کد خبر: 168532 ، سرويس: استان فارس
تاريخ انتشار: 14 مهر 1401 - 08:20
مدیرکل راه و شهرسازی لارستان اعلام کرد:
وجود ۳۵ هزار متقاضی مسکن در جنوب فارس

اتحادخبر:  مدیرکل راه و شهرسازی لارستان شمار متقاضیان و افراد فاقد مسکن در سطح شهرهای جنوب فارس را بالای ۳۵ هزار نفر اعلام کرد.

 

اتحادخبر:  مدیرکل راه و شهرسازی لارستان شمار متقاضیان و افراد فاقد مسکن در سطح شهرهای جنوب فارس را بالای ۳۵ هزار نفر اعلام کرد.

وجود ۳۵ هزار متقاضی مسکن در جنوب فارس

به گزارش ایسنا؛ حسن شبانی در جلسه شواری مسکن جنوب فارس در لارستان، شمار متقاضیان و افراد فاقد مسکن در سطح این شهرها را بالای ۳۵ هزار نفر عنوان کرد و گفت: در عمده مراکز این شهرها به ویژه شهر لار مرکز لارستان به شدت با کمبود زمین مواجه هستیم.

او ادامه داد: البته سهم شهرهای جنوبی فارس از طرح جهش تولید مسکن در دولت سیزدهم ۱۶ هزار واحد مسکونی ظرف چهار سال است.

مدیرکل راه و شهرسازی لارستان تصریح کرد: از ١٩ شهر ابلاغی به حوزه استحفاظی این اداره کل تاکنون فرآیند نام نویسی نیز در ١٦ شهر شامل لار، گله دار، اهل، خور، لطیفی، وراوی و عماد شهر، اشکنان ، جویم، گراش، اوز، خنج، لامرد، بیرم، علامردشت و مُهر انجام شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی لارستان یادآور شد: در عمده این شهرها شمار زیادی خواهان تامین مسکن در قالب این طرح هستند و تاکنون بیش از ۱۰ هزار نفر تنها در شهر لار متقاضی مسکن شده اند.

مدیرکل راه و شهرسازی لارستان بیان کرد: این در حالی است که افرادی که در این شهرها فاقد مسکن هستند هزینه‌های سنگینی را به دلیل قیمت بالای مسکن و اجاره و سایر مشکلات تحمل می‌کنند.

شبانی افزود: قیمت تمام شده تامین مسکن برای مردم در شهرهای جنوبی به دلایل مختلف و شرایط به ویژه وجود تجار و بازرگانان و به اصطلاح خلیج روها در این مناطق به شدت بالا است و حتی با برخی شهرهای بزرگ و کلان شهرهای کشور هم برابری می‌کند.

او با بیان اینکه راهها و فرآیندهای مختلفی دولت برای تامین زمین پیش بینی کرده است، گفت: عمده شهرها و مناطق جنوبی را با بهره گیری از همان راهکارها و همراهی و مشارکت مردم حل کرده‌ایم و مشکل تامین زمین برای بیشتر متقاضیان مرتفع شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی لارستان گفت: تمام وزارتخانه‌ها، موسسات و دستگاه‌های دولتی و همچنین شرکت‌هایی که ۱۰۰ در صد سرمایه و سهام آنها متعلق به دولت است، مکلفند نسبت به واگذاری و تحویل رایگان اراضی در اختیار خود که در چارچوب مکان یابی موضوع ماده (۶)قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب ۲۵ اردیبهشت سال ۱۳۸۷ قرار می‌گیرند (به استثنای مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست) بنا به درخواست وزارت راه و شهرسازی اقدام کنند.

شبانی افزود: وظایف هر یک از دستگاه‌های ذیربط با طرح جهش مسکن در این زمینه مشخص شده و همه نهادهای اجرایی در شهرستان‌های جنوبی فارس مکلف به تسریع و شتاب بخشی در اجرای این طرح مهم و ملی هستند.

او با بیان اینکه تامین زمین برای اجرای این از وظایف ذاتی این اداره کل است، گفت: نیاز است روسای ادارات شهرستان‌ها کمیته‌ای متشکل از دستگاه‌های اداری مرتبط در هر شهرستان به ریاست فرماندار تشکیل دهند که برای هماهنگی از ظرفیت‌ تمام این نهاد های متولی در این خصوص بهتر استفاده شود.

مدیرکل راه و شهرسازی لارستان ادامه داد: برای عملیات اجرایی واحدهای طرح جهش تامین مسکن با هدف احداث سالیانه یک میلیون واحد مسکونی در سراسر کشور قانون پرداخت تسهیلات ۳۶۰ هزار میلیارد تومانی بانک‌ها به بخش مسکن که ذیل طرح جهش تولید و تامین مسکن قرار می‌گیرد، ابلاغ شده که میزان تسهیلات به هر واحد برای شهرهای حوزه استحفاظی این اداره کل نیز مبلغ سه میلیارد ریال با نرخ مصوب بانک مرکزی خواهد بود.

خودمالکی بهترین روش برای تامین زمین مورد نیاز طرح جهش مسکن

فرماندار ویژه لارستان هم در این نشست برخی چالش‌ها و پیچیدگی‌ها و روند طولانی تامین زمین در این شهرستان را یادآور شد و گفت: بر اساس بررسی‌ها تامین زمین به صورت خودمالکی بهترین و مناسب ترین روش برای رفع این مشکل است.

داریوش دهقان اظهار کرد: حتی بررسی ها نشان داده که خود متقاضیان و مردم هم  استقبال قابل توجهی روی همین روش خودمالکی که دولت وام ساخت مسکن را در اختیار آنها قرار هد و خود اقدم به ساخت خانه کنند، داشته‌اند.

او بیان کرد: بر اساس آمار موجود حدود پنج هزار نفر در سطح شهرستان لارستان ثبت نام نهایی شده‌اند که البته بر اساس اعلام بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و اداره کل راه شهرسازی یک هزارو ۴۱۹ نفر تاکنون برای خانه دار شدن در قالب اجرای این طرح افتتاح حساب و یا واریز وجه داشته‌اند که برای ۳۹۳ نفر از این افرد زمین تامین شده است.

فرماندار ویژه لارستان همچنین عنوان کرد که حدود ۷۵ هکتار زمین در شهر لار برای متقاضیان و افراد واجد شرایط در طرح جهش ملی مسکن نیاز است که البته تامین این میزان زمین در این شهر و با توجه به شرایط خاص آن از جمله گرانی و وجود معارضان به نظر دشوار است.

دهقان عنوان کرد: تامین این میزان زمین با در نظر گرفتن همه زیرساخت‌ها وساختارهای مورد نیاز و با سهم خدمات شهری برای متقاضیان است که یکی از چالش‌های موجود در این راستا هزینه‌های سنگین و هنگفت برای دولت در زمینه تامین خدمات و زیرساخت‌هاست.

او تصریح کرد: این میزان زمین مورد نیاز برای حدود پنج هزار متقاضی پیش بینی شده است که البته سهم شهرستان لارستان در قالب اجرای این طرح ظرف چهار سال حدود چهار هزار و ۷۰۰ نفر اعلام شده است.

دهقان بیان کرد: باید از هم اینک پیش بینی همه نیازها و امور زیربنایی و هر آنچه لازمه یک زندگی با ساختار مناسب شهری است در این طرح پیش بینی شود و کیفیت کار بدون شک از تسریع و شتاب بخشی در اجرای این طرح برای ما مهمتر خواهد بود.

 

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/168532