کد خبر: 176099 ، سرويس: یادداشت
تاريخ انتشار: 26 اسفند 1401 - 08:45
اتحاد جنوب در سال بیست و چهارم
اثرگذار؛ از اورژانس هوایی تا زیرمیزی پزشکان

اتحاد خبر- اکبر صابری: 26 اسفندماه ۱۴۰۱ بیست و چهارمین سالروز انتشار اتحاد جنوب (اولین نشریه رسمی تاریخ شهرستان دشتستان) است. در این سال حدود 50 گفتگوی اختصاصی (میانگین هر هفته یک گفتگو)، 160 یادداشت و مقاله اختصاصی از اهل قلم در اتحاد جنوب و اتحاد خبر منتشر شده است که در کمتر رسانه ای این حجم از مطالب تولیدی و اختصاصی مشاهده می شود...

اکبر صابری *

26 اسفندماه ۱۴۰۱ بیست و چهارمین سالروز انتشار اتحاد جنوب (اولین نشریه رسمی تاریخ شهرستان دشتستان) است و این ویژه نامه اولین شماره سال بیست و پنجم این هفته نامه است.
وظیفه خود می دانم از همکاری همه عزیران فرهیخته ای که همراه این نشریه بودند تا با نظم انتشار 100 درصدی و ارتقاء کیفی مطالب تولیدی و اختصاصی امسال نیز اتحاد جنوب یکی از بهترین های عرصه رسانه در استان باشد صمیمانه سپاسگزاری نمایم.


موفقیت اتحاد جنوب و اتحاد خبر بی تردید مدیون و مرهون تحریریه، کادر فنی و نویسندگان با دانش و فرهیخته و همچنین خبرنگاران و عکاسان پرتلاشی است که همواره خستگی ناپذیر در طول سال تلاش نمودند.


در سال ۱۴۰۱ حدود 50 گفتگوی اختصاصی (میانگین هر هفته یک گفتگو)، 160 یادداشت و مقاله اختصاصی (میانگین هفته ای 3 یا 4 مورد) از اهل قلم استان و شهرستان در اتحاد جنوب و اتحاد خبر منتشر شده است که در کمتر رسانه ای این حجم از مطالب تولیدی و اختصاصی مشاهده می شود.


علاوه بر این گزارش های اتحاد جنوب در موارد متعددی بسیار تاثیرگذار بوده و مورد توجه افکار عمومی و مسئولان اجرایی قرار گرفته است. در ادامه به برخی از این موارد در سال 401 اشاره می شود:

 

- تعاونی مرزنشینان: در ابتدای سال 1401 در یادداشتی به ضرورت احیای تعاونی مرزنشینان استان پرداختیم و علاوه بر آن تاکید شد این تعاونی ها باید همه مناطق استان از جمله مراکز شهرستان ها را شامل شود. این مهم نیز تا حدی مورد توجه و پیگیری مسئولان استان قرار گرفت.

 

- اردیبهشت: " زمین گیر شدن اورژانس هوایی بوشهر" عنوان یکی از مطالبی بود که اتحاد جنوب به آن پرداخت و بلافاصله مسئول اورژانس استان با اینجانب تماس گرفت و سایر مسئولان نیز پیگیری کردند تا بار دیگر اورژانس هوایی استان فعال شود.


- تیر: گزارش اتحاد جنوب "جولان متکدیان خارجی و انفعال مسئولان " بازتاب خوبی داشت و موضوع در شورای اداری و شورای تامین و شورای شهر مطرح و تصمیماتی برای جمع آوری متکدیان که بیشتر بیگانه بودند اتخاذ شد.


- تیر و مرداد: انجام گفت‌و‌گوی اختصاصی اتحاد جنوب با دکتر احمد بخارایی؛ جامعه‌شناس و پژوهشگر مسائل اجتماعی در مورد معضل خودکشی (کاهش سن خودکشی یک بحران هویتی است) این گفتگو و راهکارهای ارایه شده می توانست برای مسئولان قابل توجه باشد.


مهر: مشکلات و تبعات حضور کارگران افغان تبار در سطح شهر برازجان و سایر مناطق استان در این گزارش بررسی و موضوع به چالش کشیده شد (از مهاجرت تا مزاحمت اتباع بیگانه)


- آبان: خرابی راه ها مورد توجه و بررسی اتحاد جنوب قرار گرفت (اعتباری که هر چه می گویند نمی رسد/بی خیالی مسئولین نسبت به خرابی راه ها)


- آبان و آذر: سلسله گزارش هایی در پنج قسمت به مصائب مجتمع مسکن مهر پرگان پرداخته شد که اولین قسمتش با این عنوان بود: " آپارتمان هایی که پیر شدند و تحویل نشدند" گرچه بیشتر مصائب پرگان سر جای خود مانده و مسئول دلسوزی که حلال مشکلات آن باشد پیدا نشد ولی برخی مشکلاتی که خطرات جانی (در این مجتمع مواظب جان خود و فرزندان تان باشید!) برای ساکنین داشت برطرف گردید. البته که مصائب اصلی پرگان همچنان پابرجاست.


