امروز: جمعه 31 فروردين 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 25 ارديبهشت 1393 - 08:01
تأملی بر عملکرد شورای چهارم برازجان

اکنون که نزدیک به یکسال از عمر شورای چهارم شهرمان می گذرد زمان آن است تا تأملی بر عملکرد شورای چهارم و آثار آن داشته باشیم. شورای چهارم در شرایطی متولد شد که ذهنیت برخی لایه های اجتماعی در انتخابات، سمت و سوی منفعت طلبانه داشت. این نکته به خودی خود مذموم نیست لیکن در ارتباط با منافع و مصالح اجتماعی نمی تواند کاری پسندیده باشد، به ...

فرج اله گرمسیری نژاد
نگارنده این سطور در این هفته نامه و پیش از انتخابات  شوراها یادداشتی را تحت عنوان گل واژه دمکراسی قلمی نمود. در آن یادداشت به دو محور محاسن و معایب دمکراسی درارتباط با ساختار جامعه خودمان پرداخته شد و ضمن برشمردن محاسن دمکراسی، معایب آن نیز کاویده شد.


اکنون که نزدیک به یکسال از عمر شورای چهارم شهرمان می گذرد زمان آن است تا تأملی بر عملکرد شورای چهارم و آثار آن داشته باشیم.
شورای چهارم در شرایطی متولد شد که ذهنیت برخی لایه های اجتماعی در انتخابات، سمت و سوی منفعت طلبانه داشت. این نکته به خودی خود مذموم نیست لیکن در ارتباط با منافع و مصالح اجتماعی نمی تواند کاری پسندیده باشد، به این دلیل که ترجیح منافع فرد بر اجتماع و آثار زیانبارش به نسل های به نسل های بعد نیز کشیده می شود و جبران ناپذیر خواهد بود.انتقاد عمده ای که به شورای سوم وارد بود، عدم تجانس فکری در ارتباط با مصالح عموم بود که پی آمدهای ناپسندی داشت. متأسفانه آنگونه که به نظر می رسد تفکر حاکم بر شورای کنونی نیز به همان سبک و سیاق شکل گرفته و آثار بد آن را در آینده خواهیم دید.
این قلم چون از نزدیک با شورا در تعامل نیست، نمی تواند همه زوایای رفتار این نهاد مردمی را تحلیل نماید. لذا برای پرهیز از خطا و لغزش بناچار خروجی های رفتار شورا مورد توجه قرار می گیرد، به این لحاظ یک جهت گیری شورای چهارم را از نظر می گذرانیم و مواردی را یادآوری می نمائیم.
اول: موضع گیری شورای محترم در ارتباط با جانمایی و نصب تندیس میرزا محمدخان که به تصریح هه صاحب نظران و اهل فن و نیز توده مردم که به شکلی میرزا را می شناخته اند، حق آن سردار ادا نشده است.


