امروز: شنبه 01 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 27 مرداد 1392 - 14:48
گفت وگوی هامون/اتحادجنوب با شهردار برازجان

اگر گوش هایت را می گرفتی و چشم می گرداندی، مجسمه های کودکانی را می دیدی که بادباک بازهایی هستند که شادی می کنند و یا کودک دوچرخه سواری که به افق و آینده خود چشم دوخته... از فواره ها، آب نماها، گلدانهای گل و ... همه را می دیدی اما گوش تو هم پر از شایعه ای کوتاه و قاطع بود. حالا ما چند نفر بودیم که قصد داشتیم شهردارمان را به گفت وگویی بکشانیم و او را درباره ادعای "قانون مندی" و "عدالت محوری" در برنامه های بلندمدتش... 

حسین آبادی؛ شهرداری دوستدار کودکان

 اشاره: شنیده ها همه حاکی از این بود که حسین آبادی؛ شهردار برازجان قصد استعفا دارد. اگر گوش هایت را می گرفتی و چشم می گرداندی، مجسمه های کودکانی را می دیدی که بادباک بازهایی هستند که شادی می کنند و یا کودک دوچرخه سواری که به افق و آینده خود چشم دوخته... از فواره ها، آب نماها، گلدانهای گل و ... همه را می دیدی اما گوش تو هم پر از شایعه ای کوتاه و قاطع بود. حالا ما چند نفر بودیم که قصد داشتیم شهردارمان را به گفت وگویی بکشانیم و او را درباره ادعای "قانون مندی" و "عدالت محوری" در برنامه های بلندمدتش برای مدیریت شهر به پرسش بگیریم و البته او را در مقابل برخی بی قانونی ها و ناعدالتی ها در شهر نیز بگذاریم هرچند نمی توانستیم فراموش کنیم که حتمن در واپسین پرسش از او درباره شایعه رفتن اش نیز بپرسیم. شهردار هرچند که در پرسش درباره حقوق اقلیت های شهری (یعنی سالمندان، معلولین، حاشیه نشینها، مهاجرین، زنان، کودکان و...) یادش رفت از سالمندان و مهاجرین و زنان و نقش شان در شهر پویا و پایدار حرفی به میان آورد. اما آنچه که مشهود بود؛ امیدی بود که در حرف های شهردار طنین انداز می شد وقتی که درباره کودکان حرف می زد، امیدی که به تداوم طرحهای اش داشت تا در بلندمدت، تربیت کودکان و بلوغ مدنی اشان باعث بلوغ شهر نیز بشود. از همه طرح های عمرانی گرفته تا شهرالکترونیک و رابطه با شورای سوم گفته شد و همان پرسش همه را قلقلک می داد که از او بپرسیم. درنهایت پرسیدیم و پاسخش سکوت و لبخند بود. همین!

این گفت وگو حاصل همکاری اعضای شورای نویسندگان هامون و هیئت تحریریه اتحادجنوب می باشد که در نهایت آنچه از گفت وگوی مهدیه امیری، فخرالدین عرب زاده و فریده فهیمی با کریم حسین آبادی؛ شهردار برازجان برجای ماند را می توانید در دو صفحه مطالعه نمایید.

 

هامون/اتحادجنوب: شما در ابتدای ورودتان به شهرداری در گفت و گویی اعلام کرده بودید که اهداف خود را به سه دسته کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تقسیم کرده اید و «قانون مداری» را در اهداف بلند مدت خود معرفی کرده بودید. با توجه به برنامه های بلند مدت خود در شهرداری، وضعیت قانون مداری در مجموعه ی تحت مدیریت شما در چه درجه ای قرار دارد؟

حسین آبادی: در شرح وظایفی که برای شهرداری تعریف شده است؛ تنها راهی که می شود همه را با هم جمع کرد و تغییر داد، قانون می باشد. قانون تنها دستاویزی می باشد که می شود به وسیله ی آن به عدالت و تمامی مواردی که مورد نیاز یک مجموعه هست، رسید. شهرداری با توجه به تعریف و نحوه ی مکانیزمی که برای آن در نظر گرفته شده است، بیشتر با مردم در ارتباط می باشد. برای ارتباط با مردم به صورت بسیار نزدیک، می بایست ضابطه ای را تعریف نمود و بر اساس آن ضابطه، عدالت را محور قرار داد. در خصوص قوانینی که جزیی و تخصصی می باشد، تلاشمان بر این بوده که در این مدت عملکردخوبی داشته باشیم. اول از طرف خودم بعد مدیران و معاونین مجموعه و در نهایت پرسنلی که در مجموعه می باشند. در تمامی عرصه ها هم در مورد ارباب رجوع و هم در تقسیم اعتبارات در سطح شهر صادق است و تلاش شده که این عدالت را تا آنجایی که می توانیم و امکانات به ما اجازه می داده، انجام داده باشیم.

هامون/اتحادجنوب: در حیطه ی شهر به چه صورت قانون مداری را انجام داده اید؟

حسین آبادی: در حیطه ی  شهر سعی ما بر این بوده که در تخصیص اعتبارات، کمبود خدمات را درنظر بگیریم و اولویت بندی ما بر اساس نقاطی بوده که نیاز بیشتری داشته اند. به فرض در خصوص فضای سبز؛ محله ی گرمسیری را مورد برنامه ریزی قرار داده ایم و همچنین در پارک شهید رجایی و گنجی. اگر بخش خصوصی نیز قصد فعالیت داشته، مجددن اولویت ما بر این بوده که به مناطق محروم توجه بیشتری شود. به طور مثال برای دانشگاه علمی کاربردی با کسانی که قصد سرمایه گذاری داشته اند به آنها پیشنهاد داده ایم که در محله ی حسین آباد که جزمناطق محروم شهر می باشد، سرمایه گذاری نمایند.

***

هامون/اتحادجنوب: محله ی گرمسیری اسم دیگری دارد؟

حسین آبادی: نه ندارد

هامون/اتحادجنوب: در این محله  با توجه به تداوم ساخت وسازهای غیر مجاز در زمان مدیریت شما و اینکه هیچ گونه تدبیری برای این خانوارها صورت نگرفته، ما می بینیم که قانون مداری که جز اهداف بلند مدت شما بوده، به طور مثال در این محله رعایت نشده است! در صورتی که این قسمت جز حاشیه شهر محسوب می شود و در زمان سیل نیز آسیب های زیادی دید.

حسین آبادی: حاشیه نشینی جز مقولات بسیار پیچیده می باشد؛ هر چند که من این قسمت را جز مناطق حاشیه نشین نمی بینم. شاید در سنوات گذشته این اتفاق افتاده است. ولی نگاه ما بر این است که محلات قدیم را توانمند سازیم. برای توانمند کردن این محلات یک سری راهبردها و مطالعاتی باید انجام داد. به خاطر اینکه این کارها انجام گیرد، همه ی دستگاه ها باید دست به دست هم دهند تا این اتفاق صورت پذیرد. به طور مثال مجموعه ی ورزشی، فرهنگی، انتظامی را باید داشته باشیم و در کنار آن شهرداری نیز فعالیت می کند. شهرداری در این محله هم آسفالت انجام داده و هم پارک ایجاد نموده است. زمانی که اعتبارات شهرداری تقسیم می شود به نسبتی که برای این محلات اعتبار تخصیص داده می شود، کارها صورت می گیرد. اما در بحث ساخت و ساز خلاف قانون، در شهرداری هیچ گونه پروانه ای برای ساخت در کنار حریم دره ها داده نمی شود و به طور جدی نیز پیگیر آن می باشیم که هیچ گونه مجوزی جهت ساخت و ساز از ادارات مربوطه صادر نشود. هر چند که اگر خانه ای در کنار دره ساخته می شود، باید از اداره آب و فاضلاب مجوز داشته باشد که این مجوز هم اگر اداره آب اعلام کند که در حریم دره ی فصلی می باشد، آن وقت ما مجوز صادر نمی کنیم و اگر بگوید نیست، ما مجوز صادر می کنیم! در حال حاضر نیز این اتفاق افتاده است. ساخت و سازهایی می باشد که از قبل وجود داشته است. تصمیمی هم که برای این ساخت و سازها با حضور استاندار گرفته شده براین مبنا می باشد که افرادی که در این محل زندگی می کنند به جای دیگری منتقل شوند و ما بتوانیم فضای سبز را در آن قسمت عملیاتی کنیم. برای اجرای این جابجایی تمامی دستگاه ها باید دست به دست هم دهند. در واقع شهرداری قصوری مرتکب نشده چون پروانه کاری صادر نکرده است.لذا ارگان های دیگریکه مسئول هستند باید پیگیر باشند.

هامون/اتحادجنوب: در حال حاضر برنامه ی خاصی برای عملیاتی کردن این موضوع در نظر گرفته اید؟

حسین آبادی: برنامه ای که اکنون برای این نقطه(شرق انتهای فرهنگیان) درنظرگرفته ایم این هست که قرار شده، افراد به خانه های دیگری منتقل شوند و ما تخریب را انجام دهیم.

هامون/اتحادجنوب: خانه ی این افراد از چه اعتباری تامین می شود؟

حسین آبادی: بر اساس پیگیری هایی که آقای استاندار در نظر دارد. قول هم داده شده و هماهنگی های آن نیز صورت گرفته است و بزودی عملیاتی می شود.

