امروز: سه شنبه 04 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 12 ارديبهشت 1402 - 18:15
اختصاصی/ گفتگوی اتحاد خبر با زهرا ناصری خواه معلم نمونه دشتستانی به مناسبت روز معلم؛

اتحاد خبر- زینب رنج کش: 12 اردیبهشت سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری روز معلم نامیده شده است. به همین مناسبت اتحاد خبر با زهرا ناصری خواه معلم نمونه استانی که اکنون مشغول خدمت در مدرسه رضوان برازجان است به گفتگو نشسته است.. از همکارانم خواهش می کنم استعداد دانش آموزانشان را بشناسند و به آن بها دهند.. زندگی با حقوق معلمی سخت است...

اتحاد خبر- زینب رنج کش: 12 اردیبهشت سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری روز معلم نامیده شده است. به همین مناسبت اتحاد خبربا زهرا ناصری خواه معلم نمونه استانی که اکنون مشغول خدمت در مدرسه رضوان برازجان به عنوان دبیر کار و فناوری شهرستان دشتستان است به گفتگو نشسته است. وی سرگروه کار و فناوری شهرستان دشتستان و سرگروه آموزش فناوری متوسطه نظری استان است.

 


بفرمایید چند سال سابقه خدمت دارید و در چه رشته ای فعالیت آموزشی داشتید؟

- 21 سال سابقه خدمت دارم و تماما دبیر کار و فناوری بودم. البته در کنار کار و فناوری تدریس دروس دیگر مثل آمادگی دفاعی، هنر، پرورشی، قرآن و ریاضیات نیز داشتم. امسال هم به عنوان ناظر شهرستانی محور بازارچه در جشنواره نوجوان خوارزمی و به عنوان ناظر استانی محور برنامه نویسی هستم. امسال جشنواره نوجوان خوارزمی را داریم که نهمین دوره آن است از این 9 دوره یا 9 سال، هشت دوره آن به عنوان داور شهرستانی و داور استانی محور های بازارچه و دست سازه بودم.

 

طی سال های خدمت چه عناوین و افتخاراتی کسب کردید؟

- رتبه اول کشوری بین سرگروه های فناوری متوسطه نظری استان ها در شهریور1401

- رتبه اول کشوری در فرایند تدریس و یادگیری در آذر 1400

- رتبه اول کشوری بین سرگروه های توسعه و تقویت درس پژوهی استانها در شهریور 1398

- 13 سال رتبه اول استانی بین سرگروه های آموزشی شهرستان ها/مناطق و...

- امسال نیز معلم نمونه استانی انتخاب شدم.

 

 

گرانبها ترین هدیه ای که در روز معلم تا کنون دریافت کردید چه بوده است؟
- از طرف دوستان و دانش آموز هایم هدیه های بسیاری دریافت کرده ام که از بین تمام این ها تنها چیزی که هربار مرا از تمام روزه مرگی هایم بیرون می کشد و برایم ارزنده ترین است پیام های تبریکی است که به سوی من روانه می شود. نمی گویم هیچکدام از هدیه های مادی که دریافت کرده ام کم ارزش است که ابدا اینطور نیست همه بسیار برایم با ارزش هستند و نماد قدردانی دانش آموزان من است اما پیام تبریک روز معلم چنان شعفی در من به وجود می آورد که اصلا برایتان قابل باور نیست و این همان باور به درستی راهیست که آمده ام خصوصا که اگر این پیام تبریک ها از جانب پدر و مادرم باشد.

از خاطرات خود دراین سالها یکی از بهترینش را برایمان تعریف کنید.
- در این سال ها بسیار خاطره دارم هم شاد و هم دردناک از دست دادن دانش آموز داشته ام تا دیدن موفقیت هایشان که اصلا دوست ندارم تلخی ها را بیان کنم و اینکه بیشترین خاطرات من خاطرات خوش و شیرین بوده است خدا را شکر. یکی از خاطرات خوبم مربوط به چند سال قبل است که اوایل سال به کلاس رفتم و گفتم هرکس از هرچیزی در خانه دارد استفاده کند و یک نمونه کاری که می تواند را بسازد و این دانش آموز که می خواهم از او حرف بزنم آمد تا یک آویز کلید ساخته بود با خمیر چینی که بسیار عجیب بود.
وقتی این را دیدم حیرت زده شدم که چطور یک نوجوان نهایتا 13 ساله که کلاس هفتم است چنین چیزی را ساخته است و با ذوق گفت من وسایلش را دارم می توانم همین جا جلوی خودتان درست کنم و من هم استقبال کردم و دیدم در عرض چند دقیقه باز هم هنرنمایی کرد و خیلی برایم جذاب بود که در مدت کمتر از 20 دقیقه با آن ظرافت چنین چیزی ساخت و من به عنوان یک مربی که سال ها  بود این کار را می کردم هم برایم عجیب بود.

