امروز: جمعه 07 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 25 فروردين 1393 - 16:51

من این روزگاران اسارت بزرگ را، نه در نوحه سرایی بر ویرانه‌ها و طلب مصرانه یاری از آسمان‌ها، بلكه در گردآوری و آمار برداری دارایی‌های بر هم انباشته مان صرف کرده‌ام، دارایی‌هایی که هیچ دشمن پیروز نمی‌تواند از ما برباید: یادمان‌ها .

نگرشي بر اهميت حفاظت ميراث فرهنگي

من این روزگاران اسارت بزرگ را، نه در نوحه سرایی بر ویرانه‌ها و طلب مصرانه یاری از آسمان‌ها، بلكه در گردآوری و آمار برداری دارایی‌های بر هم انباشته مان صرف کرده‌ام، دارایی‌هایی که هیچ دشمن پیروز نمی‌تواند از ما برباید: یادمان‌ها .

نوشتن و انتشار حوادث گذشته از آن رو که می‌تواند گوشه ای از رویدادهای زمان گذشته را بازگو کند سنتی است پسندیده، و اگر بی‌غرضانه و بر کنار از حب و بغض باشد، روشنگر است و مفید. حوادثی که در روزگاران گذشته اتفاق افتاده چنانچه به درستی و روشنی بازگو شود می‌تواند چراغ راه آینده گردد زیرا ملتی که گذشته خود را نشناسد به آینده روشن دست نمی‌یابد.

تغيير و تحول جزئي جدائي ناپذير از جوهر حيات محسوب می‌شود و تلاش بشر همواره بر اين بوده كه اين تغييرات را بنا به سليقه خود مهار كند و آن‌ها را در جهت برآوردن نيازهاي خود هدايت كند.

ميراث فرهنگي زنده‌ترین و گویاترین نشانه از تاب و مقاومت دست ساخته هاي انسان در برابر تغيير و تحولات گذاشته‌اند. ليكن با يك نگاه اجمالي متوجه می‌شویم كه در قرن حاضر به دلیل پيدايش عوامل مخرب جديدتر، سرعت از بين رفتن اين آثار رو به افزايش نهاده است.

مفهوم میراث فرهنگی (Cultural Heritage ) چونان حجم وسیعی از اطلاعات، مفاهیم و ترکیبات کلامی دیگر روزگار ما فرآورده نظام دانایی و اندیشه تاریخی دوره جدید است.

انسان زیر سقف میراثی که در بنیاد نهادن و به پا ساختن آن خود نقش تعیین کننده و بی دلیل داشته سکنی گزیده است. تخریب آن، تخریب خود آدمی و صیانت از آن صیانت از نحوه بودن و حضور انسان در جهان چونان هسته ای فرهنگی، میراث مند و سازنده و دارنده هویت فرهنگی و برخورداری و بهره‌مند از اندیشه و آگاهی تاریخی است. مسئله صیانت از میراث فرهنگی ملّت ها و کشورها و فرهنگ صیانت از میراث مدنی و معنوی ملت‌ها و کشورها و فرهنگ صیانت از ریشه های انسان بودن آدمی است. صیانت از هویت انسانی او، این که به حقیقت که هست و چه نیست.

هر اثر به جا مانده از کرده‌ها و میراث اعصار و آثار فرهنگی اعم از مدنی و معنوی، آیت و اشارت و مدرسه معرفت و عبرتی است برای آدمی، برای همه نسل‌هاییی که یکی پس از دیگری می‌رسند.

فرهنگ‌ها، دوره‌ها، قومیت‌ها، ملت‌ها، کاره های مدنی و معنوی را با همین میراث و عیار می‌توان محک زد، شناخت و فهمید.

