امروز: شنبه 01 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 09 دي 1392 - 23:18

اتحاد جنوب: طرح الزام دولت به غنی‌سازی اورانیوم به میزان حداقل ۶۰‌درصد جهت تامین نیازهای صلح‌آمیز داخلی با ۱۰۰ امضا تقدیم هیأت‌رئیسه مجلس شد.

اتحاد جنوب: طرح الزام دولت به غنی‌سازی اورانیوم به میزان حداقل ۶۰‌درصد جهت تامین نیازهای صلح‌آمیز داخلی با ۱۰۰ امضا تقدیم هیأت‌رئیسه مجلس شد.

سیدمهدی موسوی‌نژاد نماینده دشتستان و عضو کمیسیون انرژی طراح اصلی این طرح است.

به گفته وی نمایندگانی از طیف‌های مختلف مجلس با طرح فوق همراهی داشته و آن را امضا کرده‌اند. موسوی‌نژاد گفته است برای این‌که روز گذشته طرح فوق به هیأت‌رئیسه تقدیم شود،‌ طراحان فرصت زیادی برای جمع‌آوری امضاء نداشتند، اما با وجود این محدودیت‌های زمانی، بیش از ۱۰۰ نماینده از طیف‌های مختلف آن را امضا کرده‌اند.

 

در همین رابطه خبرنگار روزنامه « شهروند» گفت‌وگویی را با موسوی‌نژاد طراح اصلی طرحی که به خروج ایران از مذاکرات ژنو مشهور شده انجام داده است که در پی می‌آید    :


- آقای موسوی‌نژاد، کلیات این طرح که در رسانه‌ها به‌عنوان الزام دولت به افزایش غنی‌سازی اورانیوم تا ۶۰‌درصد مشهور شده، دارای چه محورهایی است؟
این طرح در صورت تصویب نهایی دولت را در شرایطی که اعضای ۱ + ۵ به توافقات با ایران پایبند نباشند و تحریم‌های جدیدی را علیه ما وضع یا تحریم‌های موجود را تشدید کنند، ملزم به اقداماتی می‌کند تا حقوق مسلم مردم ایران تامین شود. بر این اساس دولت موظف می‌شود که برای تامین سوخت هسته‌ای نیروگاه‌ها، زیردریایی‌ها، شناورهای دریایی و مراکز مختلف اقدامات لازم ازجمله افزایش غنی‌سازی تا سطح ۶۰‌درصد را انجام داده و برای افزایش فعالیت‌ تاسیسات و سایت‌های فوردو و نطنز اقدام کند.
همچنین دولت موظف خواهد شد که رآکتور آب سنگین اراک را راه‌اندازی کند و هر ۳ ماه یک‌بار گزارشی از اقدامات انجام شده در چارچوب این طرح را به مجلس ارایه کند.

- چه ضرورتی نمایندگان را برای تدوین و ارایه این طرح تشویق کرد؟

به هر حال ما مذاکراتی را با غربی‌ها به ویژه با اعضای ۱+۵ داشتیم، اما چند روز بعد از این مذاکرات و توافقات حاصل شده در ژنو آمریکایی‌ها اقداماتی را برخلاف توافقات انجام دادند و بهانه آن را هم مصوبات کنگره اعلام کردند. لذا لازم بود که مجلس ایران نیز شرایط لازم را برای اقدامات دولت در زمانی که غربی‌ها به تعهدات خود پایبند نباشند، فراهم کند.

- چه طیف‌هایی از نمایندگان پای این طرح را امضا کردند؟

ما برای این‌که امروز طرح را به هیأت‌رئیسه تقدیم کنیم، عجله داشتیم و نتوانستیم اطلاع‌رسانی لازم را داشته باشیم. با این وجود بیش از ۱۰۰ امضا جمع‌آوری شده و تعدادی از نمایندگان نیز با من تماس گرفته و خواستار امضای طرح بودند. بنابراین می‌توان گفت که از طیف‌های مختلف حاضر در مجلس این طرح را امضا کرده و با آن موافق هستند و کار ما سیاسی و جناحی نیست.

- پس از مذاکرات ژنو برخی از نمایندگان طرحی را با محور الزام دولت به حفظ حقوق هسته‌ای آماده کرده و حتی وعده داده بودند که به زودی این طرح را با اصلاحات تازه به هیأت‌رئیسه تقدیم می‌کنند. آیا طرح فعلی همان طرحی است که بعد از مذاکرات ژنو مطرح شد؟

خیر. این ۲ طرح با هم ارتباطی ندارند و  ۲ مقوله جدا هستند و ما بر اساس شرایط موجود این طرح را تدوین کردیم.

