امروز: پنجشنبه 06 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 24 مرداد 1392 - 10:27

وزیر پیشنهادی علوم ، تحقیقات و فناوری گفت: عضو هیچ حزب و گروهی نبوده ام اما اعتقاد دارم ظرفیت انقلاب آنقدر کوچک و تنگ نیست که برخی از منتقدان من به آن اشاره کرده اند.

اتحاد جنوب: وزیر پیشنهادی علوم ، تحقیقات و فناوری گفت: برنامه من برای وزارت پیش از این تقدیم مجلس شده است و خوشحالم که این برنامه حلقه دیگری از تلاش های ارزنده همه مسئولانی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون کشور را به سوی افقی روشن از علم و فناوری پیش بردند.

به گزارش انتخاب ؛ میلی منفرد در دفاع از برنامه های خود به عنوان وزیر پیشنهادی علوم ضمن تشکر از نمایندگان که با حساسیت و حوصله به برنامه های وزارتخانه پرداختند ، افزود: هدف اصلی برنامه حرکتی پرشتاب تر و همه جانبه در تقویت روند تولید علم و رشد و توسعه علمی در محیطی با نشاط با ثبات ، آرام ، بدون تنش و به دور از حاشیه ها و معیارهای غیر علمی است.

وی گفت: برنامه من یعنی علم در خدمت توسعه و پیشرفت و علم در خدمت اقتدار و سرآمد ملی و علم در خدمت گفتمان اعتدال است.

میلی منفرد ادامه داد: درباره ضرورت نخست یعنی تصریح توسعه علمی که ضرورت توسعه همه جانبه و پایدار کشور است به صورت بخشی و فرابخشی تلاش خواهم کرد.

وی گفت:‌ کوشش خواهم کرد وزارت در این راه با برطرف ساختن گام به گام چالش ها و مشکلات کنونی و نیز راه دستیابی دانشگاه ها و پژوهشگاه ها و مراکز فناوری را به پیشرفت بیش از پیش علم و فناوری و رشد معنوی و اخلاقی هموار خواهد کرد و سهم خود را برای موفقیت دولت یازدهم در انجام این مسئولیت دینی و علمی به خوبی ایفا خواهد کرد.

وزیر پیشنهادی علوم در ادامه افزود: برنامه من افزون بر کاربست رهنمودهای مقام معظم رهبری برپایه هشت سند بالادستی کشور یعنی قانون اساسی ، سند چشم انداز 1404 ، سیاست های کلی نظام برای رشد و توسعه علمی و تحقیقاتی کشور ، سند رشد و توسعه فناوری در کشور ، قانون برنامه پنج ساله پنجم ، قانون وزارت ، سند نقشه جامع علمی کشور و سند دانشگاه اسلامی تنظیم شده است.

میلی منفرد ادامه داد: من در همین جا تاکید می کنم سند دانشگاه اسلامی مصوب شده است و آن را در دانشگاه ها با قدرت پیش خواهم برد.

وزیر پیشنهادی علوم در ادامه سخنانش گفت :عصر حاضر که در آن زندگی می کنیم عصر اطلاعات است یعنی تولید دانش محور می شود صنعت و کشاورزی با کمک فناوری اطلاعات بازسازی و تجارت و بازرگانی جهانی می شود .

میلی منفرد در دفاع از برنامه های خود افزود : پژوهش و تحقیقات مبنای مدیریت و تصمیم گیری قرار می گیرد و علم همگانی می شود .

وی گفت : ما درشرایطی هستیم که تعداد کل دانشجویان اعم از دولتی و غیر دولتی بالغ بر 4/4 میلیون نفر است و دانشجویان دوران تحصیلات تکمیلی اعم از کارشناسی ارشد و دکتری بالغ بر 400 هزار نفر و دانشجویان دوره دکتری تخصصی بالغ بر 45000 نفر است .

میلی منفرد افزود : ارتقاء کیفیت برنامه های آموزشی و بهبود وضع موجود در اولویت قرار خواهد گرفت و برای ارتقای فعالیت های آموزشی در شهرستانها تلاش خواهم کرد .

وی گفت: در فاصله سالهای 67 تا 72 که در وزارتخانه حضور داشتم 20 دانشگاه بویژه در شهرستانها ایجاد شد و بسیاری از زیرساختهای اصلی در آن زمان شکل گرفت .

وزیر پیشنهادی علوم اظهار داشت: من این مسیر را ادامه خواهم داد ، پارکهای فناوری و مراکز رشدو توسعه علمی را توسعه خواهم داد ، در حال حاضر 115 مرکز رشد و واحد های فناوری در این پارکها مستقر است و بالغ بر 2000 واحد دانش بنیان در این مجموعه فعالیت می کنند.

