزات وخدمات در دشتستان اولین شخیصیت بوده است افسوس که نداشتن آگاهی تاریخی ودست مرموز خیانت پیشگان از معرفی این شهید مبارز درراه وطن که مدت 4 سال باقشون انگلیس درجنگ و مبارزه بودن را نادیده گرفتند و تجلیل وقدردانی لازم در مقابل این همه مبارزات وخدمات انجام نگرفت !! ایشان سخصتی مبارز ، فرهنگی َ، شاعر بود ودر زمان رضا شاه علیه وی قیام نمود ومدت آخر عمر وی با زن وفرزندان در پشتکوه برازجان با جنگ وگریز باقشون رضا شاهی سپری شد تا اینکه سرانجام در 21 ماه رمضان با زبان روزه به شهادت رسید . روانش شادباد
1393/05/04 - 22:31
0
0
با سلام بنده یکی دوستان نزدیک مدیر جدید واحد زیباسازی شهرداری هستم دلیل را از ایشان جویا شدم بیان داشتند روزی که حکم را حدود یک هفته پیش گرفته ام اعضا شورا و شهردار خواستار برگزاری شورای نامگذاری بوده اند و با توجه به پیگیری شورا وشهردار گفتند حتمن دو هفته آینده این جلسه برگزار میشود و خبرش را در هفته نامه و سایت شهرداری ارایه مینمایم
1393/05/04 - 20:34
0
0
یکی از اقدامات قابل تامل شهردار جدید برازجان برداشتن آسفالت برخی خیابانهای شهر وآسفالت مجدد انها است که این خیابانها به لحاظ روکش آسفالت وضعیت چندان بدی هم نداشتند ازجمله خیابان ورودی شهر ازبوشهر یا خیابان 22بهمن .سوال من اینجاست آیا بهتر نبود بجای این کارها ی پرهزینه فکری بحال آسفالت خیابانهای خاکی شهر واز جمله بلوار بسیج میکردید تا مردم از دست چاله خیابانها وگرد وخاک اینهمه عذاب نکشند.
1393/05/04 - 10:57
0
0
با تشکر فراوان از اقای کیوان عزیز و گرامی که بسیار متقن و دلنشین مطالب خویش را عنوان نموده اند بنده نیز همین باور را دارم
1393/05/04 - 08:19
0
0
باز هم دلسوزی های خانم فهیمی برای زادگاهش ، انشالله مسئولین زیربط ترتیب اثر دهند.
1393/05/04 - 08:01
0
0
حسم میگه این آقا امید در راستای آقا قاسم داره حرکت میکنه!!!!
این نوشته بالا چه ربطی به آموزش و پرورش داره برادر من!؟
یاد آقای حسین آبادی بخیر،چقدر برای مردم برازجان احترام قائل بود،هدفش خدایی فقط خدمت رسانی بود بدون ادعا کار میکرد ولی حالا چی،جز افسوس خوردن....
1393/05/04 - 07:01
0
0
باسلام خدمت شماسرکارخانم فهیمی صمیمانه ازشما تشکر می کنم واقعادیگه ازاین اوضاع کلافه شده ایم ازاین کم توجهی مدیریت شهری و البته معاون اجرایی که این موضوع ازوظایف ایشان می باشد حداقل شورا و ریاست محترم این شورا هم بی خیالن یا این که واقعا دردشهر ومسایل شهری رو نمی داند حالا بنده خدا آقای شهردار مدرک تحصیلی کشاورزی داره بقیه چی....امیدوارم گوش شنوایی باشه.ممنون
1393/05/04 - 06:39
0
0
سرکارخانم فهیمی این نشان از خوش خدمتی شهردار واعضای شورا به بالا دستانشان است آخه بندگان خدا اگه دریک شبنشینی درمنزل یکی از مسئولان بالا دستی یکی ازاعضای خانواده گفتن نام فلان خیابان را بخاطر مغازه دوستم نام ایکس رابزارید اول صبح آن نام باتابلوخاصی باسلیقه خانواده فلانی تعویض می گردد.مشکل اینجاست (( خوش خدمتی))
1393/05/03 - 21:22
0
0
سلام. خسته نباشید. پیشنهاد می شود نقشه شهرهای دیگر کشورمان مورد استفاده قرار گیرد که در این شهرها نام شهدای محلی و کشوری ، نام شخصیت های معروف محلی و کشوری ، اسلامی ،نام گل ها ، نام های جغرافیایی ( کوهها ، رودها و دریا ، جزایر ایرانی خلیج فارس و ............. ) مانند خلیج فارس ، کارون ، دماوند ، سهند ، ابوموسی ، نام استان ها و شهر های کشورمان برای ایجاد وحدت و همبستگی ملی بین مردم کشورمان مانند شیراز ، کرمانشاه ، آذربایجان ، خرمشهر ، اصفهان ، شهرها و مناطق مختلف استان بوشهر ( دشتی ، گناوه ، بوشهر ، جم و.....) نامهای ترکیبی واژه ایران مانند ایرانمهر ، ایران زمین ، ایرانپارس ، ایراندشت و.......).