- دی: پدیده زیر میزی بگیری در بوشهر از جمله دیگر مواردی بود که اتحاد جنوب در گزارشی اختصاصی به آن پرداخت (پدیده زیر میزی بگیر برخی پزشکان در بیمارستان های دولتی بوشهر) این گزارش نیز بازخوردهای زیادی در افکار عمومی داشت و پیگیری هایی توسط دانشگاه علوم پزشکی بوشهر و برخی مقام های مسئول صورت گرفت و حتی 3 پزشک زیر میزی بگیر به تعزیرات معرفی شدند. گرچه معضل زیرمیزی بگیری برخی پزشکان حل نشد و هنوز نیز انجام می شود!

 

این هشت موضوع البته فقط بخشی از گزارش های اختصاصی اتحاد جنوب بود و در مناسبت های خاص معمولا به اقشار مختلف جامعه و مشکللاتی که با آن درگیر هستند نیز پرداخته ایم. مثل روز آتش نشان/ روز محیط بان/ روز جانباز/ سالروز ورود آزادگان/ روز زن/ روز نابینایان/ روز جهانی کوهستان/ روز مهندس و.... 

 
همچنین در این سال حدود 60 طنز اختصاصی در اتحاد جنوب به چاپ رسید که مجموعه های خواندنی و ارزشمند «کنجیر»، «پلورده»، «دنیای ده» از این جمله اند. این طنزها که بیشتر آنها با لهجه محلی دشتسونی نوشته شده ضمن محتوای بسیار عالی و ارزشمندی که دارد باعث زنده نگه داشتن زبان مادری و گویش محلی شهرستان می شود که بسیار مهم و با ارزش و در عین حال نگارش آن بسیار مشکل و تخصصی است.


همچنین سرویس شعر و ادب، ادبیات حماسی، ادبیات داستانی، ورزش از دیگر سرویس ها و صفحات فعال اتحاد جنوب در سال 401 بودند که از دبیران پرتلاش این صفحات تشکر و قدردانی می نمایم.

شخصیت سال ویژه نامه نوروزی
طبق سنت 14 سال گذشته در ویژه نامه نورزی اتحاد جنوب، یک سال در میان به مشاهیر زنده و درگذشته می پردازیم و امسال نوبت مشاهیر درگذشته بود. در همین خصوص با مشورت تحریریه اتحاد جنوب امسال زنده یاد استاد «سروش اتابک زاده» به عنوان شخصیت سال ویژه نامه نوروزی 1401 انتخاب شد.
استاد «سروش اتابک زاده» تاریخ پژوه، نویسنده و روزنامه نگار دشتستانی است که با تعصب و عشق خاصی به دشتستان می پرداخت. در ویژه نامه نوروزی با ابعاد شخصیت این چهره شاخص فرهنگی شهرستان بیشتر آشنا می شوید.
در همین راستا جا دارد از آقای رضا شبانکاره که در انجام گفتگو با خانواده استاد اتابک زاده و تهیه مطالب این پرونده برای ویژه نامه نوروزی همکاری و تلاش نمودند و همچنین سرکار خانم روشنک رئیسی و سایر دوستان که همکاری کردند صمیمانه سپاسگزاری نمایم.
سال گذشته، شخصیت سال ویژه نامه نوروزی اتحاد جنوب به جناب «پرفسور داریوش اکبرزاده» از چهره های علمی بین‌المللی دشتستان در زمینه ایران‌شناسی و مترجمی زبان های باستانی اختصاص یافته بود.


در ویژه نامه نوروزی امسال با دکتر گودرزیان موسس کلینیک دندانپزشکی پارس و همچنین فعال در حوزه ورزش و موسس باشگاه ورزشی پارس به گفتگو نشسته ایم.
همچنین گفتگو با علیرضا بخت قهرمان دشتستانی پاراتکواندو آسیا و مطالب و مقالات متنوع دیگری را در این ویژه نامه خواهید خواند.

 

* مدیر مسئول و سردبیر اتحاد جنوب و اتحاد خبر

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/176099