امروز: چهارشنبه 05 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 10 اسفند 1392 - 08:07

اتحادجنوب: قیمت دلار آمریکا در آخرین روز هفته گذشته، مجددا افزایش یافت و بالای 3 هزار تومان قرار گرفت. این در حالی است که دامنه نوسان قیمت‌ها در روز پنج‌شنبه کاهش یافت و بسیاری از ارزها در بازار تهران تغییر قیمتی ثبت نکردند.

اتحادجنوب: قیمت دلار آمریکا در آخرین روز هفته گذشته، مجددا افزایش یافت و بالای 3 هزار تومان قرار گرفت. این در حالی است که دامنه نوسان قیمت‌ها در روز پنج‌شنبه کاهش یافت و بسیاری از ارزها در بازار تهران تغییر قیمتی ثبت نکردند.

به هر روی صرافان راسته بازار معتقدند که تقاضای زیاد برای ارز در این روزها اجازه کاهش قیمت‌ها را نمی‌دهد و افزایش تقاضا در صورت کاهش قیمت، مجددا قیمت‌ها را بالا می‌برد.

علاوه‌بر این، قیمت سکه به‌دلیل توقف روند صعودی اونس و کاهش تقاضا به‌دلیل افزایش قیمت در آخرین روز هفته گذشته قدری پایین آمد. فعالان بازار برای سکه، استدلالی مشابه دلار را مطرح کرده و معتقدند در صورت کاهش قیمت، تقاضا افزایش یافته و قیمت‌ها را بالا می‌کشد. در آخرین روزهای هفته گذشته، طلای جهانی نیز نوساناتی را متحمل شد.

کارشناسان این نوسانات را به‌طور عمده ناشی از سخنرانی رئیس بانک مرکزی آمریکا، آمارهای بازار کار این کشور و کاهش نرخ برابری یوآن در مقابل دلار عنوان می‌کنند.مثلثی که در کنار تورم پایین در ناحیه یورو می‌تواند به تقویت طلا در ماه‌های آتی کمک کند.


بازار ارز
قیمت دلار آمریکا در آخرین روز هفته گذشته قدری بالا رفت و دوباره بالای سطح 3 هزار تومانی قرار گرفت، اما دامنه نوسان سایر ارزها کاهش یافت و بازار دوباره قدری آرام شد. با این وجود، فعالان بازار بر این باورند که تقاضا برای ارز به‌ویژه دلار در این روزها نسبتا زیاد است و افرادی که به ارز نیاز دارند در صورت افت قیمت، سطح تقاضا در بازار را افزایش خواهند داد و دوباره موجب افزایش قیمت‌ها می‌شوند.

این امر در مورد دلار آمریکا با وضوح بیشتری مشاهده شد. تقاضای مسافران نوروزی قیمت دلار را بالا برد و به 3 هزار و 10 تومان رساند. در نتیجه تقاضا قدری پایین آمد و مردم منتظر شدند تا قیمت دلار پایین بیاید. نرخ این ارز پایین آمد و در روز چهارشنبه روی 2 هزار و 990 تومان قرار گرفت. با افت قیمت دلار افرادی که به این ارز نیاز داشتند، به بازار آمده و با بالا بردن تقاضا قیمت این ارز را مجددا به بالای سطح 3 هزار تومانی رساندند.

رفتار این ارز در طول هفته گذشته ادعای صرفان را تا حدی تایید کرد. آنها پیش از این اظهار کرده بودند به‌رغم افزایش تقاضا در چند هفته پایانی سال، قیمت دلار خیلی از 3 هزار تومان بالاتر نخواهد رفت و کاهش تقاضا به دنبال افزایش قیمت، نرخ دلار را دوباره پایین می‌کشد.

به هر روی نوسان نرخ ارز در هفته‌های پایانی سال قدری افزایش می‌یابد و این امر طبیعی است، «جمشید عدالتیان»، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران نیز نوسانات اخیر در بازار آخر سال ارز را کاملا عادی عنوان می‌کند و درحالی‌که صرافان حضور مجدد دلالان در بازار را در تشدید نوسانات موثر می‌دانند، معتقد است تقاضای کاذب و سوداگری در این بازار وجود ندارد.

به هر روی در آخرین روز هفته گذشته دامنه نوسانات کاهش یافت و قیمت عمده ارزها تغییر قابل‌توجهی را ثبت نکرد. از جمله اخباری که به گسترش روابط اقتصادی ایران مربوط می‌شود و احتمال دارد آینده بازار را تحت تاثیر قرار دهد نیز می‌توان به مذاکرات ایران، هند و عمان اشاره کرد. بر این اساس، مذاکرات وزرای خارجه ایران، هند و عمان در مورد انتقال گاز ایران به هند از بستر دریا، دیروز به صورت رسمی در «دهلی نو» آغاز شد.

