امروز: جمعه 31 فروردين 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 03 اسفند 1401 - 08:31
جستاری بر سرقت‌ در این روزهای استان بوشهر؛

اتحادخبر: در راهرو صدای مردی عصبی، متشنج و بسیار نگران توجهم را جلب می کند. به پلیس می ‌گوید: آخر هفته به همراه خانواده‌ام بوشهر را ترک کردم و پس از سه روز که برگشتم متوجه شدم که معادل 10 میلیارد تومان سکه، دلار و پول نقد از منزلم به سرقت رفته است.

 

اتحادخبر: در راهرو صدای مردی عصبی، متشنج و بسیار نگران توجهم را جلب می کند. به پلیس می ‌گوید: آخر هفته به همراه خانواده‌ام بوشهر را ترک کردم و پس از سه روز که برگشتم متوجه شدم که معادل 10 میلیارد تومان سکه، دلار و پول نقد از منزلم به سرقت رفته است.



به گزارش ایرنا، در حالی که پلیس تخصصی آگاهی استان بوشهر در عملیات‌های شبانه‌روزی بخش عمده‌ای از سارقان را حین و پس از سرقت دستگیر و به مقامات ذی صلاح قضایی استان تحویل می دهد اما به دلیل سهل‌انگاری برخی از شهروندان، شاهد افزایش سرقت از منازل و مکان‌های خصوصی هستیم.

این موضوع با توجه به آب و هوای بهاری این روزهای استان بوشهر و ترک منازل در روزهای آخر هفته، به دردسری تازه بدل شده به گونه‌ای که میزان رفت و آمد مالبختگان در کلانتری‌ها، راهروهای دادسرا و ساختمان پلیس آگاهی را بیشتر کرده است.

برای گزارشی از آخرین وضعیت سرقت‌ها به پلیس آگاهی بوشهر می روم. در راهرو صدای مردی عصبی، متشنج و بسیار نگران توجهم را جلب می کند. به پلیس می ‌گوید: آخر هفته به همراه خانواده‌ام بوشهر را ترک کردم و پس از سه روز که برگشتم متوجه شدم که معادل 10 میلیارد تومان سکه، دلار و پول نقد از منزلم به سرقت رفته است.

وی در پاسخ به نوع سیستم حفاظتی منزلش، عنوان می کند: منزلش به هیچ سیستم حفاظتی از جمله دوربین‌های مداربسته، آژیر خطر، درب‌های ضد سرقت و حفاظ‌های ایمن مجهز نبوده است.

مالبخته دیگری هم مشابه این فرد از سرقت از منزلش با سرقت نزدیک به دو کیلو طلا و 200 سکه خبر می دهد و بدون این که ردی از سارقین داشته باشد می گوید: آخر هفته از منزل بیرون زده و پس از 48 ساعت وقتی که مراجعه می کند می بیند که اموالش مورد دستبرد قرار گرفته است.

افراد دیگری هم مشاهده می کنم که درد و رنجشان تقریبا همین گونه است؛ مورد سرقت واقع شده‌ و دارایی‌هایمان را از دست داده‌ایم. برخی می‌گویند: پلیس موظف به حفاظت از اموال ماست و برخی نیز بی توجهی‌های خود برای حفاظت از اموالشان را مسئول وضعیت موجودشان می دانند اما هر دو دسته مضطرب از پلیس می خواهند که به دادشان برسد.

وقتی می گویم خبرنگارم و برای تهیه گزارشی از سرقت‌ها آمده‌ام، هیچ کدام از این مالبختگان حوصله حرف زدن از نوع سرقت و میزان اشیا سرقت شده ندارند، فقط می‌گویند: از نوع سرقت متحیر هستند و دارایی‌هایشان را از دست داده اند.

پس از معرفی خود به عنوان خبرنگار ایرنا، یکی از کارآگاهان پلیس آگاهی بوشهر می گوید: هر چقدر هم تلاش کنیم و هر میزان هم سارقان را دستگیر، مادامی که مردم توصیه‌های پلیس برای مراقبت از اشیا گرانبهای خود را جدی نگیرند و نسبت به تامین امکانات حفاظتی از منزلشان بی توجه باشند، سرقت‌ها همچنان ادامه دارد.

این کاراگاه که خواست نامش فاش نشود، می گوید: اگر چه پلیس آگاهی مجهز به امکانات مناسب و کاراگاهان ورزیده است اما وقتی فردی منزلش را با بانک اشتباه می گیرد و به جای اجاره صندوق امانت در بانک ها، طلا و جواهرات به همراه سکه و پول نقد در منزل دپو می کند و از طرفی حتی کوچک‌ترین ابزارهای حفاظتی هم برای مراقبت از منزلش نصب نمی کند، طبیعی است که امکان دارد مورد دستبرد قرار گیرد.

وی ادامه می دهد: این که مردم به پلیس برای حفاظت از اموالشان اعتماد دارد قابل اغماض نیست و سعی ما این است که با عملیات‌های پیشگیرانه، گشت‌های مداوم‌، کنترل سارقین شناسنامه‌دار و اجرای طرح‌های ضربتی محله‌محور میزان سرقت‌ها را کاهش دهیم اما بدون همکاری مردم، طبیعی است که چرخه سرقت از کار نمی‌افتد.

