- مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
- اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
- رقابت پتروشیمی جم در نمايشگاه Chinaplas 2024 در کنار شرکتهای بزرگ و قدرتمند دنیا
- خبرنگاران سراسر شرکت ملی گاز ایران از پالایشگاه های مجتمع گاز پارس جنوبی بازدید کردند
- حضور تیرانداز دشتستانی در مسابقه کشوری بنچ رست ۲۵ متر
- ثبت بیشترین جلسات و اقدامات راهبردی در هیئت مدیره مجتمع گاز پارس جنوبی در سال 1402
- عملیات تعمیرات حساس کوره نم زدایی ردیف سوم گازی پالایشگاه دهم مجتمع گاز پارس جنوبی پایان یافت
- خواص درمانی گیاه عطسه
- بهترین زمان نوشیدن قهوه برای مبتلایان به کبدچرب
- کنترل استرس و روشهای خاص طب سنتی برای آن
بهزاد خواجات از جمله شاعرانی است که در دهه هفتاد شعرش سر زبانها افتاد. فرم و شکل شعرش مختص خود اوست و برآمده از دههای است که شاعران به اصطلاح شعر پستمدرن مینوشتند.
سرویس ادبی: بهزاد خواجات از جمله شاعرانی است که در دهه هفتاد شعرش سر زبانها افتاد. فرم و شکل شعرش مختص خود اوست و برآمده از دههای است که شاعران به اصطلاح شعر پستمدرن مینوشتند.
خواجات متولد 1347 از شاعران نامآشنای دهه هفتاد است. از وی تاکنون کتابهای «چند پرنده مانده به مرگ؟» (شعر)، «جمهور» (شعر)، «مثلا اروند از در مخفی» (شعر)، «منازعه در پیرهن» (نقدادبی)، «زبان و ادب فارسی» (درسنامه دانشگاهی) و «حکمت مشاء» (شعر) منتشر شده است که دو کتاب نخست به ترتیب برگزیده ی جایزه «پکا» و «کتاب سال» شدهاند.
بهزاد خواجات در مجموعه ی «بو نوشتن برای شرجی»(1) با چینش های متناقض و پاساژهای پارادوکسیکال سبب مفهوم افزایی در متن می شود.آشنازدایی، فضاسازی های انتزاعی، ارجاع های بینامتنی و جزء نگری های درون متنی زیر لایه های متعددی دارند که با تهمیداتی نظیر المان های غیرساختمند و گسیختگی های معنایی، ساختار تازه ای به فضای متن داده اند. جذابیت مونولوگ های بلند به سبب طنز و گروتسک (grotesgue) های پنهان و آشکار می باشد:
ـ شیراز را من کشانده ام،آورده ام تا این جا/ و اگر چه همیشه یک عبید زاکانی/گاری گاری زرشک/ در حق به جانبی های شما/ اما بهار نارنج یعنی موی تو/که آن روز، با آن تی شرت مشکی/ بیست و هفت سال تناسخ ایستانده بودی/ و با شب ایستاده بودی/چاکر حافظ خودمان هم هستیم/ به شرط آن که همین طوری متواری، ملی بماند/ و در تاخیر هر وام بانکی، دست به نقد/ غم مخورهایی با مختصات اتمی./ آقای تخت جمشید،/ ساعت چند است؟ببخشید!/ هم بازی خواسته فرزندم/و شما می گویید:از کجا بیاورم اسکندر؟
«بو نوشتن برای شرجی» با دو بال ساختارشکنِ «متنیت» و «زبانیت» رویکردی بر نظریه های شالوده شکنی دارد، آن چنان که طرح نظرات شاعر عکس گوش سپردن به صداهای مخالف می باشد.(2) مولفه های نمایشی و سینمایی باعث کشف ظرافت های زبانی در متن می شود، این شعر– نثرهای شاعرانه و غیرشاعرانه با نقش غیر دستوری زبان معیار به ابهام و پیچیدگی بافتار(textual) متن می افزایند.
وجه ممیزه ی شعر خواجات تصویرگرایی های روایی است، با المان ها و آیتم های مکرر، صداهای مختلفی شنیده می شود و کلمات را با همه ی ابعاد به سوی غیر ساختمندی می برد. پرسش های دو سویه، طنز، مطایبه، بینامتنیت و همچنین حرکت در مسیر اشیاء جزء شگردهای زبانی متن محسوب می شوند:
ـ هیچ به سنجاق قفلی فکر کردهاید؟/ وقتی بسته است، بسته است/ و وقتی که باز، باز.../ در یکی از شبهای زمستان/که پدری به طفلکاش گفت: لعنت بر شیطان!/ حضور قاطع او بود/ که ما را دو اسبه کشانید به عسل سبز/به گفتن یک حرف:/ هیچ به این دهان باز شده برای بسته شدن/ این دهانِ ... فکر کردهاید؟/ او شما را/ - در حالی که در ساعت ده دیشب/ معلوم نیست چه غلطی میکردید -/ بیسر و صدا/ تبدیل میکند به خودتان/ و از این که تا به الان/چیزی ازش نخواند شجریان/احساس غبنی ندارد./رو راست بگویم که ما باخته ایم/چون که سنجاق قفلی را به گفتن رازش نتوانستیم
خواجات با دژانره کردن متون ادبی مرزها را در هم می شکند. از المان های اصلی «بو نوشتن برای شرجی» گسست های زبانی و پراکنده گویی های مختلط می باشد. ساختار پارادوکسیکال، منطبق بر جنبه های تقابلی و نمایشی(representation)است.
