کد خبر: 171300 ، سرويس: استان بوشهر
تاريخ انتشار: 10 آذر 1401 - 10:41
مدیرکل امور بانوان استانداری بوشهر:
فاصله ازدواج تا فرزندآوری در استان بوشهر ۳ سال و ۴ ماه است

اتحادخبر:  مدیرکل امور بانوان استانداری بوشهرگفت: در استان بوشهر، میانگین فاصله بین ازدواج و فرزند آوری سه سال و چهار ماه است که آمار خوبی نیست.

 

اتحادخبر:  مدیرکل امور بانوان استانداری بوشهرگفت: در استان بوشهر، میانگین فاصله بین ازدواج و فرزند آوری سه سال و چهار ماه است که آمار خوبی نیست.

فاصله ازدواج تا فرزندآوری در استان بوشهر ۳ سال و ۴ ماه است

به گزارش مهر، رقیه زنگنه نژاد بعد از ظهر چهارشنبه در جلسه قرارگاه جوانی جمعیت در فرمانداری شهرستان گناوه اظهار داشت: با توجه به اهمیت موضوع جمعیت و به استناد فرمایشات مقام معظم رهبری که از سال ۱۳۹۰ تا کنون پیرامون اهمیت توجه به جمعیت و فرزند آوری و اشاره به بحران جمعیت که می‌تواند برای کشور ما رقم بزند به عنوان یک دغدغه مهم مطرح فرموده‌اند و بیش از ۴۰ بار اشاره مستقیم نسبت به موضوع جمعیت داشته‌اند، این موضوع باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

مدیرکل امور بانوان استانداری بوشهر افزود: با اینکه از سال ۹۲ سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغ شد، در سال ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی، قانونی را تحت حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب کرده است.

وی گفت: این قانون در کنار همه مسائلی که در حوزه فرهنگ سازی و گفتمان سازی در بحث جمعیت نیاز بوده، به یک قانون جامع با مشوق‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی برای خانواده‌هایی که نیاز است تا موضوع جمعیت را جدی بگیرند، وجود بود تا در این زمینه یک اشتیاق و نشاطی در سطح جامعه ایجاد شود و این قانون تصویب شد.

مدیرکل امور بانوان استانداری بوشهر اضافه کرد: سیاست‌های کاهش جمعیت از سال ۶۸ آغاز شد و باعث شد تا بزرگ‌ترین ضربه در بحث جمعیت به کشور وارد شود و در یک کاهش شیب عجیبی قرار گیرد به گونه‌ای که همه مجامع بین المللی و سازمان بهداشت جهانی اذعان دارند، ایران اولین کشور در بحث موفقیت در سیاست‌های کاهش جمعیت بوده است.

فاصله ازدواج تا فرزندآوری در استان بوشهر ۳ سال و ۴ ماه است

وی ادامه داد: امروز شاهد آن هستیم که سیاست‌های کاهش جمعیتی که ۱۵۰ سال در اروپا اتفاق می‌افتد در کشور ما در زمان ۳۰ سال اتفاق افتاده است و نشان از این دارد که در کنار سیاست‌های دولتی، قالب سیاست‌های فرهنگ سازی و گفتمان سازی در قبال کاهش جمعی بوده است.

وی گفت: امروز می‌بینیم که ایران در میان کشورهای اسلامی کمترین نرخ باروری را دارا است و این در طی سال‌های آینده کشور را از نظر نیروی جوان مولد با مشکلاتی مواجه می‌کند.

زنگنه نژاد اضافه کرد: نرخ باروی در استان بوشهر خوب نیست اما هرم جمعیتی قابل قبول است و کمتر از پنج درصد جمعیت سالمند هستند اما ۱۰ سال آینده به یک هرم جمعیتی که تقریباً ۱۵ درصد جمعیت در هرم سالمندی است می رسیم و بر افزایش هزینه‌های حوزه سلامت، فرهنگ، رشد و توسعه اقتصادی، کشاورزی دیگر حوزه‌ها اثر منفی زیادی دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۶۵ درصد کشورهای جهان به جایی رسیده‌اند که سیاست‌های افزایش جمعیت را در کشور خود پیگیری می‌کنند و در کشور ما نیز پس از تصویب قانون جوانی جمعیت اهتمام ویژه ای نسبت به این موضوع گذاشته است.