رئیس پلیس آگاهی استان بوشهر در گفت‌وگو با ایرنا موضوع سرقت ها در استان بوشهر را رد نمی کند و اگر چه آمار سرقت‌ها را بالا نمی داند اما معتقد است که پلیس با همه توان و ابزار عملیاتی در صحنه حاضر است اما نیازمند همراهی بیشتر مردم می باشد.

سرهنگ جوشن سهرابی می گوید: مقابله با سرقت مسلحانه، قتل، جنایت، تجاوز، جعل و کلاهبرداری و از این قبیل جرایم جزئی از وظایف ماست اما شاید حدود 90 درصد از ماموریت‌های خود را متمرکز بر مقابله با سرقت منازل و اماکن قرار داده‌ایم.

وی عنوان می کند: هر مالباخته‌ای که مورد سرقت واقع شده و به ما مراجعه می کند، به شدت متاثر و متاسف می شویم و با همه ابزارهایی که در دست داریم بخش عمده‌ای از این سارقان را دستگیر و به مقامات قضایی تحویل می‌دهیم اما بخشی از مردم هرگز به اموالشان دسترسی پیدا نمی کنند چرا که سارقین در همان فاصله سرقت تا دستگیری این اموال را به گونه‌ای سر به نیست می کنند.

رئیس پلیس آگاهی استان بوشهر ادامه می دهد: بیشتر سارقان استان بوشهر و به خصوص مرکز استان، غیربومی و از استان‌های دیگر هستند که با اجاره‌کردن منازل مبله غیرقانونی، طعمه‌هایشان را شناسایی و در آخر هفته در غفلت شهروندانی که منازلشان را بدون هیچ چفت و بست استاندارد و ایمنی، خالی می کنند، مورد دستبرد قرار می دهند.

سهرابی یادآور می شود: از 25 بهمن ماه امسال و در قالب طرح تشدید مبارزه با سرقت، شناسایی و پاک‌سازی مناطق آلوده استان بوشهر در دستور کار قرار گرفت که فقط در دو روز اول این طرح 25 نفر سارق با 26 فقره سرقت دستگیر و به مرجع قضایی تحویل داده شد.

رئیس پلیس آگاهی استان بوشهر توصیه می کند: شهروندان تا حد امکان از خالی گذاشتن منزل خودداری و با توجه به ورود بسیاری از سارقان از بالکن طبقات اول به منازل، حتما برای بالکن طبقات اول و پنجره‌ها حفاظ مناسب نصب کنند.

سهرابی ادامه می دهد: خودداری از گذاشتن کلید منزل زیر جا کفشی، داخل کفش، گلدان ، خودداری از نگهداری هر گونه وجه نقد، اشیاء قیمتی و طلا و جواهرات در منزل، استفاده از قفل‌های ایمن و استاندارد، بسته کردن در ورودی پشت بام و تمام درهای داخلی ساختمان در هنگام خروج از منزل و حفاظت گفتار از داشته‌ها و نداشته‌های خود در مکان‌های عمومی، مهمانی‌ها، تاکسی و اتوبوس و آرایشگاه یا محل کار می تواند بخش عمده‌ای از سرقت‌ها را کاهش دهد.

وی تاکید می کند: شهروندان از نوشتن نام و مشخصات خود بر روی زنگ منزل خودداری کنند و اگر در اطراف محل زندگی، خانه‌های خالی از سکنه و نیمه‌ساز وجود دارد از منزل خود مراقبت بیشتری به عمل آورند.

فرمانده انتظامی استان بوشهر در گفت‌وگو با ایرنا می گوید: پلیس آگاهی نقش و تاثیرگذاری بیشتری در ارتقای امنیت دارد و سعی می کنیم با بکارگیری تمامی ظرفیت‌ها، ضمن پیشگیری از سرقت‌ها، در کشف به وقوع و استرداد اموال مردم تلاش کنیم.

سردار حیدر سوسنی ادامه می دهد: اگر چه با برنامه‌ریزی و آموزش‌های به روز، پلیس آگاهی به صورت پوششی و غیرمحسوس در دو بخش پیشگیری از سرقت و مقابله با سارقان تلاش می کند اما موفقیت کامل ما در کاهش میزان سرقت‌ها با همراهی مردم میسر می‌شود.

وی تاکید می کند: موضوع سرقت دارای تبعات مادی و روانی ناخوشایندی برای شهروندان است اما گزارش‌هایی که از بخشی از سرقت‌ها دریافت می کنیم نشان می دهد که در صورتی که مالبختگان به توصیه‌های پیشگیری پلیس دقت بیشتری به خرج می دادند، سرقتی رخ نمی داد.

سوسنی اظهار می کند: ماموران نیروی انتظامی استان بوشهر در قالب طرح مبارزه با سرقت این آمادگی را دارند با تمام امکانات و نیروهای موجود نسبت به پاک‌سازی محله‌ها از حیث سارقان، خرده فروشان مواد مخدر، اراذل و اوباش اقدام کنند.

