امروز: پنجشنبه 06 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 01 خرداد 1393 - 16:58

سیاستگذاریهای مقطعی و طوفانی بدون بررسی جامع، توسط برنامه ریزان دولتی برای جلب نظر عامه مردم و یا حل مُسکن وار موضوع تأمین مسکن ارزان در طول سالهای اخیر که مظهر آن سیاست ساخت مسکن مهر در دولت نهم و دهم می باشد،عملاً موفقیت آمیز نبوده و نتوانسته است در متعادل سازی بازار مسکن و جلوگیری از زیاده خواهی سودجویان حرفه ای، راهبرد مناسبی...

تحلیلی بر بحران بازار زمین و مسکن و تدوام پدیده شوم زمین خواری

حسین یگانه: 

با آغاز بکار دولت نهم و دهم شعار تثبیت قیمت مسکن و کنترل نرخ ساخت و ساز بعنوان گفتمان غالب دولت مطرح گردید. انبوه سازی مسکن با مضامینی از قبیل کاهش قیمت تمام شده مسکن، جلوگیری از افزایش تورم، ایجاد زمینه و فرصت مناسب اقتصادی و اجتماعی برای زوج های جوان، پرداخت تسهیلات بانکی برای خرید و یا ساخت مسکن، جلوگیری از توسعه افقی شهرها، کنترل بهتر خدمات رسانی شهری توسط شهرداریها و دیگر دستگاه ها و نهادهای ذیربط و در مجموع فراهم نمودن شرایط مطلوب معیشتی برای اقشار کم درآمد جامعه. همه مطالب ذکر شده در جای خود مقبول و معقول بنظر میرسد اما بخش عظیمی از این گفتمان به ظاهر سازنده،تبدیل به ابزاری جهت پیشبرد اهداف سیاسی دولت وقت در تصرف حاکمیت و جذب توده های متوسط و ضعیف جامعه به منظور پشتوانه سازی عمومی، برای تداوم بخشی به بقاء در قدرت منجر گردید.

حال به این مهم میپردازیم که چرا اساساً گفتمان فوق نقش بر آب میگردد و از بد حادثه بخش عظیمی از سرمایه ها و ثروت ملی نیز به فنا میرود. لذا ایجاب می نماید تااختصاراً به نقش کلیدی آیتم توزیع متناسب ثروت و تدارک فرصت های شغلی بعنوان عاملی بازدارنده در جلوگیری از نرخ مهاجرت از روستا به شهر اشاره نمایم. برای جهت دهی بهتر موضوع،مطلب را با چند سوال آغاز میکنم.

 

1- چرا روز بروز به محدوده مصوب شهرهای کشور افزوده می شود؟

2- آیا داشتن زمین فراوان یک فرصت برای شهرسازی محسوب می شود؟

3- آیا توسعه فعلی شهرها مبتنی بر نیازهای واقعی تامین مسکن شکل میگیرد؟

4- اگر مسکن مهر پروژه موفقی از طرف دولت وقت عنوان می شود پس چرا پدیده زمین خواری کماکان رواج دارد؟

5- چرا آژانس های معاملاتی املاک خارج از مصوبات واحد صنفی عمل می نمایند؟

 

در پاسخ به سوال اول باید گفت اصولاً هرگونه افزایش روز به روز محدوده مصوب شهرها و یا روستاها نشان از ناتوانی دولت ها در کنترل و مهار ساخت و ساز مسکن دارد و انجام آن کاملاً غیرقانونی می باشد. به زبان ساده فرآیند تهیه طرح های مصوب هادی و یا جامع شهری بدین شکل است که مطابق با قوانین و مقررات شهرسازی که در اکثر کشورهای جهان نیز از همین الگو استفاده می شود، در یک بازه حداقل 10 ساله متخصصین حوزه شهرسازی با نگاهی به نرخ رشد(مطلق و نسبی) جمعیت و ارزیابی میزان اراضی موجود و دیگر کاربریهای مورد نیاز و لحاظ نمودن برنامه های بالادستی مصوب که از راهبردهای استراتژیک ملی منشاء میگیرد اقدام به تهیه و تعیین خط فرضی معینی می نمایند که اصطلاحاً به آن محدوده مصوب شهری یا روستایی گفته می شود. بنابراین انتظار میرود پس از تهیه طرح مذکور همه فاکتورها و المانهای شهری براحتی در کنترل و نظارت دولت باشد و خارج از این خط فرضی که بعنوان یک فاکتور محدود کننده و یا خط قرمز محسوب می شود، در صورت مشاهده هرگونه تخلف افراد حقیقی و حقوقی، مراتب سریعاً مورد تعقیب قانونی از طریق نهادهای نظارتی و قضایی قرار گیرد.