یک روز که جلسه ای داشتیم با بقیه همکاران دیدم که همه از یک دانش آموز می گویند که درسش ضعیف است و می گفتند: مانده ایم چکارش کنیم چرا درس نمی خواند؟ چرا نمراتش کم است؟

 


حقیقتا خیلی تعجب کرده بودم از این رو پرسیدم کیست؟ و همه نام همان دانش آموزی را گفتند که با خمیر چینی دست سازش  سر کلاس من جاکلیدی ساخته بود خیلی متعجب بودم ولی به همه گفتم چند لحظه ای صبر کنید الان می آیم و رفتم و جاکلیدی را آوردم و به آن ها نشان دادم و گفتم ببینید این کار همان دانش آموزیست که فکر می کنیم در درسهایش ضعف دارد اینطور نیست بلکه او به هنر بیشتر از هر چیز دیگر علاقه دارد و به هر طریقی بود ما تلاش کردیم و جلساتی برای این دانش آموز و چند تن دیگر گرفتیم و تا این دانش آموز متوسطه اول را به پایان رساند همه همتمان را گذاشتیم که او قبول شود حتی گفتم اگر با معدل 10 هم قبول شود ولی قبول شود و وارد متوسطه دوم که شد به طور اتفاقی مادرش در یکی از پلتفرم های مجازی به من پیام داد و گفت دختر من امروز در رشته گرافیک کار و دانش در حال تحصیل است و الان به عنوان رتبه یک کلاس از او نام می برند و در پایه یازدهم بخاطر تشویقهایی که شده از طرف مربی هایش، اکنون او یکی از طراحان دکوراسیون داخلی منزل است. مادر او آن روز از من تشکر کرد اما من از اعماق وجودم خوشحال بودم برای او زیرا مطمئن بودم هرکس به دنبال علاقه و استعدادش برود قطعا موفق خواهد شد.



همه ما انسان ها با علایق و استعداد های خاص و منحصر به فرد خودمان به دنیا می آییم فقط باید آن را پیدا کنیم و از همکارانم در این زمینه خواهش می کنم استعداد دانش آموزانشان را بشناسند و به آن بها دهند. هرکدام از فرزندان ما با یک استعداد به دنیا می آید حالا فکرش را بکنید اگر به تمام استعدادها بها داده شود چه اتفاقی رخ می دهد؟


اگر به گذشته برگردید باز هم شغل معلمی را انتخاب می کنید و اگر نتوانید این شغل را انتخاب کنید چه شغلی را انتخاب می کنید؟
- بله قطعا  باز هم همین شغل را انتخاب می کنم و اصلا در آن شک ندارم مگر اینکه اتفاقاتی بیفتد که مانع من در رسیدن به اهدافم شود.

اگر معلم نمی شدم ، دوست داشتم پرورش گل وگیاه زینتی را انتخاب کنم.

حقوق معلمان کفاف زندگیشان را می دهد؟
- با توجه به شرایط اقتصادی فعلی کمی مشکل است و باید حتما قناعت کرد و گرنه سخت است با حقوق فعلی یک معلم زندگی را سپری کرد.

ویژگی یک معلم خوب را بیان کنید.
- یک معلم خوب در ابتدا باید یک دوست همراه و مشاور آگاه باشد باید خودش صاحب علم و فعال باشد جستجو گر باشد تا بتواند دانش آموزانی فعال تربیت کند و از لحاظ ارتباطی در جایگاه خوبی قرار گرفته باشد و هم به آموزش و پرورش بچه ها توجه ویژه داشته باشد. آموزش از پرورش جدا نیست.

زندگی یک معلم را توصیف کنید.
- اگر بخواهیم از لحاظ مادی و اقتصادی به آن نگاه کنیم شاید زندگی راحتی نباشد؛ اما اگر کلی به آن نگاه کنیم همیشه با نوجوانان سرو کار داریم همیشه باید در حال بروز رسانی اطلاعات خود و جنب و جوش باشیم و از این رو احساس پیری نداریم و همیشه خودمان را همسن بچه هایمان میبینیم. همیشه سعی مان بر درک بهتر و بیشتر دانش آموزانمان بوده است و از این  طریق می توانیم بگوییم می توانیم تا حدودی بهتر او را درک کنیم و هرچه رابطه مان صمیمانه تر باشد بهتر می توانیم به هم دیگر احترام بگذاریم.

مادر بودن یا معلم بود، کدام سخت تر است؟
- هرکدام مشکلات خاص خودش را دارد اما مادر بودن نهایتا با دو یا سه بچه سرو کار داریم و وظیفه آموزش و تربیت دو سه نفر در دستان ماست اما معلم بودن اصلا اینطور نیست و در متوسطه اول و دوم  بخاطر جمعیت بیشترشان نیز این وظیفه خطیر تر است. درست است که معلم بودن را دوست داریم و عاشق آن هستیم اما باید بگویم وظیفه بیشتری روی دوش فرد قرار دارد و سخت تر از مادر بودن است.

