امروز: چهارشنبه 05 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 09 ارديبهشت 1402 - 10:00
به مناسبت روز شوراها(3)/ مسیب غریب زاده سخنگوی شورای اسلامی شهر برازجان:

اتحادخبر-زینب رنج کش: ۹ اردیبهشت سالروز فرمان امام خمینی مبنی بر تشکیل شورا‌ها در سال ۵۸ و سالروز آغاز به کار شورا‌های اسلامی شهر و روستا در ایران در سال ۱۳۷۸ است. این روز در تقویم روز شورا‌ها نام گرفته است. در این خصوص با مسیب غریب زاده سخنگوی شورای اسلامی شهر برازجان به گفتگو نشستیم.. بیشترین کمک را به نویسندگان و خرید کتاب از آن ها داشته ایم...

اتحادخبر-زینب رنج کش: ۹ اردیبهشت سالروز فرمان امام خمینی مبنی بر تشکیل شورا‌ها در سال ۵۸ و سالروز آغاز به کار شورا‌های اسلامی شهر و روستا در ایران در سال ۱۳۷۸ است. این روز در تقویم روز شورا‌ها نام گرفته است. در این خصوص با مسیب غریب زاده سخنگوی شورای اسلامی شهر برازجان به گفتگو نشستیم.

لطفا خود را معرفی کنید.
- مسیب غریب زاده هستم. متولد 1345دارای  مدرک کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی 35 سال است که درکار فرهنگی هستم و آموزش و پرورشی هستم و اکنون سخنگوی شورای اسلامی و رئیس کمیسیون اداری مالی شورا هستم.

شما رکورد دار حضور در شورای شهر هستید توضیح می فرمایید؟
- سه دوره در شورای اسلامی بوده ام، دو دوره به عنوان نفر اول و عضو اصلی، یک دوره به عنوان نفر ششم و عضو اصلی و یک دوره نیز به عنوان عضو علل بدل و حدودا چهار دوره در خدمت همشهریان  بوده ام.

عملکرد شورای این دوره را چگونه ارزیابی می کنید؟
- این را مردم باید بگویند و قضاوت کنند؛ اما اینکه ما خودمان هم بررسی داشته باشیم نسبت به عملکرد خودمان وکارهایی که صورت گرفته است و کارهایی که قرار است صورت بگیرد، واقعیتش بازخوردی که از مردم داشتیم از مساجد و محله های مختلف بحث پویش 4848 که ما شرکت می کنیم اکثریت قریب به اتفاق مردم به جز یک عده تعداد اندکی که به اندازه تعداد انگشتان دست نمی شود که من فکر می کنم گاها مطالباتشان خیلی بیشتر از پتانسیلی است که در شهر ما وجود دارد یا گاها ممکن است اغراض سیاسی و یا اجتماعی در آن باشد یک سری مشکلات شخصی درآن باشد اکثر مردم از شورا در بحث های عمرانی فرهنگی و اجتماعی مشارکت هایی که در محلات    مختلف بوده است قطعا راضی بودند تا حالا الحمدولله، ولی ما خودمان هنوز آن رضایت کامل را نداریم؛ باتوجه به همه تلاشی که همکاران ما می کنند.
الحمدلله شورایی که این سری داریم از همکارانی که هم نخبه و هم فرهنگی، هم متخصص و هم با تجربه هستند تشکیل شده است و ما از همه اقشار در شورا داریم از هیئت علمی دانشگاه داریم خانم مهدویان پور تا محراب بنافی سابقه دو دوره شورا را دارد ارسطو قائدی که مهندس و سرپرستی شهرداری و کارمند شهرداری است مهدی بهبهانی را داریم که استاد دانشگاه است و آقای طالبی از قشر محروم این شهر هستند به این نتیجه می رسیم که یک شورای متفاوت از اقشار مختلف با تجربه و در کنار مردم بوده و ما تا الان راضی بوده ایم.

