- بانک قرضالحسنه مهر ایران بیشترین وام را در سال ۱۴۰۲ پرداخت کرد
- پتروشیمی پردیس حامی مهمترین رویداد بین المللی در حوزه تاب آوری انرژی
- شبکه اسرائیلی از زبان نتانیاهو: به دنبال جنگ با ایران نیستیم! / ماموریتهای مهمتری در جبهه غزه و لبنان داریم
- جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
- ادعاها درباره حمله اسرائیل به ایران / ساقط کردن چند ریزپرنده در آسمان اصفهان
- نقدی بر مجموعه داستان " خینجوشون " اثر مختار فیاض
- توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
- حضور پنج بازیکن بوشهری در اردوی انتخابی تیم ملی فوتبال جوانان
- سرپرست روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان استان بوشهر منصوب شد
- تخصیص ۲۰ میلیارد تومان برای تجهیز هیئتهای ورزشی بوشهر
اتحاد جنوب: پر واضح است که با اجرایی شدن راه آهن بوشهر ـ شیراز، استان فارسی ها هم به دریا متصل خواهند شد و هم به عسلویه و اجرایی شدن این طرح با هر مسیری به نفع آنان خواهد بود؛ اما آیا مسئولین بوشهر نیز به این اندیشیده اند که کدام مسیر نفع بیشتری را برای استان زرخیز بوشهر مردمانش به دنبال خواهد داشت و یا آنها تنها هدفشان اتصال شهربوشهر به مرکز کشور است؟
اتحاد جنوب بتول سهراب پور:
دشتستان، قطب کشاورزی، پهناورترین و پرجمعیت ترین شهرستان استان بوشهر، همواره شاهراه ارتباطی بوشهر با استانهای جنوب کشور بوده و استان بوشهر از طريق محورهاي بوشهر ـ برازجان ـ كازرون ـ شيراز كه اصلي ترين محور حمل و نقل زميني این استان محسوب مي گردد، با نواحي مركزي ايران مرتبط می شود.
به تاریخ ایران که مراجعه می کنید متوجه می شوید در سال 1918 میلادی راه آهنی از بوشهر تا برازجان به طول ۶۰ کیلومتر توسط انگلستان کشیده شد، گرچه این خط آهن به قصد لجستیک نظامی در نظر گرفته شد، ولی واردات کالای انگلستان را نیز از طریق بوشهر آسان مینمود. در پایان جنگ جهانی نخست، انگلستان پیشنهاد فروش این راه آهن را به شهرداری بوشهر نمود که متاسفانه بودجه شهرداری این شهر تکافوی خرید آن را نکرد و این مسیر توسط سازندگانش جمع آوری و مصالح آن به بصره انتقال یافت.
این مسیر، اولین و قدیمی ترین طرح مسیر راه آهن بوشهر بود که بیش از 90 سال قدمت دارد ولی هیچ گاه این طرح اجرایی نشد.
در طول سال های اخیر نیز بارها خبر اجرا شدن راه آهن بوشهر را از دولت های مختلف و به اشکال متفاوت شنیده ایم ولی همچنان در انتظار عملی شدن آنیم.
در طول این سال ها مهم ترین اتفاقی که برای راه آهن بوشهر رخ داده است، اجرای یک طرح مطالعاتی با هزینه ای هنگفت بوده که حاصل آن تغییر مسیر اولیه و سنتی راه آهن بوشهر است.
در طرح مطالعاتی اولیه راه آهن بوشهر بنا بود، خط آهن از شیراز وارد برازجان شده و در ادامه مسیر وارد بوشهر شود اما پس از چندی و در مقطع زمانی که دشتستان به دلیل ابطال انتخابات در این شهرستان، نماینده ای در مجلس شورای اسلامی نداشت، برخی فرصت را غنیمت شمردند و مسیر جدیدی برای راه آهن بوشهر در نظر گرفته شد به شکلی که خط آهن از دشتستان عبور نکند.
در سفر اول محمود احمدی نژاد ـ رییس جمهور وقت ـ به استان بوشهر، مصوب شد که خط آهن شیراز ـ بوشهر، پس از عبور از شهرستان های فیروزآباد و فراشبند استان فارس، در شهر اهرم به دو مسیر تقسیم شود و یک خط به سمت بوشهر و دیگری به سمت عسلویه ادامه یابد که در صورت تحقق این امر، دشتستان به عنوان پرجمعیت ترین و وسیع ترین شهرستان استان به انزوا خواهد رفت و فرصتی برای استفاده از این موقعیت در جهت رشد و شکوفایی اقتصاد و ظرفیت های بالقوه اش نخواهد یافت.
