کد خبر: 167910 ، سرويس: ورزش
تاريخ انتشار: 29 شهريور 1401 - 09:40
اصرار کی‌روش برای جلوگیری از تحمیل منصوریان؟

 

اتحادخبر: تیم ملی به اتریش سفر کرد و با وجود همه شایعات و اخبار رنگارنگ درمورد همراهی جواد نکونام با این تیم، او در ایران ماند و به تمرینات فولاد پیوست.

 

اتحادخبر: تیم ملی به اتریش سفر کرد و با وجود همه شایعات و اخبار رنگارنگ درمورد همراهی جواد نکونام با این تیم، او در ایران ماند و به تمرینات فولاد پیوست.

 

 

به گزارش فرهیختگان؛ جالب است که خیلی‌ها نمی‌خواهند باور کنند این‌بار یک مربی فراتر از خواسته‌های بدون فکر و برنامه مسئولان، تیم ملی را همراهی نمی‌کند. این بار این مربی می‌داند قبول کردن این پست خلاف مصلحت ملی نیست چون کی‌روش بدون نکو هم می‌تواند تیمش را رهبری کند و این است که این همه داستان و جنجال راه انداخته است. در تماسی که با باشگاه فولاد داشتیم آنها بدون اینکه حتی منتظر سوال ما باشند گفتند؛ تکذیب کردیم دیگر. چطور بگوییم نکونام را نه به تیم ملی که به هیچ تیمی نمی‌دهیم. او سرمربی فولاد است و در این تیم می‌ماند.

 

 فشار‌ها به باشگاه فولاد

طی روزهای اخیر و بعد از اینکه گفته شد جواد نکونام با حفظ سمت هم در فولاد می‌ماند و هم به تیم ملی کمک می‌کند بسیاری از هواداران تیم فولاد موضع گرفته و مسئولان این باشگاه را زیر تیغ انتقاد گرفتند. شرایط در حوالی باشگاه فولاد خوب نبود و خیلی از پیج‌های هواداری قدرتمند یا پایگاه‌های خبری بومی با انتقاد از گرشاسبی مدعی شدند او پرسپولیسی است و به همین دلیل به صلاح باشگاه فولاد اهمیت نمی‌دهد. اظهارات برخی افراد در فدراسیون و کنکاش‌های سلیقه‌ای صداوسیما درنهایت کار را به جایی کشانده بود که باشگاه فولاد را گوشه رینگ گذاشته و مدام مشت می‌زدند.  اینجا بود که گرشاسبی برای چندمین بار حضور نکونام در کادر فنی تیم ملی را تکذیب کرد.

 

این‌که شاید برخی عوامل بتوانند مدیران فولاد را راضی به این کار کنند در فوتبال غیرحرفه‌ای ما دور از ذهن نیست و چه‌بسا بتوانند اتفاقا در پس بسیاری توصیه‌های غیرفوتبالی از این باشگاه امتیازاتی بگیرند اما در سیاست باشگاه فولاد جدایی این مربی نیست. درخصوص پیشنهاد قبلی تیم ملی به نکونام و حتی در قبال پیشنهاد باشگاه استقلال هم دقیقا همین موضع در باشگاه فولاد بود و نکونام هم با آن همسو بود. نکونام و باشگاه فولاد یک قرارداد حرفه‌ای با هم دارند و اساس آن با توجه به حضور تیم فولاد در مرحله یک‌چهارم نهایی قهرمانی در آسیا است.

شاید برای خیلی‌ها این تصور دور از ذهن باشد اما برنامه فولادی‌ها و آنجه پیش از شروع فصل برای آن برنامه‌ریزی کردند و براساس آن یار گرفتند نه قهرمانی در ایران که قهرمانی در آسیا است. هدفی که می‌تواند برای نکونام و حتی باشگاه فولاد یک امتیاز درخشان باشد و اتفاقا آنها را به برندی آسیایی تبدیل کند که از نام فعلی‌شان بزرگ‌تر است. پس موضع باشگاه فولاد با توجه به برنامه‌ریزی‌ای که کرده و برای آن هزینه هنگفتی پرداخت کرده به‌راحتی تغییر نمی‌کند و شاید بهتر است بگوییم اصلا تغییر نمی‌کند.