درمورد افرادی که سنگ اندازی می کنند بگویید.
- قطعا این افراد هم دلسوز شهر هستند و خواهان هرچه بهتر شدن شهرشان هستند و با کسی دشمنی که ندارند، فقط از منظر دیگر نگاه می کنند و دل مشغولیشان پیشرفت شهر است.
شاید این افراد چیزهایی می بینند که ما نمیبینیم و یا شاید مطالباتشان از ظرفیت و پتانسیل برازجان بیشتر باشد و ما با توجه به امکانات و ظرفیت هایی که در شهر وجود دارد ؛ باید تصمیم بگیریم و این مخالفان توقعاتشان بیشتر از ظرفیت و پتانسیل ماست.
آن ها هم انسان های شریف، خوب و موجهی هستند؛  ولی دیدگاه و تصمیماتشان با ما گاها متفاوت است که ما باز هم به آن ها احترام میگذاریم.

مهمترین عملکرد شورا در یک سال و هفت ماه اخیر چه بوده است؟
- شورا عملکردش در قالب بودجه ای است، که برای شهرداری مصوب می شود و به او ابلاغ می شود و شهرداری اجرا می کند؛ یعنی نماد عملکرد شورا فعالیت ها و کارهایی است که شهرداری انجام می دهد.
 شما میبینید که برازجان شهری است که بیشترین مسیل، دره و رودخانه خشک را در خودش جاداده است، که سال 1400یک حرکت جهادی و انقلابی انجام شد برای دیوار کشی دره ها و مسیل ها که خواسته به جد مردم بود و آسیب هایی در فصل باران و بارندگی به مردم می رسید، این یکی از شاخص های ویژه ی شورای این دوره است که ان شاالله یک حرکت جهادی برای ساماندهی مسیل ها و دره ها انجام دادند.
بحث اصلاح بلوار طالقانی یا سازمانی و میدان بیمارستان و شکل گیری اش ، باید بگویم این ها برآیند تفکرات شورا در عملیات اجرایی شهرداری است.

از وعده های انتخاباتی که به مردم دادید و در راستای عملی شدنش تلاش کردید دومورد را بگویید.
- بنده به عنوان کسی که خودم را از مناطق محروم شهر برازجان می دانم، حتی خانه من اکبر آباد برازجان است طرف حسین آباد است و قولی که به مردم داده بودیم این بود که رویکرد بودجه  شورا را که بررسی کنید متوجه می شوید ما بیشترین خدمت رسانی و خدمت دهی مان در مناطق پایین شهر ملموس است.
علی آباد و خیابان ابوذر صد سال از تاسیسشان می گذرد اما کوچه هایش یک تابلو نداشت، پیاده رو نداشت، پل سرکوچه هایش خراب بود، این ها همه عمل به وعده بوده است قطعا ما به این وعده عمل کرده ایم.

بلوار حسین آباد را مشاهده کنید سالهاست از زمان تاسیسش می گذرد حتی قدمتش به درازای عمر برازجان است ولی تغییری نداشت اما اکنون وعده ما در خصوص نوسازی و به سازی پیاده رو ها، به سازی آسفالت کوچه ها و همسان سازی سایه بان مغازه هایش و.. در حال عملیاتی شدن است .

مهمترین وعده ای که داده بودیم شفافیت و شورای شیشه ای بود؛ یعنی هرکاری انجام می دهیم مشخص باشد. شورا برای اولین بار راه اندازی سایت را داشت بحث شرکت در پویش ها را داشته است ما تمام مصوبات و بودجه مان و تمام کارهایی که داریم انجام می دهیم را در سایت می زنیم و هرکسی در هرنقطه ای از شهر برازجان و در هر نقطه ای از یران می تواند وارد سایت شود و از جزئیات مطلع شود.

دلیل اینکه برخی از وعده ها روی زمین مانده و عملی نشده چیست؟
-  الحمدلله ما در این دوره شورا کمتر این مشکل را داریم، اما بیایید یک مثال بزنم در مورد همین مسئله، بوکس یا کشتی را ببینید چون ورزش تک نفره است در سطح جهانی قهرمان می شویم؛ ولی در ورزش های گروهی موفقیت چندانی نداریم و یکی از دلایلی که وعده های یک شخص روی زمین می ماند همین است که افرادی با سلیقه های مختلف در یک جا جمع شده اند و ممکن است اصلا با آن وعده ای که یک فرد داده موافقت نکنند به همین خاطر ممکن است آن وعده روی زمین بماند و گویی روحیه کار جمعی را نداریم.