اما سوال مهم اینجا شکل میگیرد، چرا با این تعریف و بیان ساده از محدوده مصوب شهری و روستایی که به آن پرداختیم باز هم شاهد توسعه روز بروز توسط مردم و یا ارگانهای دولتی هستیم و عملاً برخورد قاطعی با متخلفین نمی شود؟ اولین پاسخ اینست که متاسفانه نظام شهرسازی و برنامه ریزی در کشور، فارغ از قبول نیازهایواقعی جامعه، که اتفاقاً آن هم معلول دیگر تصمیم گیریهای گاهاً غلط مسئولین در برهه های زمانی مختلف میباشد، شکل میگیرد.اگر در شهری مانند بوشهر یا برازجان به دلیل شرایط خاص جغرافیایی، رشد بسیار سریع در خارج از محدوده قانونی اتفاق می افتد از ریشه ای ترین دلایل آن، وجود جاذبه های بیشتر اقتصادی و اجتماعی شهرهای فوق بوده که سیر مهاجرت از روستا به شهر براحتی و آسانی اتفاق می افتد.

عامل بعدی، قیمت بالای مسکن و یا نرخ بالای کرایه و رهن مسکن میباشد که افراد با درآمد پایین را، وادار به خروج از محدوده مصوب و تصاحب اراضی با مالکیت شخصی و در برخی مواقع ملی، برای سکونت غیررسمی و غیرقانونی می نماید. عدم توان نظارتی دستگاه های مسئول و ناظر در جلوگیری از تشکیل سکونتگاه های غیر رسمی عامل مهم دیگر می باشد. سودجویی، تبانی و بهره گیری از رانت های دولتی در رقابت در تصرف املاکملی خارج از محدوده را به دلیل اهمیت موضوع، میتوان به دلایل فوق اضافه نمود. به هر صورت کلیه ابزارهای قانونی محدودکننده، در چارچوب قانون و مقررات در حوزه وظایف ادارات راه و شهرسازی، شهرداریها، منابع طبیعی، امور اراضی و مراجع قضایی جهت مقابله با این پدیده گنجانیده شده است ولی اینکه عملاً اتفاق مثبت و مستمری برای تحت پیگرد قرار دادن متخلفین انجام نمی شود خود بحث دیگری می باشد که در ادامه به آن پرداخته خواهد شد. اصولاً به دلیل نگاه سلیقه ای و مصلحتی به قوانین و ورود فساد تبانی و رشوه گیری در بخشی از دستگاه های حاکمیتی، بعنوان مدافعان حقوق ملت، ورود و مبارزه با این مسئله به امری بی اهمیت و در عین حال دردسرساز تبدیل شده است. اگر حکم صریح قانون در همه امور اعتبار و احترام و پشتوانه دارد پس چرا با برخی مفسدین اقتصادی برخورد قاطع نمی شود و چرا مجازاتهای قانونی فقط برای برخی موارد اعمال میگردد. لذا نگاه مبتنی بر کوتاهی، تسامح و تساهل در اجرای قوانین می شود آن چیزی که هم اکنون یکی از نتایج آن توسعه افسار گسیخته شهرها و تصرف اراضی ملی است.

بدلیل گستردگی بحث از پاسخ به سوالات دیگر خودداری نموده و استثناً به توضیحاتی در خصوص سوال پنجم خواهم پرداخت.

آیا تاکنون اندیشیده اید چرا با سیر فزاینده رشد تعداد آژانس های معاملات مسکن در کوچه و خیابانهای سایر شهرهای کشور علی الخصوص در استان بوشهر مواجه شده ایم؟ چرا برخی گروه های سنی فعال جامعه که میتوانند در  افزایش ثروت و تولید ناخالص ملی مشارکت داشته باشند، عملاً وارد حوزه دلالی مسکن و زمین می شوند؟ چرا افراد بازنشسته دولت بهترین راه امرار و معاش خود پس از سی سال دریافت حقوق کارمندی را در راه اندازی بنگاه های معاملاتی مسکن می یابند؟ چرا برخی از کارمندان دولت در عین اشتغال به کار دولتی، شغل دوم خود را در راه اندازی آژانس مسکن و کاهش بازدهی در شغل اول قرار داده و از شغل اول خود صرفاً بدنبال اخذ حق بیمه و حقوق بازنشستگی میباشند.

