امروز: جمعه 31 فروردين 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 31 فروردين 1393 - 23:30
اجرایی شدن مسیر فعلی راه آهن بوشهر ـ شیراز، بازده اقتصادی چندانی ندارد؛

اتحاد جنوب: پر واضح است که با اجرایی شدن راه آهن بوشهر ـ شیراز، استان فارسی ها هم به دریا متصل خواهند شد و هم به عسلویه و اجرایی شدن این طرح با هر مسیری به نفع آنان خواهد بود؛ اما آیا مسئولین بوشهر نیز به این اندیشیده اند که کدام مسیر نفع بیشتری را برای استان زرخیز بوشهر مردمانش به دنبال خواهد داشت و یا آنها تنها هدفشان اتصال شهربوشهر به مرکز کشور است؟

سهم بزرگترین و پرجمعیت ترین شهرستان استان در معادلات مسئولین چقدر است؟

اتحاد جنوب بتول سهراب پور:

دشتستان، قطب کشاورزی، پهناورترین و پرجمعیت ترین شهرستان استان بوشهر، همواره شاهراه ارتباطی بوشهر با استانهای جنوب کشور بوده و استان بوشهر از طريق محورهاي بوشهر ـ برازجان ـ كازرون ـ شيراز كه اصلي ترين محور حمل و نقل زميني این استان محسوب مي گردد، با نواحي مركزي ايران مرتبط می شود.

به  تاریخ ایران که مراجعه می کنید متوجه می شوید در سال 1918 میلادی راه آهنی از بوشهر تا برازجان به طول ۶۰ کیلومتر توسط انگلستان کشیده شد، گرچه این خط آهن به قصد لجستیک نظامی در نظر گرفته شد، ولی واردات کالای انگلستان را نیز از طریق بوشهر آسان می‌نمود. در پایان جنگ جهانی نخست، انگلستان پیشنهاد فروش این راه آهن را به شهرداری بوشهر نمود که متاسفانه بودجه شهرداری این شهر تکافوی خرید آن را نکرد و این مسیر توسط سازندگانش جمع آوری و مصالح آن به بصره انتقال یافت.
این مسیر، اولین و قدیمی ترین طرح مسیر راه آهن بوشهر بود که بیش از 90 سال قدمت دارد ولی هیچ گاه این طرح اجرایی نشد.

در طول سال های اخیر نیز بارها خبر اجرا شدن راه آهن بوشهر را از دولت های مختلف و به اشکال متفاوت شنیده ایم ولی همچنان در انتظار عملی شدن آنیم.

در طول این سال ها مهم ترین اتفاقی که برای راه آهن بوشهر رخ داده است، اجرای یک طرح مطالعاتی با هزینه ای هنگفت بوده که حاصل آن تغییر مسیر اولیه و سنتی راه آهن بوشهر است.
در طرح مطالعاتی اولیه راه آهن بوشهر بنا بود، خط آهن از شیراز وارد برازجان شده و در ادامه مسیر وارد بوشهر شود اما پس از چندی و در مقطع زمانی که دشتستان به دلیل ابطال انتخابات در این شهرستان، نماینده ای در مجلس شورای اسلامی نداشت، برخی فرصت را غنیمت شمردند و مسیر جدیدی برای راه آهن بوشهر در نظر گرفته شد به شکلی که خط آهن از دشتستان عبور نکند.

در سفر اول محمود احمدی نژاد ـ رییس جمهور وقت ـ به استان بوشهر، مصوب شد که خط آهن شیراز ـ بوشهر، پس از عبور از شهرستان های فیروزآباد و فراشبند استان فارس، در شهر اهرم به دو مسیر تقسیم شود و یک خط به سمت بوشهر و دیگری به سمت عسلویه ادامه یابد که در صورت تحقق این امر، دشتستان به عنوان پرجمعیت ترین و وسیع ترین شهرستان  استان به انزوا خواهد رفت و فرصتی برای استفاده از این موقعیت در جهت رشد و شکوفایی اقتصاد و ظرفیت های بالقوه اش نخواهد یافت.

