کد خبر: 176201 ، سرويس: استان فارس
تاريخ انتشار: 27 اسفند 1401 - 10:59
مدیرکل امور عشایر فارس اعلام کرد:
آغاز به کار ۱۱۳ اتراقگاه عشایری از ۱۵ فروردین در فارس

اتحادخبر: مدیرکل امور عشایر فارس از آغاز ارائه خدمات ۱۱۳ اتراقگاه همزمان با آغاز کوچ زمینی عشایر این استان از ۱۵ فروردین‌ ۱۴۰۲ خبر داد.

 

اتحادخبر: مدیرکل امور عشایر فارس از آغاز ارائه خدمات ۱۱۳ اتراقگاه همزمان با آغاز کوچ زمینی عشایر این استان از ۱۵ فروردین‌ ۱۴۰۲ خبر داد.

آغاز به کار ۱۱۳ اتراقگاه عشایری از ۱۵ فروردین در فارس

به گزارش ایسنا؛ عبدالحمید کریمی، از آغاز کوچ زمینی عشایر فارس به مناطق ییلاقی از ١٥ فروردین ماه و کوچ ماشینی از ۲۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ خبر داد.

او با بیان اینکه حرکت عشایر کوچ رو از دیرباز زمینی بوده و بر اساس یک تجربه خاص با رشد و رویش گیاه مدیریت می‌شده است، افزود: منابع طبیعی متولی اصلی تقویم کوچ است و ما تنها مدیریت کوچ را بر عهده داریم.

مدیرکل امور عشایر فارس همچنین با بیان اینکه معمولا زمان رویش گیاهان در هر منطقه جغرافیایی ملاک حرکت کوچ زمینی در نظر گرفته می‌شده، گفت: اقدامات این اداره کل هم همزمان با آغاز کوچ در دستور کار قرار می‌گیرد.

کریمی ادامه داد: برخی از نقاط کوچ رو فارس دارای مشکلاتی است و مشاهده می‌شود در مناطقی مانند لارستان، عشایر به دلیل سختی ماندگاری در مناطق قشلاقی، کمبود پوشش گیاهی و گرمای محیط تصمیم به جابجایی با مسئولیت خود می‌گیرند.

او با بیان اینکه از زمان آغاز کوچ ما متولی ارائه خدمات به عشایر با کنترل کوچ، هدایت، آبرسانی و ...خواهیم بود، عنوان کرد: هشدارهای لازم برای حرکت در نیمه‌های شب و یا سپیده دم به دلیل تردد وسایل نقلیه به طور مستمر صادر می‌شود.به ویژه در محدوده شهرهای بزرگ همانند شیراز، فیروزآباد، نورآباد ممسنی و کازرون تا با سفری امن، کوچ انجام شود.

مدیرکل امور عشایر فارس تصریح کرد: هشدارهای جوی نیز به ویژه برای هفته پایانی اسفندماه به عشایر اطلاع رسانی شده است.

کریمی ادامه داد: ١١٣ اتراقگاه با توافق منابع طبیعی برای ارائه خدمات به عشایر شناسایی شده است.ارائه خدمات در این اتراقگاهها از ١٥ فرودین ماه همزمان‌ با آغاز کوچ زمینی آغاز می‌شود.

او اضافه کرد: در اتراقگاهها مکانی برای استراحت و تجدید قوای عشایر کوچ رو، ارائه خدمات پزشکی، تامین امنیت، سرویس‌های بهداشتی، آبرسانی و... پیش بینی شده است.

مدیرکل امور عشایر فارس همچنین اعلام کرد که در راستای برقراری ارتباط با جامعه عشایر علاوه بر بازدیدهای میدانی، سامانه پیامکی و الکترونیکی راه‌اندازی شده است تا از نقطه نظرات عشایر در ارائه خدمات بهره مند شویم.

کریمی افزود: برای ارائه خدمات سفر در نوروز نیز در فاصله ورودی و خروجی شهرها چادرهای نماد عشایری برپا و تولیدات عشایری برای ارائه به مسافران و گردشگران نوروزی به نمایش گذاشته خواهد شد.

 

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/176201