در پاسخ به سوالات مطرح شده، میبایست جذابیت های شغلی بنگاه داری را بررسی کنیم. نبود قانون جامع کنترل و نظارت بر قیمت زمین و مسکن، ضعف دولت در انسجام بخشی و مدیریت و ساماندهی بنگاه ها، افزایش جمعیت و رشد تقاضا از جمله موارد مهم در رونق بخشی این نوع از اشتغال میباشد.اینکه افرادی بصورت رسمی و غیر رسمی وارد این صنف می شوند و به التهاب مسکن و زمین می افزایند در واقع ناشی از سود سرشار و بالای حاصل از خرید و فروش در معاملات مسکن میباشد که بدون هیچگونه اقدام تخصصی در پردازش منتهی به بهبود کیفی و ایجاد ارزش افزوده واقعی مسکن، صرفاً در یک فرآیند بازاریابی و یا اصطلاحاً دلالی، شاهد افزایش قیمت بصورت کاذب میباشیم. بعنوان مثال چنانچه مسکن و یا زمینی یکصد میلیون تومان در شهری مانند برازجان قیمت گذاری شود براساس تعرفه صنف املاک و مسکن، بنگاه های معاملاتی حق دریافت 1% کمیسیون را از هر دو طرف معامله دارند(هر نفر نیم درصد). یک درصد مبلغ فوق یک میلیون تومان محاسبه می شود که این مبلغ بصورت نصف از فروشنده و خریدار اخذ می شود. حالا اگر فقط یک بنگاه معاملاتی در طول ماه صرفاً دوبار خرید و فروش در حد مثال فوق را انجام دهد براحتی و با کمترین هزینه، دومیلیون سود ناخالص دریافت خواهد کرد و اگر 30% سود ناخالص را صرف هزینه های برق و آب و تلفن و اجاره بهای مغازه نماییم در نهایت مبلغ 1400000 تومان سودخالص عاید بنگاه دار خواهد شد. خارج از بحث خرید و فروش، سود ناشی از دریافت کمیسیون رهن و اجاره نیز میبایست لحاظ گردد هر چند که بنگاه داران سود حاصل از رهن و اجاره مسکن را هیچوقت چشمگیر نمی دانند. این تنها مدلی از محاسبه سود بود که فرد بنگاه دار در یک حالت نرمال بازار نسبت به خرید و فروش آن اقدام میکند. اما در آنطرف ماجرا آژانس های مسکن به مانند یک شبکه عمل می کنند و سعی در ایجاد یک حالت تعاملی و همزیستی منجر به سود در درون شبکه خود را دارند. این قضیه در مواقعی که بازار دچار رکود و سردی تنور معاملات می شود بیشتر ظهور می نماید. در این حالت قیمت گذاری بر روی مسکن از طرف آژانس ها می بایست به گونه ای تنظیم شود که سود حاصل از خرید و فروش بنگاه های درگیر معامله را، در حد رضایت تامین نماید. بعنوان مثال اگر مشتری در منطقه x   بدنبال مسکن باشد و به بنگاه املاکی مراجعه نماید که بر حسب شرایط سوژه مورد دلخواه مشتری را نتواند عرضه کند، شبکه در این نقطه فعال می شود و بنگاه داران دیگر قول همکاری داده و سوژه دلخواه را جستجو میکنند. در این حالت نرخ اولیه مسکن که قبل از بروز شبکه می بایست به مشتری اعلام می شد، حالا با درگیر شدن بنگاه های دیگر، قیمت مسکن یا زمین ممکن است بنا به تورم روز حداقل 3 تا 5 میلیون رشد کاذب و یکباره نماید تا فقط صرفاً سود آژانس های مسکن دچار نقصان و کمبود نشود.

مثالهای فوق فقط گوشه ای از حالت های مختلف معاملات مسکن بوده که هر روزه در اطراف ما انجام می شود که بدلیل طولانی شدن بحث و رعایت صبر و حوصله مخاطبان گرامی، از ادامه آن خودداری می نمایم.

لذا همانگونه که از روند بحث مشخص است قسمتی از فرآیند افزایش قیمت در بخش زمین و مسکن در سایرشهرها صرفاً به فعالیت خارج از اساسنامه آژانس های مسکن برمیگردد.اما اتفاق دیگری که در زمان رکود بازار مسکن بوقوع می پیوندد بروز پدیده شوم و غیرقانونی به اصطلاح زمین خواری بوده که صرفاً با هدف سوداگری و کسب سود نه چندان مشروع شکل می گیرد. همانطور که در ابتدای بحث نیز اشاره کردم طرح های هادی و جامع مصوب شهری و یا روستایی پس از تصویب در مراجع قانونی، در واقع خط قرمز توسعه شهر یا روستا قلمداد می گردند و عدول از آن در حوزه ساخت و ساز مسکن و دیگر کاربریهای مرتبط، به منزله عدول از قانون و ایجاد ناهنجاری های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی می باشد. متاسفانه در هر قشری و هر صنفی افرادی وجود دارند که عملکرد نامطلوب و دور از شأن آنها می تواند زمینه حیثیت شغلی دیگر هم صنفان خود را خدشه دار نماید. از طرف دیگر بدلیل نوع شکل گیری ساختار سنتی و فرهنگی ما ایرانیان که پیشبرد اهداف فردی و یا گروهی غالباًاز مسیر کانالیزه کردن روابط بجای ضوابط محقق می شود، عدول از خط قرمز طرح های مصوب شهری از این منظر ممکن گردیده و عملاً اراضی خارج از محدوده و دارای کاربری کشاورزی براحتی تفکیک و به پلاک های مسکونی در قطعات مختلف 100 تا 300 متر مربع تبدیل و گذربندی و معابر نیز توسط خود افراد سودجو انجام می شود. در این هنگام اراضی تفکیکی باید به طریقی به مردم عرضه شود که تنها راه آن، ارائه از طریق آژانس های مسکن می باشد. جاذبه اینگونه اراضی و یا پلاک ها تفاوت ریالی و ارزشی بالای آنها با پلاک های درون محدوده است و همواره این اطمینان به مشتریان داده می شود که بزودی با هماهنگی هایی که با مراجع ذیربط از قبیل شهرداری و یا راه شهرسازی انجام شده به درون محدوده مصوب خواهند آمد و چنانچه شما خریداری نکنید افراد نیازمند دیگری هستند که اقدام به خرید نمایند. ببینید به راحتی با این شیوه مشتریان بی اطلاع و یا کم اطلاع را به دام انداخته و فرد بی سرپناه با اندک بضاعت مالی خود اقدام به ساخت مسکن با کیفیت پایین و بدون شناسنامه میکند و به این شکل زنجیره تشکیل سکونتگاه های غیر رسمی دامنه دار در اطراف شهرها بوجود می آید. مسئله ایکه تبعات منفی آن گریبانگیر مدیریت شهری و سایر دستگاه های نظارتی، امنیتی و انتظامی خواهد شد. البته تاکید میکنم که در صنف بنگاه های املاک جمع محدود و معدودی به سوداگری و انجام معاملات نامتعارف صنفی دست می زنند و این مهم معلول ضعف در قوانین نظارتی و نبود ریشه یابی دقیق و جامع نیازهای اجتماعی سایر اقشار مردم بوده که زمینه کجروی و فرار از قانون را میسر می سازد. با توجه به دلایل برشمرده شده فوق می توان اذعان نمود که سیاست ساخت مسکن مهر و مهار افزایش قیمت و نیز جلوگیری از سکونتگاه های غیرمجاز، در حال حاضر موفق نبوده و کماکان شاهد زمین خواری و تغییر کاربری غیرقانونی می باشیم چرا که سود و منفعت بالای آن برای بخش کوچکی از ذینفعان شامل معدودی از آژانس داران و مالکان اصلی این زمینها غیر قابل اغماض خواهد بود.