خواجات با قطعه قطعه کردن گزاره ها، چند صدایی(پلی فونی)، برخورد غیر متعارف با اشیا و پدیده ها به سمت آشنا زدایی های زبانی می رود. شعری چند لحنی که حاصل گسست تقابل های دیالکتیکی می باشد، خرده روایت ها نوعی بازنمایی از بازی های فرمی است که شاعر با پرداخت به فرم درونی و فضاسازی های تصویری و سینمایی به پالایش زبان پرداخته است. از لحاظ ساختاری درآشنازدایی(defamiliarization) های زبانی و مضمونی جهش و موتاسیون صورت گرفته است. لحن محاوره با ظرفیت های متعدد اساسی ترین گریز های معنایی را در متن به دنبال دارد.
شاعر با تضادهای تصویری یک پیش آگاهی می دهد و در فضای انتزاعی، متن را با همه ابعادش به سمت فرازبان (meta- language) سوق می دهد و زمینه ی طرح سوال های متعدد را فراهم می کند؛ البته بعضی پارادوکس های پنهان سبب شده که مخاطب معطل معنا نماند:
ـ دارم با شما حرف می زنم/اما براستی/ شما توضیح من هستید/یا من توضیح شما؟/همیشه سومی بهتر می بیند/یا این که فکر به آخرین سردرد خود کنید/و فرمان به بارش باران...
با توجه به گزاره ی ویتگنشتاین که: «زبان من مرزهای من را تعیین می کند» مخاطب را به تشتت آرا بر می انگیزاند. فضای تعلیقی متن هم راستای بافتار غیر هم سطح می باشد؛البته با تصرفی که در متن روایی مرتکب می شود با مولفه های استتیکی مخالف خوانی می کند و از پیکر بندی زمانی دور می شود.
«من» مقتدر متن، زبان پر چالشی دارد،گاه با مضمون پردازی های مختلط، مرزی بین شعر و نثر قائل نمی شود. زبانیت شعر- نثرهای خواجات ماهیتی فلسفی - اجتماعی دارند، شاعر با چند بعدی کردن واژه ها همه ی ابعاد و وجوه نظری زبان را مد نظر قرار می دهد، با فرم زدایی از گزاره های نامتعارف متن را پیش می برد.
با برجسته سازی (فورگراندنیک) زبانی و انگاره های زبان شناختی به سمت پیچیده گویی می رود.گرچه شناسه ها و فیگورهای زبانی جزء ساختار سمپاتیک می باشند، اما باجداسازی دال و مدلول به ابهام متن می افزاید و افراط در بازی های فرمی– کلامی دوسویه (همپیوندی) به لذت تاویل متن می انجامد:
ـ امضای مردگانی دارد این طومار/که آرایش چشم های خود/به رنگ های اشتباهی سپردند،/جاپایی در هوا صورت شان زخم کرد/و ایستادند/به حکمیتِ پپسی و آب حیوان./چه قدر باید می گذشت که قطره لیلی شود/و سیمین دانشور به داستان کوتاهش بگوید:/«بس نیست آب بازی مادر جان»/نشنیده بگیر/اما این لشکر تورانی که من دیده ام/با یک پنی سیلین هم خشک می شود/برای چه این تورم رگ ها/از این همه دستان؟
خواجات جزء شاعرانی است که نیاز تحول را حس کرد و بعد از مجموعه ی «چند پرنده مانده به مرگ» نتوانست (یا نخواست) با زبان معیار مدارا کند و با رویکردهای ناهمگون به چارچوب های تعیین شده اکتفا نکرد و مفاهیم هستی شناسانه را به چالش گرفت.
عنوان «بو نوشتن برای شرجی» سرپیچی از زبان معیار می باشد. در همه ی مجموعه هایش به تنها گزاره ای که فکر نمی کند تعادل و توازن است، متن را تعمیم می دهد به بازی های تئوریک تا ذهنیت مخاطب را به چالش بکشاند.