میلی منفرد گفت: افزایش شرکتهای دانش بنیان به عنوان راه حل باید موردتوجه قرار گیرد و تعداد این شرکتها به حدود 2000 واحد افزایش یابد رشد مقالات علمی که زیرساخت آن به فرموده مقام معظم رهبری از 12 سال قبل آغاز شده است منجر به این شده است که در هفت ماهه اول سال 2012 از این حیث در رتبه شانزدهم جهان قرار گرفتیم وباید این مسیر را نهادینه کرد.

وی افزود: در حال حاضر 310 موسسه آموزشی و بالغ بر 340 دانشگاه و 28 مرکز آموزشی زیر نظر دستگاههای علمی فعالیت می کنند .

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: همگرایی و هم افزایی ما بین مراکز دولتی و غیر دولتی و هدایت آنها برای تولید دانش کاربردی و شکل دهی نسل جدید دانشگاه هاست که از جمله برنامه های اینجانب است.

میلی منفرد در ادامه سخنان خود در صحن علنی مجلس برای دفاع از برنامه های خود افزود: بهره گیری از نتایج تحقیق و فناوری به مراکز تولیدی مورد توجه قرار خواهد گرفت و ارتباط دانشگاه با صنعت را به جد به پیش خواهم برد.

وی گفت: ضرورت دوم در برنامه های من علم در خدمت قدرت ملی است و در زمانه ما علم به سرعت به فناوری و فناوری به سرعت به قدرت تبدیل می شود.

میلی منفرد افزود: توسعه علم و فناوری سرچشمه قدرت ملی در ابعاد اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، نظامی و فرهنگی، فرامرزی، فضایی و سرزمینی برای جمهوری اسلامی ایران است.

وی گفت: ضرورت سوم نسبت بین علم و گفتمان اعتدال است؛ اعتدال امروز ترجمان رأی مردم در 24 خرداد است.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری افزود: گسترش اعتدال و عقلانیت و اخلاق علمی و ثبات مدیریت و بالا بردن مشارکت دانشگاهیان با محیط های علمی ازجمله اهداف اصلی در برنامه های من است.

میلی منفرد گفت: من دنبال نگاه اعتدال و توازن هستم، اعتدال یعنی توازن بین حرف و عمل، اعتماد و کنترل، همکاری و رقابت، وفاق و اختلاف، ثبات و تغییر، استقلال و وابستگی و توازن بین ظرفیت های محیطی و تلاطم محیطی است و من بر اساس این شرایط و اهداف و در شرایط کنونی قبول مسئولیت کردم چون اطمینان دارم می شود و می باید کاری کرد.

وی افزود: در صحبت حضوری با آقای روحانی دغدغه های ایشان را در این حوزه، دغدغه های خود دیدم که در رأس آن توسعه علمی و علم در خدمت اقتدار ملی است که از طریق دانشگاهی آرام و با نشاط می توان دنبال کرد، دانشگاه با نشاط، انسان با نشاط و جامعه با نشاط می سازد و مسیر جهاد علمی را هموار می کند.

میلی منفرد گفت: دلیل آمدنم امید و انتظاری است که در میان دانشگاهیان به وجود آمده است و اقشار وسیعی از آنها در این روزها من را شرمنده کرده اند.

وزیر پیشنهادی علوم تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه محل رشد سیاسی دانشجوست اما محل جدال احزاب نیست.

میلی منفرد در ادامه دفاعیات خود افزود : در پاسخ به انتقاد یکی از نمایندگان که سوال کرده بود اگر وزیر شوم از چه فضای فرهنگی - سیاسی و علمی در دانشگاه حمایت خواهم کرد؟ باید بگویم دانشگاه از نظر من محل پرورش علم ، پرورش منطق و قانونمندی و قانون مداری است.

وی گفت : دانشگاه از نظر من محل حضور سلایق مختلف سیاسی در فضایی آرام و قانونمند است و دانشگاه از نظر من به هیچ عنوان در خدمت اغراض سیاسی گروه خاصی نخواهد بود.

میلی منفرد ادامه داد: دانشگاه را نه به زور می توان سیاسی کرد و نه به زور می توان غیر سیاسی کرد؛ دانشگاه ، دانشگاه است و باید بگذاریم دانشگاه با منطق و متد علمی خود کار کند.

وی گفت: دانشگاه از نظر من محل افکار کلیشه ای و مثل هم بودن نیست بلکه محل افکار و سلایق مختلف است که با هماهنگی و قانون مداری در کنار هم مسیر پیشرفت علمی را محقق می سازد.

وزیر پیشنهادی علوم ، تحقیقات و فناوری با تاکید بر این که دانشگاه محل ظهور و بروز ارزش های اسلامی است ، افزود: دانشگاه از نظر من محل پایبندی به ارزش های اسلامی و انقلاب است و دانشگاهی از نظر من مطلوب است که در چارچوب منویات امام و رهبری اداره شود.

