امروز: شنبه 01 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 15 دي 1392 - 08:47

مردم شهر برازجان در مراسم پیاده روی ولایت در سالروز شهادت امام رضا (ع) به نمایش گذاشتند ....

نمایش جلوه های ناب و زیبا از انسانیت و عشق به اهل بیت الله

مردم شهر برازجان در مراسم پیاده روی ولایت در سالروز شهادت امام رضا (ع) به نمایش گذاشتند :
جلوه های ناب و زیبا از انسانیت و عشق به اهل بیت الله.
در روز پنجشنبه سیزدهم دیماه سال جاری و همزمان با سالروز شهادت هشتمین اختر تابناک آسمان ولایت و امامت حضرت ثامن الحج آقا علی ابن موسی الرضا (ع) در ابتکاری بسیار جالب و قابل تقدیر توسط مسجد المهدی و هیئت عزاداری جواد الائمه (ع) و همراهی دیگر هیئت های مذهبی، با محوریت و مدیریت خودجوش مردمی، کاروان های عزاداران و مشتاقان امام رضا (ع) و خاندان اهل بیت عصمت و طهارت از شهر برازجان در یک مراسم پیاده روی مسیر حدود 15 کیلومتری از حسینیه سید‌الشهدا(ع) محله فجر تا امامزاده ابراهیم(ع) را با در دست داشتن پرچم ها و بیرق هایی به نام مبارک علی بن موسی الرضا (ع) ، یا حسین و یا ابوالفضل، با ذکر سلام و صلوات بر ائمه و پیامبر بزرگ اسلام به عزاداری دراین مسیر پرداختند.
در این مراسم آنقدر صحنه ها و اتفاقات زیبا و قابل تحسین از دل و جان مردم شکل گرفت،که با قلمی شکسته و با شرمساری از دایره المعارف واژگان مرسوم، که در قبال حرکات ارزشی و انسانی مردم چیزی برای گفتن و نوشتن ندارند، از چند منظر این مراسم را مورد ارزیابی و نگاه کنکاش گرانه قرار می دهیم باشد که ما نیز بخشی از دریای بزرگ معرفت و مرام، عشق و دلبازی، مهر و محبت انسان دوستانه ی مردمی نجیب و متین از دیار عشق و دلدادگی به ولایت و امامت و انسانیت را به رشته تحریر در آورده. و امید است که مورد پسند و قبول واقع گردد و تلنگری باشد، برای کسانی که دل در گرو خدمت متعهدانه و مجدانه برای مردم شریف و فهیم شهر برازجان داشته و دارند.

6image

عشق و ارادت خاص و ناب به اهل بیت الله
دراین مراسم آنچه بیش از هر چیزی بعنوان ارزش و شاخص اساسی نمایان و آشکار بود، شدت بی حد و غیر قابل وصف عشق و محبت اهل بیت و ائمه اطهار در دل و جان مردم بود. چیزی که بعنوان نقطه مشترک و متصل کننده تمام احساسات مردمی به هم بود.و نشان داد آنجا که نام اهل بیت و خاندان پیامبر عظیم الشان اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) به میان می آید مردم مسلمان و شیعه ایران اسلامی که دل و جانشان به عشق حضرت علی (ع) و اولاد و فرزندان و اهل بیتش می تپد و نظر به جایگاه ویژه و خاص حضرت امام رضا (ع) در بین ایرانیان، به ابراز ارادت و احساسات قلبی و واقعی خود به این عزیزان می پردازند و در این روز نیز جمعیت هزاران نفری مردم شهر برازجان در اقدامی خود جوش و در تجمعی آزاد و برخواسته از دل و درون خود و بدون ذره ای اجبار و یا تبلیغات گسترده و یا تعیین جایزه ارزنده و مشخص شدن نفرات برنده با عشق، در کنار هم ، پیر و جوان ، بزرگ و کوچک ، زن و مرد با وجه اشتراکات انسانی و دینی به عشق بازی و ابراز ارادت به ساحت مقدس اهل بیت پرداختند. و در طول مسیر به طرق مختلف و با احساساتی که با هیچ وسیله و ابزار تصویر برداری و یا واژه و کلمه قابل وصف و به نمایش گذاشتن نبوده و نیستند شدت و میزان محبت خود را به ائمه اطهار و حضرت رضا (ع) نشان دادند و شکل و روش جدید و نوینی را از عزاداری و گرامیداشت مقام و منزلت خاندان پاک و معصوم پیامبر نشان دادند، که امید است این شیوه و روش که از پاره ای از جهات با خلق و خوی مردم سازگارتر و از اخلاص و سلامت نفس بیشتر و بهتری برخوردار می باشد، در بقیه ایام و به خصوص ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت ابی عبدالله الحسین (ع) نیز تکرار، و با مدیریت مسئولان امر، به ویژه امام جمعه محترم شهر و هیئت های مذهبی به سمت و سوی مشارکت عمومی مردم در عزاداری ها هدایت گردد. و نه اینکه تنها عده و طیف خاص و محدودی به عزاداری آن هم به شیوه هایی که مردم و به خصوص نسل امروزی چندان نمی توانند با آن ارتباط معنایی خاصی برقرار نمایند برگزار شود، و بخش اعظمی از مردم فقط تماشاگر رقابت های کاذب بین هیئت ها در افزودن تعداد دمام زن ها و تشریفات زاید و تجملاتی هر سال باشند. بلکه مکان های خاصی را برای تجمعات پر شور مردم در نقاط مختلف شهر مهیا گردد که همه مردم بتوانند ضمن حضور به عزاداری برگرفته شده از شعور و آگاهانه، با حضور سخنرانان قوی و تاثیر گذار که بتوانند اهداف واقعی قیام و نهضت حسینی و دیگر ائمه را به مردم و به خصوص جوانان دنیای امروزی انتقال بدهند استفاده نمایند. و عموم مردم در مراسمات حضور فعال داشته باشند نه آنکه تعداد تماشاگران از تعداد عزاداران بیشتر باشد.