طبق طرح جدید قرار است راه آهن، از شیراز، آغاز شده و با دور زدن شهر اهرم به شهر بوشهر برسد و طبق طرح تعریف شده نقطه پایانی این مسیر، محله "تنگک" خواهد بود.
حال این مسیر چه ربطی به بندر و دریا دارد؟ یا این مسیر چه نقطه مثبتی خواهد داشت؟ و وقتی پایان مسیر راه آهن بوشهر، در "تنگک" باشد چه سودی عاید استان خواهد شد؟ سوالاتی است که طراحان این مسیر باید پاسخگوی آن باشند.
بارانداز محوطه‌ای است از بندر که در آنجا بارها را از کشتی به خشکی می‌آورند و از همان نقطه، بار کامیون ها یا قطار و راه آهن می‌کنند و به نقاط دیگر می‌فرستند.
آیا شهر بوشهر ظرفیت ایجاد یک بارانداز بزرگ را برای راه آهن دارد؟ شهر بوشهر فاقد زمینی به وسعت راه اندازی یک بارانداز است و اصولا در کجای "تنگک" قرار است بارانداز احداث شود؟
آیا احداث راه آهن با هزینه های چند هزار میلیون دلاری صرفا به منظور این است که شهر بوشهر به مرکز ایران وصل شود؟
فرض بر اینکه بندر بوشهر به راه آهن وصل شد، تکلیف حقوق اکثریت جمعیت این استان چیست؟ آیا تحقق این امر نافی حقوق اکثریت جمعیت استان نیست؟
حال آنکه از سوی دیگر،  اگر راه آهن از مسیر شیراز ـ برازجان رد شود، کازرون و برازجان را از طریق خط آهن نیز به هم متصل خواهد کرد و با این طرح، در واقع مسیر برازجان ـ بوشهر تبدیل به یک قطب صنعتی ویژه می گردد.
کازرون مبادلات اقتصادی ویژه ای با بوشهر دارد و با انتخاب همان مسیر قدیمی راه آهن بوشهر می توان این مبادلات اقتصادی را رونق بیشتری داد و باعث شکوفایی بسیار بیشتر اقتصاد شهرستان سرشار از پتانسیل دشتستان شد.
جمعیت شهرستان کازرون و دشتستان روی هم رفته بیش از  600 هزار نفر است، در صورتیکه جمعیت شهرهای اهرم و فیروزآباد که در مسیر فعلی راه آهن قرار دارند کمتر از 200 هزار نفر است.

به راستی مسئولین و طراحان طرح جدید راه آهن، با حذف کازرون و دشتستان از این مسیر چه هدفی را دنبال می کنند؟ با وجود اینکه همه آنها خود بهتر می دانند که مسیر فعلی راه آهن بوشهر ـ شیراز چون از شهرهای پرجمعیت عبور نمی کند بازده اقتصادی چندانی ندارد!
پس از انتصاب مصطفی سالاری به عنوان استاندار بوشهر، وی به رایزنی با دولت برای اجرایی شدن هرچه سریعتر این پروژه حیاتی و کلیدی در استان پرداخته و  در هفته های اخیر و پس از سفر دکتر نوبخت، معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور به استان بوشهر و قول تامین اعتبار این پروژه به مسئولین ارشد استان، این پروژه مجددا فعال شده است؛ به همین دلیل در این زمان بیش از هر زمان دیگری توجه جدی به اصلاح مسیر و قرار گرفتن دشتستان در مسیر راه آهن احساس می شود.

اتصال دشتستان به راه آهن و عبور خط ریلی از این شهرستان خواسته ی منطقی، به حق و کارشناسی شده مردم این شهرستان است.
دشتستان با توجه به ظرفیت های وسعت و جمعیتش، آن طور که باید توسعه نیافته و در بخش های زیادی مورد بی مهری قرار گرفته است. دشتستان با تاریخ پر افتخار خود و با توجه به دارایی های خدادادی خصوصا در بخش کشاورزی، پتروشیمی و صنعت سیمان، نیازمند توجه بیشتری برای توسعه است و در این بین زیر ساخت های حمل و نقل جاده ای و ریلی نقش بسزایی را برای توسعه این شهرستان ایفا می کنند.

استاندار بوشهر در چند هفته اخیر، "طالب زارع" را به سمت مشاور استاندار و مسئول پیگیری پروژه راه آهن و آزادراه بوشهرـ شیراز منصوب کرد و این امر نشان بیشتری از جدی بودن و مصمم بودن استاندار برای اجرای این پروژه ها دارد؛ حال از استاندار بوشهر، معاون عمرانی استاندار، مدیر کل راه و شهرسازی استان و طالب زارع به عنوان مسئول پیگیری این پروژه عظیم استانی انتظار می رود خواسته به حق مردم دشتستان در این طرح را در نظر گرفته و با بازنگری در طرح مطالعاتی راه آهن بوشهر، مدافع حقوق اکثریت جمعیت استان باشند.

