امروز: جمعه 31 فروردين 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 02 شهريور 1392 - 12:48
اختصاصی اتحادجنوب

بعد از سال ها انتظار و پیگیری مردم و برخی از مسئولین برازجان و دشتستان، تندیس غضنفرالسلطنه و شیخ مجاهد برازجانی، همزمان با هم نصب شدند. غضنفرالسلطنه یکی از مشاهیر بزرگ دشتستان و حتی خطه جنوب ایران است که سال ها پیش به پاس دلاورمردی هایش، تندیسی از وی ساخته و آماده نصب بود که متأسفانه به دلیل مخالفت های گروهی از افراد...

 

اتحادجنوب- هدیه بیت سیاح: بعد از سال ها انتظار و پیگیری مردم و برخی از مسئولین برازجان و دشتستان، تندیس غضنفرالسلطنه و شیخ مجاهد برازجانی، شب گذشته همزمان با هم نصب شدند.
غضنفرالسلطنه یکی از مشاهیر بزرگ دشتستان و خطه جنوب ایران است که سال ها پیش به پاس دلاورمردی هایش، تندیسی از وی ساخته و آماده نصب بود که متأسفانه به دلیل برخی مخالفت ها نصب آن به تعویق افتاد.

 

 

در هنگام ساخت این تندیس، میدانی حدفاصل شهر برازجان و روستای دهقاید جهت این امر اختصاص یافت که با مخالفت تعدادی از اهالی این روستا، این مهم محقق نشد. به دنبال این امر اتحاد جنوب محل نصب تندیس را به نظرخواهی گذاشت که بیش از 80 درصد مخاطبان میدان شهید چمران (دژ) روبروی کاروانسرای مشیرالملک را پیشنهاد کردند.

شنیده اتحاد جنوب حاکی است دو هفته پیش شورای شهر برازجان در مصوبه ای که تنها یک رای مخالف داشت به درخواست های مردمی صحه گذاشته و محل نصب تندیس را میدان دژ تایید کردند. به دنبال آن شهرداری برازجان مقدمات اجرای مصوبه شورای شهر را فراهم و دیشب(بامداد 2 شهریور) تندیس غضنفرالسلطنه برازجانی همزمان با تندیس آیت الله مجاهد برازجانی در محل های مورد نظر نصب شدند.

گفتنی است نصب همزمان این تندیس ها، موجی از خوشحالی را در مردم برازجان ایجاد کرده است./ب

 

مروری بر زندگی نامه و مبارزات میرزا محمدخان غضنفرالسلطنه

میرزا محمد خان برازجانی ملقب به غضنفرالسلطنه فرزند مرحوم میرزا حسین خان در سال 1294ق. مطابق با سال 1256ش در برازجان متولد شد.

در نوروز سال 1283خورشیدی به نیابت از طرف پدرش برای شرکت در مراسم سلام عید نوروز راهی تهران و دربار مظفرالدین شاه قاجار شد؛ چون مظفرالدین شاه در سیمای او نشانه ی لیاقت، شجاعت و کاردانی دید او را به لقب "غضنفرالسلطنه" ملقب گردانید.

استعداد نظامی او در بسیاری از موارد ضرب المثل بود، حتی دشمنان و مخالفان وی به شهامت و دلیری، به نبوغ جنگی و قدرت روحی و قوت قلب و تهور خارق العاده وی اذعان نموده اند.

در رابطه با نقش و تاثیر غضنفرالسلطنه در معادلات سیاسی جنوب ایران دهها مورد در کتابها و اسناد تاریخی آمده است که در زیر به دو نمونه اشاره می گردد:

«کریستوفرسایکس انگلیسی در کتاب "فعالیتهای جاسوسی واسموس یا لارانس آلمانی در جنوب ایران" ترجمه ی حسین سعادت نوری، غضنفرالسلطنه را یکی از شخصیتهای جنوب ایران شمرده و او را ضابط و شیخ برازجان معرفی نموده است.

به تصریح مؤلف کتاب "طوفان در ایران صفحه 385 بانک شاهی به تلافی مخالفت و مبارزه غضنفرالسلطنه با انگلیس ها مبلغ چهل هزار تومان پول او را ضبط و مصادره کرد"»

غضنفرالسلطنه در امور دینی و مذهبی نیز فوق العاده دقیق بود. بخصوص حرص ولع زیادی به ادای نمازهای یومیه و مستحبی و پرداختن به تعقیبات آن به طور مشروح و مفصل و قرائت ادعیه و اذکار و اوراد و قرآن کریم و رعایت اوقات شرعی نمازهای واجب و روزه داشت.

شعبان 1333 ق. برابر با 1294خ. و 1915م. انگلیسی ها برای چندمین بار به جنوب ایران حمله کرده و بوشهر را به اشغال خود درآوردند. اتحاد غضنفرالسلطنه با مبارزین تنگستان، بوشهر و چاهکوتاه باعث به وجود آمدن جبهه متحد ضد استعمار گردید. اوج نقش غضنفرالسلطنه در جنگ "سربست چغادک" به منصه ی ظهور می رسد.

حدود هفت ماه پس از شهادت رئيس علي دلواري و استيلاي نظامي انگليس بر بخشي از ناحيه تنگستان وشهر بوشهر، خوانين و مردم دشتستان و دشتي و بعضي ديگر از مناطق در اثر تالمات ناشي از وقايع دلوار و بوشهربا هم متحد شدند و بخاطر نقش بي بديل غضنفر السلطنه و موقعيت ويژه برازجان اين شهر به کانون نهضت تبديل شد. آقا شيخ محمد حسن روحاني متنفذ برازجاني به منظور تهييج و تحريک مبارزان مردانه قدم به صحنه گذاشت.

