امروز: جمعه 31 فروردين 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 21 مرداد 1392 - 12:13

اتحاد جنوب: بحث شهرستان شدن کاکی و اقدامات انجام شده ،امضای طومار در شهر خورموج ،توزیع شب نامه ،درج مطالب متعدد در سایتهای استانی و سکوت مسئولین شهر کاکی جهت جلوگیری از ایجاد تنش و حفظ آرامش در شهرستان و گله مندی مردم کاکی ما را بر این داشت تامواردی را بازبینی نماییم و نکاتی را متذکر شویم.

اتحاد جنوب: هادی نژاد در وبلاگ "دشتی دیار من" نوشت: در این چند روزه موضوع شهرستان شدن کاکی بگونه ای توسط دوستان مرکز نشین شهرستان بیان می شود که انگار قرار است شهر خورموج از بین برود . شهرستان شدن کاکی خواسته دیرینه مردم بخش کاکی جهت احقاق حقوق پایمال شده آنان بوده و انتظار نمی رفت  اینگونه به حاشیه کشیده شود واصل موضوع بدون دانستن دلایل آن زیر سوال برود. از جمله اینکه این اقدام را اشتباهی محض ، تکه تکه کردن هویت  ، دورزدن قانون ، نداشتن قابلیت های لازم ،ازبین بردن هویت وفرهنگ واز رونق افتادن خورموج و … بیان نموده بودند که خارج از موضوع می باشند. 

    دوستانی که نسبت به موضوع شهرستان شدن کاکی حساس شده اند و فریاد وا دشتیا سر می دهند انتظار می رفت در زمان وقوع زلزله هم همین حساسیت را در مورد بخش کاکی به عنوان بخشی از شهرستان به خرج می دادند و از حقوق حداقلی مردم مظلوم منطقه کاکی دفاع می کردند.آیا سینه چاکان شهرستان در  خصوص مشکلات مردم بخش کاکی در آن برهه سخت سخنانی بیان نمودند؟آیا فرصتی پیش آمد دقایقی برای جویا شدن اوضاع و احوال مردم به شهر کاکی تشریف فرما شوند؟انتظار می رفت در شرایط روزها و شب های سخت و پر اضطراب زلزله،زمانیکه مردم کاکی در پارکها،کوچه هاو خیابانها به حال خود رها شده بودند هم می بایست شاهد دلسوزی،حساسیت، و دفاع از حقوق مردم از طرف دلسوزان و مسئولان مرکز شهرستان باشیم نه اینکه در مقاطعی خاص که مردم بدنبال حقوق حقه و پایمال شده خودشان هستند،عده ای فریاد واوطنا سر دهند و زمین و زمان را مقابل این خواسته بحق مردم قرار دهند،در آن ایام سخت و بحرانی زلزله، نه تنها شاهد کمکی به مردم کاکی نبودیم بلکه متاسفانه نام شهرهای کاکی و بادوله و دیگر روستاهای بخش از فهرست ماطق زلزله زده خارج شد.

مثلاً در بحث کمبود امکانات بهداشتی و درمانی شهرستان ، چرا ما یکبار از زبان دلسوزان در خصوص وضعیت نابسامان ومصیبت بار مراکز درمانی شهرهای خورموج و کاکی و رسیدگی جدی مسئولان ذیربط ،چیزی بیان نشده و حتی یک کلمه در دفاع از مردم که صبورانه وضعیت نابسامان آن را لمس کرده و می کنند ،بیان نفرموده اند؟!...

دوستان دلسوز اگر روزی دیداری از بیمارستان زینبیه خورموج تنها بیمارستان شهرستان داشته باشند و نبود امکانات و پزشک متخصص را مشاهده نماید و ببیند که چگونه بیماران در اورژانس زجر می کشد و در آی سی یو ها جان میدهند.یا بفهمند که مردم شهرستان دشتی جهت انجام سی تی اسکن یا عکس رنگی باید به مرکز استان بروند و یا اگر کسی دست و پایش شکست باید به بوشهر برود متوجه خواهند شد که  مشکل و درد دشتی، جدایی کاکی از آن نیست.آیا دوستان جهت حل مشکلات مردم شهر خورموج نیز تا این حد حساس بوده و با مقامات کشوری مکاتبه داشته اند؟