نمایش جلوه های زیبا از انسانیت
در این مراسم در کنار عشق و ارادت مردم به اهل بیت به کرار و در اشکال مختلف شاهد مهرورزی و ابراز محبت و مهربانی مردم به هم بودیم.
آنچنان جلوه هایی از مهربانی و عطوفت و محبت و صفات پسندیده و مثال زدنی انسانی بین مردم رد و بدل می شد که برای هر کسی آرامش و احساس رضایت از بودن در کنار هم و حضور در چنین مراسمی را رقم میزد، عده ای از شباهنگام در تلاش برای اماده کردن مسیر و یا ایجاد ایستگاه های صلواتی برای ارائه خدمات به زوار و عزاداران بودند و در این راه چه انگیزه و هدفی جز خدمت صادقانه و خالصانه به عزاداران و مشتاقان اهل بیت خدا و خدمت به انسان و انسانیت می تواند باشد؟! خدمتی که با هیچ چیز مادی نمی توان آن را ارزش گذاری کرد و تنها می توان گفت که این خدمات به جهت به نمایش در آوردن خصلت های ناب بشری از جمله گذشت، ایثار، فداکاری، مهر و محبت، عشق و مهربانی به هم نوعان و کسانی که اشتراکات انسانی فراوانی به جهت ظاهری، درونی و رفتاری، دینی و قومی با هم دارند بوده و قابل تقدیر و پسندیده بوده اند. و باور کنیم همه ما انسانها در این عصر و روزگار به چنین ابراز عشق و محبت و احساسات پاک و سالم به هم در فضای برادری نیازمندیم و نمایش این جلوه ها ما را به زندگی و به آینده و بودن در کنار هم بیشتر و بهتر امیدوار و راغب می نماید .