- اصولا باید طرح‌ها و قوانین به صورتی باشند که کارکرد چند روزه و چند ماهه نداشته باشند. این‌که طی چند هفته و با تغییر شرایط ۲ طرح متفاوت در مجلس مطرح می‌شود، آیا به این معنی نیست که به این موارد به صورت کلان و بلندمدت نگاه نمی‌شود؟

با این نظر مخالفم. چرا که بر اساس شرایط باید راهکارهایی را برای آینده داشته باشیم و ما این طرح را برای آینده و در شرایطی که طرف‌های غربی به توافقات پایبند نباشند، آماده کرده‌ایم. به اعتقاد من کاری لازم است و پیش از این‌که اتفاق خاصی رخ دهد، ما دولت را برای زمان‌های بحرانی و مقابله با تهدیدها آماده کرده‌ایم.


-

این طرح در صورت تصویب نهایی و همان‌طور که گفتید ایجاد شرایط خاص، اساسا چقدر قابلیت اجرا دارد؟

مــا طـــرح را بــر اســاس توانمــندی‌های علمی داخلی تدوین کرده‌ایم و دولت ملزم به اقدامات خارج از توان نشده است. مثلا افزایش فعالیت سایت‌های فوردو و نطنز یا راه‌اندازی رآکتور آب سنگین اراک و درنهایت غنی‌سازی ۶۰‌درصدی در داخل ایران کارهایی نیست که ما توانمندی علمی آن را نداشته باشیم.

خوشبختانه جوانان و دانشمندان ایران اسلامی ثابت کردند که از نظر توانایی علمی و قابلیت‌های فنی و مهندسی در عرصه‌های مختلف دارای حرف و نظر جدی هستند و در این زمینه نیز تاکنون بدون نیاز به کشورهای غربی توانستیم دانش هسته‌ای را در داخل ایران بومی کنیم و به‌طور قطع اگر نیاز باشد، فعالیت‌های خود را در حوزه دستیابی به دانش کامل هسته‌ای ازجمله غنی‌سازی ۶۰‌درصدی افزایش داده و به این مهم دست پیدا خواهیم کرد.

- آیا در زمان تدوین این طرح با دولت به ویژه تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای رایزنی و همفکری شده است؟

خیر. رایزنی و گفت‌وگوی خاصی با دولت نداشتیم و تصور هم نمی‌کنیم که دولت و دیپلمات‌های ایرانی با این طرح مخالفتی داشته باشند. چرا که زمان اجرای آن مشروط به عدم پایبندی غربی‌ها به ویژه ۱+۵ به توافقات است.

- به هر حال دولت و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان مسئولیت مستقیم مذاکره و رایزنی با کشورهای غربی ازجمله ۱ + ۵ در مورد پرونده هسته‌ای ایران را برعهده دارند و اگر قرار است تعهداتی به وظایف دولت افزوده شود، آیا نباید پیش از اقدام نظر آنها را جویا شد؟ آیا این‌که دولت و دیپلمات‌های ما از تدوین، جمع‌آوری امضا و درنهایت تصویب این طرح بی‌اطلاع باشند، ذهنیت منفی درباره طرح ایجاد نمی‌کند؟

این‌که دولت از این طرح بی‌اطلاع است را قبول ندارم، چرا که بالاخره از راه‌های مختلف به ویژه اخبار و گزارش‌های رسانه‌ها از این امر مطلع خواهند شد. از سوی دیگر نمایندگان مجلس به‌عنوان وکلای مردم در خانه ملت و همچنین دولت به‌عنوان قوه مجریه وظایف و اختیاراتی دارند و ما در چارچوب این اختیارات و وظایف طرح فوق را تدوین و پس از جمع‌آوری ۱۰۰ امضا به هیأت‌رئیسه تقدیم کردیم.


- در سخنان خود تاکید داشتید که طیف‌های مختلف مجلس با این طرح همراهی دارند. آیا اعضای فراکسیون اقلیت نیز طرح فوق را امضا کرده‌اند؟

ما به موضوع فراکسیون نگاه نکردیم و اگر وقت بیشتری داشتیم،‌ به‌طور قطع با حدود ۲۰۰ امضا طرح را به هیأت‌رئیسه مجلس می‌دادیم.

- کدام نمایندگان فراکسیون اقلیت طرح فوق را امضا کردند؟

در حال حاضر حضور ذهن ندارم و اسامی امضاکنندگان را نمی‌دانم.