 

نتیجه گیری:

سیاستگذاریهای مقطعی و طوفانی بدون بررسی جامع، توسط برنامه ریزان دولتی برای جلب نظر عامه مردم و یا حل مُسکن وار موضوع تأمین مسکن ارزان در طول سالهای اخیر که مظهر آن سیاست ساخت مسکن مهر در دولت نهم و دهم می باشد،عملاً موفقیت آمیز نبوده و نتوانسته است در متعادل سازی بازار مسکن و جلوگیری از زیاده خواهی سودجویان حرفه ای، راهبرد مناسبی بحساب آید. از طرف دیگر رشد قارچ گونه آژانس های مسکن و عدم نظارت منطقی نهادهای ذیربط همواره بر التهاب بازار و توسعه ناهنجاریهای اجتماعی و فرهنگی و تضییع حقوق بیت المال خدشه های جبران ناپذیری را به همراه داشته است.

 

پیشنهادات:

1-تغییرات بنیادین در مبانی و سیاستگذاریهای کلان زمین و مسکن از قبیل بازتعریف حقوق مالکانه برای سایر ذینفعان حقیقی و حقوقی بنحوی که شاخص های کنترلی و نظارتی بدون هیچگونه ابهامی و به صراحت، توان کسب درآمدهای مالیاتی مازاد بر یک قطعه زمین و یا یک پلاک مسکونی را برای دولت میسر نماید.

2- در تهیه طرح های مصوب شهری و یا روستایی شاخص های بومی هر منطقه از قبیل رفتارهای اجتماعی، فرهنگی و تمایلات ذاتی افراد در مسکن گزینی و جهت گیری توسعه شهری به دقت مورد مطالعه و بررسی کارشناسی قرار گیرد و صرفاً از الگوها و متدهای عمومی شهرسازی پیروی نشود.

3-کوتاه نمودن زمان تهیه طرح های جامع شهری از طریق تشکیل بانک های اطلاعاتی مرسوم و بهره گیری از تکنولوژی GIS در شهرسازی نوین بمنظور همگام سازی با سیاست های توسعه جمعیتی.

4- شناسایی و حذف آژانس های مسکنی که خارج از ضوابط و منشور صنفی فعالیت می نمایند.

5-به منظور شفاف سازی قیمت مسکن و زمین و نیز محاسبه و کنترل واقعی نیاز به مسکن در جامعه، فرآیند خرید و فروش از طریق تاسیس دفاتر تخصصی در یکی از سازمانهای ذیربط مانند: راه و شهرسازی، ثبت و اسناد و یا اقتصاد و دارایی، اقدام تا راه هرگونه معاملات غیر عرف و غیرقانونی مسدود و به این ترتیب کنترل قیمت میسر گردد.

5-خودداری از مصلحت اندیشی در سازمانهای ذیربط و دستگاه قضایی در مبارزه با زمین خواران و سودجویان بنحوی که تخلف در اذهان عمومی غیرممکن جلوه نماید.

 

در پایان از همه صاحبنظران و اندیشمندان استدعا دارم برای دستیابی به حل معضل مسکن و زمین و تعادل بخشی در بازار، نقطه نظرات کارشناسانه خود در خصوص تحلیل فوق و ارائه سایر پیشنهادات سازنده را دریغ ننموده و دولت تدبیر و امید را در رسیدن به مقصد واقعی یاری نمایند. /ح

 

 

 