پر واضح است که با اجرایی شدن راه آهن بوشهر ـ شیراز، استان فارسی ها هم به دریا متصل خواهند شد و هم به عسلویه و اجرایی شدن این طرح با هر مسیری به نفع آنان خواهد بود؛ اما آیا مسئولین بوشهر نیز به این اندیشیده اند که کدام مسیر نفع بیشتری را برای استان زرخیز بوشهر و مردمانش به دنبال خواهد داشت و یا آنها تنها هدفشان اتصال شهر بوشهر به مرکز کشور است؟

در این بین نقش فرماندار دشتستان برای احقاق حق شهرستان تحت مدیریتش برای قرار گرفتن در مسیر راه آهن چه خواهد بود؟
این سوالی است که فرماندار دشتستان در گفتگویش با خبرنگار اتحاد جنوب این گونه پاسخ داد:


دکتر ارسلان زارع گفت: براساس نقشه مصوب دولت قبل و با توجه به اجرایی شدن چند قطعه از مسیر راه آهن مذکور، در سفر اخیر دکتر نوبخت به استان، مقرر شد مجدداً پروژه فعال شود.

وی تصریح کرد: تاکنون پیشرفت فیزیکی پروژه در قطعاتی که در استان بوشهر عملیاتی شده بیشتر از استان فارس بوده است.

زارع یادآور شد: بنا به درخواست مردم و مسئولین شهرستان دشتستان در دولت قبل (دهم) قول داده شده بود تا خط ریلی آنتنی (رفت و برگشت) از اهرم به سمت سمل و بنداروز به طور ویژه برای برازجان در نقشه لحاظ شود؛ از آنجایی که تغییر اساسی در مسیر اصلی راه آهن بوشهر - شیراز امکان پذیر نمی باشد، بنا دارم همین موضوع یعنی؛ احداث خط آنتنی ویژه مرکز شهرستان را پیگیری کرده و نهایی و اجرایی نمایم.

هرچند صحبت های فرماندار دشتستان تا حدودی دلگرم کننده است اما، می طلبد که وی و سایر مسئولین استان با توجه بیشتری به این مسئله همه زوایا، مزایا و معایب مسیر فعلی و سابق راه آهن را بررسی نمایند تا در آینده بیشترین فواید از قبل این پروژه نصیب استان شود زیرا مردم استان آگاهانه و هوشمندانه ناظر اقدامات ایشان هستند و مطمئنا هیچ گونه کوتاهی در این زمینه را بر نخواهند تابید.

گفتنی است، دکتر زارع پیش از این ماحصل گفتگوی سه شب پیش خود با خبرنگار اتحاد جنوب در زمینه راه آهن و خواسته به حق مردم دشتستان برای قرارگیری در مسیر راه آهن را در صفحه شخصی خود در فیسبوک منتشر کرده است./س