 

 کی‌روش نکونام را نمی‌خواهد؟

کی‌روش از مربیان کاملا نزدیک به جواد نکونام است و در مدتی که از تیم ملی جدا شده بود همچنان با هم در ارتباط بودند. این دو هرگز مشورت و گفت‌وگو با هم را ترک نکردند. حتی شنیدیم نکونام در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا هر گاه نیاز به مشورت داشت با کی‌روش هم صحبت می‌کرد. مربی پرتغالی هم نکونام را دست‌کم نمی‌گیرد و در اصل اینکه لیست تیم ملی را با مشورت نکو داده ایده دور از ذهنی نیست. در اصل دوری کی‌روش از فوتبال ایران باعث شد او برای همکاری مجدد با تیم ملی با یک مشاور مورد اعتماد گفت‌وگو کند و برای کی‌روش چه کسی بهتر از نکونام. شاید در فوتبال ما کمتر دیده باشید اما در فوتبال روز دنیا این نوع مشورت‌ها یکی از اصول حرفه‌ای است و مشاوره‌کننده به آن افتخار می‌کند. درنتیجه کی‌روش از اینکه از نکو مشورت بگیرد ابایی ندارد.

 

حال چرا نکونام به درخواست کی‌روش برای همکاری جواب رد می‌دهد؟ جالب است بدانید اصلا قرار نبود این دو با هم همکار شوند و نکونام خود ادعای سرمربیگری دارد و اتفاقا یکی از مشوقان او کی‌روش است. نکونام می‌دانست فدراسیون به کی‌روش پیشنهاد همکاری داده است اما هرگز از زبان او دعوت به همکاری نشد. این مربی پرتغالی کادر خود را همراه دارد و نیاز به دستیار نخواهد داشت اما اصرار فدراسیون فوتبال برای همراهی یک دستیار ایرانی برای تیم ملی ایران درواقع آن چیزی است که کی‌روش را وادار کرد تا نام نکونام را پیش بکشد.

فدراسیون فوتبال به‌خوبی از اینکه نکونام با آنها همکاری نمی‌کند آگاه بود، این مربی قبلا یک بار دست رد به سینه آنها زده بود. دفعه قبل پیشنهاد سرمربیگری داده بودند و این بار پیشنهاد مربیگری. طبیعی است که نکو نمی‌پذیرد دستیار شود. از طرفی نکونام می‌دانست این خواست فدراسیون است و نه کی‌روش! درنتیجه به همکاری خود با فولاد و هدف بزرگش مصمم‌تر شد. حال این سوال به وجود می‌آید که چرا وقتی نکونام حاضر به همکاری در این مقطع نیست با همان وحید هاشمیان به کارشان ادامه ندادند و چرا این همه تناقض وجود دارد؟

 

 منصوریان گزینه پیشنهادی فدراسیون است!

یادمان می‌آید در کنفرانس خبری افشین قطبی وقتی از منصوریان پرسیدیم آیا محمدمهدی نبی، شریک تجاری او در بازار آهن است و به واسطه او با راهی تیم ملی شده است تعجب کرد. منصوریان از آن جمله مربیانی است که به دلیل اخلاق خوبش همیشه مورد علاقه همه بوده است، از این رو با توجه به رابطه خوبی که داشتیم توقع نداشت این سوال را بپرسیم اما برای ما جای سوال بود که در آن زمان این مربی با آن کارنامه محدود چرا باید دستیار افشین قطبی شود. منصوریان در همان کنفرانس هیچ چیز را تکذیب نکرد اما مدعی شد این همکاری ربطی به اظهارات مطرح‌شده ندارد! حال می‌خواهیم شما را متوجه اظهارات کی‌روش در اولین گفت‌وگو با خبرنگاران کنیم. سرمربی پرتغالی گفت به‌جز نکونام با هیچ مربی دیگر ایرانی همکاری نمی‌کند. می‌توان گفت کی‌روش با این اظهارات درواقع می‌خواست به همکاری با منصوریان یا بقیه گزینه‌ها ازجمله هاشمیان جواب رد دهد. 

