کد خبر: 167834 ، سرويس: گوناگون
تاريخ انتشار: 28 شهريور 1401 - 08:15
با این دانه‌های جادویی، هیچ‌کس گرسنه نمی‌ماند!

اتحادخبر: ​پشت پرده دانه های جادویی بیل گیتس چیست؟ آیا فناوری جدیدی که بنیاد بیل و ملیندا در صدد توسعه آن هستند ریشه گرسنگی را در جهان می‌خشکاند؟

 

اتحادخبر: ​پشت پرده دانه های جادویی بیل گیتس چیست؟ آیا فناوری جدیدی که بنیاد بیل و ملیندا در صدد توسعه آن هستند ریشه گرسنگی را در جهان می‌خشکاند؟

 

به گزارش گجت نیوز؛ بعید نیست که چندین سال دیگر موجی سراسری از قحطی و خشکسالی در نواحی مشخصی از کره زمین راه بیفتد و مردمان زیادی را به ورطه نابودی بکشاند. همواره قحطی در برهه‌های مختلفی و در برخی کشورها به وقوع پیوسته و افراد زیادی را به کام مرگ کشانده است. بنابراین موضوع یافتن راهی برای مقابله با این موضوع حیاتی است.

ماجرای دانه های جادویی بیل گیتس چیست؟

 

به موازات راه افتادن جریاناتی پیرامون مقابله با این بلای طبیعی که البته بخشی از آن مرتبط با فعالیت‌های انسانی است، دانشمندان و محققان برجسته‌ای نظیر بیل گیتس، نظرهای کارشناسانه‌ای می‌دهند که می‌تواند در صورت پیگیری نجات‌بخش زمین و زمینی‌ها باشد.

به تازگی بیل گیتس مدعی شده یک‌سری از دانه‌های مهندسی شده قادر هستند با تغییرات اقلیمی مقابله کنند و معضل گرسنگی را در جهان برای همیشه ریشه‌کن کنند. به همین دلیل است که بیل گیتس از پژوهشگران این حوزه درخواست کرده در خصوص محصولات مهندسی شده سرمایه‌گذاری بیشتری انجام دهند.

 

با این دانه‌های جادویی، هیچ‌کس گرسنه نمی‌ماند!

به عقیده گیتس چنین محصولاتی می‌توانند با تغییرات اقلیمی منطبق شوند و آفات کشاورزی نمی‌تواند روی آنها اثر سوء بگذارد و آنها را تخریب کند. همچنین در گزارش سالانه بنیاد بیل و ملیندا گیتس آمده، بحران جهانی گرسنگی آن‌قدر بزرگ است که کمک‌های غذایی نمی‌توانند این مشکل را به طور کامل برطرف کنند. او استدلال می‌کند که احتیاج کنونی، نوآوری در فناوری کشاورزی است که می‌تواند به معکوس کردن این بحران کمک کند.

 

پروژه‌ای که این چهره مشهور و ثروتمند از آن حرف می‌زند، دانه های جادویی نامیده شده و گیتس به پیشرفت آنها اشاره کرده است. منظور از دانه های جادویی نوعی از ذرت‌ها هستند که مقاومت بالایی در برابر شرایط گرم و خشک دارند. همچنین برخی از آنها شامل نوعی برنج می‌شوند که برای به بار آمدن نیاز به مدت زمان کمتر از سه هفته در مزرعه دارند.

با این دانه‌های جادویی، هیچ‌کس گرسنه نمی‌ماند!

در واقع بیل گیتس اعتقاد دارد که نوآوری در زمینه دانه های مهندسی شده یا جادویی باعث می‌شود کشاورزی در هر آب و هوایی نتیجه دهد و خوشبینی و امید وی این است که هزینه‌های صرف شده برای تحقیق و توسعه در این زمینه در مقایسه با تأمین غذای گرسنگان جهان بسیار ناچیز خواهد بود. گیتس در بیانیه خود اعلام کرد:

خوب است که مردم می‌خواهند از گرسنه ماندن هموطنان خود در شرایطی مانند جنگ اوکراین که باعث قطع عرضه غذا می‌شود، جلوگیری کنند اما ما باید بدانیم که این بحران‌ها، نشانه‌های یک مشکل عمیق‌تر هستند. بسیاری از کشورها هنوز به اندازه کافی محصول پرورش نمی‌دهند و تغییرات آب و هوایی، کشاورزی را دشوارتر می‌کنند. این چالش با کمک مالی حل نمی‌شود و به نوآوری نیاز دارد.

