امروز: پنجشنبه 06 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 05 بهمن 1401 - 08:19

اتحادخبر: مدیرکل دفتر خدمات کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه سفر خود به استان بوشهر امروز در نشست با جمعی از واحدهای فناور و دانش بنیان و مسئولان پارک علم و فناوری خلیج فارس، دغدغه‌های آنها را شنید و تازه‌ترین برنامه‌های وزارت صمت و ایده‌های توسعه بازار را با آنها در میان گذاشت گذاشت.

 

اتحادخبر: مدیرکل دفتر خدمات کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه سفر خود به استان بوشهر امروز در نشست با جمعی از واحدهای فناور و دانش بنیان و مسئولان پارک علم و فناوری خلیج فارس، دغدغه‌های آنها را شنید و تازه‌ترین برنامه‌های وزارت صمت و ایده‌های توسعه بازار را با آنها در میان گذاشت گذاشت.

به گزارش ایرنا، پارک علم و فناوری خلیج فارس ( بوشهر) در سال ۸۶ بنیان گذاشته شد؛ اکنون این مجموعه دانشی علاوه بر پارک، ۶ مرکز رشد علم و فناوری درشهرهای بوشهر، گناوه، دشتستان، دشتی، کنگان دارد و بیش از ۱۵۰ واحد فناور در آن مستقر است.

پارک علم و فناوری خلیج فارس و مراکز رشد وابسته به آن میزبان ۴۸ واحد دانش بنیان و ۱۲ واحد خلاق است و ۱۲ واحد فناور آن نیز در شرکت شهرک‌های صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی بوشهر مستقر هستند.

سند توسعه دانش بنیان‌ بوشهر ۱۳ سال پیش و به عنوان نخستین سند کشور در این حوزه در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد تا این اتفاق میمون نوید بخش فردای روشن‌تر بوشهر با چراغ فروزان علم و دانش باشد؛ این سند ۹ حوزه مزیتی استان بوشهر را برای اولویت‌گذاری فعالیت دانش بنیان‌ تعریف کرده است.

صنایع دریایی مانند تولید شناور، تعمیر و صنعت فراساحل، حوزه انرژی و سرمایه‌گذاری در صنایع پایین دستی پتروشیمی‌ها، تعمیرات و فناوری هسته‌ای، حوزه شیلات و کشاورزی شامل توسعه صنعت آبزی‌پروری، گلخانه‌ها و نخیلات، توسعه سامانه‌های آبیاری نوین و تولید انواع بذر از اولویت‌های استان بوشهر برای توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان است.

بر این اساس گردشگری، تجارت، شهرسازی و آب شیرین کن، زیست فناوری دریایی، فناوری ارتباطات و کنترل آلاینده‌های زیست محیطی همچون فلرهای گازی از دیگر اولویت‌هایی برشمرده شده که که بهتر است محور توسعه دانش بنان بوشهر قرار گیرد.

در سالی که به نام "تولید، دانش بنیان، اشتغال‌آفرین " مزین شده، آمارها نیز خبرهای خوشی از پارک و مراکز رشد علم و فناوری بوشهر دارند؛ آن گونه که رئیس پارک علم و فناورزی خلیج فارس در ابتدای این نشست اعلام کرد حجم فروش واحدهای فناور و دانش بنیان مستقر در این مجموعه در سال گذشته بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان بوده و اشتغالزایی نیز در این پارک بیش از آنچه برای امسال تعهد داشته، در ۹ ماهه محقق شده است.

ابوالحسن رزمی نیا اعلام کرد: پارک علم و فناوری خلیج فارس تعهد داشته تا پایان امسال ۴۸۶ شغل جدید ایجاد کند که تا پایان آذر ماه ۵۰۵ نفر اشتغالزایی آن در سامانه رصد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت شده و تا پایان سال بیشتر هم می‌شود.

شمار شرکت‌های فناور و دانش بنیان بوشهر و دستاوردهای آنها در این حوزه‌های مزیتی شایسته توجه است اما همواره مساله اتصال به بازار فروش و رفع دانش بنیان‌ نیازهای استان در این حوزه‌ها مطرح بوده است.

اینفوگرافیک/ استقرار واحدهای فناور و دانش‌بنیان در پارک علم و فناوری خلیج فارس بوشهر

 

مدیرکل دفتر خدمات کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت در سه روز اخیر نشست‌های آموزشی و هم اندیشی کسب و کار با صنعتگران و دانش بنیان‌های بوشهری برپا کرده تا برای بهبود این مساله ایده‌هایی در اختیار آنها بگذارد؛ هدف این است که در جهت گیری و اقداماتی هدفمند اثرگذاری دانش و فعالیت‌های دانش محور اثر گذاری بیشتری در رونق تولید استان بویژه در حوزه‌های مزیتی داشته باشند.