 

این مربی پرتغالی کادر خود را به ایران آورده و نیازی به مربی ایرانی در کنار خود نمی‌بیند. او گفته است می‌توانید یک ایرانی را به‌عنوان دستیار انتخاب کنید که در کنار تیم ملی باشد اما من دستیاران خودم را دارم. از طرفی او با نکونام در ارتباط بود و می‌دانست او به کادر تیم ملی اضافه نمی‌شود، از این رو چون می‌دانست چه برنامه‌هایی پشت‌پرده وجود دارد و در این فرصت محدود یک ایرانی چه حواشی‌ای را می‌تواند برایش به وجود آورد دست رد به سینه همه مربیان ایرانی زد. این اظهارات کی‌روش در حالی مطرح شد که شایعه احتمالی حضور منصوریان در تیم ملی هم شنیده می‌شد.

می‌گفتند اگر نکونام نیاید منصوریان دستیار کی‌روش می‌شود و این صحبت‌ها از وقتی مطرح شد که محمدمهدی نبی به دبیرکلی فدراسیون فوتبال منصوب شد. هنوز یادمان نرفته در زمان همکاری قبلی با کی‌روش چه اتفاقاتی بین این مربی و نبی رخ داد و او چطور از تیم کنار رفت. از این رو کی‌روش قبلی از اینکه اتفاقی رخ دهد و مربی به او تحمیل شود خود آب پاکی را روی دست آنها ریخت. شاید حضور منصوریان با توجه به منشی که دارد کمک‌حال تیم ملی باشد اما از دید کی‌روش که روزگار خوبی را با نبی تجربه نکرده ریسکی بزرگ محسوب می‌شود، پس او میلی به همکاری با هیچ مربی ایرانی ندارد و می‌خواهد این دو ماه را بدون دستیار ایرانی سر کند. البته که با حضور نکونام هم مشکلی نداشت و ندارد اما چه در صحبت‌های غیرحضوری و چه در دیدار اخیری که داشتند درباره همکاری با هم صحبت نکردند!

 

 چالش سرپرستی

تیم ملی با دو تن از اعضای هیات‌رئیسه راهی اردوی اتریش شد و مشخص نیست جانشین حمید استیلی در تیم ملی چه کسی خواهد بود. درحالی‌که صحبت از بازگشت محمدمهدی محمد نبی به تیم ملی به‌عنوان سرپرست این تیم است بهرام رضائیان، دیگر عضو هیات‌رئیسه نیز این تیم را در سفر به اتریش همراهی کرد. البته حضور رضائیان چیز عجیبی نیست و وی پیش از این هم به همراه اسکوچیچ تیم ملی را همراهی می‌کرد. با این حال در آن زمان حمید استیلی سرپرست تیم ملی بود، اما رضائیان کنارشان حضور داشت. حالا هم نبی به همراه تیم ملی به اتریش رفته است، در‌حالی‌که رضائیان هم در این سفر حضور دارد.

باید دید درنهایت در بازی اول تیم ملی مقابل اروگوئه چه کسی به همراه کادر فنی روی نیمکت خواهد نشست. البته از نظر کی‌روش حضور هیچ یک از این دو فرقی ندارد؛ چراکه او به‌هر‌حال به سرپرست تیم ملی اجازه دخالت در امور را نخواهد داد. وی پیش از این هم که نبی در تیمش سرپرست بود با او اختلافاتی داشت و درنهایت عذر وی را خواست. از این رو تلاش نبی برای سرپرستی تیم ملی به نتیجه نخواد رسید و شاید این‌طور به نظر برسد که نبی برای رسیدگی به امور، همراه تیم ملی به اتریش رفته و رضائیان اسما سرپرست خواهد بود.

 

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/167910