امروز: جمعه 31 فروردين 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 20 بهمن 1401 - 10:13

اتحادخبر: در آستانه چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب، پروژه ملی فاز یک خط دوم قطارشهری شیراز با حضور وزیرکشور، استاندار و جمعی از مدیران فارس و مجموعه مدیریت شهری شیراز، افتتاح و آماده بهره‌برداری شد.

 

 

اتحادخبر: در آستانه چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب، پروژه ملی فاز یک خط دوم قطارشهری شیراز با حضور وزیرکشور، استاندار و جمعی از مدیران فارس و مجموعه مدیریت شهری شیراز، افتتاح و آماده بهره‌برداری شد.

افتتاح فاز اول خط ۲ مترو شیراز

 

به گزارش ایسنا؛ عصر چهارشنبه ۱۹ بهمن و در آستانه چهل و چهارسالگی انقلاب اسلامی، فاز یک خط دوم قطارشهری شیراز که با اعتباری بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان اجرایی و احداث شده است، با حضور احمد وحیدی وزیر کشور، محمدهادی ایمانیه استاندار فارس، محمدحسن اسدی شهردار، طاهری رئیس و جمعی از اعضای شورای شهر و معاونان شهرداری شیراز به بهره‌برداری رسید.

به گزارش ایسنا، در این مرحله از پروژه خط دوم مترو شیراز، سه ایستگاه از ۸ ایستگاه پیش‌بینی شده قابل استفاده خواهد بود که مهمترین آنها، ایستگاه میدان امام حسین(ع) به عنوان ایستگاه تبادلی بین خط یک و دو قطارشهری است.

ابتدای دهه ۸۰، سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز، بنیان گذاشته و تاسیس شد و یک سال بعد و در سال ۱۳۸۱، رسما عملیات اجرایی برای احداث مترو (قطارشهری) در این کلانشهر از میدان الله، استارت خورد، اما حدود ۱۲ سال پس از آن و در سال ۱۳۹۳، فاز اول خط یک، به بهره‌برداری رسید.

به گزارش ایسنا، قطارشهری، یکی از پروژه‌های زمان‌بر ملی در نقاط مختلف کشور به شمار می‌رود به طوریکه زمان اجرای این پروژه در شهرهای شیراز، اصفهان، مشهد و ... را می‌توان جزو طولانی‌ترین پروژه‌ها دانست، اما بی‌تردید اثرات آن بر بهبود تردد شهری در کلانشهرهایی که بهره‌برداری را شروع کرده‌اند، می‌توان مشاهده کرد.

در شیراز، خط یک مترو با در برگیری ۲۰ ایستگاه، شرق و غرب این کلانشهر را به هم متصل کرده و طی سال‌های اخیر با افزایش استقبال شهروندان روبرو بوده است. هرچند مسئولان مدیریت شهری معتقد هستند که این شیوه حمل و نقلی همچنان بخشی یارانه‌ای بوده و عدد پرداختی مسافران به ازای هر سفر، فاصله زیادی با عدد هزینه واقعی دارد.

به گزارش ایسنا، فاز اول خط یک مترو، مهرماه ۱۳۹۳ با حضور معاون اول رئیس جمهوری وقت با ۸ ایستگاه و در مسیری ۱۱ کیلومتری و فاز دوم این خط، مرداد سال ۱۳۹۶ کامل شد تا مسیر حدود ۲۵ کیلومتری حدفاصل میدان‌های الله تا احسان، با قطارشهری قابل پیمایش باشد.

عملیات ساخت خط دوم قطارشهری شیراز، اواخر آذرماه سال ۱۳۹۲ آغاز شد و تا امروز که در آستانه جشن چهل و چهارسالگی انقلاب و بهمن ماه سال ۱۴۰۱ هستیم، یک فاز از این خط با ۳ ایستگاه، آماده بهره‌برداری شده است. چهارسال اول پس از آغاز ساخت این خط، بیشترین توان شهرداری معطوف به تکمیل خط یک بود و پس از آن و از سال ۱۳۹۷، کار در خط ۲ سرعت گرفت.

