کد خبر: 171544 ، سرويس: یادداشت
تاريخ انتشار: 15 آذر 1401 - 09:35
اختصاصی اتحادخبر/به مناسبت روز دانشجو
رستاخیز اندیشه ها

اتحادخبر- احمد خواجه حسنی: باورمندم مبنای روز دانشجو روشنگری، استقلال خواهی و مبارزه با ظلم و فساد است.. دانشجو به عنوان قشر باسواد و فرهنگی جامعه، تحول خواه و مطالبه گر است به همین سبب، فقدان جنبش های دانشجویی عملا خاک پاشیدن در چشم جامعه است، دانشجو به مشارکت سیاسی رغبت نشان داده و مشارکت سیاسی از اساسی‌ترین مطالبه‌های...

احمد خواجه حسنی:

 

بدایت کلام یاد و خاطره شهدای دانشجو که قربانیان سلطه جویی بیگانه بودند و نخواستند در برابر جور زمانه سر خم کنند را گرامی داشته و باورمندم مبنای روز دانشجو روشنگری، استقلال خواهی و مبارزه با ظلم و فساد است.

در دهه ۲۰  و با تشکیل انجمن اسلامی، دانشجویان به دنبال احقاق حقوق و آرمان های خود شجاعانه ابراز وجود کردند تا جایی که در روز ۱۶ آذر ۳۲ شهادت سه آذر اهورایی به نماد ظلم ستیزی در مقابل استکبار و استعمار تبدل شد و به نوعی رستاخیز اندیشه ها را به همراه داشت.

دکتر شریعتی در این باره فرمودند:
« این سه یار دبستانی که هنوز مدرسه را ترک نگفته‌اند، هنوز از تحصیل‌شان فراغت نیافته‌اند، نخواستند همچون دیگران کوپن نانی بگیرند و از پشت میز دانشگاه، به پشت پاچال بازار بروند و سر در آخور خویش فروبرند. از آن سال، چندین دوره آمدند و کارشان را تمام کردند و رفتند؛ اما این سه تن ماندند تا هر که را می‌آید، بیاموزند، هر که را می‌رود، سفارش کنند. آن‌ها هرگز نمی‌روند، همیشه خواهند ماند. آن‌ها «شهید»ند. این «سه‌ قطره خون» بر چهره دانشگاه ما، همچنان تازه و گرم است.»

در این باب شهید بهشتی عالمانه نقشه راهی را ترسیم کرده و اظهار داشتند : «دانشجو مؤذن جامعه است اگر دانشجو خواب بماند نماز امت قضا می شود».
امروز همانند گذشته روحيه آرمان خواهی، آزادی خواهی، ظلم ستيزی و مبارزه با فساد و تبعيض در ذات دانشجويان نهادینه شده، کنش گری دانشجو به لحاظ سطح فرهنگی و دانش جویی از روی آگاهی و وابسته به توان جمعی است و لزوم اهتمام دانشجویان به حل مسائل اجتماعی جامعه را دیگر نمی توان نادیده گرفت.

دانشجو به عنوان قشر باسواد و فرهنگی جامعه، تحول خواه و مطالبه گر است به همین سبب، فقدان جنبش های دانشجویی عملا خاک پاشیدن در چشم جامعه است، دانشجو به مشارکت سیاسی رغبت نشان داده و مشارکت سیاسی از اساسی‌ترین مطالبه‌های جامعه دانشجویی است.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/171544