غضنفرالسلطنه به عنوان حاکم برازجان به یاور علیقلی خان فرمانده ایرانی ژاندارمری فارس نامه نوشت و به دنبال تهییجی که توسط روحانیون و سخنرانان در شیراز ایجاد شده بود، یاور علیقلی خان با هماهنگی سران "حزب دمکرات فارس" اقدام به ثبت نام افراد داوطلب جهت خدمت در تشکیلات "نظام ملی" کرد.

یاور علیقلی خان پس از مدتی این نیروها را که بیش از 300 نفر می شدند را تحت نظر آقا شیخ جعفر محلاتی از روحانیون شیراز به برازجان اعزام نمود. در برازجان از سوی مردم و تنی چند از شیوخ و روسای محل و در راس آنها میرزا محمد خان برازجانی ضابط برازجان، آقا شیخ محمد حسین مجتهد برازجانی، میرزاعلی کازرونی، سلطان اخگر وغیره از آنها استقبال شایسته ای بعمل آمد و در محل تلگرافخانه هندو اروپا که از قبل از سوی میرزا محمدخان به این منظور در نظر گرفته و آماده شده بود آنها را جای دادند تا در موقع مناسب و ضروری به جنگ با انگلیسیها اعزام شوند. در تمام طول اقامت در برازجان همه هزینه آنان را میرزا محمد خان متقبل گردیده بود.

اتحاد مستحکم ميان زايرخضر خان تنگستاني حاکم اهرم و شيخ حسين خان چاهکوتاهي حاکم چاهکوتاه و غضنفرالسلطنه برازجاني ايجاد شد.

30شهريور 1297غضنفرالسلطنه همراه با  سیصد تفنگچي به چاه کوتاه آمد. 31 شهريور؛ زائر خضرخان با سي تفنگچي به نيروهاي شيخ حسين خان و غضنفرالسلطنه در چاه کوتاه پيوست.

مقامات انگلیسی که از مقاومت و سرسختی حیرت انگیز و موضعگیری جنگاوران نستوه تنگستان و چاهکوتاه در محل موسوم به "سربست چغادک" به  ستوه آمده بودند هنگامی که اطلاع حاصل کردند غضنفرالسلطنه نیز به منظور تقویت بنیه نظامی آنان شخصاً به اتفاق سیصد نفر مجاهد دلیر در جنگ شرکت جسته، بر آن شدند تا با بکار بردن حربه همیشگی (تفرقه بینداز و حکومت کن، و پرداخت رشوه) در صفوف متشکل و متحد انقلابیون شکاف ایجاد نموده و در نتیجه موقعیت رزمندگان تنگستانی و چاهکوتاهی را تضعیف نمایند. لذا پس از ورود غضنفرالسلطنه و اتباعش به رزمگاه، قاصد مخصوص مقامات سیاسی انگلیس در بوشهر، با نامه ای به عنوان وی وارد اردوگاه شد. غضنفرالسلطنه که تمام امکانات خود را برای مقابله با خصم اشغالگر بسیج نموده بود، در پاسخ نامه واصله آمادگی خود را برای جانبازی در راه عظمت و اعتلاء و دفاع از استقلاال و تمامیت ارضی میهن قاطعانه ابراز نمود.

 مختصر آنکه تا مدت پانزده روز، تبادل نامه بین ژنرال کنسول انگلیس در بوشهر و غضنفرالسلطنه و اعزام قاصد کنسول جهت ابلاغ پیام به غضنفرالسلطنه و اخذ پاسخ از او به سربست چغادک برقرار بود ولی غضنفرالسلطنه همچنان مانند دژی پولادین و تسخیر ناپذیر پابرجا بود.

آخرالامر انگلیسی ها مستاصل شده به غضنفرالسلطنه نوشتند: «چون در طول این مدت با اعزام پیاپی قاصد و ارسال نامه های مکرر به خواسته دولت انگلیس تن در ندادید و توجه ننمودید و طریق آشتی نپیمودید، ناگزیر مبادرت به جنگ خواهیم نمود.»

با اعلام اولتیماتوم انگلیسی ها غضنفرالسلطنه رزمندگان تحت فرمان خود را در جریان امر قرار داد. در همین حیص و بیص، مستر چیک یهودی الاصل، ویس کنسول انگلیس در بوشهر به معیت احمد خان دریابیگی حاکم وقت بنادر جنوب، جهت ملاقات و مذاکره بدون واسطه با غضنفرالسلطنه به سربست چغادک آمده با او تماس حاصل کرده و به مذاکره پرداختند.

مستر چیک و دریابیگی به غضنفرالسلطنه صریحاً پیشنهاد کردند که مبلغ هفتاد هزار لیره بابت مخارجی که متحمل شده اید از دولت انگلیس دریافت نمایید و دولت انگلیس این مبلغ را با کمال رضایت به شما می پردازد که از عبور قوای انگلیس جهت عزیمت به شیراز جلوگیری و ممانعت ننمائید.

نیروی مزبور در قلمرو شما نیز، چندان توقف نخواهد نمود که از این رهگذر خسارتی متوجه اهالی منطقه گردد. غضنفرالسلطنه این پیشنهاد را بکلی رد کرد و گفت: اگر دولت انگلیس هزار میلیون لیره بپردازد، حاضر به عقب نشینی نیستم. جز با تخلیه بوشهر و خروج قوای اشغالگر و متجاوز مطلقاً حاضر به هیچگونه مصالحه و سازش نیستم.

