امروز: سه شنبه 04 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 19 ارديبهشت 1402 - 12:28

اتحادخبر: طی مراسمی آیین نکوداشت و رونمایی از سردیس پیشکسوتان صنایع دستی و هنرهای سنتی شیراز با حضور شهردار شیراز و معاون زیارت و گردشگری استانداری فارس و جمعی از اساتید حوزه صنایع دستی برگزار شد. 

 

 

اتحادخبر: طی مراسمی آیین نکوداشت و رونمایی از سردیس پیشکسوتان صنایع دستی و هنرهای سنتی شیراز با حضور شهردار شیراز و معاون زیارت و گردشگری استانداری فارس و جمعی از اساتید حوزه صنایع دستی برگزار شد. 

رونمایی از سردیس پیشکسوتان صنایع دستی و هنرهای سنتی شیراز

 

در چهارمین روز از هفته نکوداشت روز شیراز طی مراسمی آیین نکوداشت و رونمایی از سردیس پیشکسوتانِ صنایع دستی و هنرهای سنتی شیراز با حضور شهردار شیراز و معاون زیارت و گردشگری استانداری فارس و جمعی از اساتید حوزه صنایع دستی برگزار شد. 

محمد حسن اسدی، کلانشهر شیراز دوشنبه ۱۸ اردیبهشت در این مراسم با بیان اینکه آیین نقش ماندگار با هدف پاسداشت و تجلیل از ۶ نفر از اساتید برجسته و فاخر شهر شیراز در حوزه صنایع دستی برگزار شد، اظهار کرد: شهر شیراز را با یک آوازه می‌شناسند و این شهر یک نام و نشانی دارد و نمی‌توان گفت که شیراز تنها متعلق به ایران و یا آسیا است، بلکه شیراز متعلق به تمام جهان است.

او به دلایل دستیابی شهر شیراز به این آوازه، شهرت و نشانه اشاره کرد و افزود: در راستای حفظ این شهرت مسئولیت همه شهروندان و مجموعه شهرداری وظیفه سنگینی است تا بتوانیم آنرا به درستی مدیریت کرده و تا به این شهر مقدس خدمت رسانی شود. 

اسدی ادامه داد: طی چندین سال است که به عنوان شهر جهانی صنایع دستی معرفی و دبیرخانه آن به شهرداری شیراز واگذار شده است و راه طولانی برای این حوزه در پیش دارد، چرا که صنایع دستی از دل فرهنگ، هنر، سنت و آداب و رسوب برگرفته شده است. 

شهردار شیراز در این مراسم ضمن اعلام آمادگی از دست ساخته‌های هنرمندان و دانش هنرمندان عرصه صنایع دستی، گفت: ساختمان شهرداری پس از هشتاد سال پس از اسکان در ساختمان قدیم خود در میدان شهداء به ساختمان جدید منتقل شد و ساختمان قدیم به موزه بلدیه تبدیل شد و این قول را می‌دهیم که بخشی از ساختمان این موزه به نمایش و ارائه آثار هنرمندان اختصاص یابد. 

اسدی همچنین در این مراسم از معاون فرهنگی خود درخواست کرد تا به جد موضوع بهره برداری از فاز اول موزه بلدیه را تا پایان امسال به جد دنبال کند. 

او با بیان اینکه شهرداری شیراز در یک دهه گذشته تلاش کرد و در بافت تاریخی و فرهنگی در محور سنگ سیاه بازارچه هنر را احداث کرد، گفت: این بازارچه هم اکنون با بیش از ۷۰ غرفه سنتی در بافت قدیمی و تاریخی ساخته و به اتمام رسید و پس از آن شرکت دولتی توسعه گردشگری متولی سایر اقدامات شد تا در حوزه خدمات رسانی موارد لازم را انجام دهد.

اسدی با تأکید بر اینکه بازارچه هنر تنها مختص به هنر و صنایع دستی است و نباید به دیگر حوزه‌ها اختصاص داده شود، عنوان کرد: طی یک دهه گذشته نیز باغ هنر بخشی از کوشک میدانی آن به خانه هنرمندان تبدیل و اختصاص داده شده است.

شهردار شیراز با بیان اینکه باید ایجاد روز بازار و بازارچه‌های فصلی صنایع دستی در شهر شیراز دنبال شود، افزود: باتوجه به بازارهای هفتگی و روزانه‌ای که در شهر شیراز برپا می‌شود راه‌اندازی این بازارها مورد استقبال شهروندان قرار خواهد گرفت و نیاز است ایجاد یک فضای ساماندهی شده ویژه بازارچه‌های فصلی و روز بازارها در شیراز در دستور کار باشد. 