طبق طرح جدید قرار است راه آهن، از شیراز، آغاز شده و با دور زدن شهر اهرم به شهر بوشهر برسد و طبق طرح تعریف شده نقطه پایانی این مسیر، محله "تنگک" خواهد بود.
حال این مسیر چه ربطی به بندر و دریا دارد؟ یا این مسیر چه نقطه مثبتی خواهد داشت؟ و وقتی پایان مسیر راه آهن بوشهر، در "تنگک" باشد چه سودی عاید استان خواهد شد؟ سوالاتی است که طراحان این مسیر باید پاسخگوی آن باشند.
بارانداز محوطهای است از بندر که در آنجا بارها را از کشتی به خشکی میآورند و از همان نقطه، بار کامیون ها یا قطار و راه آهن میکنند و به نقاط دیگر میفرستند.
آیا شهر بوشهر ظرفیت ایجاد یک بارانداز بزرگ را برای راه آهن دارد؟ شهر بوشهر فاقد زمینی به وسعت راه اندازی یک بارانداز است و اصولا در کجای "تنگک" قرار است بارانداز احداث شود؟
آیا احداث راه آهن با هزینه های چند هزار میلیون دلاری صرفا به منظور این است که شهر بوشهر به مرکز ایران وصل شود؟
فرض بر اینکه بندر بوشهر به راه آهن وصل شد، تکلیف حقوق اکثریت جمعیت این استان چیست؟ آیا تحقق این امر نافی حقوق اکثریت جمعیت استان نیست؟
حال آنکه از سوی دیگر، اگر راه آهن از مسیر شیراز ـ برازجان رد شود، کازرون و برازجان را از طریق خط آهن نیز به هم متصل خواهد کرد و با این طرح، در واقع مسیر برازجان ـ بوشهر تبدیل به یک قطب صنعتی ویژه می گردد.
کازرون مبادلات اقتصادی ویژه ای با بوشهر دارد و با انتخاب همان مسیر قدیمی راه آهن بوشهر می توان این مبادلات اقتصادی را رونق بیشتری داد و باعث شکوفایی بسیار بیشتر اقتصاد شهرستان سرشار از پتانسیل دشتستان شد.
جمعیت شهرستان کازرون و دشتستان روی هم رفته بیش از 600 هزار نفر است، در صورتیکه جمعیت شهرهای اهرم و فیروزآباد که در مسیر فعلی راه آهن قرار دارند کمتر از 200 هزار نفر است.
به راستی مسئولین و طراحان طرح جدید راه آهن، با حذف کازرون و دشتستان از این مسیر چه هدفی را دنبال می کنند؟ با وجود اینکه همه آنها خود بهتر می دانند که مسیر فعلی راه آهن بوشهر ـ شیراز چون از شهرهای پرجمعیت عبور نمی کند بازده اقتصادی چندانی ندارد!
پس از انتصاب مصطفی سالاری به عنوان استاندار بوشهر، وی به رایزنی با دولت برای اجرایی شدن هرچه سریعتر این پروژه حیاتی و کلیدی در استان پرداخته و در هفته های اخیر و پس از سفر دکتر نوبخت، معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور به استان بوشهر و قول تامین اعتبار این پروژه به مسئولین ارشد استان، این پروژه مجددا فعال شده است؛ به همین دلیل در این زمان بیش از هر زمان دیگری توجه جدی به اصلاح مسیر و قرار گرفتن دشتستان در مسیر راه آهن احساس می شود.
اتصال دشتستان به راه آهن و عبور خط ریلی از این شهرستان خواسته ی منطقی، به حق و کارشناسی شده مردم این شهرستان است.
دشتستان با توجه به ظرفیت های وسعت و جمعیتش، آن طور که باید توسعه نیافته و در بخش های زیادی مورد بی مهری قرار گرفته است. دشتستان با تاریخ پر افتخار خود و با توجه به دارایی های خدادادی خصوصا در بخش کشاورزی، پتروشیمی و صنعت سیمان، نیازمند توجه بیشتری برای توسعه است و در این بین زیر ساخت های حمل و نقل جاده ای و ریلی نقش بسزایی را برای توسعه این شهرستان ایفا می کنند.
استاندار بوشهر در چند هفته اخیر، "طالب زارع" را به سمت مشاور استاندار و مسئول پیگیری پروژه راه آهن و آزادراه بوشهرـ شیراز منصوب کرد و این امر نشان بیشتری از جدی بودن و مصمم بودن استاندار برای اجرای این پروژه ها دارد؛ حال از استاندار بوشهر، معاون عمرانی استاندار، مدیر کل راه و شهرسازی استان و طالب زارع به عنوان مسئول پیگیری این پروژه عظیم استانی انتظار می رود خواسته به حق مردم دشتستان در این طرح را در نظر گرفته و با بازنگری در طرح مطالعاتی راه آهن بوشهر، مدافع حقوق اکثریت جمعیت استان باشند.