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1396/08/23 - 14:25
0
0
نکته اساسی که بایستی مردم مسئولین نمایندگان و رسانه ها به آن توجه کنند و اهمیت کلیدی دارد انتخاب مسیر است این نکته بر هیچ کس پوشیده نیست و بارها مسئولین استان به آن پرداخته اند که راه آهن خواست دیرینه مردم است و اسناد آن فرمانداری ها استانداری به خصوص بوشهرموجود است و اکثر مردم خواهان اصلاح مسیر و عبور ریل همجوار آزاد راه به طول 221کیلومتری بوشهر شیراز به موجب نزدیک ترین یمسیروعبور از شهرهای برازجان وکازرون هستند اما همچنان بر مسیر 500کیلومتری فراشبند تأکید می شود و باتوجه به اینکه وزیر راه نیز گفته مسیر خالی از اشکال نیست باز گفته شده مسیرقابل تغیر نیست . ما که هرچه در خبرها مطالعه کردیم علت فنی پافشاری روی این مسیر را ندیدیم یکی گفته سرعت قطار افزایش یافته مسیر چند جا تایید شده در مسیر مرکز صنعتی وجود دارد . دیگری می گوید در استان بوشهر دراجرای مسیر بیشتر هزینه شده و .. که همه اینها را که قبول کنیم در یک برسی ساده و کارشناسی و فنی وصولی و اقتصادی و آینده نگری باز به این نتیجه می رسیم که درهمین شرایط فعلی بازاصلاح تغیرمسیرمنطقی است.زیرا هزینه و زمان هایی که بعد از ساخت صرف ایمنی حفاظت نگهداری و برای مردم و صاحبان کالا به موجب مسیر طولانی سالها ایجاد می کند بسیاربیشنراست درضمن مراکز صنعتی نیزبا خط فرعی جداگانه مانند همه جا می توانند به شبکه ریلی متصل شوند که به این روش نیز درشرف هزینه باز اصولی تراست .مورد دیگر هزینه مسیر در ساخت است که با توجه به اختلاف 300 کیلومتری مسیر کازرون مناسب تراست.
سلام با بچه اورد ن جمعیت برازجونو ببرید بالا نگید بچه نمیخوایم
1393/02/07 - 09:37
0
0
جناب محمد حداقل مثل شهرهای دیگه در بن بست نیست!!!!! تازه مگر چیزی زیاده بوشهر میکنه که در شهرهای دیگه هزینه بشه! ولی با این هزینه های زیاد هنوز این شهر بویی از شهریت نداره!!!!!
1393/02/07 - 06:53
1
0
ورودی شهر برازجان افتضاح هست بدون روشنایی وخطرناک بعد ادعای مرکز استان میکند
1393/02/04 - 05:42
0
0
از اینکه فرماندار با تدبیری داریم خدا را شکر می کنیم. مثل بعضی مسولین قبلی قول اضافی نمی دهد. صادقانه پیگیر مشکلات مردم است. احساس می کنم ما دشتستانی ها خدا دوستمون داشته که چنین فرمانداری برامون انتخاب شده. مردم دوست دارند به راه آهن دست پیدا کنند. اگه یک خط فرعی هم از اهرم به برازجون وصل بشه راضی هستیم.
1393/02/04 - 05:37
0
0
زارع فرماندار خوبی است.همه مردم او را حمایت می کنند. او وارث خرابکاری های دولت گذشته در دشتستان است. مگر قرار است او تاوان همه تصمیمات فرمانداران و نمایندگان مجلس قبل و فعلی دشتستان را او بپردازد؟ والله بالله قدرشون بدونیم. خدا را خوش نمیاید همه انتظارات را از او بخواهیم. چرا نماینده مجلس و استاندار راخطاب قرار نمی دهیم؟
1393/02/03 - 23:05
0
0
درود بر دکترزارع که واقع بین و راستگوست و قول اضافی و بیخودی به مردم نمی دهد.
به نظر می رسد دکترزارع فرماندار دشتستان پاسخ منطقی داده است. او قول پیگیری خواسته مردم داده است. واقعیت امر را گفته است.نشان از صداقت او در گفتار و رفتارشان است.این پروژه در قطعات حوزه استان بوشهر بیش از 38درصد پیشرفت فیزیکی دارد.چند میلیارد هزینه شده است.دولت هرگز مسیر را تغییر نمی دهد.پس بهتر است تا فرماندار را حمایت کنیم تا برازجان به خط آهن دسترسی پیدا کند.
1393/02/03 - 19:17
0
0