احترام به حقوق شهروندی همدیگر
وقتی در زندگی روز مره عصبانیت و جسارت های مردم نسبت به هم را در کوچه و خیابان بنا به مشغله های و مشکلات زندگی و بنا به بهانه های ساده و بعضا بسیار سطحی مشاهده می کنیم، مانند بوق زدن های مکرر رانندگان در خیابان، بر نتابیدن اخلاق در ارتباطات اجتماعی ،و رفتار همدیگر را بنا به اختلافات و یا در تعرض بودن گفتمان و نظرات هم در صحبت تحمل نمی نمائیم ،و بسیار رفتار های مذموم و ناپسند دیگر که اکنون در جامعه به نوعی باعث فاصله گرفتن مردم از هم و ایجاد کینه و نفاق در جامعه شده که در انتها همین اتفاقات ساده موجبات بروز معضلات اجتماعی فراوان برای جامعه و شهر می گردد و باعث می شود تا سیمای زشت و غیر واقعی را از رفتارهای ما به نمایش بگذارد. و برخی افراد مریض با مقاصد و نیات پلید آن را بزرگ نمایی نمایند و با تعمیم دادن برخی رفتارها به همه مردم شهر، چهره ای خشن و نا آرام را از مردم در اذهان و افکار دیگران بوجود آورند.
وقتی در ذهن خود دنبال راهکاری برای برون رفت از این معضلات و پیشگیری از فاصله گرفتن قلب های مردم از هم هستیم، بهترین پیشنهاد این هست که چهره ای واقعی از این مردم نجیب را در رهگذر مراسمات و حوادث و در مناسبت های مختلف به نمایش بگذاریم.
براستی می توان گفت در روز گذشته و در این مراسم مردم همواره با گذشت و ایثار و با رعایت حقوق خود و احترام به حقوق دیگران بارها و بارها سبب شدند، که با هم بودن و در کنار هم بودن و زندگی مسالمت آمیز و خوب و خوش بودن را تجربه کنند و رفتارهای همیشگی این مردم دیار را از جمله نجابت و متانت ، صبر و بردباری و استقامت ، خوشرویی و عشق و محبت به هم را به بهترین شکل ممکن به نمایش بگذارند.

مردم محوری
در این مراسم بار دیگر و به خوبی ثابت شد آنجا که مردم خود بر خود مدیریت و محوریت داشته باشند تعهد و مسوولیت پذیری در حد اعلی حرف اول و آخر را می زند. این مراسم مردمی که با تفکر و ابتکار مردم، با کمک و مساعدت، همیاری و همکاری همه جانبه مادی و معنوی مردم، توسط مردم و برای مردم اتفاق افتاد نشان داد که باید در جامعه کنونی ودر برگزاری و اداره مراسمات و نیز مدیریت سازمان ها، به گروه ها و نهادهای مردم محور و خودجوش اعتماد کرد و مردم را به خودشان واگذار کرد.
در خصوص شیوه اجرای این مراسم مردمی در مقایسه با مراسماتی که در مناسبت های مختلف توسط ادارات و یا نهاد های دولتی و حکومتی برگزار می شود این نکته بارز و اساسی را می بایست یادآور شد، که مردم برای رضای خدا، بندگانش و رضایت خاطر خودشان و خدمت به اهل بیت و انسانیت با دل و جان و بدون منت و مزد تلاش می کنند، نه برای تبلیغات و تهیه بروشور و بولتن و سابقه عملکردی که با صرف هزینه های هنگفت نیز گاها همراه می شود.

 

حضور مسئولان در کنار مردم
در این مراسم پیاده روی مردمی و مذهبی، حضور مسئولان و مدیران در کنار مردم حسنات و فواید بسیار خوبی داشت. آنها بدون اجبار و با میل و اراده خود از پشت میزها و دفتر کارشان خارج شده و به سان مردم عادی در کنار و با آنها همراه شدند تا تلنگری برایشان باشد که آنها روزی از همین مردم بوده اند و دگر روزی نیز باید به میان آنان بازگردند. و لذا در هر لحظه از دوران مدیریت و مسوولیت، خود را جزیی از مردم، برای خدمت صادقانه و متعهدانه به مردم بدانند. و در این مراسمات فرصتی برای دیدار های عمومی با مردم و گفتگو های چند نفره خودمانی و بعضا خصوصی با مردمی که برای دیدن برخی از مسئولان باید ساعت ها و گاها روزها در نوبت بنشینند !!! فراهم می شود.

 