یک مکان و محوطه باستانی و اثر و بنای تاریخی و مجموعه فرهنگی به جا مانده از گذشته و یا منظرگاهی (Lands cape) که انسان در هر دوره و مقطع زمانی خاص در آن شالوده و معماری فضایی انسانی خود را ریخته و بنیاد نهاده، یک مکان و محوطه و یا به طور کلی یک جهان و فضای خویشاوند با عالم انسانی و از جنس میراث فرهنگ بشری ما بوده و رگ و پیوندش با رگ و پی انسانی ما سخت استوار و در تنیده است و همیشه حامل پیام و منبع و مرجع آگاهی برای نسل‌هایی که از پی می‌رسند هست. انسان، ریشه در میراثی دارد که هویت انسانی او را می‌توان با آن مواریث مدنی و معنوی معنا کرد و فهمید.

طی دهه­های اخیر در سکوت سیاه رسانه­های جمعی و خاموشی خفقان آور حتی به اصطلاح متولیان و مدیران فرهنگ و میراث فرهنگی کشور، جنگ تمام عیار و گسترده ای را سازمان‌ها و نهادهای رسمی و نارسمی سود و سودا علیه مواریث تاریخی و فرهنگی میهن آغاز کرده‌اند که در هیچ دوره ای از تاریخ ملت با چنین وسعت و مقیاسی سابقه نداشته است.

جامعه‌ها به میزانی که در معرض چالش‌ها و انحطاط درونی آسیب پذیر بوده‌اند، در رویا رویی با تهاجمات بیرونی نبوده‌اند و از خود پایداری و پایمردی بیشتری نشان داده‌اند.

زنگ خطر فروپاشی اقتدار و انسجام و وحدت و وفاق مدنی و معنوی یک ملت هنگامی نواخته شده که به دلیل سرخوردگی و یأس معنوی که با آن رویا روست بخواهد با فقر اقتصادی و ثروت اندوزی و گشودن دست تخریب و تجاوز و تطاول به حریم میراثِ تاریخ و فرهنگ خود از آن فرا بگذرد.

هر اثر و مکان و محوطه باستانی، کتاب ناگشوده و ناخوانده­ای است که می‌بایست برای حفاظت و خوانش آن سرمایه عمر نسل‌هاییی از متخصصان و باستان‌شناسان تاریخ و میراث یک کشور هزینه شود.

تجاوز و تخریب و تاراج آثار یک محوطه باستانی و بنای تاریخی و فضای فرهنگی، تخریب ریشه های یک ملت به مفهوم خاص و میراث بشری به طریق اولی است.

ملت‌هایی که بی بهره از آگاهی و شعور تاریخی‌اند، در رویا رویی با چالش‌های تاریخی بسیار آسیب پذیر و شکننده تر از ملت‌های برخوردار از بینش و بهره به دانش تاریخی بوده‌اند. هر جامعه­ای که دست تجاوز و تطاول و تخریب میراث خود می‌گشاید بی هیچ تردید فاقد شعور و آگاهی تاریخی است.

میراث تاریخ و فرهنگ یک ملت از جنس سود و سوا نیست که در بازار مکاره فروشندگان عزت و خریداران ذلت در ترازوی نکبت به فروش بگذاریم. در این معامله و بازار مکاره سود و سودا همیشه فروشندگان بازندگانند. همان گونه که سوداگران ناموس، به هر میزان بیشتر و پربهاتر خویش را می‌فروشند، پرهزینه‌ترین خفت و حقارت می‌خرند.

در میان تناقص های مهلکی که اینک جامعه ما با آن رویا رویست از همه طنزآمیزتر این است که با دستی و دهانی مدعی توسعه آبادانی و پیشرفت کشور می‌شویم و با دستی دیگر میراثش را تخریب می‌کنیم و آثار محوطه های باستانی‌اش را به غارت می‌بریم و به تاراج می‌دهیم. (علیزاده، 387: 20)