کارشناس(بوشهری اصل دارای تعصب کورکورانه )آخه شهر نیم وجبی شما چی داره اگه همین کنار دریا هم نداشتین کی نزدیک شهر شما میشد 30هزار نفر جمعیت چقد هست که بهش افتخار میکنید شما برید فاضلاب شهرتون را درست کنید آدم داخل شهر که میاد خفه میشه دشتستان اصلا بزرگ نیست دشتستان اصلا کشاورزی ندارد دشتستان اصلا اثار باستانی ندارد دشتستان اصلا یه زمانی انگلیسی ها را از شهر شما بیرون نکرد . کارشناس به قول خودت همه چی فهم تو چکاره هستی که مخالف نظر مردم دشتستان کبیر هستی.
1393/02/02 - 13:38
0
0
البته علاوه بر قابلیتهایی مورد اشاره سرکار خانم سهرابپور . قابلیت گردشگری طبیعی «رودخانه- کوه و جنگل ـ ابشارـ باغات نخیلات و مرکبات دیگر مواهب خدادای» غنای فرهنگی و مجموعه آثار باستانی ادوار مختلف،معادن،ذخائر نفت گاز(حوالی دشتستان دالکی ـ وحدتیه نفت و گازشناسایی شدة گیسکان ـ پشت پرـ جملیه بخش ارم و معادن شناسایی شده بخش بوشکان)و.......... را هم بایستی به مزیتهای دیگر دشتستان اضافه نمود . یکی از ابتدایی ترین محور ،زیربناء، بیس و اساس هر حرکت،رشد و توسعه ای توجه به زیرساختها و ارتباطات خصوصا"راههای مواصلاتی زمینی (ریلی ــجاده ای)میباشد هرچند امروزه ارتباطات الکترونیکی نیزمکمل ارتقاء سطح اگاهی و انجام خیلی از امورات بشر گشته اما از اهمیت و نقش بسزای این شاهرگ حیاتی نکاسته امیدوارم دلسوزان با تشکیل کارگروهی موضوع را به جد مورد بررسی و پیگیری قرار دهند تا چشم انداز و افق روشنی فراروی ایندگان رقم بزنیم این انتظار نیز از سوی مسئولین تصمیم ساز و دست اندرکارمیرود با درایت اهتمام لازم را مبذول فرمایند تا درجهت اعتلای استان و دشتستان به عنوان برگ زرینی باشد بر تارک تاریخ
1393/02/01 - 22:50
0
0
با سلام .نویسنده کارشناس محترم شما یه مقدار دقت بفرمایید جمعیت شهر بوشهر از برازجان بیشتر است ولی دشتستان از بوشهر بیشتر است. در مورد راه آهن شورا شهر ما بجایی که دنبال جابجایی مجسمه غضنفر باشید .تفکر این باشید که برازجان دارن از مسیر خارجش میکنند.
1393/02/01 - 18:28
0
0
کارشناس والله تو هنوز ای آمار و ارقام قبول داری باور میکنی میپذیری موافقی ....
1393/02/01 - 14:09
0
0
عزیزان چانه زدن سر جمعیت بوشهر و برازجان دردی دوا نمیکند . مهم اینه که استاندار و فرماندار و امام جمعه برازجان باید هم رای و هم نظر شده و به اتفاق شورای شهر پیگیر موضوع شده و ول کن قضیه نباشند. با توجه به اینکه امام جمعه ی محترم و فرماندار عزیز خودشان اهل دشتی هستند انشاءاله که نظرشان منطقی تر و به سود مردم دشتستان و کل استان باشد.
1393/02/01 - 13:47
0
1
با سلام
پیشنهاد من اینست:
تا جایی که توان داریم برای تغییر مسیر تلاش کنیم،اگر در نهایت نشد بر روی پیشنهاد فرماندار محترم و این پیشنهاد کار شود که: مسیر راه آهن بوشهر به خوزستان از نزدیکی برازجان بگذرد(حداکثر 10یا 5 کیلومتری برازجان)
1393/02/01 - 10:54
0
0
لطفا مسوولین دلیل اصلی تغییر مسیر اولیه راه آهن و حذف دشتستان از مسیر را با شفافیت بیان کنند.
چرا شاهراه ارتباطی استان با استانهای جنوبی کشور نباید در مسیر راه اهن باشد؟
چه دستانی پشت این پرده هستند؟
اتحاد جنوب لطفا پیگیری تا حصول نتیجه را ادامه دهید
1393/02/01 - 10:00
0
0
بنام خدا از توجه بجا وبه حق هفته نا مه عز یز اتحاد جنو ب ونگا رندارجمند تشکر می نمایم مر دم دشتستان شورای شهر نما یند مردم در مجلس فر ماندار دشتسان امام جمعه محتر م دست به دست هم بدهیم واز حق مسلم دشتستان دفا ع کنیم
1393/02/01 - 08:33
0
0
با سلام
مردم دشتستان بدانند اگر در این قضیه ساکت باشند خواهند باخت .
چراکه مگر در قرآن کریم نیامده که ما سرنوشت هیچ قومی را عوض نمیکنیم مگر آن قوم خودشان بخواهند .
1393/02/01 - 08:08
0
0
بر اسا سرشماري سال 1390 شهرستان بوشهر با جمعيت 258906 نفر پرجمعيت ترين شهرستان استان و سپس شهرستان دشتستان با 229425 نفر قرار دارد. موفق باشيد
1393/02/01 - 06:43
0
0