هامون/اتحادجنوب: تاریخ دقیقی دارد؟

حسین آبادی: چون تصمیم این کار با من نیست نمی توانم تاریخ دقیقی اعلام کنم. ولی قول زمان نزدیکی داده شده است.

***

هامون/اتحادجنوب: «قانون مداری» در مجموعه ی شهرداری تا آن اندازه نهادینه شده یا با تغییر مدیران، بی قانونی ها مجددن برخواهد گشت؟ شما چه راهکار بلند مدتی اندیشیده اید؟

حسین آبادی: من الان هم ادعا نمی کنم که تخلف ها صورت نمی گیرد، ولی تمامی سازوکارهایی که می بایست، صورت گرفته است. در نظام ما بسیاری از تقکرات با رفتن یک نفر تغییرمی کند. تفکراتی که من در این مجموعه دارم بسیاری از مسائل  و مواردی است که تفکرات من مدیر شکل می دهد. به همین دلیل سعی من بر این بوده که این عدالت را انجام دهم. در بسیار ی از کارها و برنامه هایی که انجام می دهیم، متکی به شخص می باشد. با رفتن شخص نیز برنامه ها از بین می روند. سعی ما بر این بوده که در کارهایی که انجام داده ایم یک سری کارها را مصوب کنیم که امیدوارم بماند. یک سری از کارها را در تعرفه هایی که تعریف می کنیم بعد از رفتن من این تعرفه ها فکر می کنم تداوم یابد. فرض کنید در تعرفه ای که پیش بینی کرده ایم که از محله های قدیمی می بایست عوارض کمتری گرفت و محله هایی که  موقعیت بهتری دارد بر اساس ارزش آن تعرفه های بیشتری مد نظر قرار داد. پروژه هایی که در برنامه ها تعریف شده است را امیدواریم در برنامه ها بماند. در حوزه ی فرهنگی کارهایی که انجام داده ایم سعی کرده ایم که فضاها آماده شود، مصوبه ها گرفته شود، امیدوارم مدیران بعدی نیز اعتقاد به مواردی که من داشته ام را نیز داشته باشند و کارها انجام پذیرد.

هامون/اتحادجنوب:در خصوص عدالت شهری و شهروندی یا عدالت اجتماعی شما تا کنون چه برنامه هایی داشته اید؟

حسین آبادی: در خصوص عدالت اجتماعی و فرهنگی اعتقاد من بر این است که تغییرات باید اساسیو زیربنایی باشد. اگرکارهای عمرانی را نیزانجام داده ایم سعی کرده ام با این نگاه باشد. چون کارهای عمرانی اگر با نگاه فرهنگی صورت پذیرد، ماندگارند. سعی کرده ایم پارک ها را به گروه های نهادهای مردم نهاد برای کارهای فرهنگی واگذار کنیم به طور مثال گروه باور امید که در ارتباط با معلولین می باشد و در پارک دانش آموز فعال است. در پارک کلیجا نیز گروهی  با همکاری بهزیستی تشکیل شده که گروه های مردمی را می تواند فعال کند. برگزاری جشن های محله ای که جوانان محله کمک کنند. سندی که برای فعالیت های فرهنگی در نظر گرفته شده می تواند بسیاری از این موارد را روشن کند. در زمینه ی ورزشی سعی بر حمایت ورزشکاران داشته ایم. در حوزه ی هنری سعی بر این بوده که در کارهایی که در سطح شهر انجام گرفته با کمک خود مردم و هنرمندان شهر باشد. کانون های قرآنی را حمایت کرده ایم و دبیرخانه ی دائمی آن را در شهرداری تشکیل داده ایم. در خصوص محلات نیز سعی کرده ایم فضاها و ساختمان هایی که در پارک ها بوده را احیا کنیم و نهادهای مردم نهاد را برای فعال کردن محلات، در این مکان ها اسکان داده ایم. بحث دانش آموزی و شهرداران مدارس را فعال کرده ایم.

***

هامون/اتحادجنوب: چند سال پیش خانه ی جوان با هدف کارهای فرهنگی بنا شد ولی متاسفانه این خانه راه اندازی نشد و در حال حاضر بخش هایی از شهرداری در این محل مشغول به فعالیت است؟ چرا به متولیان فرهنگی داده نشد؟ چون به همین منظور ساخته شده بود!

حسین آبادی: بحث خانه ی جوان به این شکل بوده که اعتباری از شرکت نفت به 9 تا از شهرداری های مرکز شهرستان ها داده، که یکی از این خانه ها به برازجان تخصیص داده شد و به شهرداری واگذار شد. در حال حاضر روابط عمومی به عنوان یک نهاد فرهنگی در این محل فعالیت می کند.

هامون/اتحادجنوب: خانه ی جوان با چه هدفی ساخته شد؟ هدف این نبوده که روابط عمومی شهرداری به این مکان وارد شود! اگر اشتباه نکنم برای کارهای فرهنگی ساخته شده است.

حسین آبادی: بله، کارهای فرهنگی باید انجام می شد. در یک دوره ای  این محل دست شورای شهر و پژوهشکده ی شورا بود. بعد از آن نیز مجموعه ی فرهنگی شهرداری در این مکان می باشد و من فکر می کنم این یکی از مکان هایی هست که  مجموعه ی فرهنگی شهرداری می تواند تمام نهادهای فرهنگی را در این محل جمع کند. می تواند یکی از مکان های فعال فرهنگی شهر باشد تا اینکه ما می خواستیم این محل را به یک گروه خاص واگذار کنیم، در حال حاضر این مکان یک مجموعه فرهنگی تبدیل شده و با کارگروه فرهنگی که ما داریم و جلساتی که برگزار می شود همه ی این  نهادهای مردمی باید در این محل حضور پیدا کنند و با محوریت خود شهرداری، این مکان دارد استفاده فرهنگی می شود.

هامون/اتحادجنوب: اگر خانه ی جوان تفکیک می شد و صرفن جهت کارهایی فرهنگی فعالیت می کرد، بهتر بود؛ همچنان که آن گروه هایی که شما نام بردید مثل باور امید در حال حاضر در تهران فرهنگسرا دارند، آیا ایجاد این فرهنگسرا در برازجان امکان پذیر هست؟

حسین آبادی: مجموعه ی فرهنگی که شهرداری ها راه اندازی می کنند به توان  شهرداری بستگی دارد. این مورد در شهرداری کلان شهرها امکان پذیر هست اما در شهرهای کوچک این چنین کاری امکان پذیر نیست. بله، اگر ما یک فرهنگسرایی داشته باشیم که کارهای فرهنگی کلانی را انجام دهد، خیلی خوب است. این مساله چیزی حدود چند میلیارد اعتبار می خواهد. زمانی که این اعتبار قابل دسترسی نیست ما باید دنبال این مورد باشیم که بخش های خصوصی را درگیر این قضیه کنیم. بخش های خصوصی نیز با گام نهادن در راه های کوچک امکان پذیر است. در برازجان نمی شود فرهنگسرا راه اندازی کرد، ولی در تمامی پارک ها اگر اتاقک هایی به جوانان محل بدهیم تا شروع به کارهای فرهنگی کنند، می توان در آینده با دست به دست هم دادن به آن فرهنگسرایی که مد نظر هست، رسید.

هامون/اتحادجنوب: در مورد سینما چه برنامه ای دارید؟

حسین آبادی: سینما یک مجموعه ای است که در اعتبارات شهرستانی و استانی نمی گنجد و در دور دوم و سوم سفرهای ریاست جمهوری نیز مطرح شد ولی مصوب نشد. سینما مجموعه ای فرهنگی است که باید خودگردان باشد. یعنی باید یک درآمدزایی معقول برای آن درنظر گرفته شود تا یک نفر یا مجموعه به سمت ایجاد آن گام بردارد. این مورد بیشتر در حوزه ی فرهنگی تعریف می شود. ولی با توجه به اینکه در حوزه ی فرهنگی توان مالی استانی به گونه ای نیست که این موضوع تحقق یابد به اجبار باید به سمت بخش خصوصی رفت. بخش خصوصی نیز همیشه فکر برگشت سرمایه ی خود هست. در برازجان تاکنون بخش خصوصی ای نبوده که این کار را بر عهده بگیرد. اما در بخش های کوچک برای سینماهای چند بعدی، در دو تا از پارک ها با کمک بخش خصوصی راه اندازی و فعال شده اند.