معاون وزیر نفت هند نیز از آمادگی کشورش برای پرداخت 5/1 میلیارد دلار پول نفت ایران خبر داد و گفت سازوکارهای بانکی لازم برای پرداخت این مبلغ در حال فراهم شدن است.

علاوه‌بر این رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به برگزاری نمایشگاه اختصاصی کالاهای ایران در ترکمنستان گفت: «پیام برگزاری این نمایشگاه توسعه روابط اقتصادی و گسترش تبادلات تجاری دو کشور است و به‌زودی موانع روابط بانکی دو کشور برطرف می‌شود.» بر این اساس کارشناسان اقتصادی اظهار امیدواری می‌کنند که گسترش روابط خارجی ایران به پویایی و عملکرد بهتر بازار در آینده کمک کند.


بازار سکه
انواع سکه در طول هفته گذشته بازدهی مثبتی داشتند، اما روز پنج‌شنبه افت قیمتی جزئی را تجربه کردند. این امر با متوقف شدن روند صعودی قیمت طلا در بازارهای جهانی و کاهش تقاضا به‌دلیل افزایش قیمت در بازار داخل ارتباط داشت.

 سکه‌فروشان بر این باورند که افزایش زیاد قیمت سکه در روزهای اخیر باعث شد که تقاضا برای این کالا پایین آید، ولی در صورت افت قیمت، تقاضا دوباره بالا خواهد رفت و قیمت‌ها را افزایش خواهد داد.

بازار سکه در حال حاضر به روند طلای جهانی نظر دارد و اکنون که از حال رکود و انجماد خارج شده، احتمالا در صورت تقویت اونس، تغییرات نرخ آن را به‌گونه‌ای متناسب منعکس خواهد کرد.

در آخرین روز هفته گذشته، رویداد دیگری نیز در بازار سکه جلب توجه می‌کرد. پیش از این رکود و پایین آمدن سطح عرضه و تقاضا باعث شده بود که قیمت سکه طرح جدید و قدیم روی هم منطبق شوند، اما روز پنج‌شنبه تقاضای بیشتر برای سکه طرح جدید باعث شد که نرخ آن قدری از سکه طرح قدیم بالاتر رود. به اعتقاد سکه‌فروشان این امر نشانه‌ای از پویایی این روزهای بازار را به نمایش می‌گذارد و از عملکرد بهتر بازار حکایت دارد.


طلای جهانی
قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی، در اولین ساعات مبادلات دیروز قدری رشد کرد، ولی دوباره پایین آمد و نسبت به روز چهارشنبه افتی جزئی ثبت کرد. این در حالی است که رئیس بانک مرکزی آمریکا روز پنج‌شنبه دومین بخش از سخنرانی خود را در مقابل کنگره انجام داد.

«جانت یلن» در روز پنج‌شنبه بر آمارهای ضعیف اقتصادی که در ماه‌های اخیر از ایالات‌متحده منتشر شد، اشاره کرد. او علت اصلی وضعیت نامساعد بازار کار آمریکا را در ماه‌های اخیر شرایط آب‌و‌هوایی عنوان و نسبت به آینده اقتصاد آمریکا و وضعیت تورم در این کشور اظهار امیدواری کرد، با این وجود «جانت یلن» اظهار کرد تا زمانی که نرخ بیکاری بالای 5/6 درصد است، امکان ندارد که «فدرال رزرو» سیاست‌های پولی خود را در جهت انقباضی تشدید کند.

وی علاوه‌بر این گفت که بیکاری 5/6 درصدی هدف نهایی «فدرال رزرو» برای بازار کار نیست. با وجود اینکه اظهارات رئیس بانک مرکزی آمریکا در جهت تقویت فلز زرد رنگ بود، به‌دلیل تکراری بودن، واکنش جدی طلا را به همراه نداشت. با این وجود همراه شدن اظهارات «یلن» با آمارهای ضعیفی که روز پنج‌شنبه از اقتصاد آمریکا منتشر شد، قیمت طلا را قدری بالا برد.
 
به گزارش «بلومبرگ» تعداد افرادی که در طول هفته برای عضویت و دریافت حق بیمه بیکاری اقدام کرده بودند افزایش یافته بود، اما همان‌طور که پیش از این کارشناسان اقتصادی اشاره کرده بودند، حساسیت بازار فلز گرانبها به آمارهای اقتصادی آمریکا کاهش پیدا کرده و این امر نرخ اونس را چندان جابه‌جا نکرد. این افزایش قیمت جزئی نیز در ادامه جبران شد و طلا نسبت به چهارشنبه، افت قیمتی جزئی ثبت کرد.

