کد خبر: 170898 ، سرويس: گوناگون
تاريخ انتشار: 02 آذر 1401 - 08:32
خطر زوال عقل با مصرف این غذاهای خوشمزه

اتحادخبر: تحقیقات جدید پژوهشگران نشان می‌دهد؛ مصرف برخی از گوشت‌ها خطر زوال عقل را افزایش و در نقطه مقابل، خوردن برخی دیگر انواع پروتئین حیوانی این خطر را کاهش می‌دهند.

 

اتحادخبر: تحقیقات جدید پژوهشگران نشان می‌دهد؛ مصرف برخی از گوشت‌ها خطر زوال عقل را افزایش و در نقطه مقابل، خوردن برخی دیگر انواع پروتئین حیوانی این خطر را کاهش می‌دهند.

 

 

 

خطر زوال عقل با مصرف این غذاهای خوشمزه

به گزارش فارس؛ نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که یک بار مصرف گوشت‌های فراوری شده مانند بیکن در روز خطر ابتلا به زوال عقل را تا ۴۴ درصد افزایش می‌دهد. در واقع این مطالعات نشان داد که خوردن تنها ۲۵ گرم گوشت فرآوری شده در روز با افزایش خطر زوال عقل مرتبط بود. به گفته محققان، گوشت‌های فرآوری شده رایج عبارتند از سوسیس، بیکن، سالامی و  کالباس و گوشت خشک و دودی شده.

 

از نظر علم تغذیه، گوشت فرآوری شده به هر نوع پروتئین حیوانی اطلاق می‌شود که به صورت تازه فروخته نشده و با فرآوری از جمله پخت، نمک زدن و دود کردن دارای ماندگاری می‌شود.

با این حال، باید توجه داشت که مصرف همه نوع گوشت‌ها در این زمینه بد نیستند. مطالعات فوق نشان داد خطر ابتلا به زوال عقل در افرادی که روزانه ۵۰ گرم گوشت قرمز فرآوری نشده و تازه از جمله مصرف می کردند، ۱۹ درصد کاهش یافت.

 

زوال عقل از هر ۱۲ نفر فرد بالای ۶۰ سال یک نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد که آلزایمر شایع‌ترین شکل آن است که حدود ۶۰ درصد موارد را تشکیل می‌دهد. هویفنگ ژانگ، نویسنده اول این مطالعه، در رابطه با یافته‌های خود گفت: در سرتاسر جهان، شیوع زوال عقل در حال افزایش است و رژیم غذایی به عنوان یک عامل قابل تغییر می‌تواند نقش داشته باشد.

تحقیقات نشان داد که مصرف گوشت فرآوری شده را با افزایش خطر ابتلا به طیف وسیعی از بیماری‌های غیر قابل انتقال مرتبط می‌کند. در این مطالعه از داده‌های تقریباً نیم میلیون نفر که در Biobank انگلستان ذخیره شده بود، استفاده شد. Biobank یک پروژه بلندمدت است که بهزیستی داوطلبان را در بریتانیا از جمله داده‌های ژنتیکی و سلامتی ردیابی می‌کند.

 

در این میان مشخص شد عوامل خطر برای ابتلا به زوال عقل عبارتند از: سن بالا، فقر، سیگار کشیدن و فعالیت بدنی کمتر. البته عوامل خطر ژنتیکی نیز نقش مهمی در این مورد ایفا می‌کند.

پروفسور جانت کید، یکی از پژوهشگران ارشد این مطالعه، در رابطه با موضوع فوق گفت: هر اقدامی که بتوانیم برای کشف عوامل خطر بالقوه زوال عقل انجام دهیم، ممکن است به ما در کاهش میزان این وضعیت ناتوان کننده کمک کند. این تجزیه و تحلیل اولین گام برای درک این واقعیت است که آیا چیزی که می‌خوریم می‌تواند بر این موضوع تأثیر بگذارد یا خیر.

 

شرح کامل این مطالعه در مجله آمریکایی تغذیه بالینی (The American Journal of Clinical Nutrition) منتشر شده است.

 

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/170898