  مهدي بسارده / مدرس دانشگاه



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1393/08/21 - 16:20
0
0
نود و نه درصد مقاله مربوط به دکترحکمت الله ملا صالحی بود/ب
1393/02/02 - 20:33
0
0
جناب اسفندیار فتحی اول از همه تشکر می نمایم از اینکه با نام خود کامنت گذاشتید و اما در خصوص عملکرد بنده می توانید نگاهی به دشتستان و آثارش در قبل از مدیریت اینجانب و بعد از تحویل گرفتن آن نمایید تا همه چیز روشن شود و هر زمان خواستید بنده در هر جمعی حاضر به گفتگو و روشن گری و حتی مناظره می باشم در خصوص موزه دژ هم بنده گفته بودم مراحل فیزیکی آن به اتمام خواهد رسید که همینگونه نیز شد و اکنون ویترین ها نیز چیدمان شده و بنابر دلایلی افتتاح رسمی آن به تعویق افتاده بود در خصوص نبود اشیائی که فرمودید به بنده تحویل داده شده و هم اکنون نیست در صورت درست بودن این ادعای کذبتان که مصداق بارز تهمت و افترا می باشد و قابل پیگیری در محاکم قضایی می باشد و بنده این حق را برای خود محفوظ می دانم در صورت صداقت گفتارتان بجای نشر اکاذیب در فضای مجازی بهتر آن است چنانچه بنده تخلفی کرده بوده یا باشم مراتب را از طریق دستگاههای نظارتی و محاکم قضایی دنبال نمایید تا به تخلفات رسیدگی شود جناب فتحی اگر در یک نشریه مجازی مطلبی نگاشته می شود بجاست چنانچه نظری در خصوص مقاله دارید بیان نمایید و با زبان علمی صحبت نمایید وگرنه تهمت و افترا کاری ندارد کاش همه ما خدا را ناظر بر اعمالمان می دیدیم تا از گفتار غیر واقعی و غرض آلود پرهیز نماییم
1393/02/01 - 08:17
0
0
این حرفهای مهدی بسارده است؟!!!!
آقای بسارده کارنامه بسیار ضعیفتان در دشتستان حرفهایتان را ثابت نمی کند.
آقای بسارده لطفا کمی با مردم رو راست باشید. شما سه سال پیش در ویژه نامه اتحاد جنوب مطلبی داشتید و در آن از افتتاح موزه در دژ خبر داده بودید که کذب محض بود و هنوز این موزه افتتاح نشده است.
اکنون هم که خبرهایی مبتی بر نبود بسیاری از اشیایی که به شما تحویل داده شده بود است!!!
آیا توضیحی دارید؟
بنده برای حرفهایم مدرک دارم و لطفا اگر می خواهید جواب دهید با مدرک حرف بزنید
دوستان هم لطف کنند با مشخصات کامل نظر دهند تا مبادا خدای ناکرده گمان رود که یک نفر همه نظرات را می نویسد.
1393/01/31 - 21:51
0
0
lick lick . very good
1393/01/30 - 13:20
0
0
ضمن عرض سلام و خسته نباشی خدمت عزیزان . میراث فرهنگی تا مادامی که حیات خلوت دولتها باشد انتظاری بیش از این نمی توان داشت
1393/01/28 - 17:14
0
0
با تشکر از جناب استاد بسارده و سایت وزین اتحاد جنوب . مطلبی که در این بین فرایاد می آید اینست که رسانه ملی و دستگاههای فرهنگی تا کنون چه نقشی در آشنا کردن ایرانیان با یادگارهای فرهنگی خود نموده اند آیا شبکه های استانی شبکه دیجیتال و سایر شبکه های صدا و سیما که این شب ها هر کدام را مشاهده نمایی در حال پخش سریالهای کره ای هستند نمی توانند سریالهایی با موضوعهای تاریخ ایران باستان تولید و پخش نمایند براستی چرا مرغ همسایه را غاز می دانیم . به نظر من جای مقالاتی از این دست در نشریات سراسری خالی ست و بنده به جناب بسارده پیشنهاد می نمایم مقالات اینچنینی را در نشریات سراسری نیز منتشر نماید.
در پناه دادار موفق باشید
1393/01/28 - 16:39
0
0
