کد خبر: 167577 ، سرويس: استان فارس
تاريخ انتشار: 22 شهريور 1401 - 09:06
مدیرکل میراث‌ فرهنگی فارس:
کاخ ساسان سروستان احیاء و مرمت می‌شود

اتحادخبر: مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی فارس از مرمت و احیای میراث جهانی کاخ سروستان به عنوان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این اداره‌کل خبر داد.

 

اتحادخبر: مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی فارس از مرمت و احیای میراث جهانی کاخ سروستان به عنوان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این اداره‌کل خبر داد.

کاخ ساسان سروستان احیاء و مرمت می‌شود

به گزارش ایسنا؛ سید مؤید محسن نژاد سه‌شنبه ۲۲ شهریورماه در حاشیه بازدید از میراث جهانی کاخ ساسان سروستان اظهار کرد: مشکلات کاخ ساسان سروستان از قبیل مرمت اضطراری، ساماندهی اطراف کاخ و آب‌رسانی بنا مورد بررسی قرار گرفته و راهکارهایی برای آماده‌سازی حضور گردشگران پیش‌بینی‌شده است.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی فارس با بیان اینکه کارشناسان پایگاه میراث جهانی فیروزآباد و سروستان در حال بررسی و ارائه راهکارهایی برای ساماندهی هر چه‌بهتر میراث جهانی کاخ ساسان سروستان برای گردشگران و معرفی بیشتر این اثر تاریخی هستند، ادامه داد: پروژه مطالعاتی تهیه طرح جامع حفاظت و مرمت بنای سروستان، مطالعات ژئوتکینک خاک در برای شناخت و استحکام‌بخشی پی این بنای تاریخی به همراه مطالعات دانش‌بنیان شناخت مواد و مصالح این بنای جهانی مورد بررسی قرار گرفته است.

محسن نژاد ادامه داد: مرمت اضطراری و احیاء بنای کاخ سروستان، تکمیل استحکام‌بخشی گنبد از مهم‌ترین برنامه‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس در این منطقه تاریخی است.

او بیان کرد: برای دفع نم و رطوبت از پی این بنای ارزشمند پروژه سیستم دفع نم و رطوبت در گنبد خانه مرکزی و بخش شرقی بنا باهدف حفاظت از این بنا نیز در دست بررسی است.

محسن‌نژاد افزود: مطالعات بازنگری عرصه و حریم ملی این بنای تاریخی با هدف عملیاتی شدن ضوابط اجرایی حریم میراث جهانی در حال انجام است و همچنین به‌منظور حفاظت بیشتر از عرصه این بنای تاریخی ۳۰۰ متر فنس کشی تکمیلی، علاوه بر ۱۸۰۰ متر فنس پیشین انجام می‌شود.

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی فارس افزود: خدمات و سرویس‌های بهداشتی جدید آماده بهره‌برداری است که با رفع مشکل آب منطقه در خدمت گردشگران قرار خواهد گرفت.

محسن‌نژاد خاطرنشان کرد: باهدف توسعه پایدار و جلوگیری از خطرت احتمالی نظیر طوفان، سیل، زلزله و سایر بلایای طبیعی، پلان مدیریت بحران میراث جهانی سروستان به‌عنوان یکی از دستورالعمل‌های کمیته میراث جهانی در حال انجام و اتمام است.

محسن‌نژاد با اشاره به کندوکاو انجام شده در اطراف کاخ سروستان، خاطرنشان کرد: این بنای تاریخی دارای عرصه و حریم درجه ۱ و ۲ مصوب است و این عرصه‌ها و حرایم این میراث جهانی محفوظ و مدیریت می‌شود.

 

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/167577