خط ۲ قطارشهری شیراز به طول تقریبی ۱۵ کیلومتر با تعداد ۱۳ ایستگاه از میدان شکوفه واقع در شهرک میانرود در جنوب غربی شیراز آغاز و پس از عبور از بلوار عدالت و میدان بسیج در امتداد خیابان انقلاب به سمت میدان امام حسین (ع) و آزادی و از آنجا در امتداد غرب به شرق شیراز پس از گذر از میدان اطلسی و حافظیه به میدان گلستان ختم خواهد شد. ظرفیت حمل مسافر در نظر گرفته شده برای این خط ۱۶۰۰۰ نفر ساعت بوده که با ۲۲ رام قطار ۵ واگن سرفاصله ۳ دقیقه‌ای برای اعزام قطارها در افق طرح در نظر گرفته شده است.

این پروژه در دو فاز اجرایی شد که فاز اول آن از میدان شکوفه تا میدان امام حسین(ع) به طول تقریبی ۱۱ کیلومتر با در نظر گرفتن۹ ایستگاه طراحی و عملیاتی شد و اکنون با سه ایستگاه آماده بهره برداری شده است. فاز دوم که مسیری بالغ بر ۴ کیلومتر را در بر می‌گیرد، ۴ ایستگاه را شامل می‌شود.

مسیر ۱۱ کیلومتری فاز اول شامل دو تونل عمیق تک خطه هر کدام به طول تقریبی ۷.۵ کیلومتر و حدود ۲ کیلومتر مسیر روزمینی است، عملیات ساخت تونل‌های عمیق پس از سرویس و تعمیر دو دستگاه حفاری مکانیزه (TBM) و کارخانه تولید قطعات بتنی پیش ساخته که قبلاً برای اجرای تونل‌های خط یک مورد استفاده قرار گرفته بود برای خط دو مورد استفاده قرار گرفته است.

برای توقف و سرویس سیستم ناوگان خط دو محوطه دپو و پارکینگ قطارها در ابتدای خط به مساحت ۱۳ هکتار در نظر گرفته شده است که شامل سالن و تجهیزات ویژه سرویس و تعمیر و شستشوی قطارها است.

ایستگاه‌های خط ۲ در عمق متوسط ۱۷ متر از سطح زمین احداث شده یا در حال ساخت است و در ایستگاه امام حسین (ع) با عمق ۳۴ متری از سطح زمین به دلیل تقاطع با خط یک عمیق‌ترین ایستگاه مترو در شیراز و حتی کشور به شمار می‌رود، اگرچه ایستگاه‌های استقلال و پانزده خرداد هم در عمق بین ۱۵ تا ۲۲ متری، ایجاد شده است.

اجرای این پروژه به دلایل مختلف خصوصا عبور آن از یک مسیر پرترافیک و وسیع شهری، الزام در اجرای حفاری کل مسیر به شکل زیرزمینی و البته مسائل مالی و اعتباری، حدود ۸ سال به طول انجامید و اکنون هم شماری از ایستگاه‌های این خط، نسبتا کامل شده است.

یکی از مهمترین ابعاد این پروژه، ایجاد بستری برای جابه‌جایی مسافر در خط شمالی جنوبی شیراز و البته فراهم شدن امکان انتقال مسافران از این محدوده‌ها به شرق و غرب این کلانشهر است.

در این بین، آغاز عملیات اجرایی فاز دوم خط ۲ که آذرماه امسال شکل گرفت، این امید را ایجاد کرده است که طی حدود ۲.۵ سال آینده شاهد کامل شدن این خط قطار شهری و فراگیری دسترسی به بستر حمل و نقلی سریع، پاک و ایمن در شهرراز باشیم. اگرچه وجه مهمی از فاز دوم قطار شهری شیراز، ایجاد دسترسی مناسب شهروندان و مسافران به منطقه سه و اماکن تاریخی و گردشگری مهمی نظیر ارم، حافظیه، سعدیه، باغ جهان نما و دروازه قرآن است.

به گزارش ایسنا، طرح توسعه مترو در شیراز که تا حداقل ۶ خط دیده شده بود، در مسیر خط سه نیز ادامه دارد و عملیات اجرایی این خط نیز مرداد سال ۱۳۹۹ با حضور نوبخت؛ رئیس سازمان برنامه بودجه، آغاز شد و همچنان در حدفاصل میدان معالی‌آباد تا ایستگاه راه‌آهن، ادامه دارد.