ما را به تجزیه طلبی محکوم می نمایند ولی هدف مردم کاکی به هیچوجه  تجزیه شهرستان محروم دشتی نیست بلکه ارتقا و جذب اعتبارات و امکانات و ایجاد زمینه رفاه  مردم میباشد.مسئولین شهرستان در این سالها کدام بستر خدمتی مناسب و زیر ساخت رفاهی و ایجاد شعبات اداری را برای مردم کاکی ایجاد نموده اند که توقع دارند مردم کاکی همیشه تابع خورموج بمانند؟ آیا قرار است که منطقه کاکی همیشه به این وضع محرومیت بماند و ارتقا پیدا نکند؟

چرا وقتی شعبه تامین اجتماعی یا ثبت احوال در شهرکاکی مستقر گردید کسی در مرکز شهرستان اعتراض نکرد؟ وقتی اداراتی در یک شهر استقرار یافت یعنی اینکه این شهر بزرگ شده و نیاز به خدمات بیشتر و ادارات دیگر نیز دارد.که لازمه آن ارتقا به شهرستان است.

 وقتی که به گفته برخی دوستان مرکز نشین شهرستان، منطقه کاکی قطب اصلی کشاورزی و اقتصادی شهرستان می باشد و بی شک رونق شهرستان از آن می باشد پس دلیلی برای مخالفت با ارتقای آن بعنوان حق مسلم مردم آن وجود نداردو با شهرستان شدن کاکی چه بسا وضعیت اقتصادی  و معیشتی این دو شهرستان نیز به مراتب بهتر از حال حاضر شود. قطعاً خواست و نظر مردم بخش کاکی در صورت شهرستان شدن استفاده مساوی و قانونی از مواهب طبیعی،خدادادی و دیگر پتانسیل های مهم دیگری همچون نفت و گاز و  طرح توسعه پارس شمالی بین دو شهرستان خواهد بود ونه مصادره کردن بنام کاکی مد نظر باشد .

دوستان دیگر در برخی رسانه ها  سخنان گوناگونی مطرح کرده بودند نظیر اینکه کسانی که بیمارستان ندارند داعیه شهرستان شدن دارند به نظر شما یک شهربا 34 روستای تابعه با قدمت چندین ساله چرابیمارستان ندارد ؟چراباید مادران روستاهای این منطقه هنگام زایمان در مسیر زجر بکشند و به بیمارستان بی امکانات و بی کیفیت مرکز شهرستان بروند؟ چه کسی مسئول جان بیماران تصادفی،سکته قلبی و مغزی ای  بود که بدلیل نبود امکانات در شهر کاکی و نرسیدن به بیمارستان در جاده های این منطقه جان دادند؟

ماخواسته نامعقولی نداریم نمی خواهیم بودجه اندک شهرستان در منطقه ما هزینه شود.مگر کجای این کشور شهرستان شدن یک بخش باعث اختلاف گردیده است. در ردیف بودجه استانداری وقتی ۱۰۰ تومان به یک شهرستان اختصاص داده می شود ۵۰ درصد در خودشهرستان و۵۰ درصد دیگر دربخش ها هزینه می شود چه اشکالی دارد که ما نیز ردیف بودجه مستقلی داشته باشیم وسربار شهرستان محروم  و پر از مشکل دشتی نباشیم .

عزیزنویسنده ای ، این خواسته به حق  بیست و شش هزار نفر ساکن این منطقه را در جایی خنده دار بیان نموده بله شاید خنده دار باشدوقتی درکنار بخاری یا زیر کولر لم داد باشیم وندانیم که اهالی بخش کاکی  جهت انجام امورات اداری خود در سرما و گرما ومتقبل شدن هزینه های ایاب و ذهاب به مرکز شهرستان بیایند و به بهانه  حضور رئیس اداره در جلسه یا نبودن یک امضا یا مهر و یا ناقص بودن یک فرم، کارشان انجام نشود.وقتی که دانشجویان دختر وپسر این بخش جهت تحصیل با هزینه آمد ورفت سنگین در سرما و گرما به  دانشگاههای مرکز شهرستان بروند .وقتی مردم کاکی جهت انجام یک آزمایش ساده پزشکی ساعت 4 صبح به خورموج بروند یا مردم جهت گرفتن یک وام مسکن مدتها شاید یک ماه بین راه کاکی -خورموج در رفت و آمد باشند ،جهت گرفتن یک دفترچه بیمه خدمات درمانی هر روز راهی مرکز شهرستان باشند و ...  این خننده دار خواندن توهین به این مردم فهیم می باشد.