استفاده از ظرفیت های بالای روحانیون
در این برنامه و با وجود تعداد زیادی از روحانیون معظم که غالبا جوان بودند و در طول مسیر همگام و همراه با مردم مسیر حرکتی را می پیمودند،صحنه های امید بخش دیگری نیز به چشم می خورد.
این مبلغان دینی با استفاده از مقام و جایگاه وسیع و بالای روحانیت در این انقلاب ، نظام و در میان مردم ، در بین راه با ایجاد حلقه هایی از جوانان و عزاداران ضمن پیمودن مسیر در زمینه موارد مختلف به بحث و تبادل گفتگو مشغول می شدند و با اخلاقی خوب و پسندیده و با خوش رویی به سوالات و ابهامات افراد پاسخ می دادند.
به نظر نگارنده در چنین مراسمات و تجمعات که بیشتر هم جوان محور هستند، باید با مدیریت مدبرانه و با تمهیدات لازم از ظرفیت های بالای طلاب و روحانیت که امروزه چهره های جوان و خوش فکر و دارای تحصیلات عالیه نیز فراوان در حوزه های این شهر وجود دارد، بهترین و بیشترین بهره را برد. و با استفاده از فن بیان و شناخت دقیق دغدغه ها و دل نگرانی نسل جوان و با بهره جستن از روش های ارتباطی کلامی نوین و مورد پسند آنان با آنها با زبان خودشان ارتباط برقرار نمود و با همفکری و تبادل گفتمان، جوانان را از تهاجم گسترده فرهنگی که از طرق شبکه های گوناگون و فراوان ماهواره ای و یا دیگر وسایل ارتباطی نوین در دسترس، و خطرات القا فرهنگ و باور های غلط غربی که با دین و باورهای ما همخوانی و سازگاری ندارند را از آنان دور کرد. می بایست با آگاهی دادن،تفکرات و باورهای ذهنی آنها رابوسیله گفتمان و نقد و بررسی پالایش کرد. و به آنها راه و صراط مستقیم را نشان داد و در پیمودن این راه نیز آنان را یاری و همراهی کرد.

 

ایستگاه های صلواتی
در طول مسیر و به فاصله خوبی چندین و چند ایستگاه صلواتی با محوریت هیئت ها و مساجد شهر برازجان برای ارائه خدمات ،استراحت و تامین نیاز عزاداران در نظر گرفته و پیش بینی شده بود که عده ای از جوانان و مردم آن منطقه و محل به خدمتگزاری عاشقانه و خالصانه مشغول بودند. و با تهیه انواع و اقسام نوشیدنیها و خوردنیها از عزاداران و مردم استقبال و خدمت می کردند که نوع خدمت رسانی و عشق و محبت آنها به جهت ارادت به اهل بیت و مردم و شهروندان قابل تقدیر و تشکر می باشد.
ضمن تقدیر از نفس نیک عمل فوق، بهتر و شایسته تر بود که این ایستگاه ها از قبل هماهنگ و مدیریت می شد، که در فاصله های معین و خاص و هر کدام به یک قسمت از نیازمندی ها و مایحتاج زوار و عزاداران می پرداختند، تا از اسراف جلوگیری می شد و با شکل بهتری خدمات ارائه می گردید و نکته دیگر هم آنکه کاش در کنار هر ایستگاه و یا در طول مسیر سطل ها و یا نایلکس زباله برای ریختن و جمع آوری وسایل پذیرایی پیش بینی می شد تا شکل ظاهری مسیر هم زیباییش را از دست نمی داد. و انبوهی از لیوان ها و ظروف در بین راه چشم هر بیننده ای را از آن صحنه ها آزار نمی داد.

 

نظم و امنیت
در این برنامه و به جهت محوریت مردم با وجود حضور افراد و جمعیت از سنین مختلف از کودک تا پیر و جوان و زن و مرد بنا به دلایل مختلف و از جمله نوع مراسم و مناسبت آن در برگزاری مراسم و با رعایت نکات و مسائل توسط مردم امنیت مسیر با کمک نیروهای انتظامی و با تکیه و محوریت پایگاه های مقاومت و نیرو های بسیج شهر برازجان برقرار بود.اما در زمینه نظم و انسجام برنامه در طول مسیر می شد با اطلاع رسانی از ساعت دقیق حرکت و محل تجمع با استفاده از تدبیر و مدیریت از متفرق شدن مردم و جدا شدن از مرکز و کانون عزاداری جلوگیری کرد تا حضور پرشور مردم بیشتر و بهتر به چشم آید.
به هر حال از همه کسانی که در برقراری امنیت و کنترل راه و تامین سلامتی و آرامش مردم عزادار تلاش و همکاری داشتند تقدیر و ساسپگذاری می گردد.