آخرین جلسه جنگی در پشت سنگرها و در خیمه فرماندهی ترتیب یافت. پس از تبادل نظر سنگرها به شرح زیر در اختیار مجاهدین قرار گرفت: در جناح چپ – مشرق جلگه به سمت تنگستان- زایر خضر خان و افرادش موضع گرفتند. در جناح مرکزی غضنفر السلطنه با سیصد نفر از تفنگچیان برازجانی تمرکز یافتند و در جناح راست – شمال جلگه، شیخ حسین خان چاه کوتاهی عهده دار وظایف جنگی شد. در این روز تعدادی تفنگچی به سرکردگی آقا سید مرتضی از سعدآباد و 50 نفر تفنگچی ورزیده به سرپرستی آقا شیخ عبدالنبی از دهکهنه (شبانکاره) نیز در کنار مجاهدین بودند.

7مهر 1297/ 29سپتامبر1918حمله نیروهای متجاوز انگلیسی آغاز می شود.

بنا به اظهار مطلعین مقارن ظهر بود که جناح چپ و جایی که زایر خضر خان و تنگستانی ها موضع گرفته بودند، بدون آنکه به یاران خود اطلاعی دهند یا شرایط غیر مترقبه ای بر آنها واقع شود، سنگرهای محکم خود را رها کرده عقب نشستند و به این ترتیب سنگرهای شرقی مجاهدین به دست نیروهای انگلیسی افتاد. آنها ضمن تحکیم مواضع جدید علی الظاهر چند نفر نظامی را بدرقه زایر نمودند.

جناح راست که جای شیخ حسین خان و اتباعش بود پس از مقاومتی کم اثر و محتاطانه تخلیه شد و عده ای از مجاهدین که می دیدند برتری بر صحنه و میدان نبرد را دارند از دست می دهند به سنگر مرکزی که محل دفاع غضنفرالسلطنه و اعوان و انصارش بود پیوستند تا در کنار مردان جنگی برازجان به نبرد ادامه دهند. جناحین و قلب سپاه انگلیس همه فشار را بر سنگر مرکزی مجاهدین که بازمانده آن میدان غیرت و مردانگی بود، وارد آوردند و غضنفر و یارانش همچنان می جنگیدند و جان فشانی می نمودند. رؤسای مجاهدین روی برتافته از میدان نبرد، حجت الاسلام شیخ محمد حسین برازجانی را که به منظور تهییج احساسات مذهبی مجاهدین در چغادک حاضر بود، به نزد غضنفر فرستادند تا او را از سنگر خارج و وادار به عقب نشینی نمایند زیرا بر آن باور بودند که مقاومت رزمندگان برازجانی در برابر سیل سپاه هندی و انگلیسی جز شهادت آنها تا نفر آخر سود دیگری در بر نخواهد داشت، می گویند شیخ محمد حسین با دستان خود و با قسم به کلام الله آن راد مرد دلیر و مقاوم را بیرون آورد تا با عقب نشینی به سوی برازجان در فکر پیکار آینده باشد...

میرزا محمود خان برادر کهتر غضنفرالسلطنه و حجت الاسلام آقاسید مرتضی از روحانیون سعدآباد که در جریان جنگ چغادک به شدت مجروح شده بودند به درجه رفیع شعادت نایل گشتند.

شرح زندگی غضنفرالسلطنه بسیار مفصل است. نهایت اینکه در سال 1308 اولیای دولت فردي تشنه جاه و ثروت و مزدوري خيانت كار و سنگدل بنام شیخ عبدالرسول خان چاهکوتاهی فرزند چهارم شیخ حسین خان سالار اسلام را مأمور قلع و قمع غضنفرالسلطنه کردند.  او روزها و شب ها در پي يافتن آسايشگاه و گذرگاه هاي ميرزا محمد خان كمين مي كرد تا اینکه در يكي از شب هاي ماه رمضان سال 1308 شمسي او را به شهادت می رساند.


 

 

مروری بر زندگی نامه و مبارزات آیت الله شیخ محمد حسین مجاهد برازجانی

یکی از چهره های ماندگار تاریخ قیام مردم جنوب علیه انگلیس بی تردید شیخ محمد حسین برازجانی است. او به خاطر نقش آفرینی در این حماسه بزرگ به "شیخ مجاهد" معروف شد.   

آیت الله آقای شیخ محمد حسین مجتهد برازجانی ملقب به مجاهد فرزند شیخ نجف علی سال 1249 در برازجان متولد شد. معظم له در 18 سالگی پس از فراگیری مقدمات علوم دینی راهی نجف اشرف شدند و از محضر حضرات آیات خراسانی صاحب کفایه و سید کاظم طباطبایی یزدی صاحب عروه و برخی دیگر از بزرگان نجف استفاده نمود.

معظم له در جنگ جهانی اول پس از وصول حکم جهاد از طرف علمای عراق علیه قوای اشغالگرانگلیس حکم جهاد صادر نمودند و در راه دفاع از وطن سخت کوشیدند.  

رئیسعلی دلواری در جنگ فوق الاشاره نامه ای در تاریخ 11 جمادی الاول 1333هجری قمری از معظم له کسب تکلیف نمودند که ایشان ضمن حمایت فتوای جهاد را صادر کردند و مجاهدان به حکم معظم له اقدام به مبارزه با اشغالگران نمودند.

مرحوم آیت الله مجاهد خود به همراه مجاهدین در جنگ سربست حاضر شد و موجب تهییج و تشویق قشون مجاهدین گشت.

پس از جنگ جهانی به مراجعات دینی مردم منطقه و حل و فصل دعاوی و خصومات و مرزبانی از شریعت مقدس اسلام پرداختند.