 

بد نیست بدانید که یکی از بزرگترین بنیادهای خصوصی جهان، بنیاد بیل و ملیندا است که در حوزه سلامت جهانی و خصوصاً واکسن‌ها فعالیت می‌کند. آغاز به کار این بنیاد در سال ۲۰۰۰ میلادی و همزمان با ترک سمت مدیرعاملی شرکت مایکروسافت که یکی از غول‌های فناوری دنیا به شمار می‌رود، بود.

یکی از بزرگ‌ترین بخش‌هایی که این زن و شوهر روی آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند، فناوری کشاورزی بوده است و از مهم‌ترین دستاوردهای آنها می‌توان همین دانه‌های ذرت و برنج را نام برد. این دانه‌ها قابلیت رشد و پرورش در آب و هوای خشک و دماهای بالا را دارند و نام آنها DroughtTEGO خواهد بود.

 

دانشمندان و پژوهشگران بنیاد فناوری کشاورزی آفریقا موفق به تولید این بذرها شده و جالب اینجاست که از سال ۲۰۰۸ تا به امروز بنیاد بیل و ملیندا حدود ۱۳۱ میلیون دلار به آنجا کمک مالی کرده است. همچنین سازمان غیر انتفاعی کاندید در خصوص کمک‌های مالی بیل گیتس اعلام کرده که تا به امروز نزدیک به ۱.۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در آفریقا انجام داده است.

همچنین گیتس به این مسئله اشاره کرد که پتانسیل مدل‌سازی پیش‌بینی کننده به کمک هوش مصنوعی می‌تواند توالی‌های ژنومی محصولات را به همراه داده‌های محیطی پردازش کند و چشم‌اندازی در خصوص این که مزارع در آینده باید چگونه باشند بدهد. به گفته گیتس، پژوهشگران با این مدل رایانه‌ای می‌توانند گونه گیاهی مطلوب را برای یک مکان خاص شناسایی کنند یا این که می‌توانند برعکس عمل کنند و به شناسایی مکان مطلوب برای رشد یک محصول خاص بپردازند.

 

گفته شده فناوری مذکور در مراحل اولیه خود قرار دارد و مدل‌های پیش‌بینی کننده مشابه پیش‌تر نتایج قابل توجهی از خود نشان داده‌اند. مثلا این‌طور پیش‌بینی شده که ممکن است در آینده در زمین‌های زراعی چه آسیبی به وجود بیاید و… گیتس از طرف بنیاد خود در حوزه تکنولوژی کشاورزی بودجه‌های کلانی صرف می‌کند تا بتواند ناامنی غذایی را در جهان ریشه‌کن کند و راه‌حلی اصولی برای آن بیابد.

با این دانه‌های جادویی، هیچ‌کس گرسنه نمی‌ماند!

دیدگاه او در خصوص چگونگی واکنش کشورها نسبت به ناامنی غذایی باعث شده تا چنین هزینه‌هایی برای توسعه کشاورزی بپردازد. بیل گیتس اگرچه تلاش می‌کند تا فناوری کشاورزی را توسعه و گسترش دهد، اما در این خصوص منتقدان معتقد هستند که ایده‌های او در تضاد کامل با اوضاع زیست محیطی است.

به عقیده منتقدان گیتس، برای این که دانه‌های گفته شده او بتوانند رشد کنند، نیاز به انواع آفت‌کش‌ها و کودهای مبتنی بر سوخت فسیلی دارند. از طرفی آنها معتقد هستند که روش‌های این شخصیت برجسته فوریت بحران را در نظر نمی‌گیرند. آنها همچنین تأکید می‌کنند که دانه های جادویی گیتس در حال حاضر قابلیت اجرایی ندارد و نمی‌شود از آنها بهره‌برداری نمود و تا موقعی که به ثمر بنشیند کشورهای گرسنه و بحران‌زده رنج زیادی را باید تحمل کنند

 

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/167834