امروز: پنجشنبه 06 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 19 تير 1393 - 08:38

اتحادجنوب: مردم و مسوولان بخش ارم از توابع استان بوشهر می گویند: حمله پلنگان گرسنه به دام های اهلی درماههای اخیر درمناطق کوهستانی این بخش افزایش که برای حفظ این گونه کمیاب احیای زیستگاه آن و استقرار پاسگاه محیط بانی دراین بخش ضروری است.

اتحادجنوب: مردم و مسوولان بخش ارم از توابع استان بوشهر می گویند: حمله پلنگان گرسنه به دام های اهلی درماههای اخیر درمناطق کوهستانی این بخش افزایش که برای حفظ این گونه کمیاب احیای زیستگاه آن و استقرار پاسگاه محیط بانی دراین بخش ضروری است.

به گزارش اتحادجنوب؛ مناطق کوهستانی بخش ارم شهرستان دشتستان یکی از زیستگاه های گونه های مختلف حیات وحش کشور از جمله پلنگ ایرانی است.

درسال های اخیر به علت خشکسالی های متوالی، خشک شدن چشمه ها و کاهش پوشش گیاهی منطقه باعث مهاجرت بخشی از گونه های حیات وحش از جمله کل، بز، خرگوش و غیره که غذای پلنگ هستند از این مناطق شده است، علاوه براین شکارچیان غیرمجاز و سودجو نیز در کاهش شمار حیات وحش این منطقه نقش داشته اند.

کاهش شمار گونه های حیات وحش دراین منطقه باعث شده تا پلنگان گرسنه در برخی موارد برای بدست آوردن غذا به مناطق چرای دام های حمله ورشده و باعث خساراتی به دامداران شوند و دامداران نیز ناخواسته و برای نجات جان خود و دام ها بناچار به این گونه کمیاب حایت وحش صدمه بزنند.

یکی از دوستداران و حامیان محیط زیست بخش ارم دشتستان گفت: درسالهای اخیر پلنگ ایرانی خسارات زیادی به مردم منطقه وارد کرده است.

داود تاج افزود: با استقرار پاسگاه محیط بانی در برخی از مناطق بخش ارم که زیستگاه و محل تغذیه پلنگ ایرانی است علاوه بر جلوگیری از حضور شکارچیان به منطقه باعث حفظ محل زیستگاه این گونه کمیاب و جلوگیری از خسارت به دامداران منطقه خواهد بود.

ناصر زارع رییس شورای اسلامی روستای رودفاریاب گفت: شب گذشته پلنگ به گله یکی از دامداران روستا که از چرا برمی گشت، حمله کرده و دو راس گوسفند این دامدار را تلف کرده است.

دهیار روستای تنگ فاریاب گفت: درچند ماه گذشته پلنگ به برخی از دامداران و حیوانات اهلی در منطقه اطراف تنگ فاریاب حمله ور شده است.

علی احمدی افزود: مردم منطقه خواستار استقرار پاسگاه محیط بانی و محیط بان در منطقه برای حفظ این گونه حیات وحش و جلوگیری از حضور شکارچیان متخلف در منطقه و حمایت از دامداران هستند.

بخشدار ارم گفت: پلنگ ایرانی درکوه های بخش ارم درمنطقه گیسکان، تنگ ارم، سوک، باغ تاج، جمیله و پشت پر مشاهد شده و سالانه بویژه در فصل های زمستان و پاییز بر اثر حمله این گونه وحش شماری از دام ها و حتی سگ های گله طعمه پلنگ می شوند.

حسین هاشم زاده افزود: تغذیه لازم ازسوی اداره حفاظت محیط زیست برای پلنگان این منطقه یکی از راه های حفظ این گونه کمیاب و جلوگیری از حمله آنها به دام های عشایر و روستاییان منطقه است.

وی، مناطق ممنوعه شکار در بخش ارم را از یک طرف منطقه جمیله تا محدوده شرق استان فارس و از طرف دیگر تا جاده دهرود سفلی تا مرز استان فارس عنوان کرد.

هاشم زاده بیان کرد: پاسگاه محیط بانی یکی از ضرورت های این منطقه است که در این زمینه پیگیری های زیادی صورت گرفته ولی به علت کمبود نیرو هنوز این مهم محقق نشده است.

وی گفت: جوانان بخش ارم با ایجاد تشکل های مردم نهاد حمایت از محیط زیست، نسبت به حمایت از گونه های حیات وحش و پیشگری از تعرض به محیط زیست نتایج بسیار خوبی داشته اند.

بخشدار ارم اظهارکرد: با توجه به این که نزدیک به دو سال است که انجمن های غیردولتی و دوستداران طبیعت فعال شده اند شمار گونه های مختلف پرندگان و چرندگان که این منطقه زیستگاه آنهاست، افزایش یافته است.