ایشان پس از جنگ جهانی به مراجعات دینی مردم منطقه و حل و فصل دعاوی و خصومات و مرزبانی از شریعت مقدس اسلام پرداختند. وی در سال 1308 خورشیدی، راهی تهران شد و پس از ده سال و اندی اقامت در این شهر، در سال 1319 شمسی و در سن هفتاد سالگی دارفانی را وداع و در امامزاده عبدالله تهران به خاک سپرده شد. /ح 

 

 

 



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1392/08/07 - 22:21
0
0
این هم از شهر ما
1392/08/04 - 21:34
0
1
آقای اصغر رجائی من تحقیق کردم تا شما وکیل نیستید ! ودفتر وکالت هم ندارید ! بنا بر این مطالب شما در باره ی افراد واهی وکذب است ! ودیگر هیچ یک از کامنت های شما را قبول ندارم !
پاسخ: انتشار اینگونه نظرات به معنای رد یا تایید آن نمی باشد.
1392/08/03 - 11:35
0
0
آقای رجائی بنا به نوشته ی خودتان دراولین کامنت پس شما یک وکیل هستید ! ؟ دفتر وکالت شمادر کدام خیابان می باشد



















آقای رجائی بنا به نوشته ی خودتان دراولین کامنت پس شما یک وکیل هستید ؟ ! دفتر وکالت شما درکدام خیابان است ؟ لطفا نشانی آ نرا بنویسید اگرثابت شود که شماوکیل نیستیید ودفتر وکالت ندارید ! پس برای خودنمائی میباشد! بنابراین مطالب شما درمورد افرادکذب است ! وواقعیت ندارد