 

آستان امامزاده ابراهیم( فرزند حضرت موسی کاظم)(ع)
با توجه به اینکه قرار گرفتن امامزاده ابراهیم(ع) در مجاورت و نزدیکی شهر برازجان از دیرباز موجب گردیده تا این مکان جایگاه و منزلت خاصی در بین مردم خداجوی این شهر بیابد و همواره مردم بخشی از خاطرات و وقت خود را در کنار و جوار این مکان قرار دقم می زنند و در چند سال اخیر هم به همت اداره اوقاف و با کمک های مردمی و مدیریت و تولیت امامزاده تغییرات بنایی و مکانی خوب و در خور شان و شایسته ای در خود شبستان امامزاده و محیط اطراف صورت گرفته تا زائران بتوانند به شکل مطلوب از این مکان مقدس بهره ببرند؛ لذا انتخاب مسیر انتهایی پیاده روی در جوار آستان امامزاده ابراهیم که قرابت برادری نیز با حضرت امام رضا (ع) دارد بسیار جالب و خوب بود که شایسته تقدیر می باشد.
برگزاری چنین مراسماتی در این مکان سبب توجه بیشتر مردم به این مکان می شود که بعنوان یکی از مکان های مذهبی و اعتقادی مردم قابل بسط و گسترش نیز می باشد.
اما لازم بذکر که در مراسم برگزار شده اخیر مطلوبتر بود، با مدیریت بهتر و استقبال باشکوهتری از مردم در این مکان چه از لحاظ امکانات و چه از لحاظ فراهم شدن وسایل پذیرایی و محل نشستن و استراحت عزاداران خسته و نحوه و شیوه عزاداری و سینه زنی به شکل بهتری عمل می شد.

 

خدمات ارائه شده شهری شهرداری برازجان
در این مراسم شاید خیلی از ارگان ها و نهاد ها و سازمان ها با مردم همکاری و تلاش داشتند که با فاکتور گرفتن از نام آنها به طور جامع از آنها به جهت کمک در شکل گیری یک برنامه خیلی خوب و مورد نیاز تشکر و قدردانی می گردداما یکی از نهادهایی که در این بین به لحاظ ماهیت وظیفه ای خود باید بیشترین نقش را در ایجاد و کمک به برپایی این مراسم داشته باشد شهرداری می باشد که فارغ از همه کمک هایی که شده یا نشده انتظار و توقع می رود که این نهاد در این مراسم در دو مقوله جمع آوری و کنترل درست زباله ها و وسایل اضاف و باقیمانده مردم در طول مسیر با در اختیار قرار دادن تعداد زیاد نایلکس زباله به ایستگاه های صلواتی و یا مردم در محل شروع ضمن فرهنگ سازی، مردم را به کمک و یاری رساندن به داشتن شهری زیبا و پاکیزه با محوریت خودشان تشویق و ترغیب می نمود،اما متاسفانه این کاستی خیلی به چشم آمد. همچنین در مورد وسیله ایاب و ذهاب مردم در برگشت از امامزاده هم سازمان اتوبوس رانی و شهرداری بهتر و شایسته تر می توانست مدیریت کند.

 

ضرورت تفکری نو در ایجاد این مراسم
با توجه به تجربه موفق از برگزاری چنین مراسمات و تجمعاتی که عامه مردم را شامل می شود و به هم زیستی مسالمت آمیز و دوستانه و صمیمی مردم در کنار هم منجر می گردد، و حسنات و فواید آن مدت ها در رفتار و اخلاق مردم در جامعه و شهر نسبت به هم پابرجاست و عامل بازدارنده خوب و موثری در مقابل معضلات و مشکلات رفتاری شهری می تواند باشد لذا بعنوان یک پیشنهاد به اعضاء محترم شورای شهر و به جهت پویایی، ایجاد شور و نشاط، مشارکت عمومی مردم در فعالیت های مدنی و اجتماعی، بسط و گسترش ورزش های عمومی و خانوادگی، فراهم آوردن روح برادری و صفا و صمیمیت بین مردم و … بعنوان بخشی از حقوق شهروندان این شهر لازم و ضروری است، که با نگرش و تفکر و تاملی جدی و خاص و با کمک گرفتن از نهاد ها و سازمان های مردم محور و با همراهی، مذاکره، همکاری موسسات و ادارات مرتبط زمینه و بستر را برای برگزاری چنین مراسمات عمومی با حضور عامه مردم در مناسبت های مذهبی و ملی ( اعیاد و میلاد و عزاداری ها ) فراهم نمایند.