در اینجا این نکته برجسته می شود که اصلاً آیا مسئله و مشکلی مهم تر از نصب یک تندیس در شهر نبود که شورا تمام وقت و انرژی خود را صرف جانمایی و نصب یک تندیس نماید؟ آیا مشکلات عمده و عدیده این شهر مانند بیمارستان، راه ارتباطی، ورودی و خروجی های شهر، تالارها، خیابان ها و گذرهای درب و داغان، ورزش و صدها بلایی که بر این شهر فرود آمده در این دیار به سامان شده و اکنون نوبت به کار خُرد رسیده است؟
شهید میرزا محمدخان هر کسی که بود به تاریخ پیوسته و جزء کارنامه و تاریخ این شهر است. هیچ چیز  و هیچ کس را نمی توان از تاریخ بیرون کشید، حذف کرد، وارونه نمود و چیز یا کس دیگری به جای آن گذاشت، زیرا تاریخ یک ذات و جوهر بیشتر ندارد. بنابراین به همه دوستانی که با شخصیت ها و واقعیات تاریخی سر ناسازگاری و عناد دارند توصیه می شود قبل از هر چیز به کتب تاریخی پناه ببرند و مطالعه کنند تا آثار رفتار اجتماعی آنان به سود جامعه تمام شود. نگارنده نمی خواهد و نمی تواند کسی را روی صندلی متهم بنشاند، اما به عنوان یک معلم دوست می دارد آنچه به خیر و صلاح جامعه است اتفاق افتد. کمترین آثار زیانبار عدم نصب تندیس شخصیتی که به تصریح دوست و دشمن خوش درخشیده، بیگانگی نسل جوان با تاریخ این دیار و رشد نیافتگی خواهد بود. زیرا یکی از فواید مطالعه و دانستن و آشنایی با تاریخ، تربیت انسان و همزیستی با جوامع دیگر است. در شرایطی که برخی کشورها در بدر به دنبال بازیافت و خلق کردن و گاهی ربودن شخصیت های سیاسی، تاریخی، فرهنگی برای جامعه خویشند، متأسفانه ما در پی منکوب و بدنام کردن افتخارات خود هستیم. این چه جفایی است که بر این جامعه روا می داریم؟
چه دلیل و توجیهی دارد که شورای محترم وقت ارزشمند جلسات خود را بابت آن از کیسه مردم پول دریافت می دارندصرف موضاعاتی پیش پا افتاده و روشن و آشکار نمایند که نتیجه آن منفی باشد؟ متأسفانه علی رغم نظرخواهی عمومی پیرامون جانمایی و نصب تندیس میرزا، نوعی عناد و لجاجت بی پشتوانه، احساسات مردم را بازیچه خود ساخته، سبب نارضایی عموم شده اند.
این یکی از معایب دمکراسی نیست که افرادی به صرفِ کسب اکثریت آراء در مقام تصمیم گیری برای عموم به بیراهه بروند؟ در حالی که کارهای بزرگ بر جای مانده ای وجود دارد که به سامان کردن آن حق مردم و وظیفه شورای محترم است.
نصب تندیس میرزای شهید در کنار مرکز ثقل و مقر تصمیم گیری های رزمندگان (کاروانسرا) علیه استعمار انگلیس کجای تاریخ این سرزمین را لکه دار می کند؟ چه تعارضی دارد نصب تندیس میرزا در کنار کاروانسرا، با تندیس نصب شده شهید دکتر چمران در میدان مرکز شهر؟ چه معنی دارد که برای کار ساده نصب تندیس یک شهید راه وطن اینگونه وقت و انرژی شهروندان و شوای شهر به بطالت بگذرد؟
این قلم صلاح نمی داند که شهیدان راه وطن را با یکدیگر مقایسه نماید، اما محض اطلاع دوستانی که وقت خود و همشهریان را صرف کارهای انحرافی می نمایند شاید خالی از فایده نباشد که مواردی را یادآوری نمائیم.
1ـ به مصداق «السابقون، السابقون» زمانی که میرزا محمدخان با استعمار انگلیس می جنگید، شهید بزرگوار دکتر چمران بدنیا آمده بود؟
2ـ آیا الهام بخش شهیدانی همچون دکتر چمران، قبل او و همچون میرزا محمدخان نبوده اند؟
3ـ شهید چمران اگرچه چهره ای ملی و بنیانگذار جنگ های پارتیزانی در جنگ با عراق بود، اما کدام یک از این دو شهید بومی برازجان است؟
4ـ شهید میرزا محمدخان با مال و جانش می جنگید، حال آنکه شهید چمران تنها با جانش به مصاف دشمن رفت چرا دوستانی که بر طبل مخالفت می کوبند کمی به خود زحمت مطالعه و تفکر نمی دهند؟

5ـ .............


دوم: مطابق وعده های انتخاباتی اعضای شورای محترم شورا، کارهای مهم تر و معطل مانده بسیاری وجود دارد که شایسته است به آن ها پرداخته شود به عنوان مثال زنگ هشدار تکمیل ظرفیت آرامگاه کنونی شهر، دیر زمانی است که به صدا درآمده اما مقامات تصمیم گیرنده (شورای محترم) گرفتار چانه زنی بر سر محل محل آرامگاه جدید است. این در حالی است که مردم برای دفن اموات خود در لابلای قبور کهنه بدنبال فضا می گردند.


