کد خبر: 167806 ، سرويس: ورزش
تاريخ انتشار: 28 شهريور 1401 - 07:07
قاسم‌پور: جو سنگین‌تر از پارسال بود

اتحادخبر: کامران قاسمپور قهرمان جهان که بعد از غلبه دوباره بر جیدن کاکس شایعاتی درخصوص تغییر وزنش ایجاد شده بود به همشهری می‌گوید: فعلا در ۹۲کیلو هستم و تصمیمی برای تغییر وزن ندارم

اتحادخبر: کامران قاسمپور قهرمان جهان که بعد از غلبه دوباره بر جیدن کاکس شایعاتی درخصوص تغییر وزنش ایجاد شده بود به همشهری می‌گوید: فعلا در ۹۲کیلو هستم و تصمیمی برای تغییر وزن ندارم

 

 

به گزارش روزنامه همشهری؛ کامران قاسمپور به طلسم شکست‌ناپذیری آمریکایی‌ها در مسابقات جهانی بلگراد پایان داد. او در فینال با یک کشتی حساب‌شده حریف نام‌آشنای خود را با نتیجه ۲ بر صفر شکست داد و دومین طلای خود را در دومین حضورش در مسابقات جهانی بزرگسالان کسب کرد. پس از شکست ۴ملی‌پوش ایران در مقابل کشتی‌گیران آمریکایی خیلی‌ها بعید می‌دانستند قاسمپور بتواند طلای سال گذشته‌اش را تکرار کند. جیدن کاکس همانند تمام آمریکایی‌ها که با برنامه‌هایی متفاوت از سال قبل در مقابل ایرانی‌ها حاضر شده‌ بودند در فینال مقابل کامران قرار گرفت ولی قاسمپور همانند همیشه با سلاح زیرگیری توانست حریف پرقدرت خود را شکست دهد. در ادامه گفت‌وگو با کامران قاسمپور، کشتی‌گیر طلایی ایران در مسابقات جهانی صربستان را می‌‎خوانید.

  از مسابقه فینال شروع کنیم. به‌نظر کاکس کشتی تو را آنالیز کرده بود و کاملا متفاوت ظاهر شد. نظر خودت چیست؟

دقیقا همینطور است. در طول 6دقیقه مبارزه سعی داشت کشتی را سرعت بدهد تا امتیاز بگیرد. این اتفاق از همان لحظه که داور سوت آغاز کشتی را زد آغاز شد. من هم در مقابل سعی کردم در برگشت‌ها مهاجم باشم و حمله کاکس را بی‌جواب نگذارم. در کل اگر بخواهم بگویم، کار خودم را کردم و کشتی خودم را گرفتم و تغییر سبک ندادم. به‌نظرم این همان چیزی بود که او می‌خواست.

  قبل از پیروزی تو، ۴کشتی‌گیر ایران به آمریکایی‌ها باخته بودند. فضا قبل از مسابقه چطور بود؟

جو خیلی سنگینی بود و حس می‌کردم فشار زیاد است. ولی کار خودم را کردم و جدا از اتفاقاتی که افتاده بود کشتی خودم را گرفتم. خدا را شکر نتیجه هم داد.

  کاکس نسبت به سال گذشته که در نیمه‌نهایی با او کشتی گرفتی، پیشرفتی کرده بود؟

کاکس عنوان‌دار جهان و المپیک است و همیشه او را در شرایط خوبی دیدم. قطعا باید هر سال بهتر از سال قبل باشی تا بتوانی مدال بگیری چون حریفان همه برای بردن قهرمانان سال گذشته می‌آیند. تفاوت مسابقه سال گذشته و امسال چند موضوع بود. یکی اینکه این دیدار در فینال برگزار شد که حساسیت بیشتری داشت و چون ما در مقابل آمریکایی‌ها پیروزی نداشتیم جو سنگینی حاکم شده بود. کاکس واقعا کشتی‌گیر خوب و بااخلاقی است و من همیشه به او احترام می‌گذارم.

  بعضی‌ها در فضای مجازی سر یک صحنه که در حالت کنده‌کشی پای تو را کشید او را متهم به بی‌اخلاقی کرده بودند. نظر خودت چیست؟

اصلا به هیچ وجه اینطور نیست. او کشتی‌گیر با اخلاقی است. در آن صحنه هم یک اعتراض خیلی معمولی به داور داشت که آن هم کاملا طبیعی است. به هر حال ضربان قلب بالای 200 و حساسیت مسابقات جهانی می‌تواند چنین اتفاقاتی را رقم بزند ولی با این حال هیچ رفتار غیرورزشی‌ای از او ندیدم. بعد از کشتی هم با خوش‌وبش کردیم و دیدارمان رفت تا مسابقه بعدی که نتیجه روی تشک معلوم خواهد شد.