پی نوشت:
1- بو نوشتن برای شرجی، نشر فصل پنجم، چاپ اول، 1392
2-«گوش سپردن به صداهای مخالفی که ذهن را در گستره ی خلاقیت برمی انگیزد، قوی ترین حرکتی است که شاعر با همه ی جان به آن تن می سپارد و در جهت عکس، خفه کردن صداهای مخالف، شاعر را در بهترین حالت به لکنت ذهنی و زبانی دچار می کند و در خط متوسط نگه می دارد» اوکتاویو پاز
3-«... زبان، جهان و طبیعت باید قطعه قطعه شود تا دوباره ساخته شود.شعر باید واقعیت را تعطیل کند؛ بخشی از واقعیت هم شکل اورگانیک شعر است.آن نیز باید به هم بخورد.روند بر هم زدن همه ی عادت ها در طول تاریخ هنر، من جمله عادت مدرنیسم باید درونی روند آفرینش شعر شود» رضا براهنی در خطاب به پروانه ها... ص 176
تازه ترین خبرها
- مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
- اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
- رقابت پتروشیمی جم در نمايشگاه Chinaplas 2024 در کنار شرکتهای بزرگ و قدرتمند دنیا
- خبرنگاران سراسر شرکت ملی گاز ایران از پالایشگاه های مجتمع گاز پارس جنوبی بازدید کردند
- حضور تیرانداز دشتستانی در مسابقه کشوری بنچ رست ۲۵ متر
- ثبت بیشترین جلسات و اقدامات راهبردی در هیئت مدیره مجتمع گاز پارس جنوبی در سال 1402
- عملیات تعمیرات حساس کوره نم زدایی ردیف سوم گازی پالایشگاه دهم مجتمع گاز پارس جنوبی پایان یافت
- خواص درمانی گیاه عطسه
- بهترین زمان نوشیدن قهوه برای مبتلایان به کبدچرب
- کنترل استرس و روشهای خاص طب سنتی برای آن
- پرسپولیس به راحتی آلومینیوم و سپاهان را شکست می دهد
- دومین طلا برای ملی پوش ووشو ایران/ زهرا کیانی بازهم قهرمان شد
- تداوم بارشهای رگباری در این استانها/ کوهنوردی ممنوع!
- آغاز رقابت بیش از ۱۶ هزار داوطلب کنکوری در استان بوشهر
- میزان تولید پتروشیمی بوشهر ۳۷ درصد افزایش یافت
- اردوغان : روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
- مالک جدید استقلال: به کمتر از قهرمانی آسیا رضایت نمی دهیم
- حماس : تصمیمی برای انتقال به سوریه نداریم
- خطیر: واگذاری استقلال بزرگ ترین اتفاق بعد از قهرمانی آسیا بود
- مدیرعامل باشگاه پرسپولیس: دایی؟ اوسمار گزینه اول ماست
- رد پای پرسپولیس در شکست پروژه بزرگ فوتبالی عربستان!
- پرسپولیس و استقلال رسماً واگذار شدند/ سهم پیشکسوتان؛ ۵ درصد
- ترکیب سهامداران پرسپولیس در هیئت مدیره مشخص شد
- تأکید فدراسیون فوتبال؛ تماشای بازیها نباید رایگان باشد
- وزیر علوم : کنکوریها اضطراب نداشته باشند/ فرصت جبران وجود دارد
- قیمت طلا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
- تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه
- تغییراتی در چشم که باید نگران تان کند!
- مسئولیتهای اجتماعی نفت در استان بوشهر افزایش یابد
- عملیات اجرای پانسیون پزشکان دالکی شهرستان دشتستان آغاز شد
- کاروان خودروهای شوتی در دشتستان توقیف شد
- مستقل شدن روابط عمومیها در دستگاههای اجرایی پیگیری میشود
- هفته کارگر در بوشهر با گلباران مزار شهدا آغاز شد
- مشکلات کانالهای آبیاری و زهکشی نخیلات آبپخش پیگیری می شود
- مشکلات ۷ بنگاه اقتصادی استان بوشهر رسیدگی شد
- کاروان خدمت استان بوشهر به عسلویه رسید
- مدیریت ارشد استان بوشهر برای رفع مشکلات مردم پای کار است
- مشکلات مردم استان بوشهر در دیدارهای چهره به چهره احصا میشود
- بانوان در نظام و انقلاب اسلامی جایگاه ویژه ای دارند
- آغاز عملیات اجرایی پایگاه سلامت مرکز خدمات جامع سلامت دشتستان
- امدادرسانی به خدمه شناور تانزانیایی در آبهای بوشهر انجام شد
- همایش پاکسازی ساحل در گناوه برگزار شد
- امدادرسانی آب و فاضلاب استان بوشهر به سیل زدگان سیستان و بلوچستان
- عناوین روزنامههای ورزشی امروز1403/02/06
- عناوین روزنامههای امروز1403/02/06
- فال روزانه ۱۴۰۳.۰۲.۰۶
- رهبر انقلاب: کارگر رکن جهش تولید است
- راهکارهای بهبود شرایط صنایع دارویی کشور/ برچیدن بساط ارز چند نرخی
- نشست هماهنگی و برنامه ریزی دومین رویداد ملی خواهر برادری در بوشهر برگزار شد
- عباس عبدی: چند بار دست در حفره حجاب کردند و گزیده شدند، اما باز هم تکرار میکنند