***

هامون/اتحادجنوب: حقوق معلولین، زنان، مهاجرین، کودکان، حاشیه نشین ها، سالمندان و... در خط مشی "عدالت محورانه" شما چه برنامه هایی داشته اید؟

حسین آبادی: در بحث مجموعه های مطرح شده هر کدام خود یک متولی دارد. در ابتدا باید یک بستر سازی عمومی صورت پذیرد. هر کدام از این نهادهای مربوطه باید در حیطه ی مشخص شده ی خود کارهایی انجام دهند. وظیفه ی شهرداری نیست در حوزه ی دیگران به طور مستقیم کار انجام دهد. مگر اینکه در حوزه ی کلان شهرها با توجه به اعتباراتی که دارند این امر ممکن است. اما در برازجان باید بستر آماده باشد که در اغلب این موارد کارهایی صورت نگرفته است. اما در حوزه ی کودکان من هم علاقه دارم و هم ایمان دارم که کودکان در آینده بسیار تاثیر گذار می باشند. در برازجان خانه ی بازی کودکان جهت رشد استعدادهای کودکان در 3 مرکز فعال می باشند. امیدواریم این خانه های بازی خوب شکل بگیرند و دچار روزمرگی و کارهای تکراری نشوند چون با هدف خلاق کردن کودکان تشکیل شده است. در پارک ها سعی بر این بوده تمام تجهیزات مورد نیاز کودکان نصب شود. در بحث معلولین که در بخش بهزیستی قرار می گیرد، در جلسه ای که با این اداره داشته ایم قرار شده است که این سازمان با بهزیستی های دیگر استانها نشستی داشته باشد و شهرداری هایی که در این حوزه پیشرو و فعال بوده اند را شناسایی کرده و الگوهای این شهرداری ها را استفاده کنیم. چون ضوابطی که تعریف شده است آیین نامه ی اجرایی آن روشن نیست. الگوهای موفق در کشور را می شود درنظرگرفت و در این حوزه فعال شد. تلاش بر این بوده در حوزه هایی که دستگاه های اداری متصدی امر می باشند، با دستگاه ها تعامل نزدیک داشته باشیم.

هامون/اتحادجنوب: من تا آنجایی که اطلاع دارم در بعضی پارک ها، تجهیزات برای کودکان کامل نمی باشد. حتا بعضی پارک ها فاقد کفپوش می باشند و بعضی کودکان به این دلیل آسیب های جدی دیده اند.

حسین آبادی: تجهیزات کامل به این معنا می باشد که ما یک شهر ایده ال تعریف کنیم. اما ما وقتی یک مجموعه را راه اندازی می کنیم، مجموعه هایی که پارک های بادی را راه اندازی می کنند کلن بخش خصوصی می باشند و باید حد استاندارد را درنظر بگیرند. در حوزه ی تجهیزاتی که خود شهرداری نصب نموده اند، تمامی غیر فلزی بوده و کفپوش نصب شده است. در مورد این اتفاقات شاید یک سهل انگاری هایی بوده که در انجام کار صورت پذیرفته است. باید مورد خاصی باشد که ما آن را پیگیری کنیم والا وسایل و تجهیزاتی که اخیرن در پارک ها نصب شده بی سابقهاست و حجم زیادی را پوشش داده است.

هامون/اتحادجنوب: در مورد معلولین، شما گفتید تنها در کلان شهرها کارهایی صورت گرفته است. در بوشهر نیز کارهایی برای معلولین در پیاده روها صورت گرفته است. بوشهر که دیگر جزء کلان شهرها محسوب نمی شود؟!

حسین آبادی: ما در بحث پارکهایی که در دست ساخت داریم، پیشنهاد داده ایم کارهایی که برای معلولین می شود در این پارک ها انجام دهیم. تمامی کف سازی هایی که در سطح شهر انجام شده بدون استثنا موانعی که در این مسیر بوده را جمع کرده ایم مگر اینکه مرتبط با دستگاهی باشد که محدودیت های دستگاه مانع شده و باید امکاناتی به دست آورد تا بشود موانع را جابجا نمود. در بحث مجوزهایی که در بحث ساختمانی در شهرداری داده می شود، باید ورودی صاف داشته باشد. زیر ساخت شهری ما هنوز به آنجا نرسیده که بتوان بستر را برای معلولین در تمامی پیاده روها و خیابان ها عملیاتی کرد. اگر این موارد را خواستیم اجرایی کنیم باید با مجموعه های دیگر شهر هماهنگ باشیم. گفتنی است در جلسه ای که با نهادهای مردم نهاد و سازمان بهزیستی داشته ایم، قرار شده که برای پارک هایی که در حال ساخت و ساز می باشد جهت معلولین پیشنهادهایی ارائه دهند و اصول مناسب سازی صورت گیرد و شهرداری نیز پیگیری نماید و در بسیاری از جاها مکان های برون مانع داشته باشیم.

***

هامون/اتحادجنوب: در خصوص    NGOها شما چه همکاری با این نهادها داشته اید؟

حسین آبادی: ما NGO  را به صرف اینکه نهادی باشد که مجوز داشته باشد، نه همکاری نداشته ایم. اما با شهروندانی که می توانند فعالیت هایی انجام دهند همکاری داشته ایم و سعی کرده ایم از آنها حمایت کنیم. حدود 7 محله برنامه ی جشن و مراسماتی را خود اهالی برگزار کرده اند. در این چند سال فعالیتم NGO  فعال در برازجان ندیدم و یا حتی مراجعه هم نکرده اند که کاری برایشان انجام دهیم. ولی خودمان نهادهای مردمی را فعال کرده ایم. بیشترین موارد از سازمان های مردم نهادبهزیستی داشته ایم.

هامون/اتحادجنوب: آینده این نهادها را چگونه می بینید؟

حسین آبادی: با توجه به دولت جدید و نگاهی که به این نهادهای مردمی دارد، اگر نهادهای مردمی شکل بگیرند من مطمئن هستم بسیار موفق می باشند.

هامون/اتحادجنوب: شما چرا در پارک ها، نمایشگاه های دائمی صنایع دستی که فرهنگ خود برازجان را ترویج می دهد، را فعال نمی کنید؟

حسین آبادی: زمانی که بستر مهیا می شود یک اتفاقاتی می افتد. سند راهبردی در محلات را تدوین کرده ایم تا بتوانیم این مساله را نهادی کنیم. بحث دبیرخانه و فرهنگ مشارکتی که مد نظر شماست کارهایش را انجام داده ایم و آماده این هستیم که بتوانیم با ایجاد آنها در این دو پارکی که در دست ساخت داریم، كارهایی انجام دهیم. در بحث ایجاد نمايشگاه در پاركها،  بخش خصوصی به دنبال خیرین می باشد و طرح توجیهی را نیز ارائه داده اند. سعي ما بر اين بوده كه پارك ها و فضاهاي عمومي براي خدمات دهي مهیا شوند . در مورد ترویج فرهنگ شهری برازجان در پارك ها که  خود به خودي اتفاق نمي افتد. بخشي از ان را فرض كنيد در خود محلات و كانون هاي مردمی که با کمک شهرداری ایجاد شده است، شكل می گیرد. در بخش هاي خصوصي نياز به حضور و مشارکت مردم و فعال سازی بدنه ی شهر می باشد و امیدواریم این اتفاق کم کم شکل گیرد.