1392/07/28 - 21:26
0
0
قابل توجه آقای رجایی
فکر می کنید دارید لطف می کنید که به قول خودتان با آن اسناد ومدارک کذبی که می گویید ایشان را فقط به خاطر مبارزاتشان با استعمارگران پذیرفته اید؟شهید میرزا محمد خان یک بزرگمرد تاریخی بوده، هست و می ماند و تمام وجوه شخصیتی ایشان قابل تحسین و باعث افتخار است و نیازی به پذیرفتن و یا نپذیرفتن شما ندارد.
1392/07/28 - 20:43
0
0
آقای رجائی، اختر درست می گویدتامردسخن نگفته باشد عیب وهنرش نهفته باشد شما میخواهید وقایع تاریخی رابدون مطالعه بیان کنیداما اشتباه است انسان با راست گوئی واستناد و بدون افترا وعیب سازی برای دیگران باید مطالب خودرا بنویسد هر چند من می دانم که شما سپر دیگران شده اید ولی راه خود را برو وخودت تحقیق کن وبعد واقعیت را بنویس شما درمطلبی که نوشته اید ده اسناد علیه ایشان نوشته شده است وبه خاطر جنگ سربست چغادک لیوان را می بینم اول اینکه شما اگر راست می گوئی یک مطلب را با سندیت نام ببر چرا شماعلیه یک شهید افترا می نویسید و.....
1392/07/26 - 21:05
0
0
آقای رجائی شما خیلی بیشتراز این باید مطا لعه داشته با شی تا بتوانی درباره ی مسا ئل تاریخی اظهار نظر کنی اول این که در کدام کتاب تاریخ نوشته شده است مجاهد برازجانی فتوای جنگ را داده است نام کتاب و مولف آنرا بنویسید.
دوم این که کتاب دشتستان کبیر در کجای دنیا مو جود است که تا به حال فقط شما مطالعه کرده اید بگذار تاهمین اندازه تعریف های بدون استناد بماند چون ما قصد نوشتن معا یب افراد را نداریم ولی گفتنی هازیاداست.
1392/07/26 - 13:53
0
0
اقای حامد عشقی شما تاریخ قیام جنوب در جنگ جهانی اول صفحه نود وشش را مطا لعه کنید حاکی از انست که شهید میرزا محمد خان برازجانی اتحادی از زائر خضر خان و شیخ حسین خان و... علیه انگلیسی ها تشکیل داده است و در جنگ کردن باانها سوگند یاد کرده است
1392/06/11 - 09:25
0
0
این سیاست سایت شما که "بنای اتحاد جنوب به تایید برجستگی ها و نقاط مثبت آیت الله مجاهد و جناب غضنفرالسلطنه می باشد" با بیان واقعی تاریخ منافات دارد چون هر شخصیت تاریخی نکات مثبت و منفی را با هم دارد و شما باید حق را بگوئید تا خوانندگان خود قضاوت کنند و نه این که هر کسی را که خودتان دلتان میخواهد بالا ببرید و دیگران را تخریب کنید.
خرد جمعی را نمی توان ساده گرفت .
یا علی .
پاسخ: این دو شخصیت مورد احترام مردمند و ذکر نقاط ضعف آنها باید در محافل علمی و تاریخی بحث و بررسی شود. در رسانه ذکر نقاط مثبت و خدمات آنها بیشتر پسندیده است.
1392/06/09 - 17:52
0
0
جناب آقای رجائی که گفتید "در حالی که ده ها اسناد علیه ایشان (غضنفرالسلطنه) ارائه داده بودند که فلان است ولی بخاطر جنگ ایشان علیه انگلیسیها نیمه پرلیوان را دیده ام" جرات داشته باشید و تاریخ ایران را لا پوشانی نکنید. بگویید که..........
کدام تندیس شایسته متجاوز و غاصب است.
.........................................
مرگ بر منافق - مرگ بر استعمار - زنده باد آزادی - زنده باد حقیقت
پاسخ: پوزش ما را بخاطر حذف قسمتی از کامنتتان بپذیرید.
بنای اتحاد جنوب به تایید برجستگی ها و نقاط مثبت آیت الله مجاهد و جناب غضنفرالسلطنه می باشد و از انتشار بد و بیراه هایی که سندیتی هم ندارند معذور است.
1392/06/09 - 05:30
0
0
به موزه رئیس علی دلواری رفتم در قسم نامه مجاهدین نام احمد اخگر بود زائر خضر خان بود شیخ حسین خان چاه کوتاهی بود ولی نامی از غضنفرالسلطنه نبود . یعنی ایشان هم قسم نبودند با دلیران تنگستان .
در آزادی خالو حسین دشتی هم قرارداد با زائر خضر خان بود و شیخ حسین خان چاه کوتاهی باز اسم ایشان در این قرارداد مبادله اسراء نبود .
موزه ای همم به نام رئیس علی دلواری بود که به نام ایشان نبود .
اشعار ملک الشعار بهار هم راجب به شیخ حسین خان چاه کوتاهی بود که به نام ایشان در دیوان بهار شعری ندیدیم ! قضاوت تندیس داشتن ایشان با خوانندگان .
1392/06/08 - 15:58
0
0
آقای رجایی رییس علی دلواری به گواه تاریخ حدودهفت ماه قبل ازجنگ بست چغادک بشهادت رسیده بود،اگرعلیه غضنفرمدرکی داریدروکنیدتبعات وعواقب آن برعهده شخص شماخواهدبود
1392/06/08 - 15:49
0
0
آقای رجایی شمایامغفول مانده یاصادقانه چندپاره کاغذ ،دروغ وتهمت ها راباورکرده ای لحظه ای فکرکن، آیامردم برازجان در برابرآنهمه ظلمی که شما و نویسنده مورد اعتمادتان بآن مردخداپرست ووطنخواه نسبت داده ایدتغییرعقیده نمی دهید؟شما از غضنفر پشتیبانی نکنید، لطفاعلیه آن فرمانده لایق سخنان سخیف نگویید. اینان بنا به ادعای خودشان ازاهالی تلخودشتی می باشند ومتاسفانه شمابرازجانی!!!وغضتفرهم برازجانی چه بایدکرد، در برازجان صدهاسند وده هاخانواده آگاه به عصر غصنفر وجود دارد در مقابل مردم خود را قرار ندهید زمانه شمارا از اشتباه بیرون خواهدآورد.
1392/06/08 - 13:39
0
0
از کسی که یک شبه فرماندار می شود چه انتظاری می توان داشت،احمدی نژاد کجاست تا گُل بی ریشه ای را که کاشته ، ببیند.
1392/06/08 - 02:29
0
0
...........................
پاسخ: با عرض پوزش نظر شما قابل انتشار نیست.
1392/06/08 - 01:32
0
0
با تشکر از تحریر زندگینامه غضنفرالسلطنه امیداور فرماندار و دیگر هم عقیدهایش مطالعه کنند تا با تاریخ جنوب بیشتر آشنا شوند. امیداوارم با دولت تدبیر و امید دیگر شاهد مسئولین بی تدبیر در دشتستان بزرگ نباشیم. از متن آقای سهراب باقری که درد دل اغـــــلــــــــــب دشتستانی هاست تشکر می کنیم.
1392/06/06 - 18:38
0
0
فتوا در نجف صادرشد تا شیخ مورد نظر آن را بسران ابلاغ نماید اگرمنکر این واقعیت هستید اصل سند را منتشر نمایند.
1392/06/06 - 18:34
0
0
آقای رجایی به پیران قوم خویش مراجعه کن،عجبا که توخوددرکنارحقیقتی ولی صدها کیلومتر آنطرفتر با اسنادی مخدوش، ساختگی و مهمترازهمه مصادره اموال اوقافی وتصاحب ملک مردم که اکنون نواده اش واقعه رابیان میکند رفته اید.