شورای شهر -شهردار-فرماندار وتمامی مسئولین محترم شهرستان دشتستان ومردم فهیم بایستی پافشاری کرد و بوشهریها نتوانند دشتستان را به فراموشی بسپارند .همه هم صدا باشیم تا بتوانیم حق مردم گرفته شود
1393/02/01 - 01:06
0
0
باسلام/
ضمن تشکر از نویسنده محترم/
طرح کلان راه آهن در کشور اتصال همه مراکز استانها به یکدیگر میباشد. با توجه به موقعیت دشتستان که محل تقاطع سه استان بوشهر ؛ فارس و خوزستان است ؛ لذا از فرماندار محترم و سایر مسولین مربوطه تقاضا دارم ضمن توجه به این موضوع نسبت به پیگیری اصلاح طرح و تغییر مسیر راه آهن به دشتستان اقدام نمایند زیراکه در آینده نیز ضمن بهره مندی شهرستان های گناوه و دیلم از راه آهن و امتداد آن تا اهواز ؛ اهواز و بوشهر نیز به یکدیگر متصل خواهند شد /
قطعا مردم فهیم دشتستان قدردان مسولینی که در این راستا گام بردارند خواهند بود/
یاعلی
1393/02/01 - 00:13
0
0
بوشهر چون میدونه دشتستان کبیر در بیشتر زمینه ها ازش سرتره میخاد جلوی عمران و ابادی دشتستان عزیز رو بگیره ولی باید گفت مردم دشتستان کبیر از حقشون کوتاه نمی ایند.
1393/02/01 - 00:00
0
0
با عرض سلام و تحیت
بسیار خوب نوشتید
اما، طبق آمار جدید، بوشهر پرجمعیت ترین شهرستان در استان است.
نکته: آمار را بررسی و با دقت پردازش شود... دشتستان افتخار من و خاندانم است.
پاسخ: طی چند سال گذشته شهر بوشهر جمعیتش از برازجان بیشتر شده ولی جمعیت شهرستان دشتستان همچنان از شهرستان بوشهر بیشتر است.
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اگر احساس تلخی در دهان می کنید این بیماری در کمین شماست
  • 🎥ویدیو/طبیعت بکر و زیبای روستای خیرک دشتستان
  • تفاوت استراتژی فروش در پردیس/ ثبت ۶ ركورد در تولید و صادرات
  • پیاده روی یا دویدن، کدام برای لاغری و کاهش وزن بهتر است؟
  • ۱۲ کشور امن در صورت شروع جنگ جهانی سوم (+عکس)
  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • نشست هماهنگی برگزاری آئین شب شعر ویژه نکوداشت شهید محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • دست آویزی برای دومین سالکوچ هدهد خبررسان علی پیرمرادی
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • نتا S واگن ؛ یکی از زیباترین خودروهای چینی به بازار می آید (+تصاویر)
  • پیشرفت ۶۳ درصدی قطعه اول بزرگ‌راه دالکی به کنارتخته
  • با این تکنیک به نق زدن و اصرار کردن بچه ها پایان دهید
  • آیا این ادویه خوش بو می تواند با سرطان پروستات مقابله کند
  • بازتاب حمله ایران در رسانه‌های خارجی: اسراییل زیر آتش
  • در بین رفقایم به تعصب دشتستانی مشهورم/ خودم را مسلمان تکنوکرات می دانم
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مسؤولان نگاه بازتری داشته باشند/ جذابترین قسمت کار ما لحظه ای است که درد بیماران آرام می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • دکتر یوسفی با حافظه مثال زدنی
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • .: افسری حدود 2 ساعت قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 6 ساعت قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 3 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 4 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...
  • .: اسماعیل حدود 6 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...
  • .: سعید حدود 6 روز قبل گفت: آقای امید دریسی پیش ...
  • .: یونس حدود 6 روز قبل گفت: سلام و درود به ...
  • .: قاسم حدود 8 روز قبل گفت: خوبه لااقل یک نفر ...
  • .: تنگستان حدود 10 روز قبل گفت: چرا چنین مطالب سراسر ...
  • .: حسن جانباز حدود 10 روز قبل گفت: اصلا سفره ای نیست ...