  ۹۲کیلوگرم وزن المپیک نیست و برای المپیک پاریس باید ۹۷ یا ۸۶کیلوگرم را انتخاب کنی. مشخص است که در کدام وزن کشتی خواهی گرفت؟

فعلا برای تغییر وزن برنامه‌ای ندارم و در 92کیلوگرم خواهم ماند.

قاسم‌پور:  جو سنگین‌تر از پارسال بود

پایان حسرت طلا

19شهریورماه مسابقات جهانی کشتی به میزبانی صربستان در سالن اشتارک آرنای شهر بلگراد آغاز شد. پس از ناکامی فرنگی‌کاران در کسب مدال طلا، آزادکاران وارد میدان شدند و آنها هم یکی پس از دیگری در کسب مدال طلا ناکام ماندند و حداکثر به مدال نقره بسنده کردند. با شکست حسن یزدانی در فینال مقابل تیلور آمریکایی، بسیاری معتقد بودند همانند مسابقات جهانی2015 تیم ملی ایران رقابت‌های جهانی را بدون کسب مدال طلا به پایان خواهد رساند. اما کامران قاسمپور در فاصله یک روز به پایان رقابت‌ها طلسم طلانگرفتن ایران را شکست و یونس امامی هم با کسب مدال برنز، شب به‌یادماندنی را برای کشتی‌دوستان ایرانی کامل کرد.

بازگشت غرور به تیم ایران

کامران قاسمپور پس از استراحت در دور نخست، در دور دوم مقابل ادلان ویسخانوف از فرانسه در همان تایم اول با نتیجه 10 بر صفر پیروز شد و به مرحله یک‌چهارم رسید. او در یک‌چهارم احمد باتایف دارنده مدال نقره اروپا  از بلغارستان را با نتیجه 7 بر 2 شکست داد و به نیمه‌نهایی رسید. قاسمپور برای رسیدن به فینال، میریانی مایسورادزه از گرجستان را با نتیجه 5 بر صفر شکست داد و طبق پیش‌بینی‌ها به فینال مسابقات جهانی رسید تا دیدار نیمه‌نهایی سال گذشته در مقابل جیدن کاکس را این‌بار در فینال تکرار کند.

کاکس دارنده مدال طلای جهان در سال‌های 2018 و 2019 در وزن 92کیلوگرم است که قاسمپور نوار پیروزی‌‌های او را قطع کرد و مدال طلای جهان در سال2021 را با خود به ایران آورد. کاکس با سبک کشتی متفاوت از قبل در مقابل قاسمپور حاضر شد ولی باز هم کاری از پیش نبرد و قاسمپور در پایان 6دقیقه مبارزه 2 بر صفر پیروز شد تا سرود ملی ایران برای اولین‌بار در سالن مسابقات نواخته شود. همزمان با طلای قاسمپور در مسابقات جهانی، طرفداران او در روستای بیزکی جویبار به جشن و پایکوبی پرداختند تا دومین طلای او در دومین حضورش در مسابقات جهانی را بی‌پاسخ نگذاشته باشند.

گریه یونس روی سکوی قهرمانی

یونس امامی که در عین شایستگی از رسیدن به فینال باز مانده بود، در دیدار رده‌بندی کشتی‌گیر هندی را با نتیجه 6 بر صفر شکست داد و به مدال برنز جهان رسید. امامی پس از استراحت در دور نخست، در دور دوم انریکه پرز کاستیلانوس از گواتمالا را در کمتر از یک دقیقه با نتیجه 10 بر صفر شکست داد و راهی مرحله بعد شد. امامی در ادامه آیمار آندروسه از استونی را هم با نتیجه 10 بر صفر شکست داد و به یک‌چهارم رسید. او در این مرحله 8 بر 4 توران بایراموف دارنده مدال طلای زیر 23سال 2019 جهان از جمهوری آذربایجان را شکست داد و خودش را به نیمه‌نهایی رساند.

یونس امامی در نیمه‌نهایی در مقابل کایل داک دارنده مدال طلای جهان و برنز المپیک از آمریکا قرار گرفت و در حالی که بسیاری او را از پیش باخته می‌دانستند، با یک نمایش خوب از حریفش پیش افتاد ولی در ادامه با اتخاذ تاکتیک اشتباه در مبارزه‌اش با نتیجه 2-2 شکست خورد و به دیدار رده‌بندی رفت. کشتی‌گیر آمریکایی جز در کشتی با نماینده ایران، تمام رقبایش را با اختلاف و اقتدار شکست داد و به مدال طلا رسید. امامی روی سکوی سوم دنیا نتوانست خودش را کنترل کند و گریه کرد. او بعد از توزیع جوایز در توضیح این اتفاق گفت: «می‌توانستم طلا بگیرم، اشتباه کردم.»

 

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/167806