وی یادآورشد: علاوه بر شکارهای بی رویه گونه های حیات وحش که غذای پلنگ هستند، خشکسالی های پیاپی منطقه و کاهش آب در کوهستان ها باعث مهاجرت و یا تلف شدن برخی حیوانات مانند کل و قوچ و سایر جانوران شده و زمینه حمله ور شدن پلنگ به دام های مردم را بوجود آورده است.

هاشم زاده گفت: باید تدابیری اندیشیده شود و به گونه ای با تهیه کردن غذا برای گونه کمیاب پلنگ ایرانی در این منطقه مانع حمله به دام های منطقه شده تا دامداران نیز که زحمت زیادی برای دام های خود متحمل شده اند ناچار به تیراندازی و صدمه زدن به این گونه حیوانی نادر نشوند.

وی افزود: حتی در موردی خاص چند مدت پیش پلنگ تا نزدیکی های روستای دهرود علیا آمده و با یکی از زنان این روستا درگیر شده و او را زخمی کرده است.

بخشدار ارم گفت: 50 راس دام های مردم دریکسال اخیر دراین بخش طعمه پلنگ شده اند که خسارات زیادی به دامداران وارد کرده است.

وی یادآورشد: اداره حفاظت محیط زیست باید به هر طریقی که بهتر می داند هم باعث حفظ پلنگ ایرانی در این منطقه شده و هم مانع متضرر شدن دامداران منطقه شود.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دشتستان دراین زمینه گفت: کمیابی و کمبود غذای پلنگ درزیستگاه این جانور در بخش ارم این شهرستان باعث شده است که این گونه حیوانی برای تغذیه به نزدیک ترین روستاها و عشایر پراکنده در منطقه نزدیک شود.

صادق پورسالم افزود: درچشمه های اطراف تنگ فاریاب ارم و کوه های سیاه منطقه بوشکان وجود پلنگ با استفاده از دوربین های تله ای عسکبرداری و مستند به اثبات رسیده است.

وی اضافه کرد: هم اکنون دوربین های تله ای محیط زیست در مناطق مختلف بخش ارم کار گذاشته شده است.

پورسالم اظهارکرد: انسانها با شکارهای بی رویه و غیر مجاز وارد قلمرو حیات وحش منطقه شده و با استفاده نادرست و ناصحیح از منابع طبیعی باعث از بین رفتن زیستگاه پلنگ و گونه های حیات وحش مورد تغذیه این حیوان شده است.

پورسالم تصریح کرد: اگر چند سال همه مردم و دوست داران محیط زیست همت و مشارکت کنند و جلوی شکارصید غیرمجاز حیوانات چهارپا درمنطقه نظیرکل، بز، خرگوش، قوچ و میش، تشی و دیگر حیوانات طبیعت در مناطق کوهستانی بخش ارم را بگیرند، شاهد حفظ و تولید نسل بیشتر این حیوان در منطقه خواهیم بود و بیقین این زیستگاه به حالت اولیه خود باز می گردد.

وی افزود: پلنگ گونه ای نیست که وقتی چهارپا و حیوان وحشی اطراف آن برای تغذیه به وفور باشد به حیوانات اهلی و دام های مردم حمله کند.

پورسالم بیان کرد: هم اکنون مردم بخش ارم علاقه شدیدی به حفاظت ازمحیط زیست نشان می دهند و گروه های خودجوشی دراین بخش برای حفاظت از محیط زیست و گونه کمیاب پلنگ شکل گرفته است.

وی اضافه کرد: یکی از درخواست های مهم این گروه استقرار پاسگاه محیط بانی و نیروی محیط بان در منطقه است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دشتستان گفت: با وجود این که بتازگی منطقه کوهستانی بخش ارم به منطقه شکار ممنوع تبدیل شده است نیاز فوری به استقرار نیرو و پاسگاه محیط بانی دارد که در مرکز استان نیز این موضوع دردست پیگیری است .