چند توصیه به افرادی که می خواهند پا جای پای شما بگذارند یا حتی گذاشته اند؟
- همکاران و آیندگان از روش های نوین تدریس هرگز غافل نشوید با توجه به اینکه اکنون در عصر فناوری هستیم و بهتر است از اصول فناوری در تدریس استفاده کنیم که  اگر دانش آموزی روزی غیبت داشته باشد از درس ها عقب نیفتد.
همه دانش آموزان را به یک چشم ببیند و سعی کند با دانش آموز صمیمی باشد و من پیشنهاد میکنم معلمان در جشنواره های نوآوری یا الگو های برتر تدریس و.... حتما شرکت داشته باشند.



از نظر شما سختی های شغل معلمی چیست؟
- همه کارمندان کارشان مشکل است خصوصا همکاران ما که خانم هستند و وظیفه نگهداری فرزندانشان هم به هرحال به عهده آن هاست همین که همیشه دل مشغولی اینکه فرزندم آیا جایش امن است یانه بسیار و بسیاری دغدغه های دیگر اما درکل اگر معلم بودن را دوست داشته باشید سختی آن اصلا به چشم نمی آید.

مهمترین شاخص هایی که شما را معلم نمونه کرد بیان کنید.
- شرکت در جشنواره ها و فراخوان ها بوده است به عنوان مدرس در دوره های استانی، شهرستانی و کشوری بودم. شرکت در همایش ها به عنوان مولف کتاب و پژوهشگر و توانسنم چند مقاله و کار تحقیقی را انجام دهم و شرکت در جشنواره درس پژوهی و نظارت بالینی باعث شد با همفکری با همکاران ایده ها و روشهای خلاقانه بیشتری در تدریسم بکار ببرم.



سخن پایانی:
- به گفته بیل گیتس که میگوید: هرکسی به مربی و معلم نیاز دارد و مهم نیست برای چه مهارت و چه شغلی پس همه ما همیشه در طول زندگیمان به معلم نیاز داریم و این نشان دهنده ارزش و جایگاه معلم است.



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • تجلیل از دو تیرانداز پرتلاش و موفق دشتستان
  • تولید 24 هزار تن میگو پرورشی در استان بوشهر در سال ۱۴۰۲
  • شفاف‌سازی آریاساسول در رابطه با مصوبات مجمع عمومی سال ۱۴۰۲
  • پهلوگیری بارج ۲ هزارتنی در بندر دیلم / ظرفیت تخلیه و بارگیری در بندر 2 برابر شد
  • بازنده جنگ سخت را برنده جنگ نرم نکنید
  • دانشمندان حلقه‌ مفقوده بین رژیم غذایی نامناسب و سرطان را کشف کردند
  • اتمام ساخت قطعات پل دسترسی مجتمع بندری نگین/ فاز نخست جاده دسترسی مجتمع بندری نگین آماده بهره برداری/تاکید مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بر لزوم شتاب بخشی به پروژه ها
  • سرنوشت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی
  • عناوین روزنامه‌های امروز1403/02/03
  • نیروگاه اتمی بوشهر چقدر برق تولید می‌کند؟
  • عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز1403/02/03
  • عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز1403/02/04
  • سود سال 1402 آریا از طریق سجام واریز شد
  • ادامه لغو کنسرت ها در بوشهر
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • تفاوت استراتژی فروش در پردیس/ ثبت ۶ ركورد در تولید و صادرات
  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب
  • نقدی بر مجموعه داستان " خین‌جوشون " اثر مختار فیاض
  • مطالبات فعالان محیط زیست از مردم و مسئولان/ آفت محیط زیست زباله های پلاستیکی است/ مسئولان بیشتر از گرفتن عکس پای کار باشند
  • ۱۲ کشور امن در صورت شروع جنگ جهانی سوم (+عکس)
  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • روز سعدی و نکته‌ای نغز از گلستانش
  • گشت و گذار دختران جوان در تهران 100 سال قبل (+عکس)
  • شگفت‌انگیزترین «دوربین‌های جاسوسی» تاریخ؛ از پاکت سیگار تا رادیو! (+عکس)
  • به بچه‌هایتان نودل ندهید!
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مسؤولان نگاه بازتری داشته باشند/ جذابترین قسمت کار ما لحظه ای است که درد بیماران آرام می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • اسرائیل را چه باید؟
  • .: لیلادانا 1 روز قبل گفت: درود بردکتربایندری ودکترفیاض بزرگوار. ...
  • .: علی حدود 3 روز قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 3 روز قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 4 روز قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 4 روز قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 4 روز قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 4 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 7 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 8 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...
  • .: اسماعیل حدود 10 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...