***

هامون/اتحادجنوب: افق فرهنگی در آینده برازجان را چگونه ارزیابی می کنید؟

حسین آبادی: ما در تاريخ 12/04/1392 مصوبه سند راهبردي فرهنگ را از شوراي شهر برازجان گرفته ايم. در اين سند هم چشم انداز هاي فرهنگي را  براي شهر تعريف كرده ايم که اميدواريم اين چشم اندازها اجرايي بشود. اجرايي شدن  این چشم اندازها نیز با اجرایی شدن اين پرسش هایی است كه شما  مي فرماييد.  مثلن گفتيم می خواهیم برازجان الگوي فرهنگ ممتاز شهري شود. شهري باشد با قوانين و مقرارت پوياي شهري. شهري باشد با زيرساخت های فرهنگي غني. شهري باشد با اصالت و هويتي ايراني- اسلامي. شهري باشد با نشاط و اميد به زندگي بالا. شهري باشد با سرمايه اجتماعي قوي و شهري باشد آموزش دهنده. ما در اين سند چشم انداز فرهنگي افق هايي براي آينده ترسیم كرده ايم و شانزده راهبرد نیز تعريف كرده ايم. كارهاي فرهنگي نيز خيلي آرام پيش مي رود و نياز به مشاركت مردم دارد. مثل يك ساخت و ساز ساختماني نيست كه امروز شروع کنیم و فردا به نتيجه برسيم. نياز هست كه مردم را با خود همراه كنيم. كاري هم كه ما كرده ايم راه اندازي دبيرخانه ي شهروند دوستدار كودك بوده كه از روزي كه من آمدم، دوست داشته ام كه اين اتفاق بيفتد. براي رسيدن به اين نكته نیز دبيرخانه آن را هم در حوزه هاي عمراني و هم حوزه هاي شهرسازي (شهرداري) فعال كرده ايم. دوست داريم در درازمدت اين اتفاق ها بيفتد. جشنواره هايي كه براي كودكان برگزار كرده ايم، حوزه هايي كه براي كودكان راه انداخته ايم با اين نيت بوده مثل راه اندازي دبيرخانه ي خانه هاي اسباب بازي كودكان كه اکنون يكي از آنها كاملن فعال است، دوعدد از آنها در حال راه اندازي است و سه عدد از آنها را نیز مجوز داده ايم و اين كمك مي كند كه كودكان ما در شهري كه تعريف مي كنيم، زمانیکه بزرگ شدند در آينده با جواناني پويا و فعال مواجه باشیم و اين آينده را تضمين مي كند. بحث  دبيرخانه ي مديريت  فرهنگي اجتماعي پارك ها را داشته ايم كه سند راهبردي اش در حال تنظيم و تدوين مي باشد و اين كمك مي كند محلات پويا شوند، خانواده ها پويا شوند و شهر به آن وضعيتي كه مي خواهيم، برسد. بحث شهرداران مدارس را داشته ايم كه از سال 91 شروع كرده ايم، در سال 1392 چهار عدد از مدارس دبيرستان را با همکاری آموزش و پرورش انتخاب كرده ايم. بحث اجراي ايستگاه نشاط و شادي در محلات را داريم، كه هفت عدد را برگزار كرده ايم و دوست داريم در مناطق ديگر شهر با تقسيم شيوه نامه های اجرایی، آن را در محلات نهادينه كنيم.  شيوه نامه هاي "خانه هاي علم و زندگي" و "سلامت" در محلات هست كه يكي از برنامه هایی می باشد كه موارد آن در حال جمع بندي مي باشد و ارتباطي كه با مجموعه ی مديريت امور فرهنگي و هنري شهرداري تهران داريم، دلمان مي خواهد كه از آنها  كمك بگيريم و اين موارد را هم اجرايي كنيم. سند جامع قرآني و راه اندازي دبيرخانه  شهروند قرآني  كه در دو برنامه اقدام به برگزاری آن كرده ايم، مجوز دايمي شدن آن را از شوراي شهر هم گرفته ايم. سند ساماندهي مشاركت اجتماعي در محلات، مديريت محله اي هست كه در حال آماده سازی سند آن نیز می باشیم، که اگر به مرحله آماده سازی برسد، ساز و كارهای مشاركت مردمي در حوزه هاي عمران شهري را در محلات بيشتر خواهيم داشت. دبيرخانه ي جشنواره شهرآيين را راه اندازي كرده ايم، همكاري خوبي كه آقاي سليمي فرد، و انجمن سينماي جوان داشته اند، تا چند روز آينده اولين جشنواره اش با مراسم اختتاميه و نمايش آثار را برگزار خواهيم كرد. راه اندازي دبيرخانه جشنواره وبلاگ نويسي (كه در دنياي مجازي  نیز نياز هست تا شهر و شهرستان مان را بيشتر معرفي كنيم) اين هم انجام شده كه همراه با جشنواره ي شهرآيين  به طور همزمان برگزار مي كنيم. جلساتي كه با اصحاب رسانه داشته ايم كه مي توانند كمك كنند به همراهي افكار عمومي براي رسيدن به اهداف كارهاي فرهنگي كه كمك خيلي خوبي هم كرده اند. تقدير از نخبگان، ورزشكاران را داشته ايم. بحث ساخت گالري بود كه يكي از نيازهاي اساسي و فراگير هنرمندان دشتستاني بود. در اغلب مواردي كه با هنرمندان نشست داشته ايم، مي گفتند نیاز به مکانی برای ارائه اثر دارند و  نمايشگاه هاي خود را در مکان های نامناسب و یا در دیگر شهرها برگزار می کرده اند. اکنون بحث بستن فنداسيون این گالری در پارك مادر مطرح است. ما دوست داریم فاز دوم پارک مادر را تبدیل به پارک مجسمه ها و مجموعه های گالری و نمایشگاهی کنیم. همچنین دوست دارم یکی از پارک ها با نگاه اجرای تآترهاي خياباني فعالیت کند. در حوزه ي ورزش يك بخش خصوصي در پارك رضوان كار مي كند و خود شهرداري برازجان هم يك مجموعه ورزشي در بلوار الغدير سمت رزمندگان دارد و آنجا هم حدود 50 درصد پيشرفت فيزيكي داشته است. همچنین مجسمه هایی با احیای فرهنگ شهری و شهروندی  در شهر نصب شده است. 

***

هامون/اتحادجنوب: مجسمه هاي غضنفرالسطنه و شيخ مجاهد برازجاني، درنهایت نصب می شوند یا نه؟

حسین آبادی: دلمان مي خواهد این دو مجسمه را سريع تر نصب كنيم، مجسمه ي مجاهد  فكر كنم حدود هفتاد درصد پيشرفت فيزيكي دارد، مجسمه ي غضنفرالسطنه هم اشكالاتي در نصب اش قبلن به وجود آمد، با توجه به اینکه فكر كنم شرايط نصب آن اکنون آماده تر است،  سعي مي كنيم هم زمان با نصب مجسمه ي مجاهد برازجاني، مجسمه ي غضنفرالسطنه برازجاني را هم نصب کنیم.

هامون/اتحادجنوب: اشكالات فني يا اشكالات سياسي اجتماعي؟

حسین آبادی: اشكالات اجتماعي- سياسي كه وجود داشت. واقعيتش اين بود كه شوراي تامين شهرستان اجازه ي نصب اش را به ما نداد، ما آمادگي نصب آن را داشتيم.

هامون/اتحادجنوب: دلیل شوراي تامين براي عدم نصب چه موردی بود؟

حسین آبادی: دليل آنها مسائل اجتماعي بود كه مي توانست ايجاد كند، به دلايل  محرمانه بودن تصميمات شوراي تامين مي توانيد از فرمانداري بپرسيد....

هامون/اتحادجنوب: خوب حالا كجا نصب اش مي كنيد و بر چه اساس آن مكان را انتخاب مي كنيد؟

حسین آبادی: جاي نصب اش هنوز قطعي نشده است. براساس شخصيت و شان ميرزا محمدخان برازجاني، كه يك شخصيت مبارز و اسطوره ي شهر و شهرستان بوده و مبارزي بوده كه براي شهر و استانمان زحمت زيادي كشيده، متناسب با شخصيتي كه ايشان دارند يك جاي مناسب كه در خور شان و شخصيت ايشان باشد انتخاب خواهيم كرد.

هامون/اتحادجنوب: خوب کجا؟ اکثر شهروندان دوست دارند در میدان روبروی دژ باشد.

حسین آبادی: متناسب با شخصیت ایشان مکانی انتخاب می شود.

***

هامون/اتحادجنوب: در مورد آسيب شناسي فرهنگي اجتماعي شهر چه اقداماتي انجام داده ايد؟ آيا پژوهشي- تحقيقي در اين زمينه داشته ايد؟

حسین آبادی:پژوهش آسيب ها در حوزه ي شهرداري نيست. ما اصلن فضاي اين كه بخواهيم وارد پژوهش آسيب ها بشويم، نداشته ايم. مگر اينكه در حوزه هايي كه به طور مستقيم با مجموعه شهري مان ارتباط داشته باشند، وارد شده ايم. مثلن در بافت هاي فرسوده ي شهري، پژوهش بهسازي بافت هاي فرسوده ي شهري را داشته ايم و البته بيشتر با نگاه كاربردي. يا در سكونت گاه هاي نيمه رسمي مان كه بيشتر محله هاي  آسيب پذيرمان را شامل مي شوند، كه همه ي آسيب هاي شهري در ان نقاط قرار دارند، مطالعاتي داشته ايم و مصوب هم كرده ايم. نگاهمان بيشتر توانمندسازي  آن محلات بوده، هم در حوزه ي كاربردي و هم در حوزه هاي ديگر.

هامون/اتحادجنوب: دربحث استعدادشناسي و معرفي آنها، چون ما موردهاي زيادي داريم حدود هفتاد تا هشتاد درصدشان از برازجان است، چه در زمينه ي ادبي،هنري يا ورزشي ... باز هم گمنام هستند، حمايتي از  آنها نمي شود. به نظرم اگر بشود شهرداري از آنها  حمايت كنند، كار خوبي بشود انجام داد.

حسین آبادی: ما هم تشويق نخبگان، ورزشكاران و هنرمندان و كساني كه رتبه داشته اند و یا قهرماني کسب کرده اند در مراسماتي كه داشته ایم از آنها  تقدير به عمل آورده ايم، مثلن براي ورزشكاران مقام هايي كه آورده اند در سطح شهر بنرهايي براي تشويقشان نصب کرده ایم. اعتقادمان اين است كه اگر شهر خوب و شهروندان خوبي مي خواهيم داشته باشيم، بايد آنها را تشويق كنيم و در فرصت هايي هم كه پيش آمده اين كار را انجام داده ايم.

هامون/اتحادجنوب: در تخصيص اعتبارات و سهمي كه شهرداري ها بايد نسبت به كتابخانه هاي عمومي شهرها و روستاها داشته باشند، شهرداري برازجان چه كارهايي انجام داده است؟

حسین آبادی: فكر كنم در مجموع شهرداري هايي كه به كتابخانه هاي عمومي كمك مي كنند، شهرداري برازجان رتبه ي اول را داشته باشد. متاسفانه ی نحوه ی مدیریت کتابخانه ها جواب نمی دهد. من خودم دوست دارم كمكي كه شهرداري به كتابخانه هاي عمومي مي كند و پولي كه تزريق مي كند، به ترويج فرهنگ كتاب خواني اختصاص داده شود ولی متاسفانه فشارها در حوزه ی مديريتي كتابخانه ها، آنقدر زياد است كه اعتباراتی که به آنها داده می شود به آنجاها نمي رسد. یعنی وصل كردن كتابخانه ها به مجموعه های شهرداري (كه از مجموعه نهادهاي پرمشكل و پرمعضل شهري هستند) كار اشتباهي است كه كار كتابخانه ها را  پيچيده مي كند و بايد يك اصلاح اساسي انجام بگيرد. ولي با همه ي اين شرايط به نظرم شهرداري برازجان  كارنامه ي موفقي داشته باشد.