وی می افزاید: طرح مبارزه با سرقت با شدت و قدرت در استان بوشهر ادامه می‌یابد و در سایه این طرح تلاش می‌شود امنیت به نحو مطلوب در جامعه برقرار شود.

فرمانده انتظامی استان بوشهر با اعلام این که طرح مبارزه با سرقت تا اطلاع ثانوی در استان بوشهر ادامه دارد، می گوید: بوشهر بیست و نهمین استان کشور از نظر سرقت و امسال نسبت به سال گذشته با کاهش ۲ درصدی آمار سرقت مواجه شده است.

وی بیشترین جرائم سرقت مربوط به شهرستان‌های بوشهر، گناوه و دشتستان می داند که براساس آمارهای موجود ۶۰ درصد جرائم سرقت استان بوشهر را در خود به ثبت رسانده است.

سوسنی ادامه می دهد: برای پاک‌سازی استان بوشهر از حیث سرقت‌ها، روزانه در مرکز استان و شهرستان دشتستان ۲۰ تیم و در مابقی شهرستان‌ها ۱۰ تیم برای اجرای طرح مبارزه با سرقت در استان آماده شده و عملیات انجام می‌دهند.

برآیند

وجود قوانین بازدارنده می تواند نقش اساسی در کنترل میزان سرقت‌ها داشته باشد اما به دلیل تناسب نداشتن میزان جرم و مجازات، در صورتی که سارقی نیز دستگیر شود پس از چند صباحی، از قید زندان خلاص و با یک قدرت جدید که ناشی تجربه‌های سو زندان و آشنا شدن با مجرمان حرفه‌ای است مجدد به عنوان یک شغل اقدام به سرقت می کند. تا زمانی که از یک طرف هزینه جرم برای مجرمان سنگین نباشد و از سویی شاهد بی‌تفاوتی شهروندان برای حفاظت از اموالشان با پشت‌گوش انداختن توصیه‌های پلیس باشیم، همچنان تنور سرقت از منازل و اماکن خصوصی داغ خواهد بود.

 



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • نقدی بر مجموعه داستان " خین‌جوشون " اثر مختار فیاض
  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • به بچه‌هایتان نودل ندهید!
  • عناوین روزنامه‌های امروز1403/01/30
  • عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز1403/01/30
  • بازسازی اساسی پاسگاه‌های پلیس راه استان بوشهر
  • مصرف این صیفی همه کمبودهای بدن و ویتامین ها را جبران می کند/ تنظیم آنی فشار و قند خون
  • ادعاها درباره حمله اسرائیل به ایران / ساقط کردن چند ریزپرنده در آسمان اصفهان
  • ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد
  • رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور وارد استان بوشهر شد
  • پتروشیمی پردیس حامی مهمترین رویداد بین المللی در حوزه تاب آوری انرژی
  • حضور کشتی گیران استان بوشهر در مسابقات بین المللی جام شاهد
  • معماری شهر آفتاب بوشهر متناسب با نمای بومی اجرا می‌شود
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اگر احساس تلخی در دهان می کنید این بیماری در کمین شماست
  • 🎥ویدیو/طبیعت بکر و زیبای روستای خیرک دشتستان
  • تفاوت استراتژی فروش در پردیس/ ثبت ۶ ركورد در تولید و صادرات
  • پیاده روی یا دویدن، کدام برای لاغری و کاهش وزن بهتر است؟
  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • ۱۲ کشور امن در صورت شروع جنگ جهانی سوم (+عکس)
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • نشست هماهنگی برگزاری آئین شب شعر ویژه نکوداشت شهید محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • دست آویزی برای دومین سالکوچ هدهد خبررسان علی پیرمرادی
  • نتا S واگن ؛ یکی از زیباترین خودروهای چینی به بازار می آید (+تصاویر)
  • پیشرفت ۶۳ درصدی قطعه اول بزرگ‌راه دالکی به کنارتخته
  • آیا این ادویه خوش بو می تواند با سرطان پروستات مقابله کند
  • با این تکنیک به نق زدن و اصرار کردن بچه ها پایان دهید
  • بازتاب حمله ایران در رسانه‌های خارجی: اسراییل زیر آتش
  • در بین رفقایم به تعصب دشتستانی مشهورم/ خودم را مسلمان تکنوکرات می دانم
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مسؤولان نگاه بازتری داشته باشند/ جذابترین قسمت کار ما لحظه ای است که درد بیماران آرام می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • دکتر یوسفی با حافظه مثال زدنی
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • .: افسری حدود 7 ساعت قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 11 ساعت قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 3 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 4 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...
  • .: اسماعیل حدود 6 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...
  • .: سعید حدود 6 روز قبل گفت: آقای امید دریسی پیش ...
  • .: یونس حدود 7 روز قبل گفت: سلام و درود به ...
  • .: قاسم حدود 9 روز قبل گفت: خوبه لااقل یک نفر ...
  • .: تنگستان حدود 10 روز قبل گفت: چرا چنین مطالب سراسر ...
  • .: حسن جانباز حدود 11 روز قبل گفت: اصلا سفره ای نیست ...