امروز: جمعه 31 فروردين 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 28 آبان 1392 - 09:45
اختصاصی اتحادجنوب:

چند سالی است که مسیر حرکت عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی در برازجان به جهت رفع تراکم تغییر یافته است. این تغییر مسیر نه تنها مشکل تراکم  را حل نکرده بلکه مشکل جدی تری را پیش روی هیأتها و مردم گذاشته است پنج هیات فعال با جمع کثیری  عزادار که در کل شهرستان و بعضا در استان مشهورند را مقابل هم بصورت رفت و برگشت قرار داده اند...

معایب تغییر مسیر عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی در برازجان

اتحادجنوب- خدیجه جوکار: چند سالی است که مسیر  حرکت عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی در برازجان به جهت رفع تراکم تغییر یافته است. این تغییر مسیر نه تنها مشکل تراکم  را حل نکرده بلکه مشکل جدی تری را پیش روی هیأتها و مردم گذاشته است پنج هیات فعال با جمع کثیری  عزادار که در کل شهرستان و بعضا در استان مشهورند را مقابل هم بصورت رفت و برگشت قرار داده اند که به واسطه ادغام صدای طبل و دمام و نوحه خوانی هیاتها به غیر از درگیریها ی مکرر باعث از هم پاشیدگی عزاداری ومراسم گردیده است که ادامه این روند بصلاح جو عمومی وامنیت شهر ومنزلت عزداری امام حسین (ع) نمی باشد.
 با توجه به اینکه هیاتها اجبارا می توانند در یک باند بلوار خیابان شریعتی حرکت کنند عرض کم بلوار جوابگوی جمیعت عظیم عزادار بعضی از هیاتها که چهار ردیف زنجیر زن دارند نبوده و محدودیت و مشکلات جدی را برای عزاداری بوجود آورده است.
وجود کانال رو باز و یک پیاده رو کم عرض در یک سمت خیابان و از طرفی تجمع مردم(زن ومرد) روی جدول باعرض یک متری صحنه های زشت و ناهنجاری از جمله اختلاط مردم وخوردن چوب و طبل و زنجیر به سر و صورت مردم و افتادن آنها در کانال و مواردی دیگر را باعث می شود.
این تغییر مسیرنسبت به سالهای گذشته معایب بسیاری در پی دارد.
رفت و برگشت مسیر حرکتها و اشغال بودن هر دو طرف بلوار شریعتی و عدم وجود مسیر برگشتی برای هیاتها باعث شده تا تمامی ابزار و امکانات وسائل نقلیه و حجله ها و موتورهای برق و باند وغیره بعضا تا پایان مراسم آخرین هیات در خیابان بمانند و بر ترافیک خیابان و مشکلات آمد و شد بیفزاید.
ابهت و عظمت برگزاری مراسم های عزاداری مربوط به ایجاد راهبندان های سنگین و یا فراهم ساختن مزاحمت برای تردد مردم نیست بلکه باید به گونه ای به حرکت خود ادامه بدهند که در رفت و آمد مردم خللی ایجاد نشود و حرمت و شان عزاداری نیز با ایجاد فضایی مناسب بدون هیچ گونه مزاحمتی حفظ گردد.
 شایان ذکر است از سوی راهنمائی و رانندگی و نیروی انتظامی و یا ماموران افتخاری در هیات های مذهبی تا حدودی از بار ترافیکی و مشکلات تردد در معابر و خیابانها کاسته شد.
حال با توجه به همه این مشکلات و به نظر بیشتر مسؤولین هیاتها که سالها در عرصه خادمی عزاداری سالار شهیدان افتخار فعالیت دارند  مسیر قدیم که هیچ کدام از مشکلات ذکر شده را ندارد بسیار مطلوب تر است، چه بسا اینکه عرض خیابان امام عریض تر از یک باند بلوار شریعتی  می باشد خیابان امام با دو پیاده رو عریض و مناسب در دو سمت آن با هشت کوچه فرعی و وجود میدان و چهارراه بسیار بزرگ در دو سمت آن جداسازی خانمها و آقایان چه بسا که قبلا اینطور بوده و نیز اینکه بلافاصله هر هیأت پس از پایان مراسم از مسیر خیابان جایگاه نماز وگذر ماحوزی وسائل خود را به سمت محل خود برگرداند و تداخل و مزاحمتی هم برای سایر هیاتها ایجاد نمی کند.
امیدواریم با یک بررسی کارشناسانه این موضوع پیگیری واین وضع نابسامان  در سال های آینده را سامان بخشند وموجبات رضایت مندی عزاداران حسینی را فراهم آورند.
گفتنی امسال مسیر حرکت عزاداری در شب تاسوعا وعاشورا از بلوار شریعتی صورت گرفت اما در روز عاشورا باهمکاری فرماندهی انتظامی دشتستان مسیر حرکت عزاداری به سمت جایگاه نماز انجام پذیرفت که عزاداران در پایان مراسم با سر دادن شعار نیروی انتظامی تشکر تشکر  رضایت خود را نسبت به این کار نیروی انتظامی  اعلام نمودند.