***

هامون/اتحادجنوب: رابطه ی شورای سوم با شهرداری به چه شکل بود؟

حسین آبادی: حالا درست است بعضی از اعضای شورا چالش هایی درست کردند و تخریب زیادی صورت گرفت ولی در رابطه با کل شورا اگر بخواهیم صحبت کنیم؛ شورای برازجان در کل با من خوب تا کرد. تقریبن در تمامی کارها به شهرداری مجوز داد. جاهایی که نیاز به حمایت آنها بود شاید 80درصد مواقع حمایت کردند و بعضی از اعضای شورا و حمایت آنها شاید بیشتر از 95 در صد بود. به طور کل شورای خوبی بود و امیدوارم شورای جدید هم حداقلی که ما می خواهیم مانند شورای قبل باشد و امید داریم که بهتر شود. چون کار شورایی کردن بسیار سخت هست و در حوزه ی شورا عمل کردن و خواسته های شخصی را کنار گذاشتن، با شعار نمی شود بلکه در عمل باید خود را نشان داد. در شورای قبلی با توجه به محدودیت و زیرساخت هایی که بود من نمره ی خوبی به شورای قبل می دهم. امیدوارم که شورای جدید هم رویه ی بهتری در آینده بگیرد.

***

هامون/اتحادجنوب: درجه ي شهرداري برازجان چند است و چارت سازماني شهرداري مصوبه چه سالي هست و آیا متناسب با سیستم کاری می باشد یا خیر؟

حسین آبادی: درجه ي شهرداري هشت است. چارت سازماني هم متناسب با نيازي است كه داريم. حتا چارت سازماني كمتر از آن چيزي هست که بايد باشد. با توجه به سياستي كه در كوچك تر شدن بدنه ي شهرداري ها بود، در 4، 5 سال پيش اصلاح چارت سازماني انجام شده، بدنه ي شهرداري را كوچك كرده، اما این مساله خدمات دهي را ضعيف مي كند. ما پيشنهاد اصلاح چارت سازماني داشته ايم و آن را هم به استانداري ارسال كرده ايم، اما با توجه به اتمام دولت، بحث نشد. در سال 74 شرح وظایف اعلام شده و پست ها براساس سال 88 می باشد. چارت سازمانی قدیم ما همزمان با شرح وظایف می باشد. درسال 88 اصلاحیه چارت سازمانی می باشد.

هامون/اتحادجنوب: زيرساخت انجام كارها در شهرداري با توجه به واحدهايي كه داريد، تا چه اندازه از شكل سنتي خارج و به روز شده است؟

حسین آبادی: دلمان مي خواهد كه بگویيم شهرداري برازجان در چند سال آينده شهرداري الكترونيك است. هم در جهت تكريم ارباب رجوع، هم تصميم مديريت در مجموعه. اکنون نیز از سال 1391 سيستم يكپارچه  مديريت حوزه شهرسازي، درآمد و املاك مان را انجام داده ايم و در حال اجرا می باشد. بحث اتوماسيون اداري هم كارهایش را انجام داده ايم و در مرحله ي استعلام گيري هست، كه انشاالله بتوانيم دستگاه های "سرور" را بياوريم، آن وقت هست که اتوماسيون اداري را به طور كامل اجرا مي كنيم. بعد هم انتظار داريم شهروندان كمترين حضور را در شهرداري داشته باشند و كارهای شان را به شكل اينترنتي انجام بدهند، مگر اينكه در مرحله ي آخر نياز باشد كه خودشان حضور داشته باشند. در حوزه ي شهري، بحث GIS و مميزي شهرداري را داريم. اعتباراتي نیز تعريف كرده اند، گفته اند كه در اعتبارات سال 1391 بين نيم درصد تا سه درصد از اعتبارات عمراني را مي توانيد به پژوهش اختصاص بدهيد. شهرداری برازجان تنها دستگاه اجرایی هست که سه درصد پژوهش را گرفت. که با این كار هم بحث مميزي شهرداري را و هم بحث GIS را و زيرساخت هاي شهري را هم مطالعه مي كند. فاز اول آن را که نزدیک به هفتاد تا هشتاد ميليون هزينه در برداشته را انجام داده ايم. تمامی پلان هاي هاي شهري را مورد مطالعه قرار مي دهد و كاربري آن را مشخص مي كند. تمامی زیرساختهای شهری آب، برق، گاز را مشخص می کند که در چه مکانی قرار دارد. بهترین ابزار برای دسترسی به اطلاعات حوادث می باشد. حتی ترکیدن لوله ها،آتش سوزیها را نمایش می دهد و کمک می کند که زیرساخت شهرداری یک زیرساخت پیشرویی شود.

هامون/اتحادجنوب: چون به ممیزی اشاره کردید بد نیست مردم بدانند، این مساله باید فرهنگ شود برای مردم و هرساله این پول را  در قبال خدماتی که انجام می شود(درختکاری، جمع اوری زباله و...)آیا معلوم هست که چه زمانی نتیجه اش را خواهیم دید؟

حسین آبادی: ما اکنون با بخش خصوصی قرارداد را بسته ایم و اطلاعاتی که مورد نیاز شرکت بوده نیز توسط واحد ساختمانی تحویل داده شده و شرکت قول داده که بعد از ماه رمضان بیاید و هرچه سریعتر کار را شروع کند.

هامون/اتحادجنوب:در زمان آقای پاپری هم می گفتند که شروع کرده ایم، پس منظور از آن شروع ها چه بوده است؟

شهردار:کارهایی شروع شده ، اما ممیزی بحثی که باید ریشه ای انجام بگیرد. به طور مقطعی کار به نتیجه نمی رسد. خیلی از شهرداری ها آمده اند کار ممیزی را انجام داده اند ولی تبدیل به یک سری پرونده در بایگانی شده است. اما کاری که ما انجام داده ایم، کارهای حضوری شرکت ها در محل و رساندن آن به وصول می باشد. ما تفکیکی را که انجام داده ایم، افراد می روند مصاحبه می کنند و براساس اطلاعات نرم افزاری که به کامپیوتر می دهند، اطلاعات سخت افزاری را هم جمع آوری می کنند و یک فیش صادر می شود. تا زمانی که فیش صادر نشود، کار ما تمام شده نیست. فیش صادر می شود و به درب تک تک خانه ها می رود و همزمان  بایگانی ما هم افتتاح می شود. یکی از اشکالاتی که داریم و نمی توانیم کار درست انجام دهیم این هست که بایگانی ما بایگانی سنتی هست. بعید می دانم که بیشتر از شش ماه برای به نتیجه رساندن این طرح طول بکشد.

هامون/اتحادجنوب: آیا فکر نمی کنید پرداخت آن هزینه و این تجمیعی که برای مالک صورت می گیرد، سخت باشد؟ چون برای چندین سال هم هست، آیا برای فرهنگ سازی آن هم برنامه ای دارید؟

حسین آبادی: دقیقن، ما نگاه مان این هست که کار فرهنگی هم لازم هست. شرکت، یکی از وظایفی که دارد، توجیه فرهنگی و جا انداختن این طرح هست. یعنی از زمان شروع، کارهای محیطی را انجام می دهند و نماینده های شرکت به درب خانه ها می روند، از جمع بندی همین حضورشان و کارهای فرهنگی که انجام می دهند، این گام اول هست و بعد زمانی که این افراد می روند بروشورهایی هم با خودشان می برند، و راهنمایی می کنند که چه کاری داریم انجام می دهیم. ما نگاه مان این گونه هست و دوست داریم مردم نگاهشان تغییر کند که "مثلا شهرداری دارد به دنبال کاری می رود که درآمدزایی داشته باشد." درآمدزایی به شهرداری کمک می کند واین مورد در همه ی جزئیات به انجام دادن تمامی امور شهرداری کمک می کند. طرح GIS به ما این کمک را خواهد که همه لایه های شهری را شناسایی کند مثلا فرض کنید فردا اگر بخواهید در شهری فرهنگسرا داشته باشید، خودش بهترین نقاطی را که می تواند برای تاسیس فرهنگسرا استفاده شود را معلوم می کند، یا مثلا برای کار فرهنگی چه نقاطی در شهر بهتر هستند.

***

هامون/اتحادجنوب: ماهیانه چه مقدار حقوق به کارکنان خود می دهید و از چه منابعی؟ و همچنین درباره خدمات رفاهی که برای کارکنان تان انجام شده هم بفرمایید. تعداد کارکنان در بخشهای مختلف چگونه هست؟

حسین آبادی: پرداخت تمام هزینه های شهر از محل درآمدهای شهرداری می باشد مگر در برخی از پروژه های عمرانی که اعتبار تملک دارایی های دولتی می باشد. شهرداری دو بودجه دارد. یکی بودجه داخلی و دیگری بودجه تملک دارایی می باشد که صرفن عمرانی است و در هزینه های جاری هزینه نمی شود. در اعتبارات داخلی شهرداری تفکیک 60 به 40 عمرانی جاری را داریم که 60 در صد جاری می باشد و 40 درصد عمرانی و ما اغلب 50 به 50 کار می کنیم. سالانه نزدیک به 6میلیارد ریال هزینه ی صرفن حقوق پرسنل می شود. در صورتی که بودجه ی شهرداری درسال 92 حدود15 میلیارد و 500 میلیون تومان می باشد.درسال 91 که 14 میلیارد و 100 میلیون تومان بوده محقق شده است.