ایده‌های نو و دانش محور می‌توانند این ظرفیت‌های بومی را متحول کنند و چیزی شبیه انقلاب در خلق ثروت و اشتغال رقم بزند، ظرفیت‌هایی شگرف که بدون نقش آفرینی ایده‌ها، تا مرز نادیده گرفته شدن پیش می‌روند.

امیرحسین اسدی در ابتدای سخنان خود در دیدار با واحدهای فناور و دانش بنیان پارک علم و فناوری بوشهر به طور شفاف گفت که در رویکرد وزارت صمت دانش بنیان یعنی افزایش فروش، بهبود بهره‌وری و کیفیت و رضایتمندی مشتری؛ بنابراین فعالیت شرکت‌ها باید این مولفه‌ها را ارتقا دهد.

دوشنبه‌های فناورانه برپا کنید؛ جواب می‌دهد

مدیرکل دفتر خدمات کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت معتقد است که ۵۰ درصد از مشکلات واحدهای فناور و تولیدکنندگان کشور با ایجاد ارتباط میان خودشان قابل حل است؛ بسیاری از واحدهایی که می‌توانند در یک زنجیره تامین جای گیرند یکدیگر را نمی‌شناسند در حالی که نیازهای آنها با تهاتر و تبادل رفع می‌شود.

او توصیه کرد: دوشنبه‌های فناورانه در استان بوشهر برپا شود، به این شکل که از یک سو واحدهای فناور و دانشگاهیان و در سوی دیگر صنعت و مدیران صنعتی نشست‌های مشترکی ترتیب دهند.

اسدی با بیان اینکه این نشست‌ها باعث شناخته شدن نیازها و ظرفیت‌های ۲ طرف می‌شود، گفت: این طرح به طور پایلوت در خراسان اجرا شده و بسیار خوب جواب داده است.

تبلیغات خود را واگذار کنید؛ بازاریابی تخصص است

او در ادامه به واحدهای فناور بوشهری یادآور شد که کار شما تولید فناوری است، بنابراین به کار خود برسید و تبلیغات خود را به متخصصان امر بسپارید.

اسدی با بیان نمونه‌هایی از کارهای غیرحرفه‌ای که به فروش تولیدات دانش بنیان و فناورانه در سطح کشور ضربه زده، تاکید کرد: پیگیری مسائل حقوقی، بازاریابی و بازارسازی، تبلیغات و فروش همه تخصص هستند و باید به شرکت های خدمات کسب و کار سپرده شوند.

مدیرکل دفتر خدمات کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت از رئیس پارک علم و فناوری خلیج فارس خواست تا از شکل گیری شرکت‌های تخصصی خدمات کسب و کار حمایت کنند و سازمان‌ صمت نیز پشتیبان این شرکت‌ها خواهند بود تا به صنایع و تولیدکنندگان متصل شوند.

او با بیان اینکه چشم داشتن به حمایت‌ها و تسهیلات دولتی برای واحدهای نوپا و فناور"سم مهلک" است، به فناوران بوشهری گفت: اعطای تسهیلات برای هوشمندسازی و جهش تولید دانش بنیان ابلاغ شده اما خود را وابسته به این منابع نکنید.

پاتوق های کار آفرینی ایجاد کنید؛ "بسیاری از قراردادهای موفق در استخرها بسته می‌شود!"

اسدی تجربه موفق خود و تولید کنندگان پایتخت نشین در ایجاد پاتوق‌های کارآفرینی را با فناوران بوشهری در میان گذاشت و گفت: این پاتوق‌های ماهانه بسیار شلوغ و پر رفت و آمد شده و برکات بسیاری برای رونق کار تولید کنندگان داشته است.

او با بیان اینکه بسیاری از تولید کنندگان می‌توانند در زنجیره تامین یکدیگر قرار گیرند در حالی که از وجود یکدیگر مطلع نیستند، گفت: این نشست‌ها را می‌توان با کمترین هزینه‌ها برپا کرد و فایده‌های بسیاری از آن گرفت.

اسدی بر تقویت ارتباط جوانان فناور با صنعتگران و کارخانه‌داران استان تاکید کرد و به این گفته اشاره کرد که "بسیاری از قراردادهای پایتخت در استخرها امضا می‌شود!

دانش بنیان‌ها باید برای حل مشکلات حوزه‌های مزیتی بوشهر کاری کنند

حوزه‌های مزیتی استان بوشهر همواره برای توسعه صنعت و اشتغال دست کم در سخن، مورد توجه و تاکید قرار گرفته است؛ حوزه‌هایی که به اذعان کارشناسان این توان را دارد که نه تنها در بوشهر که در خطه جنوب کشور حتی یک جوان جویای کار را بیکار نگذارد.

