کد خبر: 178218 ، سرويس: گزارش و گفتگو
تاريخ انتشار: 24 ارديبهشت 1402 - 17:20
گزارش اتحاد خبر از سرگردانی و مشکلات مردم در پایتخت انرژی کشور؛
سیلندر گاز هست؛ اما نیست!

اتحادخبر-زینب رنج کش: تهیه کپسول گاز برای برخی از شهروندان استان بوشهر از جمله شهرستان دشتستان و شهر برازجان بسیار سخت و باعث سرگردانی و نارضایتی بخشی از مردم شده است. به گزارش "اتحاد خبر" دلیل این مشکل به درستی مشخص نیست که چرا استان بوشهر پایتخت نفت و گاز کشور باید با مشکل این چنینی رو به رو شود و کپسول گاز برای آنها سهمیه بندی شود...

اتحادخبر-زینب رنج کش: تهیه کپسول گاز برای برخی از شهروندان استان بوشهر از جمله شهرستان دشتستان و شهر برازجان بسیار سخت و باعث سرگردانی و نارضایتی بخشی از مردم شده است.

مدتی قبل در قسمت "حرفهای شما" پایگاه خبری تحلیلی اتحاد خبر پیام یکی از همشهریان توجه ام را به خود جلب کرد. در بخشی از این پیام پر از درد آمده بود: "آقای مدیر مسئول روزنامه اتحاد جنوب لطفا شما که کار خبری انجام میدین پیگیر این کمبود سیلندر گاز در دشتستان باشید.. واقعا برای مملکتی که منبع عظیم گاز رو داره که تو عسلویه داره خام سوزی میشه متاسفم. اونوقت مردم اینجا واسه یه سیلندر گاز دارن دعوا و بد و بیراه نثار هم میکنن. بخدا زشته - یک شهروند برازجانی"

پس از آن نیز چند مورد  تماس با دفتر هفته نامه داشتیم که به خودی خود عجیب به نظر می آمد همه از کارتی شدن یا به اصطلاح سهمیه بندی شدن کپسول گاز مایع و یا سیلندر گاز با خبر بودیم و می دانستیم یک ماهی می شود که این اتفاق رخ داده است بدین صورت تصمیم گرفتم به چند محل توزیع کپسول گاز سر بزنم اولین جایی که رفتم یک محل توزیع دقیقا رو به روی آرامگاه شهر برازجان بود ساعت از ۹صبح عبور کرده بود. فروشنده یا صاحب مغازه مردی بود در دهه چهارم زندگی اش که با چند مراجعه کننده در حال سروکله زدن بود آخرش هم عصبی می شد و می گفت: به والله که دست من نیست آقا جان بروید ثبت نام کنید بروید نام نویسی کنید باید کارت های بانکیتان را شارژ کنید تا اصلا ببینیم به شما تعلق می گیرد یا نه دست من اگر بود که به همه شما کپسول می دادم. بروید شرکت نفت بگویید در محل توزیع به ما هنگام کارت کشیدن گفتند می زند خطای تعریف نشده بروید و‌ گلایه تان را آن جا ببرید.
و صدای همهمه چند مرد و یک زن که اعتراض می کردند و مدام می گفتند: ما ثبت نام کرده ایم و ۲۰روز از آن می گذرد...

کمی منتظر ماندم و در این بین خیلی ها آمدند و دست خالی برگشتند و غرولند کنان میگفتند:

- این چه وضعیست یعنی اگر ما کارت شارژ نکنیم به ما تعلق نمی گیرد؟
- کل شهر را گشتم تا شاید یک جا یک سیلندر گاز به من بدهند تا شاید کارم راه بیفتد اما همه می گفتند نیست اصلا انگار زر شده و باید بابت یافتنش کل شهر را زیر و رو کنیم.


وقتی کمی خلوت تر شد با صاحب مغازه گفتگویی کوتاه داشتم او این مشکل را اینگونه شرح داد: ماهم نمایندگی داریم مثل بقیه مشتری ها که از ما گاز مورد نیازشان را تهیه می کنند ما نیز از شرکت گاز تهیه می کنیم. ما صبح تماس می گیریم اگر گاز باشد می گویند در مغازه ات را باز کن و اگر نباشد کاسبی ما هم لنگ می ماند.