درسته که نظام کنونی مردم سالاری دینی است ونویسنده کتاب ازلباس وعنوان وی بهره برده است.... شما بعلت صغرسن ازضابطی حدوددوساله ی ایشان اطلاعی نداریداحتمال اینکه شماتحت تاثیر القائات نویسنده یاد شده قرارگرفته باشید هست و از آنجاکه غضنفر ودوستدارانش برمحورحقیقت کردار و رفتار خودرابیمه کرده اند و ازانکارمتعصبانه وناحق پرهیزدارند ازشمامی خواهند به شیوه پژوهش ،تحقیق باکاری فرهنگی دراسناد دولت انگلیس واز زبان خودآنهاحقایق راپیداکنید.
................................................
آقای رجایی شخصیت شما کم ازنویسنده کتاب ضدارزشی و سراسرتهمت ودروغ نیست خودت رابازیاب، بفرمان عقل عمل کن ،تابع احساسات ودلت مباش/گذشته رانه تودانی ونه هیچ کس دیگرچرادرحق یک شهیدخوشنام شمابااوهمکاری میکنید/مایل نیستم وقت بیشتری راصرف سخنان بیهوده وغیرمعقول نمایم/ لازمست بدانیدفتوای جهادازسوی علمای عظام نجف بوده و شیخ فقط عامل ابلاغ آن بوده است.
1392/06/06 - 10:21
0
1
اقای رجایی حتما بروید بپرسید تا بدانید هیچکس لو دادن میرزا محمد خان توسط مجاهد را رد نمیکند. بله ایشان در تهران به کمک رضا خان امد. درست است که ایشان فتوا داد و فلان کرد ولی اخرش چه کرد؟ مانند طلحه و زبیر که در خدمت پیغمبر بودند ولی همینان در مقابل حضرت علی ایستادند. برادر برو تحقیق کن بگواه همه؛ میرزا محمد خان فردی دیندار و مومن بود ایشان قران را از حفظ بود دعای جوشن کبیر را از حفظ قرائت میکرد ایشان تمام اموال خویش را در راه مبارزه با انگلیس داد همیشه اواره بود. کجا و کی مجاهد اواره شد؟ کجا بدست مامورین دولت بقتل رسید؟؟ کمی انصاف داشته باشید البته دارید ولی متاسفانه اطلاعات ندارید.
1392/06/05 - 22:10
0
0
....
پاسخ: با عرض پوزش، نظر شما قابل انتشار نیست
1392/06/05 - 08:40
0
0
سلام دوستان
واقعا متاسفم واسه افرادی که خودشون و خدمت گذار مردم دشتستان میدونن
چرا نباید مسئولین ما اینقدر جسارت داشته باشن که از حق مردم دفاع کنن
غضفرالسلطنه کسی بود که قبرستان انگلیسی روبوجود آورد
حمایت اون از رییسعلی بود که رییسعلی بوجود اومد
من فرزند شهید هستم و افتخار میکنم که مجسمه همچین مرد بزرگی در شهر باشه
اون هم شهیده مثله ما بقی شهدای هشت سال دفاع مقدس
اون هم در مقابل استکبار رضا شاه ایستادگی کرد
خانواده شهدا همه تهمت ها بهشون زده میشه مگر غیر از اینه که میخوان یه افرادی رو معرفی کنن که تقصیر بیوفته گردن اونا ؟
آهای آقای فرماندار فردا در حضور خدا و پیغمبر خدا باید جوابگو باشید
باید جوابگو از بین بردن غرور دشتستان و دشتستانی باشید
به امید روزی که کسی از جنس خود این مردم به آنها خدمت کنه
1392/06/05 - 08:15
0
0
بادرودبردوست وبرادر عزیزجناب سجادکه واکنش به حمایت بنده از آیت ا.. مجاهدبرازجانی نشان داده اند بگویم که بنده درطی 15سال گذشته بعنوان دبیر نکوداشت مردمی فرهیختگان دشتستان که بزرگداشت های برای چهره های فرهیخته دشتستان بزرگداشت گرفته ام در ابتدا وبرای اولین بار برای شهیدمیرزا محمدخان برازجانی بزرگداشت برگزارنموده ام وفیلم این بزرگداشت ها بصورت مردمی در سراسرایران واروپا پخش شدودر حالی که ده ها اسناد علیه ایشان ارائه داده بودند که فلان است ولی بخاطر جنگ ایشان علیه انگلیسیها نیمه پرلیوان را دیده ام ودر مورد آیت ا.. مجاهد برازجانی که با حکم جهاد شجاعانه ایشان رئیس علی دلواری بپاخواست و در کنار مبارزان و میرزا محمدخان برازجانی درجنگ سربست جغادک جنگید وبا هم دوست بودند وتمام اسنادومدارک مستند صدسال پیش درنزد نوه ایشان در تهران موجود میباشد که قریب صدها سند محرمانه و عمومی در مورد ایشان وجنگ جنوب است که کسی در استان ندارد واگراز قدیمی های برازجان سوال کنید هیچکدام بدی ایشان نگفته اند وخانه ایشان محل رفت وامدهمه افراد فقیر ومومن بوده است واگرزمانی به اسناد نیازداشتید در کتاب دشتستان کبیر مطالعه فرمایید.
1392/06/05 - 03:03
0
0
باسلام مردم درتمام دنیا برای شخصیت های تاریخی خو د احترام خاصی قائل هستند ولی ما متاسفانه به دلیل شناخت کمی که ازتاریخ وبزرگان خود در گذشته داریم تحت تاثیر القا ئات افرادی خاص قرار گرفته وندانسته موضع نا صواب می گیریم عزیزان مگر این جناب غضنفر السلطنه اجنبی بود ویا اینکه در مبارزه ودفاع از ناموس و میهن خود ومردم دشتستان خیانت وکم کار ی کرده؟ نه این طور نیست . آقایان بی سوادی که زحمت خواندن یک کتاب را به خود نمی دهند لااقل پیرامون شخصیت این مجاهد وشهید درراه وطن از کسانی که صاحب نظر و اهل قلم اند ودراین شهر هم کم نیستند بپرسند عزیزان چنان که معمرین وتاریخ نوسان می گویند جناب غظنفر انسانی بسار بزرگ مسلمان و شیعه ای مقید وبسیا ر بسیار وطن دوست واز همه مهم تر حافظ قرآن وادیبی توانا بوده است و در هنگام جنگ دردشت چغادک وقتی میمنه ومیسره دو جناح راست وچپ سپاه به دلایلی شکست می خورد تنها کسی که می ماند و به نبرد خود ادامه می دهد همین میرزای بزرگ است و وقتی به او می گویند باید عقب نشینی کنی میدانید چه می گوید ؟می گوید من در اینجا کشته شوم بهتر است تا زن ودختر مردم برازجان ودشتستان را در دست اجنبی ها اسیر ببینم. بله عزیزان این میرزای بزرگ به دست نوکران سر سپرده ی استعمار پیر به دست وطن فروشان ستون پنجمی شهید می شو د که هیچ عرق ملی و وطن دوستی ندارند . واما بنظر من کار کسانی که امروز مجسمه ی این مرد بزرگ وشهید در راه وطن را از میدان شهر برچیدند کمتر از کار کسانی که در ناگهان شبی بد به روی او آتش گشودند وفریاد او راخاموش کردند نیست .در اینجا جا دارد باچامه ای که جناب دکتر هیبت الله مالکی فرزانه ی دشتستانی برای سنگ مزار این جان باخته ی رستگار شهید سعید میرزا محمد خان غضنفر السلطنه برازجانی سروده است سخن خود را تمام کنم بلکه این آتش درونم اندکی
فرو نشیند.

