کد خبر: 178054 ، سرويس: استان فارس
تاريخ انتشار: 19 ارديبهشت 1402 - 12:46
آغاز به کار نخستین همایش ملی دو سالانه "دین، انسان و سلامت" در شیراز

اتحادخبر: نخستین همایش ملی دو سالانه «دین، انسان و سلامت» با رویکرد مطالعات بین رشته‌ای در شیراز آغاز به کار کرد.

 

اتحادخبر: نخستین همایش ملی دو سالانه «دین، انسان و سلامت» با رویکرد مطالعات بین رشته‌ای در شیراز آغاز به کار کرد.

آغاز به کار نخستین همایش ملی دو سالانه "دین، انسان و سلامت" در شیراز

به گزارش ایسنا؛ نماینده ولی فقیه در فارس دوشنبه ۱۸ اردیبهشت در این همایش به تبیین جایگاه و اهمیت همایش و موضوع «یاری‌های دین در تحول و تعالی سلامت» پرداخت.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام با تاکید بر نقش دین و تقویت نگاه معنوی در حوزه سلامت و با بیان اینکه این همایش با دو رویکرد مهم و در راستای تقویت نگاه معنوی در حال برگزاری است، گفت: این موضوع مورد علاقه مدیران و برنامه ریزان وزارت بهداشت نیز بوده است، اما موضوعی که دانشگاه علوم پزشکی شیراز با همکاری دانشکده علوم قرآنی شیراز آغاز کرده، مباحث عمیق تر و گسترده تری را شامل می‌شود که با نگاه تمدن سازانه به این موضوع می‌پردازد.

او با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در رابطه با اینکه «ما امروز مواجه با یک پیچ تاریخی مهم هستیم»، درباره رویکرد دوم این همایش، عنوان کرد: این موضوع تنها جنبه سیاسی ندارد، بلکه ابعاد علمی و تمدنی بشر را نیز در بر گرفته است.

امام جمعه شیراز با تاکید بر اینکه در رویکرد دوم، آینده جهان به شکلی است که حضور دین در زندگی انسان بسیار گسترده و عرصه سلامت نیز از حضور دین بهره‌مند می‌شود، افزود: بر این اساس در سلامت جسمانی؛ از بهداشت و تغذیه گرفته تا روش‌های علم پزشکی و جهت گیری و استراتژی‌های سلامت، همه متاثر از دین خواهند بود.

آیت‌الله دژکام با اشاره به رقابت بین ادیان، تاکید کرد: در چنین شرایطی باید بتوانیم توانمندی‌ها و حقانیت دینی اسلامی خود را در این عرصه رقابت، اثبات کنیم. او این همایش علمی را فرصتی مناسب دانست تا همانطور که شیراز و مکتب شیراز در فلسفه و پزشکی از گذشته در تاریخ به نحو مطلوب خود را مطرح کرده است، اکنون نیز بتوانیم تکرار کننده حیات جدیدی در این زمینه برای شیراز و مکتب شیراز باشیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز محور این همایش را بررسی و تبادل نظر نقش دین در حوزه سلامت دانست و گفت: تجربه نشان داده افرادی که شیوه زندگی آنان بر اساس اصول و آموزه‌های دینی باشد، دچار عوارض و مشکلات اجتماعی و جسمی کمتری می‌شوند.

سید وحید حسینی با تاکید بر اینکه تلاش برای توسعه علم، فرهنگ، باور و اعتقاد در مجموعه‌های علمی، دانشگاهی و شهر شیراز، از پیشینه دیرینه ای برخوردار است، عنوان کرد: در گذشته، افرادی که به طبابت می‌پرداختند را حکیم می‌نامیدند که این عنوان، گویای تلاش در راستای توسعه و ارتقای سلامت روحی و معنوی افراد نیز بود و این مهم جزو مبانی دینی ماست.

او اظهار کرد: این همایش فرصتی ارزنده برای تبادل نظر در رابطه با نقش دین در ارتقای سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی افراد است. 

مدیرگروه ارتقای سلامت فرهنگستان علوم پزشکی ایران، دیگر سخنران این همایش بود که ضمن ارائه توضیحاتی پیرامون تاریخچه علم پزشکی در ایران، ظرفیت‌های استان فارس در زمینه رشد و شکوفایی اخلاق و سلامت معنوی در جامعه را بیان کرد.

کامران باقری لنکرانی افزود: با توجه به پیشینه و تجارب ارزنده اساتید برجسته اخلاق و علوم پزشکی در شیراز، می‌توان برای رونق و توسعه این علوم برنامه ریزی کرد و در این همایش نیز با هم اندیشی، نگاه ویژه بین رشته‌ای به حفظ اخلاق حرفه‌ای، سلامت اجتماعی و سلامت معنوی در جامعه داشت.

 

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/178054