او می گفت: ما هیچوقت در تابستان ها مشکل گاز نداشته ایم اما اکنون بسیار مشکل داریم؛ قبلا مغازه ام را از صبح باز می کردم تا شب تا بتوانم حداقل روزیِ یک روزم را در بیاورم اما حالا در روز ۵۰ هزار تومان هم سود نمی کنم.
این فروشنده عنوان کرد: هرخانواده می تواند چهار سیلندر گاز دریافت کند در ماه اما قبلا اینگونه نبود و هر چقدر که می خواستند می توانستند دریافت کنند.
خانم خبرنگار اگر صبح زود آمده بودید غلغله مردم و حیرانی شان را میدیدید چه می گفتند؟! تا شب می شود بیش از ۱۵۰نفر می آیند آن هم شاید۲۰ نفرشان کارتشان درست باشد.
مغازه دار کپسول گاز افزود: هر کپسول ۲ هزار و پانصد تومان سود دارد من وقتی هر روز کار نکنم و هرروز کارم فعال نباشد به چه امیدی کار کنم وقتی خیلی از خانه ها هنوز گاز کشی نیست مردم چه کنند؟

از رو به روی آرامگاه به سمت خارج از شهر رفتم و از پل آردو گذشتم کنار یک نانوایی سمت چپِ خیابان یک محل توزیع دیگر بود که او هم بسته بود و احتمالا بخاطر نبود کپسول بود. کمی پایین تر به سمت محله کلیجا رفتم و یک محل توزیع دیگر دیدم شلوغ نبود اما چند نفری ایستاده بودند و می گفتند هنوز کپسول ها نیامده است کمی جلو رفتم و خودم را معرفی کردم و چند سوال کردم فروشنده از حالات صورتش مشخص بود کمی بهم ریخته است آرام می گفت: نکند برایمان دردسر شود من دنبال دردسر نیستم ها. به او اطمینان دادم که مشکلی پیش نمی آید و ما فقط دنبال انعکاس مشکل مردم هستیم. او می گفت: نزدیک به یک ماه است سهمیه بندی شده و مشکلی هم نیست.
وقتی از او پرسیدم افرادی که کارت ندارند باید چه کنند تا زمانی که مشکلشان حل شود مانده بود چه بگوید کمی فکر کرد و با انگشتانش بازی کرد و گفت: نمی دانم والله ما فقط به افرادی کپسول می دهیم که کارتشان را درست کرده باشند.

چند عکس از مغازه اشان گرفتم و به راننده گفتم برویم. همین که آمدم سوار ماشین شوم یکی دستش را روی در ماشین گذاشت و با لهجه ای غلیظ گفت: خانم خبرنگار می شود مشکل ماراهم گوش کنید؟!
با تعجب گفتم: البته بفرمایید.
- ما حدود شش ماهی می شود که همراه خانواده مان از افغانستان به ایران آمده ایم، هم پاسپورت داریم و هم مجوز. به نوعی غیر قانونی در ایران نیستیم و تمام کار های قانونیمان را انجام داده ایم اما با تمام این ها نمی توانیم برای خانه هایمان کپسول تهیه کنیم می گویند شما نمی توانید ثبت نام کنید که کارتتان شارژ شود و هیچ پاسخ مشخصی به ما داده نمی شود ما باید چه کار کنیم؟!
- الان که کارت ندارید چطور این وسیه را تهیه می کنید؟
- اینقدر اینجا می ایستیم تا یکی پیدا شود و برای رضای خدا یک کپسول از سهمیه کارتش به ما بدهد. ما عیال وار هستیم و یک کپسول در ماه برایمان هیچ کاری نمی کند نمی توانم مثل زمان قدیم با چوب و هیزم پخت و پز کنیم کاش یکی به ما می گفت چاره کارمان چیست؟
پاسخی برای این تبعه افغانستانی نیز نداشتم. قول دادم مشکلش را انعکاس دهم.


