کد خبر: 178750 ، سرويس: جهان
تاريخ انتشار: 04 خرداد 1402 - 09:59
نروژ هم از تحویل جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین، حمایت می‌کند

اتحادخبر: وزیر دفاع نروژ اعلام کرد این کشور هم از برنامه آموزش خلبانان اوکراینی برای استفاده جنگنده‌های اف-۱۶ حمایت می‌کند.

 

اتحادخبر: وزیر دفاع نروژ اعلام کرد این کشور هم از برنامه آموزش خلبانان اوکراینی برای استفاده جنگنده‌های اف-۱۶ حمایت می‌کند.

 

نروژ هم از تحویل جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین، حمایت می‌کند

به گزارش مهر به نقل از اسپوتنیک، «بیورن آریلد گرام»، وزیر دفاع نروژ می‌گوید که نروژ از طرح آموزش خلبانان اوکراینی برای استفاده جنگنده‌های اف-۱۶ حمایت می‌کند.

پس از ماه‌ها خودداری آمریکا و کشورهای غربی از تحویل جنگنده‌های اف-۱۶به ارتش اوکراین، اخیراً مقامات واشنگتن و اروپا اعلام کردند که طرح آموزش خلبانان اوکراینی را آغاز کرده‌اند.

مقامات نظامی و ارشد روسیه تأکید کردند جنگنده‌های اف-۱۶ در صورت تحویل به اوکراین، جزو اهداف مشروع ارتش روسیه هستند.

دیروز «سرگئی ریابکوف»معاون وزیر خارجه روسیه در این خصوص گفت: بارها گفته‌ ایم که هر گونه تجهیزات و هر سلاحی که توسط کی‌ یف در منطقه عملیات ویژه روسیه استفاده شود، از سوی مسکو یک هدف قانونی به شمار می آید. اصراری که مخالفان ما در جهت تشدید هر چه بیشتر تنش‌ ها دارند، تنها مشکل اصلی امروز نیست؛ بلکه احتمالاً بزرگ ترین تهدید برای امنیت خودشان نیز خواهد بود.

«جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دوشنبه اعلام کرده بود که به زودی جنگنده های اف- ۱۶ به اوکراین ارسال خواهد شد. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این خصوص گفت که وی طرفدار ارسال جنگنده‌های اف-۱۶ ساخت آمریکا به اوکراین است و این اقدام به زودی انجام خواهد شد.

بورل در حاشیه نشست کشورهای عضو کمیسیون اروپا در شهر بروکسل ادامه داد: این ایده خوبی است که گروه- ۷ سرانجام تصمیم گرفته است زمینه را برای تامین جت‌ های جنگنده مورد نیاز اوکراین آماده کند. من فکر می‌ کنم اولین کاری که باید انجام شود، تداوم آموزش خلبانان برای پرواز با این جنگنده‌ ها است تا بتوانیم به زودی این جنگنده‌ ها را در اختیار کی‌ یف قرار دهیم.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نیز پیش‌ تر در ملاقات با ولودیمیر زلنسکی همتای اوکراینی خود در حاشیه اجلاس گروه- ۷ در ژاپن، گفته بود که آمریکا و متحدانش آموزش پرواز با اف- ۱۶ به خلبانان اوکراینی را به‌ زودی آغاز خواهند کرد.

پیش از این نیز جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفته بود که واشنگتن و شرکایش درباره زمان دقیق ارسال جنگنده اف -۱۶ به اوکراین، بحث و تبادل نظر خواهند کرد.

 

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/178750