هامون/اتحادجنوب: این بودجه ای که صرف کارهای عمرانی شده است، در چه قسمت هایی استفاده شده است؟

حسین آبادی: نگاه شهرداری در پروژه های جاری این است که رسالت شهرداری نگهداری شهر می باشد. بخش عمده ای از کارهای شهرداری در حوزه ی فضای سبز بود. اغلب دره های فصلی را- نزدیک به 54 کیلومتر طول حاشیه ی دره داریم- درختکاری و سرسبز نموده ایم. اغلب بلوارها و فضای کنار پیاده روها درختکاری صورت پذیرفته است. متاسفانه در سال 91 اتفاقی که افتاد، ضربه ی زیادی به مجموعه ی شهرها  در زندگی اجتماعی مردم صورت پذیرفت. قبل از هدفمندی یارانه ها ما قیر را 127 هزار تومان می خریدیم  امروز یک میلیون و پانصد هزار و سی تومان می خریم. قطعات ماشین در این یک سال اخیر نزدیک به سه برابر شده است. بحث سوخت که مشخص است...همه ی وسایل مورد نیاز شهرداری از محل اعتبارات شهرداری تامین می شود و همه ی آنها افزایش پیدا کرده است. از یک طرف ما اعتبارات و بودجه ای را که در سال 91 داشتیم بر اساس سال 89 وصول می کردیم. تعرفه ی ما تعرفه ی سال 89 بود و هزینه ها چند برابر شده بود. به همین دلیل فشار زیاد بود و محدودیت هایی که گاهی برایمان بوجود آوردند و اجتناب ناپذیر بود. ولی خوب، ما در حوزه ی عمران پل های سر کوچه ها، لکه گیری سطح شهر و پروژه هایی که دارد انجام می شود را از محل همین اعتبارات به انجام رساندیم به جز معدودی از آنها. در سال 91 اعتبارات تملک دارایی 3میلیارد و 20 میلیون بوده و با چانه زنی هایی که صورت گرفت حدود 75 درصد افزایش داشته ایم و به 5میلیارد و 400 میلیون تومان رسید. متاسفانه با توجه به مشکلات تورم و تحریم و افزایش قیمت ها که در کشور بود ما چیزی حدود 30درصد را بیشتر محقق نشدیم. افزایش تورم را داشتیم و پولمان نیز کم شده و هزینه ها نیز افزایش یافته است. به طوری که این سی درصد زیر ده درصد بود. ولی کارهایی که مدنظرمان بوده انجام شده است.

هامون/اتحادجنوب: محدودیت هایی که در صحبت هاتون گفتید چه کسانی برای شما ایجاد کردند؟

حسین آبادی: خوب یکی بحث تعرفه ها بوده است. من دوست ندارم وارد گذشته خرابه شوم. به هرحال درست نیست. من نباید تعرفه سال 91 را براساس سال 89  وصول کنم. در سال 91 شورا تعرفه ها را مصوب نکرد و گفتند قانون بوده در صورتی که اینگونه نبود. فرمانداری اصرار به برگرداندن داشت که کلن بحث غیرقانونی بوده و در سال 91 شورا طرح را مصوب نکرد. ولی در سال  92 مکاتبات انجام شده است.

***

هامون/اتحادجنوب: با توجه به اینکه اکثر کارهای شهرداری عمرانی می باشد و تخصص افراد مهم است. آیا نیروهای متخصص و متعهد در شهرداری وجود دارد؟

حسین آبادی: در این سه سال نگاه من بر این بوده که پرسنل خدماتی به شهرداری اضافه نکنم و اضافه هم نکرده ام. یکی از برگ های برنده ی من شورای سوم بود که این اتفاق نیفتاد. من هم مخالف آن هستم نیروهای خدماتی به شهرداری وارد شود. در ابتدا بدنه ی شهرداری باید کوچک شود. در حوزه ی ماشین الات سعی بر این بوده که ماشین الات فرسوده را خارج کنیم و به جای آن بخش خصوصی را وارد کنیم. در بخش خدمات هرجا نیرو لازم بوده در قالب بخش خصوصی یا روز مزد از افراد استفاده کرده ایم. ما نزدیک به 530  نیرو داریم که 20درصد آن اداری است و 80درصد آن در حوزه ی خدماتی فعال می باشند. در حال حاضر در اغلب حوزه های شهرداری نیاز به نیروی متخصص داریم ولی چارت اجازه نمی دهد و محدودیت هایی داریم. امروز نیروهای غیرمتخصص زیادی در شهرداری حضور دارند و بار نیز بر دوش نیروهایی است که با تجربه مشغول به فعالیت می باشند. در حوزه ی شهر برازجان که وارد می شویم و با این گستردگی و پیچیدگی که در حال پیشروی است ما یک نفر نیروی شهرساز در واحد شهرسازی نداریم. این مشکل بزرگی است. در حوزه ی درآمد تنها یک نفر کارشناس داریم. در حوزه ی عمران چیزی نزدیک به حداقل 10میلیارد سالانه در این شهر هزینه می شود. یک نفر معاون فنی داریم، یک نفر مدیر عمران و یک تا دو نفر مهندس. با این ساختار نمی شود کارهای اساسی انجام داد. به همین دلیل نیاز شهرداری به جذب نیروی متخصص بسیار بالاست. در حوزه ی حقوقی و املاک هر کدام یک نفر کارشناس داریم. در صورتی که در هرکدام از این بخشها 4 نفر نیروی متخصص نیاز هست. از یک طرف ساختار ما ساختار تعریف شده ی خوبی نیست. هزینه ها بسیار بالاست. در سال گذشته به نیروهای خدماتی ما فشار زیادی وارد شد. در سال 90 یک افزایش حقوق برای خدماتی ها داشته ایم و در سال 91 نیز یک افزایش حقوقی داشته ایم. حقوق حوزه ی کارگری خوب شد ولی حوزه ی کارمندی از لحاظ درآمدی تمهیدات خوبی اندیشیده نشد. به همین دلیل انگیزه ی کار هم پایین است.

هامون/اتحادجنوب: حقوق پرسنل را به موقع پرداخت می کنید؟

حسین آبادی: من الان نزدیک به 3 سال است که شهردار هستم حقوق پرسنل را به موقع پرداخت کرده ام. شاید 80 درصد موارد از دولت زودتر پرداخت کرده ام.

هامون/اتحادجنوب: پس چرا نیروهای شما به دلیل عدم پرداخت حقوق چند وقت پیش اعتصاب کردند؟

حسین آبادی: متاسفانه یک مشکل اساسی که در شهرداری ها می باشد این است که اگر شورا و شهرداری بسیار با هم خوب باشند یک شهرداری بسیار قوی است. زمانی که شورا و شهرداری سر ناسازگاری داشته باشند، شهرداری بسیارضعیف است. در فرصت هایی سو استفاده بسیار بالاست. روزی که بچه ها جمع شدند فکر می کنم یا یک هفته قبل ازآن حقوق گرفتند یا یک هفته بعد از آن بایدحقوق می گرفتند. یعنی زمان پرداخت آن هنوز نشده بود. ولی به هر حال برای تنظیم ساختار یک مجموعه نیاز به جابجایی می باشد و جابجایی یک حقی است تا شما بتوانید مدیریت کنید. جابجایی بعضی از اشخاص در مجموعه ی شهرداری به مذاق بعضی از افراد خوش نیامد و با بعضی از افراد شورا با هم جمع شدند. در ابتدا خواستند کاری کنند که سنگ جلوی پای من بیندازند و بگویند "شهردار کار نمی کند و ضعیف است" و شهردار خودش برود، که به نتیجه ای نرسید. بعد خواستند به واسطه ی آن چند نفری که در شورا هستند من را استیضاح کنند، بازهم موفق نشدند. در نهایت از پرسنل استفاده کردند. همیشه در هر مجموعه ای، پرسنل ناراضی وجود دارد. این افراد را جمع کردند و از طرف دیگر تعداد دیگری را گول زدند، تا اندازه ای که نمی دانستند برای چه اعتصاب کرده اند. در صورتی که تمامی پرسنل می دانند پرداخت حقوق حتی در بی پولی های سال 1391 انجام شده است. ولی البته قبول دارم که مزایای مانده هنوز داریم. سواستفاده از اینکه ما بخواهیم مزایای مانده را دست آویز کنیم، بحثی شد که سواستفاده کردند و البته بی نتیجه ماند.

***

هامون/اتحادجنوب: چه سازمان هایی وابسته به شهرداری هست؟ چه تعداد مستقل هستند؟ از سازمان شهرداری ها چه کمک هایی گرفته اید؟چه تعداد ماشین آلات از طریق این سازمان بدست آورده اید؟

حسین آبادی: شهرداری برازجان سه سازمان فضای سبز، آتش نشانی و اتوبوس رانی دارد. از لحاظ استقلال مالی تلاشمان بر این بوده در این چند مدت این کار را برایشان انجام دهیم. چون فلسفه ی تشکیل سازمان به این دلیل است که با توجه به اینکه اینها مجموعه ی کوچکی هستند از شهرداری جدا شود و مستقل عمل کنند. در  این چند مدت سعی کرده ایم به آنها استقلال مالی بدهیم. در خدمات دهی نیز مشخص است که سازمان ها و نیروها مستقل می باشند. کمک هایی هم که سازمان شهرداری کرده مبتنی بر این هست که شهرداری ها از لحاظ ساختاری باید بر اساس جمعیت و مساحت شاخص یابند. آنچه که در قدیم بود بر اساس چانه زنی بود ولی اکنون اینگونه نیست. از 6 سال پیش بر اساس شاخص های شهری اعتبارات داده می شود. درسال 91 کل اعتباری که کمک کردند 900 میلیون تومان بوده که قبلن ماشینی که می دادند همین قیمت بوده است و نه تنها یک ماشین بلکه چندین ماشین تحویل می دادند و در کنار آن اعتبارات نقدی نیز کمک می کردند، ولی اکنون محدودیت هایی ایجاد کرده اند.