چند جای دیگر را هم سر زدیم و همه یا بسته بودند یا همین مسائل مشترک را بیان می کردند و مشخص شد مشکل بسیاری از شهروندان است‌.
برای اینکه بتوانیم به پاسخی برسیم تا حداقل خیال مردم را راحت کنیم ابتدا با عباس دهقان معاون اقتصادی و برنامه ریزی فرماندار دشتستان تماس گرفتیم اما او پاسخ گو نبود.

با رئیس اداره گاز شهرستان دشتستان تماس گرفتیم، این مشکل را با او در میان گذاشتم و او در پاسخ گفت: نقش شرکت گاز در این مورد این است که مشخص کند شخص مراجعه کننده برای دریافت سهمیه اشتراگ گاز دارد یا ندارد؟ ما فقط یک مرحله از این چرخه هستیم.
محسن ادیبی بیان کرد: ابتدا شهروندانی که گاز لوله کشی در منزل ندارند باید به کافی نت ها مراجعه کرده تا ثبت نامشان انجام شود و پس از اینکه ثبت نامشان انجام شد در کارتابل شرکت گاز قرار می گیرد و شرکت گاز تایید می کند که فرد مراجعه کننده اشتراک ندارد تایید که شد می رود شرکت پخش، شرکت پخش پایانه را مشخص کرده و در کارت بانکیشان فعال شده و هرخانواده می تواند ماهی چهارکپسول دریافت کند.

ادیبی درمورد دلیل کارتی شدن نیز اظهار کرد که شرکت گاز از این مسئله اطلاعی ندارد و مربوط به شرکت پخش فرآورده های نفتی است از این رو ما با روابط عمومی شرکت پخش فرآورده های نفتی شهرستان دشتستان نیز تماس گرفتیم و‌ پاسخ وی در این باره این چنین بود: قبلا ۵ هزار تن، قبل از کارتی شدن کپسول های گاز، گاز مایع در استان بوشهر توزیع می شده است توسط شش شرکت، جنوب گاز، لیان گاز، بوتان گاز و... که اکنون ۹۸درصد استان بوشهر به خط لوله کشی گاز شهری وصل شده اند. آیا بنظر شما ۹۸درصد لوله کشی گاز نباید بر این ۵هزار تن گاز مایعی که داریم توزیع می کنیم در آن کاهشی صورت پذیرد؟
طبق مصوبات مجلس و هیئت دولت باید فروش ما الکترونیکی باشد تا بهینه سازی و صرفه جویی صورت بگیرد.
در خصوص اتباع خارجه نیز که دارای مجوز هستند روابط عمومی شرکت پخش فرآورده های نفتی عنوان کرد: ما یک شماره داریم که شماره رسیدگی به شکایات است می توانند با تماس به این شماره درخواست خود را عنوان کرده و قطعا ما پاسخگوی مشکلاتشان خواهیم بود. ۳۳۳۳۴۰۱۳۳_۳۳۳۳۲۷۸۱

به گزارش خبرنگار اتحادخبر: با توجه به پیگیری های ما چیزی که به درستی مشخص شد، وجود این مشکل و معضل هم برای فروشندگان خرد که جایگاه توزیع دارند و هم برای خریداران است و این دو گروه هستند که متضرر خواهند شد و دلیل آن به درستی مشخص نیست که چرا استان بوشهر که پایتخت نفت و گاز است باید با کمبود این چنینی رو به رو شود و برای داشتن کپسول گاز این منبع انرژی درون استانی سهمیه بندی شود. ضمن اینکه این مشکل فقط در دشتستان نیست و مشکل تمام مناطق و شهرستان های استان بوشهر است.

این طرح تا جا بیفتد ممکن است جمع کثیری از مردم به سختی بیفتند و باید تدابیر جهت انجام هر طرح قبل از اجرایی شدنش صورت پذیرد، امید است مسئولین رسیدگی کنند و باعث نارضایتی مردمی که از گاز لوله کشی بهره مند نیستند نشوند.









لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/178218