در شرایط کنونی، برخی از تحلیلگران بازار معتقد هستند که احتمال افت قیمت طلا در کوتاه‌مدت به زیر 1311 دلار در هر اونس بسیار زیاد است. آنها معتقدند قیمت طلا پس از انتشار گزارش وزارت بازرگانی آمریکا درخصوص بهبود وضعیت بخش مسکن آمریکا با کاهش نسبی روبه‌رو شده، ولی ادامه تنش‌های سیاسی در اوکراین و تایلند مانع از کاهش بیشتر قیمت‌ اونس شده است.

 انتشار آمارهای مربوط به فروش چشمگیر مسکن در بازار آمریکا طی ماه ژانویه موجب امیدواری سرمایه‌گذاران بین‌المللی نسبت به وضعیت اقتصادی این کشور شد و این مساله افزایش ارزش دلار و در نتیجه کاهش قیمت طلا را در پی داشت.

گرچه فروش مسکن در بازار آمریکا طی ماه ژانویه به بالاترین حد خود در 5 سال و نیم اخیر رسیده؛ ولی کارشناسان معتقدند این مساله موقتی بوده و بخش مسکن آمریکا هنوز با چالش‌های زیادی روبه‌رو است.

 در شرایط کنونی، کارشناسان وضعیت نامطمئن اقتصاد چین، کاهش تورم در ناحیه یورو و رکود اقتصادی در جهان را مهم‌ترین عواملی می‌دانند که می‌تواند به رشد قیمت طلا در ماه‌های آتی کمک کند.

 عوامل ذکرشده نگرانی‌هایی برای سرمایه‌گذاران بین‌المللی به وجود آورده که در صورت ادامه این نگرانی‌ها، استقبال از فلز زرد رنگ افزایش خواهد یافت. با این وجود، اظهارنظر قطعی درخصوص آینده طلا میسر نیست و در شرایط کنونی، بین پیش‌بینی‌های مثبت و منفی از آینده فلز زرد رنگ تعادلی نسبی برقرار شده است./ب

دنیای اقتصاد



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • تجلیل از دو تیرانداز پرتلاش و موفق دشتستان
  • سرنوشت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی
  • بازنده جنگ سخت را برنده جنگ نرم نکنید
  • پهلوگیری بارج ۲ هزارتنی در بندر دیلم / ظرفیت تخلیه و بارگیری در بندر 2 برابر شد
  • اتمام ساخت قطعات پل دسترسی مجتمع بندری نگین/ فاز نخست جاده دسترسی مجتمع بندری نگین آماده بهره برداری/تاکید مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بر لزوم شتاب بخشی به پروژه ها
  • دانشمندان حلقه‌ مفقوده بین رژیم غذایی نامناسب و سرطان را کشف کردند
  • از دست اندركاران معاینات ادواری كاركنان پتروشیمی پردیس تقدیر شد
  • آغاز عملیات اجرایی پروژه ٣۵٠٠ واحدی سازمان انرژی اتمی
  • عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز1403/02/04
  • عناوین روزنامه‌های امروز1403/02/03
  • عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز1403/02/03
  • نیروگاه اتمی بوشهر چقدر برق تولید می‌کند؟
  • عناوین روزنامه‌های امروز1403/02/04
  • بیماریابی در بوشهر افزایش یافت/ تقویت مراکز مراقبت سلامت در استان
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • تفاوت استراتژی فروش در پردیس/ ثبت ۶ ركورد در تولید و صادرات
  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب
  • نقدی بر مجموعه داستان " خین‌جوشون " اثر مختار فیاض
  • مطالبات فعالان محیط زیست از مردم و مسئولان/ آفت محیط زیست زباله های پلاستیکی است/ مسئولان بیشتر از گرفتن عکس پای کار باشند
  • ۱۲ کشور امن در صورت شروع جنگ جهانی سوم (+عکس)
  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • روز سعدی و نکته‌ای نغز از گلستانش
  • تجلیل از دو تیرانداز پرتلاش و موفق دشتستان
  • گشت و گذار دختران جوان در تهران 100 سال قبل (+عکس)
  • سرنوشت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • اسرائیل را چه باید؟
  • اولین واریزی بزرگ برای معلمان در 1403
  • .: لیلادانا حدود 2 روز قبل گفت: درود بردکتربایندری ودکترفیاض بزرگوار. ...
  • .: علی حدود 4 روز قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 4 روز قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 4 روز قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 4 روز قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 5 روز قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 5 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 8 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 8 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...
  • .: اسماعیل حدود 10 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...