هامون/اتحادجنوب: دلیل محدود کردن چه بوده؟ آیا دیگر درآمدها وصول نمی شود یا اینکه موارد دیگر است؟

حسین آبادی:بخشی از محدودیت ها براساس قوانينی كه مصوب شده و گفته شده ارزش افزوده ها که يكي از منابع اصلي سازمان بوده است، بايد در استانداري ها تقسيم شود. در استان هم به صورت شهرستاني تقسيم مي شود.

هامون/اتحادجنوب: باز هم شاخص مي گذارند؟

حسین آبادی: بله، باز هم شاخص مي گذارند. ولي خوب اشكالش در اين است در تخصيص اعتباراتي كه انجام مي شود به فرض پارسال بوشهر نزديك به بيست ميليارد تومان گرفت، اما برازجان در حدود هشتصد، نهصد ميليون تومان. اين چيزي است كه قانون مصوب كرده است؛ به دلیل ارزش افزوده كه مي گيرند. فرض كنيد بوشهر: گمرك را دارد، خارگ را دارد... ولی برازجان هیچ کدام را ندارد.

هامون/اتحادجنوب: پس ما بايد شهرك هاي صنعتي و كارخانه هاي صنعتي را افزايش بدهيم، تا بتوانيم اعتبارات بيشتري را بگيريم؟
حسین آبادی: احسنت.

هامون/اتحادجنوب: توسعه ي كشاورزي شامل این موضوع نمي شود؟

حسین آبادی: نه، ارزش افزوده در كشاورزي نيست، بلکه ارزش افزوده شامل نفت مي شود. نفت عسلويه، نفت جم، نفت كنگان و ... مثلن، در حال حاضر كنگان بسیار پول مي گيرد، جمعيت اکنون کنگان به 76000 نفررسیده، در صورتی که قبلن جمعيت كمي داشت و در مدت كوتاهي هم به اين جمعيت رسيده است.

هامون/اتحادجنوب: می شود كارآفريني هایی کرد؟

حسین آبادی: كارآفريني ارزش افزوده ندارد كه ما دنبالش هستيم. در محدوده ي ما بزرگترين مساله ي كارآفريني كارخانه ي سيمان بوده است، كه انجام شده.

هامون/اتحادجنوب: ريشه اي و به شكل زيرساختی اين كار اشتباه است. آقاي شهردار شما در صحبت های تان گفتيد که شهرداری تنها سه سازمان دارد. آيا برازجان با اين وسعت و جمعيت اين تعداد سازمان براي اش كافي می باشد؟

حسین آبادی: مصوب كردن سازمان، يک سري مجوزهايي مي خواهد. يک سري استانداردها هم به لحاظ جمعيتي و هم به لحاظ وسعتي لازم دارد. ايجاد سازمان ها براي تسهيل سازي امور هست؛ اکنون شهرداري برازجان نيازي به سازمان ديگري ندارد كه به آن اضافه شود.

***

هامون/اتحادجنوب: اعتبارات و پروژه هاي ملي و استاني شهرداري برازجان در سال 91 چه میزان بوده است؟

حسین آبادی: مي شود گفت در سال های 90 و-91 سعی کردیم صرفن يك پروژه را انجام ندهيم، بلکه يك مسير را تعريف كنيم كه در بلندمدت ادامه پيدا كند. مثلن ما در حوزه ي  ترافيك، چند كار را همزمان با هم شروع كرديم، يكي بحث این است که بر روي هسته ي مركزي شهرمان تمركز كنيم، يعني بياييم اين هسته ي پرمعضل شهري را حل كنيم.  ادامه ي خيابان شريعتي را بايد به بلوار پاسداران به خروجي شهر به سمت بوشهر وصل كنيم. اکنون از سمت پاسداران بحث تملك اش را انجام داده ايم، گفته ايم كه كار زيرسازي و آماده سازي را شروع كنند و انجام دهندتا بقيه هم تشويق شوند و بتوانيم با آنها نیز توافق كنيم. از سمت بازار هم با سيصد چهارصد تومان تملك خانه هاي اطراف را شروع كرده ايم. اين باعث مي شود ترافيك كمتر شود. بازگشایی خيابان شورا كه خيابان چمران را به خيابان شريعتي متصل مي كند را انجام داده ايم و بيش از يك ميليارد و نيم فقط هزينه ي تملك آن شده است. در بحث خيابان امام كه يكي از خيابان هاي پرترافيك می باشد، بازگشايي خيابان كنار مسجد دلگشا را داريم و بايد به تملك شهرداری درآید، تا ميدان چمران كمي بالاتر از كاروانسرا را به خيابان شريعتي وصل كند. تملك آن را تازه شروع كرده ايم. فاز اول ميدان ورودي شهر؛ ميدان خليج فارس را كه رینگ ترافيكي آن بوده  و در حال انجام است  و به زودي آسفالت آن را شروع مي كنيم. به لحاظ هويتي هم برای داخل میدان يك طرح خوب داريم كه اجرا بشود به هويت شهري برازجان هم براي معرفي اش كمك خوبي خواهد كرد. بحث ميدان چمران و ساماندهي دور و اطراف  كارونسرا  را داريم؛ چون ما هدفمان در شهر بحث هويت شهري می باشد. باید به هسته ي مركزي شهر رسيدگي كرد و به آن توجه ويژه ای شود.

***

هامون/اتحادجنوب: برای پیچ تند ورودی برازجان که بسیار خطرناک هم می باشد، برنامه ای داشته اید؟

در دوره ی قبل از تغییرات در كميته ي صيانت و ايمني، برديم  و مصوب هم كرديم كه پيچ تندي دارد.  اين پيچ تند تصادفات زيادي داشته است. اصلاح شده و يك كيلومتري هم عقب رفته و ورودي اش با يك خيابان خيلي پهن با یک فضاي سبز انجام شده است.ما باید این طرح را چند كيلومتر قبل از برازجان شروع می كرديم كه نیازی به این پیچ تند نباشد. ما در اعتبارات سال 92 هم از مسكن و شهرسازي خواستيم كه بودجه ي آن را لحاظ كنند. هشت نقطه در سطح شهر چراغ هاي راهنمايي و مديريت فرماندهی آن را انجام داده ايم...

هامون/اتحادجنوب: مگر چراغ راهنمایی مربوط به اداره راهنمایی رانندگی نیست؟

حسین آبادی:  اصلن راهنمايي و رانندگي يك ريال هزينه نمي كند.

هامون:  شماهنوز مشاركتي و 50 به 50 كوچه ها را آسفالت مي كنيد؟

حسین آبادی: 50به 50 كه نيست، حداكثر سهم مشاركت مردم ده درصد است. كمكي كه مردم بايد كنند 50درصد است، اما اين طور نيست ما مي گوييم بروند شورا تا آنها تخفيف بدهند، شورا هم ده درصد بيشتر از آنها نمي گيرد به همين دلیل زير ده درصد كمك مشاركتي مردم در آسفالت كوچه ها است.

***

هامون/اتحادجنوب: قرار بوده برازجان در طي اين ساليان، توسعه ي عمودي پيدا كند و نه افقي ...چه شد؟

حسین آبادی: برازجان، وسعت بسيار  بي رويه و زيادي پيدا كرده، يك شهر صد هزار نفري نبايد اينقدر گسترده باشد.كارهايي كه ما كرده ايم پروژه بسیار بلند مدتی است، اگر انشاالله چهار شهردار ديگر بياید و طرح ما را همچنان ادامه بدهند، رشد عمودي شكل مي گيرد.

هامون/اتحادجنوب:چرا؟!

حسین آبادی: شهر ما از لحاظ اقتصادي شهر توانمندي نيست.

هامون/اتحاد جنوب:دليل آن چیست؟!

حسین آبادی: در گذشته شهر برازجان حلقه ي كوچكي داشته، یک سری اشخاص بوده اند که تعاوني هایی درست كردند و زمين هايي با تخفيف خريدند و سپس تفكيك كردند و به مردم فروحتند و پول اش را گذاشتند در جيبشان بدون اينكه بيايند آسفالت كوچه ها و خيابان ها، آبرساني، برق رساني و گازرساني  انجام بدهند، وظیفه داشتند که همه ي اينها را آماده كنند و بعد پروانه به آنها بدهیم و بگوییم برو زندگي كن! اکنون شهر به دلیل "منافع شخصي"، وسیع شده است. اگر اين ديواره هاي شهري را هم اشخاص(ذینفع) و هم دولت محكم گرفته بودند این مساله وسعت بیش ازحد شکل نمی گرفت. متاسفانه اغلب اين شهرك ها را دولت ساخته، بدون هيچ گونه زيرسازي!! اکنون شهرداري باید اعتبارات خود را صرف جاهایی کند که وظیفه اش نیست در صورتي كه این تعاوني ها وظیفه داشته اند هزينه کنند. اکنون اين چه اتفاقی را دامن زده؟! اگر اين ديواره وجود داشت و اين ساخت و سازهاي بي رويه انجام نمي شد، ساخت و سازهای قديمي در شهر تخريب مي شد و ساخت و سازهای جديد ایجاد مي شد. اين چه كمكي به ما مي كرد؟ اول  زير ساخت ها را به وجود می آوردیم، دوم لازم نبود امكانات شهري را تا آنجا ببريم. زباله های شان را تا كيلومترها جمع آوري كنيم. اين گستردگی هم هزينه هاي ما را به شدت بالا مي برد، از طرفي درآمد ما را هم پايين آورده.