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1393/03/14 - 00:16
0
0
با عرض سلام .حسین جان هیچ قانونی نمی تواند جلوی این پروسه را بگیرد وقتی قانون گذار خود بیشترین سود را از این بازار میبرد./ج
1393/03/13 - 08:56
0
0
چند روز پیش اموزشگاهی تازه تاسیس در خ فردوسی نظرم را جلب کرد کنجکاو شدم مدیرش کیست وقتی نام ....را دیدم فهمیدم این اقا از طرف بنگاه ما معرفی شده ولی حالا با مالک دست به یکی کرده اند و مرا دور زدند ولی از یک محیط فرهنگی و اجتماعی انتظار میرود خشت اول را بر پایه حق و درستی بنا نهند!! بالاخره ما هم خدایی داریم اقای صابری حتما منعکس نمایید تا دیگران هم یکی از مشکلات بنگاها را بدانند
1393/03/12 - 09:33
0
0
افزایش قیمت مسکن در تمام دنیا صورت گرفته و ربطی به بنگاه و نظارت و ...ندارد قیمت متوسط یک اپارتمان در 7سال گذشته دردبی (از 150م به 750 م )اسپانیا (از 250م به 950 م) و در امریکا و بریتانیا (از 350به 1.2میلیارد)و...و در بوشهر (از 50م به 250م )و برازجان (از 35م به 100م)و.. بقیه نقاط جهان نیز رو به افزایش بوده است در دبی افزایش 600درصدی و اسپانیا و بریتانیا و امریکا تقریبا 350درصد و برازجان 300درصد و بوشهر 500درصد افزایش داشته است بنابراین نمی توان به یقین گفت بنگاه و .... باعث افزایشند /ج
با تشکر از مطلب خوبتون..چرا بنگاهها به حق خودشون راضی نیستن اگر در ماه دو معامله انجام میدند به همان اندازه هم سود می برند این میزان سود باید مشخص باشد رونق در تمامی شغل ها در چند سال اخیر کم شده است و این به هیچ عنوان دلیل نمیشود که برای جبران آن به قیمت و سودی که بنگاه از معامله میبرد افزوده شود.. نبود نظارت دقیق بر روند قیمت مسکن باعث افزایش بی رویه آن شده است..
1393/03/10 - 08:06
0
0
سلام
جناب مهندس یگانه خسته نباشید از تحلیل پرمحتوی ودقیقتان تشکر می کنم..
لازم به اشاره می باشد در طرح مسکن مهر با توجه به عدم دقط به کیفیت وعدم نگاه تحقیقی وپژوهشی بسیاری از شهرک های دردست تحویل (در سطح کشور) دچار مشکلات اساسی از نظر خدمات زیر ساختی می باشند که میزان هزینه کرد رساندن این نوع خدمات اولیه در بیشتر موارد توجیح اقتصادی نداشته است.
وباتوجه به عدم همایت صحیح دولت در بخش مسکن ونیاز مبرم مردم به مسکن وتوجه به هزینهای بالای خرید زمین ومصالحه وساخت لاجرن با توجه این هزینه سنگین مردم رو به خرید زمینهای می اورند که از نظر قیمتی پاین تر بوده تا توان ساخت را داشته باشند که در همین وضعیت افراد سودجو با فروش زمینهای کشاورزی وزمین خواری بطور غیر قانونی این نیاز جامعه را برطرف میکنند...ودر نهایت زمانی که اپدیمی ساخت غیرمجاز وتعغیر کاربری غیر مجاز در یک منطقه صورت می گیرد به اجبار با توجه به استفاده بدون هزینه از زیر ساختهای(اب و برق..) این موارد نیز از طرف شرکتها در اختیار قرار می گیرد ووجه غیر قانونی ساخت سازها ی فوق به فراموشی سپرده می شود..../ب
1393/03/08 - 16:45
0
0
سلام.
بعنوان يك شهروند، از توجه و دقت كارشناسانه شما نسبت به مسايل ريشه اي از اين دست و همينطور هشدارهاي بجا (اميد كه درك شود) متشكرم.
من هم مثل بيشتر دوستان خواننده با تحليل تلخ شما موافقم ولى متاسفانه از ماست كه بر ماست!!!
منتظر نوشته هاي بعديتون هستيم. موفق باشيد.
1393/03/08 - 10:34
0
0
با سلام خدمت دوست گرامی که خودشان را همکار معرفی کرده اند عرض کنم واکنش به نقاط ضعف اجرای طرح مسکن مهر در زمان دولت نهم و دهم از طرف بسیاری از صاحبنظران و کارشناسان حوزه های فنی و شهرسازی مطرح شد اما دولت به همان دلیلی که در مقاله عرض نمودم به هر قیمتی تصمیم خود را عملی کرد. در ثانی اکنون که عوارض منفی و عاقبت نافرجام ساخت مسکن مهر برای مردم استان بیشتر مشخص شده است درک صحیح و مبتنی بر تامل جلوه خود را نمایانتر می سازد و این مقاله بیان گوشه ای کوچک از اتفاقات است و ربطی به نوع دولت ندارد و قصد بهره برداری سیاسی در میان نیست. دوست عزیز بهتر است عینک بدبینی را از چشمتان بردارید...
1393/03/07 - 14:35
0
0
چرا با این تعریف و بیان ساده از محدوده مصوب شهری و روستایی که به آن پرداختیم باز هم شاهد توسعه روز بروز توسط مردم و یا ارگانهای دولتی هستیم و عملاً برخورد قاطعی با متخلفین نمی شود؟
واقعا چرا؟
1393/03/06 - 14:58
