کد خبر: 170863 ، سرويس: استان بوشهر
تاريخ انتشار: 01 آذر 1401 - 09:29
قطب تولید درگیر مشکلات؛
ساز گوجه‌کاران بوشهری کوک نیست/ عدم تناسب هزینه‌های تولید و فروش

اتحادخبر:  قیمت فروش گوجه‌فرنگی خارج از فصل استان بوشهر تناسبی با هزینه‌های تولید این محصول ندارد و همین موضوع نارضایتی کشاورزان را در پی داشته است.

اتحادخبر:  قیمت فروش گوجه‌فرنگی خارج از فصل استان بوشهر تناسبی با هزینه‌های تولید این محصول ندارد و همین موضوع نارضایتی کشاورزان را در پی داشته است.

ساز گوجه‌کاران بوشهری کوک نیست/ عدم تناسب هزینه‌های تولید و فروش

به گزارش  مهر - گروه استان‌ها: در روزهایی که هوای همه نقاط کشور را سرما فرا گرفته، کشاورزان استان بوشهر در تلاش هستند تا محصولی خارج از فصل را تولید و تحویل مردم دهند.

استان بوشهر با تولید سالانه بیش از ۶۰۴ هزار تن گوجه فرنگی در فصل‌های پاییز و زمستان به عنوان قطب تولید گوجه‌فرنگی خارج از فصل محسوب می‌شود.

گوجه‌فرنگی یک محصول پرمصرف در بین خانواده‌ها است که در بسیاری از غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد و کمبود این محصول و یا قیمت نجومی آن بر روی بازار تأثیر می‌گذارد.

در نیمه دوم پاییز تولید گوجه فرنگی در بسیاری از نقاط کشور کم شده و یا به صفر می‌رسد و استان‌های جنوبی به‌ویژه بوشهر نیازهای کشور را تأمین می‌کنند.

از ۶۰۰ هزار تن محصول تولیدی استان بوشهری بخشی به خارج از کشور صادر می‌شود که یک مزیت بزرگ برای کشت این محصول محسوب می‌شود و بسیاری از کشاورزان به همین منظور وارد عرصه تولید می‌شوند.

در شرایطی که کشاورزان در برخی نقاط برداشت محصول را آغاز کرده‌اند، افزایش چشمگیر نرخ تعرفه صادرات گوجه‌فرنگی باعث رکود جدی در بازار این محصول شده و در بسیاری از مزارع نرخ خرید محصول از کشاورزان کمتر از هزینه‌های تولید است.

گوجه‌فرنگی قابلیت انبار کردن ندارد و باید بلافاصله بعد از برداشت وارد بازار داخلی شده و یا صادر شود که افزایش نرخ تعرفه مانعی برای فروش گوجه‌فرنگی با قیمت مناسب است.

ساز گوجه‌کاران بوشهری کوک نیست/ عدم تناسب هزینه‌های تولید و فروش

نارضایتی کشاورزان

در این شرایط، کشاورزان استان بوشهر از این وضعیت ناراضی بوده و خواستار رسیدگی دولت به این مطالبه شده‌اند.

یکی از کشاورزان شهرستان دشتستان که از ایجاد این تعرفه ناراضی است به خبرنگار مهر گفت: کشاورزان انتظار دارند که وزارت جهاد کشاورزی با همه توان و ظرفیت حامی آنها باشد.

محمدی با اشاره به اینکه تعرفه صادرات گوجه فرنگی از شش هزار تومان به ۱۳ هزار تومان افزایش یافته است، بیان کرد: برداشت محصول ما از چند روز پیش آغاز شده و متأسفانه مشتری با قیمت مناسبی سراغ ما نمی‌آید و دلیل آن هم تعرفه سنگین برای صادرات است.

وی تاکید کرد: انتظار داریم دولت ضمن برگرداندن تعرفه‌ها به روال گذشته زمینه صادرات محصول را تسهیل کنند تا هم زمینه ارزآوری برای کشور فراهم شود و هم اینکه کشاورزان از فروش محصول سود کنند.

این کشاورز با بیان اینکه عدم حمایت‌ها باعث می‌شود تا کشاورزان نتوانند در سال‌های آینده به تولید بپردازند، تصریح کرد: حمایت دولت از جمله خرید توافقی و تضمینی می‌تواند کشاورزان را به تولید بیشتر ترغیب کند.

وی تاکید کرد: دولت همین امروز باید از ما حمایت کند و اگر حمایتی صورت نگیرد و یا بعداً انجام شود دردی از ما دوا نمی‌کند چرا که یا باید محصول خود را با قیمتی نازل بفروشیم و یا رها کنیم تا خراب شود.

خرید تضمینی و اصلاح نرخ تعرفه

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: از هفته گذشته که کشاورزان با مشکل روبرو شده‌اند پیگیری‌های مستمری را در این زمینه داشته‌ایم.

ابراهیم رضایی خاطرنشان کرد: علاوه بر دیدار حضوری که در این زمینه با وزیر جهاد کشاورزی داشتیم و مسائل به صورت دقیق بررسی شد، تماس مکرری را با وزیر و معاونین وی داشتیم و رئیس سازمان تعاون روستایی را هم دعوت و از نزدیک این مسائل را بررسی کردیم.