عزیز دیگری از نبود امکانات ، راهها وزیرساخت های منطقه گفته بودند  سوال بنده این است این امکانات را چه کسی باید ایجاد می کرد؟ وچه زمان ایجاد خواهد شد ؟ چرا راه کاکی کبگان  که خواسته چندین ساله مردم بخش کاکی بوده و با ساخت آن روستاهای تابعه بخش کاکی با تقلیل مسیر 75 کیلومتری به 25 کیلومتر به مرکز بخش متصل می شدند در این مدت ساخته نشده است؟مگر استاندار سابق مبلغ 400 میلیون تومان را به آن اختصاص نداد؟پس چرا فرمانداری شهرستان آن را تزریق نکرد و آن را حذف نمود؟ ؟چرا مسیر ورودی یک و نیم کیلومتری کاکی از بزرگراه سیراف عریض نمی شود؟چه کسی مسئول است؟ آری اینها محقق نمی شود جز با شهرستان شدن کاکی.

آیا روستاهای ساحلی و روستاهای کردوان ها، شیخیان ها و... که جزئی از شهرستان دشتی و تابع آن در این سالها هستند از امکاناتی خدماتی و رفاهی ای شایسته برخوردار شده اند؟،چرا بایداین روستاها مشکل آب داشته باشند.

  برخی این خواسته را قول وقرار سنگین نماینده مردم در مجلس جناب آقای پورفاطمی با مردم منطقه  کاکی بیان نموده که لازم است به عرض برسانم این خواسته ده ساله مردم منطقه از شورای شهر است  و ربطی به قول و قرار و رأی ندارد.

 ما اگر شهرستان شویم مطمئناً می دانیم چگونه پیشرفت کنیم چگونه بیمارستان بسازیم و پزشک متخصص بیاوریم و بیمار از ساعت 3 شب تا 9 صبح  در بخش اورژانس منتظرپزشک نماند و و داروی خود را از داروخانه سطح شهر تهیه نکند و چگونه راه اصلی و دانشگاه و دادگاه و .... داشته باشیم چگونه با اتحاد وهمدلی  بتوانیم بودجه استان را به سمت منطقه خودمان بکشیم امری که در سالهای گذشته در شهرستان دشتی انجام نگرفته ونتوانستیم آنگونه که باید حق مردم شریف این شهرستان را ادا کنیم.

  در درسالهای گذشته مردم بخش کاکی همواره درد مشترکی را به عنوان  اصلی ترین دلیل توسعه نیافتگی منطقه فریاد زدند که آن هم چیزی جز شهرستان شدن نبوده است مردم منطقه کاکی به همراه نخبگان وبرخی مسئولان دلسوز استان دلایل قانع کننده ای برای این دلیل داشته اند که  لازم است به عرض برسانیم شاخصه وجود جمعیت چندان اولویت مهم وقابل توجه برای کارشناسان وزارت کشور ونیز تصمیم گیرندگان سیاسی محسوب نمی شود.همانطور که برخی شهرها به مانند کاکی نیز با همین جمعیت شهرستان شده اند.

 توسعه نیافتگی کاکی درحالی است  که این منطقه به واسطه دارا بودن وضعیت مناسب جغرافیایی و قرار گرفتن در حد فاصل منطقه اقتصادی پارس جنوبی و شمالی،کوههای نمکی ،موقعیت ممتاز کشاورزی به ویژه محصولات گلخانه ای  و خارج از فصل در سطح استان و کشور،دارا بودن 25 کیلومتر مرزآبی با خلیج فارس و وجود پتانسیل بالقوه برای توسعه فعالیت های تجاری و شیلات،نیروی انسانی کارآمد و نخبگان و فرهیختگان علمی دانشگاهی و حوزوی،پیشینه و سابقه تاریخی(مرکز شهرستان دشتی تا اوایل دهه چهل) ، سابقه بخشداری مربوط به سال1333   ،و جایگاه و پایگاه مذهبی به عنوان یکی از مراکز تاثیرگذار در سطح استان،داشتن بخشی از حوزه نفوذ پارس شمالی و ... شرایط و شاخص های مناسبی برای شهرستان شدن را دارد.

  طبعاً ارتقای سطح کاکی به شهرستان می تواند موجبات دفاع قاطع و مناسب تر از حقوق مردم این منطقه شود و سهم شایسته و مناسبی از اعتبارات استانی و ملی را به خود اختصاص دهد    .     شهر ستان دشتی به مرکزیت خورموج از شهرستانهای معتبر و دارای امکانات بالقوه و وسیعی در استان است و سهم خودش را از اعتبارات و وجوه دولتی چه در سطح ملی و چه در سطح استانی خواهد داشت و ارتقای کاکی باعث نخواهد شد که چیزی از امکانات و اعتبارات خورموج کم شود    . 