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1392/09/02 - 11:10
0
0
احسنت
1392/09/02 - 11:07
0
0
عزاداری امام حسین مال همه است ظاهرا عده ای میخواهند عزاداری امام حسین را مصادره کنند بابا خلافکار هم تو این ایام عزاداره مگه تو روضه ها نشنیدید که شرابخور و راه زن تو عزای حسین آدمهای بزرگی شدند بزارید همه بیایند شما چشمت ببند بجاش مداح خوب بیار تو خیابان هم میشه آدم ساخت تو چه مراسمی میتونی اینهارا اینطور جمع کنیید که حرف و عزاداری و اشک و غیره ببینند بزار هر کسی هرجوری دوست داره بیاد تو حرف حساب بزن او چون اومده مجبوره گوش کنه تو چی داری بگی که بدرد بخوره
1392/09/01 - 14:30
0
0
اول بقا و ارزش عزاداری امام حسین در تنوع آن است دوم مقایسه کردن عزاداری با استانهای دیگر اشتباه است چون اصل در عزاداری سنتی است و طبق فرمایش حضرت امام ره عزاداری سنتی باید حفظ شود سوم این تفکر که عزاداری بره توخونه ها تا گناه نشود تفکر غلطی است که عظمت این فرهنگ را کمرنگ کنند پس بروید پاساژها و بازارها متفرق کنید و آقای استوار را که این شهر را تبدیل به پاساژ کرده توبیخ کنید تا گناه نشود یا راهپیمایی 22 بهمن و روز قدس و غیره را تعطیل کنید و هرکس در محله خودش راهپیمایی کند.
سوم آقایان اگر مقایسه زنجان میکنید لطفا مقایسه مشهد و شیراز و قم ... هم بکنید.
چهارم آیا گناه کار در این ایام از پای محافل گناه به خیابان و حتی بقولتان تماشا آمدند و سالی یک بار نوحه عزای حسین را به جای لهو لعب شنیدن بهتر نیست و انگهی در خیابان و در انزار چه گناه کبیره ای انجام میشود و باتوجه به جمعیت عظیم عزادار مگر چند مورد انجام میشود و آیا نمی شود با همکاری بسیج و سپاه و نیروی انتظامی و خود هیئتها ودلسوزها آن را به حداقل رساند اگر بخواهیم میشود به شرط اینکه زیر بار مسئولیت شانه خالی نکنیم.
پنجم بحث ترافیک که در این ایام خودرو در خیابان نباید باشد بیمار و بیمارستان هم شهر های دیگر چه کار میکنند و اینقدر راه فرعی وجود دارد که برای رفت مشکلی وجود نخواهد آمد.
ششم قضاوت را به صاحب عزا میگذاریم وبس
1392/08/29 - 18:33
0
0
باز هم ما به خاطر بلندی صدای دمام ها صدای اذان را نشنیدیم ....
1392/08/28 - 22:46
1
0
من یکبار اومدم از نزدیک دیدم توی عروسی خودم این همه چراغ رنگی نبود ولی توی ماه عزاداری در شب شهادت امام حسین(ع) از انواع لامپ رنگی بود اخه این چه رسمی هست که توی استان افتاده شب عاشورا تا دیر وقت زن و دختر مردم را توی خیابان ها می گردونن این همه مسجد و حسینیه پس برای چی هست تو این ده شب کدوم هئیت زیارت عاشورا می خونه؟
1392/08/28 - 15:39
0
0
در موارد فوق صحبت های خوبی صورت گرفت اگه بخواهیم به معایب وضعیت کنونی و گذشته به اختصار بپردازیم عبارتند از :
-اختلاط وحشتناک آقایان و خانم ها که حتی در مراسمات عروسی هم اینگونه نیست.
- عدم توجه تماشاگران به اصل مطلب. همه اطراف دمام و حجله های فوت شدگان جمعند. حتی به حجله های شهیدان هم توجهی نمی شود
-مسدود شدن حداقل 80%خیابان های اصلی.خدا نکند در این زمان امبلانس سرو کارش به این خیابانها بیفتد.
- هدر دادن کمک های مالی مردمی در این راستا. خدا میداند هرساله چقدر سیم برق و لامپ سوخته یا شکسته و در اثر سهل انگاری به هدر میروند اگر تمامی این کمک های مالی یک جا جمع شوند می شود با آن کاری حسینی تر انجام داد .این هیئت ها هر سال از مردم کمک های مالی زیادی میگیرند .
-دست اندرکاران هیئت ها تمامی کسانی که با تماشاگران در ارتباط هستند آیا تایید صلاحیت شده اند.
-متاسفانه برگزاری مراسم به اینصورت بیشتر جنبه خودنمایی و تماشا دارد.
-نیروی انتظامی نمی تواند تامین امنیت مراسمات به این گستردگی خیابانی را انجام دهند .در اینگونه مراسمات تخلفات زیاد صورت میگیرد .
دل خوش هستیم که عزاداریمان سنتی است ایا موارد فوق پسندیده هستند.