سوم: ورودی های شهر ـ همشهریان که از مسیر بوشهر یا شیراز قصد ورود به شهر را دارند با اینکه بومی این شهرند با مشکل عمده طراحی و ساخت ناموزون جاده ورودی به شهر مواجه اند چه رسد به مسافر غریبه ای که با این مسیرها آشنایی ندارند شورای محترم چه راهکاری اندیشیده است؟

 

چهارم: مسیر ارتباطی مهم راه آهن خواست عموم مردم این شهر است شورای محترم پیرامون این قضیه چند ساعت جلسه گذاشته و تبادل نظر کرده است و کار را به کجا رسانده اند؟


پنجم: خیابان های اصلی و فرعی شهر عموماً ویرانه اند و سالانه هزینه هنگفتی را بابت استهلاک به صاحبان وسایل نقلیه عمومی و خصوصی تحمیل می کند. شورای محترم، چه اندازه به این قضیه بها داده است؟


ششم: مهمترین تفریحگاه سیاحتی و زیارتی شهر که هر روزه تعداد زیادی از همشهریان را به سوی خود می خواند متأسفانه به شکل یک زباله دانی جلوه می کند. به سازی این محیط و رفع نیاز عمومی مردم چه میزان از وقت اهالی شورا را به خود اختصاص داده است؟ و صدها نیاز عمومی دیگر که شورا از آن ها غافل و در پی مجادله های باندی و گروهی بی حاصل است.


هفتم: نگارنده نیک آگاه است در پاسخ عمده به خواسته های رفاهی شهروندان برگ برنده بی پولی از سوی اهالی محترم شورا به زمین گذاشته می شود اما سؤال این است تا چه اندازه عقلای قوم برای رفع این نقیصه و نیاز بزرگ (تأمین منابع مالی) چاره اندیشی نموده اند؟


هشتم: عیب بزرگ این جامعه عدم پرسش گری شهروندان است که خود علل مختلفی دارد. شورای محترم تا چه حد برای عیب زدایی و هدایت مردم به سمت پرسش گری کوشیده و برنامه ریزی کرده است؟


نهم: عدم رعایت قاعده بازی دمکراسی در نهاد شورا و به تعبیر دیگر دو قطبی شدن و نادیده گرفتن منافع عموم  با تکیه بر رأی اکثریت در شورا موجب دلسردی مردم نسبت به این نهاد شده است. شاید بهتر باشد به مصداق «ما را به خیر تو امید نیست شر مرسان» مقامات عالی رتبه در سالی که بنام فرهنگ و اقتصاد با عزم ملی و مدیریت جهادی موسوم است برای جلوگیری از صرف وقت و هزینه ها و فشار روانی به مردم، در ادامه حیات این شورا تجدیدنظر نمایند.
اعضای شورا مستحضرند که آنچه گفته شد «یک از هزاران، اندوه دل» عموم شهروندانی است که به امید تحقق وعده انتخاباتی «میسازمت وطن» «در این دایره سرگردانند»
سوگمندانه باید اذعان نمود این نیز یکی از موارد معایب دمکراسی است که بدنبال کسب رأی اکثریت و نشستن بر کرسی تصمیم گیری منافع عمومی اینگونه لگدمال می شود./ج