 

- برخی از رسانه‌ها طرح فوق را با عنوان «طرح خروج ایران از مذاکرات ژنو» توصیف کرده‌اند. این توصیفات را تا چه اندازه واقعی و صحیح می‌دانید؟


مذاکره یک موضوع متفاوت است و در طرح هیچ بحثی درباره الزام ایران برای خروج از مذاکرات مطرح نشده و این توصیفات را قبول ندارم.

- با توجه به این‌که مذاکرات ایران با ۱+۵ در سال‌های اخیر حواشی و تنش‌های بسیاری را تجربه کرده، آیا در شرایط فعلی مطرح شدن چنین مباحثی ازجمله الزام دولت به غنی‌سازی ۶۰‌درصدی درحالی‌که کشورهای غربی حساسیت بسیاری درباره سطح غنی‌سازی در داخل کشورمان دارند، بر روند مذاکرات فی‌مابین تاثیر منفی نمی‌گذارد؟

به هر حال کشورهای غربی ثابت کرده‌اند که با ایران از در دوستی وارد نخواهند شد و ما هر کاری کنیم، آنها سوءاستفاده خواهند کرد. آیا صحیح است که ما دست روی دست بگذاریم و در برابر هجمه‌ها، تهدیدها و توطئه‌های آنها منفعلانه عمل کنیم؟ همان‌طور که گفتم اجرای این طرح مشروط به عمل نکردن طرف‌های غربی به ویژه آمریکا به تعهدات است و تصور نمی‌کنم هیچ ایرانی ای بخواهد ما در برابر زورگویی‌های غرب دست بسته باشیم و تسلیم زیاده‌خواهی‌های آنها شویم.

  به‌طور قطع دولت ما هم چنین رویکردی نخواهد داشت. آنها نیز برآمده از همین مردم بوده و در چارچوب نظام کار می‌کنند و قطعا در مذاکرات تحقق منافع ملی و برآورده‌کردن نیازها و مطالبات مردم را در اولویت قرار می‌دهند و مطمئن هستیم که دیپلمات‌های ایرانی اگر با کارشکنی و رفتار خصمانه غربی‌ها مواجه باشند، از مواضع جمهوری اسلامی و مطالبات ملی عقب‌نشینی نخواهند کرد.

پیش از تدوین این طرح نیز مطمئن بودیم که طرف‌های غربی جنجال‌سازی کرده و ما را به‌ هزار کار نکرده متهم می‌کنند. اما مردم و مسئولان ایران هیچ‌گاه برای رضایت خاطر غربی‌ها کار نکرده و امروز نیز اگر منافع ما به خطر بیفتد، به‌طور قطع دیپلمات‌ها و دولت در صف نخست مقابله با زیاده‌خواهی‌های غرب قرار خواهند داشت. /ح



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1392/10/16 - 17:39
0
0
منظور عزیز نماینده همون پرونده((MPT))!!!!!!! است. طرح خیلی کارشناسی بوده ، حتما اجرا خواهد شد و تیم مذاکره کننده حتما از ان بهره می برند.
1392/10/16 - 09:20
0
0
......................
پاسخ: با عرض پوزش نظرتان قابل انتشار نمی باشد.
1392/10/13 - 19:57
0
0
باید قبل از اینکه حرفی از دهان بیرون بیاوری درباره عواقب آن نیز بیندیشی آقا سید.
شما چون از حقوق و امکانات کافی برخوردار هستی این جور حرف می زنی. به فکر مردمی باشی که نمی توانند کمر زیر این تحریم و گرانی راست کنند.
نفستان از جای گرمی بلند می شود به کسانی فکر کنید که برای گرم نگه داشتن خود در زمستان به عکس بخاری نگاه میکنند.
با این تفکرات به فکر نباش که باز رای بیاوری سید.