اسدی تصریح کرد: باید در حوزه هنرهای صنایع دستی همچون خاتم کاری، مس گری، منبت کاری که به اسم و منتسب به شیراز است چندین المان و نماد طراحی و در میادین و معابر اصلی شهر نصب شود که در این موضوع به کمک اساتید حوزه صنایع دستی نیازمندیم. 

او با بیان اینکه این حداقل اقدامی است که برای اساتید حوزه صنایع دستی میتوان انجام داد، افزود: باید قدردان هنرمندان و پیشکسوتان بوده که در این راستا یکی از ده‌ها برنامه‌ای که شهرداری شیراز در هفته شیراز جاری تدارک دید برنامه نقش ماندگار در راستای تجلیل از اساتید بود. 

شهردار شیراز با اعلام این موضوع که شهر شیراز به عنوان شهر جهانی صنایع دستی انتخاب و دبیرخانه آن به شهرداری واگذار شده است، افزود: باید نقش و رسالت خود را در برابر تاریخ، مردم و تمام مواردیکه امروز ما میراث دار آن‌ها هستیم بدرستی ایفا شود. 

اسدی همچنین در خصوص برنامه‌های حمایتی از آثار هنرمندان عرصه صنایع دستی، گفت: باتوجه به فضاهای ایجاد شده برای تولید و عرضه محصولات صنایع دستی در مکان‌هایی همچون باغ هنر و بازارچه هنر در محلات تاریخی شیراز برای عرضه محصولات، وظیفه شهرداری است تا در کنار سایر دستگاه‌های اجرایی در استان حمایت لازم از تولید آثار اساتید در دستور کار باشد. 

اختصاص یک طبقه از ایستگاه مترو وکیل الرعایا به تولید و عرضه محصولات صنایع دستی از دیگر موضوعات مورد اشاره شهردار شیراز در این جلسه بود. 

تولید محصولات صنایع دستی عامه‌پسند باشد 

در ادامه مراسم معاون گردشگری و زیارت استانداری فارس با اشاره به رونمایی از سردیس اساتید برجسته حوزه صنایع دستی، عنوان کرد: رونمایی از سردیس اساتید برجسته حوزه صنایع دستی در شیراز یکی از اقدامات فاخری بود که شیراز به آن نیاز داشت.

محمد فرخ زاده گفت:طی چند روز گذشته هیأت‌های مختلفی از سایر کشورهای جهان به فارس و شیراز سفر داشتند که تأکید همه این نمایندگان انتقال فرهنگ از طریق رویکرد صنایع دستی بود. 

او با اشاره به اینکه در شورای توسعه گردشگری استان مصوبات متعددی تدوین شد، افزود: راه‌اندازی مرکز توسعه و ترویج باز زنده سازی دست بافت‌های داری در دو محله بالا کفت و اسحاق بیگ شهر شیراز، احیاء بافت تاریخی و تبدیل هر خانه به یک کارگاه سنتی که نوید و رونق آینده شهر شیراز را در بر خواهد داشت و موضوع حمایت از صنایع دستی در ساخت و سازها و استفاده از ظرفیت این حوزه، راه‌اندازی بازارچه‌های صنایع دستی، طراحی و ساخت المان‌های شهری و نامگذاری خیابان‌ها به نام صنایع دستی آثار هنرمندان و پرداخت اعتبارات و راه اندازی از جمله اقداماتی است که در پی مصوبات شورای توسعه گردشگری در دستور کار است.

معاون گردشگری و زیارت استانداری فارس همچنین به برپایی بازارچه‌های صنایع دستی در ایام نوروز در سطح استان اشاره و عنوان کرد: براساس آمار ارائه شده این بازارچه‌ها بیش از سه هزار شغل مستقیم و غیر مستقیم ایجاد کرد. 

راه‌اندازی بازارچه‌های صنایع دستی در جریان برگزاری بازی‌های جام جهانی در کشور قطر از دیگر موضوعات مورد اشاره معاون زیارت و گردشگری استانداری فارس بود و وی ادامه داد: این کار خواستگاه ارزشمندی دارد و ریشه در آداب و سنن و گذشته ما دارد و به عنوان یک امانت به آن نگاه می‌شود که باید به نسل آینده منتقل کرد و این یک وظیفه انسانی و ساختاری است که همه باید برای تلاش کنند. 

فرخ‌زاده یادآور شد: کار هنر آسان نیست و به شدت طاقت فرسا، خلاق و نوآورانه است که دارای نگاهی کاملا متفاوت بوده که در نهایت موجب خلق اثر، مسرت و نگاهی متفاوت در حوزه اجتماعی می‌شود. 

او تأکید کرد: در شهر شیراز باید بتوان محصولات با کیفیت تولید کرد که عامه پسند باشد. از سوی دیگر صنایع دستی باید به سبد کالای خانوار و دکوراسیون منازل اضافه شود و این نکته حائز اهمیت است که آثار صنایع دستی به گونه‌ای طراحی و سطربندی شود که برای تمام دهک‌ها قابل استفاده بوده و بتوان در سبد کالای فرهنگی خانوار از آن استفاده شود. 

