کد خبر: 178491 ، سرويس: استان بوشهر
تاريخ انتشار: 02 خرداد 1402 - 09:00
نگرخواهی اتحاد خبر/ بررسی یکسال عملکرد بنافی فرماندار دشتستان (11)
فرماندار دشتستان کفش آهنین نیاز دارد/ دوره کنونی رخوت انگیز و با کف جامعه فاصله دارد

اتحاد خبر: سی و یکم اردیبهشت ماه 1401 با حضور استاندار بوشهر و جمعی از مسئولان، احمد بنافی به عنوان فرماندار شهرستان دشتستان معارفه و رسماً آغاز به کار کرد. اکنون در یکمین سالروز این انتصاب، اتحاد خبر نظر برخی فعالان عرصه های مختلف دشتستان را جویا شده است. حیدر کاشف روزنامه نگار و فعال رسانه:....

اتحاد خبر: سی و یکم اردیبهشت ماه 1401 با حضور استاندار بوشهر و جمعی از مسئولان، دکتر احمد بنافی به عنوان فرماندار شهرستان دشتستان معارفه و رسماً آغاز به کار کرد. اکنون در یکمین سالروز این انتصاب، اتحاد خبر عملکرد ایشان را به نگرخواهی گذاشته و نظر برخی فعالان عرصه های مختلف دشتستان را با سه سئوال زیر جویا شده است:


۱. عملکرد یکساله فرماندار دشتستان را چگونه ارزیابی می‌کنید و نقاط ضعف و قوت ایشان از نظر شما چیست؟
۲. در حوزه صنفی که فعالیت دارید انتظارات شما را برآورده نموده است؟
۳. از نظر شما مهمترین اولویت های فرماندار در سال دوم مسئولیتش چه مواردی باید باشد؟

 

حیدر کاشف روزنامه نگار و فعال رسانه:

 

1: برای ما که بیشتر دوران نوجوانی و جوانیمان به فعالیت ها و کُنش های اجتماعی سپری شد، دوره کنونی بسیار رخوت انگیز و با فاصله بسیار از کف جامعه و فعالین اجتماعی به نظر می رسد.
فرماندار کنونی با تمام تلاش هایی که گهگاه از ایشان دیده ایم اما در مسئله ارتباط گیری با نیروهای اجتماعی و فرهنگی نتوانسته آنطور که باید عمل کند. تا آنجا که من اطلاع دارم نه نشست های منظم سالهای پیش در جریان است نه سازمان های مردم نهاد، دیگر دست و دلی به کار دارند.

 

نقش آفرینی فرماندار به عنوان نماینده دولت در شهرستان می‌تواند در حوزه اجتماعی موثرتر و پررنگ تر باشد و در این مسیر کمک گرفتن از نخبگان و بدنه اجتماع کمک شایانی به پیشبرد اهداف و برنامه های دولت خواهد کرد.
دریغ است افرادی که سالها تلاش و تجربه را پشت سر گذاشته اند به آسانی فراموش شوند و از پتانسیل آنها برای موضوعات اجتماعی و فرهنگی بهره نبرد.
ناگفته‌ پیداست که کلیت مجموعه فرمانداری در این یک سال نتوانسته آنطور که باید با مردم و جامعه پیرامونی ارتباط بگیرد و این فاصله بین مردم و فرماندار بیشتر به چشم آمده است.


2:در موضوع پیشبرد برنامه های عمرانی و اقتصادی، دشتستان آن‌قدر کارهای تلنبار شده دارد که نمی دانم از کدام یک نام ببرم. بیمارستان هفده شهریور که سال‌هاست روی زمین مانده یا ورودی های شهرستان از دالکی و شهر برازجان.
از سویی پروژه بزرگ سد دالکی همچنان نا تمام است و از طرف دیگر بخش های کمتر توسعه یافته شهرستان همچون بخش سعدآباد با مشکلاتی به عمر چندین دهه و یا روستاهای بزرگ و کوچکی که بعضاً مسائلشان تا آنتن دهی تلفن های همراه هم تقلیل یافته است، مشتی است نمونه خروار.

 

به نظر نیاز به عزمی جدی تر فارغ از شعارهای مرسوم است. فرماندار دشتستان کفش آهنین نیاز دارد و البته حمایت دستگاه های مدیریتی استان. این کمبود ها و نواقص تاریخی بایست هرچه زودتر در جهت توسعه پایدار برطرف شود.

از دیگر سو نابسامانی در بخش کشاورزی، بازار خرما و الگوی کشت نامناسب دردهای کهنه منطقه خشک و کم آب دشتستان است که نیاز به تدبیر و برنامه ریزی دراز مدت در سامان دهی این حوزه دارد.


با این وجود یکی از کار ویژه های فرماندار دشتستان در بخش کشاورزی و پیگیری توسعه و گسترش صنایع فرآوری است. توسعه صنایع مرتبط با خرما می‌تواند بخش عظیمی از عقب ماندگی های اقتصادی شهرستان را جبران کند.

3: یکی از معضلات اجتماعی در سطح شهر برازجان مسئله اصناف و بازار است. شاهرگ حیاتی این شهر و مناطق دیگر استان که نیازهای خود را از این شهر تهیه می کنند اما روز به روز با عدم سامان دهی بازار روز، هایپرمارکت ها، دستفروش ها و روز بازارها  به اضمحلال و خارج شدن از دور رقابت با بازار شهرهای دیگر پیش می رود. در این مدت هیچ برنامه و تلاش خاصی در‌ حوزه اصناف مشاهده نشده است، درحالی که اگر نگوییم مهمترین حوزه، دستکم یکی از دو سه بخش مهم شهرستان است که نیاز به فکری عاجل دارد.

4:یکی از مهمترین مسائلی که هر روز بغرنج تر و پیچیده تر می شود موضوع اقامت اتباع بیگانه در این شهرستان است. تجمیع بی رویه و خارج از قاعده، نا هماهنگی با عرف اجتماعی و خارج بودن آنها از دور برنامه های فرهنگی، حضور قاچاقی و بدون مجوز بسیاری از آن‌ها و هزار و یک گرفتاری دیگر که هرروزی  که حل نشود مشکلی به صدها مشکل این شهر اضافه خواهد کرد.فرمانداری دشتستان در همه این سال‌ها به ویژه در این یک سال که روند فرار افغان ها از دست طالبان شذت گرفته، هیچ اقدام موثر و دائمی برای این معضل نکرده است.


5:مسئله آب با وجود مشکلات و بحث های سال‌های قبل هیچوقت نه تنها حل نشده بلکه با افزایش روند ساخت خانه باغ ها و فرارسیدن فصل گرما دوباره سربرآورده است. بحث سهمیه بندی و قطعی مکرر آب این روزها دوباره به موضوع مهم زندگی روزمره مردم بدل شده است.فرمانداری دشتستان چاره ای جز ورود جدی و حل همیشگی آن ندارد.آب مسئله حیاتی مردم دشتستان به ویژه در فصل گرما است که اگر تدبیری اندیشیده نشود دوباره در قالب بحرانی اجتماعی سر بر می آورد.


6: از مسئله کیفیت نامطلوب و کمیت دردسر ساز آب که بگذریم مصائبی همچون کمربندی آبپخش، جاده برازجان به اهرم، پل دره فصلی آردو و آلایندگی کارخانه سیمان دشتستان نیز به حال خود رها شده است.

همچنین با توجه به ریاست فرماندار بر شورای سلامت، ترافیک،آموزش و پرورش،آرد و نان و... هیچ تحرک مثبتی در این حوزه ها دیده نمی شود.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/178491