((میراث تاریخ و فرهنگ یک ملت از جنس سود و سوا نیست که در بازار مکاره فروشندگان عزت و خریداران ذلت در ترازوی نکبت به فروش بگذاریم.)) مطلبی بسیار بجا که نیازمند یک کار همه گیر فرهنگی است چرا که آنچه باعث شده میراث کشور به تاراج رود بخشی ناشی از مشکلات اقتصادی ست اما عمده آن به علت ضعف فرهنگی و عدم آموزش و ترویج فرهنگ حفاظت از مواریث فرهنگی ست . با تشکر از استاد عزیزم مقاله زیبایی بود
1393/01/27 - 09:08
0
0
به امید آنکه همه قدر میراث کهن سرزمین خویش را بدانیم. با تشکر از آقای بسارده و اتحاد جنوب. از اتحاد جنوب میخواهیم مقالات علمی را بیشتر در سایت بگذارید. زیرا این مقالات میتواند منبعی برای دانشجویان باشد
1393/01/25 - 21:32
0
0
مقاله زیبایی بود. با تشکر از استاد عزیز آقای بسارده. امیدوارم مقالات دیگری از شما را در سایت اتحاد جنوب ببینیم. موفق باشید./ج
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • جناب نماینده! قحطی پتروشیمی که نیامده، بسم‌الله
  • انتخاب هیئت رئیسه جدید شورای هماهنگی روابط عمومی های ادارات شهرستان دشتستان
  • یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید
  • عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز1403/02/05
  • نشست هماهنگی و برنامه ریزی دومین رویداد ملی خواهر برادری در بوشهر برگزار شد
  • حضور تیرانداز دشتستانی در مسابقه کشوری بنچ رست ۲۵ متر
  • عناوین روزنامه‌های امروز1403/02/05
  • این روغن ناجی دیابتی ها، قندخون را بطور کامل شفا می دهد
  • احیاء یک واحد تولیدی راکد بعد از ۱۰ سال در دشتستان
  • عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز1403/02/06
  • جزییاتی از بیماری ترانه علیدوستی و علت آن
  • عباس عبدی: چند بار دست در حفره حجاب کردند و گزیده شدند، اما باز هم تکرار می‌‌کنند
  • رقابت پتروشیمی جم در نمايشگاه Chinaplas 2024 در کنار شرکت‌های بزرگ و قدرتمند دنیا
  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب
  • مطالبات فعالان محیط زیست از مردم و مسئولان/ آفت محیط زیست زباله های پلاستیکی است/ مسئولان بیشتر از گرفتن عکس پای کار باشند
  • سرنوشت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی
  • تجلیل از دو تیرانداز پرتلاش و موفق دشتستان
  • جناب نماینده! قحطی پتروشیمی که نیامده، بسم‌الله
  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • روز سعدی و نکته‌ای نغز از گلستانش
  • انتخاب هیئت رئیسه جدید شورای هماهنگی روابط عمومی های ادارات شهرستان دشتستان
  • یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید
  • نشست فرماندهان پایگاه‌ها و شورای حوزه مقاومت بسیج شهدای پتروشیمی به میزبانی پتروشیمی جم
  • آغاز عملیات اجرایی پروژه ٣۵٠٠ واحدی سازمان انرژی اتمی
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • اولین واریزی بزرگ برای معلمان در 1403
  • اسرائیل را چه باید؟
  • .: شهرزاد آبادی حدود 13 ساعت قبل گفت: درودتان باد. همگی چند ...
  • .: لیلادانا حدود 4 روز قبل گفت: درود بردکتربایندری ودکترفیاض بزرگوار. ...
  • .: علی حدود 6 روز قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 6 روز قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 6 روز قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 6 روز قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 6 روز قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 7 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 9 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 10 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...