اختیارات قانونی شورا ها را کافی میدانید؟
- نه، نیاز به بازنگری دارد. هم اختیاراتش نیاز به بازنگری دارد و هم شرایط حضور در شورا نیاز به بازنگری دارد.
اکنون شورا به دید شورای شهرداری دیده می شود، درحالیکه شورا ، شورای شهر است؛ یعنی اگر قرار است مخابرات کار عمرانی کند باید طرحش را بدهد و از میزان بودجه اش گزارش بدهد اعضای شورا باید از میزان بودجه اداراتی مثل برق، آب و ... اطلاع داشته باشد که بداند چند درصد به عمران و کارهای فرهنگی و اجرایی تعلق دارد و این اصلا جا نیفتاده که کار شورای اسلامی شهر نظارت است.
باید به جایی برسیم که ادارات خودشان از برنامه هایشان برای شورا بگویند و شورا را یک واحد نظارتی در نظر بگیرند.
گاهی مسئولین خیال می کنند شورا موی دماغشان است و می تواند رقیب آن ها باشند این تفکر باید اصلاح شود و بدانند که شورا یک پارلمان محلی است، که برای رفع مشکلات مردم تشکیل شده است. شورا حلقه اتصالیست بین مردم ودولت، دولت کیست؟ همین ادارات که در شهرستان هستند. باید از بودجه و برنامه ادارات مطلع باشد که اگر کسی از مردم رجوع کرد و از مشکلات برق و یا آب منطقه خود گفت برایش توضیح دهد تا مشکلی پیش نیاید. متاسفانه الان شورا، شورای شهرداری دیده می شود که شهردار را عزل و یا منصوب کنیم چهار تا نامه به شهرداری بزنیم و یا چند همایش باشد و... متاسفانه جایگاه رفیع شورا تنزل پیدا کرده است.
باید در عضویت شورا هم بازنگری شود یعنی وقتی یکی قرار است عضو شورا شود باید از لایه های چندگانه استعلامی رد شود. حداقل پنج سال رزومه کار اداری داشته باشد با چالش های کار اداری آشنایی داشته باشد با بودجه و هزینه کرد بیگانه نباشد و حداقل باید تعامل با سازمان و نهاد های زیر دستی و بالادستی را بداند، بحث نامه نگاری ها را چطور باید انجام دهد.
حتی شرایط سنی 25 سال را کم می بینم و می گویم هرکسی می خواهد عضو شورا شود و اگر توقع شورایی پخته دارد قطعا باید 5سال رزومه کاری اداری و مدیریتی داشته باشد و البته این ها دیدگاه من است و بنظرم اعضای شورا باید متاهل باشند کسی که نتواند خانواده کوچک خودش را اداره کند چطور می تواند یک شهر 150 هزار نفره را اداره کند.

 هزینه های خانواده را حداقل بداند و من انتظار دارم مجلس شورای اسلامی یک سری آیتم ها را برای عضویت در شورا بگذارد که منِ مصیب غریب زاده، شورا را به عنوان شغل نبینم بگویم اکنون بیکارم، لیسانس هم گرفته ام، سنم نیز  بالا رفته است، ازدواج هم که نکرده ام پس بروم شورا حقوقی هم می دهند بعد هم خداکریم است!

این دیدگاه دیدگاه هم دیدگاه بدی است که شورا را پایین می کشد.

برای موفق تر شدن شوراها چه پیشنهادی دارید؟
- تمام صحبت هایم برای پیشرفت شورا بود اما  یک سری اصطلاحات خوبی بین مردم رایج نیست مثلا بحث انتخابات می شود می گویند بگذارید نیرو های تازه نفس بیایند و کار را به دست بگیرند و انرژی داشته باشند قرار نیست فوتبال بازی کنند 90 دقیقه که انرژی داشته باشند. جایگاه شورای شهر یعنی تشکیل شده از آدم های باتجربه و ریش سفید و نخبه ای که بقیه بتوانند روی حرفشان حساب کنند اصلا بشود به آنها اعتماد کرد.
مردم اگر می خواهند شهرشان پیشرفت کند همیشه حامی افراد با تجربه باشند.

در مورد پویش 4848 بگویید.
- در ایام انتخابات تعدادی از دوستان ابتکاری به خرج دادند و با کاندیدا های مختلف شورا قبل از رای گیری صحبت کردند  و گفتند شورا 48 ماه سرکار است و 48 ماه قرار است خدمت کند ما می خواهیم کاری کنیم که در این 48 ماه که خدمت می کنید 48 مسجد شهر را برویم و در اصل گزارش کار بدهید هم مشکلات مردم را ببینیم هم بگویید برای رفع این مشکلات چه کرده اید. این شد پویش  4848 یعنی 48 ماه خدمت 48 مسجد پاسخگویی. خیلی ها تلاش کردند که برای ادامه این پویش سنگ اندازی کنند ولی این پویش الحمدلله ادامه دارد.