در ادامه این آیین سلمان گورنگی، دبیر رویداد نقش ماندگار در سخنانی عنوان کرد: طی مدت سه سال است که شهر شیراز به عنوان شهر جهانی صنایع دستی انتخاب شد و اقداماتی را در دستور کار دارد تا این عنوان همواره بر این شهر بماند. 

او در این مراسم به فهرست برخی از برنامه ریزی‌های صورت گرفته در دبیرخانه شهر جهانی صنایع دستی شیراز اشاره کرد و افزود: پیگیری و برنامه ریزی رونق سرمایه گذاری در حوزه صنایع دستی و هنر، راه‌اندازی کارگروه اقتصاد هنر، راه اندازی گروه تخصصی حراج ملی و بین المللی صنایع دستی با اجرای دستور العمل قانونی، برگزاری همایش چهره ماندگار در بخش صنایع دستی، برنامه ریزی جهت تعامل و همکاری با دستگاه‌های مختلف در حوزه صنایع دستی، برگزاری همایش چهره‌های ماندگار و نصب کاشی ماندگار بر سر در منازل اساتید حوزه هنر از جمله برنامه‌های دبیرخانه شهر جهانی صنایع دستی است. 

همچنین در حاشیه این مراسم از شش نفر اساتید حوزه صنایع دستی همچون غلام رضا تجویدی استاد و مفاخر برجسته کشوری در رشته نگارگری، جلال غلامی از اساتید پیشکسوت خاتم کاری، بهرام منبتی از مفاخر حوزه منبت کاری، عبدالخالق گلریز خاتمی از اساتید برجسته حوزه خاتم کاری، علی صدری از اساتید ارزشمند و هنرمند رشته قلمزنی و محمود بارغن استاد مس گری تجلیل شد و در محل باغ جهان نما از سردیس این شش استاد فاخر حوزه صنایع دستی شهر شیراز رونمایی شد.

 



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • تولید 24 هزار تن میگو پرورشی در استان بوشهر در سال ۱۴۰۲
  • شفاف‌سازی آریاساسول در رابطه با مصوبات مجمع عمومی سال ۱۴۰۲
  • تجلیل از دو تیرانداز پرتلاش و موفق دشتستان
  • پهلوگیری بارج ۲ هزارتنی در بندر دیلم / ظرفیت تخلیه و بارگیری در بندر 2 برابر شد
  • بازنده جنگ سخت را برنده جنگ نرم نکنید
  • دانشمندان حلقه‌ مفقوده بین رژیم غذایی نامناسب و سرطان را کشف کردند
  • اتمام ساخت قطعات پل دسترسی مجتمع بندری نگین/ فاز نخست جاده دسترسی مجتمع بندری نگین آماده بهره برداری/تاکید مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بر لزوم شتاب بخشی به پروژه ها
  • عناوین روزنامه‌های امروز1403/02/03
  • نیروگاه اتمی بوشهر چقدر برق تولید می‌کند؟
  • عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز1403/02/03
  • سود سال 1402 آریا از طریق سجام واریز شد
  • ادامه لغو کنسرت ها در بوشهر
  • عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز1403/02/04
  • بیماریابی در بوشهر افزایش یافت/ تقویت مراکز مراقبت سلامت در استان
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • تفاوت استراتژی فروش در پردیس/ ثبت ۶ ركورد در تولید و صادرات
  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب
  • نقدی بر مجموعه داستان " خین‌جوشون " اثر مختار فیاض
  • مطالبات فعالان محیط زیست از مردم و مسئولان/ آفت محیط زیست زباله های پلاستیکی است/ مسئولان بیشتر از گرفتن عکس پای کار باشند
  • ۱۲ کشور امن در صورت شروع جنگ جهانی سوم (+عکس)
  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • روز سعدی و نکته‌ای نغز از گلستانش
  • گشت و گذار دختران جوان در تهران 100 سال قبل (+عکس)
  • شگفت‌انگیزترین «دوربین‌های جاسوسی» تاریخ؛ از پاکت سیگار تا رادیو! (+عکس)
  • به بچه‌هایتان نودل ندهید!
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مسؤولان نگاه بازتری داشته باشند/ جذابترین قسمت کار ما لحظه ای است که درد بیماران آرام می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • دکتر یوسفی؛ مدیری در کنار همکاران
  • .: لیلادانا 1 روز قبل گفت: درود بردکتربایندری ودکترفیاض بزرگوار. ...
  • .: علی حدود 3 روز قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 3 روز قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 4 روز قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 4 روز قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 4 روز قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 4 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 7 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 8 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...
  • .: اسماعیل حدود 9 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...