وی گفت: قانون و مشوق‌های قانونی آن به تنهایی کارساز نیست و نیازمند حساسیت و همکاری همه مسئولان اثرگذار نیز است.

وی بیان کرد: همه مسئولان اثرگذار، تصمیم ساز و تصمیم گیرنده حتی در شهرستان گناوه باید در پروسه اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را به نحوی عمل کنند که به تحقق حداقل ۷۰ درصدی برسانیم و امید و نشاط را به سطح جامعه بدهد.

مدیرکل امور بانوان استانداری بوشهر اضافه کرد: قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده قانون بسیار خوبی است که اثرات مثبتی داشته است و در هفت ماه اجرا شده، می‌بینیم که بعد از ۲۰ سال، با کاهش شیب منفی کاهش جمعیت در کشور مواجه هستیم.

فاصله ازدواج تا فرزندآوری در استان بوشهر ۳ سال و ۴ ماه است

ضرورت مشارکت خیران در موضوع افزایش جمعیت

وی یادآور شد: در کنار همه این مسائل به نیاز به تفاوت نگرش‌ها و ارزش‌ها در حوزه جمعیت داریم که همه آحاد مردم که در این زمینه می‌توانند اثر گذار باشند.

وی گفت: همه اقشار، نخبه گان دانشگاهی، پزشکان، اساتید دانشگاه، رسانه‌های بومی و محلی، همه مسئولان، نخبه‌های فرهنگی و اجتماعی باید در این زمینه ایفای نقش کنند.

وی با تاکید بر مشارکت خیران در حمایت از خانواده‌ها و جوانی جمعیت گفت: انتظار می‌رود خیران به خانواده‌هایی که صاحب فرزند می‌شوند و حل مسائل اقتصادی آنها و ازدواج جوانان جوانان کمک کنند و مسیر کمک‌های خیرین باید به سمت حمایت از خانواده و جوانی جمعیت هدایت شود که اثرات بیشتری در سطح جامعه خواهد داشت.

زنگنه نژاد با تاکید بر ورود شهرداری و دهیاری‌ها در کمک به فرهنگ سازی جوانی جمعیت ادامه داد: شهرداری‌ها و دهیاری‌ها مطابق قانون باید ۳۰ درصد اعتبارات فرهنگی و اجتماعی به بحث جمعیت و فرزند آوری اختصاص دهند.

وی افزود: این امر مستلزم ابلاغ اعتبار نیست بلکه باید از اعتبار سالانه شهرداری‌ها و دهیاری در حوزه جمعیت و فرزند آوری سرمایه گذاری کنند.

وی تصریح کرد: نصب بیلبوردهای شهری با موضوع جمعیت و فرزند آوری در سطح شهرها نیاز است تا بتوان شهر و استان را از این طریق زنده و جوان نگه دارند.

ضرورت آموزش‌های پیش از ازدواج

وی ادامه داد: در برهه کنونی بحث آموزش‌های پیش از ازدواج توسط جامعه نخبگانی، حوزه علمیه، دانشگاه‌ها، مدارس و شبکه بهداشت بسیار ضروری است.

وی گفت: در استان بوشهر، میانگین فاصله بین ازدواج و فرزند آوری سه سال و چهار ماه است که آمار خوبی نیست.

وی با بیان اینکه میانگین سن ازدواج در استان بوشهر برای بانوان ۲۵ سال است افزود: وقتی چهار سال از فرزند آوری پیشگیری کند و بعد از این مدت تازه وارد پروسه فرزند آوری شود دیگر فرصت فرزند آوری را از دست داده است و در نهایت در صورتی که درگیر ناباروری‌های اولیه و ثانویه نشود، می‌تواند یک فرزند بیاورد.

مدیرکل امور بانوان استانداری بوشهر تصریح کرد: علل مختلف از جمله ارجاعات نابهنگام، پیشگیری‌های در سال‌های اول ازدواج از علل افزایش ناباروری ثانویه در این استان است به طوری که هم اینک زوج‌هایی با یک فرزند و تمایل زیاد به فرزند دوم نتوانند به آرزوی خود برسند.

در این نشست از یکی از بانوان کارمند شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه در زمینه فرزند آوری با چهار فرزند، تجلیل شد.

فاصله ازدواج تا فرزندآوری در استان بوشهر ۳ سال و ۴ ماه است

 

 

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/171300