مدیرکل دفتر خدمات کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز با تاکید بر این موضوع، اظهار کرد: نفت و پتروشیمی، دریا و آبزیان و خرما از مزیت‌های این استان است و باید صنعت را بر آنها متمرکز کرد و برای رونق آن زنجیره ارزشی تشکیل داد.

اما با این همه این حوزه‌ها هر یک با چالش‌هایی مواجه است که زمین گیرشان کرده است؛ نخیلات بوشهر یکی از این حوزه‌ها است که اسدی به وجود حدود ۶۰ هزار تن خرما در انبارهای استان اشاره کرد و گفت: دانش بینان‌ها، دانشگاه و صنعت باید فکری برای آن می‌کرد و اکنون نیز باید با طراحی مدل‌های فروش، بازاریابی، فرآوری و بسته‌بندی آن را چاره کرد.

پای سلبریتی‌ها به نشست هم اندیشی مدیرکل دفتر خدمات کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت و فناوران بوشهری هم باز شد و اسدی ایده استفاده از افراد معروف به عنوان سفیر خرما برای تبلیغات را طرح کرد.

او به تجربه موفق رونق فروش گلاب در کاشان با تبلیغات هوشمند اشاره و بیان کرد: هسته‌های پژوهشی برای رفع این معضل در بوشهر شکل گیرد و شرکت‌ها بر آن متمرکز شوند؛ صمت هم موظف است حمایت کند.

اسدی پیشنهاد تصویب یکی از زیست‌بوم‌های استان بوشهر مانند آبزیان و خرما در وزارت صنعت، معدن و تجارت را هم مطرح کرد و گفت که صمت از آن حمایت خواهد کرد.

مدیرکل دفتر خدمات کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: وزارت صمت امسال ۲۵ زیست بوم را تصویب کرده که هشت وجه اثر گذار آن از قبیل فرهنگسازی، بازار، موانع فروش، زیرساخت، سرمایه اجتماعی وجذب سرمایه، دانشگاه و قانون را در نظر گرفته است.

 

 

راهکار تازه صمت برای درمان واحدهای راکد و کم تولید

رکود، ورشکستگی یا تولید کمتر از ظرفیت اسمی از مواردی است که مسئولان صنعتی کشور به آن حساس بوده و به دنبال راهکاری برای بازگشت حرکت و رونق به چرخ دنده‌های تولید هستند.

آنطور که امروز مدیرکل دفتر خدمات کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت در جمع اهالی پارک علم و فناوری خلیج فارس اعلام کرد: وزارت صمت در حال ایجاد کنسپرسیوم‌هایی برای بازآفرینی کسب و کارها است؛ کنسرسیوم‌هایی که مانند پزشکی حاذق و زبردست می‌توانند به سرعت مشکل واحدهای راکد و کم تولید را تشخیص و آینده آنها را پیش‌بینی کنند.

به گفته اسدی این کنسرسیوم از یک ریش سفید و کار کشته تولید که کارخانه‌اش تولید و فروش بالایی دارد، یک هدایتگر کسب و کار و مدیران صنعتی تشکیل می‌شود و واحد تولیدی ورشکسته یا راکد در یک جلسه وضعیت خود را ارائه می‌کند تا مشکل تشخیص داده و چاره شود.

به کارگیری تجربه‌های نوین تولید در نسل چهارم و پنجم می‌تواند گره ‌گشای بسیاری از مشکلات باشد تا ضمن ایجاد اشتغال و تولید، با ایجاد قدرت رقابت پای حوزه‌های مزیتی بوشهر را به بازارهای جهانی بگشاید.

 

 



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب
  • مطالبات فعالان محیط زیست از مردم و مسئولان/ آفت محیط زیست زباله های پلاستیکی است/ مسئولان بیشتر از گرفتن عکس پای کار باشند
  • سرنوشت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی
  • تجلیل از دو تیرانداز پرتلاش و موفق دشتستان
  • جناب نماینده! قحطی پتروشیمی که نیامده، بسم‌الله
  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • روز سعدی و نکته‌ای نغز از گلستانش
  • انتخاب هیئت رئیسه جدید شورای هماهنگی روابط عمومی های ادارات شهرستان دشتستان
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • نشست فرماندهان پایگاه‌ها و شورای حوزه مقاومت بسیج شهدای پتروشیمی به میزبانی پتروشیمی جم
  • یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید
  • آغاز عملیات اجرایی پروژه ٣۵٠٠ واحدی سازمان انرژی اتمی
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • اولین واریزی بزرگ برای معلمان در 1403
  • اسرائیل را چه باید؟
  • .: شهرزاد آبادی حدود 7 ساعت قبل گفت: درودتان باد. همگی چند ...
  • .: لیلادانا حدود 4 روز قبل گفت: درود بردکتربایندری ودکترفیاض بزرگوار. ...
  • .: علی حدود 5 روز قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 5 روز قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 6 روز قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 6 روز قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 6 روز قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 6 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 9 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 10 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...