میلی منفرد گفت: دانشگاهی که در آن استاد و دانشجو مأیوس باشند دور از شأن نظام است؛ در دانشگاهی که در آن استاد و دانشجو به هر بهانه ای تحقیر شوند در واقع علم تحقیر شده است و این موضوع سبب ناتوانی و ناکارآمدی اثربخشی اجتماعی دانشگاه می شود.
وی افزود: از نظر من دانشگاه محل اجتماعی شدن و رشد سیاسی دانشجویان خواهد بود.

میلی منفرد در تشریح سوابق انقلابی خود نیز گفت: فرزند انقلاب هستم و بزرگترین افتخارم این است که از سال 63 معاون جنگ دانشگاه ها بوده ام و حضور مستمری در جبهه داشته ام.

وی افزود:‌ افتخار می کنم بالاترین خدمات را به ایثارگران و خانواده شهدا انجام داده ام و همیشه بدون شعار در تحقق منویات امام و رهبری کوشیده ام و همیشه دغدغه نظام و رسیدن به اهداف آن را داشته ام.

وزیر پیشنهادی علوم ، تحقیقات و فناوری گفت: عضو هیچ حزب و گروهی نبوده ام اما اعتقاد دارم ظرفیت انقلاب آنقدر کوچک و تنگ نیست که برخی از منتقدان من به آن اشاره کرده اند.

میلی منفرد افزود: عضویت در نهادهای مدنی را عیب نمی دانم و از این که برخی سلایق سیاسی ظرفیت های انقلاب را با دید محدودی می نگرند ، نگرانم.


ماجرای فیلم

سه روز پس از انتخابات، پس از فاجعه 18 تیر به کوی دانشگاه حمله شد. صبح شنبه دل نگران بودم، به مسجد رفتم که خدایی نکرده فاجعه دوباره 18 تیر تکرار نشود، کل این جلسه در مسجد دو ساعت طول کشید. اسم این تحصنه؟ آیا در این فیلم من سخنرانی کردم؟ من حرفی زدم؟ جرم من فقط نشستن در این جمع بود، آنهم برای اینکه التهاب را کم کنیم. در دانشگاه تهران در مسجد، بالای جلسه که ریاست دانشگاه نشسته بود. آیا این جرم است که یک فردی چون من احساس دلنگرانی کند برود در مسجد بنشیند؟ حرفی من زدم؟ موضعی گرفتم؟ تخریبی کردم؟ اگر همه مسائل مثل این فیلم است که ....

من در سال 64 معاون جنگ دانشگاه بودم. روزی چندین موشک به تهران می خورد. تمام فعالیت های دانشگاه را به زیرزمین بردم برای اینکه کلاسی تعطیل نشود، حالا من بیایم کلاس تعطیل کنم.

تاحالا یک برگ و یک اخطار از نهادهای ناظر و مقامات امنیتی سیاسی نداشتم/ در زمان جنگ تمام فعالیت های دانشگاه را به زیر زمین بردم/ برخی هر که مقابلشان باشد غیرمسلمان می دانند.

من در طول عمرم نه در طول حزبی بود، نه در ستادی بودم الان درگیر چنین مسائلی نمی شوم و نبودم (البته حضور در این موارد را مشکلی نمی دانم)

من آمده ام بیانات رهبری با قوت در جامعه علمی کشور به پیش ببرم./ح



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب
  • نقدی بر مجموعه داستان " خین‌جوشون " اثر مختار فیاض
  • مطالبات فعالان محیط زیست از مردم و مسئولان/ آفت محیط زیست زباله های پلاستیکی است/ مسئولان بیشتر از گرفتن عکس پای کار باشند
  • سرنوشت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی
  • تجلیل از دو تیرانداز پرتلاش و موفق دشتستان
  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • جناب نماینده! قحطی پتروشیمی که نیامده، بسم‌الله
  • روز سعدی و نکته‌ای نغز از گلستانش
  • انتخاب هیئت رئیسه جدید شورای هماهنگی روابط عمومی های ادارات شهرستان دشتستان
  • نشست فرماندهان پایگاه‌ها و شورای حوزه مقاومت بسیج شهدای پتروشیمی به میزبانی پتروشیمی جم
  • یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید
  • عناوین روزنامه‌های امروز1403/02/01
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • اسرائیل را چه باید؟
  • اولین واریزی بزرگ برای معلمان در 1403
  • .: شهرزاد آبادی حدود 2 ساعت قبل گفت: درودتان باد. همگی چند ...
  • .: لیلادانا حدود 4 روز قبل گفت: درود بردکتربایندری ودکترفیاض بزرگوار. ...
  • .: علی حدود 5 روز قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 5 روز قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 6 روز قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 6 روز قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 6 روز قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 6 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 9 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 10 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...