پر واضح است که با اجرایی شدن راه آهن بوشهر ـ شیراز، استان فارسی ها هم به دریا متصل خواهند شد و هم به عسلویه و اجرایی شدن این طرح با هر مسیری به نفع آنان خواهد بود؛ اما آیا مسئولین بوشهر نیز به این اندیشیده اند که کدام مسیر نفع بیشتری را برای استان زرخیز بوشهر و مردمانش به دنبال خواهد داشت و یا آنها تنها هدفشان اتصال شهر بوشهر به مرکز کشور است؟
در این بین نقش فرماندار دشتستان برای احقاق حق شهرستان تحت مدیریتش برای قرار گرفتن در مسیر راه آهن چه خواهد بود؟
این سوالی است که فرماندار دشتستان در گفتگویش با خبرنگار اتحاد جنوب این گونه پاسخ داد:
دکتر ارسلان زارع گفت: براساس نقشه مصوب دولت قبل و با توجه به اجرایی شدن چند قطعه از مسیر راه آهن مذکور، در سفر اخیر دکتر نوبخت به استان، مقرر شد مجدداً پروژه فعال شود.
وی تصریح کرد: تاکنون پیشرفت فیزیکی پروژه در قطعاتی که در استان بوشهر عملیاتی شده بیشتر از استان فارس بوده است.
زارع یادآور شد: بنا به درخواست مردم و مسئولین شهرستان دشتستان در دولت قبل (دهم) قول داده شده بود تا خط ریلی آنتنی (رفت و برگشت) از اهرم به سمت سمل و بنداروز به طور ویژه برای برازجان در نقشه لحاظ شود؛ از آنجایی که تغییر اساسی در مسیر اصلی راه آهن بوشهر - شیراز امکان پذیر نمی باشد، بنا دارم همین موضوع یعنی؛ احداث خط آنتنی ویژه مرکز شهرستان را پیگیری کرده و نهایی و اجرایی نمایم.
هرچند صحبت های فرماندار دشتستان تا حدودی دلگرم کننده است اما، می طلبد که وی و سایر مسئولین استان با توجه بیشتری به این مسئله همه زوایا، مزایا و معایب مسیر فعلی و سابق راه آهن را بررسی نمایند تا در آینده بیشترین فواید از قبل این پروژه نصیب استان شود زیرا مردم استان آگاهانه و هوشمندانه ناظر اقدامات ایشان هستند و مطمئنا هیچ گونه کوتاهی در این زمینه را بر نخواهند تابید.
گفتنی است، دکتر زارع پیش از این ماحصل گفتگوی سه شب پیش خود با خبرنگار اتحاد جنوب در زمینه راه آهن و خواسته به حق مردم دشتستان برای قرارگیری در مسیر راه آهن را در صفحه شخصی خود در فیسبوک منتشر کرده است./س
تازه ترین خبرها
- بانک قرضالحسنه مهر ایران بیشترین وام را در سال ۱۴۰۲ پرداخت کرد
- پتروشیمی پردیس حامی مهمترین رویداد بین المللی در حوزه تاب آوری انرژی
- شبکه اسرائیلی از زبان نتانیاهو: به دنبال جنگ با ایران نیستیم! / ماموریتهای مهمتری در جبهه غزه و لبنان داریم
- جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
- ادعاها درباره حمله اسرائیل به ایران / ساقط کردن چند ریزپرنده در آسمان اصفهان
- توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
- حضور پنج بازیکن بوشهری در اردوی انتخابی تیم ملی فوتبال جوانان
- سرپرست روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان استان بوشهر منصوب شد
- تخصیص ۲۰ میلیارد تومان برای تجهیز هیئتهای ورزشی بوشهر
- حضور کشتی گیران استان بوشهر در مسابقات بین المللی جام شاهد
- نوسان قیمت در محصولات کشاورزی؛ از زمین تا بازار
- بازسازی اساسی پاسگاههای پلیس راه استان بوشهر
- معماری شهر آفتاب بوشهر متناسب با نمای بومی اجرا میشود
- رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور وارد استان بوشهر شد
- مشکلات اراضی مردم در استان بوشهر برطرف شود
- بیش از ۲ هزار عملیات سازمان آتشنشانی شهرداری بوشهر انجام شد
- مسؤولان قضائی شهرستان کنگان در حل مشکلات اهتمام ورزند
- محموله بزرگ کالای قاچاق در گناوه کشف شد
- تغییر رویکرد بانکهای استان بوشهر به توسعه محوری
- ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد
- رقم باورنکردنی کرایهخانه در تهران ۱۳۳۷ (+عکس)
- سپیداج ؛ آیا تا کنون این جاندار که 3 قلب دارد را دیده اید؟! (+عکس)
- نگاهی به مهم ترین سیستم های پدافند ایران (+عکس)
- ترکیه : نتانیاهو در صدد کشاندن منطقه به جنگ است
- رئال روی مکرون را زمین می اندازد
- سرمربی تیم فوتبال سپاهان: شاید وقتی نباشم، اسم من را صدا بزنند
- سرمربی پرسپولیس به نشست خبری نرسید
- بایدن : ایران بهدنبال محو اسرائیل است
- صعود سپاهان در جدول با برد در دربی اصفهان
- پیام تبریک رهبر انقلاب به قهرمانان کشتی آزاد و فرنگی
- محرومیت حسینی و جریمه نقدی برای مرادمند و استقلال
- برای جلوگیری از سرطان روده مسواک بزنید
- این باکتریها به خون انسان تشنه هستند!