0
0
بنده با نظر آقای جعفری موافقم.تو تمام محلات زمین های زیادی هست که فقط دیوار کشی شده و کسی ساخت نمیکنه.دولت باید سراغ این افراد هم بره و تکلیف را معلوم کند.
واقعن برازجان داره بدقواره میشه. احتمالن بعضی مسولین بدشون نمیاد شهر پهن بشه. شاید منفعتی دارن تو قضیه.../ج
1393/03/06 - 09:26
0
0
با تشکر از جناب مهندس یگانه و کاش آقای مهندس به این معضل هم اشاره می کردند ؛که آنچه موجب گسترش افقی شهر شده رها شدن درصد بالایی از زمین هایی که بسیاری از آن ها از طرف کسانی از زمین شهری گرفته شده و در اختیار بنگاه ها گذاشته شده که تحویل گیرندگان نیازمند نبوده ویا بومی این شهر نبوده اند و بسیاری از این زمین ها را که در هر شهرک و محله ای درصد زیادی از پلاک های ساخت نشده را شامل می شود و به شکل انبار نخاله و کنام سمور و موش و مار و ازیشون در آمده و بنگاه ها بین هم رد وبدل می کنند تا قیمت را بالا و هیجانی نگه دارند به نظر می رسد چاره این است که سازمان زمین شهری و شهرداری زمانی مشخص برای ساخت تعیین کنند و پس از سپری شدن ، این زمین ها با قیمت متعادل به جوانان واجد شرایط واگذار شود و از حالت بایر و سیلندر خارج شود ؛این کار هم موجب رونق ساخت و ساز می شود و هم کسانی که زمین هارا می خرند و جهت سود جویی درمعاله ی زمین سرمایه گذاری می کنند و باعث افزایش قیمت بی رویه شده از این کار منصرف می شوند و خود به خود متقاضیان زمین نیازمندان واقعی خواهند شد و در کاهش قیمت و فروکش کردن قیمت های کاذب موثر است .
1393/03/04 - 17:45
0
0
خدمت آقای ..... که اینقدر بنگاه ها را معصوم جلوه داده اند عرض کنم که یکی از عامل های اصلی افزایش فزاینده قیمت خانه خود بنگاه هستن چون شما اگر فروشنده باشید هر قیمتی را عنوان کنید آنها 4 5 میلیون شاید هم بیشتر بروی قیمت پیشنهادی شما می گذارند و می گویند در صورتی که خانه شما فروش رفت این 5 میلیون پاداش ما، و بعد با حالتی حق به جانب حق بنگاهی خود را تمام کمال می گیرند./ج
1393/03/04 - 08:15
0
0
باسلام
مادامیکه که کسی بر بدنه و نقاط ضعف و قوت مسئله ای واقف نباشد تحلیل آن بسیار سخت و یا چنانچه تحلیلی نیز صورت دهد پرمغز و قانع کننده نخواهد بود
مهندس یگانه مثل همیشه نشان داد که در اینگونه مسائل نیز به عنوان یک کارشناس خبره مسکن و اقتصاد موشکافانه عمل کرده و در این هیاهو و وانفسای مسکن واقتصاد با باز کردن زاویه کوچکی از مشکلات به وجود آمده به آن پرداخته است.به خصوص اینکه این دو مسئله(مسکن واقتصاد) ازمشکلات عمده قشر پایین و کم در آمد جامعه می باشد.
با توجه به اهمیت موضوع از سایت خبری اتحاد جنوب انتظار می رود با برجسته سازی این مقاله در پی پاسخ جویی موارد گفته شده باشد تا با مناسب سازی قوانین در این زمینه شاهد کاهش و کنترل اینگونه مشکلات در جامعه باشیم./ب
1393/03/04 - 07:43
0
0
از آقاي مهندس يگانه بابت درج اين مطلب در سايت اتحاد جنوب تشكر مي كنم. مطلب بسيار خوبي بود./ب
1393/03/03 - 23:10
0
0
ممنون از تحلیل بجاتون/ب
1393/03/03 - 23:09
0
0
دست مریزاد مهندس برازجون که کم کم داره جز شیراز میشه/ب
1393/03/03 - 23:08
0
0
درود بر شما، در مورد آیتم شماره 2 پیشنهادات، متاسفانه اصلا مسئولین به آن توجهی نمیکنند و این بی توجهی منجر به آسیب های اجتماعی شده است. /ب
1393/03/03 - 22:45
0
0
خیلی متشکرم مهندس یگانه دغدغه های مارو خیلی خوب عنوان کردین/ب
1393/03/03 - 13:26
0
0
مطلب بدی نبود ولی چرا در زمان دولت قبل مطرح ننمودید همین محافضه کاریها ما را به اینجا رسونده
1393/03/03 - 12:19
0
0
هر چی میکشیم از دسه این بنگاه ها بخدا میکشیم . هر چی دلشون میخاد تو قیمت مسکن دست میبرن. هم صاحبخونه تیغ میزنن و هم مستاجر بدبخت. خدا ازشون نگذره
1393/03/03 - 11:56
0
0
باسپاس از جناب مهندس یگانه وکار کارشناسانه ای که تهیه نمودند که جا دارد درسطح گسترده ای توزیع شود .چراهایی که در این مقاله مطرح شده بود بسبار عالی بود وجا دارد که رسانه ها این سوالات را با مسئولین ذیربط در میان واز آنها پاسخ بخواهند.مقاله کار شده ای که خوب است به دست مسئولین برسد.بحث اصلی همان سیاست گزاری است که با شیوه غلط ویرانی هایی بوجود می اورد که گاه قابل جبران نیست ودر این راستا نظراتی چون نظر مهندس یگانه خود درمانی برای درد است.کاش در رابطه با پرسشهایی مطرح شده هم (بجز اولی)پاسخی از ایشان داشتم .از نتیجه گیری وارائه پیشنهادت استفاده کردم .
