کد خبر: 174200 ، سرويس: استان بوشهر
تاريخ انتشار: 11 بهمن 1401 - 08:46
مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز:
ثبت رکورد جدید تولید گاز در مجتمع گاز پارس جنوبی با باز تولید از میدان ذخیره‌سازی شوریجه

اتحادخبر:مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز گفت: پالایشگاه‌های گاز کشور بویژه پالایشگاه‌های ۱۳ گانه مجتمع گاز پارس جنوبی در فصل زمستان با انجام عملیات باز تولید از میدان ذخیره سازی شوریجه بیشتر از سقف تعهد تولیدی ( ۵۶۰ میلیون مترمکعب)، اقدام به تولید و تحویل روزانه ۵۷۶ متر مکعب کردند.

اتحادخبر:مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز گفت: پالایشگاه‌های گاز کشور بویژه پالایشگاه‌های ۱۳ گانه مجتمع گاز پارس جنوبی در فصل زمستان با انجام عملیات باز تولید از میدان ذخیره سازی شوریجه بیشتر از سقف تعهد تولیدی ( ۵۶۰ میلیون مترمکعب)، اقدام به تولید و تحویل روزانه ۵۷۶ متر مکعب کردند.


به گزارش ایرنا، احمد زمانی روز دوشنبه در این باره اعلام کرد: برای نخستین بار در تاریخ تولید مجتمع گاز پارس جنوبی، این مجموعه توانست رکورد تولید و فرآورش گاز را در روزهای اوج مصرف گاز ثبت کند و نکته حائز اهمیت آن است که پالایشگاه‌های گازی کشور در این ایام سرد، در سقف ۱۰۰ درصدی تعهد تولیدی فعال بوده و در بعضی از روزها حتی بیشتر از سقف تعهد تولیدی، اقدام به فرآورش و تحویل گاز کرده‌اند.

وی اضافه کرد: یکی از اقدام‌های مؤثر در این زمینه، انجام تعمیرات مناسب، مؤثر و نتیجه‌بخش روی تأسیسات و تجهیزات ثابت و دوار است که از پارسال برای آنها برنامه‌ریزی شده بود.

زمانی ادامه داد: پارسال با وجود تعمیرات اساسی انجام‌شده در سه مرحله بنا به اقتضای تولید و ضرورت‌های پیش‌آمده، به‌صورت ۱۰۰ درصدی، تعمیرات دوره‌ای انجام و همه فرآیندها و دستگاه‌هایی که به‌طور مستقیم با تولید مرتبط بودند، تعمیر، بازرسی و بازسازی شد و نتیجه این تعمیرات گسترده و برنامه‌ریزی، آمادگی تولید حداکثری برای فصل سرد سال در تأسیسات، بر اساس تعهدات تکلیفی بود.

مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه بخش دیگری از پیش‌بینی‌ها، آماده شدن تجهیزات رانش گاز از خروجی‌های پالایشگاه‌ها، بویژه پالایشگاه‌های مجتمع گاز پارس جنوبی بود، افزود: آماده‌سازی بخشی از این ناوگان، از طریق عملیات تعمیرات اساسی دقیق و بسیار موثر روی توربین‌ها و ماشین‌های دوار انجام شد.

زمانی با اشاره به انتقال، نصب و راه‌اندازی برخی قطعات و تجهیزات راهبردی در مجتمع گاز پارس جنوبی گفت: این اقدام‌ها به همراه شناسایی ریسک‌های عملیاتی بخش تجهیزات ثابت و دوار و پیش‌بینی‌های لازم برای تعمیرات دوره‌ای، بازرسی‌ها و مراقبت‌های مستمر، اطمینان‌بخشی به کار تزریق گاز از این مجتمع به خطوط انتقال را افزایش داد.

وی در باره پیش‌بینی‌ها در حوزه تأمین مواد شیمیایی شامل آنتی‌فوم، مولکولارسیو، آمین و بازدارنده‌های خوردگی گفت: با تقویت کمیته‌های مواد شیمیایی و فرآیند خرید محصولات، همه مواد شیمیایی مورد نیاز برای تولید زمستانه تهیه و انبار شد.

زمانی اظهار کرد: در کنار آمادگی کامل مجموعه پالایشگاه‌ها که با حداکثر ظرفیت خود وارد فصل سرد سال شده و به‌طور طبیعی تلاش بر این است که پشتیبان تمامی مصارف ناشی از برودت هوا و نیازهای صنعتی باشند.

مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز ایران تأکید کرد: به این موارد باید آمادگی بازتولید گاز از میدان ذخیره‌سازی شوریجه را نیز افزود که اکنون این مقدار ۱۶ میلیون مترمکعب در روز است و به همت مجموعه مدیریت، کارشناسان و مهندسان پالایشگاه شهید هاشمی‌نژاد انجام می‌شود و در صورت تأمین خوراک توسط بالادست، آمادگی افزایش بازتولید نیز وجود دارد.

زمانی افزود: نباید فراموش کرد که بخش زیادی از این آمادگی، ناشی از پشتیبانی وزیر و از طریق مجوزهای صادره و پشتیبانی‌های نقطه به نقطه مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران و دیگر همکاران در این شرکت بوده است.

 

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/174200