پورسالم گفت: امیدواریم با بالاترین سطح حفاظت از محیط زیست شاهد احیای زیستگاه های پلنگ درمنطقه باشیم و این مشکلات دیگر اتفاق نیفتد.
منبع: ایرنا



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1393/04/21 - 06:41
0
0
همیشه و در همه حال به طبیعت احترام بگذاریم و حق زندگی برای حیوانات را هم محترم بشماریم. عرصه های طبیعی ما به لحاظ شرایط جغرافیایی اقلیمی متنوع گسترده واز جهتی نیرو و امکاناتمحیط زیست به نسبت آن محدود به عنوان پیشنهاد میتوان با افزایش همیار ارتباط با علاقمندان سمنها و انجمنهای مرتبط درحفاظت حراست واگاهی دهی آموزش بسط وگسترش فرهنگ اونس با طبیعت تلاش وآنرا نهادینه نمود.برنامه مشارکت احاد افراد جامعه ارتباط با علاقمندان تشویق و ترغیب آنان با ارسال برشور،پیامک در مناسبتهای خاص،دعوت و شرکت ایشان در سمینارها،کارگاهای آموزشی،و جلساتی هر از چند ، با اهداء لوح تقدیر و بهاء دادن بدانان وبرنامه سازی نشر آن از طریق رسانه ها خصوصا"صدا و سیما دیگر رسانه های مجازی نوشتاری ... ضمن صرفه جویی در هزینه وقت و جلوگیری از استهلاکات وسایط نقلیه مخاطرات مأموریتهای پرسنلی رانیز کاهش به حد اقل میرساند از طرفی اثر بخشی پایداری آن نیز بسیار قابل اهمیت ماندگار و مثمر ثمر خواهد بود نقش مشارکت مردمی را من در بخش ارم آزموده و نتیجه بسیار رضایت بخشی داده کافیست ما بخواهیم در یک پروسه چند ماهه میتوان به این مهم دست یافت بدینسان میتوان همیشه و در همه حال به طبیعت احترام بگذاریم و حق زندگی برای حیوانات را هم محترم بشماریمدغدغه تخریب و صدمه به محیط زیست خصوصا"طبیعی را به حداقل برسانیم
1393/04/19 - 22:29
0
0
پیدا شدن پلنگ در این منطقه خبر خوشی است. اداره محیط زیست بیشتر به این موضوع باید رسیدگی کند. باید بخشی از ارتفاعات گیسکان منطقه حفاظت شده اعلام شود. البته خسارت وارد شده به دامداران هم جبران شود تا دامداران مبادا باعث قتل این گونه کمیاب شوند. مثل دامدار لرستانی که دست به کشتن پلنگی که به گله آن حمله کرد نزد البته خسارت دامهایش را نیز دریافت کرد.
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • جناب نماینده! قحطی پتروشیمی که نیامده، بسم‌الله
  • انتخاب هیئت رئیسه جدید شورای هماهنگی روابط عمومی های ادارات شهرستان دشتستان
  • یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید
  • عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز1403/02/05
  • نشست هماهنگی و برنامه ریزی دومین رویداد ملی خواهر برادری در بوشهر برگزار شد
  • عناوین روزنامه‌های امروز1403/02/05
  • حضور تیرانداز دشتستانی در مسابقه کشوری بنچ رست ۲۵ متر
  • این روغن ناجی دیابتی ها، قندخون را بطور کامل شفا می دهد
  • احیاء یک واحد تولیدی راکد بعد از ۱۰ سال در دشتستان
  • عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز1403/02/06
  • جزییاتی از بیماری ترانه علیدوستی و علت آن
  • عباس عبدی: چند بار دست در حفره حجاب کردند و گزیده شدند، اما باز هم تکرار می‌‌کنند
  • رقابت پتروشیمی جم در نمايشگاه Chinaplas 2024 در کنار شرکت‌های بزرگ و قدرتمند دنیا
  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب
  • مطالبات فعالان محیط زیست از مردم و مسئولان/ آفت محیط زیست زباله های پلاستیکی است/ مسئولان بیشتر از گرفتن عکس پای کار باشند
  • سرنوشت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • تجلیل از دو تیرانداز پرتلاش و موفق دشتستان
  • جناب نماینده! قحطی پتروشیمی که نیامده، بسم‌الله
  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • روز سعدی و نکته‌ای نغز از گلستانش
  • انتخاب هیئت رئیسه جدید شورای هماهنگی روابط عمومی های ادارات شهرستان دشتستان
  • یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید
  • نشست فرماندهان پایگاه‌ها و شورای حوزه مقاومت بسیج شهدای پتروشیمی به میزبانی پتروشیمی جم
  • آغاز عملیات اجرایی پروژه ٣۵٠٠ واحدی سازمان انرژی اتمی
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • اولین واریزی بزرگ برای معلمان در 1403
  • اسرائیل را چه باید؟
  • .: شهرزاد آبادی حدود 11 ساعت قبل گفت: درودتان باد. همگی چند ...
  • .: لیلادانا حدود 4 روز قبل گفت: درود بردکتربایندری ودکترفیاض بزرگوار. ...
  • .: علی حدود 6 روز قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 6 روز قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 6 روز قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 6 روز قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 6 روز قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 7 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 9 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 10 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...