کد خبر: 168574 ، سرويس: استان بوشهر
تاريخ انتشار: 14 مهر 1401 - 10:41
معاون صمت بوشهر:
برنامه ۴ ساله توسعه صادرات غیر نفتی استان بوشهر تدوین می‌شود

اتحادخبر: معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: با کمک بخش اقتصاد دانشگاه خلیج فارس تدوین برنامه‌ای چهارساله و دقیق برای رونق صادرات غیر نفتی این استان دنبال می‌شود. معدن و تجارت استان بوشهر روز پنجشنبه به نقل از  ابوالقاسم محمدزاده  در جمع صادرکنندگان برتر این استان افزود: بررسی علمی وضعیت صادرات غیر نفتی استان بوشهر از...

اتحادخبر: معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: با کمک بخش اقتصاد دانشگاه خلیج فارس تدوین برنامه‌ای چهارساله و دقیق برای رونق صادرات غیر نفتی این استان دنبال می‌شود.

برنامه ۴ ساله توسعه صادرات غیر نفتی استان بوشهر تدوین می‌شود

به گزارش ایرنا روابط عمومی اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر روز پنجشنبه به نقل از  ابوالقاسم محمدزاده  در جمع صادرکنندگان برتر این استان افزود: بررسی علمی وضعیت صادرات غیر نفتی استان بوشهر از چهار ماه گذشته آغاز شده و در حال بررسی وضعیت صادرات کنونی و بازارهای مقصد صادراتی این استان است.

وی ادامه داد: در گام بعد شناسایی بازارهای هدف بر اساس اولویت‌ها و مزیت‌های نسبی استان بوشهر است و در قالب این مدل مشخص می‌شود که در چه بخش‌هایی از زیرساخت، کالارسانی به بازار و تنوع در بازار با مشکل مواجه هستیم.

محمدزاده عنوان کرد: در قالب این برنامه در دست تدوین، توسعه زیر ساختهای صادراتی استان بوشهر در حوزه گمرک، توسعه محصولات صادراتی و تنوع بخشی به آن و رویکرد ایجاد ارزش افزوده در محصولات صادراتی این استان توسعه بازارهای جدید و توجه به ترازهای تجاری آن دنبال می‌شود.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر ادامه داد: اینکه کالاها را با ارزش افزوده بیشتر صادر کنیم از اهداف مهمی است که باید دنبال شود و بدر حال شناسایی چالش‌های این حوزه هستیم.

محمدزاده با اشاره به عملکرد صادرکنندگان استان بوشهر در حوزه برگشت ارز به سامانه نیما، بیان کرد: صادرکنندگان این استان در ۲ بخش مواد معدنی و پتروشیمی درصد تحقق ۹۰ درصدی در آوردن ارز به سامانه نیما داشته‌اند که عملکرد قابل توجهی است.

برنامه ۴ ساله توسعه صادرات غیر نفتی استان بوشهر تدوین می‌شود

وی اضافه کرد: صادرکنندگان استان در بخش آبزیان نیز با وجود همه محدودیت‌ها عملکرد خوبی داشته اند و درصد بالایی از تعهدات خود در سامانه نیما را محقق کرده‌اند.

محمد زاده با بیان اینکه امسال در تولید آبزیان در استان بوشهر استخرهایی با ۱۵ و ۱۸ تن تولید هم وجود داشته است، اذعان کرد: ورود حواله با استفاده از ارز حاصل شده در بخش آبزیان به این استان به طور مستقیم در افزایش بهره وری و تولید موثر است اما اکنون مشکلات حوزه صادرات و واردات به یکدیگر گره خورده است و صادرکنندگان آبزیان حتی با پول صادراتی خود موفق نمی‌شوند حواله مورد نیاز خود را وارد کنند که باید چاره اندیشی شود.

وی با اشاره به فعالیت بخش خصوصی در گمرک‌های گناوه، دیر، کنگان و بوشهر، گفت:  یکی از مواردی که سرمایه‌گذار را در بنادر جذب می‌کند، تعرفه هایی است که در اختیار همین اپراتورها است و بارها در نشست‌های مختلف مطرح شده است که یک بندر امکانات بیشتری ارائه می‌کند و صاحبان بار استان را به سمت خود جذب می‌کنند در حالی که با همین تعرفه وزارت راه کار می‌کنند.

 معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر اضافه کرد: صمت به عنوان یک سازمان بین بخشی که وظیفه حل مشکلات را دارد تعارض منطقه ویژه اقتصادی شماره یک و ۲ که متولی آن سازمان بنادر و دریانوردی و وزارت اقتصاد هستند، برای پذیرش کالا باید حل شود چرا که در حال حاضر تناقضی وجود دارد که در قالب آن در یکی از مناطق ورود محصول وجود دارد اما فضای انباری ناکافی مشکل ایجاد کرده است در حالی که در دیگری با وجود فضای کافی ورود محصول کم است است در حالی که برای تجار و بازرگانان تفاوتی در این زمینه وجود ندارد.

 هفته جاری صادر کنندگان برتر استان بوشهر در بخش‌های آبزیان، پتروشیمی، معدنو صنایع معدنی و بازرگانی عمومی تجلیل شدند که بر این اساس دربخش آبزیان شرکت‌های آبزیان مطاف بندردیر ( اسماعیل مومنی)، لازک دیر ( هادی شاهرخی)، مرجان نور بوشهر( امیر شهریاری)، آبزیان پارس رسول ( احمد پورعلی) و مروارید صید دیر (حبیب مختاری)، در بخش پتروشیمی شرکت‌های پتروشیمی نوری (تقی صانعی)، پتروشیمی آریاساسول (محمد رضا حیدرزاده) و پتروشیمی خارگ ( بهمن بهزادی)، در بخش معدن و صنایع معدنی شرکت‌های سیمان مند دشتی، ساروج کنگان، کانسار سنگ جنوب و اتحاد گچ وطنی و در بخش بازرگانی عمومی شرکت خدماتی تجاری مهر سرمستان (زین العابدین کرمی) تجلیل شدند.

 

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/168574