کسانیکه می گویند با جدایی کاکی ،دشتی متلاشی می شود بدانند طبعاً تعریفات تقسیمات کشوری به معنای جدائی طبیعی و مطلق این مناطق از یکدیگر نیست لذا به هر میزان که قدرت سیاسی و چانه زنی بیشتری در مدیریت استانی برای منطقه تعریف کنیم در نهایت به نفع کل منطقه خواهد بود . لذا دو شهرستان می توانند در تعامل با هم و جذب امکانات فرا استانی و استانی در رونق اقتصادی منطقه مؤثر باشند.

شهرستان شدن کاکی باعث بروز اختلاف بین مردم این شهر با مردم خورموج نخواهد گردید بلکه با تعامل و همکاری بین مردم دو شهرستان، همه برای توسعه و آبادانی منطقه گام برمی داریم.مشکلات را باید پله به پله حل کرد که اولین گام در این راستا را می توان شهرستان شدن این منطقه نام برد.

 اما حرف اول وآخر را مردمی میزنند که برای رسیدن به خواسته هایشان حرکت میکنند حرکتی که مبتنی بر راههای قانونی است واستفاده از راههای مسالمت آمیز وبر پایه گفتگو وابراز خواسته هایمان وبر حقانیت استوار است ./ب1



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1392/05/22 - 11:31
0
0
بلههههههههههههههههههههههههههههههههه
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • نقدی بر مجموعه داستان " خین‌جوشون " اثر مختار فیاض
  • به بچه‌هایتان نودل ندهید!
  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • عناوین روزنامه‌های امروز1403/01/30
  • عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز1403/01/30
  • بازسازی اساسی پاسگاه‌های پلیس راه استان بوشهر
  • مصرف این صیفی همه کمبودهای بدن و ویتامین ها را جبران می کند/ تنظیم آنی فشار و قند خون
  • ادعاها درباره حمله اسرائیل به ایران / ساقط کردن چند ریزپرنده در آسمان اصفهان
  • ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد
  • رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور وارد استان بوشهر شد
  • پتروشیمی پردیس حامی مهمترین رویداد بین المللی در حوزه تاب آوری انرژی
  • حضور کشتی گیران استان بوشهر در مسابقات بین المللی جام شاهد
  • معماری شهر آفتاب بوشهر متناسب با نمای بومی اجرا می‌شود
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اگر احساس تلخی در دهان می کنید این بیماری در کمین شماست
  • 🎥ویدیو/طبیعت بکر و زیبای روستای خیرک دشتستان
  • تفاوت استراتژی فروش در پردیس/ ثبت ۶ ركورد در تولید و صادرات
  • پیاده روی یا دویدن، کدام برای لاغری و کاهش وزن بهتر است؟
  • ۱۲ کشور امن در صورت شروع جنگ جهانی سوم (+عکس)
  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • نشست هماهنگی برگزاری آئین شب شعر ویژه نکوداشت شهید محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • دست آویزی برای دومین سالکوچ هدهد خبررسان علی پیرمرادی
  • نتا S واگن ؛ یکی از زیباترین خودروهای چینی به بازار می آید (+تصاویر)
  • پیشرفت ۶۳ درصدی قطعه اول بزرگ‌راه دالکی به کنارتخته
  • با این تکنیک به نق زدن و اصرار کردن بچه ها پایان دهید
  • آیا این ادویه خوش بو می تواند با سرطان پروستات مقابله کند
  • بازتاب حمله ایران در رسانه‌های خارجی: اسراییل زیر آتش
  • در بین رفقایم به تعصب دشتستانی مشهورم/ خودم را مسلمان تکنوکرات می دانم
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مسؤولان نگاه بازتری داشته باشند/ جذابترین قسمت کار ما لحظه ای است که درد بیماران آرام می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • دکتر یوسفی با حافظه مثال زدنی
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • .: افسری حدود 4 ساعت قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 9 ساعت قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 3 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 4 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...
  • .: اسماعیل حدود 6 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...
  • .: سعید حدود 6 روز قبل گفت: آقای امید دریسی پیش ...
  • .: یونس حدود 6 روز قبل گفت: سلام و درود به ...
  • .: قاسم حدود 8 روز قبل گفت: خوبه لااقل یک نفر ...
  • .: تنگستان حدود 10 روز قبل گفت: چرا چنین مطالب سراسر ...
  • .: حسن جانباز حدود 10 روز قبل گفت: اصلا سفره ای نیست ...