 

سخن آخر
در پایان از همه کسانی که به هر نوعی در برگزاری این مراسم مردمی (که بخشی از فواید و تاثیرات آن در مقاله فوق مورد اشاره قرار گرفت ) و رقم خوردن آن خاطرات و تابلوهای زیبای انسانی تلاش و همکاری و مساعدت داشتند تشکر و قدردانی ویژه و خاص می گردد.
به امید تداوم چنین مراسماتی در آتی


یوسف اطمینان

 

 



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1392/10/22 - 00:06
0
0
شایسته است که از شما دوست خوب و خوش اندیش و مردم بزرگوار سپاس گذاری شود. اگر برای دفعات بعد دو مشکل اساسی آن بر طرف شود یکی از بی نظیر ترین مراسمات این چنینی خواهد شد . البته گفتن این نقایص ، دلیل بر نپذیرفتن محاسن آن نیست. بلکه به این دلیل است که می خواهیم هر سال این امر میمون و مبارک ،بهتر و کاملتر برگزار شود. پیشنهاد جهت رفع دو مشکل 1. تعبیه سطل های زباله بزرگ در سراسر مسیر 2. استفاده از تمام ظرفیتهای ادارات و ارگانها و نهادها برای ترابری بهتر در مسیر برگشت مردم مخصوصا افراد مسن.
1392/10/20 - 21:41
0
0
چرا کسی به این مطلب نظری نداده؟!@!
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • نقدی بر مجموعه داستان " خین‌جوشون " اثر مختار فیاض
  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • بازسازی اساسی پاسگاه‌های پلیس راه استان بوشهر
  • ادعاها درباره حمله اسرائیل به ایران / ساقط کردن چند ریزپرنده در آسمان اصفهان
  • ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد
  • روز سعدی و نکته‌ای نغز از گلستانش
  • رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور وارد استان بوشهر شد
  • پتروشیمی پردیس حامی مهمترین رویداد بین المللی در حوزه تاب آوری انرژی
  • حضور کشتی گیران استان بوشهر در مسابقات بین المللی جام شاهد
  • حضور پنج بازیکن بوشهری در اردوی انتخابی تیم ملی فوتبال جوانان
  • محموله بزرگ کالای قاچاق در گناوه کشف شد
  • سرپرست روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان استان بوشهر منصوب شد
  • نگاهی به مهم ترین سیستم های پدافند ایران (+عکس)
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اگر احساس تلخی در دهان می کنید این بیماری در کمین شماست
  • تفاوت استراتژی فروش در پردیس/ ثبت ۶ ركورد در تولید و صادرات
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • پیاده روی یا دویدن، کدام برای لاغری و کاهش وزن بهتر است؟
  • ۱۲ کشور امن در صورت شروع جنگ جهانی سوم (+عکس)
  • دست آویزی برای دومین سالکوچ هدهد خبررسان علی پیرمرادی
  • نشست هماهنگی برگزاری آئین شب شعر ویژه نکوداشت شهید محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • نتا S واگن ؛ یکی از زیباترین خودروهای چینی به بازار می آید (+تصاویر)
  • آیا این ادویه خوش بو می تواند با سرطان پروستات مقابله کند
  • پیشرفت ۶۳ درصدی قطعه اول بزرگ‌راه دالکی به کنارتخته
  • نقدی بر مجموعه داستان " خین‌جوشون " اثر مختار فیاض
  • با این تکنیک به نق زدن و اصرار کردن بچه ها پایان دهید
  • بازتاب حمله ایران در رسانه‌های خارجی: اسراییل زیر آتش
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مسؤولان نگاه بازتری داشته باشند/ جذابترین قسمت کار ما لحظه ای است که درد بیماران آرام می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • دکتر یوسفی با حافظه مثال زدنی
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • مهدی یوسفی؛ جوانِ شایسته و نخبه
  • .: افسری حدود 18 ساعت قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 23 ساعت قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 4 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 5 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...
  • .: اسماعیل حدود 6 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...
  • .: سعید حدود 6 روز قبل گفت: آقای امید دریسی پیش ...
  • .: یونس حدود 7 روز قبل گفت: سلام و درود به ...
  • .: قاسم حدود 9 روز قبل گفت: خوبه لااقل یک نفر ...
  • .: تنگستان حدود 10 روز قبل گفت: چرا چنین مطالب سراسر ...
  • .: حسن جانباز حدود 11 روز قبل گفت: اصلا سفره ای نیست ...