- نکات نگهداری از گیربکس دستی خودرو
- بیکارتر از کیم کارداشیان، مرفهتر از ایلان ماسک!
- مصرف این صیفی همه کمبودهای بدن و ویتامین ها را جبران می کند/ تنظیم آنی فشار و قند خون
- جراحی برداشتن لوزه؛ چرا و چه کسانی؟
- به بچههایتان نودل ندهید!
- رئال راهی نیمهنهایی لیگ قهرمانان شد
- دیوید کامرون خطاب به اسرائیل: درگیری را تشدید نکنید
- حماس: نتانیاهو جدیتی برای آزادی اسرا ندارد
- امیر عبداللهیان عازم نیویورک شد
- دیدار پرسپولیس و نفت؛ ماموریت متفاوت برای قهرمانی و بقا
- فال روزانه ۱۴۰۳.۰۱.۳۰
- عناوین روزنامههای امروز1403/01/30
- عناوین روزنامههای ورزشی امروز1403/01/30
- تفاوت استراتژی فروش در پردیس/ ثبت ۶ ركورد در تولید و صادرات
- افزایش 136 درصدی درآمد پتروشیمی پردیس در اسفندماه 1402
- نسخه اینترنتی هفته نامه اتحاد جنوب/شماره 1288
- آریاساسول در بین ۸۲۸ ناشر بورسی رتبه اول را به خود اختصاص داد
پیشنهاد من اینست:
تا جایی که توان داریم برای تغییر مسیر تلاش کنیم،اگر در نهایت نشد بر روی پیشنهاد فرماندار محترم و این پیشنهاد کار شود که: مسیر راه آهن بوشهر به خوزستان از نزدیکی برازجان بگذرد(حداکثر 10یا 5 کیلومتری برازجان)
چرا شاهراه ارتباطی استان با استانهای جنوبی کشور نباید در مسیر راه اهن باشد؟
چه دستانی پشت این پرده هستند؟
اتحاد جنوب لطفا پیگیری تا حصول نتیجه را ادامه دهید
مردم دشتستان بدانند اگر در این قضیه ساکت باشند خواهند باخت .
چراکه مگر در قرآن کریم نیامده که ما سرنوشت هیچ قومی را عوض نمیکنیم مگر آن قوم خودشان بخواهند .
ضمن تشکر از نویسنده محترم/
طرح کلان راه آهن در کشور اتصال همه مراکز استانها به یکدیگر میباشد. با توجه به موقعیت دشتستان که محل تقاطع سه استان بوشهر ؛ فارس و خوزستان است ؛ لذا از فرماندار محترم و سایر مسولین مربوطه تقاضا دارم ضمن توجه به این موضوع نسبت به پیگیری اصلاح طرح و تغییر مسیر راه آهن به دشتستان اقدام نمایند زیراکه در آینده نیز ضمن بهره مندی شهرستان های گناوه و دیلم از راه آهن و امتداد آن تا اهواز ؛ اهواز و بوشهر نیز به یکدیگر متصل خواهند شد /
قطعا مردم فهیم دشتستان قدردان مسولینی که در این راستا گام بردارند خواهند بود/
یاعلی
بسیار خوب نوشتید
اما، طبق آمار جدید، بوشهر پرجمعیت ترین شهرستان در استان است.
نکته: آمار را بررسی و با دقت پردازش شود... دشتستان افتخار من و خاندانم است.