هامون/اتحادجنوب:چرا؟!

حسین آبادی: به فرض اگر يك ساختمان ساخته شود،كه ده واحد داشته باشد، من فرضن براي دو سال 50 ميليون تومان از آن مي گيرم، اما آن يك پلاك ساخته شده فقط سيصد هزار تومان مي دهد، در نتيجه خدمات بيشتر با درآمد كمتر و وضعيت شهر اين مي شود و ارزش افزوده هم صفر. زمانی که اين اتفاقات در شهر مي افتد، بدنه هاي شهري هم شكل مي گيرد، اگر برازجان چهره ي شهري ندارد و روحش مرده است؛ درآمد به این شکل تخريب شده و بدنه ی شهر زشت و بی روح شکل گرفته است. شما هر جا رفتيد ديديد جلوه ي زيبايي دارد بدنه ي شهري ملاك است، يعني خيابان هاي عريض و ساختمان هاي دو طرف خيابان، ولي در برازجان از ميدان گنجي كه وارد مي شويد، هيچ بدنه يي چشم گيری نيست به جز خرابه ها... در صورتي كه اگر اين بدنه ساخته نشده بود، شك نكنيد وقتي شما مي رفتيد اين ساختمان های فرسوده در حال ساخت بود و يك بدنه ي شيك را ایجاد می کرد. بعد درختان به اين نما كمك مي كرد. آن وقت درآمدي كه همين ساختمان ها داشت، جلوي خودش كف سازي مي شد. ساختماني كه بايد اين جا ساخته مي شد، رفته يك جاي ديگر و هزينه يي كه من مي خواهم آن را انجام دهم بايد بدهم بابت جابجايي زباله ها.

***

هامون/اتحادجنوب: حدود مسئولیت شما تا چه اندازه می باشد؟ آیا به دلیل ساخت و سازهای اشتباه شهرداری و بوجود آمدن تصادفات به دادگاه احضار شده اید؟

شهردار: متاسفانه از روزي كه قانون جديد راهنمایی رانندگی را تصویب کرده اند گفته اند هر اتفاقي كه در شهر بيفتد به شهرداری مربوط است. متاسفانه این درست نیست. وقتی خيابان و جاده درست باشد، كسي كه راكب موتورسيكلت و راننده ي ماشين هم هست سهمي دارد. اتفاقات زیاد پیش آمده ولی ما مسئولیت شهرداری را بیمه کرده ایم.

***

هامون/اتحادجنوب: شنیده شده است با روي كار آمدن شوراي جديد شما مي خواهيد استعفا دهيد، آيا اين حقيقت دارد؟

حسین آبادی: قرار نشد سوال های اين جوري از من بپرسيد (خنده ي بلند شهردار) اين ديگر به شورا بستگي دارد آنها بايد تصميم بگيرند ... شورا هر كاري كرد درست است. ما كار خودمان را مي كنيم شورا هم كار خودش را...

هامون/اتحادجنوب: نه ... خودتان انگار تصميم گرفته ايد استعفا بدهيد؟

شهردار: اجازه بديد من اين سوال تان را جواب ندهم.

هامون/اتحاد جنوب: خب، حق شهروندان هست که بدانند.

شهردار: ....(سکوت و لبخند)

***

هامون/اتحادجنوب: كلام آخر و نكته ي آخری اگر دارید، بفرمایید.

حسین آبادی: تشكر از همه ي كساني كه مجموعه شهرداري و خدماتي كه به شهر مي خواهد برسد، باعث شدند روان تر انجام شود. از استاندار، معاونين اشان و مديركل هاي ادارات كل و مديران شهري، شوراي شهر برازجان و شهرونداني كه شهروندان ناب هستند و كساني كه با پرسنل زحمتكش شهرداري همكاري و تعامل داشتند. در جريان سيل 91 واقعن پرسنل شهرداري و كارگران زحمت زيادي كشيدند و گاه بيست و چهار ساعته سركار بودند. از اصحاب رسانه تشكر مي كنم كه باعث شده اند افكار عمومي را با خودمان همراه كنيم. اگر همراهي اصحاب رسانه نبود من همان سال اول مي رفتم.

 

 



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1392/06/08 - 22:11
0
0
برازجان تا به امروز شهردار ی با این مدیریت قوی وتخصص وشجاعت و پاک نداشته می توانم بگویم که یکی از بهترین ومتخصص ترین شهرداری است که برازجان داشته . من به شورای جدید می گویم در انتخاب شهردار اشتباه نکنید چون مردم چهار چشمی شما را زیر نظر دارند. مهندس حسین آبادی بهترین شهردار برای برازجان است. مهندس دوست داریم
1392/06/04 - 18:05
0
0
با سلام لطفا یک گزارش از تاریخچه شهرداری بگذارید مثلا برازجون کی شهر شده و اولین شهردارهاش کی بوده اولین افراد شوراش کیا بودن و.........
1392/06/04 - 15:14
0
0
حاج کریم دوست داریما واقعا واقعا دوست داریم، ولی خداییش نمی دونیم چطوری ازت حمایت کنیم و چطوری به دیگران ثابت کنیم.. ایشالله خدا خودش کمکت کنه.
1392/06/03 - 17:37
0
0
اگر خدایی نکرده زبونم لال ، خدا اون روز رو نیاره ، در شورای جدید خبری از حسین آبادی نبود ، بدانید که دست هایی پشت پرده اند .
1392/06/03 - 17:34
0
0
ای کاش همه مسئولین مثل شهردار بودند .
1392/06/03 - 10:17
0
0
چقدر از اين شهردار مينويسيد واي واي
1392/05/28 - 13:28
0
0
با یک گل هیچ وقت بهار نمیشه!!!!!
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • نقدی بر مجموعه داستان " خین‌جوشون " اثر مختار فیاض
  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • بازسازی اساسی پاسگاه‌های پلیس راه استان بوشهر
  • ادعاها درباره حمله اسرائیل به ایران / ساقط کردن چند ریزپرنده در آسمان اصفهان
  • ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد
  • روز سعدی و نکته‌ای نغز از گلستانش
  • رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور وارد استان بوشهر شد
  • پتروشیمی پردیس حامی مهمترین رویداد بین المللی در حوزه تاب آوری انرژی
  • حضور کشتی گیران استان بوشهر در مسابقات بین المللی جام شاهد
  • حضور پنج بازیکن بوشهری در اردوی انتخابی تیم ملی فوتبال جوانان
  • محموله بزرگ کالای قاچاق در گناوه کشف شد
  • سرپرست روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان استان بوشهر منصوب شد
  • نگاهی به مهم ترین سیستم های پدافند ایران (+عکس)
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اگر احساس تلخی در دهان می کنید این بیماری در کمین شماست
  • تفاوت استراتژی فروش در پردیس/ ثبت ۶ ركورد در تولید و صادرات
  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • پیاده روی یا دویدن، کدام برای لاغری و کاهش وزن بهتر است؟
  • ۱۲ کشور امن در صورت شروع جنگ جهانی سوم (+عکس)
  • دست آویزی برای دومین سالکوچ هدهد خبررسان علی پیرمرادی
  • نشست هماهنگی برگزاری آئین شب شعر ویژه نکوداشت شهید محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • نتا S واگن ؛ یکی از زیباترین خودروهای چینی به بازار می آید (+تصاویر)
  • آیا این ادویه خوش بو می تواند با سرطان پروستات مقابله کند
  • پیشرفت ۶۳ درصدی قطعه اول بزرگ‌راه دالکی به کنارتخته
  • با این تکنیک به نق زدن و اصرار کردن بچه ها پایان دهید
  • نقدی بر مجموعه داستان " خین‌جوشون " اثر مختار فیاض
  • بازتاب حمله ایران در رسانه‌های خارجی: اسراییل زیر آتش
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مسؤولان نگاه بازتری داشته باشند/ جذابترین قسمت کار ما لحظه ای است که درد بیماران آرام می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • دکتر یوسفی با حافظه مثال زدنی
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • مهدی یوسفی؛ جوانِ شایسته و نخبه
  • .: افسری حدود 18 ساعت قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 22 ساعت قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 4 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 4 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...
  • .: اسماعیل حدود 6 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...
  • .: سعید حدود 6 روز قبل گفت: آقای امید دریسی پیش ...
  • .: یونس حدود 7 روز قبل گفت: سلام و درود به ...
  • .: قاسم حدود 9 روز قبل گفت: خوبه لااقل یک نفر ...
  • .: تنگستان حدود 10 روز قبل گفت: چرا چنین مطالب سراسر ...
  • .: حسن جانباز حدود 11 روز قبل گفت: اصلا سفره ای نیست ...