هیچ دانی رهگذر اینجا که درخاک اندر است آنکه نامش تارک تاریخ را زیب و فر ا ست

این شپسالار شیر افکن شهید نا مدار خان دشتستان غضنفر السلطنه نام آور است

مرز ها را مرز بانی کرد این گرد رشید در دفاع از خاک ایران بر دلیران افسر است

راد مردی کرد اندر رزم با بیگانگان شاهد جانبازیش تاریخ این بوم و بر است

چون که در بست چغادک لشکر آرایی نمود گفت ما را قلب لشکر جایگاهی در خور است

بر بریتانی وهندو روز را چون شام کرد افتخار رزم ایشان تا پگاه محشر است

راد مرد کشور ایران ادیب حکمران ریزه خوار طبع وی صد چون ادیب صابر است

ذهن نقادش بسی در دری پرداخته بر همه اهل ادب در ملک دشتستان سر است

کرد اندر شهر ما بنیاد فرهنگ نوین علم ودانش را به دشتستان وجودش محور است

نا جوان مردی تورر بنمود سردار رشید آنکه چون جانو سپار بد سیرت وبد گوهر است

نام او عبدالرسول اما شد عبد انگلیس در دنائت این دموخی خود شغادی دیگر است

اول از یاران دارا بود این غدار دون لیک آخر دیده شد هم ساغر اسکندر است

هیچ گاه رستم نشد مغلوب فرزند پشنگ بلکه از مکر شغادی خصم ما مستظهر است

شاعری گفتا که مالک سال تاریخ شهید را جنان برگو که اندر شاءن این دانشور است

طبع استفسار کر د تاریخ از پیر خرد (( خان و خان)) گفتا که تاریخ امیر لشکر است

ماده ی تاریخ 1308 خورشید ی
وسلام
1392/06/04 - 23:53
0
0
تا ........... اين باشند اوضاع همين است كه هست
1392/06/04 - 14:29
0
0
میدان شهید چمران .محل نصب شهید چمران بوده اقای شهردار بدون هماهنگی بامسئولین اقدام به نصب تندیس غضنفرالسلطنه کرده بود.
1392/06/04 - 06:45
0
0
آقای رجایی که که حمایت از اقای مجاهد میکنی شما چه اطلاع داری؟ میدانی پرویز دشتی کیست؟ ایا میدانی پسر خواهر اقای مجاهد بوده است؟ میدانی چقدر به رضا خان نزدیک بوده است؟ میدانی ایشان چه نقشی در ایجاد ارتباط تنگاتنگ رضا خان با مجاهد داشت؟ میدانی چرا مجاهد در ازای دریافت حقوق و زمین به تهران و در جوار رضا خان رفت؟ از ما طوایف اصیل برازجانی بپرس تا شرح این را بگوییم
1392/06/03 - 20:19
0
0
فقط میتونم بگم ، برای این فرماندار بسیار متاسفم!!!!!!
1392/06/03 - 20:17
0
0
درود به شهردار عزیز و فهیم شهر برازجان و همکاران عزیزش در شورای شهر، که از بزرگ مرد دشتستان با نصب تندیس او دفاع کرد، و چه مردان بی تدبیری از دولت احمدی نژاد هنوز بر ما حکومت میکنند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
1392/06/03 - 15:00
0
0
ما رو باش که به چه مسولانی دل خوش کرده ایم .در روزگاری که هرقوم و ملیتی یک استوره قلابی یا به عبارتی دیگر از یک دزد و راهزن یک استوره می سازند ما که خود این بزرگ مرد تاریخ را داریم که در راه پاسداری از وطن و خلیج همیشه فارس به شهادت رسیده به این طریق به باد بی مهری و حتاکی قرار می دهیم . شهید غضنفر جایگاهش در قلب ها و افکار ماست .نه در کمربندی ورودی به روستای دهقائد .شما با این افکار باطل شاید بتوانید گلی را زیر پا لگدمال کنید اما محال است بتوانید عطر آن را در فضا محو سازید.اگر کارری رو که انجام داده اید به صورت فیلم دراورده وبه تماشابنشینید یقینا سکته میکنید.خیلی متاسفم
1392/06/03 - 12:22
0
0
اگر شخصیتی کم یا بد است با دلیل بگویید وگرنه چرا
1392/06/03 - 11:11
0
0
با سلام
حدود ساعت چهار بعد از ظهر که مجسمه را دیدم از شادی در پوست خود نگنجیدم و دقائقی با شعف دل به تماشای این کار بزرگ و البته نه تنها به مجسمه پرداختم و صد درود و احسنت به مدیران دلسوز شهرمان فرستادم اما نمی دانم چرا افرادی اقلیت این گونه به مطالبات مردم بی احترامی می کنند و فقط خواسته های سیاسی خود را دنبال می کنند از شورای محترم تامین شهرستان می خواهم از روی خرد جمعی و البته با نگرش به مطالبات مردم به این موضوع بپردازد و سریعا قضیه را فیصله بدهد .
1392/06/03 - 09:41
0
0
سلام به شما شهردار شب شنبه بدون اینکه صدای کسی دربیاد مجسمه را نصبش کرد ولی بعدش با سروصدا درآوردنش و بردنش تو انبار
1392/06/03 - 06:42
0
0
تشکر از شهرداری . تاسف بخاطر .............. که فکر میکنه کار بزرگی کرده
1392/06/02 - 15:41
0
0
تشکراز شهرداری، شورای شهر و اداره میراث فرهنگی. تشکر.تشکر
1392/06/02 - 15:37
0
0
درودبرجناب اقای جوادفخرایی امیدوارم که موفق باشید.