با عرض سلام به دوست عزیزم و تشکر بابت پرداختن به این موضوع
یک طرح کارشناسی تمام حالتها را انالیز نموده وسپس به نتیجه گیری اقدام مینماید. اینکه با حالت خوشبینانه فرض شود دو معامله در ماه انجام شود این مقدار سود عاید بنگاه می شود نظر منطقی و کارشناسی نیست می توان به عنوان یک پیشنهاد در نظر گرفت و مطرح نمود و همچنین همیشه حالت پر لیوان را در نظر گرفتن اصولی نیست چرا درامد یکسال گذشته بنگاه ها مورد توجه قرار نگرفته و صاحبان بنگاه مجبور به ترک این شغل و یا ازمایع کنار گذاشتن برای بقاع و ماندن در این شغل توجه نشده؟
بهتر است برای درک بیشتر موضوع نکات ذیل پیوست گردد
1-اشتباه شما و ...در اینست که بنگاه املاک را تجاری فرض نموده اید در صورتیکه در قانون تاکید شده بنگاه حق قیمت گذاری روی املاک را ندارد فقط موظف است روند ثبت و قانونی معاملات را کنترل و اسان سازد
2-مالیات بر ارزش افزوده و مالیات را در نظر بگیر
3-بنگاهای هستند که معاملات را با 50000تومان ثبت می کنند
4-وقتی که خریدار و فروشنده یکدیگر را شناختن بنگاه را مجبور به تخفیف 50در صدی و یاد کمتر می کنند
5-ای کاش به ارزش بنگاه از منظر حقوقی می پرداختیدو تاکید می کردید که مردم برای ثبت ملک مستقیم وکالتنامه نگیرد و خطر ریسک ان را لحاظ می کردید و توضیح می دادید که در قولنامه هر نوع شرط ضمن عقدی می توان کرد ولی در وکالتنامه اینطور نیست
5-مطابق قانون مدنی باید فروشنده و خریدار راضی باشند وقتی هر دو راضی شدند انگاه بنگاه اقدام می کند
6-امروزه ارزش بنگاه فرق کرده و پرداخت ان کمیسیون ارزش والایی برای هر دو طرف و امنیت جامعه دارد چون از طریق بنگاه ملک فورا در سیستم املاک کشوری ثبت می شود و امکان دو بار فروش ملک سختر شده است
7-در اخر در هر مکان و جا امکان خطا و اشتباه وجود دارد و نمی توان منکر دلالان در بازار شد و اینکه نباید اشتباه انان را بپای بنگاهداران نوشت
1393/03/03 - 11:12
0
0
با احترام به مهندس حاجیزاده من از اتحاد جنوب متشکرم
1393/03/03 - 11:09
0
0
تشکر از مهندس یگانه بابت :
1. نگاه موشکافانه به وضعیت بد حاکم بر نظام عرضه - تقاضا و حواشی آن
2. تحلیل منطقی ، منطبق با واقیت و بی طرفانه مشکلات موجود مسکن
3. کاربست پارامترهای اجتماعی و محیطی مرتبط با مبحث در ارایه تحلیل و نتیجه
4. پیشنهادات به جا و سازنده ارایه شده
1393/03/03 - 10:37
0
0
دیگه از این بی طرفانه تر !!!!! کاش مسئولین هم کمی توجه کنند./ب
1393/03/03 - 10:26
0
0
احسنت
1393/03/03 - 10:25
0
0
آقای یگانه آنچه فرمودید همه واقعیت بود . حداقل اینکه از سایر تحلیل ها به واقعیت نزدیکتر بود
1393/03/03 - 09:34
0
0
ضمن تقدير و تشكر از جناب آقاي مهندس يگانه بابت مطلب موشكافانشان... از مسئولين خواهشمندم قدري توجه و پيگيري چاشني كارشان كنند...
1393/03/03 - 07:50
0
0
با سلام و احترام و تشکر از جناب آقای یگانه
دوست عزیز همان طور که خودتان اشاره فرمودید این حرکات دولت ها صرفا حرکات پوپولیستی بوده و پشتوانه کارشناسی شده ندارد لذا نه تنها در بخش مسکن در سایر بخش ها و بازارهای اقتصادی شاهد ناهنجاری ها و قانون گریزی های متعددی هستیم که اینها تماما به عدم کارایی نظام اقتصادی فعلی برمی گردد همانطور که میدانید وقتی نظام اقتصادی به خوبی عمل نکند هیچ یک از فعالیت های اقتصادی بر اساس مکانیسم تعریف شده عمل نخواهد کرد و بدیهی است که دور زدن قانون رانت و فساد اقتصادی شکل بگیرد در واقع سودجویان فرصت طلب از نقص سیستم اقتصادی نهایت استفاده را می برند
1393/03/03 - 07:33
0
0
در مورد بنگاه های املاک من با نویسنده تحلیل موافقم. واقعاً دولت باید یک فکری بکنه. اون پیشنهاد توی مقاله هم خوب چیزیه
1393/03/02 - 23:53
0
0
مطلب بسیار خوبی بود ریشه یابی موضوع دقیق انجام شده بود البته موارد دیگر هم میتواند وجود داشته باشد....البته امیدواریم مسوولین گوش شنوا داشته باشند
1393/03/02 - 19:03
0
0
با سلام و احترام