راه ارتباطی مردم با شما برای  انتقادات و پیشنهادات و مطالبات چیست؟ (به جز پویش 4848)
- در ابتدا شورا تلفن دارد و مردم با تماس می توانند مطالبات به حق خود را درخواست کنند و دوم اعضای شورا روزانه در اداره هستند و می توانند پاسخگوی شما مردم باشند خود من هرروز هفته هستم.

سوم شماره موبایل ما در دسترس همشهریان قرار دارد و می توانند با تماس مشکلات و پیشنهادات و انتقاداتشان را بیان کنند.

چهارم سایت داریم می توانند اظهار نظر کنند. جلسات ما علنی است تا قبل از محدودیت های پلتفرم ها ما لایو داشتیم حتی انتخاب شهردار و تمام جلسات در معرض دید عموم مردم صورت می گیرد و ما حامی شفافیت هستیم.

خاطره ای از سالها عضویت در شورا برایمان بفرمایید؟
- روز هایی که ما در شورا هستیم سراسر خاطره است یعنی از هرکسی نگاه می کنید خاطره بود افرادی که مراجعه می کردند از مشکل بیماری گرفته تامعیشتی را داشتند و اصلا نمی شود گفت یک روز بوده که بدون خاطراتی ما سپری کرده باشیم و در این بین دست بسته شورا از همه چیز تلخ تر و آزار دهنده تر است.
جاهایی هم کمک کردیم و مثمرثمر بوده است مثل کمکی که به باشگاه پارس کردیم و پارس با پیروزی که کسب کرد و به فینال رسید ما غرق لذت شدیم و یا کمک می کنیم به باشگاهی و متاسفانه آن باشگاه سقوط میکند و چقدر اینجا ناراحت کننده است.

درمورد باشگاه پارس برازجان برایمان بگویید؟
- باشگاه پارس در دوره های قبل هم بود اما متاسفانه کمکی به آن ها نشده بود چون اعتقاد داشتند که این ها در سطح پایه کار می کنند خودشان درآمد زایی دارند ولی ما از وقتی شورای جدید شروع به کار کرد رویکردمان تغییر کرد و گفتیم همه ظرفیت های شهر باید تقویت شوند و با در خواستی که آوردند در بودجه سال قبل که خودمان در آن نقشی نداشتیم حدود 100 میلیون به آن ها کمک شد مبلغ زیادی نبود ولی دیده شدن مهم بود و در بودجه سال1401 نیز300 میلیون برایشان در نظر گرفته شد.
ان شاالله امسال که برای قهرمانی می روند اعتبارات بیشتر و بهتری برایشان در نظر خواهند گرفت. شورای ما شورای پیش قدمی در تمام حوزه های فرهنگی و ورزشی و... است. فکر نمی کنم تاکنون کسی مراجعه کرده باشد از فرهیختگان که دست خالی از شورا رفته باشد.
ما بالاترین کمک ها را در خرید کتاب داشته ایم نویسنده ای ما الان در شهر نداریم که بگوید مراجعه کرده ایم به شهرداری و شورا به من کمک نشده است حتی اگر درحد کم هم بوده اما کمک شده است.

