کد خبر: 176157 ، سرويس: مقاله
تاريخ انتشار: 27 اسفند 1401 - 07:52
اختصاصی اتحادخبر؛
کهن آیین ایرانیان

اتحادخبر - سهیلا شعبانی: نوروز جشن ملی ایران کهن تا به امروز است،  پیشینه نوروز به دوران مادها و هخامنشیان می رسد، این عید ملی با رسم و رسوماتی همراه است، یکی از رسوم دلپذیر و شیرین که از دیرباز تا به امروز در بیشتر نقاط ایران و در چهارشنبه ی آخر اسفند برگزار می شود، مراسم چهارشنبه سوری است، این مراسم با جمع شدن خانواده و پریدن بر...

سهیلا شعبانی:

نوروز جشن ملی ایران کهن تا به امروز است،  پیشینه نوروز به دوران مادها و هخامنشیان می رسد، این عید ملی با رسم و رسوماتی همراه است، یکی از رسوم دلپذیر و شیرین که از دیرباز تا به امروز در بیشتر نقاط ایران و در چهارشنبه ی آخر اسفند برگزار می شود، مراسم چهارشنبه سوری است، این مراسم با جمع شدن خانواده و پریدن بر روی آتش و شادی و پایکوبی انجام می گیرد. ایرانیان کهن معتقد بودند که آتش نماد پاکی است پس آن را محترم می شمردند. در بیشتر شهرهای ایران این مراسم با پختن آش رشته همراه است. چرا که  اعتقاد دارند رشته ای که درون آش می ریزند، نشان رشته زندگی و کلاف سردرگمی است که باید به دست گرفت.

 قاشق زنی، این مراسم بعد از پریدن بر روی آتش، شادی و پایکوپی در چهارشنبه اخر سال برگزار می شود،  دختران دم بخت، کودکان و نوجوانان با پوشاندن صورت و بدن خود زیر چادر، طوری که شناخته نشوند  به در خانه های همسایه و فامیل رفته و با کوبیدن قاشق به ظرف فلزی، حضور خود را اعلام می دارند، صاحبخانه با رویی گشاده، هر چیزی که در دسترس دارد، از نقل و شیرینی گرفته، تا سکه و برگ درختان سبز به استقبالشان آمده و از آنان پذیرایی می کند، این عمل او نشان دهنده این است که برای شاد کردن دل دیگران و جذب رزق و روزی باید بخشید.

از دیگر موارد شکستن کوزه سفالی برای کمک به نیازمندان است، که در صد سال اخیر رواج داشته و سمبل رهایی از اسارت زندگی مادی و یادآوری آفریده شدن انسان از خاک و دور شدن از منیت ها است.

 سفره هفت سین

عدد هفت در زبان ایران باستان، به‌ معنای زندگی و جاودانگی است. که بسیار مقدس بوده، از اهمیت عدد هفت می توان به  هفت خوان رستم، هفت شهر عشق، هفت آسمان و... اشاره کرد. درادوار گذشته سفره هفت سین به صورت ساده بر زمین پهن می شد ولی اکنون این رسم سادگی خود را از دست داده و به صورت پر زرق و برق روی میز چیده می شود، از ملزومات این سفره چند چیز است:
سبزه: نماد شادابی، طراوت، فرشته اردیبهشت
سمنو: نماد فراوانی نعمت
سرکه: نماد جاودانگی
سیر: نماد سلامتی، داشتن سالی به دور از بیماری ها
سکه: نماد رزق و روزی
سماق: نماد شادی و پایداری در مقابل ناملایمات
سنجد: نماد عشق و عقلانیت
تخم مرغ: نماد زایش
قرآن: نشانه نام و یاد خدا
آینه: نماد پاکی و صداقت
ماهی: نماد سرزندگی و انرژی
شمع: نماد روشنایی
شیرینی: نماد سالی شیرین و پر خاطره

هر چند که امروزه بسیاری از سنت های گذشته رنگ باخته است، مانند: چهارشنبه سوری که به چهارشنبه سوزی تبدیل گشته ودید و بازدید ها  مجازی و فشار اقتصادی و سختی معیشت نا خودآگاه مانع از کمک کردن به همنوع گردیده، اما گرامی داشتن نوروز هم چنان در بین ایرانیان ماندگار است.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/176157