1392/06/02 - 13:39
0
0
ای کاش وقتی تندیسی یا المانی شهرداری نصب میکنه با چند تا پروژکتور رنگی اونو تو شب یه نمایی بده مث فلکه شهرداری یا تندیس فردوسی که تو شب زیباست
1392/06/02 - 13:37
0
0
هوراااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
ولی یه سوال اون میدان ورودی دهقائد چی میشه؟؟؟؟
پایه نصب شده مجسمه نداره مجسمه غضنفرالسلطنه باید اونجا نصب میشد نه جلو دژ
ای کاش وسط دژ اول ورودی دژ از سمت میدان نصب میشد نه یک گوشه آن
راستی دیروز داشتند فواره فلکه کارگر تو خیابون فردوسی تست میکردند چقد قشنگ میشه اگه راه بیفته
یه شبم فواره های فلکه دژ دیدم فوق العاده بود
کارنصب دو مجسمه بسیار کار نیکی بود وازاین بابت که پس ازسالها تلاش دوستان علاقه مندبه مشاهیر ومبارزان دشتستان کبیر وپیگیری مجدانه بنده که بیش ازده سال وکالت نوه آیت ا.. مجاهد برازجانی را داشتم عاقبت انجام پذیرفت که جهت استحضار هم شهریانم برسانم آیت ا.. مجاهد برازجانی با حکم جهادایشان مبارزان ازجمله رئیس علی دلواری به پاخاستندوحتی دوشادوش مبارزان دشتستانی در سنگر بست جغادک با انگلیسیها جنگیدند وحیف شد تندیس ایشان در خیابان بالای شهر که محل عبور غیر استانی ها نیست نصب شده ودیده نمی شود وای کاش مسئولان مربوطه تندیس را در کنارکاروانسرا نصب نمایند ...باسپاس فراوان - علی اصغررجایی وکیل فرهنگی نوهایت ا.. مجاهد برازجانی بمدت 10سال
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • نقدی بر مجموعه داستان " خین‌جوشون " اثر مختار فیاض
  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • به بچه‌هایتان نودل ندهید!
  • عناوین روزنامه‌های امروز1403/01/30
  • بازسازی اساسی پاسگاه‌های پلیس راه استان بوشهر
  • عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز1403/01/30
  • ادعاها درباره حمله اسرائیل به ایران / ساقط کردن چند ریزپرنده در آسمان اصفهان
  • ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد
  • مصرف این صیفی همه کمبودهای بدن و ویتامین ها را جبران می کند/ تنظیم آنی فشار و قند خون
  • رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور وارد استان بوشهر شد
  • پتروشیمی پردیس حامی مهمترین رویداد بین المللی در حوزه تاب آوری انرژی
  • حضور کشتی گیران استان بوشهر در مسابقات بین المللی جام شاهد
  • معماری شهر آفتاب بوشهر متناسب با نمای بومی اجرا می‌شود
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اگر احساس تلخی در دهان می کنید این بیماری در کمین شماست
  • تفاوت استراتژی فروش در پردیس/ ثبت ۶ ركورد در تولید و صادرات
  • 🎥ویدیو/طبیعت بکر و زیبای روستای خیرک دشتستان
  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • پیاده روی یا دویدن، کدام برای لاغری و کاهش وزن بهتر است؟
  • ۱۲ کشور امن در صورت شروع جنگ جهانی سوم (+عکس)
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • نشست هماهنگی برگزاری آئین شب شعر ویژه نکوداشت شهید محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • دست آویزی برای دومین سالکوچ هدهد خبررسان علی پیرمرادی
  • نتا S واگن ؛ یکی از زیباترین خودروهای چینی به بازار می آید (+تصاویر)
  • پیشرفت ۶۳ درصدی قطعه اول بزرگ‌راه دالکی به کنارتخته
  • آیا این ادویه خوش بو می تواند با سرطان پروستات مقابله کند
  • با این تکنیک به نق زدن و اصرار کردن بچه ها پایان دهید
  • بازتاب حمله ایران در رسانه‌های خارجی: اسراییل زیر آتش
  • در بین رفقایم به تعصب دشتستانی مشهورم/ خودم را مسلمان تکنوکرات می دانم
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مسؤولان نگاه بازتری داشته باشند/ جذابترین قسمت کار ما لحظه ای است که درد بیماران آرام می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • دکتر یوسفی با حافظه مثال زدنی
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • .: افسری حدود 9 ساعت قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 13 ساعت قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 3 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 4 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...
  • .: اسماعیل حدود 6 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...
  • .: سعید حدود 6 روز قبل گفت: آقای امید دریسی پیش ...
  • .: یونس حدود 7 روز قبل گفت: سلام و درود به ...
  • .: قاسم حدود 9 روز قبل گفت: خوبه لااقل یک نفر ...
  • .: تنگستان حدود 10 روز قبل گفت: چرا چنین مطالب سراسر ...
  • .: حسن جانباز حدود 11 روز قبل گفت: اصلا سفره ای نیست ...