کد خبر: 173540 ، سرويس: استان فارس
تاريخ انتشار: 27 دي 1401 - 10:56
رئیس پلیس فتا در فارس اعلام کرد:
کلاهبرداری از ۱۰۰ نفر با درج آگهی‌ دروغ در فارس

اتحادخبر: رئیس پلیس فتا در فارس از شناسایی و دستگیری ۴ کلاهبردار سایبری که با درج آگهی‌های دروغین در سایت‌های آگهی محور، مبلغ ۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال از ۱۰۰ نفر کلاهبرداری کرده بودند، خبر داد. 

 

اتحادخبر: رئیس پلیس فتا در فارس از شناسایی و دستگیری ۴ کلاهبردار سایبری که با درج آگهی‌های دروغین در سایت‌های آگهی محور، مبلغ ۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال از ۱۰۰ نفر کلاهبرداری کرده بودند، خبر داد. 

کلاهبرداری از ۱۰۰ نفر با درج آگهی‌ دروغ در فارس

به گزارش ایسنا؛ سرهنگ امیر حسین سلیمانی دوشنبه ۲۶ دیماه در نشست خبری با اصحاب رسانه، ضمن تشریح فعالیت‌ها و اقدامات مأموران پلیس فتا در فارس، اظهار کرد: در پی مراجعه خانمی جوان به این پلیس و درخواست رسیدگی به شکوائیه خود مبنی بر کلاهبرداری فردی ناشناس از طریق درج آگهی دروغین، پیگیری موضوع در دستور کار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت.

او ادامه داد: شاکیه بیان کرد که در یکی از سایت‌های آگهی محور، یک آگهی تحت عنوان فروش یخچال فریزر را مشاهده و ضمن برقراری تماس با فرد تبلیغ کننده، مبلغ ۶۰ میلیون ریال وجه به عنوان بیعانه پرداخت و فروشنده پس از دریافت وجه، دیگر جوابگوی پیام‌ها و تماس‌های تلفنی متقاضی نبوده است.

رئیس پلیس فتا در فارس گفت: با توجه به حساسیت پرونده، موضوع در دستور کار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت که با اقدامات فنی، در این خصوص دو متهم مورد شناسایی قرار گرفته و در یکی از استان‌های مرکزی کشور دستگیر شدند.

سلیمانی با بیان اینکه متهمان مبلغ ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از ۴۵ شاکی به همین شگرد و شیوه کلاهبرداری کرده‌اند، گفت: متهمان با تشکیل پرونده تحویل مرجع قضائی شدند.

کلاهبرداری ۶۰۰ میلیون ریالی با شگرد فروش دستگاه ps۴

رئیس پلیس فتا در فارس در بخش دیگری از سخنان خود، از شناسایی و دستگیری یک کلاهبردار سایبری دیگر خبر داد و گفت: این کلاهبردار با درج آگهی دروغین فروش دستگاه ps۴ در یکی از سایت‌های آگهی محور، اقدام به کلاهبرداری از ۵ نفر از شهروندان کرده بود.

سلیمانی ادامه داد: در این پرونده نیز شاکی بیان کرد که در یکی از سایت‌های آگهی محور، یک آگهی تحت عنوان "فروش یک دستگاه ps۴" برخورد کرده‌ و ضمن برقراری تماس با فرد تبلیغ کننده وی مبلغ ۹۵ میلیون ریال وجه بعنوان بیعانه از شاکی درخواست می‌کند و پس از دریافت وجه؛ دیگر جوابگو پیام‌ها و تماس‌های تلفنی متقاضی نبوده است.

او با بیان اینکه با اقدامات فنی، متهم مورد شناسایی قرار گرفته و در یکی از محله‌های شهر شیراز دستگیر شد، افزود: این متهم مبلغ ۶۰۰ میلیون ریال از ۵ شاکی کلاهبرداری کرده است.

کلاهبرداری از طریق فروش تور زیارتی

رئیس پلیس فتا در فارس در تشریح موضوع این پرونده نیز گفت: در پی مراجعه مردی جوان به این پلیس و  درخواست رسیدگی به شکوائیه خود مبنی بر کلاهبرداری فردی ناشناس از طریق درج آگهی دروغین، پیگیری موضوع در دستور کار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت.

او ادامه داد: شاکی بیان داشت که در یکی از سایت‌های آگهی محور، یک آگهی تحت عنوان "فروش تور زیارتی" را مشاهده و مبلغ ۵۰ میلیون ریال وجه به عنوان بیعانه به فروشنده پرداخت کرده که پس از دریافت وجه؛ دیگر جوابگو پیام‌ها و تماس‌های تلفنی متقاضی نبوده است.

رئیس پلیس فتا در فارس گفت: باتوجه به حساسیت پرونده، موضوع در دستور کار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت که با اقدامات فنی، متهم مورد شناسایی قرار گرفته و در شهر شیراز دستگیر شد.

سلیمانی افزود: متهم این پرونده مبلغ یک میلیارد ریال از ۵۰ شاکی کلاهبرداری کرده است که در این خصوص پرونده مقدماتی تشکیل شد.  

هشدار پلیس فتا به شهروندان

رئیس پلیس فتا در فارس ضمن هشدار به شهروندان در خصوص اینگونه کلاهبرداری‌ها، گفت: متهمان دستگیر شده در اظهارات خود هدف از این کار را کسب درآمد بیان و به این نکته اشاره کردند که برخی از شهروندان به واسطه طمع ورزی و از روی اعتماد نابجا، اقدام به واریز وجه به عنوان بیعانه کالا می کنند.

سلیمانی ادامه داد: همانطور که در قوانین سایت‌های تبلیغاتی ذکر شده است این سایت‌ها هرگونه انجام معامله را در بستر فیزیکی و بر عهده خریدار و فروشنده واگذار کرده‌اند، بنابراین شهروندان باید پس از رویت کالا یا خدمات و احراز هویت هر یک از طرفین معامله هرگونه تبادل وجهی را به صورت رو در رو و پس از اتمام کار یا خدمات انجام دهند تا گرفتار کلاهبرداران نشوند.

او تصریح کرد: شهروندان در صورت اطلاع از هرگونه فعالیت مجرمانه در فضای مجازی موضوع را از طریق نشانی پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی و یا از طریق شماره تماس ۰۹۶۳۸۰ با ما در میان بگذارند.

 

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/173540