1393/05/03 - 15:58
0
0
از مطلب ارزشمند و به جای خانم فهیمی صمیمانه متشکرم. موضوع نصب تابلوهای بد رنگ و نا متناسب هر شهروندی را ناراحت می کند.
1393/05/03 - 15:31
0
0
باتشکر از خانم فهیمی متاسفانه در شهر برازجان ملاک مبارزات وخدمات فرهنگی نمی باشد ملاک سلیقه ای وتوجه نکردن به خواست مردم می باشد با توجه به تاریخچه فرهنگ برازجان شهید میرزا محمدخان برازجانی بنیانگزار فرهنگ وموئسس اولین ودرسه در شهر برازجان می باشد ایشان صد سال پیش با حقوق ماهیانه معلمی استخدام نمود و به تدریس دانش آموزان مشغول شد اما تاکنون حتی دبستانی هم بنام ایشان نام گزاری نشده است !!! از نظر مبارزاتی 4 سال در 3 جایگاه سربست چغادک ، لرده ، رود فار یاب با قشون انگلیس به نبر د پرداخت از نظر تدین اولین مسجد بنام مسجد قلعه در شهر برازجان باهزینه مادربزر گ اشان ساخته شده است ودوباب مسجد دیگر بنام جنت درشهر برازجان و مسجد جامع روستای دهقاید با هزینه ایشان ساخته شده است در مورد رفاه دو باب آسیاب آبی یکی در روستای ننیزک ودیگری در روستای بارگاهی بکار انداخته بود با توجه به مبارزات وخدمات ایشان در زمینه های مختلف وی ازتمام معاصران آن زمان برتری داشته است بجای قدردانی وتجلیل تندیس ایشان بر داشته شد میدانی که ده سال بنام ایشان بود بدون هیچ دلیلی تغییر نام پیدا کرد واکنون که مدت 4 ماه از تصویب تندیس توسط شورای چهارم می گذرد به دلیل آماده نبودن میدان نصب نشده است !!! چرا بعضی از مسولین شهر برازجان باعث ازبین بردن نام افتخارات دشتستان می شوند وبانداشتن تعصب و اطلاعات تاریخی مبارز شهرمارا کم اهمیت معرفی می نمایند وراه ورسم قدردانی وتشکر را از شهرهای دیگر نمی آموزند ؟ !
1393/05/03 - 13:51
0
0
سلام.خانم فهیمی شمابعنوان فرهنگی فرهیخته ودلسوز بهتر نیست عملکرد مدیرجدیدآموزش و پرورش راکه درهمین مدت کوتاه مدیریت خود موج نارضایتی های فرهنگیان رابه دنبال داشته است نقدبفرمایید. بقول خودش باخردجمعی دارد تیشه به ریشه آموزش وپرورش میزند.
1393/05/03 - 13:46
0
0
کو گوش شنوا خانم فهیمی!!!!
1393/05/03 - 11:17
0
0
سرکار خانم فهیمی با سپاس از زحمت های چندین ساله ی شما در آگاهی دهی به شهروندان و.... اما باید عرض کنم کسانی که باید این رهنمون ها را به کار بگیرند یا نمی خوانند و یا مقام چند روزه ی خود را والاتر از این می بینند که به حل مشکلات شهر حتا فکر کنند بلکه پیوسته در این فکرند که برای جلب رضایت مقامات بالادستی خودشان چه خدمتی انجام دهند تا بیشتر در پست خود ابقا شوند.
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب
  • نقدی بر مجموعه داستان " خین‌جوشون " اثر مختار فیاض
  • مطالبات فعالان محیط زیست از مردم و مسئولان/ آفت محیط زیست زباله های پلاستیکی است/ مسئولان بیشتر از گرفتن عکس پای کار باشند
  • سرنوشت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی
  • تجلیل از دو تیرانداز پرتلاش و موفق دشتستان
  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • روز سعدی و نکته‌ای نغز از گلستانش
  • جناب نماینده! قحطی پتروشیمی که نیامده، بسم‌الله
  • نشست فرماندهان پایگاه‌ها و شورای حوزه مقاومت بسیج شهدای پتروشیمی به میزبانی پتروشیمی جم
  • انتخاب هیئت رئیسه جدید شورای هماهنگی روابط عمومی های ادارات شهرستان دشتستان
  • یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • اولین واریزی بزرگ برای معلمان در 1403
  • دکتر یوسفی؛ مدیری در کنار همکاران
  • .: لیلادانا حدود 4 روز قبل گفت: درود بردکتربایندری ودکترفیاض بزرگوار. ...
  • .: علی حدود 5 روز قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 5 روز قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 6 روز قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 6 روز قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 6 روز قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 6 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 9 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 10 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...
  • .: اسماعیل حدود 11 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...