کد خبر: 31089 ، سرويس: استان بوشهر
تاريخ انتشار: 27 خرداد 1393 - 08:07
خطر لخته‌شدن خون در سزارین 10 برابر زایمان طبیعی است

مدیرگروه سلامت خانواده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: خطر لخته‌شدن خون داخل سیاهرگ به خصوص سیاهرگ‌های پا، پس از جراحی سزارین، 10 برابر زایمان طبیعی است.

اتحادجنوب: مدیرگروه سلامت خانواده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: خطر لخته‌شدن خون داخل سیاهرگ به خصوص سیاهرگ‌های پا، پس از جراحی سزارین، 10 برابر زایمان طبیعی است.

به گزارش «اتحادجنوب»؛ آزیتا انارکی در نشست تشریحی طرح تحول نظام سلامت در بوشهر با اشاره به بسته زایمان طبیعی رایگان در طرح تحول نظام سلامت، اظهار داشت: در طرح تحول نظام سلامت، یکی از هفت بسته خدمتی، زایمان طبیعی رایگان در بیمارستان‌های وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است که این نشان دهنده اهمیت بالای زایمان طبیعی نسبت به سزارین است.
وی اضافه کرد: در زایمان طبیعی، نوزاد در هنگام تولد حین عبور از کانال زایمان، باکتری‌های محافظ را دریافت می‌کند و این باکتری‌ها، سیستم ایمنی نوزاد را به کار می‌اندازند و سبب می‌شوند در برابر برخی بیماری‌های عفونی کمتر آسیب‌پذیر باشد.
انارکی افزود: همچنانکه نوزاد از کانال زایمان عبور می‌کند، فشار موجود در کانال به نوزاد کمک خواهد کرد تا مایع آمنیوتیک از ریه‌های وی خارج شود و در محیط خارج از بدن مادر قادر به تنفس بهتر باشد.
این مقام مسئول با اشاره به کاتکولامین که ماده‌ای با مقادیر بالایی از هورمون‌های ضروری برای بقای نوزاد در محیط خارج از رحم است، بیان کرد: مطالعات نشان داده است در زایمان طبیعی کاتکولامین بیشتری از مادر به نوزاد منتقل می‌شود.
انارکی تأکید کرد: نوزادان در زایمان طبیعی، زودتر با مادر خود تماس خواهند داشت و در رفتارهای زمینه‌ای برای دریافت شیر مادر آمادگی مناسب‌تری نشان می‌دهند.
وی تصریح کرد: مادر و کودک پس از زایمان طبیعی خیلی زود بیمارستان را ترک می‌کنند ولی در زایمان‌های غیرطبیعی مادر و کودک برای معاینات و آزمایشات و احتمالاً عوارض پس از زایمان باید مدت طولانی‌تری در بیمارستان بستری باشند که این مستلزم هزینه بیشتر نیز هست.
مدیرگروه سلامت خانواده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با تأکید بر مزایای زایمان طبیعی برای مادر، اظهار داشت: مادرانی که زایمان طبیعی دارند زودتر به شرایط عادی بر می‌گردند و اقامت کوتاهتری در بیمارستان خواهند داشت.
انارکی اضافه کرد: در زایمان طبیعی، عوارض بعد از زایمان بسیار کم و احتمال موفقیت در شیردهی بیشتر است.
وی با اشاره به انواع عفونت‌ها در زایمان سزارین، گفت: در واقع شایع‌ترین انواع عفونت پس از جراحی سزارین، عفونت رحم، عفونت محل زخم جراحی و عفونت مثانه است که در زایمان طبیعی به ندرت دیده می‌شود.
وی تصریح کرد: سزارین، احتمال ایجاد عوارض برای حاملگی و زایمان بعدی را افزایش خواهد داد.
انارکی افزود: خونی که در زایمان طبیعی از دست می‌رود حدود 700-500 میلی لیتر است و در مقابل، خونی که در سزارین انتخابی از دست می‌رود حدود یک‌هزار میلی‌لیتر است.
این مقام مسئول با اشاره به دیگر مشکلات زایمان سزارین، بیان کرد: انسداد و پارگی روده، عوارض شایع هر جراحی است که برای مجاری دستگاه گوارش مشکل ساز است زیرا در این وضعیت حرکت روده‌ها کُند و یا در موارد نادر متوقف شده و محتویات روده داخل آن باقی می‌ماند.
انارکی اضافه کرد: خطر لخته‌شدن خون داخل سیاهرگ به خصوص سیاهرگ‌های پا، پس از جراحی سزارین، ده برابر زایمان طبیعی است.
وی افزود: عمل سزارین به خصوص اگر تکرار شود در برخی موارد مـوجب چسبندگی جفت به عمق دیواره‌های رحم می‌شود که در این مـوارد مجبور به درآوردن رحم یا هیسترکتومی می‌شوند./ج
منبع:فارس
لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/31089