مقرر شد در بوشهر معادل صادرات سال گذشته اجازه صادرات داده شود ضمن اینکه تعاون روستایی با قیمت ۶ هزار تومان خرید می‌کند وی با اشاره به اینکه افزایش یک شبه نرخ تعرفه صادرات کارشناسی نیست افزود: این موضوع سبب افت قیمت محصول در مزارع شده و ضرر آن نصیب کشاورزان می‌شود.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با پیگیری‌های صورت گرفته وزیر جهاد کشاورزی نیز دستور داد که در اسرع وقت در تعرفه عوارض صادرات گوجه‌فرنگی تجدید نظر شود به نحوی که صادرات گوجه‌فرنگی به خارج تسهیل شود.

وی اضافه کرد: مقرر شد در بوشهر معادل صادرات سال گذشته اجازه صادرات داده بشود ضمن اینکه تعاون روستایی هم با قیمت ۶ هزار تومان خرید می‌کند.

ساز گوجه‌کاران بوشهری کوک نیست/ عدم تناسب هزینه‌های تولید و فروش

تلاش برای لغو افزایش تعرفه صادرات

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر نیز از تلاش و پیشگیری برای رفع مشکلات گوجه‌کاران استان بوشهر خبر داد و افزود: تلاش ما بر این است که مشکل گوجه کاران در چند روز آینده برطرف شود.

افزایش ۱۰۰ درصدی تعرفه صادرات گوجه فرنگی باعث شده مشکلاتی در زمینه صادرات این محصول برای کشاورزان و صادرکنندگان ایجاد شود علی باستین گفت: پیرو وعده اعلام شده به کشاورزان گوجه کار استان بوشهر در زمینه حل مشکل به وجود آمده ناشی از افزایش تعرفه صادرات، صورت جلسه این مطالبه توسط مسئولان استان بوشهر به وزارت جهاد کشاورزی ارسال شده است.

وی بیان کرد: در اجرای این صورت جلسه و با نظر موافق، مکاتبه وزارت جهاد کشاورزی به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال شده است و باید این وزارتخانه مکاتبه لازم با گمرک ایران در مورد لغو افزایش تعرفه و اعمال تعرفه قبلی را در اسرع وقت انجام دهد.

حامی کشاورزان هستیم

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر از گوجه کاران خواست صبوری داشته باشند تا مسئولان استان بوشهر بتوانند این مشکل را تا رسیدن به نتیجه مطلوب پیگیری کنند.

باستین اظهار کرد: افزایش ۱۰۰ درصدی تعرفه صادرات گوجه فرنگی از ۶ به ۱۲ هزار تومان باعث شده مشکلاتی در زمینه صادرات این محصول برای کشاورزان و صادرکنندگان ایجاد شود.

وی با تقدیر از کشاورزان گوجه کار استان بوشهر اعلام کرد: کشاورزان یقین داشته باشند مجموعه استانداری این استان به عنوان نماینده آنها بهترین تصمیم را خواهند گرفت.

باستین با اشاره به اینکه سالانه ۶۰۰ هزار تن محصول گوجه فرنگی خارج از فصل در استان بوشهر برداشت می‌شود ادامه داد: در حالی حاضر ۷۰ تا ۸۰ هزار تن از این میزان محصول برای برداشت در استان بوشهر آماده است.

ساز گوجه‌کاران بوشهری کوک نیست/ عدم تناسب هزینه‌های تولید و فروش

تلاش وزارت جهاد کشاورزی برای تعادل در بازار

وزارت جهاد کشاورزی که در گذشته بیشترین تمرکز را در حوزه تولید داشت، حالا علاوه بر تولید در زمینه بازار نیز فعال است و این موضوع سبب می‌شود که این وزارت دنبال ایجاد تعادل باشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تعاون روستایی ابتدای هفته جاری سفری به استان بوشهر داشت و در حاشیه این سفر گفت: با هماهنگی میادین میوه و تره‌بار تلاش می‌شود بازار گوجه‌فرنگی بهبود یابد.

محمد علی نیکبخت با بیان اینکه در یک هفته گذشته مشکلات گوجه‌کاران با جدیت دنبال شده است، اظهار کرد: به دستور وزیر جهاد کشاورزی امروز بازدید میدانی از مزارع گوجه‌فرنگی دشتستان انجام شد تا مسائل و مشکلات را از نزدیک مشاهده کنیم.

وی با بیان اینکه مهمترین وظیفه جهاد کشاورزی حمایت از تولید و تولیدکننده است، اضافه کرد: در این راستا همه ظرفیت‌ها را در این زمینه به کار گرفته‌ایم؛ کشاورزان حق دارند که محصول خود را به‌موقع بفروشند، البته این مسائل تنها به وزارت جهاد کشاورزی مربوط نیست و لازم است که دستگاه‌های مختلف پای کار باشند.

رئیس سازمان تعاون روستایی با بیان اینکه با هماهنگی میادین میوه و تره‌بار تلاش می‌شود بازار گوجه‌فرنگی بهبود یابد، تاکید کرد: با همه توان از گوجه‌کاران حمایت و در موضوع سطح ملی پیگیری خواهیم کرد. هیچکس راضی به ضرر کشاورزان نیست.

 

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/170863