1392/10/13 - 19:46
0
0
اگه در انتخابات گذشته شما انتخاب شدید یا احمدی نژاد !!!?
شما مثلا نماینده این ملت مظلوم یعنی دشتستان هستید!!!!!!!
لطفا
خواهشن
از حقوق مردم دفاع کنید
در تصمیم گیری هایتان از مشورت با مردم خود را بی نصیب نفرمایید
امین
1392/10/12 - 14:29
0
0
آقای نماینده دشتستان ........ اگر حقوق طبقه متوسط و کم درآمد را میگرفتی حتی فرصت امضا گرفتن را هم نداشتی . این تحریم ها مردم را بدبخت کرده است و انسان های کم درآمد درفقر وبد بختی زندگی می کنند ؟ آقای احمدی نژ اد هم می گفت ما باکی از تحریم ها نداریم !!! ولی بعد که معلوم شد تا 185 میلیارد تو مان بدهکاری مانده است وکمبود دارو وهزران مشکلات دیگر که برای مردم بجا مانده است . شما با مسئو لین همکاری کنید تاکشور مابا هدایت مقام معظم رهبری پیشرفت نماید ومردم زندگی خوبی داشته باشند .
1392/10/11 - 09:47
0
0
سید جون
یک ساعت تفکر بهتر از هفتاد سال عبادت است
اخه چرا این همه عجله
عجله کار شیطونه
...!
بازم عجله کردی!
1392/10/11 - 09:31
0
0
یکی از موسوی نژاد سوال کنه غنی سازی اورانیم بهتره یا کاشتن بادنجون
1392/10/11 - 09:13
0
0
اگر شما نماینده مردم هستی باید عمل کردشما با خواست مردم دشتستان یکی باشد هرکسی مسئول یک کاری است است درآن رشته خودش میداند چگونه عمل کند .
1392/10/10 - 19:35
0
0
آقای موسوی نژ اد از مردم دشتستان انتظار انتخاب شدن رانداشته باش چون نظرا ت مردم تا اقدامات شما باهم فرق دارد !!!!
1392/10/10 - 10:26
0
0
.........................................
ای خدا انتخابات بعدی مجلس کی میاد
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • نقدی بر مجموعه داستان " خین‌جوشون " اثر مختار فیاض
  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • روز سعدی و نکته‌ای نغز از گلستانش
  • ادعاها درباره حمله اسرائیل به ایران / ساقط کردن چند ریزپرنده در آسمان اصفهان
  • عناوین روزنامه‌های امروز1403/02/01
  • پتروشیمی پردیس حامی مهمترین رویداد بین المللی در حوزه تاب آوری انرژی
  • قهرمانی دشتستانی ها در لیگ انفرادی تیراندازی استان بوشهر
  • عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز1403/02/01
  • تیم کشتی نونهالان هیئت کشتی دشتستان قهرمان مسابقات انتخابی استان بوشهر شد
  • بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بیشترین وام را در سال ۱۴۰۲ پرداخت کرد
  • 🎥ویدیو/شنبه های اتحاد خبر با سید حمید شهبازی(۵)
  • نشست فرماندهان پایگاه‌ها و شورای حوزه مقاومت بسیج شهدای پتروشیمی به میزبانی پتروشیمی جم
  • شبکه اسرائیلی از زبان نتانیاهو: به دنبال جنگ با ایران نیستیم! / ماموریت‌های مهم‌تری در جبهه غزه و لبنان داریم
  • علائم هشداردهنده حمله قلبی
  • تیم های برتر والیبال ساحلی جام رمًضان دیر مشخص شدند
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اگر احساس تلخی در دهان می کنید این بیماری در کمین شماست
  • تفاوت استراتژی فروش در پردیس/ ثبت ۶ ركورد در تولید و صادرات
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • پیاده روی یا دویدن، کدام برای لاغری و کاهش وزن بهتر است؟
  • ۱۲ کشور امن در صورت شروع جنگ جهانی سوم (+عکس)
  • دست آویزی برای دومین سالکوچ هدهد خبررسان علی پیرمرادی
  • نتا S واگن ؛ یکی از زیباترین خودروهای چینی به بازار می آید (+تصاویر)
  • نقدی بر مجموعه داستان " خین‌جوشون " اثر مختار فیاض
  • آیا این ادویه خوش بو می تواند با سرطان پروستات مقابله کند
  • با این تکنیک به نق زدن و اصرار کردن بچه ها پایان دهید
  • گشت و گذار دختران جوان در تهران 100 سال قبل (+عکس)
  • بازتاب حمله ایران در رسانه‌های خارجی: اسراییل زیر آتش
  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مسؤولان نگاه بازتری داشته باشند/ جذابترین قسمت کار ما لحظه ای است که درد بیماران آرام می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • دکتر یوسفی با حافظه مثال زدنی
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • مهدی یوسفی؛ جوانِ شایسته و نخبه
  • .: علی حدود 5 ساعت قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 6 ساعت قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 18 ساعت قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 18 ساعت قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 23 ساعت قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز 1 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 4 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 5 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...
  • .: اسماعیل حدود 7 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...
  • .: سعید حدود 7 روز قبل گفت: آقای امید دریسی پیش ...