براساس وعده داده شده در زمان آغاز عملیات اجرایی خط سوم، قرار است کار طی ۵ سال نهایی شده و در سال ۱۴۰۴ جشن بهره‌برداری از این خط برپا و در مهمترین وجه، بین فرودگاه و راه‌آهن شیراز مسیر دسترسی ریلی ایمن و امن و سریع، ایجاد شود.

به گزارش ایسنا، عصر امروز، چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۱، با حضور مسئولان ارشد ملی و استانی، فاز اول خط دوم قطارشهری شیراز افتتاح و با بهره‌برداری از سه ایستگاه، امکان جابه جایی مسافر از جنوب به مرکز، غرب و شرق این شهر فراهم شد.

ممانعت از ورود خبرنگاران 

به گزارش ایسنا، خبرنگارانی که برای حضور در مراسم افتتاح فاز یک خط دوم مترو شیراز، به دعوت دستگاه‌های مرتبط در محل حاضر شده بودند، اجازه ورود به محل مراسم را نیافتند!

مسئولان امر حاضر در محل برگزاری مراسم، اعلام کردند که هماهنگی برای حضور خبرنگاران در مراسمی که قرار بود بخشی از آن با سخنرانی وزیرکشور همراه باشد، انجام نشده است.

 



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • نقدی بر مجموعه داستان " خین‌جوشون " اثر مختار فیاض
  • به بچه‌هایتان نودل ندهید!
  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • عناوین روزنامه‌های امروز1403/01/30
  • عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز1403/01/30
  • بازسازی اساسی پاسگاه‌های پلیس راه استان بوشهر
  • مصرف این صیفی همه کمبودهای بدن و ویتامین ها را جبران می کند/ تنظیم آنی فشار و قند خون
  • ادعاها درباره حمله اسرائیل به ایران / ساقط کردن چند ریزپرنده در آسمان اصفهان
  • ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد
  • رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور وارد استان بوشهر شد
  • پتروشیمی پردیس حامی مهمترین رویداد بین المللی در حوزه تاب آوری انرژی
  • حضور کشتی گیران استان بوشهر در مسابقات بین المللی جام شاهد
  • معماری شهر آفتاب بوشهر متناسب با نمای بومی اجرا می‌شود
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اگر احساس تلخی در دهان می کنید این بیماری در کمین شماست
  • 🎥ویدیو/طبیعت بکر و زیبای روستای خیرک دشتستان
  • تفاوت استراتژی فروش در پردیس/ ثبت ۶ ركورد در تولید و صادرات
  • پیاده روی یا دویدن، کدام برای لاغری و کاهش وزن بهتر است؟
  • ۱۲ کشور امن در صورت شروع جنگ جهانی سوم (+عکس)
  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • نشست هماهنگی برگزاری آئین شب شعر ویژه نکوداشت شهید محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • دست آویزی برای دومین سالکوچ هدهد خبررسان علی پیرمرادی
  • نتا S واگن ؛ یکی از زیباترین خودروهای چینی به بازار می آید (+تصاویر)
  • پیشرفت ۶۳ درصدی قطعه اول بزرگ‌راه دالکی به کنارتخته
  • آیا این ادویه خوش بو می تواند با سرطان پروستات مقابله کند
  • با این تکنیک به نق زدن و اصرار کردن بچه ها پایان دهید
  • بازتاب حمله ایران در رسانه‌های خارجی: اسراییل زیر آتش
  • در بین رفقایم به تعصب دشتستانی مشهورم/ خودم را مسلمان تکنوکرات می دانم
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مسؤولان نگاه بازتری داشته باشند/ جذابترین قسمت کار ما لحظه ای است که درد بیماران آرام می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • دکتر یوسفی با حافظه مثال زدنی
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • .: افسری حدود 5 ساعت قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 10 ساعت قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 3 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 4 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...
  • .: اسماعیل حدود 6 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...
  • .: سعید حدود 6 روز قبل گفت: آقای امید دریسی پیش ...
  • .: یونس حدود 6 روز قبل گفت: سلام و درود به ...
  • .: قاسم حدود 8 روز قبل گفت: خوبه لااقل یک نفر ...
  • .: تنگستان حدود 10 روز قبل گفت: چرا چنین مطالب سراسر ...
  • .: حسن جانباز حدود 10 روز قبل گفت: اصلا سفره ای نیست ...