به جای این کار آیا بهتر نیست بانی انجام دهند سازمان تبلیغات اسلامی باشد و هیئت ها کمک دهنده باشند همه عزاداران شهر فقط در یک خیابان مثل خیابان حسینیه اعظم ،خیابان بیمارستان یا خیابان جمهوری اسلامی عزاداری کنند مثل شهرستان زنجان و یا آران وبیدگل .
-چه کسانی مانع انجام عزاداری به صورت متمرکز هستند بنظر شما تماشاگران ، عزاداران ،مسولین هیئت های مذهبی و یا سازمان سازمان تبلیغات اسلامی.
- به نظر شما کسانی که مانع از انجام عزاداری به صورت متمرکز می شوند چه هدفی دنبال می کنند آیا هدفشان حسینی است.
با تشکر
1392/08/28 - 12:41
0
0
سلام بابا هر هیات توی یه مسیر چرا باید همه بیان توی خیابان بازار؟ اینجوری هم بار ترافیک سبک میشه هم توی منطقه خودشون عزاداری میکنند هم خیلی از جرم ها و خطاها کمتر میشه
1392/08/28 - 11:48
0
0
هر هیات تو مسیر خودش عزاداری کنه وبرگرده هیچ لزومی به شلوغ کاری نیست نمایش و مسابقه که نیست که اول داشته باشه اون بالا سری که باید ببینه می بینه خودشم کسی رو داره که بنویسه وثبت بکنه نیت مهمتره خودم رو اصلاح بکنم.
1392/08/28 - 10:56
0
0
با سلام
هیات ها باید ترکیب شوند،بدین صورت که: هیات های خیابان علی آباد همه با هم، هیات های خیابان حسین آباد(بلوار جمهوری اسلامی) همچنین و هیات خیابان امام خمینی (قلعه) با هم در سه دسته عظیم ترکیب شوند تا شور و هیجان وصف ناپذیری بر مراسمات حکم فرما شود (مانند آنچه در دیلم همه ساله اتفاق می افتد). و مسیر ها هم مثل سال های قبل به سمت جایگاه نماز جمعه باشد. برای این سه دسته می توان یک برنامه زمانی دقیق ارایه کرد که هیچ تلاقی با هم نداشته باشند.
1392/08/28 - 10:23
0
0
اصلا باید هر دسته و هیئتی توی خیابون خودش عزاداری کنه.چه دلیلی داره که همه بیان تو خیابون بازار. اینجوری مردم هم پراکنده میشن و همه جمعیت یکجا جمع نمیشن تا بجای عزاداری به گناه کردن مشغول بشن. آخه نگاه کردن به دسته و هیئت چه ثوابی داره؟ بجای این کار برن تو یه هیئتی، مسجدی ،جایی دو قطره اشک برای امام حسین بریزن یا اصلا بشینن تو خونه پای تلویزیون استفاده کنن.
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اگر احساس تلخی در دهان می کنید این بیماری در کمین شماست
  • 🎥ویدیو/طبیعت بکر و زیبای روستای خیرک دشتستان
  • تفاوت استراتژی فروش در پردیس/ ثبت ۶ ركورد در تولید و صادرات
  • پیاده روی یا دویدن، کدام برای لاغری و کاهش وزن بهتر است؟
  • ۱۲ کشور امن در صورت شروع جنگ جهانی سوم (+عکس)
  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • نشست هماهنگی برگزاری آئین شب شعر ویژه نکوداشت شهید محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • دست آویزی برای دومین سالکوچ هدهد خبررسان علی پیرمرادی
  • نتا S واگن ؛ یکی از زیباترین خودروهای چینی به بازار می آید (+تصاویر)
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • پیشرفت ۶۳ درصدی قطعه اول بزرگ‌راه دالکی به کنارتخته
  • با این تکنیک به نق زدن و اصرار کردن بچه ها پایان دهید
  • آیا این ادویه خوش بو می تواند با سرطان پروستات مقابله کند
  • بازتاب حمله ایران در رسانه‌های خارجی: اسراییل زیر آتش
  • در بین رفقایم به تعصب دشتستانی مشهورم/ خودم را مسلمان تکنوکرات می دانم
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مسؤولان نگاه بازتری داشته باشند/ جذابترین قسمت کار ما لحظه ای است که درد بیماران آرام می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • دکتر یوسفی با حافظه مثال زدنی
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 3 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: اسماعیل حدود 5 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...
  • .: سعید حدود 5 روز قبل گفت: آقای امید دریسی پیش ...
  • .: یونس حدود 6 روز قبل گفت: سلام و درود به ...
  • .: قاسم حدود 8 روز قبل گفت: خوبه لااقل یک نفر ...
  • .: تنگستان حدود 10 روز قبل گفت: چرا چنین مطالب سراسر ...
  • .: حسن جانباز حدود 10 روز قبل گفت: اصلا سفره ای نیست ...
  • .: محمد قاسمی حدود 13 روز قبل گفت: درود وسپاس بی کران ...
  • .: محمد حدود 13 روز قبل گفت: استاد احتمالا مقاوله به ...
  • .: محبی حدود 13 روز قبل گفت: فعلا که یک هیچ ...