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1393/02/28 - 22:28
0
0
سلام و درود - همیشه گفتن و فریاد حق طلبی را سر دادن بهتر از خاموشی است فقط رعایت عدل و انصاف و ادب لازم است که آقای گرمسیری ادا نموده اند امابرای حرفهای مان بایستی گوشهای شنوا و بی طرفی پیداکنیم که متاعی است بس قلیل واین از ماست که برماست با این حال اینقدر حرفهای منطقی بایستی گفته شود تا بلکه گوشی شنوا پیدا شود و...
1393/02/27 - 16:42
0
0
برادر گرامی چه منطقی و مستند نوشته اید واقعا" به دلم نشست لطفا"این نوشته های تاثیر گذار را ادامه دهید
1393/02/27 - 00:48
0
0
سلام: آقای گرمسیری شما برای چه کسانی این مطالب را می نویسید؟ اگر برای خواص است خوب ما این ها را می دانیم. شما باید بروید بازار یک بلند گوی دستی خوب ژاپنی بخرید و این موارد را در کوچه پس گوچه های حسین آباد و علی آباد و...... داد بزنید.استاد محترم اگر فردا تمام این افراد نمره منفی بگیرند و دوباره کاندیدا شوند شک نکن که بالاترین رای را خواهند آورد.تنها راهش خرید یه بلند گوی خوب ژاپنی.(فلک به مردم نادان دهد زمام مراد/تو اهل فظلی و دانش همین گناهت هست بس.حافظ)
1393/02/25 - 23:06
0
0
آقای... برای شما متاسفم با نادیده گرفتن جوانان ما که در راه اسلام و امام و ناموس ما جنگیدن و گمنام شدند
شما باید از شهیدان گمنام شرم داشته باشید /ب
...
1393/02/25 - 11:18
0
0
درود بر جناب گرمسیری با کلیه نکاتی که اشاره کرده اید موافقم و واقعا اینها فقط بخشی از مشکلات اجتماعی و روانی مردم هستند
1393/02/25 - 10:45
0
0
بسیار متین و عالی.
لذت بردم از حسن اندیشه و قلم و اعتدال در بیان تان.
انشالله که این محاسن به شورای محترم هم سرایت کند.
1393/02/25 - 09:00
0
0
درود بر اقای گرمیسری که حرف دل مردم برازجان زدی/ب
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • نقدی بر مجموعه داستان " خین‌جوشون " اثر مختار فیاض
  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • به بچه‌هایتان نودل ندهید!
  • عناوین روزنامه‌های امروز1403/01/30
  • عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز1403/01/30
  • بازسازی اساسی پاسگاه‌های پلیس راه استان بوشهر
  • مصرف این صیفی همه کمبودهای بدن و ویتامین ها را جبران می کند/ تنظیم آنی فشار و قند خون
  • ادعاها درباره حمله اسرائیل به ایران / ساقط کردن چند ریزپرنده در آسمان اصفهان
  • ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد
  • رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور وارد استان بوشهر شد
  • پتروشیمی پردیس حامی مهمترین رویداد بین المللی در حوزه تاب آوری انرژی
  • حضور کشتی گیران استان بوشهر در مسابقات بین المللی جام شاهد
  • معماری شهر آفتاب بوشهر متناسب با نمای بومی اجرا می‌شود
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اگر احساس تلخی در دهان می کنید این بیماری در کمین شماست
  • تفاوت استراتژی فروش در پردیس/ ثبت ۶ ركورد در تولید و صادرات
  • 🎥ویدیو/طبیعت بکر و زیبای روستای خیرک دشتستان
  • پیاده روی یا دویدن، کدام برای لاغری و کاهش وزن بهتر است؟
  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • ۱۲ کشور امن در صورت شروع جنگ جهانی سوم (+عکس)
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • نشست هماهنگی برگزاری آئین شب شعر ویژه نکوداشت شهید محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • دست آویزی برای دومین سالکوچ هدهد خبررسان علی پیرمرادی
  • نتا S واگن ؛ یکی از زیباترین خودروهای چینی به بازار می آید (+تصاویر)
  • پیشرفت ۶۳ درصدی قطعه اول بزرگ‌راه دالکی به کنارتخته
  • آیا این ادویه خوش بو می تواند با سرطان پروستات مقابله کند
  • با این تکنیک به نق زدن و اصرار کردن بچه ها پایان دهید
  • بازتاب حمله ایران در رسانه‌های خارجی: اسراییل زیر آتش
  • در بین رفقایم به تعصب دشتستانی مشهورم/ خودم را مسلمان تکنوکرات می دانم
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مسؤولان نگاه بازتری داشته باشند/ جذابترین قسمت کار ما لحظه ای است که درد بیماران آرام می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • دکتر یوسفی با حافظه مثال زدنی
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • .: افسری حدود 7 ساعت قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 11 ساعت قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 3 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 4 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...
  • .: اسماعیل حدود 6 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...
  • .: سعید حدود 6 روز قبل گفت: آقای امید دریسی پیش ...
  • .: یونس حدود 7 روز قبل گفت: سلام و درود به ...
  • .: قاسم حدود 9 روز قبل گفت: خوبه لااقل یک نفر ...
  • .: تنگستان حدود 10 روز قبل گفت: چرا چنین مطالب سراسر ...
  • .: حسن جانباز حدود 11 روز قبل گفت: اصلا سفره ای نیست ...