کلام پایانی:
- روز شورا را خدمت همه همکاران شوایی تبریک می گویم ان شاالله که شورا منشا و محلی برای خدمت رسانی به مردم باشد من همیشه دیدگاهم این بوده که خدمت در شورا نوکری مردم بوده و نوکری مردم افتخاری است برای ما و تشکر ویژه می کنم از شما که همیشه پای کار هستید و تمام اتفاقات شهر و شورا را پوشش خبری می دهید و قدم به قدم مردم هستید.
همشهریان عزیز لطفا صبر و تحمل داشته باشید در اجرای کارهای عمرانی زمان بر است و ممکن است اختلالی در رفت و آمدتان پیش بیاید لطفا نگران نباشید خودتان میدانید کار های عمرانی نیاز به صبر دارد ممنونیم از شکیبایی شما .
خواهش می کنم همیشه نیمه خالی لیوان را نبینیم و به اتفاقات خوبی که رخ داده، زحمت هایی که کشیده شده، انرژی هایی که در جهت بالندگی شهر صرف شده نگاه کنید؛ می خواهم بگویم یعنی از بین 100 کاری که توقع داشتید انجام شود حتی یک کار هم انجام نشد که باعث آرامش شما شود؟ این جا روی صحبتم به افراد همیشه منتقد است آیا شورا پر از مشکل است یعنی این همه واحد نظارتی از استان و شهرستان اشتباه می کنند و متوجه اشتباهات ما نیستند و شما فقط نگران شهر هستید؟ کاش خدا را ناظر ببینید و کار های خوب را هم ببینید.
به والله شهرستان دشتستستان و برازجان خیلی پتانسیل دارد اگر ما همفکری کنیم و دست به دست هم دهیم این شهرستان ارتقا پیدا می کند هرجا یکی از بچه های شهرستان پست و یا مقامی گرفت چوب لای چرخش بگذاریم شهرمان هرگز پیشرفت نمی کند منتقدینی که همیشه فکر می کنید فقط خودتان هستید که میدانید و بقیه هیچ نمیدانند کمی انصاف بد نیست.

 

اعضای شورا هم باید بدانند که خیلی زود دیر می شود؛ امروز که معارفه باشد تا فردا که تودیع باشد زمانی نیست و به یک چشم برهم زدن تمام می شود ما باید به گونه ای رفتار کنیم که اول شرمنده خود و دوم وجدانمان سوم افرادی که از ما حمایت کردند و چهارم شرمنده مردم نشویم.
من با چند شورا کار کردم و همه اعضا بسیار پرتلاش بودند همه شورا ها در همه دوره ها نسبت به اعتبار خود فعال بوده است اما این شورا عالی عمل کرده است این را بدون اغراق می گویم.

 













کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • تجلیل از دو تیرانداز پرتلاش و موفق دشتستان
  • سرنوشت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی
  • بازنده جنگ سخت را برنده جنگ نرم نکنید
  • پهلوگیری بارج ۲ هزارتنی در بندر دیلم / ظرفیت تخلیه و بارگیری در بندر 2 برابر شد
  • اتمام ساخت قطعات پل دسترسی مجتمع بندری نگین/ فاز نخست جاده دسترسی مجتمع بندری نگین آماده بهره برداری/تاکید مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بر لزوم شتاب بخشی به پروژه ها
  • دانشمندان حلقه‌ مفقوده بین رژیم غذایی نامناسب و سرطان را کشف کردند
  • از دست اندركاران معاینات ادواری كاركنان پتروشیمی پردیس تقدیر شد
  • آغاز عملیات اجرایی پروژه ٣۵٠٠ واحدی سازمان انرژی اتمی
  • عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز1403/02/04
  • عناوین روزنامه‌های امروز1403/02/03
  • عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز1403/02/03
  • نیروگاه اتمی بوشهر چقدر برق تولید می‌کند؟
  • عناوین روزنامه‌های امروز1403/02/04
  • بیماریابی در بوشهر افزایش یافت/ تقویت مراکز مراقبت سلامت در استان
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • تفاوت استراتژی فروش در پردیس/ ثبت ۶ ركورد در تولید و صادرات
  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب
  • نقدی بر مجموعه داستان " خین‌جوشون " اثر مختار فیاض
  • مطالبات فعالان محیط زیست از مردم و مسئولان/ آفت محیط زیست زباله های پلاستیکی است/ مسئولان بیشتر از گرفتن عکس پای کار باشند
  • ۱۲ کشور امن در صورت شروع جنگ جهانی سوم (+عکس)
  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • روز سعدی و نکته‌ای نغز از گلستانش
  • تجلیل از دو تیرانداز پرتلاش و موفق دشتستان
  • گشت و گذار دختران جوان در تهران 100 سال قبل (+عکس)
  • سرنوشت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • اسرائیل را چه باید؟
  • اولین واریزی بزرگ برای معلمان در 1403
  • .: لیلادانا حدود 2 روز قبل گفت: درود بردکتربایندری ودکترفیاض بزرگوار. ...
  • .: علی حدود 4 روز قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 4 روز قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 4 روز قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 4 روز قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 5 روز قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 5 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 8 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 8 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...
  • .: اسماعیل حدود 10 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...