ضمن تشکر از جناب آقای مهندس یگانه بابت تهیه این مقاله ، تاکید می نماید که اصل عدم یا ضعف مراجع تصمیم گیری و نظارتی موجب بروز مسائلی از این دست گردیده که لازمه برخورد با این موضوع و امثالهم ، بازبيني قوانين و دستورالعملها ، برخورد قاطعب متخلفين و گسترش حوزه اختیارات کارشناسان شهرسازی در امر نوسازی مرزهای شهرها در فواصل زمانی کوتاهتر می باشد
1393/03/02 - 15:18
0
0
بنده به عنوان یک شهروندروستازاده باکلیات مطالب فوق موافقم کمااینکه مسءله فوق مربوط به اکنون نبوده وچندسالی هست که کلیه تصمیمات مسکن را قبل از اینکه ارگانهای ذیربط اعمال کنند تعدادزیادی ازبنگاه داران درجهت نیل به مقصودشان نصوب کرده وبه مردم عامی اعمال میکنند وحل مسایلی که اظهارنمودیدواقعابه یک همت حهادی عظیم نیازدارد که ازنظرمن این همت درمسءولین ذیربط شهرمان یافت می نشود به امیدصاحبخانه شدن آسان همه جوانان بیخانمان شهرمان/ب
1393/03/02 - 15:12
0
0
بله، بنگاه ها خودشون یکی از عاملهای اصلی گرونی مسکن هستند باعث دلال بازی میشن و قیمت ها رو بی خودی بالا می برند تازه راضی به حق کمیسیون خودشون هم نمیشوند و میخوان هم از خریداز و هم فروشنده مبلغی خارج از مصوبشون بگیرن من خودم اینو بارها دیدم./ب
1393/03/02 - 15:05
0
0
تمامی مطالب صحیح و.قابل تعمیم.به سایر استانها نیز میباشد..امارهای ثبت شده دولت از وضعیت خرید و.فروش.. قیمت و تورم..تعداد مستاجرین و... گواه این قضیه هست
1393/03/02 - 05:21
0
0
چه کسی جلو زمین خواری در برازجان را باید بگیره اگه کسی پیدا نشه برازجان تا چند سال دیگه به شیراز وصل خواهد شد
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • جناب نماینده! قحطی پتروشیمی که نیامده، بسم‌الله
  • انتخاب هیئت رئیسه جدید شورای هماهنگی روابط عمومی های ادارات شهرستان دشتستان
  • یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید
  • عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز1403/02/05
  • نشست هماهنگی و برنامه ریزی دومین رویداد ملی خواهر برادری در بوشهر برگزار شد
  • عناوین روزنامه‌های امروز1403/02/05
  • حضور تیرانداز دشتستانی در مسابقه کشوری بنچ رست ۲۵ متر
  • این روغن ناجی دیابتی ها، قندخون را بطور کامل شفا می دهد
  • احیاء یک واحد تولیدی راکد بعد از ۱۰ سال در دشتستان
  • عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز1403/02/06
  • جزییاتی از بیماری ترانه علیدوستی و علت آن
  • عباس عبدی: چند بار دست در حفره حجاب کردند و گزیده شدند، اما باز هم تکرار می‌‌کنند
  • رقابت پتروشیمی جم در نمايشگاه Chinaplas 2024 در کنار شرکت‌های بزرگ و قدرتمند دنیا
  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب
  • مطالبات فعالان محیط زیست از مردم و مسئولان/ آفت محیط زیست زباله های پلاستیکی است/ مسئولان بیشتر از گرفتن عکس پای کار باشند
  • سرنوشت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • تجلیل از دو تیرانداز پرتلاش و موفق دشتستان
  • جناب نماینده! قحطی پتروشیمی که نیامده، بسم‌الله
  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • روز سعدی و نکته‌ای نغز از گلستانش
  • انتخاب هیئت رئیسه جدید شورای هماهنگی روابط عمومی های ادارات شهرستان دشتستان
  • یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید
  • نشست فرماندهان پایگاه‌ها و شورای حوزه مقاومت بسیج شهدای پتروشیمی به میزبانی پتروشیمی جم
  • آغاز عملیات اجرایی پروژه ٣۵٠٠ واحدی سازمان انرژی اتمی
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • اولین واریزی بزرگ برای معلمان در 1403
  • اسرائیل را چه باید؟
  • .: شهرزاد آبادی حدود 10 ساعت قبل گفت: درودتان باد. همگی چند ...
  • .: لیلادانا حدود 4 روز قبل گفت: درود بردکتربایندری ودکترفیاض بزرگوار. ...
  • .: علی حدود 6 روز قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 6 روز قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 6 روز قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 6 روز قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 6 روز قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 6 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 9 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 10 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...